Hoofdcategorieën
Device Settings

Napster sluit overeenkomst met een aantal bands

Door Mark Timmer, dinsdag 26 juni 2001 14:05
Bron: NME, views: 483

Muzieksite NME schrijft dat Napster een overeenkomst heeft gesloten met een aantal artisten, vallende onder de AIM (Association Of Independent Music). Aangezien de bands van mening zijn dat Napster een goede promotie voor hun muziek is, staan ze toe dat deze via de uitwisseldienst over internet verspreid mag worden. De nummers zullen in het systeem gezet worden, als de betaalservice van de zomer gestart gaat worden. Te verwachten is dus wel, dat de artiesten betaald krijgen voor hun muziek die op Napster geplaatst wordt. Bedragen zijn echter nog steeds onbekend:

Stereophonics, Moby, Garbage, Slipknot, Underworld, Basement Jaxx, Ash and a host of other acts are set to be tied to file sharing application Napster in a landmark deal announced minutes ago.

The bands' labels are part of AIM (Association Of Independent Music) who announced they have signed over their rosters in a worldwide licensing deal with Napster, allowing their entire catalogues to be posted on the Internet. The deal is set to kick in when the application's new subscription service begins later this summer. The cost for users subscribing to the service has not yet been announced, nor has the percentage of royalties that will go to artists or labels.

Met dank aan Bram voor de tip.

Volgende 14:36 Aanvraagformulier StarOffice alweer verdwenen
Vorige 14:01 Dutch Power Cows hitparade van 25 juni
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Dit kunnen ook alleen maar de onafhankelijke muzikanten doen, want degenen met een grote platenbaas achter zich krijgen er gegarandeerd problemen mee.

Goede zaak wel, ik denk dat het voor deze artiesten niets uitmaakt of ze het geld nou krijgen van de mensen van Napster of uit hun CD-verkoop, dit is nog makkelijker voor ze ook!

Hoe wil je sneller de hele wereld bereiken dan over internet ???? alleen is Napster nu niet meer zo heel interessant, omdat je vaak naar de bekende nummers zoekt. niet naar de relatief onbekende bands......(waren ze bekender, dan hadden ze al een contract)
edit:
Dit is dus een soort on-line platencontract

weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt .....
Stereophonics, Moby, Garbage, Slipknot, Underworld, Basement Jaxx
jij schrijft dan
niet naar de relatief onbekende bands......(waren ze bekender, dan hadden ze al een contract)
Dit noem ik toch ZEKER geen onbekende bands....
Dan wil ik weleens weten wat dan wel bekende bands zijn en geloof maar wel dat deze bands contracten hebben.
Dat dit andere bands zijn dan andere dat lijkt me duidelijk maar om deze bands maar als onbekende bands af te schilderen is wel erg :r

naar mijn mening is dit gewoon een stap in de goeie richting en geeft napster te kennen dat ze wel degelijk proberen de markt weer een beetje terug te krijgen want sinds die filters ;( is het bar en boos op napster....
ik geloof dat als meer artiesten dit gaan doen het napster publiek niet gelijk terug gaat maar zeker het wel blijft volgen..
<font color=#786562>* dioser@work opent winmx en gaat met plezier downloaden en vergeet deze napster posting</font>
maar goed ieder zijn eigen smaak maar geef het dan wel aan dat het jou mening is dat deze bands niet zo bekend zijn bij jou

imo is het een goeie zet van napster!!
edit:
hmmm moet toch sneller leren typen 8-)

Dit noem ik toch ZEKER geen onbekende bands....
dat zijn bekende bands voor mensen die meer naar muziek luisteren wat uit of ooit uit de underground kwam.

Moby heeft iedereen wel es van gehoord maar je zusje van 14 die Britney Spears luisterd heeft nog nooit van Slipknot gehoord. dat draaien ze dus ook niet 1 2 3 in de discotheek.

Ze komen anders allemaal gewoon op TMF, MTV en the BOX van tijd tot tijd.

Ik heb het (zoals kaap) schrijft ook over het brede publiek. Volgens mij worden de singles uit de top 40 nog het meeste gedownload. of andere nummers die tijdelijk heel bekend zijn......

hierdoor kan napster natuurlijk weer populairder worden. en vergeet niet dat veel alternatieve napster varianten ook de servers nagaan als je een zoekopdracht ingeeft. denk bijvoorbeeld aan winMX

Prima, maar laat ze dan ook maar eens zorgen voor goed opgenomen mp3-tjes i.p.v. die brakke uitvoeringen die je nu zo vaak tegenkomt :( (slechte bitrate, afgekapte nummers, slechte encoder enz).

Wil je geld vangen, moet je ook iets goeds leveren!

Ja dat vind ik ook, en dat ze alle mp3tjes op 1 server zetten met T3 ofzo zodat het dloaden ook wat sneller gaat }>.

Van Moby weet ik toevallig dat hij Napster een geweldig iets vond. Dus dat die erbij zit is niet zo vreemd. Hij gaf op zijn website zelfs tips (aan de digibeten) hoe je de filters van Napster kon omzeilen om zijn nummers te vinden.

Wat een sufferd. Is dan dus mooi een dief van zijn eigen portomonee.

Of juist niet...

je hebt artiesten die het voor het geld doen en artiesten die van muziek houden. Moby is al jaaaaaren een muziek liefhebber en die vindt het alleen maar leuk als meer mensen zijn muziek luisteren.

Echte muzikanten maken geen muziek om er geld aan te verdienen, maar om zoveel mogelijk mensen de kans te geven hun boodschap te horen.

Zoals Fat Mike al zei (NoFX - vocals/bass): "We create music from devotion. Not from ambition. Not for fame."

Music written from devotion not ambition, not for fame
Zero people are exploited there are no tricks up our sleeve
Were gonna fight against the mass appeal
Were gonna kill the seven record deal
Make records that have more then one good song
The dinosaurs will slowly die and I do believe no one will cry
I’m just fucking glad I’m gonna be there to watch the fall
Prehistoric music industry three feet in la brea tar
Extinction never felt so good

Er wordt in dit soort discussies te veel gepraat over het geld alleen. Dat is niet waar muziek om draait, remember? Muziek draait om fun en liefde voor het vak.

Niet dat ik nou lullig wil doen ofzo, maarruh Moby, Garbage, Slipknot, Basement Jaxx... die zijn toch best bekend (in reply to masselink's post).

Ik denk dat er wel meer artiesten zullen volgen, maar eerlijk gezegd gebruik ikzelf Napster helemaal niet meer. Dus... nou ja, ik ben benieuwd of dit wel gaat werken

Waarom Napster betaald? Nog steeds een oude discussie, je kan toch net zo goed naar [Admin: niet hier aub] gaan, daar kun je ook bijna alles downloaden.

En goh, wat een artisten zeg, probeer eens wat beters...

* 786562 ZeRoXcOoL

No flame intended... maar op mp3-sites vind je bijna alleen maar die commerciële troep in plaats van echte muziek.


ik bedoelde die site van ZeRoXcOoL... dat [admin: niet hier aub]

Ga maar 'es kijken, vind je alleen maar top40 spul. En zo zijn er nog veel meer sites. |:(

Dat jij & ik en weet ik veel wie nog meer wel beter weten en andere manieren hebben om aan hun muziek te komen is een verhaal apart en hoort ook niet in deze thread thuis.

Sorry voor het misverstand. Kwist niet dat je kwaad werd :P

werd niet kwaad maar vind het wel vreemd dat ik nu een flamebait krijg..... waar slaat dit op.....
diegene wie dat gedaan heeft moet toch even de faq lezen --> http://www.tweakers.net/reviews/164
want dit is niet echt de bedoeling....

wat deepfreezer net zei was gewoon onzin (lees: niet helemaal correct) en als ik dat zeg krijg ik een flamebait....
lekker!! :(
wat zou je dan toch ook moeten met je punten dus maar iemand dissen.... erg positief en ook zeker niet de bedoeling van het modereren om deze manier dacht ik.....
edit:
na het wederom krijgen van een troll omdat ik een reactie gaf op iemand zijn reactie moet ik me wel afvragen: wie heeft het op mij voorzien???? :( maar goed zal deze mening van mij ook maar wat aanpassen... vind trouwens wel dat de controle op het geven van trollen en flamebaits wel wat aangescherpt mag worden...

Napster bloedt langzaam dood, er zijn gewoonweg te veel ongecensureerde alternatieven.
Dit zijn gewoon de laatste stuiptrekken, wnahopige pogingen om het vege lijf te reden :)

De rechtzaak tegen napster is dan ook volkomen nutteloos, uiteindelijk valt er tegen peer to peer nix te doen. Het ultieme wapen tegen de platenmaatschappijen.

Nog even en de alternatieven zijn bij de grote massa bekend (lees: non-tweakers).

Inderdaad ja, veel van mijn vrienden (digibeten) gebruiken al kazaa, iMesh en winMX. Ik ken daarentegen weinig mensen die nog gebruik maken van napster omdat je er simpelweg (bijna) niets meer op vindt. Dit initiatief zal het niet ineens terug populair maken denk ik.

Garbage :) hoihoi

* 786562 GraasGast

alleen moet er natuurlijk gedokt gaan worden...bah

Juist! jij hebt helemaal gelijk!
Ben ook fan van al de genoemde bands :)

[on-topic]
Ben benieuwd of dit soms een poging is om napster weer leven in te blazen. Want zoals iemand al opmerkte, weinig mensen gebruiken het nog.

Als er betaald moet worden zal bijna niemand het doen. Betalend kan ik ook in de winkel muziek krijgen ;) Als het gratis is, dan is het mooi :z

Juist! jij hebt helemaal gelijk!
Ben ook fan van al de genoemde bands

Tijd om eens een onderwerp onder de aandacht te brengen dat op Tweakers nauwelijks aan bod komt: de verdeling van etherfrequenties voor radiostations. Ik heb een aantal postings hier gezien die suggereren dat het om onbekende artiesten gaat. Wel, als je wel eens naar KinK FM luistert dan ken je ze zeker. Alleen, KinK wacht al jaren op een etherfrequentie en dreigt te verdwijnen als ze bij de komende frequentieveiling alleen maar kijken naar wie er het meeste geld op tafel legt i.p.v. wie er kwaliteitsmuziek draait. Voordat het te offtopic wordt, zie www.redkink.nl . Kink luisteren in RealAudio kan op www.kinkfm.com of via de kabel.

hey!
leuk dat je ook fan bent maar dat andere linkje kun je beter submitten als nieuws of zo... of op GOT

kan je niet modden maar is dat is wel een beetje off-topic...
aub iemand anders 8-)

Theo Maassen:
Het gaat erom wat de meeste mensen willen. En de meeste mensen willen dubbel-vla.
(naar mijn mening een trouwnes slecht voorbeeld, want je kunt nog steeds gewoon 2 pakken kopen en dan zelf de vanille bij de chocolade vla doen. :P
Je kunt wel lachen om wat ie hier zei, maar het is wel zo. (kijk maar eens naar de Simpsons, is ook zown leuke weerspiegeling van de maatschappij :))

Napster is vooral handig voor het binnenhalen van obscure artiesten en out-of-print zijnde LP en/of CD titels. platen die je in de Nederlandse platenzaken niet (meer) kan vinden. Wat het aan de man brengen van nieuwe bandjes betreft weet ik niet of ze in de grote vloedgolf van CD releases van de laatste jaren wel zullen opvallen. Daar heb je airplay voor nodig. Als je een act eerst moet downloaden en daarna pas afluisteren is dat indirecter dan dat je hem terloops een aantal malen op radio of TV hoort of ziet.

Juist, dat en top40 muziek. Vroeger kocht je een singeltje, luisterde er 5 keer naar en gooide hem gewoon weg in een doos. Hartstikke zonde van het geld natuurlijk, dus wat doen we? We downloaden het met het grootste gemak.

Het zal in ieder geval het albumverkoop niet echt terugdringen. Ik kan me niet voorstellen dat als je een band of album heel goed vind dat je dan tevreden bent met mp3-tjes. Ikzelf hecht zeer veel waarde aan een orginele cd en doosje, en er is toch sprake van kwaliteitsverlies (hoorbaar of niet). Vreemd, maar het geeft me toch het gevoel van een meerwaarde.

(tenzij je natuurlijk maar 1 nummer op een album goed vind, dan download je het gewoon)

DeepFreezer, ja ik ook :)
internetsites om muziek te downloaden zijn bagger.
zowel qua kwaliteit als qua aanbod.
de kwaliteit van officieel gereleasde mp3's is veel beter, en er komen er per dag zo'n 200 albums/singles bij....
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:36 Aanvraagformulier StarOffice alweer verdwenen
Vorige 14:01 Dutch Power Cows hitparade van 25 juni
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011