Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Oculus heeft bekendgemaakt welke games beschikbaar zullen zijn bij het verschijnen van de Rift-virtualrealitybril op 28 maart. Het gaat in eerste instantie om dertig games. Later dit jaar moeten nog meer dan honderd games volgen.

De Oculus Rift ging begin januari in de voorverkoop voor 699 euro en wordt vanaf 28 maart geleverd. Op datzelfde moment komen er dertig games beschikbaar voor de virtualreality-bril. Oculus heeft de line-up van releasegames tijdens de Game Developer Conference in San Francisco bekendgemaakt. Verder zegt Oculus dat er met duizenden ontwikkelaars gewerkt wordt aan volledig nieuwe virtualreality-ervaringen. In 2016 zouden er nog meer dan honderd nieuwe games voor de Oculus uitkomen.

Het gaat deels om bestaande games, zoals Project CARS, Elite Dangerous en Vanishing of Ethan Carter. Aan deze games wordt ondersteuning voor de Oculus Rift toegevoegd. Verder zijn er diverse nieuwe games, veelal kleine spellen die 10 tot 20 dollar kosten. De games Lucky's Tale en Eve Valkyrie worden meegeleverd met de Rift.

Oculus Rift launchgames en softwareOculus Rift launchgames en softwareOculus Rift launchgames en software

Oculus Rift launchgames, Oculus Home en Oculus Store

Ook presenteert de maker van de Rift-headset het nieuwe Oculus Home. Dit is het 'thuisscherm' dat vanuit de vr-bril bekeken kan worden en was eerder al beschikbaar voor de Samsung Gear VR. De nieuwe versie voor de Rift is volgens Oculus flink uitgebreid. De beschikbare games en apps voor de Oculus Rift zijn ook te vinden en te koop vanuit de desktop-app van Oculus.

Op Polygon is onderstaand overzicht gepubliceerd van alle launchtitels en een aantal andere games die later zullen verschijnen. Bij de spellen is een comfort rating geplaatst, die duidelijk moet maken hoe intens de spelervaring is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Waarom staat Assetto Corso hier niet tussen? Die hebben toch ook OR ondersteuning?
Die hebben zelfs al vanaf de Beta Oculus Rift ondersteuning, maar deze lijst gaat over titels die tegelijk met de release van de Oculus releasen.

Ik denk trouwens dat er geen betere toepassing voor VR is dan (race)sims, zoals Assetto Corsa of rFactor, iRacing e.d. In tegenstelling tot games waarin je moet lopen hoef je hier maar een leuk stuur, goede stoel en een paar leuke speakers te hebben om de ervaring compleet te maken.

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 16 maart 2016 17:50]

Denk in principe dan alle games (Flight sims, truck simulators) waarbij de hoofdrolspeler stil zit en het voertuig waarin hij zit beweegt aan je lijstje kan toevoegen. Hoewel misschien sommigen minder spectaculair in jou ogen (no offence) zijn is het wel natuurlijk hetzelfde principe.
Dan vergis je je flink. Ik heb de DK2 en in combinatie met project cars wordt je kots misselijk. Per direct het wagenziek gevoel.
is dat niet meer een performance probleem (lag in de visuals bijv)?
Ik word anders altijd snel misselijk bij de Kermis, maar met DK2 en pCars viel het mij ontzettend mee. En dat terwijl het beeld niet eens volledig soepel liep, er zaten haperingen in de game.

Totdat je naar een camera viewpoint gaat waarbij de camera niet meebeweegt, ja dan is het gelijk gedaan. :p
Ik moet toegeven dat ik dit de eerste paar minuten ook had. In mijn geval kwam dit meer door de graphs en de finetuning van de lenzen. afstand tot je ogen etc. Ik denk dat ik in totaal een uur allerlei instellingen heb getest en toen had ik er totaal geen last meer van.

Ondanks dat de visuele kwaliteit toen nog vrij laag lag als het op realisme aankomt en de pixels wel zichtbaar waren was de immersion zeer goed en had ik echt geen enkel probleem met de misselijkheid. Het was zelfs zo erg dat ik express aan de rechterkant ging inhalen om vervolgens uit het raam om te kijken als ik mijn voorganger voorbij reed! :P
Games waar de speler 'stil' zit zijn inderdaad het beste. Maar het nadeel van bijvoorbeeld flight sims is dat je over het algemeen veel meer knoppen hebt dan in een race-game. Zo ben ik van plan 2 toetsenborden om te bouwen om om niet meer alles aan te hoeven klikken en zelfs dan zal ik nog regelmatig de muis moeten pakken (en ligt er nog een standaard toetsenbord). Ik ben er nog niet overtuigd of dat lekker/intuïtief werkt met een VR-headset.

Misschien dat het goed werkt met dat cameraatje dat in de Vive zit ingebouwd, maar je zult wel kleine knopjes moeten kunnen onderscheiden en het liefste ook tekst moeten kunnen lezen. Daarom denk ik dat TrackIR voorlopig de standaard zal blijven in de flight sim-wereld.
Ik heb trackIR nooit geprobeerd maar het concept lijkt me heel dom. Het scherm beweegd mee met waar je heen kijkt, maar als ik naar links kijk dan kijk ik toch weg van mijn monitor? Je moet dus een andere kant op kijken en tegelijk naar voren blijven kijken... Ik snap echt niet hoe dit lekker kan spelen, maar goed misschien dat ik het een keer geprobeerd moet hebben.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 16 maart 2016 19:10]

Het is niet zo dat je 45° moet draaien om ook 45° in game te draaien, nee :P
Je hoeft meestal niet eens 45° te draaien om in game 180° te draaien; er zit dus een acceleratie/vergroting in de software ingebouwd.

Ik heb even gezocht naar een YouTube-video voor je:
https://www.youtube.com/watch?v=_AO0F5sLdVM
Hierin laat hij goed zien hoe heerlijk TrackIR werkt. Als je weleens flight sims speelt is het een aanrader! Vooral met games als DCS, waarin je heel snel om je heen moet kunnen kijken op zoek naar vijandelijke vliegtuigen, is hij al snel onmisbaar.
Ik heb de demos al eens gezien maar zelfs je hoofd een beetje naar links draaien terwijl je je pupillen op het scherm moet houden lijkt mij al gewoon weird. Then again wat is een andere optie? Idd misschien de enige oplossing voor nu. Misschien de hololens?
De Hololens is niet echt een alternatief, omdat dat maar een heel klein schermpje is. Maar het zou wel een vette toevoeging zijn. Apache-piloten kunnen hun wapensystemen en sensoren richten met een soort HUD, dus waarom wij niet met een Hololens in-game? :P Ook zien ze airspeed, g-krachten, hoogte, etc.

Mooi idee van je! Ik had nog niet eens aan game-toepassingen gedacht. En je kunt je TrackIR-sensoren ook wel op die bril plaatsen :+
Bij de racespellen mag Live For Speed zeker niet in het rijtje ontbreken.
Heeft vanaf het eerste begin al ondersteuning voor de Rift en aar het schijnt (ik speel wel LFS, maar heb zelf geen Rift) is het één van de beste implementaties die er tot nu toe gemaakt is.
Ehm flight sumulator, battle mech en al het andere waar je in een stoel zit (simulatie spelen zijn zelfs op die manier te doen)
How about space sim? :9~ :9~ :9~
Valt tegen denk ik voor de echte race fanaat, je hebt immers niet de fov die je wel bij bijv 3 schermen hebt, verders zeker wel een aanrader ja ;)

*hoezo offtopic?? Ik spreek uit ervaring, maar nee men wil het weer niet horen.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 16 maart 2016 23:43]

Hoezo heb je niet de FOV? Ik heb nog geen OR op mijn hoofd gehad hoor, maar het is toch juist de bedoeling dat dat ding je een volledige FOV geeft? Dat je waar je ook kijkt, beeld te zien krijgt? Als jij op je bureaustoel achter je, of recht omhoog kijkt zie je geen beeld.
Kijk je met je ogen of met je hoofd? Jouw blikveld ligt rond de 180+ graden, in vr 100. In reallife draai je je hoofd 9 van de 10x niet, als het niet nodig is.

Ik heb wel honderden uren met een OR gewerkt.
Ja goed punt, als FOV slechts 110 graden is dan mis je inderdaad de beeldinformatie die de twee extra monitors wel geven.

En oculus heeft ook nog geen eye tracking out of the box toch? Dan moet je extra je hoofd bewegen.

Bredere FOV, eye tracking, HDR, realistische focus en depth of field etc en je komt een heel eind maar VR zal altijd zn beperkingen houden ten opzichte van het normale menselijke zicht.
Ik denk dat het bij simracen vooral op 2 opties aan komt. Of 3 schermen, of VR + enkel scherm. Ik zelf heb geen ruimte voor 3 schermen, dus dan maakt dat VR juist weer een flinke verbetering tov 1 scherm. Maar perfect is het denk ik ook nog niet, al heb ik geen VR ervaring nog.
Het is dus ook onzin. Je kunt een hoop nadelen aan VR opnoemen, allemaal terecht, maar één ding is in VR ongeevenaard en dat is FOV.

Je hebt wel (met de DK2 iig) een beetje het gevoel alsof je een duikbril ophebt, maar omdat je soepel om je heen kunt kijken vergeet je dat al snel en waan je je echt *in* de game. Zet je de bril af en kijk je naar het 60 inch scherm in de huiskamer, denk je: 'damn wat is dat scherm klein eigenlijk'.

Ik denk trouwens dat Ski / snowboard en diving games het ook wel eens heel goed zouden kunnen doen met de OR, juist vanwege dat duikbril gevoel. Dat klopt dan gewoon helemaal.
Weet je uberhaubt wat VR is? Dit geeft je hetzelfde beeld alsof je echt in een auto zit.
Haha genoeg uren besteed in vr want ik heb een rift.

Als jij 3 schermen neerzet heb je een beeldhoek van 120+ graden en als je auto rijd dan snap je dat je ook dingen in je ooghoeken kunt zien, iets wat met vr in de huidige staat niet gaat, gezien dat rond de 100 ligt.
Heel eerlijk.... dit is echt van zeer korte duur. Ik speel normaal op 3x 24" 140hz monitoren en ik het met Project Cars de DK2 getest. Zodra je een beetje gewend bent aan de wendbaarheid en de immersion dan is de fov niet iets waar je nog naar kijkt.

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring. Bij shooters was voor mij het verschil veel groter en prefereer ik de 3 schermen voor de fov maar tot op heden bij racesims....vr heeft voor mij zeker gewonnen.
Lijkt me lastig vr bij racegames omdat je met de huidige brillen op je racestuur toch niet meer ziet en schakelpook?
Ik weet niet of je een auto hebt/rijbewijs hebt, maar normaal gezien kijk je in een auto niet waar de pook is, en je stuur heb je als het goed is toch vast haha :P. Het zal inderdaad even wennen zijn inderdaad, maar ik denk niet dat er niet aan te wennen valt na een paar uurtjes.

Echt een auto-ervaring krijg je toch bijna niet bij een game. Dit is onder andere omdat je de G-krachten niet meekrijgt die je in een normale auto wel krijgt, maar met die VR-brillen kom je aardig dichtbij, je kunt in ieder geval in je droombak knallen!
Ja maar als je nou crasht bij een racespel kijk je wel even naar de pook want zon thrustmaster pookje moet ik anders in achteruit zetten dan de wagen waar ik mee rijd. Met een vr bril moet je dan telkens volledig gaan herstarten als je een foutje maakt. Ja het kan wel gaan wennen maar elke keer als je het spel wilt pauzeren de knop op het stuur blind te gaan zoeken lijkt me vooral lastig.
Ook in de virtuele wagen zit een stuur. Daar kun je gewoon naar kijken als je dat wilt.
Elite: Dangerous ondersteunde ook al OR tijdens de afgelopen periode, wat dus de beta-periode was.
Die hebben ze nog steeds niet geupdate naar de nieuwe SDK. Ze zijn d'r wel mee bezig maar het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat dat werkt.
Misschien komt die nog niet uit bij de release van OR?
Omdat ze misschien geen 1.0 runtime support hebben bij launch?
ARK: Survivor Evolved kan ook met de OR gespeeld worden.
Kan iemand me nu eens uitleggen of dit echt ''The next thing'' gaat worden? Ik vind 700 euro veel geld. Ik begrijp best dat het qua eerste indruk heel tof lijkt. Maar hoe zit het met langdurig gebruik (6 uur+) en hoe is het in vergelijking met normaal gamen? Hoe zit het met het comfort (zoals gewicht, eyestrain) enz?

Ik kan me niet voorstellen dat dit mijn console sessies zou vervangen. Maar ik heb er geen ervaring mee dus ik kan er compleet naast zitten. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar wat Nederlandse nuchtere analyse :P

Cheers
De nuchtere Nederlandse analyse is volgens mij bij alle berichten die ik heb gelezen puur op gevoel gebaseerd en heeft twee kampen. Kamp 1 ziet het als het nieuwe 3D, bril op je kop, je wordt misselijk etc, dus gaat floppen. Het andere kamp ziet het als iets wat het nieuwe gamen en misschien wel film kijken gaat worden. Veel er tussen is er niet :)

Feitelijk: 700 euro is veel geld, maar het is een early adoptors ding. Er zullen kinderziektes inzitten die men voor lief moet nemen.
De hype is groot en op menig event heb je een demo kunnen spelen, die wisselend van kwaliteit waren.
Ik heb in mijn sessies ook wisselende ervaringen. Bij sommige misselijk, andere een te gekke ervaring. HL2 vond ik erg tof.
6 uur gamen met de sets die nu uitkomen zal niet heel comfortabel zijn, ook voor de redenen die jij noemt, zwaar en bril op je kop (afgesloten) is 6 uur niet fijn.
Maar de brillen zullen bij enthousiasme door ontwikkeld worden, lichter worden en minder gaan kosten.

Dus als nuchtere sceptische Nederlander zonder 700 euro in je zak, gaat deze lichting VR brillen hem niet worden. Maar zou je zomaar binnen 3-4 jaar niet meer anders willen dan VR gamen en films kijken.
Als je het niet weet: Niet aan beginnen! Althans voorlopig niet, als je er interesse in heb, zou ik zeggen, wacht een jaar na de release van de eerste Oculus Rift en ga dan eens opnieuw kijken wat er is en wat er aan komt. En probeer het eens bij iemand met zo een ding (of op een beurs).

Misselijkheid ben ik zelf gevoelig voor en heb dat ook met de Dev. 2 kit die ik heb liggen, ik wacht ook met verdere aanschaf totdat ik meerdere reviews en vergelijkingen heb gelezen over de Oculus Rift en de Vive voordat ik een beslissing neem. Wat ik heb begrepen van anderen is dat de misselijkheid minder is bij de nieuwe generatie consumer modellen en dat je er op kan trainen.

Heeft het de toekomst, ja. Maar netzoals bij de release van de eerste iPad, op een gegeven moment kopen legionen lemmings dergelijke dingen zonder dat ze weten wat ze ermee moeten en vervolgens is het een hype...

¤700 voor een display is peanuts! ;-) Kijk eens naar een beetje goede 4k op 30"+...
Met een beetje voorstellingsvermogen kan je denk ik wel voorstellen dat het geen 3D verhaal gaat worden. Oke het is nu nog duur maar dit zal na verloop van tijd wel veranderen.

Er zijn gewoon veel meer mogelijkheden. Je zit werkelijk nu zelf in de spelwereld, en het kan ook met je communiceren waarnaar je kijkt.
Als de developers het goed designen dan zal de misselijkheid factor ook afnemen.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo worden deze zomer dance events in VR opgenomen, en zijn sport evenementen in VR opgenomen.

Stel je nu voor dat je een voetbal wedstrijd kunt volgen vanaf 4 supportersstoelen verspreid in het stadion. Alsof je er zelf zit.

Dit zal na de opkomst van de iPhone/smartphone the next big thing worden. Er worden op dit moment zoveel investeringen gedaan in alle industrieën.
Golden Sachs schat rond 2025 dat de markt rond de 80 miljard dollar zal zijn.
http://www.roadtovr.com/g...ation-computing-platform/
Het gaat het nieuwe medium worden waarin je voor het eerst helemaal in kunt opgaan.


Edit: Nog een goede samenvatting van alle games van Tested (45min)
http://www.tested.com/tec...s-rifts-vr-launch-lineup/

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 16 maart 2016 17:16]

De CV brillen zijn al heer comfortabel. Sowieso de ervaring van gamen in VR is zoveel indrukwekkender dan normaal gamen dat je naar 1 uur ook wel vrij bekaf bent. Veel mensen geven aan liever 1 uur een VR experience dan 3 uur regulier gamen.
Niemand zal weten of dit de 'next big thing' gaat worden. Ik denk dat we binnen nu en 2,5 jaar weten of dit van de grond gaat komen of niet. Ik denk dat het een succes kan/zal worden, maar zeker niet voor elk spel. Race-simulatie spellen zijn waarschijnlijk de beste spellen voor de OR.
Voor veel spellen heb je een toetsenbord nodig, dus dat gaat niet werken (ik heb het even over de pc). Voor race spellen hebben je alleen een stuur en pedalen nodig (met wat knoppen op het stuur die je blind kan vinden.

Spellen als FIFA, FPS, RTS zijn mijn inziens minder interessant.
De meeste PC games zijn prima met alleen een controller in je handen te spelen, dus dan lijkt me dat er geen probleem is. Alleen moet de game wel echt ontworpen of op zijn minst aangepast zijn om het echt in VR te kunnen spelen. Anders krijg je alleen de gesimuleerde TV voor je neus, maar dan met een crappy resolutie (want een niet voor VR aangepaste game kan niet je volledige zicht gaan beslaan, dat gaat niet fijn spelen, waardoor je dus minder dan de resolutie van de headset voor de game gebruikt).
Kijk jij steeds naar je toetsenbord als je gamed? Lijkt me prima mogelijk dat je met de HMD op kunt spelen met toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 16 maart 2016 17:32]

Hoe bedoel je? Ik kijk nooit naar mijn toetsenbord als ik een game speel, met een beetje gewenning is dat ook helemaal niet nodig en kan je makkelijk blind vrijwel alle toetsen vinden.

Zit net wat te proberen en je kan echt alle toetsen blind vinden, ik heb dan wel een los toetsnbord, bij een laptop zal dat veel moeilijker worden omdat je geen/minder ruimte hebt tussen groepen toetsen.

En met een beetje fantasie kunnen ook RTS games heel interessant worden voor VR. Wat dacht je van een 2d scherm in een 3d ruimte, met om het 2d scherm heen allerlei handige/realtime informatie over de game?
Dit is zoals de meeste technologische dingen voor de early adopters. De komende tijd moet uitmaken of het mainstream gaat worden of een niche product blijft. Ik kan je nu al vertellen dat de ervaring zoveel intenser is dat je echt niet 6 uur met dat ding op je kop kan blijven zitten, maar misschien is dat ook wel gewenning en zitten we allemaal over 5 jaar 3 uur per dag met zo'n ding op onze kop
Als die dingen eenmaal uit zijn dan zullen er meer dan genoeg reviews en gebruikerservaringen online verschijnen, maar daar moet je dus nog even een paar weken op wachten :)
De ervaringen die nu te vinden zijn moet je weer opletten of dat niet met een van de dev kits was, en er schijnen toch nog wel aardige sprongen gemaakt te zijn in comfort e.d.
Heb de DK1 en DK2 mogen testen en ja, VR is here to stay!
In de jaren 90 ook al eens aan een VR set geroken (met Descent en Mechwarrior als ik me goed herinner).
Toen was het al vet maar die set moest 2500 gulden kosten en had maar een handvol games die ermee werkten.

Nu is VR veel bekender bij het publiek, de technologie komt van grote bedrijven en de hype is dermate groot dat dit niet meer als een nachtkaars uit zal gaan.

Maar als je nog niet overtuigd bent: Zoek iemand op die een set heeft en probeer of je het leuk vindt!
(Heb nog niemand gezien die het echt niks vond... Snap wel dat de prijs mensen kan afschrikken)
Motion controls was ook "the big next thing" waar een hoop grote bedrijven aan werkte: Wii, Kinect en Playstation Move.
Nu horen we daar ook niets meer van.

Dus wees maar niet al te zeker dat het hier blijft.

Het zou zeker wel mooi zijn hoor.

Maar het kan ook zijn dat het eerder gebruikt wordt voor andere dingen dan gaming.
Chirurgie of nanobot repair of zo.
Bedenk wel dat die technologie, die motion controls & tracking, zich nu juist wel verder zet in VR. Dus "daar horen we niets meer van" is niet geheel juist :)

[Reactie gewijzigd door Buzz_Fuzz op 17 maart 2016 11:29]

Ik zie er nog geen tripple A titels tussen staan. Zou mooi zijn als er ook tripple A shooters e.d. of een Lara Croft Tomb Raider 3D gaan ondersteunen.
Project CARS is een AAA titel
Ik zie er persoonlijk niet veel tussen. Ik speel voornamelijk alleen Battlefront, Battlefield en Tomb Raider. Zal nog wel een tijdje gaan duren voordat die naar VR gaan komen. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 maart 2016 17:50]

3d zijn ze al. VR kan even duren.

Zeker omdat bij de games die jij noemt je veel moet lopen wat gewoonweg nog niet handig werkt in first person view in VR.
Ok, maar Triple A titel is geen persoonlijke mening :P het zegt enkel dat het door een grote publisher is gedaan en er zit heel veel geld achter. In tegenstelling tot indie-titels. Project Cars voldoet aan de definitie Triple A.
Tripple A is a classification term used for games with the highest development budgets and levels of promotion or the highest ratings by a consensus of professional reviewers.

Project cars krijgt 3.5 sterretjes op steam. Nu niet een highest rating door reviewers... :P
1. Je leest weer heerlijk tussen de lijnen door. Er staat toch duidelijk "or" dus als aan één van de twee condities zou voldoen zou het om een triple A titel gaan.
2. In je quote, waar je hem dan ook vandaan hebt getoverd, staat "professional reviewers". De reviews op Steam zijn User-Reviews, geen professionals.

(Lijkt me overigens ook erg raar dat als een Indie Dev een spel uitbrengt en deze een hoge score behaalt op Steam dat het dan ineens een triple A titel is. 8)7 )

Anargeek heeft gewoon gelijk, triple A is geen persoonlijke mening. Laat het daar dan ook bij en probeer niet alsnog je mening door te drukken.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 17 maart 2016 09:57]

Wat jij wilt. ;)
Ik zie het niet als een toptitel. Misschien een betere benaming.
Ieder zij meug.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 17 maart 2016 15:34]

Waarom triple A? Triple A wil niks zeggen. Menig indie game is beter te eten dan die taaie triple A titels die elk jaar hetzelfde zijn.

Ik heb liever dat er leuke, interessante en innovatieve games uitkomen die goed gebruik maken van de VR mogelijkheden. Triple A of niet.
Ieder zijn meug. Maar ik denk dat de grote menigte pas overgaat als er meer (tripple A) populaire games 3D gaan ondersteunen. Dit pakket is bij verre niet genoeg om menig gamer over te laten gaan naar 3D.

Overigens gaat 3D op TV ook al niet zo goed. 4k tv's hebben veelal al geen 3D ondersteuning meer.(helaas, ik vind goede 3D wel een meerwaarde).
"de grote menigte" van gamers bestaat voornamelijk uit console spelers. triple A titels verkopen zo ook veel slechter op de PC, omdat er op de PC meer aanbod is. Verwacht dus geen virtual reality support van triple A titels omdat deze specifiek voor consoles worden gedeveloped en de PC versie 90% van de tijd een (slechte) port is.
De echte grote titels komen niet daar is de markt nog te klein voor. Als blijkt dat genoeg mensen er 1 aanschaffen dan zullen er ook grotere titels verschijnen.
Daar zit hem nu net de kneep. Het kip en het ei verhaal. ;)
Wanneer zijn er genoeg mensen met een VR bril om game development commercieel interessant te maken? Wanneer kopen mensen een VR bril? Als hun favoriete titels uitkomen op VR. ;)

Een en ander is dus afhankelijk van elkaar.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 maart 2016 17:51]

Ik denk dat dat wel zal loslopen. Tegen het einde van dit jaar zouden er al meer dan 100 games de Rift moeten gaan ondersteunen. Dan is er nog de Vive & de Playstation VR.

Triple A wordt moeilijk. Veel AAA games zijn FPS'en; CoD/BF/... Laat die juist niet geschikt zijn voor VR owv locomotion.
VR leent zich ook minder voor lange speelsessies.

En daarom zie je vaak kleinere, goedkopere (!) games van minder bekende uitgevers. Dat is daarom geen reden dat de boel per definitie zal doodbloeden...

Anders gezegd: er zijn volgens mij reeds voldoende kippen & eieren...

Project Cars, EVE, Elite Dangerous, The Climb, Robinson: The Journey, Adrift, .. Ik kijk er al naar uit :)

[Reactie gewijzigd door Buzz_Fuzz op 17 maart 2016 11:49]

Niet echt games die ik zou kopen en al helemaal niet speciaal voor een oculus rift. Gelukkig voor hun zijn er ook nog genoeg andere gamers. ;)

Vliegspellen zie ik ook wel zitten voor VR. :P

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 17 maart 2016 16:33]

GR: Wildlands zal toch echt een AAA game zijn. Eindelijk weer een Ghost Recon game :9~
EDIT: Er staat Windlands, duh... Geen idee welke game dat is. Desalniettemin maak ik me toch geen zorgen over AAA titels voor de Oculus :)

[Reactie gewijzigd door dutch_camel op 16 maart 2016 21:19]

Gaan we wat betreft de VR-brillen voor de PC nu een soort console-war krijgen? Dat bepaalde games wél werken op VR bril A maar niet op B... want daar zit ik niet zo op te wachten :'(
Dat hoeft niet maar dat ligt ook aan de developers. Er staat nergens dat deze titels exclusief voor Oculus zijn (en dat zijn ze ook niet). Dus er kan ook gewoon Vive support in zitten/gebouwd worden.

@trekdude101: klopt, sommige zijn wel exclusives

[Reactie gewijzigd door Roxsman op 16 maart 2016 16:48]

Enkele van deze titels zijn zeker wel exclusief voor de Rift, zoals Luckey's Tale en EVE Gunjack. Games die ontwikkeld zijn met behulp van Oculus zelf lijken tot nu toe exclusief te blijven voor de Rift. Jammer voor mensen met andere headsets, maar dat is nog wel te begrijpen natuurlijk.

Mijn hoop is in ieder geval dat we zoveel mogelijk support zullen zien voor alle headsets, maar vooral bij het gebruik van de hand controllers zal er verschil zijn tussen een Rift en een Vive game. Het kan dan best voorkomen dat developers zich op één headset gaan focussen.
Ze blijven exclusief voor Oculus store, welke ook andere devices zal gaan ondersteunen.
Als de prijs gehalveerd wordt sluit ik mij aan bij de VR gemeenschap :P
Daar heeft Playstation een oplossing voor gevonden volgens mij :)
Dan zal ik eerst een playstation moeten kopen :P
Leuke lijst ,
Project cars al gespeeld met de DK2 en Elite Dangerous ook zeer goeie ervaring.
Zitten leuke titels bij, alleen wel erg jammer dat Oculus met z'n exclusiviteits deals een enorme tweedeling binnen vr veroorzaakt.

Met exclusieve titels lok je een hoop mensen naar je toe maar sluit je tegelijkertijd ook een hele hoop mensen uit. Met de huidige prijzen van een vr headset zijn er maar weinig mensen die het geld hebben om er meer dan 1 te kopen.

Wat dat betreft heeft Valve het met steamvr het beter geregeld. SteamVR ondersteund zowel de HTC vive als de Oculus Rift en je kan games en software ook buiten steam om kopen in andere stores.

Valve en HTC hebben zich beide uitgesproken tegen exclusiviteit. Beide hebben de visie dat dit slecht is voor de klant en daarmee ook slecht voor henzelf, als weinig mensen hun vr headset kopen verdienen ze er ook weinig aan.
Alle partijen zijn gebaat bij het slagen van vr. Het zou enorm jammer zijn als het weer een stille dood sterft zoals jaren geleden als eens is gebeurd.
Wat je zegt gaat inderdaad rond op internet, maar het is niet juist.

Oculus is al een aantal jaar bezig om VR klaar te stomen voor consumenten. Een groot probleem met nieuwe hardware is dat er nauwelijks software beschikbaar is wanneer het uitkomt.
Om er voor te zorgen dat er gegarandeerd games zouden komen heeft Oculus een paar jaar geleden besloten om zowel in-house development te doen als ook game developers te betalen om games te maken.
Zonder die incentive was het een groot risico voor developers om te ontwikkelen voor een platform waar de afzetmarkt nog relatief klein voor is.
Die 'Oculus exclusive' titels zijn trouwens niet exclusief voor de Rift (de hardware), maar exclusief voor de Oculus store. Games waar ze zelf in hebben geinvesteerd willen ze liever niet via Steam verkopen, zodat Valve eraan verdient ipv Oculus.

Dat Vive (nog) niet gebruik kan maken van die store heeft meer met Valve (steam) te maken dan met Oculus. Het is immers voor Oculus store belangrijk om zoveel mogelijk games te verkopen. Een lock-in met bepaalde hardware is daarom absoluut niet wat ze willen.
Dat Vive (nog) niet gebruik kan maken van die store heeft meer met Valve (steam) te maken dan met Oculus. Het is immers voor Oculus store belangrijk om zoveel mogelijk games te verkopen. Een lock-in met bepaalde hardware is daarom absoluut niet wat ze willen.
Dit werd gezegd door Palmer Lucky. Niet echt een een betrouwbare onafhankelijke bron te noemen.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 16 maart 2016 19:54]

Of het door Valve komt weten we inderdaad niet zeker.

Ik kwam net nog wel een interview tegen met Oculus Studios, ook over de exclusiviteit van content.
http://uploadvr.com/jason...producer-not-a-publisher/
De bril is nog maar de helft van het verhaal, om het geheel aan te sturen is een flink PC nodig;

Video Card NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290 equivalent or greater
CPU Intel i5-4590 equivalent or greater
Memory 8GB+ RAM
Video Output Compatible HDMI 1.3 video output
USB Ports 3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port
OS Windows 7 SP1 64 bit or newer

Het basis gedeelte gaat nog wel, de videokaart neemt de grootste hap uit het budget. Al met al toch gauw 1000 euro. Dan de bril, hop minstens 1700 euro armer. Je doet dan wel leuk mee met alle (nieuwe) games, dat dan weer wel.
Iemand een idee of de OR ook in de Nederlandse winkels (Bol.com etc) te koop wordt?
Het is bevestigd dat die ook naar retail stores komt vanaf april.
Echter geen vermelding van welke landen, en de bedenking dat de verzending van de preorders nog tot in/na juni zal lopen...

Ik verwacht die dus eigenlijk niet dat je hem voor de zomer in Nederlandse winkels zal zien liggen
Het lijkt me echt geweldig om in VR spellen te spelen, maar niet voor zo'n prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True