Hoofdcategorieën
Device Settings

EU-Commissie wil snellere introductie IPv6

Door Bram Kouwenberg, zondag 24 februari 2002 08:41
Bron: Heise online, views: 632

Volgens een artikel op Heise online is er onlangs voor de Europese Commissie in Brussel een rapport verschenen met de welluidende titel 'Internet of the next generation -- priority measures for the transition to the new Internetprotocol IPv6'. Hierin staat beschreven wat het belang van IPv6 is, en welke maatregelen nodig zijn om de uitrol ervan op Europees niveau te bespoedigen. Gelukkig beginnen ook de hoge heren in Brussel te beseffen welke rol het in gebruik nemen van IPv6 speelt voor de verdere ontwikkeling van internet:

Internet algemeenIm Hinblick auf die Zahl der künftig zur Verfügung stehenden Internetadressen befand denn auch die EU-Kommission, dass IPv6 einen "wahren Quantensprung" darstelle. "IPv6 ist die technische Voraussetzung für das Zusammenwachsen von Internet und Mobilkommunikation", verdeutlichte Kommissionsmitglied Erkki Liikanen. Die Bedeutung von IPv6 für die Wettbewerbsfähigkeit Europas könne gar nicht überschätzt werden.

Um IPv6 zu verwirklichen, müsse Europa aber ein "entsprechendes politisches Engagement" an den Tag legen, forderte Liikanen. Vorgänger IPv4 mutiere schon bald zu einem Bremsklotz sowohl für die Entwicklung der weltweiten Informationsgesellschaft als auch für eine ganze Reihe neuer Technologien und Dienste.

Om het belang van IPv6 nog eens te benadrukken, wordt in het rapport treffend aangegeven hoe groot de stap vooruit is ten opzichte van IPv4. Met de vier miljard adressen die hiermee beschikbaar zijn, zou nog niet eens iedereen op deze aardkloot een eigen IP hebben. Bij het gebruik van IPv6 heeft elke vierkante millimeter al miljarden adressen tot zijn beschikking staan, en zou elke aardbewoner 6.5 x 1028 IP's kunnen hebben. Dus ook InNuedo, die zo vriendelijk was ons de link te sturen .

Volgende 11:03 Alliantie bedenkt standaard voor waarschuwing bij bugs
Vorige 19:09 Storage Review bekijkt de IBM 120GXP
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Ten eerste: rapporten van de EC zijn zo ongeveer het zwaarst wegende stuk papier binnen de EU. Daar wordt zéker wél wat mee gedaan.
Ten tweede: het ondersteunen van IPv6 door ISP's is één van de speerpunten. Edit: je kunt IPv6 over IPv4 tunnelen, dus dat hoeft niet eens noodzakelijk ondersteund te worden door je ISP.
Ten derde: het uitgeven van een "reeks" (range) gaat zeker niet gebeuren aan personen, daar het idee van IPv6 juist is de ranges weer geografisch te verdelen, zoals dat ook bij IPv4 oorspronkelijk het geval was.
Ten vierde: klok? klepel? Een IPv6 adres ziet er in de verste verte niet uit zoals jij dat omschrijft. Een IPv6 adres is bijvoorbeeld: 3ffe:1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf

"Ten eerste: rapporten van de EC zijn zo ongeveer het zwaarst wegende stuk papier binnen de EU. Daar wordt zéker wél wat mee gedaan.
"

als of een rapport zwaar moet zijn om er wat mee te doen. Was er ook niet een rapport gemaakt over Echelon? Wat is daar mee gedaan? Erguh weinig.

"Ten tweede: het ondersteunen van IPv6 door ISP's is één van de speerpunten. Edit: je kunt IPv6 over IPv4 tunnelen, dus dat hoeft niet eens noodzakelijk ondersteund te worden door je ISP. "

ik heb het over een succes, dat wil zeggen dat het snel is. Als je alles moet gaan tunnelen, betekend dat gewoon dat het trager wordt en dus minder snel een succes.

"Ten derde: het uitgeven van een "reeks" (range) gaat zeker niet gebeuren aan personen, daar het idee van IPv6 juist is de ranges weer geografisch te verdelen, zoals dat ook bij IPv4 oorspronkelijk het geval was. "

Het was maar een idee hoor. En ze willen dus echt met een gps systeem gaan zeggen welk ip adres je krijgt? weg privacy dus.

"Ten vierde: klok? klepel? Een IPv6 adres ziet er in de verste verte niet uit zoals jij dat omschrijft. Een IPv6 adres is bijvoorbeeld: 3ffe:1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf"

sorry hoor, niet iedereen is al helemaal wakker om 8:52, en niet iedereen heeft zich al verdiept in IPv6.

En om mijn posting nou als Flamebait af te schilderen vind ik ver gaan hoor.

Devilfish, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor.... Ik reageer gewoon op een aantal punten in je stuk die niet kloppen / waar ik het niet mee eens ben. Verwar dat niet met het al dan niet gericht en met opzet afzeiken van je stuk. Want dat doe ik niet.

ik voel me ook zeker niet aangevallen, dan moet er toch echt meer gebeuren, maar ik wou gewoon ff wat dingen verduidelijken, ophelderen.

3ffe:1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf
Dit nummertje dat jij hier schilderd ziet er uitermate uit als een hexadecimaal nummer. En het leuke van een hexa-nummer is dat het ook 111.111.111.111 enz kan zijn :o

Een IPv6 adres ziet er zo uit: 3ffe:0ac2:22e3 :97ff:fe40:efab:0260, wel wat meer om te onthouden dus :)

Je localhost adres is zo: 0000:0000:0000:0000:0000:0000:0000:0001, oftewel 0:0:0:0:0:0:0:1, oftewel ::1 (compressed schrijfwijze).

IPv6 is compatible met IPv4, dus word het iets als dit:
111.111;111.111;111.111;111.111

Klinkt goed allemaal. Zelfs als straks iedere TV, magnetron en koffiezetapparaat online is kunnen we met IPv6 nog wel een tijdje vooruit.
Voor wat achtergrondinformatie over IPv6 zie: http://www.ipv6.org/

Is lullig als je magnetron gehacked wordt, zonde van het eten :+

Och, valt mee hoor. Als mijn magnetron gehakt word heb ik toch gewoon meer vlees?

:P ;)

je magnetron als firewall voor je thuisnetwerk gebruiken }> ;)

Daar heb je toch je (elektrische) openhaard voor ? ;) :D

Die hoeveelheid IP's heb je ook wel nodig als in de toekomst de magnetron, je klokradio en de toiletpot op het net aangesloten worden :)

bluske was me net voor

Nee dat heb je niet. Er zijn straks voldoende IPv6 adressen om elke kubieke meter in het heelal of elke zandkorrel op aarde een apart IP adres te geven. Beetje overkill dus. Maar wel lekker :9

De overstap van IPv4 naar IPv6 was gewoon een normale, logische stap. Van 32-bits IPv4 naar 128-bits IPv6 (of: IPng) brengt niet alleen meer IP-addressen mee, maar ook een breed scala aan nieuwe mogelijkheden, zoals verbeterde multimedia ondersteuning (door een soort QoS systeem), ingebouwde encryptie en nog veel meer.

Een 64-bits IP adres had ook al ruim voldoende IP adressen opgeleverd, maar om de nieuwe opties in te bouwen én om zeker te zijn van een voorraad IP adressen die virtueel voor altijd zou voldoen is besloten niet voor 64, maar voor 128-bits IP te gaan. Dat had oorspronkelijk niets met magnetrons met IP adressen te maken, hoewel dat lekker klinkt en idd. wel één van de mogelijkheden is.

Maar het is een mogelijkheid die is ontstaan door het invoeren van IPv6, niet één, die IPv6 noodzakelijk heeft gemaakt!

Wel vervelend voor de huidige pubscanners. Met zoveel adressen heb je ook *erg* veel adressen die niet in gebruik zijn.. :+

daarom zijn pubs ook lame en hebben ze geen toekomst :Y) :)

Maar elke magnetron een eigen ip zal nog wel jaren duren lijkt me hoor, zo hard zal dat niet gaan zou je denken

eens dat protocol er is zou dit er wel eens vlug van kunnen komen , m'n kan dan regeringen onder druk zetten om dan iedere huisnr een vast ipnr / domijn te geven waardoor je dan ineens iedereen digitaal kan bereiken mits ze een aansluiting hebben.
Dit is bij ons al te sprake gekomen ( de post zou iedereen van een virtueel adres voorzien en zou post ook zo dan verdelen ) nu kan dit deels niet want moest ieder land dat doen komen ze inderdaad aan te weinig ip adressen...

Hmm, wzzrd, je technische onderbouwing voor het aantal IP's is in orde maar je haalt een paar zaken door elkaar.

Vijverberg noemt het aantal als reden voor de vraag naar IPv6, magnetrons als voorbeeld.

Jij stelt dat dit slechts een gevolg is. Dat is niet juist, als er geen vraag of verwachte vraag is dan zou er uberhaupt geen ontwikkeling zijn.

In dit geval is de vraag dus die de pull naar tech ontw. levert.

Niet mee eens, maar dat is een kwestie van smaak, denk ik. Ik ga er vanuit dat er zoiets bestaat als het creëren van vraag. Dat is wat IMHO gebeurt: als er niet over IPv6 gesproken zou worden, zou er ook niet gesproken worden over het geven van IP's aan magnetrons.

Niettegenstaande het feit dat het idee van het geven van een IP aan iets anders van een computer (palmtop, laptop) volstrekt idioot is (wasmachine met IP == debiel, marketing gag om mee te doen aan de internet hype. Je hoort er niet voor niets niks meer over), blijf ik erbij dat die vraag tijdens het hoogtepunt van de internethype (die onderhand wel voorbij is, internet is zo langzamerhand wel gemeengoed) gecreëert is door mensen bij Miele enzo, die dachten dat dat wel cool zou zijn, toen het bleek dat er in de toekomst meer dan genoeg IP adressen zouden zijn.

En er is een wereldmarkt voor ongeveer 5 computers.

Een wasmachine met internetverbinding is nou juist wel handig, omdat die dan gewoon bij problemen even de technische dienst inlicht, even een mailtje naar de bezitter stuurt en de volgende dag staat er een monteur voor de deur die even de thermostaat komt vervangen.

Jij denkt waarschijnlijk teveel bij internetaansluiting dat de eigenaar van het apparaat erop moet kunnen zien of hij nog wel draait en zo niet het toestel aanzetten.

Nee, dat denk ik niet. Maar dat neemt niet weg dat ik het onzin vind.

Dan nog is het onzinnig om een wasmachine een routeerbaar IPv6 adres te geven... Daarvoor gebruik je toch een niet-routeerbare klasse? Gateway instellen, en klaar ben je... kan je wasmachine lekker status raportjes sturen naar de fabrikant, maar de fabrikant (of een scriptkiddie) kan tenminste niet direct iets met het apperaat.

scheelt weer onzinnig gezeik over onzinnig gebruik van IP ranges, zoals bedrijven die een class-c hebben (/24 dus) en daar slechts 1 IP van gebruiken.

ik vind dat ze er ook wel vaart achter kunnen zetten. IPv4 en IPv6 kunnen naast elkaar bestaan, maar als iedereen nou eens zo snel mogelijk over zou stappen naar IPv6 dan krijg je net zoiets als met de invoering van de euro :P
te technologie is in ieder geval goed.

En wat wordt het subnetmask B-)

Ik vind het geweldig om te horen dat de EU-commisie inziet dat IPv6 snel moet komen ik denk dat door invoering hiervan veel LAN's met het internet kunnen en gaan worden gekoppelt...en iedereen 'eindelijk'een static IP address of zelfs addressen kan krijgen...verder zal het veel makkelijker zijn om een IP adres te krijgen aangezien er toch heel veel van zijn...

Het enige nadeel is dat IPv6 addressen niet zo makkelijk te onthouden zijn als IPv4 adressen een adres ls 192.10.121.213 kan ik nog wel uit me blote hoofd onthouden maar een adres als 1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf wordt een stuk moeilijker!

Verder denk ik dat het maar snel moet worden ingevoerd omdat IPv4 adres bijna helemaal zijn uitverkocht!!

IPX heeft toch ook van die ingewikkelde nummering..

back to basic zou ik zeggen :)

Ik wil niet veel zeggen maar IPX gebruikt gewoon de hardware nummers van je netwerkkaart (MAC adres, 6* 2 hex-digits) dat is toch wel iets wezenlijk anders dan de nummers die bij IP worden gebruikt.... Tot zover ik weet heeft IPX geen eigen nummering.
Trouwens, die MAC's zijn ook nog uniek (als je even niet gaat zeuren over het feit dat ze soms door de gebruiker te veranderen zijn zoals bijvoorbeeld op die simpele routertjes voor thuisgebruik en bij de oude SUN SPARC machientjes ... )
Ze worden gebruikt bij communicatie over het zelfde netwerksegment... Het console commando ARP kan je laten zien welk IP nummer bij welk MAC adres hoort. (Mis je een entry die je wel wil zien ... "effe pin(g)en, zo gepiept" :) )

Ik heb schoenmaat 48 krijg ik er nu meer ;)

Met IPv4 kon je nog relatief eenvoudig een ip adres achterhalen, dat is hiermee dus niet echt meer mogelijk. Er moet dus ook een beter toezicht zijn op het internet criminaliteit.

Waarom? Zou het niet zo zijn dat als er toch genoeg is, iedereen een vast adres krijgt? Dan wordt het juist makkelijker, of heb jij het over iets anders?

Er bestaat zoiets als DNS, of dacht je dat je het IP-adres van http://www.tweakers.net uit je hoofd kent?
In je eigen netwerk thuis kan je waarschijnlijk ook gewoon een computer benaderen door de netwerknaam op te geven ipv het IP nummer.

Die ken ik inderdaad uit mijn hoofd :7

Afgezien van het feit dat het helemaal niet moeilijker wordt om een IP adres te achterhalen:
Wat heb je er aan als je een IP adres achterhaald? Eigenlijk niets, want je wil de gebruiker van dat IP adres hebben. En daarvoor zal je toch weer een vertaalslag moeten maken.

Bijvoorbeeld van IP naar DHCP log / ARP-watch naar MAC naar switchpoort naar adres naar persoon (om maar eens een dwarsstraat te noemen hoe het hier in Delft op de unversiteit gaat). Met IPv6 wordt dat alleen maar makkelijker want dan zijn de laatste 48 bit van het IP aders gelijk aan het MAC adres, en hoef je dus zelfs minder vertaalslagen te maken.

Zeg nou niet dat ipv6 veel adressen biedt, want dat dachten ze met ipv4 ook dertig jaar geleden. En tien jaar geleden vond jij een harde schijf van een Gigabyte ook groot. Je krijgt altijd spijt van dit soort uitspraken.. ;-)

Hoewel.. Ik hoop dat ik niet de enige ben die het <b>onzin</b> vindt om de magnetron, koelkast en WC-pot op Internet aan te sluiten. Kan me dan ook niet schelen of er nou Windows of Linux op draait, UTP krijgen ze van mij lekker niet. :-P

Wat ik wel handig zou vinden is elk apparaat dat een 230v aansluiting heeft ook gelijk een verbinding laten maken met het huis-netwerk. niet voor afstandsbesturing maar om te melden hoeveel energie het ding gebruikt. lijkt me eigenlijk wel nuttig. :)

Hmm... Wat betekent "Score: 0 (Interessant)"? Dat ik geen HTML in mijn posts mag gebruiken? ;-)

/off-toppic

Tuurlijk mag je wel tags gebruiken in tweaker berichtjes, maar het moeten wel TWEAKER- tags zijn :9 (dus met vierhoekige haken ofterwijl de {} maar dan zonder de shift te gebruiken ... tenminste met mijn toetsenbord)

off-toppic/

En tien jaar geleden vond jij een harde schijf van een Gigabyte ook groot.
Drijf nou niet over :)
Tien jaar geleden zaten we net met 120 MB schijffies te klooien, ik had er zelf eentje in m'n A1200 zitten :)

Hmmm... embedded windows in je wc.. dat is wat voor die mensen die altijd op microsoft lopen te flamen... dan wordt "ik schijt op windows" wel erg direct...
:p

Ik denk dat het voor een hele lange tijd genoeg zal zijn. Misschien zelfs voor altijd, want er is natuurlijk ook nog zoiets als private IP ranges (RFC 1597) die wereldwijd op heel veel verschillende plaatsen dubel worden gebruikt. Die koelkast van jou hoeft echt geen publiek IP te hebben, dat kan best een private IP zijn dat via één gateway met één publiek IP aan internet hangt.

Ik denk dat je letter krijgt in plaats van nummers.
a t/m z en dan 1 2 3 4 5 en 6 (geen 0 om verwarring te voorkomen)
als ik het goed heb berekend is dat 25 letters of 1 t/m 6 + een praefix van 1 t/m 8

Dat is toch ook niet gebeurd toen het telefoonnet uit ging breiden (in Groningen staat nog een winkel met een oude gevel met een telefoonnummer: vier cijfers)


Kweenie wat jij lult, of je het over xp home hebt misschien maar: ipv6 install <enter> installeerd toch echt ipv6 bij mijn XP...

nou dan is ms iets minder slecht dan ik dacht
maar je weet zelf ook best dat als je de leek verteld ga naar start run type cmd dat vervolgens de leek niet snapt hoe ie ipv6 install moet typen he????

daarnaast MS support ipv6 in XP niet:
The IPv6 software supplied in this release contains prerelease code and is not intended for commercial use. This software is made available for research, development, and testing only and must never be used in a production environment. Microsoft is not responsible for your use of the code or for the results from your use of the code, and Microsoft does not provide any level of technical support for IPv6 in this release. Peer support is available from the microsoft.public.platformssdk.networking.ipv6 newsgroup found at msnews.microsoft.com.

dus het is niets waard voor bedrijven

Hoe wil de EC deze laatste stap gaan oplossen???
Tegen de tijd dat IPv6 helemaal van start gaat...herrinnert de mensheid microsoft als een advocatenkantoor dat ooit iets met software heeft gedaan. :P

Met andere woorden.

20:00h NOS-journaal
Vandaag wordt het nieuwe internetprotocol officieel ingevoerd. U kun uw computer handmatig verzekeren van upgraden door de volgende stappen:

typ "apt-get upgrade" op de command line in. Of kies "debian 4 update" vanuit het start menu. Er zal gevraagd worden om het zogenaamde root-password.

Kennen we de Trumpet Winsock-troep uit Win3.1 nog? Het wordt dus weer lekker prutsen en constant fouten maken en een hel om te installeren...

Internetten zal weer echt pionieren worden 8-)

Oh, en overigens wil ik graag een compleet subnet... Het kleinste graag, die heeft maar 2^64 (18.446.744.073.709.551.616) adressen, moet genoeg zijn voor het begin en dan zijn er nog 2^64 dezelfde subnetjes over voor de rest van de wereld.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:03 Alliantie bedenkt standaard voor waarschuwing bij bugs
Vorige 19:09 Storage Review bekijkt de IBM 120GXP
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011