Hoofdcategorieën
Device Settings

Consumentenbond tegen Sony's cd-beveiliging

Door Mark Timmer, dinsdag 16 april 2002 16:02
Bron: WebWereld, views: 1.294

WebWereld stelt ons ervan op de hoogte dat de Consumentenbond zich negatief heeft uitgesproken over de kopieerbeveiliging die Sony recentelijk heeft ingevoerd. Het betreft de laatste cd van Celine Dion, die voorzien is van een beveiliging tegen gebruik via cd-romspelers. Volgens de Bond wordt hiermee het recht van de gebruiker om een gekochte cd op een computer af te spelen ontnomen, alsmede het recht op het maken van een kopie voor eigen gebruik.

Daarnaast spreekt men zelfs over vastlopers, indien een dergelijke cd toch in een cd-romspeler gestopt wordt. Hiervan wordt niets op het etiket vermeld, waar alleen melding gemaakt wordt van de computerbeveiliging zelf. Om de consument bij te staan in deze kwestie kijkt de Consumentenbond op dit moment naar de mogelijkheden van een gerechtelijke procedure:

cd-romSony Music moet de reeds verkochte cd's terughalen en deze vorm van beveiliging stopzetten, zo eist de bond, dat de juridische mogelijkheden zal onderzoeken om deze platenmaatschappij aansprakelijk te stellen. "De platenindustrie is de weg kwijt. In een marktsituatie waarin de prijs van een cd volgens consumenten veel te hoog ligt en de branche zelf geen creatieve manieren weet te bedenken om met nieuwe technologieën om te gaan, scheept ze nu de consument met een groot probleem op", aldus de bond.

Met dank aan JayJay|IA voor de tip.

Volgende 16:15 Fujitsu MAM3184MP 15.000rpm SCSI-schijf review
Vorige 15:55 Klipsch Promedia 4.2 speakers review
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

persoonlijk vind ik dat op de cd van celine dion een nog betere beveiliging mag :+ (zal wel weer als flame gemod worden :P)

sterker nog, cdroms moeten een beveiliging krijgen tegen celine dion cd's :D

edit: Gepost door Dennizz dinsdag 16 april 2002 - 16:03 Score: 4 (Inzichtvol) heb ik zon humor ? :D of haten alle tweakers celine dion :P


edit2: als ze voor NL een onbeveiligde oplage maken is t nut weg, een nederlander ript naar mp3 hele wereld download :) en "backupt"

Helemaal mee eens, maar nu deze beveiliging bekend wordt zullen er veel platenmaatschappijen deze toe gaan passen, tenzij het verboden wordt in nederland dan zullen ze voor nederland iig een apparte oplage moeten persen met een andere beveiliging.

voor nederland iig een apparte oplage
moeten persen met een andere beveiliging
Of ze laten Nederland links liggen. Ik denk niet dat ze zin hebben om voor Nederland een aparte onbeveiligde oplage te maken. Is alleen maar goed voor het nederlandse toerisme :D

Van sommige cd's zou ik het niet zo erg vinden als ze hier niet verkrijgbaar zijn, mijn buurman wel. }>

Maar als je dit zo goed van Sony vind, begrijp ik niet waarom ze dan zoveel brandapparatuur maken. En zoveel CD'tjes. Dat is toch zo hypocriet als de nete? Als het Sony nou echt om de muziek te doen was, haalden ze al hun branders uit de schappen, maar het is Sony om het geld te doen. Voor mij persoonlijk is dit een reden om absoluut geen muziek CD's van Sony te kopen, maar alles lekker bij KaZaA downloaden. Al was het alleen om het principe.

Maar als je dit zo goed van Sony vind, begrijp ik niet waarom ze dan zoveel brandapparatuur maken. En zoveel CD'tjes.
En CD/DVD spelers die ook CDR's en CDRW's afdraaien. Ik gebruik die namelijk om m'n CDR(W)'s te testen. Het enige wat ik nog niet gezien heb is een MP3 speler (maar dat is begrijpelijk ivm hun MiniDisc ontwikkeling - echter Philips is al gestopt met DCC en gestart met MP3 -> Expanium - nu Sony nog).

Overigens is die 'beveiliging' te omzeilen door Autorun uit te zetten en met PlexTools alleen de echte audiotracks te extracten. Daarna kan je gewoon de WAV branden met je brandprogramma.

Ik vindt Sony hypocriet. Het ligt aan de gebruiker of hij gaat kopieren, zolang er maar op de drager staat wat de (C) regels zijn.

Hmmm en wat schieten ze ermee op ... die cd van Celine Dion heb ik ook al geripped langs zien komen .... de lui met breedband downloaden dus gewoon en hoeven de cd niet eens in de winkel te halen.

Hopelijk gaan ze dit winnen, denk het wel., aangezien dit een recht is die wij hebben (backuppen van CD's voor eigen gebruik)

Het is maar de vraag of de CB dit wint, in Europa is men druk bezig met wetgeving zoals die in Amerika al is in gevoerd, de zgn DMCA, als dit een een vergevorderd stadium is kan een rechter best eens de zaak aanhouden om te kijken hoe men in Europa er mee omgaat.
Stringente kopieerbeveiligingen en wetten als de DMCA - die binnenkort ook in Europa zijn te verwachten -....
Bron: NRC Handelsblad-Internet & Media: Internet Collumns: Schijnveiligheid

Als de consumentenbond deze rechtzaak gaat winnen kan dit veel invloed gaan hebben. Denk maar eens aan alle kopieer beveiligingen op spellen, als je tegenwoordig een backup wilt maken van een spel moet je al met clonecd aan de gang en dan nog lukt die kopie niet altijd. Toch heeft men het recht om een kopie voor eigen gebruik te maken......

Ik vind het helemaal waanzinnig dat juist Sony dit doet, zij hebben toch ook een behoorlijk groot markt aandeel in CDRs ...... maar dat terzijde, ik vind niet dat een fabrikant zoals Sony ons mag beperken in het afluisteren van je muziek alleen op een stereotoren. Dat zou ook kunnen betekenen dat je je DVD's niet meer mag kijken op je PC maar alleen op een standalone dvd speler :?

Ik hoop dat de juridische partij die Sony aanklaagt hier gelijk krijgt en dat ze nooit meer een CD van Celine Dion uitbrengen ;)

Dus proberen ze in principe ook hun stereo toren sales omhog te tweaken d.m.v. cd's die alleen maar in een stereo-toren/cd-speler afgespeeld kunnen worden.

Is dat niet eenzelfde probleem waar microsoft ook voor aangeklaagd is omdat ze explorer opdrongen aan windows gebruikers.?

Hmmz, ik denk het niet.

Ik denk dat de computer leken het toch nog wel ff bij de stereotoren houden.

En de tweakers die toch al geen stereo toren hadden, die downen em wel ergens (de line-in methode).

Door deze beveiliging zal er naar mijn mening niet veel veranderen.

ik neem toch aan dat audio cd's met sony beveiliging ook af te spelen zijn op gewone audio cd spelers van andere merken dan sony.
dus het zal sony er wel niet om te doen zijn zo de verkoop van hun audio cd spelers op te voeren.

Sinds wanneer mogen zij mijn computer laten vastlopen? Ik vind dat ze daar het recht niet op hebben, en als ik een cd koop wil ik die in m'n computer kunnen gebruiken aangezien ik hier geen andere cd-speler heb staan :(

Sterker nog, als jouw PC een beetje crash gevoelig is en je speelt die cdrom af, jouw PC crashed en je fat table blijkt opeens rot te zijn dan heb jij een groot probleem en hebben zij een nog groter probleem.

Tis afwachten wanneer iemand zijn PC goed crashed door die CD want kan je dus werkelijk een procedure aanspannen wegens vernieling van andermans eigendommen.

Sterker nog, als jouw PC een beetje crash gevoelig is en je speelt die cdrom af, jouw PC crashed en je fat table blijkt opeens rot te zijn dan heb jij een groot probleem en hebben zij een nog groter probleem.
Owk, dat crash gevoelig kan ik inkomen, dan zou je pc ook zomaar bij een andere cd kunnen crashen. Dus verwijt de cd dan ff niets.

Jouw PC crasehd. Aha, als gevolg van die cd kan dat.. Dat snap ik.. Goeie beveiliging toch? ;)

En dat als ie crashed en dan een fat table rot is, sjah dan is er niets mis met die cd.. Dan is er iets mis met het afhandelen van fouten door je os.

Er komt geen rechtzaak. Volgens Microsoft is Windows vanaf Win2000 zo stabiel en protected, dat de rest van de systeem blijft lopen. Als jouw data sheet zelfmoord pleegt, dan mag het eigenlijk niet aan Sony liggen.

Tja of je neemt een Mac :z
Of is die kill-the-PC beveiliging multiplatform???
Dag Linux... 8-)

Waarom denk je dat zij een nog groter probleem hebben? Ik denk dat ze dat geen reet kan schelen of jouw of mijn PC crashed.

Een procedure zal er ook wel niet echt aangespannen worden dat kost veel te veel geld.

Het kan de rechter echt wel schelen of jouw computer crashed of niet en je wint die zaak dan ook, want een opmerking 'Will not play on PC/MAC' betekent niet meteen dat je je 10 jaar onderzoek kwijt bent als je het wel doet. Er moet op zulke CD's gewoon een witte 10%-area worden gereserveerd:

Afspelen van deze audio-cd is schadelijk voor de gezondheid van CD-ROM-spelers en kan computercrashes veroorzaken :+

Huh, Ze kunnen beter een CIH virus bijleveren met een auto insert opstart en dan met koeie letters op de verpakking dat je het niet in je PC mag stoppen. Denk dat de mensen daar meer van schrikken.

M$ laat je PC zo vaak vatslopen en dan klaag je ook niet ;)

Maar ff serieus: Ik ben het helemaal eens met de consumentenbond. Nu nog maar w8ten op de eerste nieuwe firmware die de CD toch kunnen lezen. Of misschien onder linux. Heb de cd niet (gelukkig) dus kan niet testen...

Dat heeft ook geen zin, want windows heeft een joekel van een disclaimer waardoor jij hun nooit voor schade kan claimen wegens 'fouten' / 'features' / 'bugs' in hun software....

Dus tenzij dit specifiek aangeven is op de cd, zou je sony kunnen claimen voor het aanbrengen van schade op jouw eigendom.

Ik vraag me gelijk even af wat philips hierop te zeggen heeft? Deze CD zal dankzij deze beveiliging dus nooit aan het redbook formaat kunnen voldoen, dus mag het eigenlijk geen CD meer heten......

Het mag wel CD heten, want het is nog steeds een Compacte Disc.

Het mag alleen niet:
- De term Compact Disc: Digital Audio voeren
- Het bijbehorende bekende logo voeren.

Nee, het mag geen CD heten. (Vraag Philips Standards & Licencing maar...)

'probleem' is alleen dat de meeste patenten op CD inmiddels zijn afgelopen, en het sue-en van bedrijven dus voor Philips en Sony geen geld meer oplevert.

Hmmm en opdezelfde site een berich dat de platenindustrie hun omzet met 5% en de aantallen met 6.5 procent gedaald zijn.

Laat me raden dit leidt tot meer nep-beveiligingen en meer kosten voor de originele CD koper.

Wat dus weer leidt tot meer verspreiding over internet... Ze zullen het ook nooit leren.

OF het is weer een andere marketing truk van de platenmaatschappij, want publiciteit is enorm. Hopen daat ze dit al bereikt hebben en ophoudt met zulke geintjes, Tis nie leuk :r

Die gasten bij die platenmaatschappijen zijn gewoon naaiers. Artiesten krijgen geen fl***er voor een cd. Ik denk dat van de 20 euro die een cd kost er 15 naar de platenmaatschappijen gaan en 5 naar de artiest. En als je dan naar dat programma op MTV kijkt waar ze bij artiesten over de vloer komen en je die hoort zeggen dat ze in sommige kamers van hun riante villa nooit komen dan denk ik dat het helemaal niet zo slecht gaat met die platenmaatschappijen.
Ze zouden eens wat minder inhalig moeten zijn, de prijs voor een cd halveren of desnoods verlagen tot een euro of 15 en dan nog eens kijken. Volgens mij verdienen ze dan meer dan ze nu doen...

En als je dan naar dat programma op MTV kijkt waar ze bij artiesten over de vloer komen en je die hoort zeggen dat ze in sommige kamers van hun riante villa nooit komen dan denk ik dat het helemaal niet zo slecht gaat met die platenmaatschappijen.
De grote artiesten merken er vrij weinig van als wij hun cd's illegaal kopieren.

MAAR,

Het is namelijk zo als je met een nieuw talent zit, de platenmaatschappij nooit zeker weet of het wel wat gaat worden met die artiesten, of ze wel in de smaak vallen. Als er enige risico in zit dan houden de platenmaatschappijen er al mee op.

Wat vroeger niet het geval was, voor het mp3/cd-r tijdperk, toen hadden de platen maatschappijen nog genoeg geld om enig risico te lopen.

Als de omzet met 5% is gedaalt en de oplage met 6,5% is dat in mijn opzicht een stijging van de prijs :( Of ben ik nou zo gek

Het is wel heel leuk en aardig. Maar als wij met de cd's van sony music fukken dan mogen ze dat ook bij ons doen toch? Oog om oog tand om tand.

Dat is mijn menig.

Ik hoop dat ze wel met een betere beveiliging komen die wel in de cd-rom speler kan afspelen, (want ik heb een labtec setje en geen gewonen stereo).

Maar stel nou, dat we later huis tuin en keuken stereo's krijgen die wel met de cd werkt, maar wel met computer techniek.. Dan is deze cd dus niet meer af te spelen.

Je hebt gelijk, maar ze gaan te ver.

Wij als consumenten hebben het RECHT om een kopie te maken van een CD voor ons zelf.
Dat is vastgelegd in de auteurswet.
Sony belemmert de consument dus in zijn recht, en belemmert de burger in het doen van legale handelingen.

Je hebt gelijk, maar ze gaan te ver.
Hmmz, hoever is de consument dan wel niet gegaan?

Ik zou het illegaal bezitten van een cd gelijk stellen aan jatten.
Als je nou voor elke gekopieerde single een vierde dag moest zitten, dan was ik met mijn mp3 list van 200+ 4 dagen in de bak.

De albums, 1 dag per album, 20 dagen erbij.

Dan de dvd'rips. Dat zou ik gelijk stellen aan een dag, dan zou ik er 10 dagen extra bijkrijgen.

En de games. Tel daar nog es 1 dag per game voor.
Dat zijn er nog es 20.

Totaal 54 dagen celstraf.

Daarvoor wil ik wel ff wachten todat de beveiliging gekraakt is. B-)

Laten we met zijn allen hopen dat dit wat gaat uithalen, en anders de volgende tip: je kunt in een huiskamer recorder prima een kopie voor eigen gebruik maken, (op een cd-rw natuurlijk, die je hergebruikt, want die audio-cd-r's zijn toch duurder) en die vervolgens in je compu cd/dvd-rom gebruiken/kopieren voor in de auto of onderweg/rippen naar mp3 etcetc.

Het origineel, dat je eerlijk gekocht had, en dus mocht je er een kopie van maken (als je er maar eerlijk aan bent gekomen, je hoeft itt bij software niet de bezitter te zijn en het origineel altijd bij de kopie te hebben), breng je daarna terug naar de winkel met de klacht dat je hem niet op je compu kunt afspelen.

Als na een tijdje dit soort beveiligde cd's niet verkoopbaar blijken, want ze komen allemaal terug, dan zal Sony het wel leren. :*)
En anders blijven we goede redenen hebben om die dingen terug te brengen...

Hmmz, het is de voorwaarde dat als je een kopie maakt en houd, dat je dan het orgineel zelf in nog hebt.

Als je de cd terugbrengt dan heb je het orgineel niet meer.

Neehoor, dat is alleen geldig bij software, dat je de kopie en het origineel bij elkaar moet houden (zei ik boven ook al, read it! ;) )
Bij audio geldt dat je op de cd-r al een premie betaald (ook al is het een data/niet-audio cd-r), en je mag dan ook kopieen maken voor jezelf van geleende cd's (vrienden, kenissen, bieb etcetc).

Zoek maar op google op 'thuiskopie' en je komt het tegen.

Zolang je de bron-cd rechtmatig in handen hebt (gekocht, gehuurd, geleend, niet gestolen), werkt dit.
En die cd had je toch eerlijk gekocht?

Dat je 'm terugbrengt is wat anders, dat komt later pas als je 'm niet overal blijkt te kunnen gebruiken.
Dan ben je ontevreden (want opgelicht! defect produkt!) als klant, en wil je je geld terug.

Of het netjes is is wat anders, maar mij lijkt dit wetmatig te kunnen.
Want waarom zou je netter moeten zijn dan de platenbonzen, in dit geval Sony?? :P

Daarnaast spreekt men zelfs over vastlopers, indien een dergelijke cd toch in een cd-romspeler gestopt wordt.

Aangezien de TOC express corrupt is gemaakt waardoor de "slimme" CD-ROM spelers continue de fouten proberen te repareren, kan het idd zo zijn dat het systeem rare dingen begint te doen, maar vastlopen? Het zou erg raar zijn als een OS kan vastlopen op dat proces, op een gegeven moment geeft de CD-ROM speler toch een melding van "sorry, kan ik niets mee", daar zou het OS geen last van moeten hebben.

(Dat audio CD spelers er geen last van hebben, komt doordat die niet naar de TOC kijken en die dus ook niet proberen te repareren).

Overigens ben ik het eens met de consumentenbond, de muziekmaatschappijen kunnen van het geld dat ze inversteren in deze anti kopieër middelen beter besteden om de CD's goedkoper te maken, daar bereiken ze heel wat meer mee.

Het zou erg raar zijn als een OS kan vastlopen op dat procces, op een gegeven moment geeft de CD-ROM speler toch een melding van "sorry, kan ik niets mee", daar zou het OS geen last van moeten hebben.


Welcome to WindoWs :7 Het is vast een feature :P

Het is wel mogelijk hoor, ik heb ooit een CD'tje gebrand, waarmee Windows 2000 spontaan een bluescreen gaf zodra ie in de CD speler werd gedaan. Hij bleek dus gewoon fout gebrand, maar het kan dus wel.

Windows geeft ook weleens een Bluescreen als ik één keer op het icoon van deze computer klik :z

Windows loopt er op vast ja (aangezien men in de regel met een PC een PC met Windows bedoelt)

Natuurlijk is het raar dat een besturingssysteem op zo iets vastloopt, maar Windows loopt wel op meer dingen vast. Misschien dat er nog wel eens een bugfix voor komt, als dit soort CD's ook bij de mensen van Microsoft terecht komen.

Onder Unix/Linux zul je waarschijnlijk gewoon een "incorrect superblock" melding krijgen als je de CD probeert te mounten.

Onder Unix/Linux zul je waarschijnlijk gewoon een "incorrect superblock" melding krijgen als je de CD probeert te mounten.
Audio CD's mount je niet, het programma waarmee je ze afspeelt leest rechtstreeks van /dev/cdrom ;)

Audio CD's mount je niet, het programma waarmee je ze afspeelt leest rechtstreeks van /dev/cdrom
*zucht* dat weet ik ook wel, aub ff beter lezen waarom ik het zeg.
Als Windows een CD ziet, en dus automatisch gaat mounten, kan het systeem crashen.
Als je onder Linux/Unix zelf dat commando geeft zul je die foutmelding geven. Natuurlijk wordt een audio-CD niet gemound, maar als je het probeert loopt het systeem niet vast. Vandaar mijn opmerking.

> op een gegeven moment geeft de CD-ROM speler toch een melding van "sorry, kan ik niets mee",

typo: moet zijn "Sony, kan ik niets mee"

een slimme CD speler of niet, een slimme gebruiker heeft autorun uit staan.

en ook al zetten ze er CIH op, ik heb 2 biossen op de ene pc en ChipAwayVirus op de andere...

he bah ik zie mijn buren al aankomen, de pc doet het niet als ik muziek wil luistern...... Sony mag de beveiliging beter vermelden, en eigenlijk vind ik het belachelijk

maar nu gaan we er dieper op in, hoe flikt sony het om een pc te laten crashen als de cd word gelezen.
werkt die bij alle windowsen, gebeurt het bij unixen ook? wat vind microsoft ervan (hun software crasht)? ed.

maar nu gaan we er dieper op in, hoe flikt sony het om een pc te laten crashen als de cd word gelezen.
Ik denk dat sommige autoruns er het niet mee eens zijn. Die denken van "Aha, audio cd. Afspeleuh!" Dan komt die beveiliging en er komt een onbekende fout waarop Wonderdoos zegt "Doet et zelf maar, ik ga ff een bakkie doen."

Snappie?

hm ik denk dat sony wel zo slim is geweest om het niet in een autorun bestand te zetten, het is nogal eenvoudig om autorun uit te zetten |:(

en dat windows automatisch scant kun je verwijderen, vraag me niet hoe maar met windows 98 lukt het me altijd

Eeeeh :?

Heb je ooit es gehoord van Windows gebruikersvriendelijkheid?
Als je namelijk een cd in je cd-rom speler pleurt dan is er zo'n progje die dat scant, en dat gaat helemaal niet via autorun bestanden vanaf de cd.

En dan heb je WinXP, als je daarbij een audio cd in je drive keilt, dan komt er zo'n apart schermpje voor. Play with Windows media player, play with winamp etc etc.. En dus ook Automatisch afspelen met dat en dat progke.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:15 Fujitsu MAM3184MP 15.000rpm SCSI-schijf review
Vorige 15:55 Klipsch Promedia 4.2 speakers review
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011