Hoofdcategorieën
Device Settings

DangerDen GeForce3 waterkoeling review

Door Martin Sturm, zaterdag 23 februari 2002 11:46
Bron: DangerDen, views: 803

DangerDen heeft een korte review online geplaatst over 'extreme' GeForce3 overclocking met behulp van watercooling. De auteur heeft als test een Leadtek GeForce3 videokaart voorzien van diverse coolvormen. Naast 'standaard' watercooling was de GeForce3 voorzien van een stock cooler, een Blue Orb, en watercooling met een peltier element. De resultaten liegen er niet om. In de eenvoudigste opstelling (met stock cooler dus) haalde de videokaart een maximale kloksnelheid van 240MHz. De meest extreme cooling (watercooling met peltier element) resulteerde in een kloksnelheid van 275MHz. In het laatste geval was het wel noodzakelijk een voltagemod toe te passen. De reviewer is zeer te spreken over de watercooling en raadt ook iedereen aan dit toe te passen, ondanks het relatief hoge prijskaartje:

The results is amazing and better then I thought they would be !
With stock cooling the max overclock was 240 mhz. This is a quiet nice overclock for stock cooling. Running at Ti 500 speed.
But we are not happy with that. The point with overclocking is to buy a cheaper hardware ( GeForce 3 ) and totally own some rich kid who bought the more expensive card ( Ti 500 ). And this is what we did ! With the help of a small volt mod and a 80w pelt we could overclock 35 mhz more ! That is almost a 100 % improvement over stock cooling !

GeForce3 watercooling (DangerDen)

Met dank aan onze vaste submitter Goodiem4n voor de tip.

Volgende 12:24 Kodak introduceert DX4900 digitale camera
Vorige 04:20 Asus ontwikkelt eigen PDA's
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Beetje duur en het geheugen wordt niet gekoelt door water. Alleen de core waterkoelen is toch niet zo super vind ik

Als ze dit nou ook een keer gaan proberen met een Ati, dan weet je echt welke van de 2 de snelste is :P

Als hij de coldplate nou groter maakt kan hij het geheugen ook beter koelen...

Nope, dit lijkt makkelijker dan het is, want het geheugen zit niet op het zelfde niveau. En dus zou de coldplate het geheugen niet raken :).

edit: typo's

Als ik even puur praktisch denk, heb ik zo iets van: Besteed het geld aan de meerprijs van een snellere, duurdere videokaart in plaats van de relatief dure waterkoeling.

Why take away all the fun? :)

Bovendien kun je je waterkoeling meenemen nar je volgende kaart, een long-term investment dus.

je waterkoeling kun je meeverhuizen als je weer eens een nieuwe videokaart koopt :)
[das snel, dubbelpost :]

Daar heb je wel gelijk in, maar bedenk ook dat dit toe te passen is op de op dit moment (welk moment dan ook :)) snelste videokaart. En dan is het zeker nog interessanter. Want het totale kostenplaatje stijgt zo boven de ti500 uit, maar als je toch geld genoeg hebt, dan koop je natuurlijk een GF4ti4600 en doe je dit, dan heb je pas echt iets :P .

Sja dat is het probleem van oc'en.

Als je t goed wil doen (lees extreem) moet je zoveel geld uitgeven aan de oc gear dat je net zo goed een duurder (niet oc'ed) produkt kan kopen.

Beetje waterkoeling is toch al gauw 600 gulden, voor die meerprijs kan je een cpu/gpu kopen die standaard sneller is dan dat je met oc'en zou halen.
(en dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de hardware die "doodgeclocked" is)

600 gulden ?!?!?
Dan denk ik dat je niet helemaal op de hoogte bent. Ik heb gisteren nog uitgerekent wat het zou kosten als je alles zou kopen in de winkel (in nederland dus).

CPU blok : 70 (dd maze 2-2)
pomp: 30 (sicce nova)
slangen: 10 (5 meter slang van hornbach)
radiator 70 (DD coolingcube)
fan 20 (papst 12cm fan)
extra toebehoren (slangklemmen en dat soort zooi) 10
opgetelt 210 euro!

Dit is als je alles in de winkel koopt (dit zijn de betere onderdelen, en geen kleine goedkope rotzooi).

Als je dan alles zelf maakt, ben je veel goedkoper uit.
koper voor blok: 20 euro (700 gram koper gerekent (60x60x25mm))
radiator van sloop (kachelradiator) 10 euro
slangen 10 euro (zelfde slangen)
andere zooi (idem als hiervoor) 10 euro
24v papst of sunon fan (te koop bij de lokale electroboer) 10 euro

in totaal dus 60 euro, en een beetje luchtkoeler kost al meer, dus waar je het voor moet laten weet ik nie.

Veel mensen denken : water in mijn computer, dat moet ik niet hebben hoor, stel dat het fout gaat. En idd, als het fout gaat kan het je hardware kosten. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn als je gedestileerd water met waterwetter gebruikt. DIt geleid niet, en als het lekt heeft je hardware er geen last van (behalve dat je cpu heet wordt, maar dat heb je ook bij uitval van een luchtkoeler.)

hmmmmm zit bij die kaart aan de onder kant ook niet nog 4 ram chipjes.
en die heeft ie dan niet gekoelt

nee, tis geen GeForce 4 !!

kheb zelf ook waterkoeling op mn geforce3 ti500 hangen, gewoon de standaard koolance toestand, en ik kan jullie vertellen, het scheelt !! niet zozeer in snelheid (kan altijd nog) maar wel om temperatuur !! ik wil die luchtegekoelde systeempjes van jullie niet zien in de zomer :D

mwoah, zolang je je pc niet opengeschroefd op je plastic luchtbedje heb liggen terwijl je al zwemmend aan het c&c renegaden (mits uit tegen die tijd) bent met 30 graden... zal het wel los lopen wat betreft temperatuurverschillen ten opzichte van de winter.
edit:
beetje vage zinsopbouw.. nu nog steeds.. maar de fanatiekelingen hebben een kans

een tijd geleden was er dacht ik op de GF2 een ewaterkoeling die tevens op de geheugen zat... zag er ten eerste een stuk strakker uit, en k dacht zelf dat je beter het geheugen kunt koelen dan de core... maar da kan aan mij liggen...

240Mhz is echt niets bijzonders. de meeste mensen halen dat met de stock heatsink. vooral de leadtek TDH's.

ik kon met een leadtek G3 (A3 stepping) zelfs 260mhz halen. dat was wel met een groter heatsink.

De resultaten liegen er niet om. In de eenvoudigste opstelling (met stock cooler dus) haalde de videokaart een maximale kloksnelheid van 240MHz
Dat staat er ook

Met extreme koeling hebben ze echter 275MHz gehaalt.

edit: typo's

ja oke, maar ze haalden maar 255mhz met waterkoeling. das ook niets bijzonders.
want met vette heatsink en voltagemod kun je ook 270 halen.

zo'n GF3 chip produceert niet zo veel warmte dat perse WC nodig is.

pff dit is dus echt niet de hoge prijs die je voor waterkoeling betaald waard
verhouding prijs/snelheidswinst is veel te laag
leuk voor de fanatiekelingen, maar het is dus echt niet nuttig

waterkoeling kan je voor 2 redenen nemen:

Stilte en performance. Stilte heb je zeker als je een grote papst fan op je radiator zet. Je bent die kleine herrie fannetjes (1x60 of 1x80 op je cpu, 1x40 op chipset, 1x40 op videocard) kwijt. Die maken een high pitch geluid (heeeeel irritant). En nu heb je dat probleem niet meer. Als je een peltier gebruikt heb je wel een iets krachtigere fan nodig op je radiator, maar nog steeds ruim onder het niveau van normale luchtkoeling.

Met een alpha pal 8045 met een delta80HP fan haal je ongeveer dezelfde performance als met waterkoeling zonder peltier. Alleen het maakt een helenboel (50dba tegen de 20 van de papst, dat is 50-20= 30 ..... 30/3=10. 2^10=1024 keer) meer lawaai!! En dat merk je echt als je naast je comp slaapt....

\\quote

Sja dat is het probleem van oc'en.

Als je t goed wil doen (lees extreem) moet je zoveel geld uitgeven aan de oc gear dat je net zo goed een duurder (niet oc'ed) produkt kan kopen.

Beetje waterkoeling is toch al gauw 600 gulden, voor die meerprijs kan je een cpu/gpu kopen die standaard sneller is dan dat je met oc'en zou halen.
(en dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de hardware die "doodgeclocked" is)

\\quote

100% mee eens

offtopic:
meneer VeldKoe: quoten doe je door het woord quote tussen dit soort haakjes te doen: []

Erg cool gedaan, ik zou het mischien ook wel doen! Het is een goeie investering...

Cool plaatje btw: hele kaart is in ene 10 kilo zwaader :p
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:24 Kodak introduceert DX4900 digitale camera
Vorige 04:20 Asus ontwikkelt eigen PDA's
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011