Hoofdcategorieën
Device Settings

MSI introduceert Bluetooth op moederborden

Door Edo Aneke, woensdag 20 maart 2002 11:11
Bron: MSI, views: 913

MSI heeft als eerste moederbordfabrikant bekend gemaakt een Bluetooth oplossing, genaamd 'PC2PC Bluetooth', op haar duurste moederborden te introduceren. Met PC2PC Bluetooth is draadloze communicatie mogelijk met bijvoorbeeld mobiele telefoons, PDA's, notebooks, digitale camera's, fax, printers en headsets. Volgens dit bericht zullen de eerste moederborden die met Bluetooth uitgerust worden gebaseerd zijn op VIA's KT333 chipset en Intel's Brookdale-G en Brookdale-E chipset.

MSI logo (klein) De communicatie vindt plaats via een zogenaamde Bluetooth bracket, met een kleine antenne, die via een kabeltje verbonden wordt met het moederbord. Daarnaast zal een zogenaamde USB-dongle meegeleverd worden waarmee een PC of laptop draadloos verbonden kan worden. Per verbinding is het mogelijk om tot een afstand van 10 tot 100 meter te communiceren met maximaal 7 apparaten. De maximale transmissiesnelheid van Bluetooth bedraagt 1 Mbps. Een vergelijking tussen Bluetooth en het 802.11 protocol voor draadloze communicatie is beschikbaar via de bovenstaande link. Papasop, bedankt voor de tip.

Volgende 16:19 Niet langer heatsink-gaten in AMD moederborden
Vorige 09:36 Alpha introduceert PAL8942 voor Pentium 4
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Kijk, dat heeft Bluetooth nu nodig.
Als meer moederborden dit gaan ondersteunen dan staat niets de doorbraak van Bluetooth in de weg.
Goede zet vam MSI !
edit:
Overbodig? Ik probeer alleen aan te geven dat het nu mogelijk wordt om verschillende apparaten met Bluetooth ingebouwd op je PC aan te sluiten zonder dat je daar een uitbreidingskaart voor hoeft bij te kopen. Het is nu eenmaal zo dat de drempel om iets te gaan gebruiken lager wordt wanneer de benodige aparatuur toch al in je mobo is geintegreerd. Ging bij USB ook zo. Ik had nooit behoefte aan USB omdat ik geen USB controler wilde kopen. Toen kreeg ik een mobo met USB er standaard op en dan is die webcam opeens toch wel leuk om te hebben. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

ik weet het is off-topic maar ik stoor me mateloos aan slechte mods.

Waarom heeft deze post 3(inzichtvol) als ik vragen mag.

Is het niet zo dat het bij elk onderdeel dat geimplenmenteerd word het de doorbraak minder tegen zit.

ps. niet als flame bedoeld

ik weet het is off-topic maar ik stoor me mateloos aan slechte mods.

Waarom heeft deze post 3(inzichtvol) als ik vragen mag.

Is het niet zo dat het bij elk onderdeel dat geimplenmenteerd word het de doorbraak minder tegen zit.

En nu in gewoon Nederlands?

De post is gewoon netjes. Het is toch zo wanneer de MB-fabrikanten dit standaard gaan ondersteunen de kans op doorbraak van Bluetooth gaat verhogen.
Dit is natuurlijk niet altijd het geval : Kijk maar naar die stomme AMR en CNR sloten! Die zijn zo enorm geflopt maar dat kwam meer doordat er weinig fabrikanten AMR en CNR kaartjes maakten.

Vaststellen van een feit is geen 3 inzichtvol waard IMO.

"Kijk maar naar die stomme AMR en CNR sloten! Die zijn zo enorm geflopt maar dat kwam meer doordat er weinig fabrikanten AMR en CNR kaartjes maakten."
die sloten zijn hooguit in Europa "geflopt" maar zoals al heel vaak is vermeld op T.net worden AMR en CNR kaartjes in de "Aziatische" landen wel veel gebruikt.

Dus, "dat het niet altijd het geval" is, ben ik het volledig mee eens, maar svp wel een "kloppend" voorbeeld? :)

en jouw opmerking over de voorgaande post ben ik het overigens helemaal mee eens!

* 786562 mythos

Ik stoor me mateloos aan slechte reacties.
Als jij het niet eens bent met wat marcel zegt, dan geef je daar een inhoudelijke reactie op.
Als jij het niet eens bent met de score van zijn reactie, dan mod je hem zelf.
Geldt voor dns666 en Smoothy_.

O, en smoothy, marcel stelt niet alleen een feit vast, hij geeft ook zijn mening:
Kijk, dat heeft Bluetooth nu nodig.

Eindelijk hier w8 ik al een tijdje, weg met de snoeren, bijvoorbeeld bluetoooth keyboard en een muis, iedeaal gewoon,

Goed nieuws, aan de dradenzooi achter mijn bureau kan nu eindelijk een einde komen.

edit

damn net iets te laat

/edit

Dat zou echt heel mooi zijn als meer fabrikanten dat gaan doen.

ff snel een netwerkje met je maat die paar huizen verderop woont is dan snel gerealiseerd! :7

Jij kent zeker de specs van BlueTooth niet helemaal?

ongeveer 100m bereik (maximaal, standaard 10m)
ongeveer 1Mbit snelheid

Leuk netwerkje zul je hebben ;)

EDIT 1:
Dank Swinnio voor de nuttige toevoeging :)
Zie http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2899273885 voor de 10m en 100m :)

EDIT 2:
Kreeg me toch net een leuk mailtje:
subject: jatwerk op tweakers vermelden aub

body:
plaatje van mij, dune, voordat ze mij omlaag gaan modden aub

liefst weghalen en door verwijzen.
Hoe dol kun je zijn op je Karma puntjes? :D

Goed, bij deze dus even: alle eer komt DUNE toe en of je zijn posting alsjeblieft +4 behulpzaam wilt geven. Dank.

Dat zou voor mij niet uitmaken. Het grote voordeel is dan namelijk dat je niet eerst een kabel in de goot hoeft te leggen.

Dat het 1Mbit is das wel jammer, maar voor gamen zal dat wel werken!

Idd, aangezien veel @home mensen met een 16KB upload goed kunnen spelen, kan dat met 1Mbit (>100KByte) ook wel. Nadeel is alleen wel dat er erg hoge kosten aan verbonden zullen zijn, die borden zullen absoluut niet goedkoop zijn.

maximaal 1mbit dat zal wel op een afstand van 10cm zijn :P

naar mate de afstand groter word zal het een stuk trager worden denk ik zo :(

Even voor alle mensen die weer onzin lopen uit te kramen een uitlegje hoe Bluetooth WEL werkt:

De maximale symbol rate is inderdaad 1Mbps, de symbol rate is gelijk aan de bit arte in dit geval, dus er kunnen 1Mbits per seconde over de verbinding. Dit is de maximale snelheid per piconet, dus als je 4 apparaten hebt zullen ze die snelheid delen, tenzij je ze twee piconets van elk twee apparaten laat maken, dan kun je dus 2 keer die snelheid halen, 1 keer voor elk piconet.

De maximale data-throughput na aftrek van headers en flow control etc. is 723,2kbps. Ik heb zelf tijden lopen testen met zowel class 1 en class 2 devices (resp. 100m en 10m bereik) en de maximale snelheid die ik haalde was 690kbps, dus best redelijk.

De afstand is ook prima, met een class 1 device haal je in een gesloten office environment (dus kamers, muren, kasten meegeteld) op 30 meter nog een redelijk 400 kbps, maar boven de 30m zakt t in. Class 2 devices zijn een stuk gevoeliger voor obstakels: in een office environment haal je op een meter of 3 tot 5 nog redelijke snelheden. Maar aangezien alle laptop en pc uitbreidingen class 1 gebruiken heb je in dit geval ruim 30 meter goede ontvangst binnen. Class 2 devices hebben als enige voordeel dat ze minder stroom verbruiken, en worden dus ook bijna alleen in PDA's en GSM's gebruikt.
Buiten was trouwens op 115 meter nog ruim 500kbps te halen met een class 1 device, dus als je toevallig een fan bent van buiten gamen kun je helemaal ver uit elkaar gaan zitten :) .

Zo, dat was t weer even..

UHm dat over @home.. je weet duidelijk niet waar je het over hebt... met die 16kb heb je nl wel ff een ping van mwah 50???? Dat wil ik dus echt niet als ik in een netwerk zit. daarnaast, 100kb is niet veel hoor.. je moet niet uitgaan van de clients maar vanuit de servers. Host jij maar eens op je bak een game met je 16kb up, nodig 30 mensen uit, laat ze allemaal bij je inloggen... iedereen zal dan een PIEp ping hebben. DUz dit is neit echt superz voor gamen.. Want 100kb voor de server die even 20 andere pcs moet voorzien van bijna alle info voor de game, neuj dat wil niet echt... Waarom denk je anders dat alle game servers flinke 100mbit lijnen zijn???

ongeveer 100m bereik

Bereik is standaard ongeveer 10 meter, geen 100. En aangezien muren e.d. een negatief effect op die afstand hebben, zit een netwerkje met de buren er niet echt in, tenzij je erg klein woont ;) Voor zulk soort toepassingen is wireless LAN waarschijnlijk geschikter.

/edit: surfrider: "lijken te gaan ondersteunen" is vooralsnog toekomstmuziek. Los van het feit dat BT niet voor dit soort toepassingen bedoeld is. Je kunt best een netwerk met de buurman opzetten, maar wanneer je dat als Wireless LAN wilt gebruiken, kun je toch beter IEEE 802.11 gebruiken.

* 786562 Swinnio

Standaard is wel 10 meter,
maar heelveel devices die
standaard aan 220V hangen
lijken toch 100m te gaan ondersteunen.
Dus even link op zetten met de buurman
is dan toch mogelijk.

Daarnaast zal een zogenaamde USB-dongle meegeleverd worden waarmee een PC of laptop draadloos verbonden kan worden.

Dit is natuurlijk een heel erg belangrijke feature wil dit slagen. Als ze dit hadden weggelaten was het een stuk minder interressant geweest voor menig gebruiker.

Ook al is het natuurlijk wel zo dat er steeds meer producten met Bluetooth komen, Het wordt nog steeds erg weinig gebruikt. Als andere moederboard fabrikanten volgens, zou het in mijn ogen toch nog wel eens heel erg groot kunnen gaan worden :)

Nu gaat het balletje eindelijk rollen.

BlueTooth was ooit de belofte dat er geen kabels en andere rotzooi meer zouden zijn. Alles zou makkelijk en (relatief) snel kunnen communiceren.
BlueTooth werd de 'draadloze USB'.

Helaas was daar tot nog toe weinig van te merken, maar nu eindelijk krijgen we BlueTooth printers die niet meer met een kabel met je PC verbonden hoeven zijn.

Het wachten is op betere integratie van BlueTooth in bijvoorbeeld digicams (beetje langzaam, maar toch) en PDA's.

Als het nu eindelijk een beetje gaat lopen wordt BlueTooth misschien niet zo'n flop als iedereen altijd dacht dat het zou worden. USB heeft er tenslotte ook jaren over gedaan om een beetje ingeburgerd te raken.

BlueTooth was ooit de belofte dat er geen kabels en andere rotzooi meer zouden zijn. Alles zou makkelijk en (relatief) snel kunnen communiceren.
BlueTooth werd de 'draadloze USB'.

Dat was in eerste instantie het idee, ja. Uiteindelijk is BT ook in staat ad-hoc netwerken op te bouwen en al die netwerken onderling te koppelen. In dat opzicht is het veel meer dan draadloze USB.
Als het nu eindelijk een beetje gaat lopen wordt BlueTooth misschien niet zo'n flop als iedereen altijd dacht dat het zou worden. USB heeft er tenslotte ook jaren over gedaan om een beetje ingeburgerd te raken.
Hoe kom je erbij dat iedereen altijd dacht dat het een flop zou worden :? Het enige dat je kunt zeggen, is dat de marketingmachine te vroeg op gang is gekomen en dat het product te veel gehyped is. Dat doet echt niets af aan de technische mogelijkheden.

had die kt333 ARU van msi dat nog niet dan?

opzich wel heel relaxed. ik zit nu met netwerkkabels te klooien voor mn laptop thuis. maar 1mbit is meer dan genoeg om met de laptop te kunnen internetten en mp3's te streamen van mn thuispc-harddisk. sluit ik mn 100mbit kaartje wel weer aan als ik divxen wil kopieren

Het bereik is wel heel beperkt, daar moet je rekening mee houden.
Ook zullen BlueTooth PC-CARDS in eerste instantie niet goedkoop zijn.
Wellicht dat 802.11b een makkelijkere en goedkopere oplossing is. Is ook nog een tikkie sneller.

Dat MSI moederbord is wellicht wel aardig. Je kunt tot 100m bereik hebben en je krijgt er een USB module bij voor je laptop.
Heb je makkelijk een 1Mbit draadloos netwerkje.

Ik ben best bereid mijn KT266a Pro2-RU in te leveren voor eentje met Bluetooth module, perefct voor laptop en GSM. :) Als het in digicams nu ook nog betaalbaar wordt, is het feest wat mij betreft compleet.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:19 Niet langer heatsink-gaten in AMD moederborden
Vorige 09:36 Alpha introduceert PAL8942 voor Pentium 4
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011