Hoofdcategorieën
Device Settings

ATi Radeon Quake3 driver optimalisaties onderzocht

Door Matthijs Hakfoort, vrijdag 26 oktober 2001 13:30
Bron: FiringSquad, views: 1.227

FiringSquad heeft een artikel online gegooid over de optimalisaties die ATi heeft gemaakt in haar Radeon 8500/7500 drivers. Deze optimalisaties zorgen ervoor dat Quake3 sneller loopt. FiringSquad gaat in op de manier waarop ATi deze snelheidsverbetering bereikt heeft. Door middel van screenshots wordt de visuele kwaliteit van de Radeon 8500 en GeForce3 vergeleken. Daarnaast wordt de zogenaamde quack-patch gebruikt om de Radeon te laten denken dat het toch eigenlijk Quake 3 helemaal niet is . De beeldkwaliteit van de Radeon 8500 met quack-patch is vergelijkbaar met de GeForce3. Als echter de originele Quake3 op de Radeon 8500 gespeeld wordt, komt de reden van de snelheidsverandering duidelijk in beeld.

In de screenshots is te zien dat de Radeon duidelijk een slechtere kwaliteit textures gebruikt dan de GeForce3 en de Radeon 8500 op quack. Als gespeeld wordt is dit echter bijna niet te zien. FiringSquad bewijst dat de Radeon exact gelijke textures gebruikt aan de low-quality setting. De in-game kwaliteit komt door slim coden in de drivers overeen met medium tot high quality textures, maar dan met ongeveer 10% boost in performance. In de benchmarks kan de Radeon 8500 op geen enkel moment tippen aan de GF3 Ti500. De quack drivers leveren over het algemeen ongeveer 2% verloren performance op ten opzichte van de standaard drivers.

FiringSquad plaatst vraagtekens bij de beslissing die ATi heeft genomen met deze drivers. Ondanks dat ATi er in slaagt een performance verbetering te realiseren en tegelijkertijd de beeldkwaliteit hoog te houden vindt Firingsquad dat ATi het publiek had moeten informeren over de aanpassingen. Verder heeft FiringSquad moeite met de keuze van de game om te verbeteren. Quake 3 is lang niet de grootste FPS van het moment, maar wel een van de grootste benchmark programma's. FiringSquad heeft reacties gevraagd aan zowel ATi als nVidia, dus verwacht nog een staartje aan dit muisje...

Quake3 R8500 shot Firingsquad Quack3 R8500 shot Firingsquad

Gogga gooide dit in de submit, bedankt!

Volgende 13:44 Samsung ontwikkelt recordformaat plat scherm
Vorige 11:26 Pocket PC 2002 PDA's review
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

edit:
>>>> FIRST POST!!! <<<<

Dit vind ik eigenlijk wel erg jammer, dat Ati met zo'n lage truuk een hogere fps wil halen. En ik zie toch echt een duidelijk verschil hoor. alleen wel jammer dat de fps niet in de screenshots staan :7

Ze moeten gewoon betere drivers uitbrengen. Daar schort het altijd aan bij ATi. Als ze nou in plaats van patches uitbrengen voor (benchmark)games, de support op software gebied verbeteren kom je een stuk geloofwaardiger over als fabrikant.

Als je logisch nadenkt, schort nVidia precies hetzelfde hoor. Iedere keer als er namelijk detonator drivers uitkomen, zeggen ze erbij
deze drivers boosten je FPS met wel 30%
, waardoor ze dus eigelijk zeggen
onze vorige drivers waren bagger
. Besides. nVidia ragt er zon 3 driver updates per maand doorheen, dus dat is ook niet alles. ATi heeft dan eenmaal de reputatie dat ze slecht standaard drivers meeleveren, maar om nou te zeggen dat ze met betere drivers
een stuk geloofwaardiger over komen
, vind ik dat je dat ook over nVidia moet zeggen wat betreft het aantal nieuwe updates...

ATi vs nVidia : Kwaliteit vs Kwantiteit :?

Off-Topic :
Deze optimalisaties zorgen ervoor dat Quake3 sneller loopt.
Grrr ik speel Tribes2, wat heb ik hier nou aan :+

Het is waar dat NVIDIA veel drivers released, maar dat vind ik niet echt een slechte zaak of een bewijs dat de drivers van NVDIA slecht zijn.

NVIDIA heeft zelf gezegd dat stabiliteit op de eerste plaast komt bij een release van een nieuwe kaart, en dat is ook zo. Toen de nieuwe detonator drivers uitkwamen boosten die de performance van een GF3 met vele procenten. Natuurlijk kan je zeggen dat ze dat meteen hadden moeten doen, maar dan had de GF3 later uitgekomen, wat ook de bedoeling niet is.

Dat ze veel drivers uitbrengen is in mijn ogen ook alleen maar goed, ze zijn meestal net iets sneller en als ze onstabiel blijken dat kan je gewoon weer terug naar een oudere driver.

ATI heeft idd een imago van slechte drivers, en dat was meestal ook zo, maar ik ben er van overtuigd dat de drivers binnenkort wel stabiel en snel zullen zijn, want als dat niet gebeurd kan ATi net zo goed stoppen.

Valt toch wel mee hoeveel drivers Nvidia released?
Er lekken er heel veel uit, maar officiele releases zijn er niet bijzonder veel...
Heb ik verder geen problemen mee }>

Kijk dat bedoel ik nou ;) nVidia zorgt dat er een algehele performance komt, terwijl ATi een game misleidt...

Duh, wat een onzin, dit artikel.

1. dat quack programma zit allerlei aanpassingen binnen de executable van Quake 3 te doen. Misschien kan dat zonder de werking van het programma verder te hinderen maar wie zegt dat? Ik vind niet dat je na de aanpassing nog kan vertrouwen op benchmark scores. Probeer liever de ATi driver te hacken om te kijken of de driver inderdaad voor het opstarten een detectie van de game doet.

2. Een "bewijs" van [H]ard OCP voor dat ATi fout zou zijn is dat de string Quake in de ATi drivers voorkomt. Kennelijk is daar bij niemand de gedachte opgenomen dat dat ook met een volstrekt legitieme oorzaak kan zijn. Wellicht zitten er bugs in Quake 3 waardoor de ATi met z'n default OpenGL driver de mist in gaat. En wordt dat dmv. een detectie-routine ondervangen door de driver. Dan is dat toch perfect?

3. Over de beeldkwaliteit: de kwaliteit van het beeld van de Radeon is altijd zeer goed geweest. Trilinear filtering, anisotroop filteren, alles kan zonder performance hit. Standaard levert een GeForce 3 NVIDIA kaart minder beeldkwaliteit doordat hij bilineair filteren gebruikt. Zet je trilineair of anisotroop aan dan holt de performance ook hard achteruit en daar hoor je dan weer niemand over klagen. :?

Ik vind het allemaal maar zeer tentatief gespeculeer, duidelijk ingegeven doordat men niet kan accepteren dat NVIDIA nu eens niet de snelste 3D chip meer kan maken. Als je overal iets achter gaat zitten zoeken ja dan kan je altijd wel wat vinden zeg maar.

Duh, wat een onzin, deze post

1. Als je het artikel ook maar even had gelezen (de allereerste alinea nota bene), dan had je het volgende gezien:
It appeared as if the RADEON drivers was looking for Quake and optimizing for performance if it was found. By changing all references from "quake" to "quack" performance of the RADEON 8500 was slower
Oftewel, het enige wat veranderd wordt is overal waar Quake staat wordt Quack neergezet, zodat de drivers het niet herkennen

2. Okee, een bug in Q3 vs een bug in ATi drivers... Hmmm even zien, Carmack en Co. hebben behoorlijk verstand van OpenGL, en dus niet alleen voor de GeForce (hell, ze hebben zelfs hun eigen 3dfx opengl implementatie geschreven om het goed te laten werken op een Voodoo), al meerdere generaties spellen lang, en Q3 is al een behoorlijke tijd op de markt. De ATi Radeon 8500 daarentegen is er nog maar net... Waar zou de bug nou zitten?

3. Trilineair filtering of anisotropic filtering kun je niet automatisch aan of uit zetten. Als je wel eens een opengl of directx programmaatje hebt geschreven dan weet je dat je al die dingen met de hand moet instellen, er is dus geen 'default' waarde. Dit is natuurlijk wel te forceren, maar dan kun je nauwelijks spreken van standaard aan of uit. Bovendien kun je al deze instellingen ook bij de system setup van Quake3A (en andere spellen ook natuurlijk) instellen, dus het boeit totaal niet of iets standaard uit of aan staat

Ik vind het allemaal maar zeer tentatief gespeculeer, duidelijk ingegeven doordat jij niet kan accepteren dat NVIDIA nog steeds de snelste 3D chip maakt. Als je overal iets achter gaat zitten zoeken ja dan kan je altijd wel wat vinden zeg maar.

.edit: typo

.edit2: just for the record, mij kan het helemaal niet schelen wat nou de snelste is... ik heb toch het geld niet om de snelste te kopen, dus ik ben al wat blij als er wat meer concurrentie komt.

1. Als je het artikel ook maar even had gelezen
[..]
Oftewel, het enige wat veranderd wordt is overal waar Quake staat wordt Quack neergezet, zodat de drivers het niet herkennen
Toevallig had ik dat wel gelezen. Meestal is een string met een applicatienaam o.i.d. die ergens in een programma staat natuurlijk niet belangrijk voor de werking ervan. Maar weet jij veel wat de functie van deze strings binnen quake3 precies is? Nee, en als je niet weet wat iets is, waarom het daar staat en je gaat het dan zitten aanpassen, ben je dan nog verstandig bezig of ben je aan het klooien?

Over punt 2, kennelijk zie jij mij een ATi versus Q3 bug-discussie voeren.
Dat doe ik helemaal niet, voor mijn part heeft ATi een bug en is Quake 3 een 100% perfecte OpenGL applicatie die 100% bugvrij is en bovendien nog eens geprogrammeerd door Carmack e.a. die gewoon helemaal geniaal zijn, al zie ik niet wat zij ermee te maken hebben. Feit blijft dan dat er een probleem is en dat ATi dat kennelijk oplost door een quake-specifiek iets in de driver te stoppen. Is dat dan slecht? Ja of nee? Dat is mijn punt.
Ik vind het allemaal maar zeer tentatief gespeculeer, duidelijk ingegeven doordat jij niet kan accepteren dat NVIDIA nog steeds de snelste 3D chip maakt.
Helemaal mee eens! (Dat is nl ook niet altijd zo, bij DirectX zijn scores van de Radeon dikwijls hoger dan GF3.)
Als je overal iets achter gaat zitten zoeken ja dan kan je altijd wel wat vinden zeg maar.
Nog steeds waar dus ik herhaal het maar.

Heel zonde dat ze op zo'n manier 'driver' optimalisaties maken. Oke het werkt dan wel snel, maar de kwaliteit liegt er dan ook niet om.

Zonde voor ATI, ik had ze veel hoop gegeven dat ze met new drivers een goede performance boost zouden krijgen, maar met een 'illusie' de gebruiker een beetje beneppen is fout..

Heel zonde dat ze op zo'n manier 'driver' optimalisaties maken. Oke het werkt dan wel snel, maar de kwaliteit liegt er dan ook niet om
Idd, deze drivers zorgen er in principe voor dat QIII op een lagere kwaliteit wordt afgespeeld. Dan zou je dat eigenlijk ook bij de GF3Ti500 moeten doen.

Zonde voor ATI, ik had ze veel hoop gegeven dat ze met new drivers een goede performance boost zouden krijgen, maar met een 'illusie' de gebruiker een beetje beneppen is fout...
Al ben ik een GeForce luver, ik geef Ati nog wel een kans. Als ze dan nog zulke brakke drivers durven te maken, blijft er weinig respect over voor Ati. Verder is de 8500 natuurlijk een knap stuk kunst.

Ik weet niet in hoeverre nVidia dit soort 'trucs' ook uithaald, daarnaast geeft ATI wel aan er hard mee bezig te zijn, ze mogen van mij best wat aanklooien, dat is beter dan dat er telkens niks uitkomt, op deze manier leren ze wel betere drivers te schrijven, want dit soort aanpassingen zijn ook niet even eenvoudig.

Als de hardware goed is, dan is de software nog te fixen, andersom is het lastiger.

Wat ik wat jammer vind: de vele taalfouten in de newspost. :(

Kan toch echt beter!!
Gebruik een spellchecker!!

beweist
:o

verbeterd. dat kon echt niet idd.

quack :?

The Quackifier program modifies the Quake3 binary and changes all string values "Quake" to "Quack", and creates a new executable called Quack3.exe.

http://www.quack.org/aboutquack.html
<font color=#786562>* dioser@work d8 ff te helpen maar of dit het nou is :?</font>

maar goed het is ook al bijna weekend 8-)

IDD!!
[pietlut]
FiringSquad heeft een artikel online gegooid over de optimisaties die ATi heeft gemaakt in haar Radeon 8500/7500 drivers. Deze optimisaties zorgen ervoor dat Quake3 sneller loopt.
Wat bedoelen we hier??? Optimalisaties????
[/pietlut]

ff verder on topic :)

Het is natuurlijk voor ATi nogal belangrijk om zich met andere fabrikanten te kunnen meten.
Dat ze daarvoor gebruik maken van een soort patch om de games wat beter te laten verlopen... MORE POWER 2 ATi...
Ik bedoel: wees blij dat ze er wat aan proberen te doen... ze kunnen ook niks doen en je dan maar met die kaart laten stikken....
Dat ze nog niet in de buurt komen van de gf3 lijn.... lijkt me duidelijk maar ze komen er wel steeds dichter in de buurt :9
Dan moeten de heren van NVIDIA ook weer wat doen anders lijkt het of zij zitten te niksen (lees:tevreden zijn met de huidige positie).
Al met al is dit niet slecht voor de consument....
Dus laat ze maar mooi aanprutsen als de gebruikers er maar beter van worden!!!

Just my 2C!

Al met al niet slecht voor de consument? Ik wil geen drivers die geoptimaliseerd zijn voor Quake3, ik wil drivers die zo snel mogelijk werken, in feite ongeacht de gebruikte engine, en al helemaal niet als die optimalisatie ten koste gaat van de beeldkwaliteit, zonder dat ik daar een keuze in krijg.


Het hardOCP bericht was zelfs de reden dat FS het onderzocht heeft. Dat hardOCP bericht is als nieuws gesubmit, maar is niet verschenen.

ik moet zeggen dat er niet (of geen) verschil in die 2 plaatjes zit :?

(heb ik last van m'n ogen??)

Tijd voor de ogendokter jongen !

Dat denk ik wel, als je niet ziet dat die ster onderaan het plaatje toch behoorlijk onscherp wordt moet je denk ik eens nadenken over een bezoekje aan de opticien.

kijk maar eens goed naar de rand van die cirkel ... ik zie toch duidelijk dat de eerste vager is dan de 2e pic.

Jij hebt zeker de ATI 8500 kaart.
Verander T.net eens naar quak en kijk nog eens.

:P

ff lekker zeiken :D
optimALisaties ipv optimisaties

Zoals ik al melde bij de laatste review post is er niks nieuws aan dat ATI de zaak in benchmark probeert op te lichten met drivers:

c't juni 1998 pag. 102-104:
Het klassieke voorbeeld van prestatieverbetering werd door ATI geleverd. In een persverklaring van 5 februari werd over een nieuwe driver-release bericht, die de 3D-chip Rage Pro ineens 40 % sneller zou maken. "The Turbo Driver increases by 40 % the performance of ATI's Rage Pro accelerator chip, now called Rage Pro Turbo"
(...)
Wij hadden de beschikking over de nieuwe drivers met het interne versienummer 4.10.2312. Ter vergelijking haalden we de nieuwste driver van de ATI-website (4.10.2278). De resulaten zijn uiterst merkwaardig: de nieuwe driver geeft in G-Police een onveranderd en in alle andere speltests een duidelijk slechter resultaat. Alleen in een gratis beschikbare benchmark (Final Reality 1.01) bracht hij het er enigszins beter vanaf.
(...)
Van een performancestijging van 40% is in ieder geval geen sprake. Iedereen die geinteresseerd is in een goede spelperformance, moeten we zelfs adviseren de door ATI bejubelde 'doorbraak in drivertechnologie' links te laten liggen. Ipv kun je beter gebruik blijven maken van je oude software - of het moet zo zijn dat er de hele dag alleen maar benchmarks op je computer draaien
-Desecrator

't Ziet er eerder uit als een soort motion-compensation (zou positief zijn) dan als een lower-quality texture...

Maar goed, als je ATi wilt afzeiken verzin je gewoon iets en je brult dat de wereld in, als 't dan later toch niet waar blijkt te zijn, heb je in ieder geval al lekker schade toegebracht :(

inderdaad, men vind altijd wel een stok om de hond mee te slaan. Ik had eerst nog een klein sprankje hoop dat er "fout" getest was door alleen het eind resultaat te vergelijken, dus kijken of quack trager draait dan quake, dan zou je namelijk nog kunnen zeggen dat nVidia niet naar de quake3 strings kijkt maar naar andere dingen. "Gelukkig" word dit verhaal onderbouwt met plaatjes waardoor duidelijk te zien is dat inderdaad de qualiteit van de platen anders is. Hoezeer ik ook liever een ATi kaart heb dan een nVidia (zelfde id dat ik geen nokia telefoon of intel prossesor wil hebben) vind ik dat ATi beter had door kunnen coden om de driver bij gelijke beeldqualiteit sneller te draaien, daar moet het stuk hardware zeker toe in staat zijn, daar is denk ik iedereen het over eens. Er zullen ook nog wel drivers komen die de kracht van deze kaart goed laten zien, maar het is jammer dat ze het zo proberen.

Ik vond een aantal posts hierboven iets over motion blur, dat lijkt me een interresante theorie, dat zou namelijk verklaren dat screenshots er zeer slecht uit zien, maar echte beweging weer beter. Als ATi hier verder op kan borduren, dus ook goede kwaliteit als je stilstaat, maar doormiddel van motion blur onmerkbaar lagere kwaliteit te gebruiken (dus het ziet er gewoon perfect uit ontdanks mindere kwalitiet textures) Dan hebben ze iets interresants. De kaart kan wel motion blurren dus theoretisch is het mogelijk...


even over de Rage Pro, ik heb die kaart gehad en dat was met die performance drivers toen ook al gezeik, zoals hierboven ook ergens te lezen is, echter niet lang daarna zijn er echt drivers uitgekomen die de snelheid een stuk verbeterde, helaas was dat "te laat" want de kaart was toen al achterhaald.

Motion-compensation is alleen positief als er motion is. Als je dan stil gaat staan en naar een vast punt blijft kijken, is er dus geen beweging meer.

In dat geval zou je dus juist mooie scherpe textures te zien moeten krijgen. Dat is hier niet het geval. Deze motion-compensation is dus niets anders dan low-quality textures.

Noem het afkraken als je wilt, maar voor mij is het niets anders dan consumentje neppen als je je drivers zo 'optimaliseert' dat ze alleen maar low-quality textures gebruiken.

Overigens zit in mijn pc een Radeon DDR, en kijk ik reikhalzend uit naar een betaalbare 8500 met snelle drivers, dus ik ben ook niet blij met dit nieuws. Maar wat ATI nu laat zien is absoluut niet netjes.

Dus door de versnelling van de textures worden de pixels een beetje uitgerekt, dat is waar het uiteindelijk op neer komt, toch? Ik vraag mij af waarom dat zo is. Ik bedoel kan het niet liggen aan iets anders. Ik heb es hetzelfde beelde gehad als het vage plaatje, maar dat kwam omdat er viezigheid op de monitor stekker zat. (Ja klinkt vaag, maar dat vertelde de Rep. shop mij toch echt.) Ik betwijfel echter dat het zo zal zijn dat ATi de boel echt probeert op te lichten, ze hebben een goede processor, de drivers zijn enkel misschien nog een beetje brak (typisch ATi) maar wie kan zich nog herinneren hoe eerst de Geforce3 werd afgekraakt en dit terwijl nu heel veel mensen de kaart de hemel in prijzen. Het is een nieuwe kaart, hij moet nog geheel geaccepteerd worden, maar alles heeft wel een paar kinderziektes die er vanzelf uitgehaald worden. Overigens heeft ATi behoorlijk wat te verliezen. Ik ben namelijk eventjes zo vrij om aan te nemen dat ze wel weer hofleverancier willen worden van Apple en die stellen hoge eisen aan grafische onderdelen.

Typo:
In de screenshots is te zien dat de Radeon duidelijk een slechtere kwaliteit textures gebruikt dan de GeForce3 en de Radeon 8500 op quack. (ik neem aan dat ze hier Quake bedoelen)

Hahaha versnelling van de textures die de pixels oprekken! Wat denk jij, dat die dingen heel hard rondgedraaid worden waardoor ze uitgesmeerd op je monitor terechtkomen lol!!! :) :)
Viezigheid op je kabel dat is helemaal onzin, daar gaat je texture kwaliteit echt niet van achteruit. Denk jij dat een screenshot van een spelletje iets te maken heeft met je monitor???

Wie kan zich herinneren dat de Geforce3 werkt afgekraakt? Nou het enige wat ik me kan herinneren is de prijs die onder vuur lag/ligt, voor de rest is de Geforce3 een absolute droomkaart die niet dit soort gore truuks gebruikt om de concurrentie voor te blijven, dat hebben ze niet nodig.
Dit is geen kinderziekte, dit is iets wat ze zelf expres in een driver update hebben gedaan!!!!

En denk jij dat Apple geen ATI kaarten gebruikt om dat Quake niet hard genoeg gaat? Hahaha! Apple heeft wel wat beters te doen een zoon duffe game te benchen. Die letten op beeldkwaliteit, prijs en betrouwbaarheid.

De onnozelheid van deze post wordt nog verder versterkt door de laatste opmerking: je hebt Quake verkeerd gespeld!!! HAHAHAHAHAHA Daar ging de hele post nou juist over: quake in quack veranderen!

Wat een verzameling bullshit, en ook nog bekroond met +2, INFORMATIEF!!!! HAHAHAHA!!!
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:44 Samsung ontwikkelt recordformaat plat scherm
Vorige 11:26 Pocket PC 2002 PDA's review
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011