Hoofdcategorieën
Device Settings

Meer 1,7GHz Intel Pentium 4 reviews

Door Hielko van der Hoorn, maandag 23 april 2001 16:39, views: 599

Niet alleen AnandTech vond het vandaag nodig een review online te zetten over de nieuwe 1,7GHz Pentium 4, ook de rest van hardware reviewend land heeft vandaag een kijkje genomen naar het nieuwste uit de keuken van Intel.

In tegenstelling tot de meeste vorige reviews was de algemene mening over de Pentium 4 niet negatief, maar zelfs aardig positief. Ome Tom heeft bijvoorbeeld zijn review over de Pentium 4 “More Power For Less Money” genoemd. Oorzaak van deze positieve berichten is natuurlijk de recente prijsverlaging van Intel: ongeveer 350 dollar voor de 1,7Ghz Pentium 4 is een stuk aantrekkelijker dan ruim 500 dollar voor een 1,5GHz exemplaar. Hieronder een stukje uit de conclusie van Tom:

We have to wait for the street prices of Pentium 4 and should not forget the added costs of the motherboard and the RDRAM memory, but it seems very likely that Pentium 4 will gain a lot of popularity now.

Is Pentium 4 1.7 GHz worth the $352 (OEM price, not street price!)? Well, as long as you predominantly use the majority of common software that favors Athlon and as long as Athlon 1333 is still quite a bit cheaper than Pentium 4 1.7 GHz, I would still go for the AMD processor. However, for speed freaks it might be worth to have a look at OEM-boxes with Pentium 4 1.7 GHz processor. They might be well in the same price range as Athlon boxes with AMD760 chipset and DDR-memory.

In summary I would say that the performance of Pentium 4 1.7 GHz might not be such a great deal, but in combination with Intel's price drop it has become a very interesting high-end processor, especially for people who use a lot of upcoming software titles, as e.g. 3D-gamers. Intel was finally forced to come up with reasonable prices. The result will be a much higher acceptance of Pentium 4 processors. Now I am only waiting for 'Northwood' and 'Brookdale'. The times for AMD will finally become harder again.

* Check voor meer reviews:

Volgende 16:40 Introductie IBM AIX 5L Unix-OS
Vorige 15:53 Napster wil filteren met digitale vingerafdruk
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ik denk toch dat je beter ff kan wachten tot de Northwoord core er is, die kan hogere GHz'en aan en wat nog belangrijker is, je hebt er een nieuw mobo voor nodig. Verder is tegen die tijd de software ondersteuning een stuk beter.

nou ik denk dat tegen de tijd dat die nieuwe mobotjes komen en die nieuwe core dat dan de software ondersteuning WEER achter ligt.... dat kan toch niet dat ze DAN ineens WEL bij zijn met hun software???
dan zijn ze net bij met het maken van de optimale software voor de generatie cpu's van nu... lijkt mij

dat dan de software ondersteuning WEER achter ligt.... dat kan toch niet dat ze DAN ineens WEL bij zijn met hun software???

|:( De Northwood (de opvolger van de huidige P4) is een P4 maar dan op 0.13 micron gebakken, maar nog steeds met dezelfde instructies. Dus software voor de P4 is ook geschikt voor de Northwood.

wachten? tot nu toe was er altijd wel een technologie op komst die zeer binnenkort gereleasd wou worden. Systemen die vandaag gekocht worden zijn morgen al verouderd.

Annie zong er al een liedje over: " tomorrow tomorrow i love you tomorow.... tomorow is allways a day away"."

dus zeg hut maar.... wachten of gewoon kopen en over een tijdje weer iets nieuws kopen.

* 786562 boner

Zelfs een Athlon 1.2GHz is op verschillende fronten sneller dan de P4 1.7GHz. Vind ik erg slecht voor een processor van FL 2299,-

[update] wat nou flamebait? klik op de links, dan zie je dat de 1.2GHz Athlon soms sneller is dan een P4 1.7GHz |:(

Zelfs een Athlon 1.2GHz is op verschillende fronten sneller dan de P4 1.7GHz. Vind ik erg slecht voor een processor van FL 2299,-

Leer eens lezen...je "krijgt" er ook 2 x 128MB RDRAM bij. Als je dat eraf haalt, blijkt de P4 helemaal niet zo duur te zijn.

Leer eens lezen...je "krijgt" er ook 2 x 128MB RDRAM bij. Als je dat eraf haalt, blijkt de P4 helemaal niet zo duur te zijn.
Pricewatch: AMD Athlon Thunderbird 1333 + 2x 128MB PC133 FL 909,- (1108 voor 256MB DDR)
Daarmee vergeleken is de P4 dus een flink stuk duurder (heb ik het moederbord nog niet eens meegnomen). En nu blijkt ook nog eens dat de P4 1.7GHz op verschillende punten nog steeds slechter performed dan een 1.2GHz AMD.
Dat vink ik dus slecht voor zo'n ontzettend duur (zelfs na de prijsverlagingen) platform.

Waarom? Ik geef mijn mening. Het zijn die kleine kindjes hiero die niet kunnen modden of op hun kleine teentjes zijn getrapt na gegronde kritiek.

Een Tbird 1333 met 2 x 128MB DDR PC2100 SDRAM + heatsink/fan (dan heb je een "boxed versie") komt al gauw op zo'n f 1.300,-. Als Intel binnenkort zijn prijzen halveert (ik neem aan dat in die f 2299,- dit nog niet is doorberekend) en AMD dit niet in dezelfde mate volgt, komen ze 'boxed' wel dicht bij elkaar in de buurt te liggen.


Als een stuk of 10 (gerenomeerde) sites zeggen dat de P4 op sommige punten slechter performed dan een 1.2GHz TB ga jij toch niet lopen roepen:
p4 is op alle fronten sneller
:?

p4 is op alle fronten sneller, ik heb er ook een en het loopt perfect, ik heb ook een t-bird 1200 en die loopt veel veel veel slechter...

Ik snap je vergelijking niet helemaal. Ten eerste bestaat er geen P4 1,2 GHz en wel een Athlon 1,2 GHz (Ik neem maar even aan dat je een P4 1,3 hebt), verder lijkt het mij niet erg zinvol deze vergelijking te trekken, want ik neem niet aan dat beide systemen identieke videokaarten, hdd's, hoeveelheid geheugen, e.d. hebben...

Een Duron 900 met GeForce 2 GTS presteert ook beter dan een Dondervogel op 1,1 GHz met een TNT2 M64, maar dan roep ik ook niet dat de Duron sneller is.

Het is toch te voorbarig om conclusies te trekken uit die benchmarks. Zolang er geen benchmark is die geoptimaliseerd is voor zowel een p4 als (bv.) een athlon zullen we nooit echt weten welke processor er nou echt sneller is. ;(

[quote]for people who use a lot of upcoming software titles, as e.g. 3D-gamers.
[/qoute]

Grappig! Deze processor is dus speciaal voor 3D gamers gemaakt...

en dat terwijl geen geen ene bal uitmaakt (in FPS) of je nou een Gforce2-Toeters-en-Bellen met een Celeron 550MHz of een Pentium 4 1.7 Gig. Helaas zal het nog wel even zo blijven dat je videokaart de beperkende factor is.

en dat terwijl geen geen ene bal uitmaakt (in FPS)...
Ik heb anders wel verschillende benchmarks van Quake3 gezien waar de P4 vet sneller was dankzij de enorme geheugenbandtbreedte (wat een woord :)).

Wel ivm. met de Celeron550MHz, die vormd nog steeds een diepe bottleneck voor je videokaart.

Vanaf ongeveer 800MHz (Athlon of PIII) vormt in OpenGL spellen als QuakeIII je je CPU geen bottleneck meer. Dus Athlon 900 of P4-1700, dat maakt opzicht maar enkele procenten winst.

Het heeft geen zin een onderdeel te gaan upgraden die geen bottleneck meer vormd, zoals de cpu. Alleen als deze nieuwe features ondersteund. Dus een p4 opzicht is voor de toekomst een goede koop, maar een met een hogere clockrate maakt het nauwelijks verschil door wat boven is beschreven, en dus verspilling van je geld.

Quake wordt zo goed als in elke review gebruikt om CPU SVGA te testen maar de ene game loopt op P4 goed terwijl 'n andere op de AMD TB. Ze hebben ongeveer 5 games getest over de verschillende reviews maar zegt niets over de niet geteste games. Ene reviewer test maar 2 games: MDK en Quake hoe reprensatief voor alle huidige game titels moet dat zijn? Trek dan nu uw conclusie

Het maakt wel degelijk een groot verschil...

Ik haalde met een tnt2u en p2-400@448 in Q3 71 fps met demo127

Als ik de videokaart had geupgrade had ik ipv 800x600 op een hogere resolutie kunnen spelen met BIJNA dezelfde framerate.

Ik heb de processor vervangen door een P3-650@806 en haal met dezelfde config nu 125 fps met demo127

Op een tweede pc met TB1.2 en Geforce DDR en met dezelfde config haal ik een zielige 115 fps....

Ik ben eens benieuwd wat ik uit een P4 ga halen 8-)

Grappig! Deze processor is dus speciaal voor 3D gamers gemaakt...
Nieuwere 3d games is slechts 1 v.d voorbeelden waar een P4 goed voor is. Ook het handlen van multimedia in het algemeen, is iets waar de P4 sterk in is. Video-editten (zoals home-videootjes bewerken, leuke webpagina's maken met streaming media, weleens dvd's geripped en naar MPEG overgezet :)?), of geluidsbewerking (CD -> MP3, wie doet dat niet?).

Doordat Intel de prijzenoorlog nu ook is aangegaan, denk ik dat we eind dit jaar voor een prikkie een high-end cpu kunnen hebben. Klanten zijn niet meer bereid om 1 á 2 mille uit te geven voor een snelle processor. Eerder onder de f 1.000,-. Ik denk dat het niet al te lang meer zal duren dat de snelste cpu's rond de 5 - 600 gulden kosten. Intel wil persé zijn marktaandeel behouden en de consument stimuleren een nieuwe (P4) processor (dus nieuwe PC) aan te schaffen. De PC markt in de U.S. is vorig kwartaal tegengevallen.

Niet alleen gaan ze nu aggressief de prijzen omlaag gooien, maar ze zijn eind februari ook met een 300 miljoen dollars kostende reclame-campagne begonnen. Daarvoor hebben ze o.a. een in de U.S. zeer populaire en innovatieve theatergroep ingeschakeld voor hun TV-commercials (die je hier, hier en hier kunt zien), The Blue Man Group geheten, die multimediaal theater bedrijft.

en dan krijgen we weer een japanner die een koude dag gebruikt om zijn 1,7 GHz over te klokken naar 2,5 GHz zodat deze met rc5 even snel is als een duron 800 :+

Ik begrijp niet dat mensen altijd kijken naar de benchmarks. De benchmarks zeggen nog niks over hoe snel hij is en aanvoelt. Ik heb gehoord dat de P3 ook wat sneller aanvoelt als een AMD, terwijl de AMD beter is in benchmarks. De P4 is volgens mij ook wel wat sneller dan een AMD, ze moeten eens op de P4 wat doen waar heel erg veel bandbreedte voor nodig is, en dat dan ook op een AMD. De P4 wint denk ik dan voor zijn gigantische bandbreedte tov een AMD.

Lees de review, hij wint met Quake en Divx encoding :(.

en dat komt door zijn geheugen...

kan je nagaan dat ze een ddr chipset voor de p4 geplant hebben, dat wordt een afgang ;)

Als dat je hoofd bezigheid is Quake, Flask op je PC draaien: go P4

Ik doe dat nie want
* 786562 SG
serious sam demo en UT

dus in mijn geval :go AMD TB

Als het goed is zal een p4 1.3 over paar weken 500.- kosten. dan heb je gelijk de nieuwe tech en Rimm. :9
Een G3 en ASUS p4t mainboard erbij, heb je gelijk een supercomuter.
Beter dan een AMD 1.3 want die zal toch verouderd zijn als de palminio komt.

mits je die TB gewoon na bios update kan vervangen door 'n palomino en die TB 1,3 houd zo'n 1,5 -1,7 P4 aardig bij niet slecht voor zo'n oudje

En de P4 is niet verouderd als de northwood er aan komt ??

350 dollar ik zie het alleenmaar voor 2299,-
Hoe kan dat nou ?

Over 3 weken zal het f1200.- zijn.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:40 Introductie IBM AIX 5L Unix-OS
Vorige 15:53 Napster wil filteren met digitale vingerafdruk
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011