Hoofdcategorieën

Xbox gelanceerd in de VS

Door Tweakers.net Nieuwsposter, donderdag 15 november 2001 18:35
Bron: DigiLink, views: 869

De Telegraaf's DigiLink schrijft over de Xbox-lancering in de Verenigde Staten. Daar werd de console vandaag door Bill Gates aan het publiek onthuld tijdens een launch event in New York, waar de eerste gamers direct hun Xbox in ontvangst konden nemen. Bill verwacht dat er dit jaar nog 1,5 miljoen meer Xboxen over de toonbank zullen gaan, maar vertelt er wel bij dat de vraag in het begin waarschijnlijk groter zal zijn dan het aanbod. Daar hoeven wij ons in Nederland vooralsnog geen zorgen over te maken, want de Europese-launch vindt niet plaats voor 14 maart 2002.

Bill Gates heeft vannacht de Xbox officieel gelanceerd op de Amerikaanse markt. Hij nam zelf plaats achter de console tijdens de nachtelijke opening van een Toys R Us winkel in New York.

Gates omschreef de console als de droom van elke gamer. Hij voorspelt dat er voor het einde van het jaar meer dan 1,5 miljoen exemplaren over de toonbank gaan. De ware concurrentiestrijd start aankomend weekend als de GameCube van Nintendo op de markt verschijnt. Beide consoles moeten het opnemen tegen Sony’s Playstation.[break] Voor plaatjes van de Xbox-lancering in New York surf je naar Team Xbox:[/break]
Bill Gates verkoopt 1e Xbox
De eerste koper van een Xbox krijgt hem van Bill himself overhandigd

Voor meer informatie kun je ook even langs FiringSuad, waar men de Xbox uitgebreid getest heeft. Thanks JAMF voor de tip!

Volgende 20:39
Vorige 18:15

Reacties

«  1  2  3  4  5  »


Bill is weer per definitie lelijk, stom en niet leuk....
*zucht.... jij draaid zeker geen windows en die X-box hoef je ook niet?

of hij kan het niet betalen :P

Jij bent weer een typische meeloper die klakkeloos zeikt op Bill, zonder te weten waar je het over hebt.

Laat ik 1 ding stellen: Bill is briljant, en ik ben een grote bewonderaar van hem. Wat hij heeft bereikt is een enorme prestatie, en hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind. Wind van een zootje tegendraadse nerds, die het beter denken te weten en Microsoft als M$ schrijven (breek me de bek daar niet over open!) en alles wat MS doet en laat bekritiseren.

Laat het daarmee eens afgelopen zijn. Face the truth.

ik vind de mensen die deze eerlijke mening flaimen ronduit zielig.

Ik ben het op zich met je eens. Mensen die veel (media) aandacht krijgen worden over het algemeen afgezeikt.... Misschien omdat het publiek ze niet persoonlijk kent, maar alleen van korte stukjes in het journaal.... Ik heb PWA ontmoet en met veel plezier een biertje met hem gedronken en met hem gebabbeld. Het is in feite een geweldige gozer, ware het niet dat hij beperkt wordt door het feit dat hij kroonprins der nederlanden is... Hetzelfde geldt voor gates... Is een leuke vent om mee te praten, heb hem ontmoet in Finland, wegens een bespreking. Mijn punt is eigenlijk, dat het normale mensen zijn zoals jij en ik, maar met een iets anders bank saldo. En ik vindt het triest dat men daar blijkbaar door de mensen hier op wordt afgerekend, in plaats van op de prestaties. Leer zelf eens een vak of niet, en wordt daar extreem goed in... Dan praten we verder...

Triest. Erg triest.
Ik had een ruimer denkvermogen verwacht van de mensen hier....

Wat duurt het dan eigenlijk belachelijk veel langer voordat de Xbox in Europa uitkomt? Tegen die tijd is de hardware toch alweer veel meer veroudert waardoor het een minder aantrekkelijk platform is geworden omdat het nog maar minder lang mee zal gaan :?

Daarentegen zijn er dan wel meer en mooiere spelletjes.

En meer hardware (er gaat een gerucht dat er hardware updates voor komen).

lijkt me erg stug: hoe gaan die hardware updates dan geinstalleerd worden.., kunnen de meeste thuisgebruikers niet zelf, en ik kan me voorstellen dat als je em naar de winkel moet brengen voor zon 'officiele' update je EN bakken met geld kwijt bent, EN je console voor een bepaalde tijd

lijkt me dus een fabeltje...

Wellicht hebben ze het dan over de netwerk-, internet-, en DVD-faciliteiten. Zie ook:
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nieuwemedia/10058078 57725.html

Hmz hardware updates zijn niet eens zo gek hoor kleddertje. Denk maar eens aan de N64, daar was ook een expension pack voor met ik dacht meer geheugen.
Dat was gewoon een klepje openmaken die bovenop de N64 zat en dan dat ding erin schuiven, dat kan zelfs ons mam nog ;)

En dan help je HET grote voordeel van een console weg: elke XBOX is hetzelfde.

Dan moeten ze net zoals bij de PC gaan controleren wat voor hardware je heb, of het wel goed genoeg is etc... niet meer spel in machine, en spelen, wat je juist wil bij zo'n ding.

hangt ervan af hoe je het aanpakt natuurlijk, als je een vetten sticker op de game plakt "deze game loopt alleen met gele memory module" ofzo en het aantal uitbreidingen blijft binnen de perken dan is het nog te overzien, zelfs voor de totale plug and play gamer... "dat heb me pleesteetjun ook...." :Y)

de meeste gamers zijn van het "plug and pray" type ;)

Een console platform gaat wel een jaar of 3 mee. Die verouderen pas als er nieuwere dingen op de markt zijn en dat is niet zoals bij de pc elke maand.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
De XBox wordt verschrikkelijk veel vergeleken met de PC. Tenminste bijna iedereen doet dat. Aangezien de PC een enorme opmars altijd heeft gehad en altijd werd gezegd dat stilstand achteruitgang was, zal dat voor de XBox zeker gaan gelden. Immers, de XBox is niet meer dan een (bijna) PC

Met die enorm grote groep spel-ontwikkelaars (bungie, sega en vele anderen) is de X-Box zeker wat anders dan een PC. Als je een game maakt voor een PC dan moet je ervan uitgaan dat die compatible is met alles van een geforce1 t/m radeon 8500, waardoor je nooit de hardware maximaal kan benutten. Dat heb je met een console (en dus ook de Xbox niet). Dus hoewel de Xbox een pc-architectuur heeft (tot de pci-slots aan toe) is het de schijn die bedriegt dat het om een PC gaat.

Anomander je weet echt niet waar je het over hebt. De XboX mag dan wel hardware hebben die vergelijkbaar is met di evan een computer, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze dan met elkaar kan en mag vergelijken.
Vergeet niet dat games die voor de pc worden gemaakt altijd rekening moet worden gehouden dat niet iedereen een Pentium 1800+ en een Geforce3UtraPro Etc. kaart heeft. Als game developers alleen games voor de nieuwe systemen zouden ontwikkelen dan zouden niet zo veel van hun games verkopen en de prijs zou ik niet eens durfen schatten hoe hoog deze zou zijn.
Het mooie van een "Xbox"of ander console is juist dat men met vaste waardes werkt. Je ontwikkeld een game voor één bepaald systeem. Daar valt nu juist de wist te behalen, de games kunnen nu alles van het systeem uit buiten.
Dus ik ben het niet met je eens...dit zal net zo veel gelden als voor elk ander console systeem...het succes van een console hangt alleen samen met de beschikbare games en goede marketing (Dreamcast, RIP door o.a. slechte markteing)

[reactie op DareDevil]Helemaal met je eens, maar
de prijs zou ik niet eens durfen schatten hoe hoog deze zou zijn.
Als ze alleen voor de pentium 1800+ met een GeForceUltra3 hoeven te ontwikkelen zijn ze snel klaar (minder testen, want 1 conf.. minder coden want 1 conf) en zijn de spellen dus juist goedkoper :)... Maar ja.. dan ben je meer met "voor-console" ontwikkelen bezig natuurlijk :)

Als ze alleen voor de pentium 1800+ met een GeForceUltra3 hoeven te ontwikkelen zijn ze snel klaar (minder testen, want 1 conf.. minder coden want 1 conf) en zijn de spellen dus juist goedkoper
De ontwikkelkosten zijn misschien inderdaad lager, maar de prijs van een spel in de winkel is niet alleen gebaseerd op de ontwikkelkosten maar ook in grote mate op de hoeveelheid te verwachten verkopen. Als je je beperkingen zo stelt als je noemt, dan zullen die een stuk lager zijn en de prijs die nodig is per spel om uit de kosten te komen een stuk hoger.

Hoe bedoel je DareDevil.
Wat is de XBox nu pcies.
Een Pentium processor
Een Geforce Kaart
Hd, intern geheugen en een geluidskaart.
Netwerkkaart
I-net verbinding
Systeem : Windows.
Wat is dat nou verschillend ten opzichte van een PC
Het enige is dat het een 'vaste' opzet is, meer niet.
Is voor mij gewoon een PC wat hier boven staat

Anomander je noemt het zelf al op...
Hoe bedoel je DareDevil.
Wat is de XBox nu pcies.
Een Pentium processor
Een Geforce Kaart
Hd, intern geheugen en een geluidskaart.
Netwerkkaart
I-net verbinding
Systeem : Windows.
Wat is dat nou verschillend ten opzichte van een PC
Het enige is dat het een 'vaste' opzet is, meer niet.
Is voor mij gewoon een PC wat hier boven staat
Kijk die "vaste opzet" is nu juist wat een console een console maakt. De harware maakt inpricipe niet uit...of dit nu een speciaal ontwikkelde chip is of niet (overgens is de Nvidia chips speciaal ontwikkeld voor M$).
En wat OS betreft op elke console zit een OS alleen is dit niet altijd zichtbaar...ik weet niet hoe direct het OS op de Xbox zichtbaar is dus daar ga ik niet over speculeren.
Maar een Xbox is absolut niet vergelijkbaar met een PC(wat is een pc nou precies...een XT, AT,286,386,etc...zie je wat ik bedoel...de verschillen.)

Games voor de PC worden vaak wel aangepast om het maximale uit de hardware te halen.
De nieuwste grafische kaarten kunnen nieuwe dingen die de oude gewoon weg niet konden.

Een console is een gespecialiseerd aparaat. De XBox wijkt wel degelijk heel erg af van hoe andere consoles in elkaar steken (dus dia van Sony, Nintendo en Sega). Dit zijn vaak speciaal ontwikkelde chips, die meestal helemaal niet zo snal en ingewikkeld zijn, maar als je er een paar verschillende naast elkaar op een bord zet heb je een gave machine. Vooral de wat oudere consoles werkten zo. Die hadden apparte vector processors, verschillende audio chips, etc... Vooral de Sega Saturn was daar een goed voorbeeld van. Tegenwoordig zijn consoles nog steeds zo. Kijk maar naar de PS2 en de gamecube.
Een XBox is hier dus duidelijk anders. Dit is gewoon een omgebouwde PC die het van brute kracht moet hebben in plaats van tactische hardware.

Het mooie van dit is dat games ontwikkeld gaan worden die steeds meer kunnen met de bestaande hardware ipv. games ontwikkelen die meer kunnen door nieuwe hardware.
Met andere woorden mooiere spellen zonder harware upgrade tegenover het onwikkelen van andere hardware voor o.a. mooiere spellen...

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel

hm, m.i. is de schijn nu juist dat het niet een PC is (oa vanwege uiterlijk), terwijl het in technische zin wel een PC is (qua architectuur).

3 jaar?
N64 sinds 1996 maart, en in 2001 maart de GameCube in Nederland, schijnt, da's dus 5 jaar.

Bij mijn weten is de GameCube nu nog niet eens uit in Europa??
Die komt pas volgend jaar, dus zelfs 6 jaar volgens jou redenatie ;)
(De cube is volgens mij zelfs pas sinds september verkrijgbaar in jappan)

Cube ->
14-09-2001 japan
14-11-2001 USA
14-03-2002 Europa

This console is gonna rule !

Het is wellicht mierenneuken maar de N64 is in Nederland in maart '97 uitgekomen. Maar goed, dan klopt je uitspraak betreffende die 5 jaar tenminste wel weer..

Als dit ding geen succes heeft in de USA of Japan brengen ze hem hier niet eens uit...

Lijkt me logisch dat het lang duurt voor ie hier ook uitkomt. Als jij als bedrijf zo'n grote gok neemt qua marketingkosten, pre-productie, etc... dan ga dat echt niet overal ter wereld tegelijk doen.

Je ziet het ook met de filmindustrie. Als een film in Amerika slechter loopt, dan zijn ze veel voorzichtiger met de release in andere landen. Je wil gewoon domweg niet je hele budget verschieten op kansberekening.

Ik denk niet dat Bill even zegt:
"Tja de verkoop valt tegen, we lanceren hem niet meer in Europa"

Voor MS is het heel belangrijk dat het een succes wordt, aangezien dat de ultieme toepassing is van hun OS, als zelfs consoles hun OS draaien is er geen enkel apparaat dat geen Windows draait.

Ja, hun OS< daar schrok ik toch laatst wel van over hoeveel apparaten een Windows variant gebruiken, ik wist niet dat het er zoveel waren: voorbeeldjes:

In de edah liep de edahkaart automaat vast, kwam er een mooi windowsvenster die vertelde dat ik de "PC" moet rebooten :)

Ik wilde pinnen, staat er een mooi windows venstertje: "Deze machine moet worden afgesloten". Hu? Hoezo? Vaag was dat zeg, met een mooi windows-slaap-icoontje erop. Grappig, maar wel vaag.

Ik was echt verbaasd dat er zoveel op windows loopt.

Veel spellen moeten ook vertaald worden van (bijvoorbeeld) Japans naar (bijvoorbeeld) Engels. Bij een (playstation)spel als Final Fantasy die vier cd's beslaat duurt dat bijna een jaar. Daarnaast hebben wij PAL en zij NTSC, ik weet niet hoe lang die omschakeling duurt, maar daar zal ook wel weer minimaal een maand overheen gaan.
[off topic]
Ik loof een ijsje uit voor iemand die mij een console kan noemen die op tijd is gelanceerd, conform de aanvankelijke release datum. Maw: het zal nog wel wat langer wachten worden op de X-Box ;)
[/off topic]

Hoelang zou het duren voordat ze hier dan gewoon door vakantie ganges woren geimporteerd ?

lol...

maar ik denk dat dat vies zal tegenvallen om een aantal van die dingen te scoren in de us en dan mee te nemen naar hier....

Kost idd veel, zal nl. nogal zwaar zijn en: Waar haal je de spellen vandaan? En wat moet je doen zodra hij niet meer werkt?

Bad idea... :+

En je moet ook nog iets regelen met NTSC naar PAL converten als je TV dat niet ondersteunt...En 110 volt moet je ook nog iets aan doen. Wacht gewoon ff...

No problemo.
Een TV met scart en een voltage convertor a 17 gulden is voldoende.

Tijdje in Japan gezeten net toen de PS1 en saturn uit kwam, bergen van die dingen naar Nederland verscheept.

*grin* zijn er dan nog mensen die durven te vliegen naar de states?

Billy ziet er wit op de foto, wat weet hij wat wij niet weten.

Constructief. Leuk dat de box er eindelijk is, ik kijk uit naar verglijkingen tussen de cube/box/ps2. Het zal er wel op neerkomen dat ik ze allemaal koop en de kast nog voller wordt met hardware die bijna nooit gebruikt wordt.

*zucht* Nostalgie is mooi maar kost een hoop ruimte }>

Billy is precies ook een beetje verdikt }>
Veel minder stress waarschijnlijk sinds Steve Balmer zijn taak heeft overgenomen
;)

leuk dat importeren maar dan moet je ook je spellen importeren en omdat nou 2/3 jaar (of zolang je hem hebt) te moeten blijven doen lijkt me erg frusterend

Iceman: je shift-toets is kapot.


Maar waarom wil iedereen zo'n ding? Omdat het MS-logo erop staat? :D

Je zou bijna verwachten dat de markt verzadigd is met dergelijke consoles.

Hopelijk voor de gamerz is deze software wat minder voorzien van kevertjes :D aangezien zij het speelplezier ernstig in gevaar kunnen brengen.

Het is mij trouwens opgevallen dat software op bijvoorbeeld de PS2 behoorlijk bugvrij is. Ik heb nog niet meegemaakt dat er ernstige problemen optraden tijdens het spelen.

Aangezien deze software gemaakt wordt door mensen die normaal ook 'pc-games' maken, is het de vraag of deze trend zich hier ook neerzet.

Patches e.d. zijn voor de normale gebruiker bijna niet te installeren. (Lees: Mien om de hoek)

We zullen zien of deze n-X-box PS2's kontje gaat schoppen...

De Xbox zal sowieso stukken stabieler zijn dan een normale PC, omdat het hier altijd een vast systeem qua hardware betreft, en niet 100000000000 mogelijkheden zoals bij PCs.
Dat zal dus ongetwijfeld zijn voordelen hebben op de stabilliteit EN de performance en je kan eindelijk als developer ook eens alle features van de GF3 gebruiken, zonder er rekening mee te moeten houden dat het ook een gf2mx draait bijv. Dus dat zou weer moeten leiden tot mooiere en beter geoptimaliseerde spellen...

Een vast systeem qua hardware betreft
Hmmmmm......Ik vraag me af wat die pci slots en zo daar dan doen........ :?

Hier kan wat extra's in als bijvoorbeeld een (sneller) modem of iets wat nog uitgevonden moet worden. ;) (Denk bijvoorbeeld eens aan een aansluitkaart voor je GSM om mee te datatransferren oid...)

inderdaad...en de drivers zou je gewoon kunnen installer op 1 of andere manier, want er zit standaard een hd in...

dan heb jij zeker de presentatie van de X-Box op de E3 niet gezien; dat ding crashde als de pest; bill wist even niet meer hoe het verder moest; het ding begon te stinken naar verbrand plastic; en uiteindelijk hebben ze de stekker er maar uitgetrokken; een andere box gepakt; en ze zijn overnieuwe begonnen met de presentatie..
nou bij mij komt er geen mickysoft console in !

LOL ; dat ding is daar echt gechrast ofwa?? :P

"Shall I shave this morning? Naah... the only people I'll meet are the salepeople at the store".

Ja! En dan sta je er mooi op voor de hele godganse wereld met je ongeschoren bakkes! :D

ach... ik wil me ook wel een weekje niet scheren voor een xbox hoor =]

Ach, het is gewoon een of andere malloot die al drie dagen in zn slaapzak voor de deur ligt. :Z

zoals je hier kan zien, heeft de xbox dezelfde geweldige features die een pc heeft met windows.

Zou die gast hem nu al te ver hebben overgeklokt :+

Maar ff serieus, zou er nog te tweaken zijn aan zo'n xbox? Ik bedoel, met de meeste hardware-componenten en de NVIDIA drivers is al een boel ervaring dus...

uhm, overclocken met het doel dat........?? Je meer frames haalt??
Op console's lopen de games al soepel. (tenminste is de bedoeling)

Ik weet wel zeker dat er Xbox spellen komen met bepaalde systeemeisen!!! Maar of overclocken/beter proc een eis is voor een bepaald spel.......... nee, dat niet! Alhoewel de drivers voor je videokaart wel te veranderen zijn voor betere performance!

Hou je er wel rekening mee dat het getoonde scherm linksboven duidelijk XDK heeft staan ?

Oftewel, dit is een shot van de development kit, wellicht zelfs tijdens een debug sessie o.i.d.

Ah! Dus hij loopt net zo snel vast? :*)

als je goed leest zie je bovenaan op die foto XDK staan ...

waarschijnlijk ben jij zo'n NO-brainer die niet weet dat dat een Xbox Development Kit is ...

maw dit is geen game thuis, neen, dit is waarschijnlijk expres gedaan door Xbox Dev's ....

Het is gewoon een PC met joysticks als je dit ziet: http://firingsquad.gamers.com/hardware/xboxla unch/im ages/06.jpg :?
PCI slots, memory banks!!!!!! Alles lijkt op een gewone PC!!!! :?

denk je nou echt dat dat de X-box is?
dat mobo hebben ze er ff opgelegd om de formaten aan te geven.

Hmm.. die foto doet mij gelijk denken aan een mooie casemod die strax te maken valt :) Zou er leuk uitzien om eerlijk toe te geven.

Casemod, strak plan, beetje modden en spuiten en je kunt voor dezelfde box het dubbele vragen. Of beter nog collectors items produceren. Weet zeker dat het gaat lopen. Wat dacht je van een doorzichtige case met neon verlichting van binnen. Natuurlijk de verlichting dan op een of andere manier laten reageren op het geluid geeft een mooi effect.

De nieuwe economie -> xbox modding.

Ook al zou ie het niet zijn, het formaat lijkt me toch wel zoiets als die van een desktop model PC. Een beetje te groot voor mijn smaak. Zo'n PS/2 kan je nog boven je video schuiven ofzo, maar dat gaat hier niet lukken.

Even een stukje eigen mening. Zelf vind ik een console pas een console als die speciaal voor zijn doel GAMEPLAY ontworpen is. De X-Box vind ik meer een PC in een kastje gepropt. Geen revolutionair nieuw ontwerp. Zo kan ik zelf bijna een console ontwikkelen.

Da's de developers kit dacht ik zo, al was het alleen maar omdat er debug kit voor op staat.


groot gelijk

Niet vergeten dat er 4 GameCubes in 1 X-Box kunnen. kijk eens wat een log ding!!!

M'n mini-tower is kleiner!

HAHAHAHAHAHAHAHA, WAT EEN ONZIN ZEG!!
Een typische reactie van een nintendofan met een bord voor zn kop die weigert toe te geven dat de Xbox beter is..
De specs liegen er niet om...Het enige dat de Cube heeft wat de Xbox niet heeft, is de copyright op de resident evil serie..C'est Ca....

De XB specs kloppen voor geen meter.

Geloof wat je wil maar de GC is inderdaad waarschijnlijk tot meer in staat dan de XBox.

Artx-X, het teamverantwoordelijk voor de ATI Flipper chip van de GC, claimd al sinds een hele tijd dat ze met blote handen de strijd met de XB aandurven wat betreft echte performance. Die chip is ook echt volledig ontwikkeld en gespecialiseerd voor de GC.
Terwijl de Geforce 3A vande XB gewoon een Geforce 3 update is.

Theorie-specs koop je niks voor.
En Halo stottert ook gewoon in intensieve scenes.
Hype, is lekker makkelijk om te geloven en in te trappen...

En Halo stottert ook gewoon in intensieve scenes.
Dat komt omdat dat een spel is waar je speciale uitbreidingen voor moet kopen om hem optimaal te draaien! Als je hem op super-detail en high-res laat draaien!!!

Nintendo fan of niet, die Xbox tblijft een groot ding...

Aan specs alleen heb je ook niks. Op de playstation zijn nog altijd veel toffere en mooiere spellen (qua beeld en geluid dan) verschenen dan op de Nintendo64 die technisch behoorlijk superieur was. De programmeurs moeten er natuurlijk wel goed voor kunnen proggen en dat kan dus op een playstation blijkbaar erg goed. De specs op zich zeggen dus geen bal en ik denk dat de PS2 en gamecube het best wel eens kunnen gaan winnen...

Typisch, typisch hoor die opmerkingen...De cube haalt het niet bij de Xbox..You'll see......
We wachten af..

Wat duurt het lang voordat die newssubmits geplaatst worden zeg!
Ik had dit bericht en een paar andere berichten vanmorgen al gesubmit via http://www.tweakers.net/etc.dsp?Action=Newssubmit

Hebben de moderaters het zo druk?

Het nieuws wordt niet gepost door moderator hoor, maar door newsposters. Moderators zijn de mensen die reacties beoordelen. Dat ben jij bijvoorbeeld zelf...
Die newsposters hebben donderdagsmorgens nog wel andere dingen te doen dan newsposten. Dat het dezelfde dag er nog op staat is al snel te noemen.....
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:39
Vorige 18:15
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: