Hoofdcategorieën
Device Settings

Intel en AMD maken resultaten eerste kwartaal bekend

Door Wouter Tinus, donderdag 18 april 2002 14:14
Bron: Intel, views: 573

Zowel Intel als AMD hebben de financiële resultaten van het eerste kwartaal van 2002 bekend gemaakt. Intel meldt een omzet van 6,8 miljard dollar en een winst van $936 miljoen. De winst is vergelijking met het laatste kwartaal van vorig jaar en hetzelfde kwartaal van 2001 flink gegroeid, maar het bedrijf heeft naar eigen zeggen nog steeds last van de verminderde PC-verkoop. Met name in Europa en de Verenigde Staten is de markt nog niet hersteld. Verder liep de winst het afgelopen kwartaal een klap van vele miljoenen dollars op vanwege een schikking in een rechtszaak. Met nieuwe producten voor personal computers en andere markten blijft men proberen de positie te versterken:

Intel logo (blauw) "We picked up the pace of new product introductions, launching the world's most powerful desktop microprocessors - the Pentium 4 processor at 2.2 and 2.4 GHz - along with the first mobile Pentium 4 processors and the first Xeon processors based on our NetBurst microarchitecture," Barrett continued. "We also introduced a wide range of products based on our new XScale core for cell phones, PDAs and network processing. Going forward, we believe our industry-leading products and manufacturing efficiencies set the stage for better results when industry demand picks up."[break]AMD loopt financieel een stuk minder hard. Het bedrijf verkocht meer processors dan ooit - men verwacht zelfs dat het marktaandeel een procent gegroeid is naar 21% - maar het bedrijf zag de inkomsten afnemen naar 902 miljoen dollar. Over de eerste drie maanden van dit jaar werd 9 miljoen dollar verlies gemaakt. Op de conferentie werden een aantal interessante aantekeningen gemaakt door AMD Zone. Zo zal de Duron serie ophouden met bestaan later dit jaar. UMC gaat Athlon cores produceren, Fab25 in Texas gaat 0,13 micron flashgeheugen bakken, en Fab30 in het Duitse Dresden wordt geheel toegewijd aan Hammer:[/break]AMD logo met drop shadow Shipments of the desktop version of the AMD Athlon XP processor on 130-nm technology will commence this quarter, Sanders said. Our conversion to 130-nm technology is going extremely well, and we now expect to complete the transition to 100 percent of PC processor production on 130-nm technology ahead of our previously announced year-end timetable.
Volgende 14:35 Prijs Xbox in Europa wordt fors verlaagd
Vorige 13:48 IBM en Hitachi samen in storage producten
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

tja geeft volgens mij duidelijk aan waar ze mee bezig zijn ... marktaandeel veroveren door dumpingprijzen ... Op termijn is dit echter geen houdbare situatie ... Eens financiers het beu zijn geen return te krijgen van hun investeringen draaien ze de geldkraan toe, en moeten de prijzen geweldig omhoog. En dan daalt het marktaandeel opnieuw.

AMD heeft in het begin idd de CPU's voor dumpprijzen verkocht, maar wat hadden ze anders moeten doen? De AMD CPU's is zo populair geworden doordat de prijs zo laag was en nog steeds (al is het minder) is.

Als AMD vanaf het begin af aan meteen voor een hoge ASP was gegaan, hadden ze nooit het marktaandeel gahaald als wat ze nu hebben, want dan hadden de mensen allemaal voor Intel gekozen.

Nu weten de mensen dat AMD zeer snelle CPU's maakt, die zeer stabiel zijn en die ook nog eens goedkoper zijn, dat heeft AMD dus bereikt met die dumpprijzen in het begin.
Eens financiers het beu zijn geen return te krijgen van hun investeringen draaien ze de geldkraan toe, en moeten de prijzen geweldig omhoog. En dan daalt het marktaandeel opnieuw.
AMD maakt ook verlies dankzij de R&D kosten voor o.a. de Hammer, maar dat moet je nu eenmaal doen als producent anders blijf je stilstaan en dat willen de inversteerders helemaal niet.

Met de Hammer gaat AMD een mooie toekomst tegemoet en dat zien de inversteerders echt wel hoor.
edit:
Ik zeg toch ook niet dat AMD ooit de CPU's onder de produciekosten heeft verkocht, alleen zaten ze er in het begin vlak boven, wat nu dus veranderd is, de prijzen zijn langzamerhand hoger geworden.

tja, ben ik het wel met je eens, maar daar waar de athlon al enkele jaren het mooie weer maakt leiden ze nog steeds verlies ... Aan al het werk dat ze de voorbije jaren gedaan hebben, is er nog geen cent verdient. Deze situatie zorgt ervoor dat er minder geld naar ontwikkeling kan vloeien ... Daar waar intel $936 Miljoen winst maakt, en dat kan investeren in nieuwe ontwikkeling, moet AMD eerst nog wat centjes zien te vinden om de gemaakte verliezen te dekken om daarna nog geld te gaan zoeken om producten verder te ontwikkelen ... Op termijn maken ze hun op termijn volgens mij gewoon kapot ...

Om het helemaal grof te spelen begint Intel bij de introductie van de Hammer (ervan uitgaande dat de hammer sneller is dan de intel-variant) met een prijzenslag ... Intel heeft nog massa's winst over dus kan gedurende een lange periode de prijzen kunstmatig laag houden ...

Op dat ogenblik is AMD door al enkele jaren lang dumpingprijzen gehanteerd te hebben behoorlijk verzwakt (ze hebben geen winstoverschotten zoals intel). Dan hebben ze eindelijk een product dat geld kan opbrengen ... dan worden ze door Intel verplicht om de prijzen verschrikkelijk te laten zakken (Anders verkopen ze geen CPU's meer, Intel voert prijzenoorlog).

Ik geloof ooit dat AMD dit op deze manier nog veel jaren volhoudt. Ze mogen dan mooie proccies maken, maar als de winst er niet is dan blijft het liedje niet duren ...

AMD heeft onlangs de inverstering in R+D zelfs verhoogd, terwijl intel ze verlaagde.
Het eeuwige probleem van AMD is gewoon dat ze niet bekend zijn. Ze maken al jaren de betere processoren, maar nog steeds weten heel veel mensen het niet: "Athlon?? Is dat wel een Pentium?"

Een verlies van 9 miljoen dollar stelt niet veel voor gezien het feit dat er nu veel R&D kosten in de Hammer gestopt worden, Dresden wordt omgebouwd naar 0,13 micron en de vraag uit de markt als geheel nog steeds matig is.

Intel doet alleen aan heftige prijsverlagingen als ze een bepaald product de markt in willen rammen, bijvoorbeeld de Pentium 4 vorig jaar. Als Intel de snelste processor in handen heeft zullen ze dat voordeel maximaal willen benutten met hoge prijzen, als Intel niet de snelste processor heeft is het niet verstandig om een prijsoorlog te voeren aangezien Intel zichzelf dan zou veroordelen tot een low-end positie (qua prijzen). De enorme die-size van de Willamette Celeron maakt het voorlopig erg onaantrekkelijk om daar mee te gaan prijsstunten (ze kunnen moeilijk een 0,13 micron P4 onder de prijs van een 0,18 micron Celeron gaan verkopen, ook al is de snellere P4 goedkoper om te maken).

AMD is trouwens erg goed in overleven. Ik verwacht niet dat het liedje snel zal ophouden.

Op de manier hoe jij (rip- airco) praat heeft AMD nog geen winst gemaakt vanaf de introductie van de Athlon of te wel K7 en dat is dus echt niet waar; anders waren ze nu echt wel falliet. Ik bedoel maar, welk bedrijf houd het nou weer zo lang vol; 2 en een half jaar verlies lijden en dan nog r&d kosten niet eens bij berekend. Laat me jou en je aanhangers ff uit jullie wereld halen want volgens mij maakt AMD pas verlies vanaf die WTC gebeuren check.

Hier praten we over winst:

http://www.tweakers.net/nieuws/16616?highlight=AMD+Resultaten

Hier praten we over iets minder winst maar Wel Winst:

http://www.tweakers.net/nieuws/17597?highlight=AMD+Resultaten

Ook het jaar daarvoor maakte AMD winst:

http://www.tweakers.net/nieuws/13733?highlight=AMD+Resultaten

Dus over welke jaren jullie het hebben weet ik niet maar AMD heeft dus echt wel veel winst gemaakt en zoals aangekodingt pas eind dit jaar weer uit de rode cijfers te zijn dus nog voor de afsluiting van dit jaar!

En hier nog ff ter bevestiging:

http://www.tweakers.net/nieuws/20101?highlight=AMD+Resultaten


edit/

Wat een corruptie hier zeg sjonge jonge jonge echt triest eerst naar boven en dan vervolgens ff naar beneden modden terwijl ik gewoon gelijk heb en ik ook nog eens met bewijs materiaal kom; ECHT TRIEST. Maar ja ik weet het; om ongelijk te hebben is hard maar wel de waarheid!!! (en dan heeft hij nog wel een 4 sjonge jonge jonge niet normaal)

Daar waar intel $936 Miljoen winst maakt, en dat kan investeren in nieuwe ontwikkeling, moet AMD eerst nog wat centjes zien te vinden om de gemaakte verliezen te dekken om daarna nog geld te gaan zoeken om producten verder te ontwikkelen ...
Error, beide bedragen zijn 'eindafrekeningen' dwz. na aftrek alle budgetten en kosten heeft Intel 15 dollarcent per aandeel winst gemaakt die voor een belangrijk gedeelte naar de aandeelhouders gaat, en AMD heeft geen winst per aandeel gemaakt die dus (waarschijnlijk) niets krijgen.

R&D zijn net als bijvoorbeeld salarissen al lang en breed meegerekend, en ik gok dat AMD z'n R&D-budget dit kwartaal juist zo heeft geprobeerd uit te mikken dat het nettoresultaat exact nul zou worden... foutje van 9 miljoen is niets tenslotte.

Om het helemaal grof te spelen begint Intel bij de introductie van de Hammer (ervan uitgaande dat de hammer sneller is dan de intel-variant) met een prijzenslag ... Intel heeft nog massa's winst over dus kan gedurende een lange periode de prijzen kunstmatig laag houden ...
Dan vergeet je wel even dat de clawhammer gewoon een stuk goedkoper kan geproduceert worden dan wat intel ook mag hebben op dat moment.
Aan eenzelfde prijs met het laagste der laagste voor intel (= produktiekost, daar mag je wettelijk zelfs niet onder verkopen) zal AMD dus nog steeds winst maken.

Het wordt inderdaad een alles of niets situatie. Snelle Hyperthryting p4's of een 64bit backwards compatible Hammer. Ik denk dat het moeilijk is voor AMD om je in deze markt goed te vestigen. Zeker met een concurent die een groot marktaandeel heeft, gigantische winst maakt en genoeg geld heeft om nieuwe inovaties uit te blijven denken. De toekomst zal het leren. Ik heb er in ieder geval bewondering voor dat er nog iemand is die koning van zijn troon probeerd te stoten.

ben ik het niet helemaal mee eens,
met de 64bit backwards compatible cpu begeeft AMD zich juist in een niche van de markt.

een goede performance voor een goede prijs spreekt iedereen aan die 64 bit systeemen heeft staan,
verder,
je bent niet verplicht om een 64 bit OS aan te schaffen om toch van de cpu gebruik te kunnen maken in tegen stelling tot de nieuwe 64 bitter van intel.

het is dus zekr niet alles of niets maar juist het beste van beide werelden in het geval van AMD.

ik vindt het een mooie strategie.

AMD begeeft zich juist niet in een niche van de markt met de Hammer serie. Deze serie is wel degelijk bedoeld voor het grote publiek (zowel zakelijk alsook prive).
Of misschien moet je zeggen dat naast deze toch niet zo'n niche markt ze zich EXTRA in de (niche) markt van de servers begeven. Waar overigens goede marges zijn te halen (als de markt de hammer ook echt als server proc ziet zitten). Het voordeel voor AMD is dat ze daar maar 1 architectuur voor nodig hebben. Dus als de afzet als server proc nog niet zo hard wil lopen kan dit opgevangen worden door werkstation verkopen.

Intel heeft 2 architecturen die beide verder ontwikkelt moeten worden. Nogal duur. De Itanium is ook geen processor die je (voorlopig) in de werkstation- / consumenten markt zult tegen komen.

Ik denk dus dat AMD met de Hammer serie wel goed zit.

Even opletten graag, processors zijn niet de enige markt waarin ze opereren. Waar de verliezen zitten word niet verteld, hooguit de verkoopcijfers voor proc's en flash.
De verkopen van proc's zijn juist omhoog gegaan. Vooral de flaash markt is ingezakt, waardoor het mij logisch lijkt dat daar een groot deel van het verlies zit. Trouwens, geen enkel bedrijf kan lange tijd onder de prijs producten verkopen, dus AMD zal vast meer vragen voor zijn proc's dan het kost om te maken/ontwikkelen/etc.

AMD zal nooit onder de prijs van het fabriceren verkopen aangezien dit per wet verboden is. Zodra ze dit doen zal Intel zeker een rechtzaak beginnen voor oneerlijke concurrentie beding.

De durons houden later dit jaar op met bestaan? :o
Eerst hadden ze het nog over dat er durons kwamen met model ratings als 1600+ en 1700+ :?.
Ik ben benieuwd welke proc dan de low-end budget versie van amd wordt.

De Athlon (Barton (en de zeer waarschijnlijk niet meer uitkomende T-bredS))

niet meer uitkomende T-bredS
De Thoroughbreds zijn al een maand in productie.

ThoroughbredS was de codenaam voor een 0,09 micron Athlon. De laatste roadmap die ik heb gezien noemde die chip BartonS.

Dubbelreactie :
Vervelende naam natuurlijk ThoroughbredS, als je de hoofdletter verkeerd ziet is het natuurlijk een meervoudsvorm van Thoroughbred, terwijl ik (zoals Wouter zei) de SOI, 0,09 micron variant bedoel. Als je praat over wat de vervanging is van een proc die nog niet uit is (Apoloosa) heb je het natuurlijk niet over een proc die zelf al binnen korte tijd (half jaar) afgelost wordt.

BartonS heb ik nog nooit van gehoord. Ik weet alleen dat de T-BredS opeens op de roadmap stond en er na de geruchten over het eventueel niet uitkomen van de Barton weer net zo snel van de roadmaps verdwenen was. Bron is dus gewenst

Toch raar dat een bedrijf als AMD zolang verlies lijdt, terwijl ze eigenlijk steeds beter draaien. Waarschijnlijk zal de Hammer ze definitief uit het dal gaan trekken.

edit:typos

Jammer dat AMD niet wat betere resultaten heeft, naar mijn mening rulen AMD-tjus !

Tja, Intel doet zijn best en zal dit blijven doen maar waarschijnlijk zal AMD er met de HAMMER goed uit komen zoals twinkey ook al schrijft.

Ikzelf ben en blijf nog wel ff bij AMD hoor, laat mij binnekort maar lekker HAMEREN : )

... 'De winst is vergelijking met het laatste kwartaal van vorig jaar en hetzelfde kwartaal van 2001 flink gegroeid,'
Klopt niet helemaal, het laatste kwartaal vorig jaar is het laatste kwartaal van 2001 (8>

Maar goed AMD heeft helemaal niet zoveel minder winst dan Intel, en dat terwijl die van Intel steeg en die van AMD daalde.

Maar goed AMD heeft helemaal niet zoveel minder winst dan Intel, en dat terwijl die van Intel steeg en die van AMD daalde.

Is dit een grapje of niet? ;)

De winst van Intel was $936 miljoen en het verlies van AMD was $9 miljoen, daar zit dus bijna 1 miljard dollar tussen, dat vind ik niet echt een klein gat.
maar het bedrijf heeft naar eigen zeggen nog steeds last van de verminderde PC-verkoop
Klopt, toen het nog allemaal koek en ei was (eerste kwartaal 2000) maakte Intel een winst van 3,1 miljard dollar, iets meer dan wat ze nu maken dus.

inkomsten en winst zijn niet het zellfde

Hahaha :))))


maakt niet uit hoor :E

Toch bepaald niet slecht dat AMD in de huidige markt het marktaandeel doet groeien, en slechts 9 miljoen $ verlies maakt. Zodra de verkopen dus nog maar iets oplopen gaan ze over het break-even point heen en beginnen ze winst te maken.

Zoals hierboven ook al een keer genoemd is: de productie van processors maakt maar een deel uit van de totale productie van AMD. Ze zijn ronduit groot met de productie van flash-geheugen.

De financiële cijfers hebben dus betrekking op het geheel.

Deze persoon heeft een k6 en een duron gehad en van prestatie zal ik niet klagen. Ik heb beide processoren aangekocht omdat AMD een naam begon te worden die meer en meer goede feedback begon te krijgen als het op prestaties neerkwam. De jaren ervoor en ertussen heb ik telkens Intel processoren gehad.
Nu, voor de rest van mijn leven zal ik ooit nog maar denken over een evntuele aankoop van een AMP processor. De k6 heeft er zonder ook maar enige reden de brui aan gegeven na 8 maanden. Geen probleem als je dan kan terugvallen op een garantieperiode. Dit was dus verkeerd gedacht, want AMD levert slechts 6 maanden garantie op een verkochte CPU en bovendien zit heel die garantieregelementering zo ineen dat het bijna onmogelijk is om je CPU omgewisseld te krijgen mocht deze dan toch nog in de beschreven garantieperiode zijn.
Daarna, ben ik overgeschakeld naar een Intel PII400 en deze stond inderdaad een genartie verder dan AMD en was iets sneller. Vervolgens heb ik een upgrade uitgevoerd naar een PIII 600, maar iets later kwam daar de Duron aan. De pers vol lof, de dealers vol lof, dus kocht ik mij opnieuw een AMD aan, namelijk een Duron 700. Ik had een moederbord van Azza met een KT133 chipset en een Thermaltake Super Orb Cooler. Ik klok niet over, maar AMD heeft nu eenmaal de naam dat ze veel hitte produceren, dus ik koos voor zekerheid. Het systeem stond in elkaar, stak de stekker in, zette de spanningsknop van de voeding op en startte de PC op met powerknop op de kast. Het enigste wat ik hoorde was een hevig sissend geluid en plots was het stil. Niets meer, enkel de cooler van de voeding draaide nog. Je kan het al raden...de CPU was onderaan bruin en opstarten met deze processor was onmogelijk. Compleet dood. Ik had kunnen denken dat ik eventueel iets verkeerd had gedaan en dat had zo kunnen zijn, ware het niet dat ik dit systeem samen ineen had gestoken met de verkoper/technicus van de winkel die me deze CPU had verkocht. Misschien was het moederbord niet in orde. Een nieuwe Duron erop geplaatst en...deze startte perfect op.
Het lag dus aan de CPU zelf en vergeet het maar dat AMD ook maar enige moeite heeft gedaan om deze om te ruilen. Een Belgische importeur waar de CPU vandaan kwam weigerde de CPU terug te nemen en dus waren we genoodzaakt om zelf contact op te nemen met AMD. Nu begrijp ik waarom die importeur deze CPU niet in een RMA procedure opnam, want AMD zelf voert een absurde en hypocriete garantie-politiek. De verkoper heeft me uiteindelijk na 2 maanden touwtrekkerij mijn geld terug gegeven en sindsdien heb ik besloten om meer te betalen voor een CPU van Intel. Deze jongens leveren tenminste 1 jaar garantie op hun OEM processoren en 3 jaar op hun Boxed CPU's en een uitval heb ik daar nog nooit mee gehad alhoewel ik ook besef dat zelfs een Intel kan uitvallen. Nee, AMD mag zo goedkoop zijn als het wil, al duwen ze het in een zak chips. Geen enkel haar op mijn hele lichaam dat er ook maar aandenkt om nog een produkt te kopen waarvan percentueel gezien meer uitval is en waarvan men dan ook nog eens moeilijk doet omwille van de garantie ervan. Intel Rules al zijn ze wat trager. Stabiliteit moet heer en meester zijn.

Betekend dus dat jij bijdraagd aan de winst van Intel en niet aan die van AMD. Anders heel erg off-topic

Ik ben bang dat AMD de komende periode toch haar prijzen zal moeten opschroeven om winst te gaan maken. Hoe vervelend dit ook is voor de AMD liefhebber. Door de relatief lage prijzen tov Intel chips hebben ze marktaandeel gewonnen, maar als je er geen winst mee behaald dan schiet je er ook niets mee op.

dat is een best verhaal (galaxymaster) maar je hebt gewoon pech gehad denk ik. ik werk nou al heel wat jaartjes in een computer winkel en de enige proc's die wij ooit terug krijgen zijn celerons en PIII's( en heelsoms een AMD).
ikzelf heb al jaren AMD proc's en ik heb echt niks te klagen ze zijn super stabiel.

het is waar dat de garantie niet goed was maar dat is inmiddels veranderd als ik een kapotte AMD proc heb dan krijg ik binnen een week een nieuwe.

Wat defecte pc's betreft die je terug krijgt hangt af van wat je het meeste verkoopt en de combinatie van CPU+Mobo

Ik werk(te) ook in een comp winkel maar wij kregen veel om niet te spreken van zeer veel AMD's terug die onstabiel liepen onder windows 98/ME voor 60% lag het aan de onkunde van de gebruikers die de verkeerde drivers e.d. hadeen geinstalleerd, voor 30% lag het aan combinatie van AMD CPU en een slecht moederbord (Dit was de keuze van de klant en die zijn meestal cente bijters) en voor 10% aande hardware: doorfikken van de core/kapote CPU koelers/Mobo defect.

Wat Intel CPU's betreft hebben wij alleen de 815/850/845 mobo's van gerenomeerde merken en die liepen in het algemeen stabiel. (Wel niet sneller dan een AMD maar dat merkt een doorsnee gebruiker toch niet)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:35 Prijs Xbox in Europa wordt fors verlaagd
Vorige 13:48 IBM en Hitachi samen in storage producten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011