Hoofdcategorieën
Device Settings

Prijs Xbox in Europa wordt fors verlaagd

Door Wouter Tinus, donderdag 18 april 2002 14:35
Bron: Handelsblatt, views: 971

Het Handelsblatt schrijft dat er drastisch gesneden wordt in de prijs van de Xbox in Europa. De console van Microsoft is op dit moment veel duurder in Europa dan in Japan en de Verenigde Staten. Om te blijven concurreren met de PlayStation 2 en de binnenkort op de Europese markt verschijnende Nintendo Gamecube wordt er op 26 april in één keer 180 euro van de prijs afgehaald. In plaats van 479 euro moet er nog maar 299 euro voor neergeteld worden voor de gameconsole. De ongelukkigen die nu nog een nieuwe Xbox kopen zullen tegemoet worden gekomen; bij het tonen van een geldig aankoopsbewijs zal Microsoft gratis twee spellen naar keuze en een controller opsturen. De softwaregigant wil halverwege dit jaar 4,5 tot 6 miljoen Xboxen hebben verkocht:

XBox logo Microsoft Corp. will try to jump-start disappointing sales of its X-Box games console - launched on March 14 in Europe - by slashing the product's recommended unit price to 299 euros from 479 euros on April 26 for all European territories.

Hans Stettmeier, Microsoft's chief of operations in Germany, confirmed the move. "People are interested, but the main complaint is the price," he said.

Celldust kroop vroeg uit z'n bed om dit te melden .

Volgende 16:12 Universiteit Twente werkt aan stillere computers
Vorige 14:14 Intel en AMD maken resultaten eerste kwartaal bekend
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Het Handelsblatt? :+

Cool... :*)
Dit zal Sony niet echt leuk gaan vinden. Worden ze eerst met een flinke klap uit het veld geslagen, moet Microsoft ook nog eens met zoiets komen :P

Een beetje gezond boerenverstand:

Als Sony daadwerkelijk zo uit het veld geslagen zou zijn, zou Microsoft hier nooit mee zijn gekomen.

Je kan zeggen en afzeiken op microsoft wat je wil, maar dit:
bij het tonen van een geldig aankoopsbewijs zal Microsoft gratis twee spellen naar keuze en een controller opsturen
Heb ik playstation, nitendo, sega etc nog niet zien doen in alle prijsverlangen die ze doorvoerden..
Ik vind dit een hele nette actie van microsoft

Daar heb je inderdaad gelijk in. Sony volgde ook al zo'n strategie van duur introduceren en dan paar maanden later een hele hap van de prijs afhalen, maar daar kreeg je nul komma noppes voor....

Dat Microsoft wil echt graag een marktaandeel....

ben benieuwd hoever ze komen....

Heeft iemand een dure XBox gekocht? Mag ik het aankoopbewijs lenen? }>

Heeft geen zin, je moet je serie nummer op een formulier invullen.

Dat gebeurt lang niet altijd !
Wie niet waagt, die niet wint ;)

Te koop aangeboden kopieen aankoop bewijs X-BOX .........

Leuk.. dan krijg je een controller en twee spellen opgestuurd maar heb je geen X-box om ze mee te gebruiken, slimmerds! :Z

Duh! Je koopt natuurlijk eentje met korting!!
Heb je en 2 spellen, en een controller en een goedkope XBox

Je vergeet één ding: de Playstation werd niet meteen na 1 maand (al!) met ongeveer 30% verlaagd! En het blijft natuurlijk een vraag-aanbod markt. Hoe meer vraag, hoe hoger de prijs en visa versa (spel ik het zo goed? ;)). Als elke producent die na een aantal maanden zijn prijzen verlaagde, een deel terug zou moeten betalen van wat de consument er eerst voor betaald heeft, zou de markt instorten.

Maar aangezien Microsoft binnen zo'n korte tijd zijn prijsverlaging doorvoert, zijn ze het _eigenlijk_ wel verschuldigd aan de mensen die meteen zo'n X-ding hebben gekocht, om hen een beetje te compenseren d.m.v. bovengenoemde actie. Zonder deze actie zou MS waarschijnlijk (!!!) een hoop klachten hebben ontvangen. Ooit wel eens gehoord van de Consumentenbond?

Here here!

Dit is inderdaad zeer correct, ik hoop dat de mensen die steeds lopen te verkondigen hoe vreselijk Microsoft is, zien dat Microsoft gewoon een bedrijf is dat zijn klanten tevreden probeert te houden. Niet een bedrijf dat slechte produkten op de markt omdat mensen het toch wel gebruiken omdat er geen serieuze concurrentie is.

Nou nou.. Dat vind ik wel erg ver gaan :)
bvb het stoppen met ondersteunen van NT4 (waar nog veeel bedrijven op draaien) vind ik een min punt van microsoft, maar dat wordt dan ook door iedereen gezegd. Ik vind dat als microsoft wat goeds doet, dat ook gezegd mag worden.

Ondersteuning is in mijn ogen een soort garantie, die duurt ook niet eeuwig, trouwens, nt4 is nu zo oud dat de mcsers die in die tijd nt4 hebben gestudeerd nu wel net zo veel weten over het os als microsoft, denk ik zo. En de bedrijven die nog nt4 kunnen nog genoeg ondersteuning krijgen in de vorm van third party bedrijven.

Je zegt wel dat Microsoft gestopt is, dit is ook wel zo, maar dit komt door de amerikaanse wetgeving.
Je kan in amerika maar voor een bepaalde periode een patent krijgen op iets, daarna moet je het verbeteren en na een aantal keer verbeteren moet je met iets ander voor de dag komen, dus in dit geval win2000 en win XP.

Dit is inderdaad zeer correct, ik hoop dat de mensen die steeds lopen te verkondigen hoe vreselijk Microsoft is, zien dat Microsoft gewoon een bedrijf is dat zijn klanten tevreden probeert te houden. Niet een bedrijf dat slechte produkten op de markt omdat mensen het toch wel gebruiken omdat er geen serieuze concurrentie is.
Inderdaad,

Deze actie maakt opeens alle bugs in Windows goed; Blijkt dat ik me toch al die jaren flink in Microsoft heb vergist, zeg! En ik maar denken dat ze hun monopolie-positie aan het uitbuiten (én uitbreiden) waren...

Nee, wat mij betreft mogen ze die rechtzaak nu ook wel droppen. 180 euro van de prijs van de Xbox af! Wat een weldoeners, dat Microsoft! Hoera!


....en toen slaakte tofus een dikke zucht...

reactie op InterCC:

Maar microsoft doet dit in een hele KORTE TERMIJN, dan lijkt het mij logisch, anders heb je wel heleboel boze klanten...

bennik het niet mee eens..
als ze de prijzen zo ver kunnen verlagen, dan kan je nagaan dat ze eerst wel erg brute winst op de X-Box maakten... Nu betaal je waarschijnlijk nog veel te veel...
Trouwens.. die spelletjes van de X-Box zijn nog steeds erg duur...
NOFI trouwens..

Misschien ook wel leuk om erover na te denken dat hoe meer ze produceren van een bepaald produkt hoe goedkoper het produkt kan worden. Soms is het echter nodig om dus de prijs zo laag te maken dat ze eerst met een zeker verlies draaien. Maar door de lage prijs worden er meer verkocht dus meer geproduceerd dus wordt het voor microsoft weer goedkoper. Does this make sense ?!? (just a question :))

Nee hoor, ze verliezen mega per verkochte xbox, als ze heel veel xboxen verkopen maar geen games dan levert het helemaal niets op, kost het alleen maar geld.

Nee ze maken geen winst, zo werkt de consolemarkt niet.

alle consolemakers verkopen de hardware (de console zelf, niet randapparatuur) op verlies, zodat meer mensen ze kunnen betalen.
De winst wordt gemaakt op de software.

3DO probeerde ooit winst te maken op hun console. Zijn maar heel, heel weinig van verkocht.....

FF echt duidelijk uitleggen:

Microsoft maakt dik verlies op de Xbox om een grotere afzetmarkt te creeren voor de games. (zoals iedereen boven mij al zei)

Je moet het zo zien:
Stel, er zijn in één jaar 750.000 mensen die een xdoos van 500 euro kopen, omdat de meeste mensen hem te duur vinden. Da's thus 375.000.000 euro.
Maar als er dan 1.250.000 mensen een xbox van 250 euro kopen, maken ze 312.500.000 euro winst.
Da's thus 62.500.000 euro minder.
Maar omdat er nu 500.000 kopers meer zijn, zijn er ook 500.000 mensen meer die spellen kunnen kopen.
Stel dat er 5 spellen per klant gekocht worden, dan is dat in situatie 1 (750.000 klanten) 3.750.000 spellen, voor laten we zeggen 50 euro per stuk. Da's 187.500.000 euro. Totaal winst: 562.500.000 euro.
In situatie 2 (1.250.000 kopers) is dat 5x1.250.000=6.250.000 spellen van 50 euro per stuk, da's 312.500.000 euro. Totaal winst: 312.500.000 + 312.500.000 = 625.000.000 euro, 63.000.000 euro meer dan in situatie 1 thus. Da's geen kattepis! En dit is nog maar op kleine schaal dan he, want er zijn veel mensen die wel meer dan 5 spellen kopen...

Dit is niet gewoon netjes, dit is extreem netjes: Ze bieden games en een controller aan mensen die al een Xbox gekocht hebben. Dat zijn dus mensen die de Xbox voor €479,- gekocht hebben en dat bedrag er blijkbaar voor over hadden.

Microsoft heeft al verdiend aan deze mensen en kan dus niets meer van ze verwachten dat ze voor extra marktaandeel zorgen, ze hebben namelijk al een Xbox. MS hoeft dus niets voor ze terug te doen, des te meer netjes dat ze dan nog even twee games naleveren.

Toch blijf ik met een apart gevoel zitten: Dit is niet helemaal zoals we van MS gewend zijn.
Volgens mij heeft MS geen zin in gekloot met winkeliers die een stapel Xboxen ingeslagen hebben, en die ze nu onder inkoopprijs zullen moeten verkopen. Volgens mij doet MS dit om de huidige winkelvoorraden nog tegen €479,- te kunnen verkopen. Winkeliers die nu een nieuwe voorraad bestellen, krijgen ze tegen een fors lagere inkoopprijs, en deze exemplaren zullen voor €299,- op de schappen liggen.

En dat MS dan ook games uitdelen aan de mensen die al een Xbox hebben, ja ach: Zoveel zullen het er niet zijn, de verkopen vielen toch al tegen...

De meeste winkeliers hebben goede contacten met hun leveranciers en hier geld van terugkrijgen is vaak geen probleem. Een winkelier heeft wel veel meer administratieve rompslomp dan alleen wat geld terugkrijgen van hun leveranciers.

De leveranciers (MS gecertificeerde leveranciers zijn er niet zo heel veel) kunnen dit teruggegeven bedrag per X-box weer verhalen bij MS-Nederland.

Microsoft heeft al verdiend aan deze mensen en kan dus niets meer van ze verwachten dat ze voor extra marktaandeel zorgen, ze hebben namelijk al een Xbox. MS hoeft dus niets voor ze terug te doen, des te meer netjes dat ze dan nog even twee games naleveren.
Dat klopt niet helemaal. Micro$oft heeft nog helemaal niets verdiend aan die mensen. Het punt is namelijk dat Micro$oft verlies maakt op elke X-Box die ze verkopen. Dat deden ze al tegen de normale prijs en dat zullen ze nu helemaal gaan doen na de prijsverlaging.

Micro$oft's strategie bestaat er uit om winst te halen uit de verkoop van de games. En op dit moment zien de verkoopcijfers van de X-Box er niet echt hoopgevend uit. De lagere prijs moet voor meer kopers zorgen, die vanzelfsprekend ook meer games gaan kopen. Die games zullen echt niet zo snel in prijs zakken.

Door mensen 2 gratis games aan te bieden + nog een controller maakt Micro$oft dus theoretisch gezien nog meer verlies, want juist van die games moeten ze het hebben.

Maar goed, ze zijn druk bezig met het plannen van de X-Box 2 (of kan ik het beter X-Box v. 2.0 noemen of X-Box XP? :+ ), dus men zal wel goed over deze prijsverlaging hebben nagedacht... maar ja.. ze moeten wel om te concurreren met de lagere prijzen van GameCube (nog altijd zo'n 3 Eurotientjes minder) en PS2.

Winkeliers krijgen gewoon een refund op alle Xboxen in hun magazijn. Dat is normaal bij een prijsverlaging.

Overigens kan Sony hier een voorbeeld aan nemen. De PS2 lanceerde ook op Fl. 1100 om een paar maanden daarna te zakken naar Fl. 899,- Maar je kreeg geen extra games en een controller van Sony!

Prima actie van Microsoft dus!

Maar ik denk ook niet dat Nitendo en/of Sega zich een dergelijke stunt kunnen permiteren. Microsoft
kan dat wel en probeert op deze manier zich zelf in de markt te kopen. Het zal ze ook wel weer lukken....

Je onderschat de cash reserves van Nintendo, die zijn ENORM groot. Bovendien maakt Sega geen consoles meer dus dat is al helemaal niet van toepassing.

Fout...
Sega had na de launch van de Saturn een soortgelijke actie.

Prijs ging van 1149 naar 899, en geregistreerde bezitters konden een spel kiezen als ze een kopie van de bon opstuurden. Ik had hem al voor 899 gekocht, en meteen de bon gescand en ge-edit :7

ze geven je goederen terug voor iets waar je teveel voor betaald hebt.. iets wat anderen niet doen nee. ,aar denk na wat kost hun een spel (ok ontwikkelingskosten, maar de cd zelf kost misschien 2Euro om te mkaen!!) en controller produktie kosten ook weinig. oftwel ze verdienen er meer x-boxen mee en houden de klant tevreden! en hoevel bijna niets te investeren!

Je vergeet even dat de mensen die op deze manier 2 spellen krijgen dan ook twee spellen minder gaan kopen. En dat is toch weer een omzetverlies van 130 EURO per klant...

Niet echt, het is ook weer slimme marketing, want nu zullen ze, blij als ze zijn, die 130 euro die ze overhouden alsnog spenderen aan XBOX games, althans, die kans is vrij groot denk ik.

Het is niet waar dat anderen dat nog nooit hebben gedaan...

Toen de Saturn vlak na de introductie fors in prijs werd verlaagd kon je ook een gratis spel uitkiezen. Helaas was de keuze gelimiteerd tot twee matige games, maar het is dus al wel eens eerder voorgekomen.

Heb ik playstation, nitendo, sega etc nog niet zien doen in alle prijsverlangen die ze doorvoerden..
Dat is niet waar. Toen ik in 1995 een Sega Saturn kocht voor het schandalig hoge bedrag van Fl. 1150,- en de prijs ging een paar maanden later opeens naar Fl. 799,- kreeg ik ook een spel van Sega ter compensatie. Twee spellen en een controller is wel gul trouwens. Nice work. :)

Edit: Red Top was me al voor...

De marketingclub van Microsoft zit opnieuw niet stil. Deze prijsverlaging betekent dat het "break-even"point t.a.v. verkoopresultaten van de X-box minder snel gehaald zal worden. De term "prijsverlaging"kan in dit geval dan ook beter vervangen worden door "marktaandeel kopen".

Het is nogal logisch, deze actie, en geeft tevens een positieve strekking aan het hele X-box verhaal. Als de verwachtte verkoopresultaten inderdaad gehaald gaan worden is iedereen dus blij.

Koopprijs verlagen > lagere koopdrempel > meer verkoop Xbox > meer behoefte aan games > betere gameverkoop > M$ lacht het laatst (en gelijk hebben ze :)).

reactie op original poster: Lul niet zo slap man, het is juist de marktpositie die ms noodzaakt dit te doen; sony had een goede marktpositie toen zij de ps2 uitbracht dus sony behoefde niet te stunten!

Nintendo deed dit wel

Hij was ook wel schofterig duur....

de hardware van MS is ook wel ok :)

Het zal es tijd worden :))

Viel ook te verwachten!
:z

Op dit moment krijg je twee games bij de Xbox, en niet alleen omdat de prijs omlaag gaat. Zal dit ook nog zo zijn na de prijsverlaging?

Blijkbaar voelt Microsoft toch een grote druk van PS2 en GameCube. En dan nog het verhaal van de japanse en sommige europese consoles die krassen op de dvds maken. Al met al heeft microsoft niet zo goed met dit apparaat in de kranten gestaan. Wel lullig als je net een gekocht hebt omdat er geen geld terug regeling bestaat.

Om te concurreren moesten ze wel. Bovendien wil Microsoft kost wat kost de Xbox als centrum van de huiskamer positioneren. En vergeet niet Microsoft heeft meer centjes dan Sony en Nintendo samen.

Dat denk ik nou net niet....Ik heb hem gewoon lekker op mij eigen kamer staan.....

De xbox maakt als DVD speler te veel lawaai, bovendien hadden we al een standalone DVD staan....

Mijn ouders zitten 's avonds niet graag te kijken, hoe geweldig ik wel niet kan gamen......

BTW: Dit is echt een geweldige stunt van MS, Op 26 april ff een formuliertje invullen en tatta!!! zo'n 400 piek in the pocket!!
Hoop dan wel ff dat er een voetbal game beschikbaar is.......is eigelijk het enige wat ik nu nog mis....

Dit kan natuurlijk ook een mooie actie zijn om de "Hardcore" gamer te registeren bij MS..... :7

ehm...ja....26 april komt van EA Fifa World Cup 2002 op de markt...denk alleen niet dat het nederlandse team daarin is vertegenwoordigd !?

Gelukkig ben ik ook nog Chinees :*)

De prijs mocht inderdaad wat mij betreft ook wel omlaag. 479 Euro is simpelweg veels te veel voor een console....

Wel enorm fair van Microsoft dat ze de mensen die hem juist gekocht hebben 2 spellen naar keuze en een controller mogen aanvragen.

Dit geeft aan de andere kant wel aan dat Microsoft blijkbaar toch de verkoop cijfers vind tegenvallen....

dat kan allemaal wel zo zijn, maar dit is eigenlijk gewoon dumpen. er zit per slot van rekening een harde schijf, een P3 en een Geforce (3 toch?) in. Dan is die 479 helemaal zo gek niet. En spellen kan je makkelijk cadeau doen, die hebben productiekosten van ongeveer 0..

Voor 479 euro wacht ik nog even tot de Ti 4200 uitkomt
die rond de 200 euro komt te liggen. Daarbij koop ik van de rest nog even 512 MB ram. En voor de prijs van
2 spelletjes schaf ik ook nog even een nieuwe harde schijf aan van 40 GB. :*)

het videogedeelte is meer als de geforce 4 van opzet
(extra shader) maar met lagere kloksnelheid
soort geforce 3.5

Je vergeet dat spellen enorme ontwikkelkosten hebben. Over Halo heeft Bungie twee jaar gedaan. Daarnaast kan een Xbox bezitter ook niet-Microsoft games uitkiezen en daarvoor betaalt Microsoft gewoon de volledige royalty aan de 3rd party leverancier.

Ja die spellen zijn wel van produktiewaarde 0, de aankoopwaarde voor jou (de consument) is wel mooi 69,95 euro!

180 euro van een prijs van 479 euro afhalen, dat is in een keer 38%! Dat maakt de X-box wel een stuk interessanter, want hoewel hij mij best stoer leek was hij gewoon veel te duur in vergelijking met de concurrentie...
Ik verwacht dat de X-box de komende tijd een stuk populairder zal worden na deze prijsdaling. Vervelende bijkomstigheid is wel dat het erop lijkt dat Microsoft bepaalde spellen alleen op de X-box wil gaan uitbrengen, waardoor ze hun favoriete economische spelletje, monopolie, ook op het game-console gebied kunnen gaan spelen.
Dit is wel een minder leuke ontwikkeling :(

huhn?

IEDERE console heeft exclusieve games, anders is die console totaal pointless.

Waarom zou je een Xbox kopen als de gamecube , PC en PS2 die spellen ook hebben??


Je koopt een console omdat bepaalde titels die je wilt spelen alleen op die console te krijgen zijn. Bij Nintendo is dat b.v. Zelda, Starfox, Mario, Resident Evil , Metroid, de Rare games. Op de PS2 is dat b.v. de Tekken series, de exclusieve Virtua Fighter 4...

Er zijn gewoon minstens 3 andere platformen waarop je kunt gamen.
Dat heeft dus niks met monopolie te maken; je maakt je console aleen aantrekkelijker door games specifiek voor jouw console te laten schrijven...

Het apparaat is nog veel te duur, alle consoles trouwens. PC blijft ultime gamecomputer imo!! :)

en hoe duur denk je dat een pc wel niet is? ;)

Het feit blijft ook dat er redelijk wat games zijn die alleen voor een console beschikbaar zijn en niet voor de pc.

En als je op een of andere manier op de PC wilt emuleren heb je toch een PC nodig die qua kosten VER boven het bedrag van de consoles uitschiet.

En jij speelt zeker ook al die coole multiplayer games met je breedband aansluiting op je ps2 :z , console games zijn 99% pure crap en veels te duur voor een cdtje met brakke content op :z, alle console games zijn puur gericht om geld te scheppen, pc games worde vaak gemaakt omdat de makers zelf houden van coden/designen en voor de fans (nu idsoft doomIII, 3drealms dnf bijv WIII neverwinterN), op consoles heb je dan weer een zoveelste MOTS game dat zuigt na uurtje, ik denk ook dat velen het hiermee met mij eens zijn.

XBOX heeft ook een breedband aansluiting, ik geloof als enige console...

voor de gamecube is hij officieel in ontwikkeling, maar de geruchten zijn dat ie al volop misbruikt wordt :)

De dreamcast kan ook uitgerust worden met een breedband aansluiting... op de plek waar anders de 56k modem zit aangekoppelt... daarnaast moet ook de ps2 ondertussen kunnen worden uitgerust met een breedbandaansluiting...

De xbox is overigens wel de enige met standaard een breedband aansluiting

jaah, de ps2 heeft ook ethernet, dus je hebt mogelijkheid voor breedband, feit is dat de consolefabrikanten dan bandbreedte moet huren van andere bedrijven hun netwerk, dus dat is kostelijk en beperkt, dus sony overweegt d8 ik online support voor in de vs en japan, in europa ging dat vanaf midden 2003 gebeuren, lol is dat de benelux geskipped wordt vanwege de kleine markt (en dus ook magere winst), dan nog heb je online mogelijkheid, games die cool zijn komen toch niet uit, alle fps op consoles zijn onspeelbaar (QII gaat nog maar nieuwe shooters met advanced architectuur vereisen een mouse+keyboard om lekker te kunnen rondlopen in map bvb SS2 met multiple view posities, je kan op het plafond lopen, etc dat lukt nooit om lekker te aimen op plafond met iemand die onder je loopt (met joystick dus) :P ) bovendien vraag ik me af waar de fabrikant het geld vandaan zal halen om bandbreedte te huren, uiteraard bij de gamertjes, dus maandelijks dokken voor je speelsteetiun2 of xdoos spelkubus online capabilities :D je mag het hebben :Z

Het apparaat is nog veel te duur, alle consoles trouwens. PC blijft ultime gamecomputer imo!!
Dat was precies mijn mening...

...totdat ik een PS2 aanschafte. Het gemak van gebruik van een game-console is gewoon superieur aan een PC; je hoeft je nooit druk te maken om driver-, of DirectX-updates. Alle games draaien met letterlijk één druk op de knop (de aan-knop ;p). En ze draaien ALTIJD. Een game-console (althans, een NIET M$ game-console ;p) crasht over het algemeen ook niet (mijn PS2 is gedurende z'n eerste levensjaar slechts 2 keer vastgelopen. En dat was volgens mij eerder een bug in GTA3 dan in de PS2 zelf, want bij andere games heb ik nooit problemen gehad).

Ik speel nog steeds games op mijn PC, maar gewoon lekker op de bank hangen met een gamepad in je handen en een cola'tje voor je op tafel is imho nét iets relaxter.

Mijn Xbox (ik heb een US versie sinds 15 november) is 0 keer vastgelopen. Nul keer. Xbox crasht niet period.

de PC is geen beste game console voor mij omdat er geen beat'm up op valt te spelen, en die spellen koop ik met stapels.

PC heeft ook geen geen console-style RPG's als Grandia 2, Golden Sun.

etc.

wel geweldig voor FPS games daar hou ik wel van, ook voor adventures en sims etc.

Hou je horizon breed.

maarja, als je nu mgs2, final fantasy X, Halo etc. wil gaan spelen zal je niet ver komen met je comp ;)
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:12 Universiteit Twente werkt aan stillere computers
Vorige 14:14 Intel en AMD maken resultaten eerste kwartaal bekend
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011