Hoofdcategorieën

Franse Yahoo gedaagd wegens verkoop Nazi-artikelen

Door Mark Timmer, woensdag 27 februari 2002 13:56
Bron: Reuters, views: 959

Reuters laat ons weten dat een Franse rechtbank webportal Yahoo zal aanklagen, wegens het verhandelen van Nazi-goederen. Onder andere boeken, dolken, concentratiekampuniformen en SS-badges waren te koop via Yahoo.com. Een aantal Joodse en antisemitische bewegingen in Frankrijk stoorde zich dermate aan de producten, dat ze in oktober vorig jaar een aanklacht indienden. In november werd vervolgens door een Amerikaanse rechter beslist dat de Franse wetgeving geen invloed heeft op websites die van Amerikaanse basis zijn.

Yahoo logoEchter, gisteren werd besloten dat de voorgaande uitspraak onjuist was. Op 7 maart zal dan ook een bijeenkomst zijn, waar geïnteresseerden mee kunnen denken over de datum van een komende hoorzitting. De vroegere directeur, Timothy Koogle, kijkt hier uit naar een maximale boete van 39.800 dollar, alsmede een gevangenisstraf van vijf jaar. Het is namelijk volgens de Franse wet illegaal om voorwerpen tentoon te stellen of te verkopen, die een racistische ondertoon hebben. Hoewel de site geen Frans product is, kan men volgens de groeperingen vanzelfsprekend wel met enkele muisklikken op de Amerikaanse site komen. Of de rechter het ook eens zal zijn met de aantijgingen moet nog blijken, maar stel dat er inderdaad een veroordeling zal plaatsvinden dan kan dat grote gevolgen hebben voor de vrijheid van meningsuiting op internet.

Met dank aan shoryuken voor de tip.

Volgende 14:16
Vorige 13:38

Reacties

«  1  2  3  »


Ja, sorry hoor maar hoe ver moet het gaan!

Stel je voor dat jij een stuk uit de Duivelsversen van Salman Rushdie publiceert op een site. Dan zou de regering van Iran kunnen zeggen "Helaas, u krijgt een fatwa want uw tekst is ook hier te lezen op het internet".

Er moeten inderdaad goede Internationale regels komen voor het Internet. Je kunt nou eenmaal niet de normale landelijke regels toepassen omdat het Internet internationaal is. Er moeten afspraken over worden gemaakt "de Internet Wetgeving". Het zal alleen helaas een ideaal zijn... :(

Hmm dit is de zoveelste rechtszaak binnen hetzelfde principe. Als ze nou eerst eens bepalen dat internet lekker landelijk is zijn we van al het gezeik af.

Beetje kwaadwillende rijke malloot is anders zo nog rijker... Koop een klein eilandje, maak je eigen wetten, verbind het met internet en klaag iedereen maar aan onder het motto, ja maa das verboden op mijn eiland.

Als rijke malloot is het veel lucratiever om juist weinig wetten te maken, en dan vervolgens servers neer te laten zetten op jouw eilandje waar de overheden van andere landen niet aan kunnen komen. Een ex-officier uit het britse leger heeft ooit een platform in het Kanaal uitgeroepen tot onafhankelijke staat en verdient hier nu heel erg leuk aan.

Klopt ja, dat eilandje is SeaLand, een groothertogdom als ik het goedheb, of een prinsdom.
Voordeel van groothertogdom / prinsdom is dat je geen eigen grondwet hoeft te schrijven...

Het eilandje host momenteel inderdaad enkele servers (anoniem), maar haalt de inkomsten voornamelijk uit het im- en exporteren van goederen voor derden.

het Eilandje, dat een oud boorplatform is van Shell of BP, is trouwens al meerdere malen aangevallen door de britse overheid.

Iedereen kan trouwens een eigen staat stichten, als je het maar in internationale wateren doet, das namelijk nog onbezet :)

pikant detail: op het eiland staat 1 kanon tegen luchtdoelen.

nou ja zeg onzin dat ze nou een foutje maaken ? en wat willen die fransen doen :? naar de usa gaan en dan hem opakken :+ :?

Sie haben es nicht gewusst :z

"Een aantal antisemitische bewegingen in Frankrijk stoorden zich dermate aan de producten"

Ik denk dat antisemiten zich niet zo zullen storen hieraan.

Joden wel.

Three French Jewish and anti-Semitism groups pressed for the criminal charges in October.
Reuters zegt het ook. :?

Dat is inderdaad dubbel gek.
Iets stoort je, of je ergert je ergens aan.
Als je jezelf stoort moet je daar gewoon mee ophouden.
Wel is het weer mogelijk je ergens aan te stoten. Of er aanstoot aan te nemen.

Het zijn ook nog eens anti-semitisten

die mensen die een hekel hebben aan joden

Denk denk, waar ken ik dit van?
Lees het nieuws van 25 mei 2000
Het afsluiten is dus niet gelukt... ;)

http://www.tweakers.net/nieuws/11090

Hoewel de site geen Frans product is, kan men [...] wel met enkele muisklikken op de Amerikaanse site komen

|:( En via www.google.com kan je ook met enkele muisklikken op sites met nazi moord en kinderporno komen. hup! Allemaal aanklagen die boel |:(

Yep, we moeten Amerika met de grond gelijk maken. Zij maken al die software waarmee nazi's de kans krijgen dit soort dingen te verkopen.

Laten we dan ook gelijk God maar sueen, want die heeft de mensen gemaakt die het nazisme hebben bedacht. In ieder geval is 'ie medeplichtig, want als er geen wereld was geweest, waren er ook geen nazi's geweest. Of wilden die organisaties nu ineens gaan volhouden dat de aarde ook gedeeltelijke door de duivel is gemaakt? Ik geloof dat alle boeken het er wel over eens zijn dat de duivel een gevallen engel is en dat het God was die de wereld heeft geschapen.

Wat een onzin is dit zeg. De directeur van een krant gaat toch ook niet de bak in als zijn krant nazi's heeft geïnterviewd?
edit:
Voordat ik een Troll krijg: dit is dus sarcastisch bedoeld, behalve de laatste alinea

Die vage zin komt hier vandaan:
It is illegal under French law to exhibit or sell objects with racist overtones, and Yahoo's French portal carries no Nazi auctions. But French surfers, like all others, can switch to Yahoo.com services with a click of the mouse.
Het gaat er dus allemaal om dat je als Fransman op de Amerikaanse Yahoo-site nazi-memorabilia kunt kopen (terwijl dat op de Franse Yahoo-site niet kan).

Je kan als Fransman dan toch ook gewoon naar Amerika om die dingen te kopen, of gaat dat ook verboden worden?

Dus... hier hebben we het dus al tijden geleden over gehad. Het is niet mogelijk om alle fransen van die site te weren. En aangezien het zelfs om een zeer specifieke groep geintresseerden gaat, is het bijna onmogelijk hen ervan te weerhouden nazi voorwerpen iig te bekijken op Yahoo.com Anders moeten ze maar straffen stellen op het in bezit hebben, en opsturen naar Frankrijk van dergelijke voorwerpen.
Omdat in sommige landen geen porno bekeken mag worden, worden toch ook niet alle US pornosites aangeklaagd en bekeurd?
Laat Frankrijk, indien ze deze wet zo xtreem belangrijk vinden, maar een oneidig groot aantal dure firewalls neerzetten die alle nazi zooi proberen te filteren :P

... is Mein Kampf ook verboden? ... Dat zou ik nl. diep triest vinden.

Mein Kampf is in Nederland al sinds de tweede wereldoorlog verboden...

Dat is niet diep triest, want er zijn mensen die die bagger zonder meer voor waar aannemen, net zoals er mensen zijn die denken dat een soap-serie een afspiegeling is van het werkelijke leven. Een regering is er ook om mensen tegen zichzelf te beschermen...

Ik begrijp je standpunt en ben het er ook een beetje mee eens (regering) maar toch vind ik het beperking van de democratie.

Maar goed, we gaan een beetje off-topic :)

Je leeft en woont niet in een democratie, NL is namelijk een constitutionele monarchie.

Verder ben ik het ermee eens dat in een ideale wereld zaken als censuur niet nodig zijn.

Maar ik mis het niet dat ik 'mein Kampf' niet in de boekhandel kan kopen/niet gelezen heb.

Voor iedereen die zegt: ja maar dat is best interessant etc... Het boeit me niet, ik heb wel wat beters te doen.

Over de nazi zaken, en in drie klikken op yahoo.com iets kopen:
wel leuk om te zien hoe de amerikanen nu reageren nu Frankrijk/de fransen iets doen wat heel erg op hun eigen gedrag lijkt, nl. in andere landen de wetten voor te schrijven... . ;)
Nou laten de fransen het nog alleen op hun eigen mensen slaan, wat ik in principe een stuk onschuldiger vindt dan de VS-acties tegen burgers van andere naties....

Soaps zijn toch ook nog steeds toegestaan. Waarom word ik daar niet tegen beschermd?

:) Omdat soaps nog niet 10 miljoen mensen hebben vermoord voor een ideologie.

Soaps zijn toch ook nog steeds toegestaan. Waarom word ik daar niet tegen beschermd?

Je hebt gelijk! Ik ga onmiddelijk de HMG en diverse Amerikaanse productiebedrijven aanklagen wegens het "afstompen van mijn intellectuele gaven" :P

En hopla, dan kunnen de Fransozen er ook nog wel bij, die wasmiddelen reclame word je ook niet slimmer van > :)

Wat ik bedoel te zeggen: het is echt van de zotte dit.

En Mein Kampf is i.m.h.o. alleen verboden om een statement te maken: dit nooit weer. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen in NL wel over voldoende kennis beschikken om hier niet in te trappen.
<><>

Maar weer ontopic: dit kan natuurlijk gewoon niet. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat in NL vrouwen opgepakt kunnen worden omdat ze geen hoofddoek dragen, of omdat ze abortus hebben gepleegd (dat mag in sommige landen immers niet) |:(

Straks wordt ik nog door de Franse politie opgepakt omdat ík nazi spullen heb gekocht op een Amerikaanse site en dat dat in hún land niet mag |:(

M.a.w.: ze mogen de Fransen oppaken die dit kopen via internet, met degene die het verkoopt (in een ander land) hebben ze NIETS te maken!

Vrijheid is een groot goed, door middel van vrijheid leren mensen denken. D.m.v. denken kun je creëren ofwel: vooruitgang. (ik draaf door ;) )

Nee Mein Kampf is niet verboden!

Het napersen of opnieuw drukken is verboden, maar het boek niet!

Toch moet je oppassen met dat soort uitspraken, was ook zo'n KRO Dj die daardoor ontslagen werd!

Misschien heb je gelijk, maar ik dacht dat het op de lijst van verboden boeken voorkwam (ja, die is er in Nederland).

Overigens zie je genoeg over H. op Discovery channel en krijg je genoeg bij geschiedenis om zijn denkbeelden wel een beetje te kennen. Nodeloos te zeggen dat 'ie echt fout zat.

Oppassen met uitspraken moet je alleen doen als je ongenuanceerd bent, en dat was die KRO DJ ook wel weer :).

Ja, die is ook verboden.
Ook in Nederland

Cyberpolice is hiervoor wel een oplossing denk ik, maar de meeste "echte" illegale sites zitten in landen waar je ze niets kunt maken.
Laten ze daar dan eerst maar eens goede afspraken over maken. :Z

Wat een gezeik weer.. D'r zijn nou eenmaal mensen die die artikelen sparen. Ik ken d'r ook wel een paar. Nix mis mee toch? Van die zeikerige mensen die al helemaal gaan flippen als ze een hakenkruis zien, terwijl ze de oorlog nog niet eens hebben meegemaakt. |:(
Want welk opaatje van 80/90 zit nou nog op internet. (Laat staan Franse opaatjes).

Ik ben zo'n zeikerige mens die erg lastig wordt als jongeren rondlopen met hakenkruisen en dwepen met hitler terwijl ze qua historische achtergrond nul,nul kennis hebben van wat er aangericht is. De reden dat ik zo zeikerig ben is omdat ik met mijn oom lange gesprekken gevoerd heb over wat hij als overlevende van een nazi concentratiekamp allemaal doorgemaakt heeft.

Geef mij maar een flamebait als het moet maar ik wou toch wel ff reageren op de posting van xoloosx |:(

Ik wil even verwijzen naar de post van mij hieronder: Wil je ook gamesites gaan verbieden omdat er screenshots van RTCW op staan met vlaggen met hakenkruizen?
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:16
Vorige 13:38
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: