Hoofdcategorieën

Microsoft Windows XP vanaf vandaag in de winkel

Door Mark Timmer, donderdag 25 oktober 2001 11:49
Bron: Microsoft, views: 1.566

Sinds de eerste geruchten over de opvolger van Windows Millennium en Windows 2000 heeft het een tijd geduurd, maar nu is Windows XP (voorheen Whistler) eindelijk in de winkel te koop. Voor Microsoft reden voor een feestje, waarbij niemand minder dan Sting werd uitgenodigd. Het bedrijf is namelijk van mening dat haar nieuwe besturingssysteem een doorbraak zal zijn, waarbij begrippen als flexibiliteit, productiviteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit de basis zijn. Zowel de thuisgebruiker als de zakenman zullen optimaal kunnen profiteren van alle vernieuwingen, aldus de trotse softwaregigant.

Analisten van Gartner Group zijn iets meer terughoudend wat betreft dit soort uitspraken. Op de vraag of iedereen direct moet overstappen op de nieuwe programmatuur is het antwoord dan ook volmondig nee, een uitspraak waar voornamelijk de kosten verantwoordelijk voor zijn. Met name voor bedrijven die al Windows 2000 draaien, lijkt het Gartner overbodig om alle rompslomp die behoort bij een nieuw besturingssysteem te doorstaan. De consument die zich niet aan Windows 2000 durft te wagen, kan echter zeker wel voordeel behalen door de upgrade vanuit Windows 98 of Millennium te voltrekken. Gartner spreekt over een dramatische verbetering in stabiliteit, een factor die natuurlijk zeer belangrijk is bij het kiezen van een besturingssysteem.

Wat voor verkoopresultaten er precies verwacht worden, is volgens de Automatisering Gids nog onduidelijk. Een woordvoerder van Microsoft komt niet veel verder dan dat de verkoop zich zeker in de eerste weken zal concentreren op de retailversie. Hiervoor zal in geval van een upgrade naar de Home-variant 129 euro neergelegd moeten worden, wil men de Professional-editie dan gaat dat 259 euro kosten. De volledige versies kosten respectievelijk 279 euro en 419 euro.

Windows XP release

Met dank aan Qlo0n voor het geven van de tip.

Volgende 20:04
Vorige 10:35

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Vanaf vandaag in de winkel, bij de meeste sinds gisteren op de computer. ;)

[typo's]

Al veeeeel eerder waren er beta-versies en release candidates hoor :)

Ik denk dat hij de officiele verkoopversies bedoelt... eh maar die had ik twee weken geleden al. Cursus WinXP... krijg je gratis pakket van Home Edition mee... GEEN RC! Toch niet zo gek van M$ :)

(goh zou dit een troll worden :+)
edit:
Jack, dat is ie ook niet :) Heb zelf ook de Pro build 2600 (eh..)
edit:
Porn daar heb je gelijk in, maar de barcode zit er wel op, die slimme lui hebben hem met een lichtpaarse stift doorgestreept wat dus niet helpt :9

Die Home edition lijkt me niet lekkel.. ik heb prof

Waarom zou dat niet lekker draaien? Ik moet zeggen dat ik alleen voor het 'gevoel' al Pro draai, maar Home draait prima voor de meeste thuisgebruikers en tweakers hoor (veel mensen hebben toch geen domein/meerdere CPU's/etc.).

Dano: Jammer trouwens dat er een stempel "niet voor verkoop bestemd" op dat pakketje staat he :)

maar pas eergister is WinXP full NL uitgelekt (of 3 dagen geleden geen id.)

mij ligt et ook niet zo...
ten eerste is ze (home ed) beperkter dan de pro versie
ten tweede omdat ik als student IT later met de commercie in aanraking kom (netwerken etc...) ben ik zowiezo toch verplicht van de pro versie te gebruiken... (meer controle over het os ook vind ik)
ten derde, ik ben win2000 gewoon om mee te werken

geen reden voor mij om de home ed te nemen...

4 dagen geleden gereleased door 2 verschillende groepen, 1 clonecd versie en 1 officiele scene release.

Jammer trouwens dat er een stempel "niet voor verkoop bestemd" op dat pakketje staat he
ik heb die van mij vorige week zaterdag verkocht voor fl 275.-

doe mij maar elke week zo'n training, a la Microsoft, wordt dat mijn nieuwe bijbaantje

sinds eind september al hoor
toen was ie al uit

Wie verstandig is wacht nog even met instaleren, want er zijn nog veel divices (modems, printers, etc) waar nog geen XP-drivers voor bestaan !

Dat kun je gewoon vantevoren controleren, zodat je precies weet waar je aan toe bent.
En veel devices werken ook naar behoren met Windows2000-drivers, dus je waarschuwing lijkt me een beetje overdreven. Kijk anders maar eens in de diverse fora waar beta-testers (en nog een hoop anderen ;)) al maandenlang hun ervaringen met XP met elkaar delen.

Onzin. Op mijn systeem heb ik gewoon de Windows 2000 drivers gebruikt als het nog niet ondersteund werd (en er wordt VEEL ondersteund) en dat werkte prima. Als er nu nog geen Windows 2000 drivers voor een produkt zijn, dan komt er ook vast geen Windows XP driver hoor.

Als er nu nog geen Windows 2000 drivers voor een produkt zijn, dan komt er ook vast geen Windows XP driver hoor.

Nee hoor, er gaan echt wel drivers komen voor XP voor producten die geen Win2K drivers hebben omdat ze wel moeten aangezien XP voor zowel thuis als op het werk is bedoeld. Je kan het als producent niet maken om geen support voor XP te leveren omdat er dan heel veel mensen niets met je product kunnen.

Ik heb bijvoorbeeld een draadloos KPN (Siemens) ISDN ding en dat daar zijn nog steeds geen Win2K drivers voor uit, dus volgens jou zouden er dan ook geen XP drivers meer voor uit komen. Dat zou dus betekenen dat er over een tijdje helemaal niemand meer draadloos ISDN kan nemen van KPN omdat de meeste dan XP draaien.

Ik denk dus wel dat er genoeg producenten nu met XP drivers gaan komen, die ook perfect onder Win2K zullen werken.

Er zijn wel Win2k drivers voor de Siemens/KPN ISDN Vox 390 usb shit... Kijk maar eens ff bij Siemens en zoek maar eens naar Talk & Surf ( versie 5 geloof ik). Die ondersteund wel Win2k.

Hij draait overigens wel een beetje brak onder XP met 2k drivers. Af en toe van die blauwe schermen met mem dump en keiharde reboots zonder waarschuwingen, maar je kan dan wel gewoon op internet.

Veel succes ermee

Als je A-merk spul hebt wordt het door XP wel herkend hoor :) Je moet wel heel vage hardware hebben wil XP er niks mee doen.

Mijn V7100, SB Live, 3com NIC en mijn vaag-merk-SCSI adapter werken automatisch herkend. Alleen mijn iTouch toetsenbord had zijn iTouch nog niet. Inmiddels al wel. Dus ik denk dat je prima op XP kunt overstappen :)

HP lijkt mij toch wel een A merk. Nou, na het installeren van XP op de server, was het volledig afgelopen met mijn netwerk. Net een mailtje naar ze gestuurd, maar HP kennende spijt ze het weer verschrikkelijk en kan je het mooi gaan bekijken! Er ligt hier een netwerk waar je een klein autootje voor kan kopen en ik kan het dus weer gewoon bij het oud vuil zetten. Bedankt Microsoft en HP! ;(

Mja, voor mij is HP echt geen A-merk. Een vriend van me had een brander die onder win98 draaide, en als hij hem onder Win2k wilde laten werken, moest hij bijbetalen voor de Win2k drivers. Beetje de mensen afzetten kunnen ze wel ja.

Beetje bullshit is dat, alle hardware werd hier automatisch herkend, en geinstalleerd waarbij als je randapparatuur installed je geen eens hoeft te rebooten... zijn er geen XP drivers dan helpen de 2k servers ook nog altijd, dus tja...

installeer XP dus als je er gratis of voor bijna nix aan kan komen, anders lijkt het mij een te duur stukje nullletjes en eentjes...

Nou ik krijg mijn parallelle poort scanner toch met geen mogelijkheid aan de praat, volgens mij ondersteunt XP alleen nog maar USB scanners.
Het TWAIN drivertje van win2k werkt hier dus niet.

Over stabiliteit gesproken....
Nee nog geen blue screen gehad :) Maar wel HARD RESETS :'(

Kan dit mischien die NVidia - Athlon bug zijn? Op Win2K liep bij mij de complete computer vast (Harde reset nodig) als ik een spel met DirectX speelde. Bleek te liggen aan de NVidia - Athlon bug (Zie NVMax tool, is een 'missing' registry setting), en sinds die aanpassing nooit meer problemen gehad.

HARD RESETS zijn blue screens!!! DUH! Hij reset automatisch voor je omdat je anders van je luie rooie burostoel moet komen om op de knop te mekken want de computer ligt al in 10 stukken en dan moet je eerst nog de kast zien te vinden!

Beetje bullshit is dat, alle hardware werd hier automatisch herkend, en geinstalleerd waarbij als je randapparatuur installed je geen eens hoeft te rebooten... zijn er geen XP drivers dan helpen de 2k servers ook nog altijd, dus tja...
Dat gaat helaas niet altijd op. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een 3dfx Voodoo 5, en met de standaard WinXP drivers is er geen OpenGL en GLide support. De Win2K drivers leveren alleen maar problemen op. Ook de x3dfx community drivers zijn (nog?) niet helemaal compatible.

[off-topic and slightly pissed]
Ik vind het trouwens belachelijk dat nVidia niet de kleine moeite neemt om de achtergebleven 3dfx gebruikers tegemoet te komen met nieuwe drivers. Ze hebben de technologie van 3dfx overgenomen, plus alle sourcecodes. Als ze dit nou wel hadden gedaan, was m'n volgende upgrade hoogstwaarschijnlijk een nVidia-based kaartje geweest. Maar zoals de zaken er nu voor staan peins ik er niet over.
[/off-topic and slightly pissed]

nVidia kan er haast niet aan beginnen nieuwe drivers te releasen, aangezien ze waarschijnlijk niemand aan boord hebben die de source code lekker snapt.
Tis niet alleen een stukje code aanpassen, maar daar zit ook gewoon maanden werk aan om elke keer weer te kijken hoe de hardware werkt en hoe de software daarmee om moet gaan.

3dfx is gewoon redelijk failliet, betekent dat je mazzel moet hebben als er nog iets uit komt, maar ik verwacht niks meer dan een simpel alpha drivertje.

* 786562 TheGhostInc

Nvidia heeft niet heel 3dfx overgenomen...

heb er wle mensne over gehoord dat ze met win2k drivers probelem kregen, en trouwens ja, heb hier scanner/webcam/printer usb draaien ja, maar meeste rand apparatuur v tegenwordig draait op usb, dus.

over 3dfx meuk mja, tis jammer maar 3dfx is gewoon dood, en hoe kan je v een dood iets nog iets nieuws verwachten. jammer maar helaas

Maar wel de sources om drivers te kunnen maken...

TheGhostInc:

Dan releasen ze toch gewoon de sourcecode van de 3dfx drivers. moet je zien hoe snel je vette drivers hebt gemaakt door de opensource community.

oh jah! jippie! krijg je opensource drivers die nog brakker zijn dan de release dingen... daar word je blij van

´t is alleen jammer dat je geen divx filmpjes in je media player kunt afspelen je moet nu Tha player gebruiken. maar weet iemand misschien goede drivers ( weet ik veel wat ´t zijn ) om divx films aftespelen in de gewone media player?

ik heb ook gewoon divx met dah playa geinstalled, ik heb altijd wmp kunnen gebruiken, en nu ook. Dus ik weet niet hoe jij het geinstalled hebt!

Dit was voor mij de reden dat ik xp weer eraf heb gemieterd, Speelt niet alle divx, ik had zelfs bij bepaalde films dat part 1 het wel deed en part 2 totaal genegeerd werd!
Zou er een manier bestaan om de 2de player van 98 in xp te laten draaien, das toch veruit de beste die ik heb gezien!

Ik draai hier met Win2k en Win9X drivers door elkaar. Hoezo wachten op drivers? Ook mijn bejaarde trust scanner doet het gewoon met win95 drivers.

Tja ach ik denk persoonlijk dat XP het wel gaat maken, ik vind het echt wel een goed en stabiel OS, en makkelijk in gebruik, oke ziet er misschien een beetje funny bunny uit. Maar voor de rest is ie echt wel oke.
Alleen is hij wel een beetje duur als je geen upgrade koopt.

Ach wel zullen zien.

Je kan gewoon meteen XP installeren alle divices worden gewoon ondersteund... zitten er geen XP drivers bij, gewoon de windows 2000 drivers pakken!

Sure...not, mijn modem en labelprinter krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang onder XP :(

Ik gaat hem zo halen. ;)
Dit omdat er zoveel positieve geluiden over zijn dat hij een stuk stabieler is dan windows ME.

En gelijk komen er ook weer een heleboel fixes available via de windows update functies.

Volgens mij had microsoft weer eens iets te weinig getest, want dit is toch wel heel erg op de eerste release dag.

Er staan al wat langer hotfixes klaar bij
Microsoft op de FTP :) die zijn alleen nog niet beschikbaar voor de "gewone gebruiker"
En deze update's komen nu dus beschikbaar :)
Het zijn de zogenaamde pre SP1 of hot fixes.

klopt sp1(pre-release) is er al, 47 fixes in totaal. quote: These fixes are mostly hotfixes and MS appears to be still adding fixes to the SP1 package. In any case, you can download SP1 (Pre-Release) from

nou voor uit dan maar (ik weet niet of het ongeregistreerd kan btw) hier istie

http://www.electic.com/download/download.cgi? v=10039 88934

enig idee wanneer SP1 uitkomt voor XP ?

enig idee wanneer SP1 uitkomt voor XP ?

*troll?* naja zeg..

Ik ga zelf pas XP kopen (jaja) als SP1 uit is jah.. dus zo vreemd is die opmerking niet.

Quote:
Voor Microsoft reden voor een feestje, waarbij niemand minder dan Sting werd uitgenodigd.

Direct daarachteraan staat:

Het bedrijf is namelijk van mening dat haar nieuwe besturingssysteem een doorbraak zal zijn, waarbij begrippen als flexibiliteit, productiviteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit de basis zijn.

Kortom: Windows XP is ZO goed dat ze Sting hebben uitgenodigd!!

:?

Het is zo goed, dat ze het reden voor een feestje vonden.

Eum ik kan me nog beelden herinneren van het uitbrengen van Win95 en Win98 waar mensen graaiden in bakken waar win98 gratis inlag, en dat was ook bij een feest. MS geeft altijd een feest als ze een nieuw OS uitbrengen, alleen nu halen ze er nog een beroemdheid bij zodat het wat meer publiciteit opleverd.

dramatische verbetering

Vreemde tegenstelling is dat toch.... (Drama = meestal negatief, verbetering = meestal positief)

Maar goed, dat het een verbetering is, daar ben ik het wel mee eens. Of het echter qua prijs/prestatie een verbetering is, gezien de hoge prijs van XP is een ander verhaal.
edit:
Het wordt hoog tijd dat er eens een stel van die @#$%^&* kleuters hun moderator rechten wordt ontnomen... Geen wonder dat er de laatste tijd geen klap te beleven is op T.net, zo hoeft het van mij ook niet meer

dramatisch = ingrijpend

(waarom reageer ik?)

Volgens mij bedoelen ze drastisch :)

edit:
Het wordt hoog tijd dat er eens een stel van die @#$%^&* kleuters hun moderator rechten wordt ontnomen... Geen wonder dat er de laatste tijd geen klap te beleven is op T.net, zo hoeft het van mij ook niet meer
Dat valt wel mee hoor....
En bovendien: zoveel voegt je post toch ook niet toe? Oke, "dramatisch" is misschien een vreemde woordkeus, maar dat wordt een beetje off-topic. En dat je het er mee eens bent dat het een verbetering is, is ook niet echt interessant als je niet vermeld waarom je dat vindt. En over die hoge prijs hebben we het al gehad.
Bovenstaande is niet als flame bedoeld ofzo, maar alleen om aan te geven waarom je misschien naar beneden bent gemodereerd.
Helaas kan ik er niks aan doen, heb al gepost in deze thread :)

/edit: reactie op Jeroen 98675432: ik weet wat je bedoeld, deze thread www.tweakers.net/nieuws/18982?t=1004020770& stikt ook al van de onterechte trolls/flamebaits.

Het gaat me niet alleen om mijn post die omlaag gemod wordt, maar deze hele thread wordt verziekt door een stel van die wannabees die de boel omlaag trollen. Lees maar verder naar beneden, dan zie je wat ik bedoel, en dit komt T.net niet ten goede...

Maar goed, dit is niet de plaats om hierover door te gaan...

Heb iets van de reclame campagne gezien ..... er komt nog een hele boel reclame. Vanavond tussen 8 en 9 op alle NL zenders in alle reclameblokken een commercial van 60 Seconden.

Ook komen er erg veel posters in bushokjes, waar ook een Pentium 4 logo op staat, ik ben benieuwd wat intel daaraan meebetaalt.

En natuurlijk spammailtjes van de "Hotmail Member Services" <staff@hotmail.com>

Ik heb die staff maar ff bericht dat XP "Just another violation of the Sherman anti trust act" is. :+

[edit]Flamebait??? Dat micro$oft spammailtjes verstuurt kan ik toch niet helpen?? [edit]


Anywayz,
46% heeft al XP, 8% stapt over van w2k, en 8% stapt over van 9x. Dus totaal 62%.

M.a.w. 38% van de tweakers heeft het niet zo op XP.
en dat voor een monopolistisch product... :P

Het marketingsbudget van XP is ongeveer 1 miljard piek. Hiervan neemt MS zo'n 200 miljoen voor z'n rekening. De rest wordt betaald door een alliantie van IT bedrijven waaronder Intel.

Het zal dus een behoorlijk bedrag zijn dat Intel betaald. Iemand trouwens een idee hoe het komt dat MS niet het merendeel betaalt van de marketing? Beetje vaag, info komt uit de Spits dus mischien niet 100% betrouwbaar.

Er schijnt ook een behoorlijk bedrag aan Madonna betaald te zijn voor het gebruik van haar 'Ray of Light'.

Er schijnt ook een behoorlijk bedrag aan Madonna betaald te zijn voor het gebruik van haar 'Ray of Light'.
$35 miljoen. Vond kennelijk dat ze de Stones diende te overtreffen...

Je vraagt je overigens af waarom ze nog zoveel geld voor marketing nodig hebben als ze zelfs 't journaal, teletekst en andere media zover krijgen om er over te praten.

Misschien is het wel aardig om te weten dat de campange die microsoft eerst wou voeren luidde:

"Windows XP - Prepare to fly!"

Na aanleiding van 11 september 2001 hebben ze het maar omgegooid.

bron: metro©

De reclamecampagne in nederland begint met:
"Vergeet alles wat je pc ooit kon"

Dit klinkt nou niet echt veelbelovend.

Dat was mijn eerste reactie ook. Als je dan ziet welke voorbeelden de marketing afdeling van MS daarbij noemt (zelf films maken, wow!) dan heb ik het idee dat de echte drive er een beetje uit is. Xp is een grote stap vanaf W98, maar voor een zakelijke W2K gebruiker zal er niet zoveel aantrekkelijks zijn om over te stappen.

Ik heb de zakelijke campagne trouwens nog niet gezien. Benbenieuwd waar daar de nadruk op gaat liggen.

Het probleem is natuurlijk ook een beetje: hoe goed is goed genoeg? Voor veel bedrijven biedt W2K meer dan genoeg mogelijkheden en stabiliteit.

wat alles vergeten echt niet... ik kon veel gein hebben met vrienden en doom 1.....

Het is in nederland, Suprise yourself, suprise everyone else.
En in andere landen is het:Yes you can.
Deze was in nederland al door canon gereserveerd
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:04
Vorige 10:35
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: