Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Submitter: Chris7

Uitgever Paradox heeft tijdens zijn presentatie bij de Game Developer Conference aangekondigd een nieuwe game uit te gaan brengen, gemaakt door Obsidian Entertainment. Tyranny wordt een role-playing game die dezelfde formule volgt als Obsidians vorige game, Pillars of Eternity.

Het spel speelt zich af in een wereld waarin de strijd tussen goed en kwaad al is gestreden en het kwaad heeft gewonnen. Het is aan de speler om zijn beslissingen te maken in deze wereld, of dat nu een moreel goede beslissing is of niet. In de rpg is de speler een 'Fatebinder', een rechter en beul tegelijk die de regels van de dictator Kyros moet uitvoeren. In deze positie kan de speler ervoor kiezen om gerechtigheid te brengen, of de bevolking angst in te boezemen.

De speelstijl lijkt veel weg te hebben van Pillars of Eternity, de vorige game van Obsidian die ook in samenwerking met Paradox werd uitgebracht. Meer details hebben Paradox en Obsidian niet bekendgemaakt. Het nog onbekend wanneer en voor welke platformen de game uit zal komen.

TyrannyTyrannyTyranny

Verder kondigde Paradox aan om Stellaris, een grand strategy die zich in de ruimte afspeelt, op 9 mei uit te gaan brengen. Ook Hearts of Iron IV kreeg een releasedatum tijdens de presentatie. De grand-strategygame speelt zich af gedurende de Tweede Wereldoorlog en krijgt met 6 juni een passende releasedatum mee.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Bij Pillars of Eternity was ik erg enthousiast. De feeling en stijl deden me terug denken aan het klassieke Nox van westwood wat ik met veel plezier gespeeld heb. Echter blijkt bij deze games de flow op de een of andere manier verloren te zijn gegaan in ruil voor een groter assortiment aan strategische elementen.

Misschien dat ik qua genre helemaal verkeerd zit. Maar wanneer je dit soort games op pauze moet zetten midden in een gevecht haalt dat volledig de spanning uit het spel. Niet mijn ding dus. Helaas!
Dan kun je beter kijken naar de action RPG's, zoals de wat oudere Diablo 2/3, Torchlight 1/2 en Titan Quest, of de wat nieuwere als Path of Exile, Grim Dawn en The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut. Die games hebben allemaal real-time combat. Die games zijn qua dialogen, quests en verhaal ook wat simpeler van opzet, om de vaart erin te houden.

Games als Tyranny, Pillars of Eternity, Baldur's Gate, Divinity: Original Sin, Wasteland 2 e.a. zijn bedoeld voor wie juist de strategische kant op wil, en voor wie 't wat minder om de actie draait. Deze games zijn turn-based of real-time met pauze, zoals PoE. Het zijn games waarbij je vooral in de speelwereld ingebed zit en je verdiept in de verhalen, karakters en keuzes. Ik ben er groot fan van, maar het zijn vrij trage games dus je moet er van houden.

On-topic: Een nieuwe RPG van Obsidian is altijd zeer goed nieuws. Ik ben benieuwd of hier ook weer een topper uitkomt, en of ze nog naar Kickstarter zullen stappen om een deel van de ontwikkeling te bekostigen. De kans lijkt mij hier overigens groter dat uitgever Paradox meehelpt in de ontwikkelkosten, samen met de opbrengsten van Pillars of Eternity. De screenshots zien er super uit; kan niet wachten op meer info!

[Reactie gewijzigd door geert1 op 16 maart 2016 10:57]

En ook Neverwinter Nights en Dragon Age!
Neverwinter Nights is inderdaad de andere mijn spelgeschiedenis. Hoewel ik moet zeggen dat ik de 2e erg tegen vond vallen in die tijd. Ik kan zo niet zeggen waarom dat was.
Hmm ik geloof dat ik alleen 1 heb gespeeld ooit. Vooral de gevechten vind ik leuk in dit soort spellen. Het verhaal draagt op zich wel wat bij, maar echt goed wordt het nooit in een computerspel, in elk geval nooit zo goed als in een goed boek. Je kunt je zeker niet herinneren of je het verhaal dan wel de gevechten tegen vond vallen in NWN 2?
Ik ben in de war met Sacred. Daarvan vond ik deel 2 tegenvallen (wat mede kwam door de matige prestaties van mijn pc destijds).

Van neverwinter nights heb ik alleen de 2e gespeeld. Dat spel was namelijk ook te pauzeren mid-fight. Hoewel ik dat zelden deed. Ik kan me herinneren dat er echt een bizarre overkill was aan classes (zo'n 15 als ik me het goed herinner). Buiten dat heb ik me goed vermaakt in die game. Ik denk alleen niet dat ik deze ooit helemaal uitgespeeld heb.
OK goed om te weten.
Sacred was een ander genre toch?
Je hoeft niet te pauzeren. In combat gaat het spel automatisch in slow-motion, dus als je wil kan je het gewoon real-time blijven spelen, zonder te pauzeren. Al lijkt me dat inderdaad lastig met de hoeveelheid aan skills en items die je kan gebruiken.
Het hoeft niet maar ik vermoed dat je het spel snel afsluit omdat je steeds dood gaat. Is er iemand die het laatste gevecht in Siege of Cršgholdt zonder te pauzeren op difficulty Normal of hoger heeft volbracht?
Als je nooit pauzeert verhoog je daarmee voor jezelf de moeilijkheid van het spel. Daarmee wordt "normal" meer zoals "hard" of erger. Je kunt dus ter compensatie de moeilijkheidsgraag lager instellen (als je dan aan jezelf belooft om nooit te pauzeren).
Eigenaardig dat Obsidian niet meteen terug gebruik maakt van de lore/IP die ze voor PoE hebben gecreŽerd. Ze hadden toch al aangegeven dat ze dat in de toekomst zeker zouden doen. Mogelijk stond Tyranny al vroeger op de planning. Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt want Obsidian was zo goed als failliet toen ze aan de PoE kickstarter begonnen.
Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat ze niet alle eitjes in een mandje willen stoppen. Als ze nu meteen PoE 2 uitbrengen en het bevalt mensen niet helemaal dan zitten ze weer in hetzelfde schuitje.

Nu kunnen ze bij een nieuwe game kleine veranderingen in gameplay toevoegen zonder dat fans meteen zeuren van dit willen we niet geef ons PoE terug.
't Hoeft ook niet meteen PoE2 te zijn, er zijn nog mogelijkheden met de IP.
Maar je heb gelijk. Ze kunnen met Tyranny makkelijker experimenteren en de dingen die ze daaruit leren toepassen in PoE2.
Hoe goed is PoE? ik zag een erg positieve review op internet maar het blijft veel geld....
Heel leuk spel als je houd van de oldskool isometrische RPG's met een diep verhaal en heel veel mogelijkheden.
Het is een geweldig spel als je van het genre houdt. De omschrijving van geert1 wat verder in de reacties klopt volledig. Het gaat vooral om het verhaal, de immersie en strategische combat. Het is absoluut geen action-rpg, maar een eerder "traag" spel. Gameplay video's genoeg online om een goed beeld te krijgen denk ik.

Ik heb hem tijdens een sale op GOG.com al zien passeren voor rond de 20 euro, dus dat valt wel mee. Gewoon even wachten op een sale.
Beetje late reactie maar op g2play is een GOG key voor 7 euro en een steam key voor 17 euro. Dus het kan goedkoper gelukkig. Alternatief is even de easter sales af te wachten op steam.
bedankt, ik ga eens kijken....
Pillars oF Eternity is ook wel een heerlijke game. Gewoon Baldur's Gate 2.0, strakke graphics en heerlijke sfeer. Pause & Play systeem vind ik ook erg prettig.

Laat maar komen! :)
Lol, baldurs gate 2.0 bestaar al ;) En baldurs gate 3 komt misschien ook al aan...

[Reactie gewijzigd door Shodan op 16 maart 2016 12:32]

Hopelijk blijft de Paradox <-> Obsidian verbinding goed.
Paradox heeft de World of Darkness IP (Vampire: Redemption, Bloodlines), Obsidian heeft de RPG knowhow.
Een waardige opvolger voor Bloodlines zou zeer welkom zijn! IMO nog steeds een van de beste RPGs ooit, samen met KOTOR 1&2.
Persoonlijk heb ik niet zo veel geduld meer voor de old-school party-based RPG in de lijn van Pillars. Ik hoop echt op meer story-driven rpgs in de Bloodlines en KOTOR stijl.
Vet! :D Ben benieuwd wat het precies gaat worden!
Denk dat Paradox zelf vooral HoI en Stellaris als belangrijke games zien.
Neeeee... Obsidian moet vrij blijven om een nieuwe Fallout te ontwikkelen :+

Maar serieus, ik kan het alleen maar toejuichen als Obsidian meer games mag ontwikkelen, het is een geweldige studio :)

Als terzijde, ik zat net even op hun wiki pagina te kijken en dit wist ik niet:
They also lost their bonus for Fallout: New Vegas, as the game failed to meet Bethesda's standard—an aggregate review score of 85 at Metacritic—by 1 point.
Bizar, gezien hoe New Vegas door fans geroemd wordt. Het illustreert ook mooi waarom bijvoorbeeld een site als Kotaku zo gekant is tegen metacritic, vanwege dit soort bonus afspraken die reviewscores veel te veel macht geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True