Hoofdcategorieën
Device Settings

Doom III gedemonstreerd @ QuakeCon 2001

Door Hielko van der Hoorn, zaterdag 11 augustus 2001 11:26
Bron: GameSpot, views: 791

Bij GameSpot valt te lezen dat John Carmack gisteren op QuakeCon 2001 een kleine real-time demo heeft laten zien van het spel Doom III. Volgens de aanwezigen indrukwekkend. De nieuwe Doom engine verschilt visueel voornamelijk van de Quake III engine in de manier van belichting. In plaats van voorberekende light maps wordt er gebruik gemaakt van een real-time per-pixel lichtmodel. Daarnaast wordt er zwaar gebruik gemaakt van bumpmapping en andere texture effecten om de kwijlfactor van het spel te verhogen. Dit alles vormt wel een zware belasting voor de videokaart. De bedoeling is dat het spel op een GeForce3 met 30FPS loopt:

Doom logoThe most dramatic scene in the demonstration took place in a white-tiled bathroom. A dead body was seen lying on the ground when a pink demon walks up to the cadaver and takes a bite out of its stomach, disemboweling it. The demon, a creature returning from the original Doom games, has been transformed by the leap in graphics quality, and now can be seen walking lithely on its four feet in a way that conveys frightening power. Another scene showed a demon walking through a flaming environment, full of particle-based sparks. A more action-filled shot centered on a Strogg breaking through a many-paned window, shattering the glass in a leap that could have been straight out of a sci-fi action film.

John Carmack went on to talk about what makes the next Doom engine a generational leap beyond Quake III: Arena. The big visual difference is due to a per-pixel lighting model that will require an average of five to six rendering passes on GeForce256, GeForce2, or Radeon cards, which represent the minimum that id plans to support for the game. The effects on some individual pixels in a scene may require up to 50 passes (graphics chip clock cycles). The game is intended to run at 30 frames per second on a GeForce3 with all visual options on, although it will certainly be faster on future hardware.
Volgende 13:00 Sun opent frontale aanval op Microsoft
Vorige 09:48 Overheid ziet af van blokkering Windows XP
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Lekker, met een geforce 3 30fps..
Zit je dan met je geforce 2 ultra....

Ja, maar denk er aan dat er staat met Alle! grafische opties aan, ik speel q3 nu ook nie met alles aan en heb dan 100 fps ofzo. Zal zo wel ook zijn in Doom3.

Ja maar er is een groot verschil, Doom III wordt een single player game, dan wil je dus juist wel dat alles er zo goed mogelijk uit ziet. Quake III was puur gemaakt voor multiplayer, en dan boeit de beeld kwaliteit idd niet.

Als je Q3 een beetje tweakt gaat dat makkelijk, ik had in 800x600x16 bit met vertex lighting en picmip 0 dik 185 fps op een Duron 866 en een GF2MX@200/200 met de mooiste visuals aan (bloed, gun, etc.).

Best te doen dus als het goed is en je het spel wat tweakt. Als ik in Q3 alles aan zou zetten (1024x768x32 bit met ALLE visuals) dan heb ik ook maar 50 fps of iets dergelijks...

Sorry dat ik het vraag, maar wat heb je aan 185 fps? Die zie je niet eens? Wat was de refresh rate van je monitor? Je moet alles zo instellen dat de refresh rate van de monitor iets hoger is dan het aantal beeldjes dat je per seconde op je scherm krijgt getoverd. Alle beeldjes, die je krijgt 'voorgeschoteld' in de tijd dat de monitor van de ene verversing naar de andere gaat, zie je niet. Als je bijvoordeeld een refresh rate van 100Hz hebt bij 185 fps loop je dus 85 fps mis. Ik zorg dat bij mij thuis mijn monitor sowieso 85Hz levert en dat mijn videokaart daar qua framerate net iets onder zit. Hiermee houd ik rekening bij het instellen van de details etcetera in het spel.

porn* : je hele verhaal gaat dus alleen maar op voor Q3A omdat daar naar jouw eigen zeggen door een afrondingsbug de physics door de fps bepaald worden. Ondanks je uitspraak "Kom nou niet met refresh rate blabla" geldt RubenB's argument wel degelijk dat, normaal gesproken het onzinnig is meer fps te laten genereren dan je monitor weergeeft. Je mag denk ik aannemen dat de DoomIII engine niet diezelfde physics/fps bug heeft als de Q3 engine.

Leer aub allemaal eens lezen - ik citeer:
Maar dit alles terzijde want waar het mijn om ging is de voorgaande post te verduidelijken, ik heb dus in Q3A met wat tweaken en nog mooie settings meer dan 3,5x zoveel fps dus zal dat in Doom 3 ook wel mogelijk zijn.

klinkt als de groostse onzin.

Ik heb ergens gehoord dat de target platform met alles op low vanaf Geforce 256 DDR dus G1 is dat heb je minimaal voor dat spel nodig om er enigzins mee te kunnen gamen

zo'n G2U zal het zeker redelijk doen op low maar voor de alles op High mist die gewoon de features in z'n hardware.

Ik heb m'n televisie nog nooit zien schokken, jij wel? En dat terwijl een tv 25fps is. 30fps is dus prima voor een spel IMO.

Nee, thanatos, dat klopt. Maar ik neem aan dat jij niet op 4 meter van jouw monitor af zit. Ga maar eens een halve meter van je tv afzitten, dan knippert ie toch flink :( Gelukkig heb ik een 100Hz bak :)

Hoe verder je er van af zit, hoe minder last je er van hebt.

Een televisie is AB-SO-LUUT niet hetzelfde als een computermonitor!!!
De pixels op de buis van een tv ijlen ontzettend na en bovendien heeft een tv een resolutie die jij echt niet op je pc wilt hebben.

De buis van een computer-monitor is van een veel hogere kwaliteit, met veel meer en veel scherpere pixels die bovendien veel minder nagloeien.

Je kunt deze twee dus echt niet vergelijken.

Afgezien daarvan: Ik wil graag dat mijn gemiddelde refreshrate boven de 50fps ligt, alleen maar omdat dan mijn laagste waarde nog boven de 25-30 komt. Dat betekent dat een spel altijd vloeiend loopt in plaats van gemiddeld vloeiend. Want juist als het druk wordt op je scherm (veel bots of andere bewegende objecten), heb je een speelbare refreshrate nodig. En juist op die momenten daalt je refreshrate soms tot onder speelbare waarden.

Kijk in UT maar eens naar een muur, je haalt dan meer dan 100fps. Draai je om en kijk naar een stuk of acht vechtende bots en je ziet dat je refreshrate terug kan lopen tot onder de 20. En met die waarde loopt het inderdaad niet vloeiend meer. Maar om tijdens het UT-en/Q3A-en/Doomen nou alleen maar naar de muur te kijken, vind ik ook niet wat...

<edit>
Off-topic? Kan iemand dat uitleggen?
Deze thread gaat over FPS en mijn reactie gaat over FPS, dus ik zie waarschijnlijk iets belangrijks over het hoofd...
</edit>

Daar heb je gelijk in, maar ik wil dat spelletje graag eens zien, dit belooft wel wat!!!

d'r is al heeeeeeeeeel lang een doom 3 demonstratie video... ga maar eens op zoek, ik weet de url zo niet

't filmpje is eigenlijk een Geforce 3 video waarbij steve jobs en john carmack de geforce 3 op de mac presenteren (apple kreeg namelijk de primeur met gf3)...

ze spreken niet over Doom 3, maar dat is 't wel degelijk. het ziet er zwaar impressive uit, dus als iemand hem vind, geef de url even, dan heeft de rest er ook lol van :)

Enjoy :)

ftp://ftp.zdnet.com/gs/action/doom3/doom3_pc_ 1_wm.zip

[EDIT] Bonecollector wat bedoel je nou weer? :?
Ik heb em net zelf nog ook ff gedownload van mijn link :?

De link verwijst naar een .z bestand dat niet bestaat.
Moet zijn: ftp://ftp.zdnet.com/gs/action/doom3/doom3_pc_ 1_wm.zip

bij mij linkt ie ook naar een wm.z bestand net als bij bonecollector....

offtopic:
En dan typ je nog ff < ip > achter de link en klaar is kees. Lijkt me niet al te moeilijk om te bedenken dan .z eigenlijk .zip moet zijn.

iefje mag wel iets beter leren knippen plakken ;)
Gaat dus inhouden dat DOOM III voor een hoop mensen ietsje duurder wordt, dan alleen het aanschaffen van deze game. Mag gelijk een flike upgrade van het systeem bij ;(

Hiermee komt DOOM III dan op een aanschafprijs van pak um beet, zo'n 1000 tot 1500 piek ?

Je dacht toch niet dat ik een nieuwe PC ga kopen alleen om d3 te kunnen spelen? Ik ben met q3 ook 6 maanden later begonnen :Y)

The game is intended to run at 30 frames per second on a GeForce3 with all visual options on, although it will certainly be faster on future hardware.
Dat valt op zich best mee, tegen de tijd dat de game uit is zijn we een jaar verder, dan zitten we alweer bij de geforce4. Laat ze het detail maar flink hoog maken, de videokaarten worden toch al in zo'n rap tempo sneller dat je beter iets verder vooruit kunt denken.

bwa, ben ik niet helemaal mee eens, ik vind niet dat ze nog moeten rekening houden met "oudere" kaarten, maar de GF3 is helemaal niet zo veel sneller dan een GF2Ultra door de bandbreedte beperking, dus als ze iets te hoog gaan gaat da nie draaien he

wat een onzin
de GF3 is veel sneller (en zeker ook mooiere details), en dat zal je wel merken in doom 3 straks

Denk je dat een spel ontwikkelen maar 1000,= kost ofzo? Wake up... dat gaat over miljoenen!!! Dus ze moeten iets verder vooruit kijken. Als het spel pas over een jaar op de markt komt dan zijn we 2 hardware generaties verder. Anders zou het spel outdated zijn..

Dit is juist goed nieuws aangezien die op een GF3 nu al 30 FPS moet kunnen halen. Het spel staat namelijk gepland voor Q3 2002 dus dan zitten we bij de GF4U en is de R300 ook al een tijdje uit.

Spellen worden zo gemaakt dat ze op de hardware van een half jaar geleden (gemiddelden dan) net lopen. M.A.W. een aardige diashow. Voor met FPS en de laatste tijd met RTS is dat zeker het geval.

Dacht je soms dat Unreal 2 op je Geforce 1 degelijk zal spelen :? MUAHAHAHAhaha
Man daarin zullen scenes inzitten die 200.000 polygonen bevatten.

Dan nog in het persbericht staat ook dat het met alle opties op maximaal nog 30 FPS moet kunnen halen. Al denk ik niet dat ze dan de Quintex optie ook bedoelen van de videokaart :D

Ge G3 heeft geen mem bottleneck dat heeft juist de GF2U en soort genoten dus de hele G2 reeks

Daarom is die Gf3 al veel sneller in hoge resoluties en 32bit kleurdiepte bij de oude games

in lage resoos scoort de Gf2U beter omdat ie dan zijn fysike bandbreedte voor die lage resoos nog ruim voldoende is en zijn core hoger geclockt is dan de G3 bij de wat oudere games.

Bij nieuwe games is de G3 over het algemeen beter.

Ik kan niet wachten! :P

Dit soort dingen zijn trouwens nodig om die pc markt uit het slop te krijgen. De huidige programmatuur draait feilloos op bijna elk low end (lees celly2 en duron) systeem. Niemand zit dus te wachten op turbo hardware die niks zichtbaars toevoegt.

Spellen met zulke systeem vereisten en zo'n goede naam (ik neem aan dat Unreal2 ook zulk soort vereisten gaat hebben en nog wel een paar) zouden weleens een nieuwe impuls kunnen geven! In elk geval aan de business van nVidia en ATI

ik ben er van overtuigd dat dat gebeurt ! (die impuls ;))

spellen hebben er altijd voor gezorgd dat mensen nieuwe video kaarten kopen.
er zijn naar mijn idee recentelijk absoluut geen titels verschenen waardoor iedereen dacht "damn, ik heb een gloednieuwe videokaart nodig"...

de eerste en laatste keer dat dat bij mij gebeurde was toen ik quake 1 op een voodoo 1 zag draaien.

maar doom3 zal daar ook voor gaan zorgen. en das heel mooi, want de andere spellen zullen mee moeten gaan in kwaliteit :)

EEhhm, Max Payne geft anders een aardige reden om je Voodoo 3 kaart af te schaffen hoor :'(

voodoo 3 ? :) hehe, sjah, ik vind quake 1 al een reden om je voodoo 3 de deur uit te doen :)

Heb je helemaal gelijk in. De Geforce3 is ook niet veel sneller maar heeft gewoon een paar hele stoere nieuwe technieken en het zal sowieso pathetisch zijn om te zien hoe zo'n gloednieuw spel zal draaien op een kaart die die technieken NIET ondersteunen.

Als de Doom3-gameplay dus GOED is, zal ik niet aarzelen om direct een geforce3 te nemen (en een paar dagen vrij op te nemen 8-) )

Dit soort dingen zijn trouwens nodig om die pc markt uit het slop te krijgen
Ik denk dat 'de pc markt' niet echt uit het slop wordt gehaald door een spel. De huidige negatieve toestanden worden sowieso niet door spelende thuisgebruikers veroorzaakt, maar de dalende investeringen in computer apparatuur bij het bedrijfsleven.

Als de pc-markt op zou leven door de komst van zwaardere spellen, zou dit denk ik weinig goeds zeggen over die markt :) .

dalende investeringen in computer apparatuur bij het bedrijfsleven
Eigenlijk dalen de investeringen in computer apparatuur van bedrijven niet... Ze worden alleen uitgesteld. Je kan natuurlijk gaan zeggen dat dat op hetzelfde neerkomt, maar dat is niet zo!

Indien de investeringen effectief dalen, dan kunnen bedrijven die de apparatuur maken, verdelen en verkopen best gaan inkrimpen... met ontslagen tot gevolg natuurlijk!

Indien de investeringen uitgesteld worden, dan is inkrimpen bijzonder gevaarlijk! Want later zal de vraag zowieso weer toenemen, en dan beschikt het bedrijf niet meer over de capaciteiten om meteen op de vraag te beantwoorden. De slimme bedrijven hebben dan niet ingekrompen, en kunnen voldoen aan de vraag. Gevolg voor de ingekrompen bedrijven = verlies aan marktaandeel!

Waaraan kan je dan zien dat de investeringen effectief gedaald zijn of dat ze uitgesteld zijn? Als de klassieke bedrijven (deze die klanten zijn van IT-leveranciers) hun IT-afdelingen inkrimpen, dan is dat vaak een teken van een daling van de investeringen... doen ze dat niet, dan is dat een teken van het omgekeerde.

Ikzelf ken eigenlijk geen noemenswaardige voorbeelden van bedrijven die hun IT-afdelingen inkrimpen... Of heb ik dat verkeerd voor?

Iomega heeft zojuist 28% (zoiets geloof ik) van hun personeel ontslagen..

Hoeveel ontslagen had Lucent Technologies ook al weer?
Lucent Technologies schrapt negenhonderd van de 2300 banen in Nederland. De hardste klappen zullen vallen in Hilversum, waar op het hoofdkantoor zo'n 1500 mensen werken. Het massaontslag maakt deel uit van een wereldwijde herstructureringsoperatie, (Mooi scrabbelwoord) waarbij vijftien- tot twintigduizend banen komen te vervallen. Vakbonden en ondernemingsraden hebben geschokt gereageerd op deze naderende sanering

Ik snap dus echt geen ene fuck van die moderators hiero hoor... Deze hele discussie is ZO offtopic, en toch worden ze beoordeeld als inzichtvol, interessant, en behulpzaam.

Tering hee, zit er wel enige logica in hoe die moderators hun beoordelingen doen, of is 't gewoon ienemienemutte? =P

En dan heb ik 't voornamelijk over de posts van abraxas (over iomega) en martijn02 (over LT) enzo.

heb je helemaal gelijk in kerel, wij draaien op het werk met windows 95 en compaq deskprotjes met pentium 300 Mhz alles draait zoals het moet dus waarom weer duurder en sneller nieuw kopen. zakelijk gezien is een pc vaak noodzakelijk kwaad en daar geef je alleen het hoognodige aan uit. Prive is een ander verhaal daar is een pc een hebbedingetje cq hobby, en hobby's kosten geld en als een van de kameraden nieuwe en snellere hardware koopt dan duurt het niet lang voor de rest ook gaat upgraden ik denk namelijk dat, bij mij is dat ook zo, je nog geen 50 % van de capaciteit gebruikt die aanwezig is. De leverende industrie speelt daar gewoon goed op in, maar nu de economie wat minder wordt zie dus ook deze zaken vaak als eerste terugvallen

Niemand zit dus te wachten op turbo hardware die niks zichtbaars toevoegt.
Maar de meeste mensen (behalve tweakers, die een bovengemiddeld budget voor hardware hebben) zitten er ook niet op te wachten om ieder half jaar een nieuwe videokaart van tegenwoordig ruim 1000,- aan te schaffen, alleen maar om de nieuwste games te kunnen spelen. Ik heb net een Geforce 2 gekocht (upgrade vanaf een TNT2 Ultra) en ik hoop deze kaart nog wel een aardig tijdje te kunnen gebruiken, en dan krijg je dit soort dingen weer.. Word ik een beetje moe van! 30 FRAMES op een kaart van ruim 1000,-? HALLO!!!? :(

[edit typo]

Ik denk dat ze wel bedoelen: 30FPS met alle features enabled.
Wees maar gerust: ze brengen heus geen spel uit wat te langzaam draait voor 70% van de mensen. Alleen zul je 't spel dan niet in alle glorie kunnen draaien en kies je bv voor light maps ipv per-pixel zodat het op jouw systeempje wel draait.

Wat voor zin heeft het om een nieuwe top engine te maken die weer 3 jaar mee moet en niet op de toekomst is gericht?

Bedenk wel dat tegen de tijd dat dit spel uitkomt, een gf3 niet meer zo geweldig nieuw is als nu, en er ook al weer betere kaarten zullen zijn (R300 MAXX :9 :P).

De eisen zullen echt niet zo zijn dat maar 5% van de spelers het spel goed kunnen doen.

Maar de meeste mensen (behalve tweakers, die een bovengemiddeld budget voor hardware hebben) zitten er ook niet op te wachten om ieder half jaar een nieuwe videokaart van tegenwoordig ruim 1000,- aan te schaffen, alleen maar om de nieuwste games te kunnen spelen.
Dit is wel een beetje kortzichtig gezien..
JE hoeft niet altijd het nieuwste van het nieuwste te willen hebben.. Ik kan nog wel tig dingen opnoemen om alleen maar de nieuwste dingen mee te kunnen doen. Als je het geld er niet voor over hebt (of hebt), niet doen dan!!

Ik wil wel ook zo mooi mogelijk films kijken.... nu moet ik een projector aanschaffen... DVD player.. Dolby Digital set etc...

Moet je dan ook zeggen ze moeten wel rekening houden met mensen die dat niet kunnen betalen...dus bedenk die dure dingen maar niet :?

Onzin natuurlijk...

Je kunt op je breedbeeld ook nog aardig een film kijken en op je al wat oudere PC kun je ook nog gewoon de minder nieuwe games goed spelen....dus wat is het probleem???

Newsflash!
- AMSTERDAM- Doom III is gereleased, nadat winkels zoals de Virgin Megastore het zwaar te verduren hebben gehad met gamers die het spel als eerste wilden bemachtigen, zijn nu de computer zaken aan de beurt. Gamers kopen massaal nieuwe hardware voor hun pc.
De prijzen schieten de lucht in door de massale run op de computerzaken. Mensen liggen zelfs voor de deur om als eerste de nieuwste en snelste videokaarten te kopen.

The game is intended to run at 30 frames per second on a GeForce3 with all visual options on, although it will certainly be faster on future hardware.

Hmmm.... Als ik deze regel zo lees lijkt het wel dat het specifiek zo geprogrammeerd is om nieuwe hardware te promoten :?

Nee hoor, kwestie van software maken voor hardware die beschikbaar zal zijn tegen de tijd dat de software uit komt.
Zo moeilijk is het niet om te voorspellen dat over 1 a 1,5 jaar de hardware ca 2 maal zo snel zal zijn als nu..

Kijk, ze zijn heus niet gek natuurlijk, als een spel het alleen maar doet op een kaart van 1000 piek zal bijna niemand het kopen. Ze zullen er heus wel voor zorgen dat zo'n spel het ook uitstekend doet op een geforce2.

Filmpje: ftp://ftp.zdnet.com/gs/action/doom3/doom3_pc_1_wm.z ip

Wow, als je dit gezien hebt dan twijfel je niet meer of je een geforce 3 wil. Ooit kocht ik een 3D-kaart voor Quake 1 (glQuake), ik denk dat ik voor Doom 3 opnieuw in de buidel zal tasten voor de nodige hardware.

vanochtend heb ik het nieuws gepost dat Quake 4 aangekondigd is en deze draait niet op de Q3 engine of een nieuwe maar ook op de DOOM 3 engine.

http://www.gamers.nl/nieuws/9088

Hmm, quake 4 ook al op deze engine? Ok, er zullen wel meerdere spellen volgen, maar zo snel al een 2de spel aankondigen die dezelfde engine gebruikt? Dan moeten de spellen wel erg verschillen van elkaar, of een half jaar na elkaar uitkomen.

Doom3 gaat puur singleplayer zijn, en dan Quake4 multiplayer denk ik.

een Quote van gamers.nl:

Quake 4 zal gebouwd worden op de nieuwe DOOM engine en het spel zal, in tegenstelling tot Quake III, zich voornamelijk richten op singleplayer.

quake 4 niet multiplayer zou een hele grote fout zijn en dan zal naar mijn idee ruim 50% van de verkoop verloren gaan

Goed luisteren....
Singleplayer wordt gewoon weer belangrijker. ID Software weet wat ze doet. Het heeft een grote mod community die aan het multiplayer kan werken.

Je moet de toekomstige FPS'en denk ik ook meer gaan zien als standard een engine met singleplayer en basis multiplayer. Dit is dan wat je krijgt en voor de rest wordt je aangewezen op de mod community voor meerdere mutiplayer opties.

Het zal dus meer een soort tool worden wat je koopt.

Quake2 was aanvankelijk ook gericht op multiplayer ma daarna bleek het 't beste multiplayer spel ooit te worden.. dus who knows :)

"...op de Q3 engine of een nieuwe maar ook op de DOOM 3 engine"

De doom3 engine -is- nieuw (ook al is al een tijd in ontwikkeling):

"- Total new rendering code base, departure from methods used in all previous Quake engines"
"- They are "just getting started" on implementing the game."
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:00 Sun opent frontale aanval op Microsoft
Vorige 09:48 Overheid ziet af van blokkering Windows XP
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011