Hoofdcategorieën
Device Settings

Tekort aan IT-specialisten stijgt schrikbarend

Door Mark Timmer, vrijdag 20 oktober 2000 18:36
Bron: Nu.nl, views: 1.150

Volgende een onderzoek van International Data Corporation zal het personeelstekort in de IT-sector de komende paar jaar verdubbelen op West-Europese schaal, zo schrijft Nu.nl. Dit is uiteraard niet echt goed voor de technologische ontwikkeling, dus moet er wat aan gedaan worden. De ideeën liggen er al om mensen van buiten Europa hierheen te halen, maar of hier het totale probleem mee kan worden opgelost zal nog moeten blijken:

Het tekort aan geschoold personeel in de informatietechnologie in West-Europa zal verdubbelen van 850.000 mensen vorig jaar tot 1,7 miljoen in 2003. Tot die conclusie komt International Data Corporation (IDC).

Volgens een studie van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau zal het tekort de komende jaren in alle West-Europese landen oplopen. "Het probleem valt alleen op te lossen door immigratie."

Scholing kan pas op middellange en lange termijn soelaas bieden. De enige oplossing voor de korte termijn is werving van personeel buiten Europa. Steeds meer landen zien dat onder ogen.

Duitsland is van plan 20.000 speciale visa te geven aan geschoolde immigranten. De Britse regering probeert op het moment de visumprocedures voor dergelijke gevallen te versnellen.
Volgende 19:52 Wilde geruchten: Sun koopt AMD?
Vorige 17:16 Rambus RDRAM vs. DDR-SDRAM @ Hardwareinfo
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Das heel mooi hoef ik niet bang te zijn dat ik geen baan krijg, maar ja of al die buitenlanders de oplossen zijn......

Hmmz hoop niet dat ze weer mensen gaan halen, dan krijg je hetzelfde effect als met die turken die in nederland kwamen om te werken.
Ze kunnen beter zelf mensen opleiden. (europeanen)

Ik geloof dat je werk in de IT niet kunt vergelijken met met de fabrieksbaantjes waar de Turken destijds voor gehaald zijn.

klopt!
Het is een feit dat hoger geschoolden minder fanatiek godsdienstig zijn. Ze hebben ook waarschijnlijker ook een gemeenschappelijke taal met de rest van de wereld (Engels) en hierdoor is de integratie weer wat makkelijker

Turkije ligt toch in Europa of niet :?

O nee sorry, je begrijpt het verkeerd:
Turkije is verhuist naar Europa :)

Fout grapje hoor, sorry }>

Butthead Bennie en FrozenBrain, wat gezellig dat jullie hier zijn!

'al die buitenlanders'
'hetzelfde effect als met die turken die in nederland kwamen om te werken'

Wat bedoelen jullie nou precies? Jullie kunnen de concurrentie niet aan? Jullie kunnen het alleen vinden met mensen die ook uit de klei getrokken zijn?

Nou... uiteindelijk is dit natuurlijk niet de oplossing, maar gewoon een paar honderdduizend zuid-oost aziaten importeren moet kunnen. }>
Ze hebben nog een efficientere hersenindeling dan wij west-europeanen ook.

Das heel mooi hoef ik niet bang te zijn dat ik geen baan krijg, maar ja of al die buitenlanders de oplossen zijn......
Leer nou eerst maar eens goed nederlands schrijven :)

Waarom ben ik nou zo slecht in wiskunde.... :(

Je hoeft helemaal niet goed te zijn in wiskunde.
Het ligt eraan wat je in de IT wilt doen.
Een beetje logisch denken is wel vereist, maar je kan je op terreinen specialiseren waar je niet zoveel met wi te maken hebt, maar toch met IT.

Suck6

Onzin. Wiskunde heeft een hoop met TI te maken. De meeste mensen die niet slagen voor hun HBO zakken op Wiskunde. En zoals iedereen weet znoder papieren is het moeilijk waarmaken wat je kan. Een bedrijf wil dingen op papier hebben (weten ze waar ze aan toe zijn) en niet een werknemer die zegt IK kan dit IK kan dat.

Juist, dat heb jij toch maar mooi verkeerd in je bolletje zitten. Bedrijven zijn niet zo geinteresseerd in wat voor cijfers je op een HBO haalde, maar waar je toe bereid bent en wat je instelling is. (natuurlijk moet je wel enigzins een logische opleiding hebben, maar ook niet altijd)
Maar goed, wat ik dus zei is dat logisch denken wel handig is en niet perse wiskunde. Bij wiskunde leer je wel logisch denken, maar ik heb daar meer aan, dan wat ik op de middelbare school aan wi geleerd heb en toch studeer ik Hogere informatica met erg leuke resultaten.
Btw.. je moet ook wel consistent zijn in de IT, iets wat jij blijkbaar niet bent gezien je eerste en 2e zin. Ik zie nl het verband niet tussen IT en dat er veel mensen niet slagen op het HBO omdat ze zakken voor wiskunde. :+

Een bedrijf wil inderdaad wel dingen op papier hebben, maar niet in de vorm van een cijferlijstje van 1 of andere opleiding. Men is veel meer geinteresseert in de dingen die je tot dan toe gedaan hebt. Dus waar ze je ervaring uit kunnen afleiden...
Dit betekent simpelweg dat als je het bedrijfsleven instapt je op de onderste trede mag beginnen, ongeacht welke cijfers je op je opleding hebt gehaald. Naarmate je meer waardevol (=je bewijst dat je dingen KAN) voor het bedrijf bent, zal het je ook meer gaan koesteren...
En dit zeg uit ervaring. Ik zit nu 6 jaar in de IT zonder dat het me gelukt is om m'n studie informatica af te ronden, maar ik kan zeggen dat de bedrijven waarvoor ik gewerkt heb een probleem hadden toen ik wegging. Ik wil niet zeggen dat ik goed ben, maar als bedrijven door mijn vertrek klanten verliezen, lijkt me dat geen beste zaak... Wel voor mij uiteraard :)

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een belangrijk aspect van Informatica is abstract denkvermogen. Wil je dit een beetje trainen, dan moet je wel met wiskunde aan de gang. Dan niet de kant van de wiskunde van differentiaal- en integraalrekening, maar de formele bewijsmethoden en algebraïsche specificatie-kant. Zou iedereen in de ICT-branche zich hierin wat meer verdiepen, dan zouden we heel wat beter gestructureerde (en uiteindelijk stabielere) software zien verschijnen...

Dat er zo ongestructureerd geprogrammeerd wordt heeft weinig te maken met gebrek aan abstract denk vermogen en alles met gebrek aan tijd en ervaring.
Op dit moment leer ik op de HI gestructureerd programmeren, dat is een cursus waarbij je vrij weinig wiskunde nodig hebt maar gewoon goed in staat moet zijn om problemen op te delen in hapklare brokken. Dit kost idd veel tijd.

Brakke code heeft over het algemeen weinig te maken met gebrek aan wiskundige kennis. Vaak is het zo dat mensen die informatica doen of goed zijn in wiskunde, of goed zijn in de programmeertechnieken. Deze twee gebieden lijken dan ook tamelijk los van elkaar te staan.

pfew...

er is nog hoop voor mij :)
tussenrapportage stond ik 1,3 voor wisk (maar 1 pw gehad!)


* 786562 -the

Gewoon de IT in gaan Gallus :)

Wat is eigenlijk nu een IT specialist?
Ik werk in een winkel als notebook verkoper en weet er alles vanaf...hoe je moet recoveren , technishe snufjes bij bepaalde modellen etc etc..ben ik nu een it specialist of hebben ze het over mensen die weten hoe ze servers moeten onderhouden enzo???of mensen ie weten hoe ze een microchip in elkaar moeten zetten?? :?
I.T specialist is wel een heeeeeeel ruim oord vind ik...
of ben je al specialist als je een systeem in elkaar kan zetten?

IT staat voor Information Technology (duh!), en met een IT'er wordt dan ook een persoon bedoelt die in de Information Technology werkt.

En om kort te zijn dit zijn dus de mensen die programma's / websites enz. schrijven, en de mensen die de hardware e.d. bouwen.

De verkopers zijn gewoon verkopers. Tuurlijk een verkoper kan ook verstand hebben van het interne van de computer, maar dat kan de overbuurjongen ook hebben. Dat maakt hem/haar nog geen IT'er...

Dat is dus echt geen goede definitie hoor. Iemand die websites maakt noem je eerder een designer of programmeur, maar toch geen IT-er.

:7

Web-Designers en Programmeurs zijn wel IT-ers, er even van uitgaand dat ze dit voor hun beroep doen, niet iederen dus die een web-site of applicatie maakt.

Ben ik niet echt met je eens...ik werk bij een IT toko (Origin), en ik zie daar iets meer dan alleen techneuten.
Wil je weten wat een IT'er is, pak dan het ISM3 model bij de hand, daar staan de meeste functies goed in beschreven. Weet ff geen URL maar d'r is d'r vast en zeker eentje.

Hmmm, IT'er. Ik zal een lijstje proberen op te maken van beroepen (Globaal)
-Applicatie/Netwerk/Systeembeheerders
-Consultants (voorlichting)
-Auditors (controle en voorlichting)
-PC/netwerk/groupware specialisten
-Programmeurs
-Webdesigners
-Routing specialisten
-Helpdeskmedewerkers
Dit zijn denk ik de meest voorkomende beroepen, waar ook de meeste tekorten in zijn. Voornamelijk in deze:
Systeem/Netwerkbeheerders
Groupware/Netwerkspecialisten
Programmeurs
Helpdeskmedewerkers
Kijk maar is in de krant hoeveel programmeurs en systeembeheerders er gevraagd worden. Evenals helpdeskmedewerkers.
I KNOW, coz i am a specialist :) :) :) :)
Het enige voordeel van die extreme tekorten is voor mensen zoals mijzelf, die al in de IT zitten en carriere willen maken. Daar zijn echt ALLE mogelijkheden voor. Ik zit gemiddeld 1,5 jaar bij een baas, en dan ga ik weer naar een betere funktie, met nog meer mogelijkheden en nog betere opleidingen.

Ja we hebben nu allemogelijk heden maar door dit soort grappen kan daar natuurlijk snel verandering in komen. :(
Nu kan je natuurlijk om de 1,5 jaar een nieuwe baan gaan zoeken. Maar ook is het mogelijk om een nieuwe functie aan te pakken.
Waar door je niet weer opnieuw moet beginnen.
Nu maar hopen dat de IT wereld niet in elkaar sort ;)

Ohhhh, wat vindt ik dat als IT'er toch verschrikkelijk erg! Nou gaat m'n baas me meer salaris betalen omdat ie anders bang wordt dat ik vertrek. (en natuurlijk geef ik hem wat prikkels in die richting) }>

werd ook net op icq gescout jah :)

Ik denk niet dat ze veel hebben aan een 15 jarige IT specialist ;) Of wel? Stuur dan een briefkaartje naar : :D :D :D

oh ja wel hoor, op mijn 15e was ik al lekker bezig met databasejes en programmeren in Ms Access...
En voor het geld dat ik daar mee verdiende zal je toch heel wat uurtjes hamburgers moete flippen bij de mac :)
Gewoon reageren op die vacatures... 't was bij mij bij de 1e of 2e al raak

Waar kun je die vacatures vinden?
Ben momenteel bezig met een studie informatica en wil best wel wat bijverdienen, maar moet wel te combineren zijn met studie.

Je kunt gewoon zoeken naar IT bedrijven op google of Altavista, tik er even je woonplaats bij, of het woord telewerken, stuur wat mailtjes, wordt je zo aangenomen.

Ik heb het geluk gehad dat er een in mijn jaar iemand zit die mensen nodig had voor zijn bedrijf, tegen goede betaling, beter dan wat ik tot nog toe gevonden heb op internet, maar kijk eens op www.alternet.nl daar kun je namelijk freelance werken geloof ik.

Er is op dit moment werk in overvloed op het gebied van ASP, PHP en dat soort dingen. Dit is erg aantrekkelijk werk voor (informatica) scholieren en studenten, want er is niet al te veel kennis voor nodig ;)

Dit vormt een grote bedreiging voor de It-factor, maar is het niet zo dat de laatste tijd er ook een stijging is in afgestudeerde it-studenten...

Het is de enige oplossing, immigratie, maar dat is toch ook niet echt heel fijnn...

Mensen uit andere landen naar je land halen...

It opleidingen moeten gewoon makkelijker gemaakt worden...

Daar zitten natuurlijk nadelen aan, maar ja, immigratie is echt niet de beste oplossing

weet wel, ik ga de IT in, dus ik zal Nederland helpen :P

Troll?
waar zijn we mee bezig joh?

Dit geintje had men in de US ook dit jaar. Daarom heeft Microsoft 10.000 buitenlanders opgesnord (ergens in china etc). Om deze reden is de hele Green-card-procedure (is gelimiteerd) direct overbalast. Blijkbaar gaf de US-overheid Microsoft voorrang.

Binnen Europa speelt dit probleem dus, en men wil dit oplossen met behulp van Immigratie. Waar moeten deze mensen dan vandaan komen? Aziaten gaaan naar de US, Amerikanen ook en zo blijft er dus voor Europa niet veel over. Europa zal zijn eigen kritische massa maar eens moeten vergroten (voor Nederland dus FLINK investeren in Onderwijs).

Juist, geld zat hier in NL.
Pluk een paar zwervers van de straat.. omscholen die handel.
Kost een paar centen, maar altijd minder dan wat ze nu kosten en ze gaan nog geld opleveren ook. 2 vliegen in 1 klap

Sterker nog, IT is absoluut niet 100% technisch. Meer een combinatie alpha/beta volgens mij. Je moet wel logisch kunnen na denken, maar in feite is een programmeertaal toch een taal. Met spelling, syntax en semantiek. Als je er de moeite voor zou nemen kan je volgens mij makkelijker je oma een programmeertaal leren dan zaken zoals dubbelklikken en slepen. Hier heeft mijn moeder ook al grote problemen mee maar als je een simpele vergelijking voorlegt zoals "als inkomen groter is dan uitgaven print groen anders print rood" is wel te begrijpen.

Juist, hier heb je gelijk in.
Als je de grammatica en de vocabulair van een programmeer taal kent kom je een heel eind. Dat je dan nog geen leuke encryptie software of 3D studio max kan namaken is een 2e ;)

Als je er de moeite voor zou nemen kan je volgens mij makkelijker je oma een programmeertaal leren dan zaken zoals dubbelklikken en slepen.
Volgens mij zijn we met klikken en slepen begonnen omdat oma het COPY commando niet begreep en niet snapte waarom een programma niet opstartte als ze in de verkeerde directory zat terwijl ze het naampje intikte?

Met MS-DOS moesten we zo'n 10 keywords (commando's) kennen om productief te zijn. Dat zat er dus niet in bij de meeste oma's. En nu leer ik hier dat die zelfde oma's een programmeertaal (met minimaal 3x zoveel keywords, maar al snel 5x zoveel of nog meer) makkelijker vinden dan Point-and-Drool?

(Om maar niet te spreken over het abstractieniveau dat nodig is om iets relevants te programmeren; de gemiddelde oma heeft moete met het abstractieniveau van een hierarchische directorystructuur, vandaar dat ze dat slepen ook niet snapt.)

Moest oplossing zijn trouwens.

Maar doordat er een banen tekort is kun je ook meer eisen stellen bij je baas natuurlijk

Iedere gek die een LOI cursus doet mag zich tegenwoordig IT'er noemen. Verschrikkelijk vind ik dat. Ik vind dat er een soort van officiele status moet komen. Net als advocaat of notaris. Dat ben je niet zomaar.
Daar wordt het begript IT'er een stuk duidelijker van.
(En tevens de loonstrookjes...hahahaha :) )

Toch jammer dat er altijd maar aan meer salaris word ged8 bij zoiets. Wel leuk natuurlijk zo'n salaris, maar het ideaal moet voorop staan in de wetenschap en IT en niet het salaris

Bullshit. Alles draait in deze wereld om geld, en dan VOORAL de IT business.

Hmmmmm...
maar het ideaal moet voorop staan in de wetenschap en IT en niet het salaris
Er wordt ook niet gezegd dat dit het enige is.

En wat is dan "het ideaal" in de IT ? Het is niet zo dat wij (in tegenstelling tot de wetenschap op sommige vlakken) nu ervoor zorgen dat door ons werk er enge ziektes worden bevochten. (Of iets vergelijkbaars wat in de algemene dienst van de mensheid is...)

Maar hoezo zou je niet lekker dik betaald willen worden voor wat je doet ?

Het feit is dat goede IT'ers schaars zijn, en daar mag je dan best goed voor betaald worden.

Het is een vraag en aanbod verhaal, en hoezo zou jij er niet van profiteren als jij nu net het stukje meer vraag dan aanbod bent ?

Die kennis van jouw vakgebied krijg je ook niet voor niets, daar moet je zelf ook voor leren en moeite voor doen, dus daar mag best wat tegenover staan...

We zijn verdorie geen filantropische instelling hier... :P

Ik vind dat er een soort van officiele status moet komen. Net als advocaat of notaris.
Je kunt lid worden van de Nederlandse Vereniging van Registerinformatici ( www.vri.nl/ ). Die hebben een gedragscode waar je je als lid aan te houden hebt ( www.wtm.tudelft.nl/ethiek/wijzigen/menu_items/links/beroepscodes/informatici.htm offsite link, VRI vindt dieplinken vervelend).

helemaal mee eens bedrijven kijken niet naar ervaring maar naar een stom papiertje

heb je gewoon 5 jaar ervaring wordt er gevraagt om HBO

ik moet het eerste bedrijf nog tegen komen die ook echt op zoek is naar iemand die er wat vanafweet

Dat is niet altijd waar. Ik heb ook geen papiertje (studie informatica niet afgemaakt), maar ik had geen enkel probleem om werk te vinden. Ik ben nu software ontwikkelaar.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:52 Wilde geruchten: Sun koopt AMD?
Vorige 17:16 Rambus RDRAM vs. DDR-SDRAM @ Hardwareinfo
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011