Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Sony heeft Evolution Studios gesloten. De gamestudio maakte onder andere de WRC-games, de Motorstorm-serie en meest recent Driveclub voor de PlayStation 4. Vorige week toonde de studio tijdens de Game Developer Conference nog een demo van Driveclub VR.

Sony zegt in een verklaring dat er regelmatig wordt gekeken hoe "alle middelen in het zeer competitieve landschap zo ingezet kunnen worden dat er commercieel vatbare projecten van hoge kwaliteit uitkomen". Als gevolg van dit proces heeft Sony besloten om Evolution Studios te sluiten. Sony zegt een poging te doen om zoveel mogelijk ontwikkelaars op andere projecten neer te zetten, maar het bedrijf is zich ook bewust dat het waarschijnlijk getalenteerde ontwikkelaars zal verliezen door het besluit.

De meest recente game van Evolution is Driveclub, dat een launchtitel voor de PlayStation 4 had moeten worden. Uiteindelijk kwam de racegame pas een jaar later op de markt, omdat het spel nog lang niet af was op de beoogde deadline. Ook bij de release kampte het spel nog met veel problemen rondom de servers.

Driveclub was voor Sony waarschijnlijk niet het succes waar op werd gehoopt. In oktober kwam nog wel een uitbreiding met motoren uit. Opvallend is dat Evolution vorige week tijdens de GDC in San Fransisco nog een demo toonde van Driveclub VR voor de PlayStation VR. Het is niet duidelijk wat de status is van dat project. Jamie Brayshaw, community manager van Evolution, laat weten dat 'Driveclub voort zal leven onder de zorg van het geweldige PlayStation-team'.

Het Britse Evolution Studios werd in 1999 opgericht en was zeven jaar lang de maker van de World Rally Championship-games. In 2006 kwam de studio met Motorstorm als launchtitel voor de PlayStation 3. Binnen deze serie verschenen nog een aantal opvolgers. In 2007 werd de studio onderdeel van Sony Computer Entertainment.

Driveclub

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Volgens mij is Driveclub inmiddels best geliefd en de Motorstorm-games werden over het algemeen ook goed ontvangen. En Dirt Rally laat zien dat ook daar nog voldoende animo voor is en deze studio had de WRC-naam om te gebruiken. Gekke zet dus van Sony om de studio op te doeken. Al helemaal omdat er vorige week nog die VR-aankondiging gedaan is.
'best' geliefd en 'over het algemeen' goed ontvangen is helaas niet goed genoeg in de keiharde business wereld. Een kleine community die het speelt is niet voldoende denk ik.

Van alle Uncharted games alleen zijn (in ong. hetzelfde tijdbestek) +/- 24 miljoen kopieën verkocht.
Van Motorstorm, Dirt Rally en Driveclub 10 miljoen.

Ik snap dat dit het andere uiterste is, maar dat is om even aan te geven dat het waarschijnlijk niet voldoende winstgevend was.
Met zo'n mentaliteit blijf je op den duur wel in de bekende trucjes hangen, waar op den duur ook een verzadiging optreed.
Zoiets afkappen vanwege "niet genoeg winst" vind ikzelf een beetje raar. Als er sprake is van winst bevaar je volgens mij best een acceptabele koers maar ik zal het ongetwijfeld niet snappen.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 22 maart 2016 18:35]

Goed, daarnaast komt ook het 'fiasco' met de launchtitel DriveClub die uiteindelijk een jaar later op de markt kwam. Het zal heus niet alleen de winstgevende kant van het verhaal zijn.
Gevoelsmatig kan iedereen zeggen dat ze het niet snappen dat een studio alleen maar vanwege 'te weinig winst' wordt gesloten. Ze maken immers een product (in dit geval games) waar mensen blij mee zijn, en wat met de mensen die straks hun baan verliezen?

Maar van de andere kant, uit het oogpunt van de zakenman, kan het een hele normale beslissing zijn. Ik ook, gevoelsmatig, vind dat eigenlijk maar treurig dat het kennelijk alleen maar om de centen gaat, maar ik ben ook rationeel genoeg en heb genoeg van het bedrijfsleven gezien om het te begrijpen.

Mijnziens is dit vooral op grotere schaal een probleem, doordat er zoveel managers en stakeholders zijn in alle aspecten van welke markt dan ook, zijn de lijnen voort zo lang dat bedrijven en hun producten niet langer gerund worden door mensen met passie voor hun vak, maar door mensen op afstand die alleen nummers op papier zien, en daar op hun beurt mee werken.
Wat zou het toch mooi zijn als er iets meer betrokkenheid van mensen zou zijn op dit niveau van bedrijfsvoering.
Ik denk niet zozeer dat het om de winst ging, maar dit was een studio waarop gerekend werd om system sellers te maken, iets dat ze nooit echt gelukt is. Driveclub is meer wat je koopt als je eigenlijk Forza had gewild. Motorstorm zag er altijd wel vet uit maar kwam volgens mij ook niet echt boven de middelmatigheid uit.
Nee joh. Niet het andere uiterste.
Mario Kart met 35 miljoen stuks op de Wii. Dat is een ander uiterste :p
Uncharted is gewoon wel aardig XD haha.
Maar je punt is goed hoor
Helaas worden studio's afgerekend op hoe games het bij release doen. Daarnaast wordt er erg veel gehangen aan een metacritic score, en driveclub heeft een aggregate score van 71 wat als erg slecht gezien wordt. Ik denk dat het voor Sony minder belangrijk is dat er nu een groep fans is die er toch tevreden mee is, het is niet de system seller geworden die ze wouden.
Zeker waar. Motorstorm is(vind ik) zo'n goede originele IP. Een die minstens als blijvertje een Playstation exclusive had kunnen zijn. Zoals het ook begon met MotorStorm. Wie weet pakt dit verder op in de Indie scene
71 erg slecht? Dat is een redelijke score en vooral gebaseerd op wat er bij de launch beschikbaar was. Eigenlijk nog best hoog aangezien de online functie van Driveclub voor geen meter werkte.

Evo heeft gelukkig de tijd gehad om het tot één van de beste racers van deze console generatie te maken maar toen Sony aankondigde dat ze DriveClub tot een service wilde omtoveren en een gedeelte van de staf van Evo eruit gooide wist je al dat dit het uiteindelijke resultaat zou zijn.

Hopelijk kunnen de medewerkers aan de slag bij één van de andere Sony studio's.
Beter lezen, ik zei dat het als erg slecht gezien wordt, dat is iets anders dan dat ik zeg dat het erg slecht is. Je moet het echter ook wel in context zien, 71 op metacritic is niet erg goed omdat veel publicaties standaard erg hoge cijfers geven. Het 'een vijfeneenhalf is voldoende' idee gaat daar niet echt op.

Ook als je het vergelijkt met de concurrentie, de verschillende Forza games variëren zo'n beetje tussen de 79 en 92, Gran Turismo tussen de 80 en 95 (als de PSP versie even negeren).
Driveclub VR wordt waarschijnlijk ontwikkeld door SCE North West, een nieuw opgerichte studio waar veel voormalig Evolution Studios werknemers aan de slag zijn.
Zou hier als werknemer een rare nasmaak aan overhouden.

Bij een andere ontwikkelaar een klus moeten doen, voor het bedrijf wat je zojuist de zak heeft gegeven.
Wat mij des te meer bevreemdt, is het feit dat de game na een slechte launch veel waardering heeft gekregen voor de support nadien. Het spel is vlot getrokken en kent veel meer support dan menig game. Ik denk echter alleen dat de game hierdoor per saldo niet het bedrag heeft opgeleverd waar op gehoopt werd. Er zijn veel extra kosten gemaakt, de game (en season pass) zijn vrij snel daarna een stuk voordeliger geprijsd en er was ook nog een Playstation Plus versie.

Ik vind het ook een vreemde move, maar het zal inderdaad wel te wijten zijn aan de geringe opbrengst.
Volgens mij is Driveclub inmiddels best geliefd.
Misschien heb je gelijk, maar ik vond het een waardeloze game en heb spijt gehad dat ik hem op voorhand had gekocht vanwege alle hype eromheen. Het spel zat zo vol bugs en was de eerste maanden vrijwel niet bespeelbaar vanwege serverproblemen dat ik er al heel snel afscheid van genomen en heb het om die reden van mijn PS4 gegooid. Helaas was een refund niet mogelijk, maar dit spel kwam er zeker voor in aanmerking.
Jammer van de zwakke launch van DC, want door de updates daarna is het echt een dijk van een game geworden! Ik geniet er nog met volle teugen van, veel betere game dan GT5 destijds was.
Volledig met je eens!

Helaas is die slechte start bij de meeste mensen altijd bijgebleven en weten voornamelijk mensen die het spel in bezit hebben dat het een hele toffe titel is. Zonde want het is een erg vermakelijk spelletje op zijn tijd :)
ik was aan het wachten op een nieuwe Motorstorm op de Driveclub engine! |:( Wat is er mis met Sony?
Driveclub 2 was toch in ontwikkeling of ben ik in de war?
Zoals ik het begrijp zal Driveclub voorlopig dus nog wel door Sony ondersteund worden, maar we hoeven geen significante updates meer te verwachten. Saillant detail: Vorig jaar rond deze tijd zijn er al wat mensen ontslagen bij Evolution. Enkele van deze developers zijn een nieuwe studio begonnen en ontwikkelen momenteel een 'exclusive' PS VR game voor Sony.

Ik vraag me ook af of Sony misschien besloten heeft om meer support te geven aan de aankomende Gran Turismo(s); en dat ook daarom (naas de tegenvallende resultaten van Driveclub ondanks de verbeteringen en uitstekende post-launch support) Evolution het kind van de rekening is geworden. Het is altijd spijtig als mensen ontslagen worden, dus hopelijk vindt men allemaal snel een nieuwe plek :)
Het was destijds tijdens release van driveclub een zware afgang van sony, de game werkte gewoon nauwelijks. Ze hebben zich sterk terug gepakt maar blijkbaar niet genoeg. Benieuwd wat er met driveclub vr gaat gebeuren en had nog graag een nieuwe motorstorm gehad.
MotorStorm, heel veel gespeeld vroeger op de PSP. Wel rot voor de ontwikkelaars (programmeurs, ontwerpers). Hopelijk kunnen ze snel ergens anders aan de bak :).
Zeer jammer 1 van de weinige exclusives waar ik mijn PS4 nog graag voor aanzet. Een van de beste simcade racers ooit en blijft leuk gewoon leuk om te spelen.
Sony, is dat niet het bedrijf wat twee weken geleden medewerkers van Lionhead vroeg te solliciteren nadat MS die studio sloot? En vervolgens sluiten ze zelf een studio.
Dat was twee weken terug een mooie PR stunt Sony, maar die doe je nu zelf teniet.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 22 maart 2016 22:44]

DriveClub is destijds met een hoop bombarie aangekondigd maar ik vond het een waardeloze game. Niet alleen was er vertraging met de release, ook de gameplay was wazig. Deze titel heb ik "gratis" gekregen bij mijn Playstation Plus abonnement.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True