Hoofdcategorieën

Yahoo verliest zaak om nazi-pages

Door Tweakers.net Nieuwsposter, maandag 20 november 2000 21:51
Bron: ZDNet, views: 655

Yahoo heeft in Frankrijk een rechtzaak verloren, die was aangespannen door een aantal anti-discriminatie organisaties. Op ZDNet is te lezen dat de rechter besloten heeft dat Yahoo Franse websurfers moet bannen van pagina's die Nazi-related zijn. Op yahoo.fr zijn dit soort pagina's al niet meer te bekijken, maar nog wel op bijvoorbeeld yahoo.com, waar Fransen ook naartoe kunnen surfen. Yahoo's argument was natuurlijk dat de .com onder de Amerikaanse wetgeving valt en dat daar dus de wet op de vrijheid van meningsuiting wordt toegepast zoals dat in de V.S. gebruikelijk is. De rechter vond van niet:

Judge Jean-Jacques Gomez confirmed a ruling that he first issued on May 22 ordering Yahoo! (Nasdaq: YHOO) to prevent people in France from accessing English-language sites that auction Nazi books, daggers, SS badges and uniforms. He had stayed the decision pending testimony from three computer experts on whether the ruling was technically viable. [...]
Three Web security experts told the court earlier this month that a filtering system could work by testing the Internet service provider address of Web surfers as well as the keywords they used.
They said such a system would work for up to 90 percent of users.
One of the team, Vinton Cerf of the United States, said at the time that he believed the move was contrary to the very idea of a World Wide Web, an electronic galaxy where information and ideas were exchanged with no physical borders.


Dit is ongetwijfeld niet het laatste dat we van deze uitspraak horen. Het idee dat het internet grenzeloos is wordt hiermee gewoon overboord gegooid.

Volgende 22:03
Vorige 21:48

Reacties

«  1  2  3  4  »

La France; Le Chine du Ouest

Nee ff serieus, als Frankrijk dat zo graag wil, dan moeten ze daar maar lekker zelf voor zorgen. We gaan toch ook niet vertellen wat ze in Spanje uit zenden omdat wij hier met de satelliet al die stierengevechten ontvangen?

(ik hoop dat mijn Frans nog enigszins kant of wal raakt :P)

Met alle respect hoor, maar dit gaat natuurlijk nergens over, wat kan die zoekmachine er nu in 's hemelsnaam aan doen dat ook de foute pagina's worden geindexeerd...

Je kunt toch ook de uitvinder van het alfabet niet verantwoordelijk stellen voor het uitkomen van boeken als mein kampf ofzo??

Nee dan kun je net zo goed meteen het hele internet bij de wet verbeiden.

Ik vind dit dus niet goed overdacht. Ok, de .fr site is aangepast. Daar moet het mee uit zijn. Eigelijk moeten dus door frans toedoen buitelandse sites zich aanpassen omdat er franse bezoekers op kunnen terrecht komen ?
Is dat niet nogal egoistische houding.. typisch frans..
laat de rest van de wereld zich maar aanpassen.
Eigelijk vind ik dat dergelijke beslissingen te gemakkelijk worden genomen door rechters.
Misschien wel juridisch terrecht, maar laat ze eens nadenken over de gevolgen bij dergelijke zaken...

Op zich is er wel vrijheid van meningsuiting enzo.
Maar ook hier in NL mag je bepaalde dingen niet roepen of schrijven, dat is wettelijk zo geregeld.
Dit is de bescherming van de zwakkere groepen, daarvoor is de wet. Dit zijn de eerste tekenen dat Internet zijn anarchie aan het verliezen is, sommige mensen zijn het er niet mee eens, maar stel nu eens dat JIJ de dupe wordt van een website. (laster en dat soort dingen, planning van een aanslag op jouw en je familie) Ik denk dat je blij bent dat er iemand aan jouw kant staat.

Als ik in amerika aangevallen wordt ga ik niet in frankrijk naar de rechter. Het is een fransman die iets de grens overbrengt, geen amerikaan, dus is de opvrager in dit geval fout bezig, niet de aanbieder. Moet een winkel ergens in afrika gaan vragen of die fles drank die verkocht gaat worden niet illegaal wordt meegenomen naar zweden of noorwegen ?? Dat is je reinste kolder, dat vindt ik ook van de beslissing van deze rechter.

[Off-topic]
Ik hoop alleen dat ze in amerika eens wat minder ruim omgaan vrijheid van meningsuiting, en met het recht op bezit en gebruik van wapens.
[/Off-topic]

Dit is weer de typisch Franse mentaliteit. Ze denken altijd dat de wereld zich naar hun mening moet schikken. Ik vraag me overigens af in hoeverre Yahoo gehoor moet geven aan deze uitspraak. Ze vallen zoals ze zelf al zeggen niet onder de franse rechtspraak en ik zie nog geen gendarmes het hoofdkantoor van Yahoo in Amerika bestormen. (Hoewel ik het een leuk schouwspel zou vinden.)

Even voor de duidelijkheid. ik geef hier geen standpunt over het materiaal op de sites, maar puur op de uitspraak.


Tikvaud

Typisch Frans of niet, in dit geval is hun mening er een waar inderdaad de hele wereld zich naar zou moeten schikken.

Een weekje alle routers naar frankrijk uitschakelen kan helpen }>

Ik denk dat door dit soort uitspraken een nog grotere chaos gaat ontstaan, stel dat je een website maakt, en dan moet je 1100x10^12 dingen controleren omdat er misschien iets in een andere land verboden is.

Als ik nu een page maak en host in Zwitserland, en daarin de Moslims aanval, een rechter in Iran vind dat niet moet kunnen, vind ik dat Iran moet regelen dat inwoners dat niet moet kunnen zien (censuur, ben ik zwaar tegen), niet dat IK (mijn mening) MIJN page moet aanpassen.
Maar zoals al velen voor mij zeiden, Frankrijk wil weer eens laten zien, dat ook zei op Internet zitten, en dat zal de wereld weten, want per slot, niet Al Gore, maar Chirac heeft internet bedacht :)

Test het volgende:
Ga een uur lang rasistische leuzen voor het politiebureau roepen, en als ze je oppakken hou je vol dat het je mening is. Iedereen (behalve wat Nazi's) is het ermee eens dat je dat niet mag doen. Dat is vastgelegd in de wet. Doe je het op internet:
Nee joh, dat mag wel, niks mis mee. Het gaat hier over DUIDELIJKE dingen, die je op internet zet, omdat je ze niet op straat mag zeggen.
Of ben jij een KinderPorno liefhebber?

De vergelijking gaat nogal krom omdat de rascistische/discriminerende leuzen hier bij wet verboden zijn.

Om een andere vergelijking te pakken: In Noord-Korea stonden (zijn inmiddels weg) aan de grens met Zuid-Korea grote luidsprekers propaganda naar het zuiden te pompen. In Zuid-Korea konden ze dat niet verbieden, omdat de wet maar tot de grens geldt. Waarschijnlijk zal een Zuid-Koreaan die diezelfde leuzen en Seoel begint te roepen wel direct opgepakt worden.

Dus: frankrijk heeft een probleem, en zolang die teksten in de USA niet verboden zijn, houden ze een probleem.
edit:
Was een reactie op TheGhostInc. , maar staat iets te laag.

Zorry hoor, maar dit vind ik dus grote onzin. Nu moet Yahoo dus filter zooi gaan gebruiken omdat die eikels in frankrijk vinden dat fransen niet Nazi paginas mogen. Laat die Fransen het mnaar zelf doen, gewoon een filtertje bij elke ISP }>. Dus als een of ander groot land ergens een mooie portal (met zooi die in dat land niet mag) vindt, mogen ze zomaar dat bedrijf achter die portal aan klagen :r

Ik denk dat het wel los zal lopen hoor, zie de hele Napster toestand, waar het ene bedrijf wordt aangeklaagt neemt het ander het gewoon over. De hedendaagse wetgeving voldoet gewoon nog steeds niet in dit soort gevallen. Een nieuw domein is echt veel sneller aangevraagd dan een rechtzaak is afgehandeld.....

Ze moeten gewoon wetgeving op de ISP zetten, dat is de grens van ons land, en zij hosten alle informatie (of geven verbinding naar die informatie)
Uiteindelijk moet er iemand zijn die de informatie online zet, als je de ISP hiervoor verantwoordelijk stelt, kun je ook wat druk zetten. (UPC zal het niet leuk vinden als ze geen internetdiensten meer mogen leveren (inzovere ze dat wel doen), een domeintje huren kost niks en kan onder bijna elke naam)

Laten ze zich in frankrijk eerst maar eens afvragen waarom mensen in die troep geinteresseerd zijn en waarom zon 20-25% van de setmmen op nationaal niveau naar franse nazi-partijen gaat...


* 786562 blouweKip
Nu zijn het nog nzai-pagina's die geband worden (waar de meeste mensen wel voor zijn), maar het is maar een kleine stap om andere zaken tegen te houden (bijv. net zoals in china amnetsy wordt tegen gehouden)


* 786562 blouweKip

Three Web security experts told the court earlier this month that a filtering system could work by testing the Internet service provider address of Web surfers as well as the keywords they used.
Gelukkig zetten ze zelf er al bij dat dat in 90% van de gevalllen zou moeten werken. Als ik naar mijn eigen IP adres kijk, dan is dat gewoon een adres van @home. Ik kan er niet uit aflezen dat dit een NL adres is of een US adres.

Daarnaast vraag ik me af welke keywords je wil gaan gebruiken. Stel ik pak gewoon de woorden NAZI, Hitler, Goering en Rommel. Wil ik nu een site hebben die deze heren verheerlijkt, of zoek ik informatie over de 2e wereldoorlog. Het schijnt dat dit nog steeds wordt onderwezen op scholen, en dat er wel eens een scriptie over geschreven moet worden. Hetzelfde kan ik zeggen over keywords van mijn site. Moet Yahoo nu elke site met dergelijke keywords gaan controleren?

PS.: Straks gaan wij dat krijgen met sites over de diverse drugs.. Mark my words.

Toevoeging:
Ik vraag me overigens af waar dit gaat eindigen. Krijgen we vervolgens een franse rechter die alle webhosters ter wereld gebied om "foute" sites niet aan fransen te tonen. En dan de Chinezen, de cubanen, de irakezen etc. (Nieuw softwareproduct M$ countryblocker for IIS...)

Ik kan er niet uit aflezen dat dit een NL adres is of een US adres.
Jawel hoor. Nederlandse @home adressen hebben het volgende formaat:
computernaam.regionaam.nl.home.com

die .nl doet 't 'm

Inderdaad, maar soms hangt er geen @home naam aan een ip dus kun je geen nslookup doen. Maar als je dan op www.ripe.net kijkt in de whois-database dan kun je gewoon zien dat die ip-range toegewezen is aan @home met Nederlandse contactinfo...

Ja dat weet ik. Alleen zie ik dat aan het IP zelf niet. Om iets dergelijks als de Fransen willen goed van de grond te krijgen, moet je snel een database hebben met de IP adressen. Je moet niet afhankelijk zijn van een DNS naam. Als je NL.. nee FR gaat zoeken in de DNS naam dan zou je iemand die surft via FReeler.nl. Je zou dan precies moeten nagaan welke Ip ranges in Frankrijk actief zijn en die selectief uitfilteren. Bovendien moet je dit steeds opnieuw gaan bijhouden. In andere woorden.. onbegonnen werk. (Zal ik nog maar een blikje werknemers gaan open trekken.)

Kort gezegt: het begin van het einde.

Veel meer valt er gewoon niet over te zeggen.

Nee, niet echt, de fransen zijn altijd van die mentaliteit geweest (alle franssprekende is een betere samenvatting)...
Ik zou het moeten weten, 15Km van brussel en juist naast frankrijk (geografise gezien :)

Zodus ik zeg, laat ze dan gans het internet bannen, zoals ze nu al willen proberen met het engels...
Ze kunnen het toch niet tegenhouden, het ver-engelsen en het internet overspoelt de fransen toch...

Als gans de wereld 1 systeem hanteerd en de fransen een andere, wie gaat er winnen denk je :)

Daar heb je gelijk in!
De fransen hebben al een tijdje een wet, waarin ze hosters verplichten om sites die in frankrijk gehost zijn, verplicht in het frans moeten.
Ook 25% van alle muziek op de radio moet Frans zijn.
Fransen zijn echt verliefd op hun zelf, ze denken volgens mij echt dat wereld rond Frankrijk draait.

(en wrom zou bijna ieder volk een hekel hebben aan Fransen? :))

Ik vind dit dus echt een zeer matige actie. Want al zou het die Fransen echt lukken om Yahoo deze onzin uitspraak op te leggen, dan kunnen ze ze toch niks maken in Amerika. Of er moet een internationaal arrestatie bevel op ze komen te staan ofzow :?

En dan nog iets: waarom alleen Yahoo? Waarom niet Altavista en Infoseek en alle andere search engines? Sorry hoor, maar ik vind dit echt heel raar...

Als ze hier echt iets aan willen doen, dan moeten ze het bij de ISP's leggen en niet bij de search engine...

Yahoo is niet alleen een search-engine, maar ook een verzameling links waar Durk-Jan zijn vingers bij mag aflikken.

Toen ik pas begon met internetten zat ik altijd op Yahoo - als je door de categorieën heen klikt vind je vaak een pagina over het onderwerp dat je zoekt, en vanaf die pagina vind je de rest.....en volgens mij kun je ook gewoon doorklikken tot je bij Nazi onderwerpen uit komt.

Ik zal eens ff gaan kijken, moet toch mijn @yahoo.com eens checken......
------------------------------------------------------------------
+nazi +"klu klux klan" -against

levert meer op dan je wilt weten, alleen komen precies dezelfde resultaten bij Google opduiken, aangezien Yahoo Google search gebruikt.

Wat een gemierenneuk.....

Jee als je ff wil kotsen zeg :r
+nazi +"klu klux klan" -against @google ff gedaan :r :r :r
Ztelletje zieke figuren :r

Yahoo is niet alleen een search-engine, maar ook een verzameling links waar Durk-Jan zijn vingers bij mag aflikken.
Het vroegere Geocities is tegenwoordig ook van Yahoo. Het materiaal waar de Fransen aanstoot aan nemen (er vanuit gaande dat deze rechter het complete Franse volk vertegenwoordigt) staat dus op servers van Yahoo.

Overigens is discriminatie ook in Nederland bij de wet verboden. En naar mijn weten dus ook het verspreiden van discriminerend propagandamateriaal. Ook in Nederland is er discriminerend materiaal bij ISP's weggehaald.

Het enige waar de Fransen wel uniek in zijn is dat ze een buitenlander verantwoordelijk stellen voor het lees/kijk/luister -gedrag van hun eigen volk. ;(

Ieder land heeft zijn eigen vorm van vrijheidsuitingen. Zo proberen wij discriminatie de wereld uit te helpen maar blijven de vrouwen nog steeds minder betaalt dan de man :Y). Het internet is net zo maar in Irak/Iran en al die andere landen hebben ze duidelijk andere Ideeën betreffende gelijkheid en mensenrechten. Op het gebied van internet staan daar de vele proxy's goed hun werk te doen en filteren vele US sites eruit.
Hoewel ik tegen Nazi aanhangers ben hebben die mensen ook het recht hun mening te uiten zolang het binnen alle wetgevingen valt. Kan Frankrijk daar niet tegen moeten ze alle proxy's maar programmeren om dit te filteren.

Dan kun je als streng islamitisch land net zo goed allerlei franse sites gaan aanklagen omdat er foto's van ongesluierde vrouwen op staan.

Belacheloos! :r

Eens kijken hoe die fransozen dan reageren.

Nu wordt het helemaal mooi. Fransen die uberhaupt DURVEN te zeggen wat een Amerikaans bedrijf in zijn eigen land mag doen! Helemaal van de zotte is het. Als de Fransen zo graag een blokkering willen, dan moeten ze daar maar zelf voor zorgen. Yahoo werkt helemaal volgens de wet, en ze hoeven m.i. ook helemaal zich niets van deze aanspraak aan te trekken, er is geen internationaal recht op toepassing.

"De rechter in Lutjebroek heeft bepaald dat de Eiffeltoren om moet, het is namelijk horizonvervuiling. Alle Lutjebroekerskunnen er heen, dus zij gaan er ook over. Om met die toren"

De mensen die Tweakers netjes bijgehouden hebben weten natuurlijk dat deze rechtzaak alleen gaat over het Auction gedeelte van Yahoo.. Dus niet over de Search en de Directory....

Zie www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11090 van eind mei.. Duurt allemaal lekker lang zeg dat juridisch geblaat :'(

Maar inderdaad allemaal slechte zaak :(
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:03
Vorige 21:48
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: