Hoofdcategorieën
Device Settings

"Microsoft loog om XP Embedded op te hemelen"

Door Mark Timmer, dinsdag 18 december 2001 18:56
Bron: ZDNet, views: 645

LineoIn het hevige gevecht tussen Microsoft en Linux om gebruikers heeft zich volgens ZDNet weer een nieuwe ontwikkeling voorgedaan. Lineo, ontwikkelaar van Embedded Linux, heeft Microsoft uitgemaakt voor leugenaar. Microsoft heeft namelijk eind november een artikel online gezet waarin uitgebreid uitgelegd wordt waarom men Microsoft's Windows XP Embedded moet gebruiken, en Embedded Linux beter links kan laten liggen.

Er wordt onder andere kritiek geleverd op de driverondersteuning en licentiekosten, maar zelfs de volgens Microsoft onzekere toekomst van Linux-bedrijven vermeldt het artikel als nadeel. Een woordvoerder van Lineo stelt echter dat hierbij een aantal zaken volledig uit hun verband gerukt zijn, zoals het feit dat een als voorbeeld genomen Embedded Linux systeem slechts een aantal netwerkkaarten ondersteunt. Bij dergelijke systemen zijn deze drivers namelijk absoluut niet belangrijk, aangezien netwerkhardware praktisch altijd direct on-board zit. Daarnaast is het volgens Microsoft onhandig dat er niet één vaste prijs is, maar zoals Lineo al stelt is dit vanzelfsprekend juist praktisch. Op die manier hoeft er niet betaald te worden voor zaken die niet gebruikt worden.

Bovendien zijn een aantal "feiten" ronduit onjuist, aldus het ontzette bedrijf. Zo zou Lineo's software slechts vier basisconfiguraties bieden, en alleen maar werken op PowerPC en x86 processors. Echter, er worden veel meer embedded chips ondersteund en ook zijn er meer configuraties. Als laatste klaagt de onderneming over Microsoft's waarschuwingen voor de slechte bugbehandeling die Open Source software zou hebben. Vanzelfsprekend is Lineo het hier niet mee eens; het bedrijf is van mening dat het grote aantal ogen dat zich op de broncode kan richten zich allang heeft bewezen, op basis van vergelijkende onderzoeken naar de beveiliging van Windows en Linux.

Volgende 19:17 Hoontech DSP24 geluidskaart review
Vorige 17:17 RSA ontwikkelt beveiliging tegen 'drive-by hacking'
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Het lijkt me toch dat open-source software de mogelijkheid geeft om problemen aan te kaarten.

Maar voor de gewone gebruiker is het natuurlijk niet van belang die wil een gewoon bedrijf waar ie met zijn wensen, klachten en drivers naar toe kan.

Microsoft heeft gewoon zijn punten op de website gezet. Dat noemt men reclame. Alleen de vergelijkingen zijn vaak niet eerlijk te maken.

gewone gebruiker

We hebben het hier over 'embedded'.
Heeft de gewone gebruiker iets van doen met embedded systemen :?

Windows XP Embedded werkt misschien wel op de M$ manier maar ik moet toch toegeven dat hoe meer ik met Linux aan de slag ben hoe meer voordelen ik zie.

Heeft de gewone gebruiker iets van doen met embedded systemen
Jazeker wel de grootste markten voor XP en linux embedded zijn/worden de pda's en mobiele telefoons en dergelijke die zeker in de toekomst veel meer gebruikt zullen worden door de gewone gebruikers reken er maar op dat microsoft en linux allebei erg graag in die markt willen en hun producten willen verkopen bij makers van mobiele telefoons en pda's.

Ik verwacht eerder CE in dergelijke devices...XP embedded is meer bedoeld voor gokkasten en pinautomaten. In dit geval is zeker de interface niet direkt van belang. Het gaat hierom de bekende Windows manier van programmeren. Niet dezelfde API's natuurlijk die vaak gebruikt gaan worden, maar wel dezelfde manier van programmeerwerk. Veel programmeurs zijn daar dus mee bekend en dus meer programmeurs om dergelijke apparatuur te programmeren en de programmatuur dus sneller te innoveren !

Reclame betekent volgens mij niet dat je leugens mag verspreiden.

Heb jij ooit een reclame gezien waarin niet gelogen werd?

De vergelijkingen zijn best wel eerlijk te maken, probleem is dat microsoft dat hier gewoon niet doet.

voorbeeldje:
in de vergelijking bij microsoft: High-performance platform for fast, responsive devices and device applications. <knip>

in de vergelijking bij linux: N/A

Alsof er helemaal geen benchmarks te vinden/verkrijgen zijn van linux in een embedded-systeem, dat is gewoon bullshit.
Blijkbaar hebben ze dus om de een of andere reden geen zin om de performance van xp-embedded te vergelijken met linux-embedded. Als ze een eerlijke vergelijking neergezet hadden, hadden ze dat ook gewoon meegenomen.

War-t had je dan verwacht...
Microsoft heeft namelijk eind november een artikel online gezet...
ze gaan echt niet zeggen dat je WEL linux moet gaan gebruiken. Ik wacht nog steeds op een echt onafhankelijk onderzoek.

Microsoft moet echt eens stoppen met deze praktijken hen hun gaan bezighouden met HUN besturingssysteem.

[edit]waarom is dit nu een troll? Wat ik zeg is gewoon de waarheid![/edit[

Toch vind ik dat Microsoft hier Linux echt flink de grond in boort en dingen weglaat. Ook hemelen ze hun eigen OS de hemel in, maar vergeten ze de slechte kanten te vertellen. Dit doen ze dus op alle fronten bij Linux wel en dat vind ik oneerlijk.

Dat gebeurt vermoedelijk omdat Linux de grootste "concurrent" is momenteel (nee, niet sarcastisch bedoeld).
Daarbij is het over het algemeen zo dat onderzoeken die worden gefinancierd door de opdrachtgever, een product van die opdrachtgever in een positief daglicht stellen. (voorbeeld: Een onderzoek van Mars, waarin wordt aangetoond dat grote brokken caramel niet schadelijk zijn voor de tanden).
Daarom kunnen dat soort onderzoeken meestal met een korreltje zout worden genomen.

Bah caramel met zout :r

lijkt me nou ook vrij logisch dat ze de slechte kanten van hun eigen product niet vertellen... is nou niet bepaald strategisch op reclame gebied.
"Ik verkoop produkt A, maar dit klopt niet, dat niet, zus niet, etc.. Maar u moet het wel kopen" ... klinkt ook niet echt positief, of wel?

Ik geloof een verkoper eerder die ook de tekorten van een product beschrijft en een goede verkoper durft dat ook maar kan natuurlijk wel bepalen welke tekorten..
(denk ik dan :z)

Mja, ik moet mezelf slaan om de kant van microsoft te nemen, maar......DUH. Als jij een product op de markt brengt en je hebt een grote concurrent en je weet dat je product niet perfect is. Ga jij dan jouw slechte eigenschappen vertellen en de goeie eigenschappen van je concurrent??? I don't think so.
Wat ik wel begrijp, en dus kan ik dan weer wel de kant van linux kiezen, is dat microsoft niet zozeer "negatieve" punten vermeld van linux, maar ronduit dingen verzint. En DAT moet niet kunnen vind ik.
Negatieve dingen over de concurrent zeggen, ok, dat zou ik ook doen, maar gewoonweg dingen verzinnen, dat is echt as low as you can go!

Waarom is het oneerlijk? Het is gewoon een marketing praatje! IN een marketing praatje verteld men in het algemeen altijd de pluspunten en nou niet de mindere punten van het geheel.

Ze zullen vast de woorden verdraaien, maar ze kijken echt wel uit dat het allemaal kan i.v.m. alle rechtzaken die al tegen hun lopen.

Daarnaast beschuldigen veel mensen MS van corruptie, terwijl daarvan ook helemaal niks bewezen is.
Tuurlijk, ze hebben er de mogelijkheden toe, maar de "claims" die MS maakt zijn de vooroordelen tegen Linux, maar de nadelen van MS zijn ook vaak gewoon vooroordelen.

* 786562 TheGhostInc

Ik heb zelden gehoord dat mensen MS van corruptie hebben beschuldigd, MS koopt zeker senatoren om, maar dat is normaal in de VS en valt dus in de cultuur van de vs niet onder de noemer "corruptie".

MS heeft wel anti-trust wetten overtreden, maar dat staat al vast

Daarnaast is xp embedded gewoon op veel andere punten slechter: een uitgeklede embedded xp kernel met zeer gelimiteerde functionaliteit is 5 mb!!!, een linux kernel met dezelfde functionaliteit is kleiner dan 300kb, dat is toch wel absoluut zeer belangrijk voor embedded devices

Vooroordelen of niet,
Mensen zijn een stuk eerder om vooroordelen aan te nemen uit de mond van een groot bedrijf, dan vooroordelen van een willekeurige computerfreak (no offence).

Microsoft maakt in dit geval misbruik van hun positie als groot bedrijf om vooroordelen te verspreiden die hen goed uitkomen.

Waarom is het oneerlijk? Het is gewoon een marketing praatje! IN een marketing praatje verteld men in het algemeen altijd de pluspunten en nou niet de mindere punten van het geheel.
Er is nog altijd een verschil tussen liegen en reclame maken. MS mag de pluspunten van XP Embedded en de nadelen van Embedded Linux zo breed uitmeten als ze willen, maar er moet wel een grond van waarheid in zitten.

Stel je voor dat Opel opeens commercials maakt waarin wordt beweerd dat Volkswagens om de 5 km kapot gaan......

Waarom is het oneerlijk? Het is gewoon een marketing praatje!
Ehm, mag je in een marketingpraatje liegen over je concurrent? Volgens mij niet, volgens mij toon je dan een gebrekkige moraal.

Overigens staat het wel erg kinderachtig hoor, als je over je concurrent moet liegen om je eigen product er beter uit te laten komen. Als je niet kan winnen zonder te liegen dan moet je accepteren dat je product gewoon niet beter is, en dus is je werk uitgestippeld. Pak die dingen waarin je concurrent beter is en maak je eigen product beter.

Maar goed, ik begrijp wel wat het probleem van Microsoft is. Ze hebben er echt geen idee van wat nou in de embedded markt nodig is. Ze doen er amper onderzoek naar. Maar ze komen wel met een product waarvan ze hopen dat het precies is wat de markt nodig heeft. Het is dus gebrek aan Research & Development.

Volgens mij is dat gekomen omdat een heleboel managers van Microsoft in de jaren '90 zijn gaan rentenieren en zichzelf dikke winsten hebben toebedeeld. Ze hebben daarmee Microsoft uitgehold en bij Microsoft proberen ze het met besparingen te redden. En dus besparen ze op debugging en op nieuwontwikkeling. Windows XP is het laatste 'nieuwe' product van Microsoft. Alle andere producten zijn updates van oudere producten, waarbij vooral het jasje is veranderd.

Volgens mij moeten ze bij Microsoft eens bij hun aandeelhouders aankloppen om ze zo ver te krijgen dat ze weer in Microsoft gaan investeren.

Daarnaast is het volgens Microsoft onhandig dat er niet één vaste prijs is, maar zoals Lineo al stelt is dit vanzelfsprekend juist praktisch.
En wat wilde Microsoft ook alweer zelf gaan invoeren in hun .NET-office :? :Z

Een vaste prijs voor de afzonderlijke office onderdelen?

Toch raar en jammer dat dit in Amerika mag, flink naar elkaar uithalen.

Maar nog iets, wat is precies Lineo :?

Lineo, ontwikkelaar van Embedded Linux, heeft Microsoft uitgemaakt voor leugenaar.

Een nieuw soort dieetmargarine
edit:
Troll? Uit de moderatie FAQ: 'Trollen' is het doelbewust provoceren en etteren, bijvoorbeeld door een provocerende stelling te deponeren zoals 'Macs zijn ruk, PC's rule'.

in Nederland mag het volgens mij ook wel, alleen gebeurd het (nog?) niet. Hier noemen ze het alleen produkt 'B' ;)

Jammer dat je op de Microsoft website niet kunt modden, anders had het artikel vast -1 Troll of -1 Flamebait gekregen.

Elke keer als er een FUD artikel verschijnt klimmen de Linux / Open Source jongens weer in de pen, en begint er een hele discussie. Toch is het niet echt nieuws dat Microsoft dergelijke artikelen veelvuldig plaatst.

Bil, what are we going to do today?
The same as we did yesterday, take over the world.....

Embedded Windows XP..... laat me lachen...
worden zo duure apparaten met veel geheugen...
Moet ik dan straks mn telefoon upgraden met 128MB voor embedded XP...?

telefoon tegen gebruiker: please sit back and relax...!

Ook deze reactie werd onterecht als troll gemod.
Dit is gewoon een grappig bedoelde reactie die wel degelijk inhoud heeft.
Kijk maar:
(uit de reactie op het MS verhaal van linuxdevices.com) http://www.linuxdevices.com/articles/AT526826 1659.html
XP offering has shortcomings as an embedded offering. There are some places it can go, but those are limited for reasons you will see below. The bulk of Microsoft's issues continue to be in size and performance.
edit:
Toch eens leren spellen

Dit soort dingen worden op The gathering of tweakers besproken, momenteel loop er zelfs een draad over. Dit is niet de plek voor jouw reactie.

Wordt tijd dat concurenten van Microsoft zelfs eens wat slimmer hun marketing gaan aanpakken. M$ pakt het gewoon heel erg slim aan, via de managers en Novell en Linux via de techneuten die geen geld hebben. M$ via de wet aanklagen heeft geen zin, dat gaat toch jaren duren en berekenen ze toch door in de productprijs, dus kunnen ze nog jaren zo doorgaan.

1 ding moeten we niet vergeten, al is Windows 100x slechter dan Linux, er verdienen honderduizenden mensen hun brood mee. Ik moet er echt niet aan denken als alles Linux wordt, duizenden ontslagen.

Als alles linux wordt is er meer concurrentie _dus_ een gezondere economie en _dus_ meer werkgelegenheid.

Als het monopolie van microsoft in stand blijft en vooral als het machtsmisbruik van die organisatie niet aan banden wordt gelegd zullen er pas echt veel ontslagen gaan vallen. (en dat ondanks dat de IT nog steeds in de kinderschoenen staat en er werk genoeg zou moeten zijn).

Dus :Z :z :)

Oh ja?, noem mij dan eens een bedrijf dat winst maakt met Linux producten dat meer als 100 werknemers heeft?

Of heb je de berichtgeving over ontslagen bij RedHat, SuSe, VA Linux (Nu alleen VA software) en de Linux bedrijven die failliet gegaan zijn in het laatste jaar gemist?

Onderzoeken wijzen juist uit dat het gebruik van Linux de marktgroei remt, terwijl de servermarkt met 17% groeit stijgt de omzet maar met 1% door de implementatie van Linux.

Inderdaad :Z

Oh ja?, noem mij dan eens een bedrijf dat winst maakt met Linux producten dat meer als 100 werknemers heeft?

Ehm, nou laten we zeggen: IBM, HP, SGI, Dell, hoeveel wil je er?
Of heb je de berichtgeving over ontslagen bij RedHat, SuSe, VA Linux (Nu alleen VA software) en de Linux bedrijven die failliet gegaan zijn in het laatste jaar gemist?
Zoals welke bedrijven allemaal? Ik kan me alleen Eazel herinneren. Door de inzakking van de IT sector zijn er zoveel bedrijven failliet gegaan. Echter al gaan alle bedrijven failliet, dan houdt Linux ehct niet op te bestaan ofzo.
Onderzoeken wijzen juist uit dat het gebruik van Linux de marktgroei remt, terwijl de servermarkt met 17% groeit stijgt de omzet maar met 1% door de implementatie van Linux.
Concurrentie? Je gaat mij niet vertellen dat jij bij een winkel exact dezelfe videorecorder voor 1000 gulden gaat halen als ie in een andere winkel 500 gulden is alleen om de economie te helpen. Dat geld kan je veel beter aan andere dingen uitgeven. Een erg slecht argument dus.

MS heeft inderdaad een groter geregistreerd martkaandeel als Linux, maar op servers durf ik die stelling in twijfel te trekken. Definieer server??? File-, print-, applicatie-, database-, internet-, communicatie-, fax-, email-, proxy-, terminal-, of misschien wel MS Domainserver.

Inderdaad op die laatste zullen ze zeker weten een groter marktaandeel hebben als de rest, maar die voorgaande weet ik zeker van niet. Schaar linux maar eens onder alle andere UNIX'en (want dat is het in feite), en dan zul je erachter komen dat de markt anders verdeeld is dan je denkt.

UNIX ruled over MS. Er zijn meer serieuze UNIX-servers geinstalleerd op deze aardkloot dan serieuze MS-servers. En zelfs als je dan de uitsplitsing van Linux en MS wil maken, kan je op een aantal server-specifieke gebieden nog wel eens bedrogen uitkomen met een dergelijke uitspraak.

Welke monopolie-positie??? Ik zie steeds meer UNIX-servers in de bedrijven waar ik kom. EN die laagste TCO is ook zeer twijfelachtig. Ik heb zelf een mailserver draaien, en besteed gemiddeld 15 minuten per week aan onderhoud. Ik weet niet wat exchange daartegenover zet, maar ik durf de wedstrijd aan.

Welke troeven zei je??? Exchange en SQL-server. Die pakketten kan je voorlopig nog niet serieus nemen. Qua licentiebeheer zuigt exchange, en wat betreft het omgaan met email en dergelijke is het helemaal een flop (kijk voor de grap op security-georienteerde sites maar eens naar het aantal "kleine" probleempjes). SQL-server??? Ik weet het niet hoor, maar een bedrijf wat hiermee in serieuze en grote app's mee aan de gang gaat, kan zich beter op wat robuustere SQL georienteerde servers richten zoals Oracle o.i.d..

Ieder bedrijf wat een product (te weten een OS) heeft zoals microsoft en zijn volledige website op het OS van zijn concurent laat draaien, is niet helemaal goed bezig. Eigenlijk zeer idioot zelf. En microsoft haalt hier en daar wel heel morbide grappen uit m.b.t. de marketing. Ze mogen dan groot zijn, maar ze moeten niet gaan denken dat ze voor "GOD" mogen spelen. Denk hierbij maar eens aan het bijbelse verhaal van David en Goliath.

Ok dan:

http://news.cnet.com/news/0-1003-200-2332817. html

Ik gaf geen waarde oordeel over een OS overigens, het was puur informatief bedoelt.

En voor de rest, ach, als jij denkt dat de gemiddelde MKB toko met Unix kan functioneren, tja...da's namelijk het punt hier, het gaat om volume aantallen en de economische impact daarvan, 1 Unix mainframe telt als 1 OS en kost enkele tonnen.

En als antwoord op de vorige poster, IBM e.d. leven niet van OS verkopen, ze leven van hardware verkopen en diensten.

Oh ja?, noem mij dan eens een bedrijf dat winst maakt met Linux producten dat meer als 100 werknemers heeft?
En als antwoord op de vorige poster, IBM e.d. leven niet van OS verkopen, ze leven van hardware verkopen en diensten.
Tja zo kan ik het ook. "Noem eens een rood ding", "ehm een aardbei?", "ja nee dat is geen auto"...

MKB's kunnen perfect op UNIX draaien. Ze hebben er alleen wel een beheerder voor nodig. Maar dat heb je voor Windows ook, dus ik zie totaal geen verschil. Probleem is dat er nog weinig bedrijven zijn die zoiets kunnen verzorgen. Die komen er wel steeds meer, dus dat komt allemaal wel goed.

TCO lager? uit onderzoek dat door Microsoft zelf in het leven is geroepen blijk dat de TCO gelijk is meestal (ze vergeleken Windows 2000 met RedHat 7.0 geloof ik).

Onderzoeken wijzen juist uit dat het gebruik van Linux de marktgroei remt, terwijl de servermarkt met 17% groeit stijgt de omzet maar met 1% door de implementatie van Linux.

dat zegt niets, tuurlijk zullen er in bepaalde bedrijven die een monopolie hebben ontslagen vallen (die bedrijven zijn namelijk economisch te groot wanneer er concurrentie komt), op korte termijn zal de markt dan krimpen, op de lange termijn echter zal de markt zich stabiliseren en zal de concurrentie zorgen dat de innovatieve bedrijven doorgaan en de snelheid van de innovatie maximilaiseert, terwijl de kosten minimaliseren en er netjes een evenwichtsprijs (lager dan bij een monopolie) ontstaat

daarnaast zorgt zon situatie voor goedkopere software die bovendien afgestempt is op de vraag ipv het aanbod, dat heeft een zeer positief effect op de ontwikkeling van software voor dat platform, en zal bovendien de effeiciency en de kosten enorm reduceren voor de gebruikers van de software, wat een groter economisch effect zal hebben dan de winst die MS nu haalt, dat levert dus per salo meer banen op en bovendien betere producten..

Het enige verschil is dat de mensen die nu werkzaam zijn in de IT niet dezelfde zullen zijn, er wordt dus een heleboel inefficiente "slack" weggesneden en daarvoor in de plaats komen efficientere werknemers

Je vergeet een ding de automatiserings sector is niet de sector waar de productie word gedraaid, dit is ondersteunende sector als deze goedkoper kan produceren = efficienter produceren --> kunnen de bespaarde productie middelen ergens anders worden ingezet bv. in een sector die iets produceert wat we echt willen hebben

(ter verduideliking: de it - technologie dient alleen maar om onze productiviteit om hoog te krijgen, behalve dan in de game industrie maar daar hebben we het niet over, hoe minder de informatie technologie een bedrijf kost hoe meer hij kan produceren voor hetzelfde geld hoe beter het dus voor de economie is.)

Kortom zou je een cursus logisch denken en een basis curses economie aanraden voor je dit soort stellingen deponeert

Dell ? Die zijn onlangs gestopt met leveren van Linux Workstations toch. En IBM die heeft wel wat reserves om verlies te lijden op Linux al was het maar om te kijken of ze daarmee hun "fout" van wat jaartjes geleden goed kunnen maken toen ze Bill Gates het recht gaven om DOS ook aan anderen te verkopen.

What else is new ???
Alsof dit de eerste keer is dat M$ dit soort praktijken uithaalt. Wie herinnert zich het akkefietje met Novell nog. Zeggen dat Novell niet meer ondersteund wordt. Vindt ik een zeer kwalijke zaak. Ook dit is oneerlijke concurentie voering en ik vindt het dan ook niet meer dan normaal als M$ daarop aangesproken gaat worden
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:17 Hoontech DSP24 geluidskaart review
Vorige 17:17 RSA ontwikkelt beveiliging tegen 'drive-by hacking'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011