Hoofdcategorieën
Device Settings

Nuon ziet toekomst voor internet via stopcontact

Door Bram Kouwenberg, woensdag 30 januari 2002 14:53
Bron: Automatisering Gids, views: 1.152

Het duurt waarschijnlijk niet lang meer voordat je in Nederland naast kabel en ADSL kan kiezen voor een breedband internetaansluiting via het elektriciteitsnet. Volgens de Automatisering Gids heeft het energiebedrijf Nuon bijna een uiterst succesvolle proef met deze technologie afgerond. De snelheden die werden behaald met het Digistroom project zijn momenteel vergelijkbaar met die van een normale kabel- of ADSL-aansluiting. In de toekomst kan de snelheid naar verwachting nog behoorlijk verhoogd worden. Bovendien zullen de kosten voor het abonnement zo'n twintig tot dertig procent onder die van ADSL liggen:

Breedband internet Nuon plaatst voor Digistroom een apparaat in de meterkast. Vervolgens kunnen gebruikers via een modem op elke plek in huis via het stopcontact op internet. Er zijn verder geen telefoonlijnen, kabels of aparte kastjes nodig, wat door alle proefpersonen als een groot voordeel is aangemerkt. Het transport van de data verloopt door de stroomleidingen. Bij een nabijgelegen transformatorhuisje worden de datagegevens gesplitst en verzonden naar de provider.

[..] Het noodzakelijke modem kost nu nog rond de 500 euro, maar men verwacht dat die prijs flink zal zakken als Nuon besluit door te gaan met het project.

In april zal Nuon besluiten of internet via het stopcontact in haar hele werkgebied beschikbaar gemaakt zal worden. Hierbij zou het gaan om de provincies Noord- en Zuid-Holland, Gelderland, Flevoland en Friesland. Omdat de infrastructuur voor Digistroom in zo goed als heel Nederland aanwezig is, kunnen ook mensen die in het buitengebied wonen, en nu uitgesloten zijn van ADSL of kabel, snel aangesloten worden. Met dank aan shoppypoint voor de tip.

Volgende 15:20 Samsung SyncMaster 181B TFT review
Vorige 14:27 Intel en Hewlett Packard steunen Ximian Mono
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Wat voor een ping zullen we halen? Die vind ik belangrijk.

Laag. Kopen is een goede geleider en de koperdraad in je huis en door master is dikker dan de KPN telefoondraad. Dat zou het probleem dus niet mogen zijn.

what's next, internet door je waterleiding?

Ja ik zie ook al gaten in de markt voor
Internet via de:
-Gasleiding
-de melkboer (Flessenpost)
-Riolering
-Verwarming
-PTT post-internet (Machine schrijft 1tjes en 0-tjes die door postbode worden bezorgd bij de provider)
-Rooksignalen

De Gasema doet het inmiddels wel via de Gasleiding!

http://home.wanadoo.nl/gasema/pub/html/enter.html

Even alle gekheid op een stokje: De gasunie heeft al enkele jaren een hoogwaardig glasvezelnetwerk liggen. Zelfs gedeeltelijk in de gasbuisen zelf gelegd!
Het is dus zeker mogelijk, internetten via de gasleiding.

Deze Web Site is volkomen flauwekul. De maker ervan doet dit puur voor de lol
en hoopt dat de bezoeker er een zelfde genoegen in vind als de maker had bij
het maken ervan.

}>

Het wachten is nu nog op internet via het riool. Da's pas een dikke buis :)

De gasunie heeft al enkele jaren een hoogwaardig glasvezelnetwerk liggen.

Ohw je bedoelt gasvezel? :P
En kan ik eigenlijk tegelijk koken en internetten? :+

Internet via postduiven is in ieder geval al mogelijk:
http://www.blug.linux.no/rfc1149/

Ook interessant is dat via die hoge hoogspanningsmasten ook data heen en weer gezonden wordt.

Hoog boven in de lucht hangt naast spanningskabel dus ook glasvezel.

JaJa, met Anus2Anus filesharing en Fart Accelerator Plus zeker... :) B-)

bombardeer me maar met offtopic mods, maar http://www.25mb.nl/niels/17_01_02.html ging hier ook al over... niet onaardig :)

Internet op de spoorwegen???

NMBS heeft het snelste glasvezelsnetwerk van België. Eigelijk een beetje overkill om paar seinen aan te sturen, dus het meeste bandbreedte wordt als backbone van grote ISP's verhuurd.

Reactie op Mozart:
Ja, maar dat zal dan wel de snelheid hebben van (dikke)............ Casema............(tegen de berg op).

Internet en Spoorwegen, breek me de bek niet open...

Misschien al weer het verre verleden voor een hoop mensen, maar er was ooit ene mevr. Brink die met het geld van haar vorige bedrijf (wat failliet ging, maar waar zij wel geld aan over hield), een computerbedrijf genaamd volgens mij iets van A-Open ofzo, in samenspraak met de NS het glasvezelnet te gaan exploiteren... nadat alle partners zich om diverse redenen teruggetrokken hadden bleef er een Internet only bedrijf over.... WOL ;)

Ping heeft helemaal niets te maken met de dikte van de leiding. Electriciteit gaat met de lichtsnelheid en die is echt niet anders in een dun KPN draadje of in een 2.5 kwadraads electraleiding. Ping is afhankelijk van routers, hubs en dat soort dingen.

waarom gaan elektronen (met massa) met lichtsnelheid? Ok, het gaat snel en heeft weinig met de dikte van de leiding te maken op die korte afstand.

Pas met gebruik van supergeleiders gaat elektrische stroom ook werkelijk op lichtsnelheid. Als je een flink lange leiding legt ben je met glasvezel daarom ook sneller.

Het nadeel van dikke draden is dat je door inductie wervelstroompjes krijgt aan de buitenkant van de kabel en van het bosje elektronen dat een 1 aangeeft sommige eerder aankomen dan andere en je dus niet meer weet wanner die 1 ophoud of begint.
Dus de coherentie van je signaal gaat verloren

waarom gaan elektronen (met massa) met lichtsnelheid? Ok, het gaat snel en heeft weinig met de dikte van de leiding te maken op die korte afstand.

De electronen gaan per stuk ook niet met de lichtsnelheid, maar het signaal wel. Vergelijk het maar met een lange buis waarin knikkers zitten. Als je er in het begin eentje in drukt, dan gaat er direkt aan het einde eentje uit.
Als je een flink lange leiding legt ben je met glasvezel daarom ook sneller.
Nee, dat heeft niets met de lichtsnelheid te maken. Dat is een ander effect. De lichtsnelheid blijft de lichtsnelheid. Die kan trouwens in koper wel lager zijn dan in glas. In vacuum is hij het hoogst nl 300000 km/s

Het signaal gaat ook niet met de snelheid van het licht, maar 'slechts' met zo'n 200.000 km/s. Door glasvezel is de snelheid een stuk hoger, maar ook daar is de effectieve snelheid van het signaal niet de lichtsnelheid.

Verder maakt de dikte/kwaliteit van de leiding vnl uit doordat hoe dikker/beter de leiding, hoe meer electronen je er snel doorheen krijgt. Hierdoor krijg je een sterker signaal, waardoor de SNR verhouding (signaal tov. de storing) omhoog gaat. Hierdoor krijg je minder fouten, en kun je dus een hogere bitrate halen.

Wel es van weerstand gehoord ? En nou weet je het niet 100% zeker, maar een elektrische stroom, kan dacht ik alleen in een supergeleider met een dergelijke snelheid 'voorbewegen'. Dus in het gewone elektriciteitsnet gaat dit niet echt op.

Als je een dergelijk signaal door koper wilt sturen moet je tussendoor toch regelmatig versterken lijkt me. Dus de theoretische snelheid wordt hier met koper niet gehaald. En het grote voordeel van glasvezel t.o.v. koper is dat er veel meer signalen tegelijk door een dun draadje kunnen. Als je dit met koper wilt doen moet je multiplexen en da's een heel stuk duurden dan 'gewoon' een andere kleur licht door het draadje sturen.

De snelheid van de electronen heeft inderdaad niets met de ping te maken.
Stroom gaat gewoon met 300.000KM/s en deze gaat ietsje sneller, wanneer je er meer dan 100.000 V opzet. 8-) Heeft dus allemaal geen zin.

Zinloos om het over de ping te gaan hebben dus, want je ken de servers nie :z

Snelheid door koper van elektriciteit is ongeveer 1/10 van lichtsnelheid.

heel leuk dat koper weerstand heeft maar dat heeft dus niets met de snelheid te maken. als je een weerstand gebruikt gaat alleen de spanning omlaag. maar de snelheid blijft evensnel.

het enge wat je merkt is dat de weestand warm wordt. Als je de geleider heel koud maakt dan word de weerstand alleen maar kleiner. als je een super geleider wilt hebben dan moet je de geleider koelen tot -273 of 0K

het maakt ook niet uit hoe groot de stroom is. en ff voor de duidelijkheid. stroom is langzamer dan licht. het is wel snel.. maar stroom zal nooit de snelheid van 300000km/s halen. de snelheid van stroom is namelijk 22500km/s

zoek maar op in je natuurkunde boekje :)

* "stroom is langzamer dan licht. het is wel snel.. maar stroom zal nooit de snelheid van 300000km/s halen. de snelheid van stroom is namelijk 22500km/s"
De valentieelektronen verplaatsen zich idd niet met lichtsnelheid, maar draaien met pakweg 1/3 lichtsnelheid om de kern.
Het signaal echter gaat wel degelijk net zo snel als het licht. De aard / vorm van het materiaal (metaal, lucht ed) heeft hier geen effect op, het enige wat effect heeft op de snelheid beschrijft de relativiteitstheorie: als twee fotonen elk met lichtsnelheid voortbewegen, en recht op elkaar afvliegen, naderen ze elkaar met ... lichtsnelheid!. dit geeft een kromming in de tijd/ruimte maar daar merken wij niks van.
Lichtsnelheid is niet voor niets een constante. Waar dat getal in je binas staat mag je me graag vertellen :) (no flame intended!)
(.. bedoel je misschien dat een elektron zich met 22500Km/s door een koperdraad verplaatst? dat zou nog wel kunnen, doch zegt niks over de snelheid van het signaal..)

Jeep: Een elektron heeft idd massa, maar omdat dat 1/1800ste deel is van de massa van een neutron/proton, worden zij beschouwd als zijnde 'gewichtsloos'...
Heeft dus ook geen (meetbare?) invloed op de snelheid, als dat al het geval zal zijn...

Je kunt trouwens wel de lichtsnelheid meten uit de snelheid van een ping:

http://xxx.lanl.gov/abs/physics/0201053

Dat is zwaar interresant Ja, Bitte

licht heeft geen constante snelheid

deze constante is de constante snelheid in een vacuum omgevind

in water gaat hij bijvoorbeel langzamer en er zijn media maardoor de lichtsnelheid zelfs gereduceerd kan worden tot stilstand!!

Als je er in het begin eentje in drukt, dan gaat er direkt aan het einde eentje uit
jou verhaal gaat niet op. Knikkers zijn hard en liggen tegen elkaar, maar elektronen stoten elkaar af. Het is een veerwerking. Dus krijg je vertraging. Elk elektron krijgt een zet van zijn buur. Vandaar dat die massa wel degelijk meewerkt.
Bovendien word het elektron aangetrokken door de kernen zodat hij zich steeds als het ware even los moet trekken (otw hij verlaat steeds het hoogste orbitaal, waar energie voor nodig is). Dus verlies je snelheid.

Daar had ik echt wel over nagedacht. Ik heb ook quantummechanica gehad hoor.
Die kan trouwens in koper wel lager zijn dan in glas. In vacuum is hij het hoogst
Ja nee zeg! Nu ga je zelf beweren dat het niet zo is...

Wat ik bedoel is dat je met een lange leiding het tijdsverlies door omrekenen weer terug wint. En met glasvezel heb je veel minder verlies natuurlijk.

Maar dat ping niks met de lengte van de leiding te maken heeft heb je gelijk in!

Dat elektronen sneller door een supergeleider bewegen komt omdat de atoomkernen die anders door trilling in de weg zitten dan stilstaan. De elektronen kunnen dan in een recht lijn door het kristalrooster schieten.
Een elektron heeft idd massa, maar omdat dat 1/1800ste deel is van de massa van een neutron/proton, worden zij beschouwd als zijnde 'gewichtsloos'
Ja, maar dat is dus heel erg veel zwaarder dan een foton. En daar hadden we het over (lichtsnelheid)

oeps! aardappeljunk schreef een eind hieronder een mooi verhaal. En ik denk dat ie gelijk heeft. cm/uur :D Bedankt!

Laag. Kopen is een goede geleider en de koperdraad in je huis en door master is dikker dan de KPN telefoondraad. Dat zou het probleem dus niet mogen zijn

Response tijden worden nauwelijks beinvloed door het materiaal van het medium zelf. Het zit voornamelijk in de totale infrastructuur (welke weg legt het signaal af) en zaken als routering van de data packets.

Ik ben heel benieuwd wat de opta hier aan gaat doen. KPN mag niet overal ADSL aanleggen en kabelmatschappijen niet overal kabel. De nuon zou een heel groot gebied ineens tot haar beschikking hebben. Mag dit wel?

Hmmz KPN mag niet overal ADSL aanleggen van de OPTA :? Waar haal je die wijsheid vandaan? Hopen dat de OPTA nu niet vervelend gaat doen, want ik wil nu wel eens eindelijk van m'n ISDN af :)

Ja ik ook :r (ADSL in alle omliggende dorpen, maar hier nog steeds niet :( )

Maar 500 euro, auw, ik hoop dat die prijs drastisch omlaag gaat als NUON dit door gaat voeren.

btw:
Ik ben heel benieuwd wat de opta hier aan gaat doen. KPN mag niet overal ADSL aanleggen en kabelmatschappijen niet overal kabel. De nuon zou een heel groot gebied ineens tot haar beschikking hebben. Mag dit wel?
Natuurlijk mag dat, maar de NUON moet wel ff al de transformatorhuisjes aanpassen.
Bij een nabijgelegen transformatorhuisje worden de datagegevens gesplitst en verzonden naar de provider.

die ¤ 500 maakt mij geen bal uit, ik heb strax dus thuis lekker ook supersnel internet !! en waar ik maar wil dus, even mijn laptoppie in huis ergens aanprikken en voila !! overal dus internet.....

das dus echt wel ideaal, zelfs als ik dus even in de garage zit hoef ik geen netwerkkabel gedonder meer om via 56k6 te gaan inetten, (onbegonnen werk ik weet het)

hoelang gaat dit nog duren dan ?? eindelijk van de telefoonkosten verlost !! oké, er staat april....

De Nuon heeft het op hun site over de techniek "powerline" die reeds in Duitsland gebruikt word. Wanneer je op de duitse pagina http://www.rwe-powerline.de kijkt zie je dat het modem eenmalig ¤ 153,- kost. Die 500 euro lijkt me dus wat veel.

Vervolgens kunnen gebruikers via een modem op elke plek in huis via het stopcontact op internet
Houd dus wel in dat je niet alleen je laptoppie moet verslepen maar ook die modem, en als je met meerdere PC's tegelijkertijd op I-net wilt heb je dus meerdere modems nodig ;( of toch nog dat netwerk.

Heb je ook iets van een netwerkkaart nodig? Het is toch zo dat die modem in je meterkast moet? Wat heb je dan voor verbinding tussen het stopcontact en je PC ??? :?

Stroomkabel...


.
Vervolgens kunnen gebruikers via een modem op elke plek in huis via het stopcontact op internet.
Staat in de tekst hoor. :z

Opta heeft er gelukkig niets mee te maken!
ADSL kan niet overal vanwege techniche redenen. En het is niet altijd rendabel om in een boerengat te gaan investeren, voordat je je investering er dan uit hebt ben je 3 of 4 generaties breedband verder. Dit is ook een reden waarom er niet overal kabel verkrijgbaar is. De opta heeft er dus helemaal niets mee te maken.

Ik ben heel benieuwd wat de opta hier aan gaat doen. KPN mag niet overal ADSL aanleggen en kabelmatschappijen niet overal kabel. De nuon zou een heel groot gebied ineens tot haar beschikking hebben. Mag dit wel?
OPTA houdt voornamelijk toezicht op concurentiemarkt.
Aangezien dat je straks zelf kan kiezen waar jij je stroom vandaan haalt denk ik niet dat dit zo'n zwaar probleem zal worden.
Echter hebben de electriciteits-maatschappijen (pfff, wat een woord) natuurlijk wel weer een voordeel tov KPN.
Het electriciteitsnet heeft (volgens mij) een dichtheid van 100%.
En daar waar electriciteit is is lang niet altijd telefoon (vooral in de afgelegen buitengebieden)
Maar als de OPTA zich ook met de electra-boeren (wil) gaan bemoeien, kan het zijn dat je een soortgelijke situatie gaat krijgen als bij KPN, en dat is dat ze toegang moeten gaan geven tot verdeelstations / trafohuisjes.
BTW, wil wel eens weten wat er gaat gebeuren als dan de bliksem een keertje drie straten verderop instaat :Y)

Onzin, de Opta stelt geen enkele beperking aan locatie voor DSL, het zijn de telco's zelf die niet alle centrales doen omdat het teveel geld kost.

Opta heeft ook niets over kabel te zeggen omdat de Opta alleen voor Telecom verantwoordelijk is, jij verwart de exclusiviteit die de overheid aan UPC, Casema en Essent voor hun eigen providers heeft gegeven met de Opta.

Hoe wil je nou door de dunne koperdraden wat de stroom gebruikt nou data versturen :?
Door de telefoonlijn kan ik me nog wel voorstellen (en dan vooral via de xDSL-techniek) en door een dikkere coax-kabel ook nog wel (doordat er veel meer capaciteit in kan en coax-kabel wordt ook nog eens ondersteund door glasvezelkabels).

Een soortgelijke techniek als xDSL kan toch ook gewoon op de stroomkabel gebruikt worden. :)
(edit: typo)

doordat er veel meer capaciteit in kan
De capaciteit wordt in hoge mate bepaald door de kwaliteit van het koper. Het is wel zo dat de weerstand daalt bij een grotere doorsnede, maar das niet belangrijk. :Z

Verder kan ADLS gebruikt worden over welk soort koperdraad dan ook, das het mooie van deze techniek.

[...] door een dikkere coax-kabel ook nog wel (doordat er veel meer capaciteit in kan en coax-kabel wordt ook nog eens ondersteund door glasvezelkabels).

a) Wat doet de dikte van de coax kabel ertoe? IMHO helemaal niks...
b) Ik weet niet wat jij verstaat onder coax-ondersteuning door glasvezel, volgens mij is coax even makkelijk / moeilijk als elektriceitsdraad met glasvezel te linken. De protocollen zijn in alle gevallen serieel dus het enige wat er moet gebeuren is een elektrisch signaal omzetten in een optisch signaal.

door de dunne koperdraden wat de stroom gebruikt
telefoonlijn kan ik me nog wel voorstellen
Heb je ooit een telefoon koper draad met een electrischiteitdraad vergeleken?

Gewoon een signaal met een hogere draaggolf dan de 50Hz. van het lichtnet erbij zetten en daarna via filters dit signaal erweer afpakken. Vrij simpel, al moet je wel een beter geisoleerd filter pakken en transformatortjes om van 230V naar 5V te transformeren. Die 5V kan immers zo de pc in.

Een telefoondraad kan zo goed gebruikt worden voor data omdat het een twisted pair is, net als een UTP kabel (twisted pair betekend gewoon: twee draadjes om elkaar heen gedraaid). Hierdoor worden capicitieve problemen op lange afstand weer enigszins gecorrigeerd.
Stroomdraden zijn over het algemeen niet getwist, en vereisen dan ook een veel moeilijker modulatietechniek. Om nog maar te zwijgen van alle mogelijke storingsbronnen zoals elk apparaat met een schakelaar (de wasmachine van de buurvrouw bijvoorbeeld) flinke inductiepieken kan veroorzaken.

Kew :9~ Maar hoe snel is nu zoiets? Zijn er een beetje redelijke snelheid mee te halen??

+- 2mbit downstream heb ik ergens gelezen :9

2 Mbit/s???? Ja da's de huurlijn in de middenspanningsruimte...maar die is niet voor jou alleen...helaas...

T zal zeker meer dan 2 mbit moeten zijn, ze beloven immers snelheden van 3-7 mbit
De snelheden die werden behaald met het Digistroom project zijn momenteel vergelijkbaar met die van een normale kabel- of ADSL-aansluiting.
De snelheden van een normale kabel (@home) en adsl aansluiting (cistron, bbned>mxstream is alleen technisch adsl, feitelijk niet)
liggen tussen de 3mbit en de 6-7mbit...geen 200 kilobyte/s dus, maar toch meer in de richting van 500

Als ze tenminste de waarheid spreken bij nuon..kpn noemt mxstream bijvoorbeeld ook breedband (terwijl het allang niet meer onder die noemer valt, net zomin als casema)

Iedere 56k6'er en ISDN'er zal blij zijn met minimaal 50 kb/sec downstream, en natuurlijk van die tikken af.

Persoonlijk wil ik ook een goeie ping! anders kan ik nog over de ISDN gaan gamen.

Als ze tenminste de waarheid spreken bij nuon..kpn noemt mxstream bijvoorbeeld ook breedband (terwijl het allang niet meer onder die noemer valt, net zomin als casema)

Breedband heeft NIETS te maken met de snelheid. Breedband betekend dat er meer dan 1 signaal over hetzelfde medium gaat, bv. door het op draaggolven van een verschillende frequenties te moduleren.

Dus: ADSL is breedband, Kabelinternet -hoe langzaam ook- is breedband, 100 Mbit fast ethernet is smalband!!!

hier heb je een quote uit de text"
De snelheden die werden behaald met het Digistroom project zijn momenteel vergelijkbaar met die van een normale kabel- of ADSL-aansluiting.
daar haal je dus leuke snelheden mee, zal denk ik rond de 200k zitten (ik haal met @home regelmatig 400+k)

Ach snelheid is niet het belangrijkste. Als ik op de Veluwe zou wonen, dan zou ik al heel blij zijn met 10 kb/s, want de meeste mensen gaat het om het hele dag online kunnen zijn en geen telefoonlijn te bezetten, tegen een fatsoenlijke prijs

Weet iemand mij misschien te vertellen wat voor upload/download hiermee te halen is :?

Bedankt voor de -1 dubbelpost, ik was tien hele secondes later met posten dan degene voor me. I geloof niet helemaal dat die posting er al stond toen ik op reply drukte. Ergens heb ik het idee dat sommige mensen niet begrijpen hoe modereren werkt |:(

zou errrug welkom zij hier in zeeland :9 :7

was dit btw, al niet in duitsland jaren terug ?

kewl, dan hebben de kabel en adsl een leuke concurrent erbij. Hopelijk zakken de prijzen dan weer.

Dekking zal ook wel aardig zijn, Nuon heeft een vrij groot dekkingsgebied

De prijzen hoeven van mij niet zo te zakken.....
ik betaal nu ¤45,- per maand voor mijn wanadoo abbo....
Ik zie liever dat ze de snelheid omhoog gooien omdat er nu relatief minder mensen gaan op 1 kabel omdat het verdeeld is over 3 verschillende netwerken.....

Dekking zal ook wel aardig zijn, Nuon heeft een vrij groot dekkingsgebied
Tegenwoordig heeft iedereen stroom. Dus je hebt gelijk, maar ook iedereen heeft een gewone telefoonlijn. maar dan moet je binnen x(4?)km van de centrale wonen om ADSL te kunnen krijgen.

Bij deze vorm van internet verwacht ik dan de zelfde "voorwaarden" ,aangezien de technieken op elkaar lijken.

Dus mensen op het platte land, die nu geen ADSL kunnen krijgen zullen dat ook niet kunnen krijgen.

Een uitzondering geldt natuurlijk voor de mensen waar de KPN de telefooncentrale nog niet heeft aangepast voor ADSL., en waar de NUON dit wel doet. (is dat nodig?)

Volgens het artikel wordt de data in het trafo huisje opgepikt van de elektriciteitskabel en aangezien er in elke wijk meerdere van die trafo huisjes staan denk ik dat er weinig tot geen mensen zullen zijn die hier geen gebruik van kunnen maken.

Eindelijk...

Maar zou dat beteken dat heel nederland dat dan krijgt (of iig de Nuon-klanten) want bij adsl wil de kpn niet al zijn centrales gaan upgraden en dat is best wel evil want dan blijven lui op het platteland verstoken van breedband (en blijven het domme boeren }:O }>)

De gehele energiesector is geprivatiseerd en op korte termijn mogen wij als consument ook zelf een energieleverancier gaan kiezen. Misschien is dit een poging van Nuon om alvast particulieren aan zich te binden. Immers, het lijkt me dat je alleen kunt internetten via Nuon als je ook stroom bij ze afneemt.
Nuon is in ieder geval serieus bezig met de toekomst!

De techniek maakt gebruik van de draden tussen een trafo huisje en jouw woning, aangezien iedere woning deze draden heeft liggen kan in principe - in het geval van een vrije markt - iedereen voor Digistroom provider gaan spelen: het enige dat die provider hoeft te doen is zorgen dat er in het trafo huisje waar jij op aangesloten bent apparatuur staat om je van een i-net verbinding te voorzien.
IMHO heeft deze techniek een behoorlijk vrije-markt-potentieel om het zo te zeggen.

iedereen voor Digistroom provider gaan spelen: het enige dat die provider hoeft te doen is zorgen dat er in het trafo huisje waar jij op aangesloten bent apparatuur staat om je van een i-net verbinding te voorzien.

En dat is dus nietb anders dan de KPN die ruimte kan maken in zijn centrales om 'iedereen' ADSL provider te laten zijn. Dat lukt dus niet echt. Of dacht jij de bv de Eneco die trafohuisjes gaat aanpassen om de NUON daar internet over te laten plegen? Natuurlijk kan het technisch wel, maar je kan er op wachten dat je te horen krijgt: Er is geen ruimte, we hebben de mensen niet, we vinden het geen goed idee dat andere partijen toegang hebben tot onze trafo's. etc etc...precies zoals de KPN doet. Dat laat weinig over van de vrije markt.

eindelijk een breedband verbinding voor de '3e wereld' in nederland :) goede zaak :D

Ik geloof het pas als het ook daadwerkelijk beschikbaar is.
En het moet nog maar blijken dat ze niet van die bullshit snelheden gaan leveren (bv net zo als KPN met haar adsl doet enzo)
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:20 Samsung SyncMaster 181B TFT review
Vorige 14:27 Intel en Hewlett Packard steunen Ximian Mono
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011