Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 1.921 •
Bron: ExtremeTech

Bij Extremetech is een artikel gepubliceerd over een interessante ontwikkeling op de markt van online games. Valve Software, de maker van Half-Life, viel het op dat veel games van dezelfde software library's gebruik maken en dat de verschillen tussen veel games te bevatten zijn in een 10MB groot bestand. Dit opent volgens Valve veel interessante perspectieven voor online gaming. Als je de juiste aanpassing aan de library's waar toekomstige spellen op zijn gebaseerd doorvoert, kun je een nieuw spel spelen met een download van slechts een aantal MB's. Dit, gecombineerd met de groeiende populariteit van breedband internet, is de voedingsbodem van Steam. Steam biedt spelontwikkelaars en uitgevers geavanceerde mogelijkheden voor kopieerbeveiliging, distributie, flexibele prijzen en anti-cheat functies. Voor gamers leidt het tot een grote hoeveelheid mods en de mogelijkheid om een spel minder dan een uur na gereedheid in huis te hebben.

Hoewel dit allemaal heel positief klinkt heeft een succes van deze methode ook nadelige gevolgen voor gebruikers en de industrie:
* Traditionele speluitgevers moeten van strategie veranderen om te kunnen overleven
* Winkels die computergames verkopen zullen een sterke daling in verkoop zien
* De privacy van gamers kan in gevaar komen doordat met Steam precies kan worden gemeten welk spel hoeveel en wanneer gespeeld wordt.

ExtremeTech denkt dan ook dat het wel mee zal vallen met het succes van dit systeem en dat de speluitgevers en -winkels voorlopig in ieder geval niet bang hoeven te zijn voor hun omzet:

Steam logoAll in all, it's a pretty gutsy move, and one that signals a potential sea-change in the industry. It still remains to be seen whether or not the buying public would adopt this business model. After all, the ability to publish on demand has existed for years now, but people still love to wander into bookstores, touch the books, and read the dustjackets. It may be that Steam will work well with a subset of the gaming public, but more mainstream titles, such as the Sims, will always have retail appeal.

Als je Steam wilt betatesten kun je hier kijken.

Met dank aan Golfnerd voor de tip.

Reacties (33)

Op zich is dit natuurlijk een zeer interessante ontwikkeling, alleen vrees ik wel dat het kopieren van games hiermee veel aantrekkelijker wordt, aangezien je niet meer uren aan het downloaden bent voor een isotje oid.
D'r staat in het verhaal: Steam biedt spelontwikkelaars en uitgevers geavanceerde mogelijkheden voor kopieerbeveiliging, distributie, flexibele prijzen en anti-cheat functies.

Dus er zit juist spul in TEGEN kopieren. Of het werkt is een tweede.
Op zich zou ik denken dat men die beveiligingsmethodes ook op de huidige games zouden kunnen toepassen. Maar aangezien nieuwe games veel kleiner zouden worden, zal men makkelijker games downloaden dan bij grote games. Dat bedoel ik ermee.
Nope, bij de 'oude' spellen kan je er niet van uitgaan dat iedereen een Internet verbinding heeft. Je kan dus geen beveiligingen gebruiken die b.v. perse een WON-server nodig hebben..

Downloaden wordt dus wel makkelijker maar die spellen hebben waarschijnlijk allemaal een centrale server nodig voor authentificatie.
Dir opent volgens Valve veel interessante perspectieven voor online gaming.

Dir=Dit

Dit is wel een leuk systeem. Als je kijkt hoeveel games dezelfde engine gebruiken. Ik neem aan dat de games dan ook goedkoper worden (publishing neemt natuurlijk een groot deel van het budget voor zijn rekening).
Die engines zijn niet gratis en vooral eentje als deze zal een behoorlijk prijs met zich meebrengen. En ook kunnen ze dus precies gaan zitten bekijken wie welk spel waar en wanneer speelt. Zulke dingen zullen ook niet ten goede komen aan de prijs, want dit is natuurlijk informatie die elke producent wel wil hebben.
"En ook kunnen ze dus precies gaan zitten bekijken wie welk spel waar en wanneer speelt. Zulke dingen zullen ook niet ten goede komen aan de prijs, want dit is natuurlijk informatie die elke producent wel wil hebben."
Als ze dat kunnen tracken, en d'r ook echt wat mee doen, zal dat alleen maar de prijs ten goede kunnen komen. Waarom? Juist omdat elke producent die informatie wel wil hebben. Daarbij komt ook nog de verpakkins en verscheepskosten PLUS de kosten voor de winkel bij die er dus afgaan en al met al kunenn spellen op deze manier erg goedkoop worden en TOCH haalbaar zijn voor de producent EN consument.
Dit lijkt zeer goed, maar volgens mij zijn er nog teveel mensen die opkijken tegen het betalen via internet. En dit gaat ook meer kansen geven om te kopieren, nu krijg je 70 spellen op 1 cd (aan 10 meg per spel)

ff muggeziften
[quote]
[b]Dir[b] opent volgens Valve veel interessante perspectieven voor online gaming.
[/quote]

Edit: te laat blijkbaar
Steam biedt spelontwikkelaars en uitgevers geavanceerde mogelijkheden voor kopieerbeveiliging, distributie, flexibele prijzen en anti-cheat functies.
Het zou dus wel mee moeten vallen omdat de beveiliging zo erg verbeterd wordt (hopen ze dan maar) al weet ik ook wel dat elke beveiliging te kraken is.
Voor gamers leidt het tot een grote hoeveelheid mods en de mogelijkheid om een spel minder dan een uur na gereedheid in huis te hebben.
Het 2de gedeelte van die zin snap ik want het is maar een relatief klein bestandje maar het 1ste deel snap ik niet. waarom zouden er meer mods beschikbaar worden :? Als ze nu al grotendeels dezelfde library's gebruiken. Hoezo zouden het er dan nu ineens meer worden :?
Ik vind Steam maar irritant..
iedere keer moest ie weer van alles downloaden..

even snel een potje spelen was er niet bij :(
edit:
Ff typfout vermelding eruit gehaalt.. aangezien het al 3 keer genoemt werd ;)
Ik had dit eergisteren al gelezen in verschillende artikelen, ik begreep dat hoewel je wel het een en ander moet downloaden als je het wilt spelen, dit niet langer duurt dan normaal. Omdat er maximaal gebruik gemaakt wordt van je breedband verbinding. En er hoeft slecht de data binnengehaald te worden die jij nodig hebt.

Overigens, wat zeker ook interessant is, is de mogelijkheid om een spel niet te kopen, maar een maandelijks abonnement te nemen om dan voor een klein bedrag al hun spelen te kunnen spelen. En als je uitgespeeld bent hou je op te betalen. Dit wordt natuurlijk interessanter naarmate hun spelcollectie groter wordt.

Ik denk zeker wel dat er toekomst inzit. Het zal kosten besparend zijn voor de makers wat zich dus hopelijk vertaald in een lagere prijs voor de gebruiker. Voor de grote schare online fanaten (waar ik mezelf zeker niet onder kan rekenen omdat ik nog geen flatrate internet heb) is er natuurlijk het voordeel dat het cheaten wel erg moeilijk wordt en dat je altijd de laatste versie speelt.

Overigens blijft het mogelijk de hele rommel te downloaden en te spelen op een lokaal netwerk en zelfs om de cd in de winkel te kopen. Maar het grote voordeel is dat het updaten via Steam gaat en je dus enkel die files die betrekking hebben tot jou hoeft te downloaden.

Bijkomend voordeel, je kunt hier dus iets doen dat je in de winkel (bijna) nooit kunt. Je kunt met dit systeem ook eenvoudig een spel uitproberen, kijken hoe het loopt op jouw systeem en of het leuk is.

Pfff, best een verhaal, maar ik denk dat Valve hiermee een gouden zet doet. Dit is een van de eerste echte bedrijfssystemen die goed gebruik maken van het internet.

Remco
ik ben niet bepaald snel positief over dergelijke dingen, maar ik heb zo'n vermoeden dat Valve hiermee zelfs wel eens direct zou kunnen gaan concureren tegen zone .NET van MS (waar bijvoorbeeld nu Asherons's Call op draait)

Ik zit nu eens even te proberen en testen met de beta, en het ziet er allemaal wel aardig uit :)

Ik moet zeggen, maar da's persoonlijk, dat ik wel altijd een glimmend schijfje wil hebben van de software in kwestie.
Wat een onzin....

Dit is alleen handig als je spelletjes metdezelfde engine hebt, sorry maar ik spuug op die half life engine (q3 heerst :P ).... Maargoed voor een nieuw spel heb je compleet nieuwe geluiden nodig, texturen, levels etc etc. die zitten allemaal leuk opgeslagen en zijn NIET in 10mb te bevatten. Denk eerder aan een paar honderd mb. Een ander nadeel zou dus zijn datg je spellen krijgt die constant op dezelfde engine zitten, en dat is gewoon niet vernieuwend.
Als je een beetje op gelet had toen het spel uitkwam was je opgevallen dat Half-Life draait op de gemodificeerde Quake engine en niet op een eigen engine.

Voor de Quake engine vind ik het een zwaar goed spel.
Men was ook van plan voor HL2 de quake2 engine te nemen maar hier is van afgezien omdat deze niet de kwaliteiten had die men nodig heeft.
En als ze dan patches uit brengen die de engine update???
k bedoel je kan toch Unreal met de UT engine spelen, ...

Als ze nou dit eens gaan gebruiken voor deze serrie spellen???

Dr heeft wel niemand gezegd dat het de HL engine gaat gebruiken, er was gezegd dat men sierra kent van Half Life
Er is misschien een inititiele download, maar die zal niet absurd lang zijn.

Daarnaast blijft de mogelijkheid om het spel te kopen en al die textures en samples du al op je cd te hebben thuis.

En dan zijn ze ook al best ver met procedurele textures (Voor de onwetende onder ons: Textures die niet zijn getekend maar berekend met een formule). Laatst een demo van 64K gezien die helemaal gemaakt was met procedural textures. En je kunt daar ongelooflijk mooie textures mee maken die de grote nodig hebben van een mathematische formule, zeer klein dus in bytejes. Uiteraard zullen die voorlopig nog niet alle textures vervangen, maar kunnen toch een behoorlijk grootewinst opleveren.

En als laatste counter tegen het feit dat je absurd veel moet downloaden wil ik aandragen dat je enkel de samples en textures moet downloaden die van toepassing zijn voor het level dat je wil spelen. En wie weet wordt het wel onder het spel van de server af gestreamd, aangezien je internet verbinding een stuk minder stoort op je framerate dan het aanspreken van je HDD lijkt me dat het een stuk eenvoudiger wordt een spel zonder laadtijden te maken. Een groot seamless level!

Remco
Als je de juiste aanpassing aan de library's waar toekomstige spellen op zijn gebaseerd doorvoert, kun ..
wie bepaald dat dan? Iedereen heeft die software library's lokaal staan, dus hoe worden wijzigingen dan doorgegeven? Vrees dat het een leuk idee is, maar in de praktijk, vooral gezien de grote verscheidenheid aan games moeilijk uitvoerbaar.

Dit, gecombineerd met de groeiende populariteit van breedband internet, is de voedingsbodem van Steam
ehm, voor lui met breedband is die 10 MB niet zo'n bezwaar dacht ik. ..... men zoekt dus blijkbaar om een goeie reden voor dat Steam, wat er dus gewoon op neer komt dat men controle wil en acties wil ondernemen tegen illegaal copieren.
Waarom wordt die link gelegd met online gaming? Nieuwere games, nieuwere engine ofzo? Zit je binnen no time met de wereld aan versies, die je dan toch steeds weer moet downloaden. Daarnaast ZO snel ontwikkeld men niet nieuwe games.......... En levels zijn niet zo groot, als ze dat wel zijn worden ze toch niet gewaardeerd als multiplay level. Daarnaast, grote files.. ... das voor mensen met breedband toch niet zo'n probleem
Veel mensen vinden het inderdaad leuk om een spel in de kast te kunnen zetten. Het gaat natuurlijk om de inhoud, maar een mooi hoesje staat altijd leuk.
Ik denk dat de winkels niet echt bang hoeven te zijn dat ze niet meer verkopen
Yep, als je geen internet hebt enzo dan heb je er ook al niks aan. En bij een HD crash? Ben je dan alles kwijt? Ik ben zelf voor originele games die je moet installen van CD of wat voor media dan ook. Dat je echt iets in je hand hebt, met boekjes erbij.
ja sorry hoor maar ik ben beta tester voor valve en speel cs 1.4 regelmatig en dat bestandje is ook maar iets van 5 mb, en dat is ook al weer 2mnd geleden dat we dat te horen kregen dat we konden testen, dus erg oud nieuws...
Als dit betekent dat je een game voor zeg §20 oid legaal kan downloaden is dit een ZEER intressante ontwikkeling, ik neem aan dat de productie- en distributie hierdoor zo omlaag kunnen, dat veel gamers die nu nog illegale ISO's branden, hier geen excuus meer voor hebben...
Stierenpoep dit verhaal, kijk naar een spel als Unreal Tournament, 90% van het spel bestaat uit Maps/Muziek/Textures. Dat verhaal van enkele 10 tallen mb's is dus een fabeletje, wel is het handig voor patches, maar zelfs daar heb ik me bedenkingen bij, je wil namelijk NIET altijd dat je spel gepatcht wordt.

Daarnaast zal er gerust wel een commerciele gedachte achter zitten, zeker wat betreft mods zit je daar niet altijd op te wachten.
ja tof.. loop je door een map heen zie je ineens een reclame van de EDAH :P
Ik meen dat er in cs_office een reclame zit van elsa :)

Kan me vergissen ben niet zo een counterstrike speler :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.