Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Bethesda heeft de verschillende multiplayermodi van Doom getoond. In een video laat het korte stukken gameplay van Soul Harvest, Freeze Tag, Warpath, Domination, Clan Arena en Team Deathmatch zien.

In Soul Harvest is het het doel om zoveel mogelijk zielen te verzamelen van gedode spelers. De zielen kunnen door iedereen worden opgepakt, maar blijven slechts liggen voor een beperkte tijd. Een demon rune verschijnt op de plek waar de eerste speler is uitgeschakeld. Het oppakken van deze rune verandert de speler in een demoon, die veel krachtiger is dan gewone spelers. Spelers die gedood worden door de demoon laten twee zielen achter in plaats van een. Als de demoon wordt uitgeschakeld dan laat hij vijf zielen achter en de kans om zelf de demoon te worden. Het winnende team is het eerste team dat het doel in punten haalt, of de meeste punten heeft als de tijd afloopt.

Freeze Tag heeft een heel ander doel. Zoals de naam doet vermoeden gaat het erom de vijand te bevriezen. Een team heeft gewonnen als het andere team volledig bevroren is, maar teamgenoten kunnen elkaar ook ontdooien. Ook is het mogelijk om de bevroren spelers te gebruiken om anderen aan te vallen.

Een modus die al eerder bekend was gemaakt is Warpath. Het is een variant op het King of the Hill-model, waarbij spelers een bepaald gebied moeten veroveren en behouden. In Warpath beweegt dit gebied zich over het speelveld. Aan de andere kant van het speelveld bevindt zich een rune die de speler in een demoon transformeert.

Domination is ook een King of the Hill-variant, maar met drie vaste veroveringspunten. Om hierin meer chaos te veroorzaken heeft Bethesda ook in deze modus de demon rune toegevoegd. De rune verschijnt op een willekeurig punt op het speelveld.

Team Deathmatch is de klassieke multiplayermodus waarin twee teams het tegen elkaar opnemen. Een uitgeschakelde speler blijft dood totdat de ronde voorbij is. Er is beschikking over power-ups zoals de demon rune en extra krachtige wapens. Ook kunnen spelers hun personage aanpassen om bepaalde wapens te selecteren.

Clan Arena is een deathmatch waarin alle extra's van het speelveld zijn verwijderd. Ook is het niet mogelijk om health of bepantsering terug te krijgen. Wanneer een speler is uitgeschakeld in deze modus dan blijft hij dat ook tot het einde van de strijd, net als in Team Deathmatch.

Doom staat gepland voor release op 13 mei en komt uit voor de Xbox One, PlayStation 4 en de pc. Eerder toonde Bethesda ook al de speelvelden waarop de multiplayergevechten plaats kunnen vinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Ziet er allemaal weer prachtig uit.
maar in hoeverre onderscheidt dit zich t.o.v. bijvoorbeeld een Quake, Halo, Destiny, etc.
Het lijkt allemaal zo hetzelfde.

Ik ben wel benieuwd naar de story mode/campaign...
Het ziet er inderdaad goed uit en ook al speel ik het waarschijnlijk vooral voor de singleplayer de multiplayer ziet er best vermakelijk uit.

Weet niet wanneer je voor laatst een quake game gezien hebt, de nieuwste Halo is niet te verkrijgen op de PC, Destiny is toch meer een RPG shooter, dus snap niet waarom het je daar mee vergelijkt. Het is en blijft een arena shooter, zoals de nieuwe UT bijvoorbeeld.
Doom zal ik vooral de single player spelen denk ik. Lekkere dosis blood & gore and ultra violence.. Speel heel af en toe D3 nog wel lekker monsters te knallen (ja - kan ook in SS3 maar da's geen doom)
Voor mij hoeft het zich niet te onderscheiden van Quake. Een geupdate versie van Quake3 mp zou ik best wel smaken (QuakeLive niet meegeteld)
Halo kan je niet op PC spelen en is wel gericht op grrote playfields
Destiny is helemaal iets anders (meer large scale en RPG invloedee)

Ik hoop dat ze gewoon een paar goeie 4v4 modes hebben (Deathmatch, Capture The Flag) en dan nog leuke dingen zoals instalgib en freezetag (wat mij aanwezig leek te zijn). Het is al lang geleden dat er nog een goed mutliplayer fragfest uitgekomen is
Modders zijn bezig om de russische Halo Online om te zetten naar Halo 3, maar er waren nogal wat problemen en het lijkt erop dat ze opnieuw gaan beginnen.
De mod werkte best goed.

De mod heet "eldewrito" en er is meer info over te vinden op de haloonline subreddit.

Update: ElDewrito development is idd gestopt, ze zijn nu met Anvil Online bezig al vervanger.

[Reactie gewijzigd door ingmar75 op 22 maart 2016 11:53]

Waarom is het een probleem dat dit veel lijkt op Quake, niet zo heel gek ook gezien Quake en Doom een beetje zielsverwanten zijn.

Overigens lijken Halo en Destiny niet op Quake/Doom naar mijn mening, behalve dat het allemaal FPS zijn, maar goed.
mensen halen halo en destiny erbij omdat je in een robot pak speelt, voor de rest is de gameplay gewoon totaal anders en gaat de vergelijking nergens over.
Halo en Destiny vind ik zelf totaal geen bal aan. Quake 2-3 (zelfs 4, de SP was best gaaf) en Doom 1-3 heb ik grijs gespeeld.
Het onderscheidt zich door snelle en vlotte game play zonder al te veel poes pas en DLC en andere, koop dit en je bent beter dan de rest die dit niet koopt. Kan het argument gebruiken, HET IS DOOM!, maar dat is niet de beste reden :). Denk niet dat je DOOM kan vergelijken met spellen als Halo en Destiny. Quake, ja zeker. DOOM heeft wel een goed gehalte nostalgie. Het is voor mij, samen met Wolfenstein en Quake, de eerste shooter die ik speelde en nog steeds speel. simpel, geen gedoe, geen gezeur, lopen, schieten en hopen dat je niet dood gaat.
Destiny en Quake zijn nou niet echt hetzelfde naar mijn mening.

Maar hoe het zich onderscheidt tegen over de andere games; de game modes? Waar het halve hele artikel aan geweidt is. Soul Harvest, Freeze Tag, Warpath, Domination, Clan Arena en Team Deathmatch. Modes als Soul Harvest en Freeze Tag lijken me echt leuke game modes. Zeker iets als Freeze Tag lijkt me ander soort game play omdat je elkaar ook strategisch kunt ontdooien. Zelfs Team Deathmatch is een ander soort TD dan bij andere games waar je respawnt.

[Reactie gewijzigd door Hedva op 22 maart 2016 10:42]

De gameplay lijkt op Quake, maar is het totaal niet. Dat er Quaddamage in voor komt maakt het geen Quake natuurlijk. De maps zijn veel kleiner, corridor achtig. De movement is veel trager. Er is geen Rocketjumpen en het arena schieten is ook niet wat het was met de beperkte class setups.

Het is eerlijk waar een op zichzelf staande en innoverende arena shooter. Het pakt elementen van allerlei shooters en geeft er een eigen orginele draai aan. Het voelt voor mij niet aan als Unreal Tournament, niet als Quake 1/2/3/4 of Doom 1/2/3 en ook niet echt als Halo. De melee combat en de demonen geeft het echt verfrissing tot nu toe.
Same here.. heb wel zin in een moderne DOOM game, genoeg andere hyperactieve shooters op de markt
Heerlijk, kan niet wachten!!!

Off topic:
Ik vraag me af of dit een potentiŽle game is die multi platform gaat krijgen?
Als ik goed herinner waren hier berichten over van Microsoft en dat Sony dit ook eventueel zou willen?
Crossplatform? Er is gezegd van niet. Maar de maps die in Snapmap gemaakt worden zijn wel op alle platformen te downloaden.
Dat was hem ja :)
Bedankt.

Wel jammer, zou wel heel tof zijn.
Zie dit artikel, nieuws: Rocket League-studio claimt cross-play Xbox One en PS4 te kunnen realiseren

[Reactie gewijzigd door Bertjuhh86 op 22 maart 2016 13:17]

Inderdaad, dit is iets om naar uit te kijken. mede vanwege de Freeze Tag modus.

Ik weet niet hoe gangbaar of populair die modus tegenwoordig is, maar ik speelde ooit een Medal of Honor-titel dat een freezetag-mod had. Holy shit, wat een spanning en spelplezier leverde die op! Het unfreezen lijkt eeuwen te duren als je de last man standing bent en er op je gejaagd wordt.
Ligt het aan mij of is er dus geen normale TDM met respawn en geen DM?
TDM wel, geen DM, duel en CTF.

Geen DM en duel is wel begrijpbaar met het loadout systeem en CTF is vaak niet de meest populaire mode als er nog (vele) andere modes beschikbaar zijn.
"onze" generatie is opgegroeid met qctf, threewave, painkeep-dm en valley of the thunderwalkers ctf en weet ik veel welke ctf varianten nog meer (al vond ik valley of the thunderwalkers toch wel het leuks) - ik las net ook freezetag, ook heel veel gespeeld. leuk. wat een nostalgie zeg pfff - ik ga me zowaar oud voelen

[Reactie gewijzigd door shades op 22 maart 2016 13:34]

Freeze tag vind ik zo ontzettend gaaf. Ik heb dat vroeger als mod voor Medal of Honor grijs gespeeld. Leuk om te lezen dat er meerdere modi in het spel komen en niet alleen maar de standaard deadmatch en capture the flag. Ik ben sowieso tot nu toe wel redelijk positief over het spel. Uiteindelijk is het natuurlijk nog even afwachten, maar er zit zeker potentie in. Ik hoop in ieder geval dat ook de single player een goede ervaring biedt.

Met de gore zit het wel goed als ik de screenshots bekijk, alleen al dat is de moeite waard haha!

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 22 maart 2016 10:34]

Erg leuk dat ze freeze tag meenemen, maar geen CTF?!
Verder lijkt de gameplay wel een beetje traag (player movement).
Ik vind het erg jammer dat het er nu naar uitziet dat er geen 1v1 modus is. 2 men enter 1 man leaves. Het is ook maar de vraag of je zelf een server aan kan maken zoals in alle voorgaande DooM games.

Tot zo ver in de alpha's was het een party systeem en dat lijkt het ook te gaan worden. Dat stelt heel veel DooMers teleur. Maar alle hoop is gericht op Snapmap, waar men hun eigen spelmodi kan verzinnen en maken, volgens ID Software zelf. Dat moet toch die extra mogelijkheden gaan geven. Het is dan alleen jammer dat het geen ranking en slim matchmaking systeem zal hebben voor 1v1.
Dat capture the moving zone ziet er eigenlijk best wel tof uit :) Mooie beelden. Ben erg benieuwd naar de game zelf als hij uit is ! :)
Heerlijk! Love it! Ouderwets panisch fraggen, lang geleden!

[Reactie gewijzigd door Speedy_JN op 22 maart 2016 12:20]

TDM meer heb ik niet nodig, HUMILATION !!! }>
Nog niks gezien over coop verhaal.
Vond het altijd vroeger leuk om een storyline te volgen samen met iemand anders in Co-Op modus (netwerked, niet splitscreen).
Hoop dat zoiets er ook komt.
Er is gezegd door ID dat de campaign geen coop heeft. Echter zullen alle maps gemaakt in Snapmap wel coop hebben. Verwacht dan ook binnen no-time de gehele orginele DooM in coop te kunnen spelen ;)
Dat hoop ik dan ook.
Lekker knallen met vrienden en een leuk verhaal :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True