Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Apple brengt maandag iOS 9.3 uit voor iPhone, iPad en iPod touch. De nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem heeft onder meer de functie Night Shift, die 's avonds blauw licht kan beperken op het scherm om de slaap te bevorderen.

De release van iOS 9.3 komt niet als een verrassing, omdat Apple al diverse testversies had verspreid. De fabrikant noemt Night Shift als belangrijkste functie. Daarbij hebben gebruikers de optie om het scherm na zonsondergang minder blauw licht te laten uitstralen. Dat moet comfortabeler ogen en de slaap bevorderen. Via jailbreaks is dat al jaren mogelijk met apps als f.lux. Night Shift werkt niet op alle iOS-apparaten. Onder meer gebruikers van een iPhone 5 en 5c treffen de functie niet aan.

Daarnaast krijgt de app Notes de mogelijkheid om notities te beveiligen met een wachtwoord of vingerafdruk. Ook zijn er meer opties voor device management bijgekomen. Onder andere is de Home Screen Layout Payload vanaf iOS 9.3 aan te passen. Deze payload definieert de lay-out van apps, mappen en snelkoppelingen naar websites op het thuisscherm.

Apple biedt vanaf maandagavond iOS 9.3 als update aan voor elk iOS-apparaat dat iOS 9 kan draaien. Daarbij gaat het om de iPhone 4s of nieuwer, iPad 2 en nieuwer en de iPod touch van de vijfde en zesde generatie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

Patchnotes hier : downloads: Apple iOS 9.3
Daarnaast de opmerking over
[...]meer opties voor device management [...]
Dit is enkel indien het device supervised is. Iets wat mogelijk is via de Apple Configurator of DEP.
Indien het device niet in deze status verkeerd, dan zijn deze opties niet mogelijk.

Daarbij de opmerking dat indien het device via de Apple Configurator in supervised modus is gezet, dat deze modus er weer af is na een reset naar factory defailt of (!) een restore van een backup waarin het device ook nog niet supervised was.

Een device welke via DEP supervised is, zal dit blijven en dus de opties wel hebben indien het EMM platform op een dergelijke wijze is geconfigureerd en is toegepast op het device.
Night Shift werkt niet op alle iOS-apparaten. Onder meer gebruikers van een iPhone 5 en 5c treffen de functie niet aan.
Is hier een legitieme technische reden voor of is dit een geval "gebruikers met oude modellen" pesten?

f.lux was namelijk wel beschikbaar voor 5 en 5c, gejailbreakt dan, maar toch. (AFAIK)

[Reactie gewijzigd door _David_ op 21 maart 2016 19:31]

De redenen is dat het alleen werkt op 64 bit modellen. De iPhone 5S is de eerste smartphone dat 64 bit had, vandaar dat die ook ondersteund word.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 21 maart 2016 19:39]

Maar hoe kan het dan dat f.lux wel op 32-Bit modellen werkt? Is dit een technisch niet mogelijk of hadden ze gewoon geen zin om de 32-Bit versie te ondersteunen? Lijkt mij vanzelfsprekend dat dit gewoon zou moeten werken. Mogelijk dat ze API's gebruiken die ze wel in de 64Bit versie hebben gestopt.
dat f.lux werkt op 32bit wil niet zeggen dat deze functie van Apple werkt op 32bit.

zelfde vergelijking als Windows kan niet op ARM maar Android wel, het is een OS.

feit dat het hetzelfde uitkomst bied, wil niet zeggen dat er dezelfde specificaties hebben.
kan zijn dat ze een functie gebruiken in de GPU die alleen de nieuwere modellen hebben.
of het toemaken heeft met de snelheid van de toestellen.
We kunnen het er over eens zijn dat de kleurtint van het scherm aanpassen weinig te maken heeft met de processor architectuur, toch?

Edit:

Excuses, ik had misschien duidelijker moeten zijn.
Dit is inderdaad duidelijk Apple die 'uitfaseert', sprak de iPhone 6 gebruiker.

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 21 maart 2016 20:17]

Nou nee, want anders dan hadden we deze discussie nu niet gehad. De 5C had het dan ook gewoon gehad.
Dat heeft niets met de processor architectuur te maken. Eerder uitfaseren. Langzaam stoppen met de laatste updates in oudere modellen beschikbaar maken.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 21 maart 2016 20:22]

Nee, dat is het niet.

Apple maakt bij deze functie gebruik van de grafische mogelijkheden (het GPU deel) van de 64-bits SoC. Zo kost het geen processorkracht (het CPU deel van de SoC).

De F.lux-oplossing is een softwarematige oplossing, wat CPU cycles kost. Daar had Apple ook voor kunnen kiezen, maar dat hebben ze niet gedaan.
Waarschijnlijk heeft Apple ervoor gekozen om Night Shift te laten werken door middel van de co-processor in de SoC's (M7, M8, M9). Dit kost inderdaad veel minder energie dan als de CPU het zelf moest doen.
Dat lijkt me onzin; die coprocessor is bedoeld om te kunnen draaien als de hoofdprocessor uit staat.
Wel is het natuurlijk een kwestie van stapelen: alle nieuwe features op een ouder model wordt nogal langzaam. En dan worden de klanten ook boos. Dus beter een paar features dan maar niet leveren.
Hoewel zeer plausibel, vraag ik me, ik denk terecht, af of dit echt de reden is. Er is ook een gpu aanwezig in de 5(s). Ik zie daarom niet waarom dit enkel een 64 bit toepassing zou zijn, soft- dan wel hardwarematig.
Elke telefoon heeft een GPU; er moet tenslotte een scherm worden aangestuurd! De ene GPU kan wat meer dan de andere.

Daarom hebben gamers ook altijd een pc met een sterke grafische kaart erin, ipv dat ze de Intel Integrated Graphics gebruiken.
Dat klopt. Maar dat heeft hier toch echt weinig mee te maken.

De processor in de 5(s) is volgens mij prima in staat een dergelijke functie native toe te passen. Zo niet, dan is het m.i. maar een zwaar ding wat ze erin gestopt hebben. Het is immers slechts kleuraanpassing. Iets wat ik overigens al jaren via een app zonder enig probleem en/of performance hit toepas op Android telefoons.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 21 maart 2016 21:32]

De processor in de 5(s) is volgens mij prima in staat een dergelijke functie native toe te passen.
Dat klopt.

Maar zoals met zoveel dingen, zijn er tientallen manieren om iets te programmeren. Google had van al die mogelijke oplossingen er waarschijnlijk 5 tot 10 geïmplementeerd, om ervoor te zorgen dat het op veel telefoons werkt.

Apple heeft de simpelste en technisch mooiste oplossing gekozen, maar daarvoor heb je wel een 64-bits SoC nodig, waar die functie geïmplementeerd is. Er zijn wat telefoons die het niet ondersteunen, maar daarentegen blijft de iOS code zo wel lean & mean. Tegen een kostptrijs...
Wat!? Volgens mij plak je nu wat halve verhalen en wat technische termen aan elkaar zonder ze te begrijpen.

Het filteren van de kleuren op het scherm is niet een geavanceerde techniek voor GPUs, dit is technisch geen probleem voor enige iPhone.
Heb je daar een bron voor? Ik vind dit wel een interessant punt. :)
heb je daar een bron voor ?
Maar waarom kan het met f.lux dan wel?
Het is altijd lastige vergelijking, je vergelijkt een maker die helemaal 0,0 restricties heeft noch verantwoordelijkheid met een bedrijf dat afhankelijk is van het product en dus niet alles zomaar kan toepassen. Voor jou kan een half uur meer of minder batterij (zomaar een voorbeeld) niks uitmaken, voor een ander kan het een verschil zijn van apparaat kopen of niet. Ik heb overigens geen flauw idee wat de reden is, ik wil alleen aangeven dat het vaak makkelijk is om een vrijblijvende maker te vergelijken met een bedrijf.
Apple heeft toch 0,0 restricties en als app maker heb je toch juist heel veel met restricties te maken? (zeker bij Apple)
Bij f.lux (en goodnight) flikkert de statusbalk tijdens de overgang (iPad 4), dus nee: het werkt niet perfect (zoals Apple het wilt). Omdat iOS geen beta wil zijn maken ze ook geen optie "probeer op eigen risico".
Misschien omdat die een andere oplossing gebruiken? Misschien hebben zij schijt aan accu gebruik, misschien hebben zij andere eisen. Weet ik veel waarom de ene het wel kan en de andere het niet doet?

Er zal vast een reden achter zitten.
Het is een stuk software die de tint aanpast. Dus hangt toch wel samen met de processor architectuur. Ook al snap ik het punt wel, dat f.lux het wel kon (door private API's te gebruiken).
..is dit een geval "gebruikers met oude modellen" pesten?
De redenen is dat het alleen werkt op 64 bit modellen.
Maar hoe kan het dan dat f.lux wel op 32-Bit modellen werkt?
dat f.lux werkt op 32bit wil niet zeggen dat deze functie van Apple werkt op 32bit.
We kunnen het er over eens zijn dat de kleurtint van het scherm aanpassen weinig te maken heeft met de processor architectuur, toch?
Het is een stuk software die de tint aanpast. Dus hangt toch wel samen met de processor architectuur.
Zijn we hier aan het discussiëren over of schermtintaanpassing wel of niet voor 64-bit is???

Nee, echt. Stop. Dit moeten we niet willen, alsjeblieft... :/
Apple houdt de functie achter voor 32-bit modellen processoren en dus valt de 5/5c modellen buiten de boot.
Of het niet kan? Uiteraard wel. Maar "we ondersteunen het niet voor 32bit processoren" klinkt beter minder slecht dan "we willen mensen met oudere niet de meest recente modellen een reden geven om over te stappen".

Want beide uitspraken kun je als waar aannemen.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 21 maart 2016 20:30]

Want beide uitspraken kun je als waar aannemen.
Omdat jij dat zegt? Of ..
Nee, omdat je het gewoon verschillend kunt uitleggen. Je kan zeggen dat het aan de 32/64 bits architectuur ligt...wat niet logisch is en f.lux lukt het wel. Anderzijds zie je dat technische ontwikkelingen alleen voor de meest recente toestellen zijn, en de vraag rijst (omdat het met weinig effort niet nodig is?) of dit geen 'politieke' reden is.
Het is waarschijnlijk gewoon policy. Er wordt vooraf een lifecycle bepaald, en dat is dan dat.
Logisch, het toestel blijft gewoon werken maar als ik nieuwe functies op een apparaat wil, of het nou een computer of een auto is. Er is veel geld betaald voor research and devolepment dan moet zich dat ook terug betalen. 4 a 5 jaar oud telefoon's verdienen ze geen geld meer aan.

Even los van het feit of het wel al dan niet terecht is wat ze doen. Ik bekijk het hier even van een bedrijf perspectief.
Je kan er dan een betaalde app van maken?
Dat was bij iOS 3 inderdaad ook zo. Daar moest je voor betalen.
Tja, planned obsolescence. Bedrijfseconomisch gezien te begrijpen, maar vanuit het oogpunt van milieu wat minder ethisch. Dat is toch wel een kritiekpuntje omdat Apple zich zo op de borst klopt op dat gebied. Wat dat betreft juich ik modulaire initiatieven als de Fairphone toe.

Ze hebben hier al veel langer een handje van, ik heb bijv al in 2003 moeten klooien met aangepaste drivers op mijn PowerBook om twee vinger scrolling mogelijk te maken. Hardware kon het gewoon maar van Apple mocht het niet. En de OSX installer aangepast omdat hij geen MHz minder dan 867 accepteerde. Picture messaging op de iPhone 1 (een pure software feature!) was ook zoiets.

Zoals kriegdersterne zegt zou een betaalde app een mooie middenweg zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 maart 2016 01:16]

Elk van dat soort keuze beinvloed de ontwikkeltijd en werkdruk voor de developers. Alles moet ook weer getest en ondersteund worden. Dus inderdaad, op een gegeven moment is de koek op.
Een beetje krom dat ze in de presentatie dan gaan pochen over hoe 'durable' hun hardware dan wel niet is. In werkelijkheid is het hun doel om ze na een aantal jaartjes te laten vergaan.

Fantastisch mooie apparaten hoor, dat geef ik ze altijd mee. Maar ik sta totaal niet achter hun policy.
Is ook maar net wat je er van wil hé. De oude apparaten hebben nog steeds dezelfde features (of meer) als toen je ze kocht. Ik gebruik m'n iPhone 4 inmiddels al ruim 5 jaar. Hij is inmiddels wel aardig sloom maar werkt nog wel. Da's het langste wat ik ooit met een telefoon heb gedaan.
Maar hoe kan het dan dat f.lux wel op 32-Bit modellen werkt?
Werkt f.lux op 32-bit toestellen in alle gevallen goed dan ? Heb je dit getest ?

Wat ik me voor kan stellen is dat dit soort functies (net als de ad-blocker die ook alleen op een 64-bit toestel werkt) een hoop address-space gebruiken en dat dat op een 32-bit toestel te veel address-space van apps afsnoept.
Really?

De scherm tint veranderen kost teveel "adress space"?

Apart dat het zelfs op een stokoude Galaxy S2 vanaf dag 1 probleemloos werkte...
De scherm tint veranderen kost teveel "adress space"?
Niet het veranderen van de schermtint, het in de achtergrond draaien van een stuk code dat continue actief is. Is maar een gok natuurlijk, alleen Apple zelf weet de echte reden.
Apart dat het zelfs op een stokoude Galaxy S2 vanaf dag 1 probleemloos werkte...
Android is niet te vergelijken met iOS. Android apps hebben sowieso bijna geen geheugen tot hun beschikking.
Als ik zelf zoiets zou moeten implementeren zou ik na het renderen er een extra pixel shader overheen gooiden die de kleuren remapt met het in het achterhoofd houden van kleurtemperatuur. Het zou kunnen dat Apples implementatie nieuwe gpu functies gebruikt die niet beschikbaar zijn bij de 5c en ouder. Het zou ook kunnen dat ze het geimplementeerd hebben via Metal en dat biedt ook geen ondersteuning voor 5c en ouder. Apple kiest waarschijnlijk niet voor puur softwarematige oplossingen om performance zo hoog mogelijk te houden.

Een andere mogelijkheid die ik kan bedenken is dat de recenste schermen een groter kleurbereik hebben. Stel je gebruikt kleur 1, 2 en 3, die map je naar kleur 2, 3, 4 die allemaal iets warmer zijn. Als oude schermen slechts kleur 1, 2 en 3 kunnen weergeven en geen 'buffer' hebben aan de randen van hun colorspace dan krijgt je dus dat kleur 2 en 3 allebei gemapt worden op 3 en dat ziet er vast minder fancy uit.

Ik kan niet in Apples huiskamer kijken maar ik vermoed dat er meer achter zit dan 'random' ondersteuning eruit gooien. Het gebeurd veel vaker dat functies niet meer ondersteund worden op oudere toestellen (parallax effect, slomo video etc) Imho is dat een goede manier om toch zoveel mogelijk moderne functies op oude toestellen aan te bieden en dan een trade-off te maken tussen performance en meer functionaliteit.
Waar haal je die info vandaan (serieuze vraag)?
Ik zie nergens op hun site staan dat 64bit een vereiste is.
Ik kan het me ook niet voorstellen dat 32bit of 64bit een verschil zou moeten maken over wat een scherm aan zou moeten kunnen.
Enige dat ik zie staan is dat een non-retina scherm flikkeringen op zou kunnen leveren.

Edit: Ah ok, ik zie dat je 64 bit modellen zegt. My bad :)

[Reactie gewijzigd door fm77 op 21 maart 2016 19:52]

f.lux kon je i.d.d. met een jailbreak er op zetten, maar niet regulier.

Beetje een domper de hele show vanavond...op 9.3 na niet echt iets spectaculairs...Misschien is apple ff door z'n creativiteit heen?
f.lux is nog te installeren zonder jailbreak. (pas nog gedaan met mijn iphone 5c op ios 9.2.1) je moet de app dan sideloaden via xcode. de officiele download link van het f.lux xcode project is verwijderd maar met een beetje goed googlen vind je em wel :)
Sinds wanneer moet een .x update spectaculair zijn? Was 9.2 dat dan wel?
Lezen is ook een vak, hé? Ik zeg juist dat 9.3 wel spectaculair is, want night shift, maar dat juist de overige aankondigingen en het hele verhaal over privacy e.d. niet echt opwindend is. (in mijn ogen dan).
Oeps. Je hebt helemaal gelijk. Meeste items waren al redelijk bekend in de wandelgangen.
Ja en toch verwacht ik om de één of andere reden dat Apple elke keer iets spectaculairs te bieden heeft ;-). Die reputatie hebben ze toch een beetje opgebouwd, maar goed...de boog kan niet altijd gespannen zijn ofzo..
Maar goed als muzikant ben ik blij met 9.3, want 9.2 had toch wel wat bugs in het coreaudio deel die nu als het goed is opgelost zijn. (geen random CPU spikes meer, bijvoorbeeld).
Misschien vinden ze dan dat de performance van dat toestel te ver inzakt? #gokje
Alleen onder jailbreak volgens mij.
"Why isn't f.lux available in the Apple App Store?
We would love to make f.lux available for all iOS devices. To make f.lux work on iOS, we've had to go outside the bounds of what apps are normally allowed to do. Currently, iOS does not allow developers to access the Private APIs we need to make f.lux work on iOS."
Wat een onzin over dat pesten, Apple doet hun best om iOS zelfs nog op een iPhone 4s te laten draaien. Als ze gebruikers met oudere modellen zouden willen pesten, zouden ze dat niet doen. Het zal zeker een technische reden hebben.
Misschien ben ik te cynisch, maar zou het niet kunnen dat Apple bewust de gebruikers met oude toestellen nog ondersteunt zodat ze wel kunnen zien wat sommige verbeteringen zijn, zodat ze juist sneller een nieuw apparaat kopen om alle functionaliteit te krijgen. Zie het als shareware of een demoversie: "voor de volledige ervaring, koop een nieuw apparaat". Deze strategie werkt misschien beter dan het volledig in de kou laten van die gebruikers in de hoop dat ze bij hun volgende upgrade toch weer voor iOS gaan.

Of misschien een andere (positieve) reden zou kunnen zijn dat ze de gebruikers wel in de laatste versie van het ecosysteem willen houden, met iCloud, Apple Music, etc.
Het is beide waar. Je kan het als bedrijf(helemaal als Apple) nooit helemaal goed doen. Als je niet die modellen laat updaten krijg je daar kritiek op, maar doe je het wel en het wordt wat langzamer dan krijg je ook kritiek.

Wat moet je dan doen? Ik vind het persoonlijk prettig dat Apple altijd nog de 4S uit 2011 ondersteund(ben ik erg blij mee), welk ander merk geeft 5 jaar lang support op hun mobieltjes? Dat zullen er maar bar weinig zijn. Helemaal in het Android kamp, daar mag je al bij zijn dat je gloednieuwe telefoon de volgende versie van Android na lang wachten krijgt.

[Reactie gewijzigd door MenN op 21 maart 2016 20:11]

Dan moet je ook een Nexus kopen, dat zijn de enige apparaten die je daadwerkelijk met iphones kan vergelijken qua software
Oh ja, alsof Google zo goed voor hun Nexus apparaten zorgt(niet dus). De Galaxy Nexus uit 2011 is blijven steken op Android 4.3.
De Nexus 4 uit 2012 mag het doen met 5.1.
Alleen de Nexus 5 uit 2013 zit nu op Android 6, maar deze is discontinued en is het maar zeer de vraag of Google met dit model verder gaat.

Kortom je argument klopt niet helemaal. De iPhone 4S uit 2011 heeft vanavond nog zijn update naar 9.3 gehad. Zijn Nexus tegenstander (Galaxy nexus) Mocht in 2012 zijn laatste update zien. 1 miezerig jaartje support door Google, niet echt om over naar huis te schrijven.

Als dat jou idee is van software support die vergelijkbaar is met Apple moet het nog veel triester zijn bij andere merken.

[Reactie gewijzigd door MenN op 21 maart 2016 21:44]

Je moet je afvragen of je dat wel moet willen, mijn ervaring met iOS is inmiddels al weer een paar jaartjes geleden, maar toen betekende een update over het algemeen een wat stroperiger iPhone.

Ik vraag mij dus serieus af of de 4S nog wel werkbaar is met iOS 9.3, dat ze het doen is natuurlijk wel bijzonder.
De iPhone 4S is nog de smartphone die ik nog dagelijks gebruik. Ja het ding werkt zeker langzamer dan ten tijden van iOS 6. Maar het is zeker werkbaar, je moet gewoon meer geduld hebben. Ja het werkt allemaal sneller en vloeiender op nieuwere generaties, maar ik ben eigenlijk nog altijd tevreden over mijn iPhone. Persoonlijk vind ik de 4/4S nog altijd de mooiste generaties iPhones, en de basis werkt nog altijd prima. Je kunt nog altijd mooie fotos knippen, email, WA/iMessage, beetje webbrowsen ect. Ik hoeft niet perse elke 2 jaar een nieuwe telefoon, maar dat is natuurlijk een verschil in smaak.

Ik vind het wel een veel betere strategie dan bijv met de nexus lijn gevolgd wordt. Daar wordt je gewoon na een jaar aan je lot overgelaten. Dan heb ik liever wel support maar met een iets langzamere telefoon.

Het enige waar ik echt tegenaan loop is die verdraaide 16gb aan opslag. Ongelooflijk dat die nog steeds aangeboden wordt, dat is echt een smerige streek van Apple. Hun 16/64/128 opslag keuzes zijn puur gericht om mensen alsnog die extra 100 euro te laten uitgeven.

Maar aan de andere kant, mensen(veelal de wat oudere gebruikers) die nauwelijks muziek luisteren op hun telefoon, geen games spelen en af en toe een foto maken hebben nog altijd geen probleem met 16gb. Het is meer de tech comunity die moord en brand schreeuwt dat het op z'n minst 32 gb moet worden.

[Reactie gewijzigd door MenN op 22 maart 2016 11:36]

Windows/Blackberry doen het ook prima anders...
Grapje zeker, gister nog gelezen hoeveel windows phone 8 toestellen géén upgrade naar 10 krijgen.
Maar security support stopt niet bij deze devices. Iets wat wel het geval is als je Apple en/of Android device geen update meer krijgt. Natuurlijk is het vervelend dat die devices geen upgrade naar W10M krijgen, het is alleen niet zo dat ze een OS hebben dat niet supported is.

[Reactie gewijzigd door vali op 21 maart 2016 23:54]

Dan moet je ook een Nexus kopen, dat zijn de enige apparaten die je daadwerkelijk met iphones kan vergelijken qua software
Hoe lang krijgen nexus'en eigelijk software updates?
Officieel is de ondersteuningstermijn vast gelegd op 18 maanden.
Of misschien een andere (positieve) reden zou kunnen zijn dat ze de gebruikers wel in de laatste versie van het ecosysteem willen houden, met iCloud, Apple Music, etc.
Het is ook om een ongefragmenteerd ontwikkelplatform aan te kunnen bieden. Bij Android ontwikkeling moet je stokoude API versies blijven ondersteunen omdat hele volksstammen er nog mee werken, als je alleen de laatste Android versie zou ondersteunen heb je een zeer kleine minderheid van de mensen die je app kunnen gebruiken.

Bij iOS kan je door voor 1 API (de laatste) te ontwikkelen de overgrote meerderheid van de Apple telefoon/tablet bezitters bereiken. En ach kom, afhankelijk van wat je app doet kan je proberen om tot iOS 7 terug te ondersteunen zodat je de iPhone 4 er ook nog bij krijgt, maar dan ben je wel klaar.

De ontwikkelaars bepalen mede het succes van je platform, en die wil je dus niet wegjagen door ze onnodig extra werk te bezorgen. Veel kiezen ervoor om van een app eerst een iOS versie te maken omdat het relatief veel oplevert voor de tijd die je erin steekt.
Ah, ik had het nog niet vanuit het oogpunt van de ontwikkelaars gezien. Dat is duidelijk.
Maar die reden ligt dus niet erg voor de hand als het f.lux wel lukt om met behulp van nu al aanwezige private API dit effect ook te bereiken.
Het echte probleem is dat er natuurlijk ook een enorm performance verschil is tussen de oude en nieuwe phones. Dat is veel en veel sneller gegaan dan bij PC's de afgelopen jaren. Als ze echt willen dat mensen nieuwe phones kopen, zouden ze een voorbeeld nemen aan Android phones en de iPhone 5 al niet meer upgraden.
Maar software hoeft niet trager te worden ...
Bij het oude Opera hadden ze de standaard dat elke nieuwe versie even snel of sneller moest zijn op 386 (of vergelijkbaar).
Wat in de praktijk vaak gebeurt is dat er slechte keuzes gemaakt worden, en er niet of nauwelijks iets geoptimaliseerd wordt, simpelweg omdat het snel genoeg lijkt op apparaten met een overvloed aan rekenkracht.
Hetzelfde zie ik gebeuren met de bestandsgrootte. Een app van 40MB is helemaal niet bijzonder, maar de meeste daarvan hebben nauwelijks content. Maar geheugen is toch in overvloed aanwezig dus ...
Je hebt gelijk dat app bouwers over het algemeen zich niet druk maken over ruimte en optimalisatie. Kost tijd en dus geld. Maar bij een OS zullen ze wel beter hun best doen.

Het probleem is echter, dat zag je ook bij Windows, dat het allemaal mooier en fancier moet bij een volgende versie. Als er in het oog van de gemiddelde gebruiker niets anders is, kopen ze het niet.
Windows doet het de laatste tijd beter, maar ging ook een tijd mis. En je draait Windows 7/8/10 ook niet meer op een 386.
Ze doen dit al vaker dus niks nieuws, vaak komen we ook nog eens mee weg. Op deze manier pushen ze gebruikers om te upgraden naar een nieuwe device. Ben zelfs al jaren apple user maar ben totaal tegenwoordig niet meer gehyped over apple nieuws sinds de dood van Steve Jobs.
Technisch gezien is het ook mogelijk op de oude devices maar praktisch gezien wilt Apple dat iedereen die het ook legaal wilt zonder een jailbreak een nieuwe iPhone moet aanschaffen die het wel ondersteund!
Een jailbreak, je zegt het zelf al. Het is goed mogelijk dat Apple bepaalde nadelen ziet aan de app, mogelijk in verband met de accuduur of andere functionaliteit, waardoor deze feature niet beschikbaar is voor de iPhone 5 en 5c. Daarnaast werd de iPhone 5 ook in 2012 uitgebracht, bijna vier jaar geleden, wees blij dat je überhaupt nog een update ontvangt.
gebruikers "pesten" (portfolio management). Hetzelfde deden ze eerder met die "live" photo's. Zit niet op de normale 6, maar had uiteraard gewoon gekund.
Vergeet iedereen nu dat de iPhone 4S niet genoemd wordt bij de niet ondersteunde apparaten voor deze Night Shift techniek?
Is dit vergeten in het artikel of niet?
Jammer van Night Shift zeker omdat de makers van F.lux laten zien dat het kan en dat je toestel prima draait. Ik heb nu nog m'n 4S en mis de functie wel, je kan binnen iOS klooien met de helderheid en trucje in toegankelijkheid maar dan heb je nog steeds blauw licht terwijl ik in bed geel fijner vind en geeft minder licht in de kamer. Jammer dat Apple afdwingt naar een hoger idevice te willen terwijl het apparaat prima mee kan. Begrijp me niet verkeerd wil graag een nieuwe iPhone maar mede omdat Apple de iPad snel buiten spel gezet heeft kijk ik wel even goed of ik wel of niet upgrade terwijl ik voorheen "blind" kocht. Vanaf 1th gen alu iPhone tot de 4S zal geen deuk maken op hun rekening echter ik doe niet mee aan elk jaar ¤900 voor een mobiel.
Ik heb destijds (2013) de iPhone 5s gekocht vanwege de nieuwe 64 bits ISA, dan weet je dat je een toestel hebt dat qua binaries een tijdje mee kan. Ook mijn Macbook pro uit 2008 zit een 64 bits intel chip in, was destijds ook zo'n overgang en wordt nog trouw geupdate (8 jaar al!). Dus denk dat je een beetje pech gehad hebt met de 32->64 bits overgang van de Apple ARM chips. Als je nu een iPhone koopt gaat hij zeker weten tijden mee. Mooi koopmoment voor een iPhone SE.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 21 maart 2016 20:19]

32 of 64 bit heeft echt heel weinig te maken met of F.lux wel of niet kan werken...
Gezien dit iets is wat waarschijnlijk vrij diep verwerkt zit in het systeem kan ik me voorstellen dat het niet rendabel is dit voor zowel 64bit als 32bit te ontwikkelen. (Hier komt dan testen etc. bij)
F.lux werkt op een vrij hoog niveau maar is daardoor minder efficient, iets wat Apple niet wil. Dit is ook begrijpelijk; als je bij 20 features op deze manier met je efficiëntie omspringt kan dit aardig wat batterij en snelheid gaan kosten.

Verder komt de iPhone 5 uit 2012, lijkt me vrij netjes dat er gewoon nog updates uitgegeven worden. In de kosten-baten analyse van Apple speelt vast ook mee dat ze willen dat je ook een keer overstapt ;)
f.lux op 7.x deed mijn accu alleen maar plezier want ik heb hoe dan ook het idee dat meer deed dan nu :-) staat los van de structuur, want anders had f.lux het ook niet OS wide aan de gang gekregen. Zelfs op een iPad 1th gen werkte dit zonder problemen dus daarom snap ik de positie van Apple niet, kijk geef mij gewoon de keuze of ik nu wel of niet upgrade, maar simpel gezegd wel de OS uitbrengen en softwarematig een functie 'blokkeren' is iets waar ik niet achter kan staan.
Ik heb de code natuurlijk niet gezien, maar dit zou echt niets te maken moeten hebben met 64 bit.

Als er een hardwarematige beperking is, dan verwacht ik eerder dat dat het scherm is die dan last heeft van ongelijkmatige slijtage.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat dat een update beter is dan geen update ;)
Het is zeker geen functie die op zichzelf een 64-bit-processor vereist. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze functie op iets bouwt wat wél een 64-bit-processor vereist. Ik denk dat deze functie van een library of framework afhankelijk is welke Apple niet voor 32-bit-processors heeft ontwikkeld. Alles wat, bijvoorbeeld, met Metal te maken heeft zul je op een 32-bit-toestel ook niet vinden. Natuurlijk zou Apple dat kunnen aanbieden, maar misschien was het vanuit dat oogpunt gewoon niet rendabel. Apple is behoorlijk agressief met het aannemen en verwijderen van technologie en houdt niet veel van workarounds. Als er ergens een nette oplossing voor bestaat, dan kiezen zij daarvoor ten koste van toestellen die dat niet kunnen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Eitot op 22 maart 2016 01:48]

Klopt - ik ben wel iemand die zichzelf realiseert dat upgraden op zijn tijd echt nodig zal zijn, techniek staat niet stil tot slot, maar als ikzelf iets werkende krijg - goed dan vind ik het van een OS maker die letterlijk heel wat innovatie aangeboden krijgt vanuit een 'illegale' community, want Apple copy/paste op gebied van iOS voldoende vanuit die scene, het wel bijzonder jammer dat ze op die manier hopen dat ik dan maar een iPhone 5s of hoger wil. Ik loop al langer met idee rond om een 6 te kopen, maar dit zijn van die acties waarop ik dan liever een Android of Windows phone haal, want daarin gaat het misschien net zo langzaam maar is het wel meer open :-) kan zoiets simpels als f.lux al jaren. Zeker een mooi moment om te upgraden en zal waarschijnlijk ook wel gebeuren op korte termijn ;)
Geen paniek mensen, iOS 9.3 staat nog niet gereed op de Apple servers ;) Zal vast niet lang meer duren.

Normaliter brengt Apple updates om 19:00 uur, door de zomertijd daar zal dit wss. nu een uurtje later zijn.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 21 maart 2016 19:36]

Downloading...

Hij staat blijkbaar klaar, iig voor mijn iPhone 6.
Klopt, vanaf 20.00 CET, kwam hij binnen bij mij! Happy updating! _/-\o_
Jongens, rustig, hij is nog niet uit. Later op de dag (Amerikaanse tijd). Komt vanzelf. ;)
Het grootste verschil is dat iOS 9.3 vele malen vloeiender is dan iOS 9.2.
Oh, dat is leuk. Wat is je bron?
Mijzelf. Ik heb de beta al enkele weken in gebruik.
Hmm heb een 5s bewust op 8.4 gehouden... Draait 9.3 echt vlot op die 5s van jouw?
M'n eigen iPhone 5s heeft prima onder iOS 9 gedraaid. Die van m'n moeder ook.
Ik merk echt precies nul verschil met 9.2 op m'n iPhone 6s. Niet dat ie onder 9.2.x traag was, razend snel zelfs. Maar het is niet alsnog ie nu onder 9.3 sneller aanvoelt.
Op een 6s merk je inderdaad weinig verschil, op oudere toestellen wel.
Vind het prachtig dat apple over zijn gehele line up tegelijk een update doen. Heb momenteel alleen een iPhone 6S en Apple TV 4. Wil hier nog een tablet aan toevoegen. Mijn oude tab s maar verkopen.
Wacht daar nou mee .... Leer van andersmans fouten door de jaren heen.
Er zijn ALTIJD issues met updates en kijk even 2 weken de kat uit de boom. Zeker bij een versie die nauwelijks iets nuttigs toevoegd en je dus voorlopig nog niets mist.
Dan negeer je wel het feit dat er van 9.3 in totaal 7 publieke beta's zijn geweest. Je mag verwachten dat de kritische kinderziektes bij een .x update er wel uit zijn.
Probleem is natuurlijk wel dat je updates hebt met nieuwe functionaliteiten en updates die beveiligingsfouten verhelpen. Bij iOS zit dat allemaal nog altijd door elkaar heen (dat doet Apple bij OS X een heel stuk beter) en krijg je een big blob update. Wie niet update (omdat het gewoon werkt en de update toch een risico vormt) loopt ook zo weer een risico. Dat zouden Apple (en Google ook) toch eens een keer moeten fixen.
Risico ... Ach ..
Ik update pas als ik tegen dingen aanloop of extra's die ik echt wil hebben.
Ben een poweruser en heb al jaren NIETS mee gemaakt mbt security issues.

Geloof het allemaal wel.
Ik krijg steeds melding dat de "Activeringserver tijdelijk niet beschikbaar is" na het installeren.
Ik wordt aangeraden om het eens via iTunes te proberen. Dat maar eens proberen dan.

-edit-

iTunes did the trick. :)

[Reactie gewijzigd door MelvinB op 21 maart 2016 20:37]

Hier hetzelfde probleem.