Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Nokia maakt bekend dat de OZO, een professionele camera voor het opnemen van vr-video's, te koop is voor 55.000 euro. Het bolvormige apparaat beschikt over acht camera's die ieder in 2k-resolutie opnemen. De beelden worden samengesteld tot 8k-video's.

Nokia OZONokia kondigde de vr-camera in juli vorig jaar aan en brengt het apparaat nu op de markt in Europa. Het Finse bedrijf mikt op professionele bedrijven die virtualrealityvideo's willen maken. De bolvormige camera heeft acht camera's met evenveel lenzen, die een beeldhoek van 195 graden hebben. De sensoren nemen op in 2k2k-formaat, vermoedelijk 2048x2048 pixels. De beelden worden samengevoegd tot '8k x 4k'-video's, waarschijnlijk met afmetingen van 8192x4096 pixels.

Het apparaat weegt 4,2kg en is draadloos te gebruiken. Zo kan de OZO bijvoorbeeld onder een drone gehangen worden om beelden te maken van uit de lucht. De camera schrijft opnames weg in een raw-formaat naar een ssd-module met opslagcapaciteit van 500GB. Dat is goed voor 45 minuten aan filmopnames. De opnamesnelheid is 30fps. Om de resultaten te bekijken is een vr-headset nodig, zoals een Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR of de PlayStation VR.

Tegelijkertijd met de marktintroductie kondigt Nokia samenwerkingen met Deluxe en The Foundry aan. Eerstgenoemde is een bedrijf dat postproductie van videobeelden verzorgt en zal het verwerken van beelden uit de OZO aan zijn dienstenpakket toevoegen. The Foundry is maker van onder andere de NUKE-software en dat pakket kan binnenkort overweg met 3d-beelden die gemaakt zijn met de Nokia OZO.

OZO

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Das trouwens wel gek, een output resolutie van 8000x4000.

Namelijk:
Elke camera heeft een native resolutie van ong. 2000 pix uitgestrekt over iets meer dan 180 graden. De lenzen zijn fisheye, dus het aantal pixels per beeldgraad is constant. Dus als je een lijn trekt van "noordpool" naar "zuidpool" als het ware, over de sphere, is die ongeveer 2000px.

Het gekke is: een output resolutie van 8000x4000 impliceert 4000px per 180 graden..

natuurlijk, elk punt wordt door meerdere camera's gefilmd, dus daar kun je nog wel iets van extra resolutie uit halen, maar die 8000x4000 is verre van native. (Als je de twee beelden van een gewone stereoscopische camera over elkaar heen legt krijg je ook niet ineens een dubbele resolutie.)

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 18 maart 2016 16:40]

Wil je stereo beeld vanuit allerlei verschillende hoeken (voor een VR helm met headtracking), dan kan je sowieso niet toe met 1 "traditionele" hoge resolutie output, er moet dan nog een hoop diepte/3D informatie bij.
Ook een "gewone" stereo opname lijkt mij voor VR niet werken, als je je hoofd kantelt bijv dan klopt het niet meer.
In de specs staan termen als "Stereoscopic Video capture", "OZO Virtual Reality 8Ch raw Video", "Stereoscopic Virtal Reality render".
Misschien dat de 8 inputs technisch wel getegeld in 1 output stream van 8kx4k worden gezet, zodat je niet 8 aparte files hoeft te beheren, maar uit die termen blijkt dat er wel meer aan de hand is.
Misschien dat de PC die 8kx4k stream leest, het weer opsplitst in 8 streams, kijkt naar de headtracking van je VR helm en dan berekent wat naar de helm te sturen ofzo.
8K4K? Die term heb ik werkelijk nog nooit van m'n leven van gehoord en ik zit in het filmwereldje :+ Noem het dan gewoon wat het is, namelijk 8K of 8K UHD.
En wat moet dat precies voorstellen eigenlijk?
Nou, technisch gezien is 76804320 8K, of 8K Ultra HD (er is ook 4K Ultra HD), maar de resolutie van deze camera ligt nog iets hoger, maar aangezien de horizontale resolutie alsnog rond de 8.000 pixels ligt blijft het onder 8K vallen. En niet 8K4K, want dat bestaat simpelweg niet. 4K noem je ook niet 4K2K 8)7
Nou, weer wat geleerd vandaag haha :D
Het is echter geen normale resolutie, de resolutie is namelijk 81924096.
8K of 8K UHD staat voor 76804320.

[Reactie gewijzigd door Sepica op 18 maart 2016 15:46]

Dan nog kun je het 8K noemen aangezien het daar akelig dichtbij ligt. Maar inderdaad, als je het helemaal juist wilt doen noem je gewoon de resolutie zonder gekke term erbij.
Het probleem is dan misschien dat als je 8K zegt, dat mensen alleen aan die 76804320 denken. En dat zorgt weer voor miscommunicatie.
Aangezien 'akelig dichtbij' niet hetzelfde is als 'identiek' kun je daar in post processing wereld goed de mist ingaan. Daar is 2K ook geen FullHD bijv., anders gaat er iets goed mis in de output voor broadcast :P
Tweakers zou hier gewoon 8K bij 4K moeten noemen, dit slaat op 8192 bij 4096.
Dat is wat Nokia in de specificaties schrijft. Nergens worden de exacte pixeldimensies genoemd dus het is een beetje gokken wat het precies is. Maar ongeveer 8000x4000 dus.... :)
Nee, Nokia schrijft 8K x 4K, wat dus 8000 x 4000 is, en niet 8K4K.
Is wat voor te zeggen. Ik heb het nu ook wat anders geformuleerd. De term 8k4k wordt overigens wel vaker gebruikt (net als 4k2k). Zo presenteerde Sharp bijvoorbeeld zijn eerste 8k-tv, zie: nieuws: IFA: Sharp toont prototype Super-Hi-Vision-display op IFA
Op mij komt dat over als muggenzifterij...
Op de basisschool leerde je a x b, op de middelbareschooltijd ab te schrijven. Wereldschokkend :)
Het is nog een beetje nieuw terrein, waarschijnlijk mag alles nog.
Het lijkt me lastig te formuleren de resolutie. Niet van de aparte camera's maar wel van het bolvormige totaal beeld. Het is niet simpel aan elkaar plakken denk ik. Wie weet hoe je dat berekend?
De makers van die software! ;)

Ka-tching!

Staat in de laatste alinea.
8k~8000
4k~4000

80004000=8k4k=8k4k

Netzoals wiskunde

Edit: tweede

[Reactie gewijzigd door Android Fan op 19 maart 2016 17:26]

Het artikel vermeld dat: 'dat pakket kan binnenkort overweg met 3d-beelden die gemaakt zijn met de Nokia OZO.'.
Ik zie alleen geen lens paren dus kan me bijna niet voorstellen dat er 3d/stereo beelden uit deze camera komen, maar misschien moet ik de specs lezen.
Het klopt wel dat The Foundry bezig is met een VR 'kit' voor Nuke

[Reactie gewijzigd door svenldejong op 18 maart 2016 15:25]

Dat klopt, deze camera kan alleen 360 spherical video opnemen. De term 3d gebruiken is hier dan ook fout, ja -je kan ze projecteren in een 3d bal- maar er is niets driedimensionaal aan de beelden zelf.
Volgens kan deze camera wel degelijk soortvan stereoscopisch filmen. Alle camera's zijn wel zo groothoek dat elk punt in de omgeving wel door minstens 2 camera's gezien wordt.
'London-based The Foundry, including NUKE, will soon support 3D content created with OZO.' Aldus Nokia.
Ik zeg: de ideale vakantiecamera! In plaats van kiekjes maken en ronddraaien gewoon de hele sfeer / omgeving vastleggen! :)

Als het wat betaalbaarder zou zijn, zou ik het serieus overwegen!
offtipic: ik zie nu echt allemaal toeristen/mensen voor me met een helmpje op waar deze die camera op zit zoals je ook met de go pro ziet :P
Asjeblieft: De Theta S.

Voor 400 krijg je 14 megapixel foto's en 1080p 30fps en 720p 60fps video, geleverd door twee 1/2.3" sensoren met f/2 fisheye lenzen. Niet zulke hoge kwaliteit als deze camera, maar ook een compleet bolvormig beeld, lekker goedkoop en een stuk handzamer.
Eigenlijk veel intressanter vind ik die Nuke software. Heeft iemand er al eens mee gewerkt?
Dagelijks. Wat wil je weten?
Gewoon of het wat is? Hoe staat het in verhouding tot bijvoorbeeld after effects? Ik had er nog nooit eerder van gehoord eigenlijk.
Nuke is een node based editing programma, dit programma wordt naar mijn weten veel meer gebruikt voor bioscoop films. Hierdoor kun je er vanuit gaan dat het lastig te leren is maar een stuk breder bruikbaar dan AE.
Het grote verschil met AE is , zoals 1-peter al zei, dat het node based is.
AE is handiger om motion graphics mee te maken maar voor complexe shots en vooral integratie van renders uit 3d paketten is Nuke ver uit superieur.
prachtig ding ! heb vast nog wel ergens een ouwe sok met geld liggen 8)7
Nokia maakt bekend dat de OZO, een professionele camera voor het opnemen van vr-video's, te koop is voor 55.000 euro.

[Reactie gewijzigd door mklkhanou op 18 maart 2016 14:59]

Niet zo zeuren volgend jaar zit het op je telefoon.
Lol, op je telefoon? een rare ball met 10 cameras? (want de vorm heeft een reden)
ja hoor een keer hard blazen in je audio jack en dan word hij bol.
tegen die tijd zit er ook een alcohol blazer is
Nog een paar jaar en ze maken een kraal met zo'n camera's voor de porno industrie...
Daar is 180 graden 3D al genoeg 😂
...om nu hier een linkje te plaatsen zal wel niet gewaardeerd worden
dit gaat nog een dingetje worden
Maar worden die moderne pornovrouwen er dan ook knapper op? Ik schrik me altijd de pleuris.
Is wel ook maar niet zo heel spannend. Nadeel is wel dat je niet ziet of er iemand de kamer binnen komt ;)
Zou er ook een helmvariant komen?
Een helm variant?
Dan moet je zelf denk ik wel een geoefende emmer-met-water-op-je-hoofd-drager zijn, want 4,2 kilo op je helm ga je wel in je nek voelen
Zijn ze hier niet wat vroeg mee, aangezien er nog niet eens 4k VR afspeel systemen bestaan, laat staan 8k ?
4k schijnt voor VR wel een beetje het minimum te zijn om een beetje mooi beeld te hebben. Voor zo'n dure camera lijkt het me dan niet gek om wat extra resolutie te hebben.
Mijn punt is: hoe speel je de video op 4k vr af ? Laat staan 8k.
Telefoonschermen worden toch ook zo'n beetje elk half jaar scherper?
Met de Samsung Galaxy S8 in een GearVR geef ik je een goeie kans.

Bovendien is het voor sommige toepassing handig om een beetje te kunnen zoomen, bijvoorbeeld zoals in Google Streetview immers.

Bedenkt trouwens ook dat de meeste HMD's een kijkhoek hebben van rond de "slechts" 100 graden (in de breedte). Je bekijkt telkens dus maar een deel van de volledige "sphere". Dus met een 4k-telefoon in de GearVR heb je een veel hogere input resolutie nodig dan 4k voor je totale "sphere".

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 18 maart 2016 17:32]

de dag van vandaag nog niet; maar de vroeger dat ze er bij zijn, de liever. kijk hoe 4K nu slabakt in de zin van content die beschikbaar is, met mondjes maat, maar de camera's zijn er ook al langer..
Blijf het apart vinden: camera is er, content kan worden gemaakt maar *niemand* kan de content ook echt in 4k afspelen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het voor historische evenementen misschien wat is, dat je een evenement in 8k opneemt en dat dan over een paar jaar ook echt in die kwaliteit kan bekijken.
Uhm er staan 337 Ultra HD televisies in de Pricewatch, 81 monitoren, 60 laptops, 3 smartphones en een tablet. Volgens mij zijn dat genoeg apparaten om je 4k content op te kijken ;).
Je snapt dat het hier om VR gaat ?
Al langer? Sinds 35mm film is uitgevonden bestaat 4k al. En 70mm film is makkelijk naar 8k om te zetten.
Sony experia z5 premium? Is geen oled maar wel 4k
Zit hier een ingebouwde accu in?
Zit hier een lompe ARM cpu in? Als die beelden realtime worden samengevoegd lijkt me dat wel nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True