Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Ubisoft heeft tijdens AMD's presentatie gedurende de Game Developer Conference laat weten te werken aan een virtualrealityversie van Assassin's Creed. Ubisoft benadrukt dat AC: VR geen game gaat worden.

Hoewel Ubisoft heeft besloten om in 2016 geen grote Assassin's Creed-game uit te brengen, lijkt het bedrijf niet van plan de franchise te laten rusten. Zo is de aangekondigde Assassin's Creed VR gebaseerd op een ander AC-product, namelijk de film die eind dit jaar moet uitkomen. Daarin speelt Michael Fassbender de Spaanse assassin Aguilar de Nerha, die de strijd aangaat met de Spaanse Tempeliers.

Op welke manier de vr-versie hierop zal inhaken is onbekend. Wel liet Ubisoft weten dat de 'ervaring' zich zal afspelen in onder andere het Spanje en Engeland van de vijftiende eeuw, schrijft Polygon, dat bij de presentatie van AMD aanwezig was. De vr-versie van Assassin's Creed wordt ontwikkeld in samenwerking met Fox en effectenstudio Practical Magic. Fox produceert ook de film.

Voor welke vr-brillen AC:VR gaat uitkomen is nog niet bekend. Omdat het niet om een game gaat, is de beschikbaarheid vermoedelijk niet beperkt tot brillen zoals de Vive en de Oculus Rift.

VR AC

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Oh man, dit soort games in VR lijkt me echt vet! Dying Light, Mirrors Edge, kan ik eindelijk eens over daken rennen met mijn figuur :+
Bereid je dan maar voor om kotsmisselijk te worden als dit soort spellen in VR komen. First person games waarbij je je voortbeweegt met een gamecontroller zijn ongeveer het slechtste scenario wat betreft bewegingsziekte in VR.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 15 maart 2016 12:37]

Dat is dus onzin.. Er zijn meer factoren waardoor men motionsickness krijgt, en bij de prototypes zoals de Dk2 heeft dat te maken met het scherm en de instelling er van (ga bv maar eens een beetje rondrennen met een bril op sterkte die niet jouw sterkte is, dan wordt je ook snel misselijk).

Maar samsung heeft toevallig ook nog gister een koptelefoon gepresenteerd die speciaal voor VR is waarbij het evenwichtsorgaan in je oor gestimuleerd wordt..

En natuurlijk met een VR-'loopband' is het nog minder..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 15 maart 2016 13:30]

Als we het evenwichtsorgaan succesvol weten voor de gek te houden dan zal inderdaad het mogelijk worden om first person zo iets als assassins creed te doen. Niettemin van wat ik weet blijf ik op het moment sceptisch tegenover die Entrim 4D koptelefoon van Samsung, want het evenwichtsorgaan op een natuurlijke manier voor de gek te houden is op dit moment al lastig genoeg in lab omstandigheden... laat staat dat dat plots met wat elektische impulsjes zonder meer lukt in een consumenten product. Dus op dit moment denk ik dat Phehistyr's opmerking dat je kotsmisselijk zou worden bij first person AC zeker nog klopt. Indien dat wat je evenwichtsorgaan verwacht niet klopt met wat je ziet dan zou dat tot misselijkheid moeten lijden, nu, hoe jonger je bent, hoe groter de kans is dat je hersenen daar relatief beter mee leren omgaan, maar hoe extremer het verschil is, hoe groter ook weer de kans dat het niet gaat lukken. Net zo iets als auto ziekte, als je iemand voor de eerste keer/een van de eerste keren in de auto stopt is mij verteld door iemand die humanitair werkt in Afrika deed dan werden ze vaak relatief misselijk (was een arts die rondreisde daar). Maar goed, onze hersenen zijn het ondertussen gewend geraakt (behalve als je last hebt van wagenziekte), maar zelfs bij ons gaat het soms mis als je ons in een achtbaan stopt.

Wat trouwens niet weg haalt dat AC in VR in third person ook freaking amazing zou zijn. Mensen denken altijd dat VR alleen in first person moet/kan zijn, maar third person is ook een extreem immersieve ervaring. Verschil is natuurlijk dat je dan niet het gevoel hebt dat je zelf over die daken loopt te springen, maar je hebt wel het gevoel dat de persoon die het doet veel 'echter' is.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 15 maart 2016 18:00]

Ik heb nog nooit VR geprobeerd en ben enorm benieuwd. Ik kan me heel goed voorstellen dat er motionsickness optreed. Vooral in first person.
Maar bij een game als AC maak ik mij meer zorgen om die momenten dat je verkeerd springt, en dus naar beneden valt.
Volgens mij krijg ik dan een acute hartaanval. Lijkt me in ieder geval echt niet gezond..
In een berg hooi springen lijkt me dan wel weer fantastisch want die lopen altijd goed af. :)
David, ben het compleet met je eens..Vooral het feit dat het erg persoonlijk is. Hier merk ik ook dat de ene persoon het prima oppakt om b.v. HL1 in VR te spelen, en een ander word al misselijk zonder een stap gezet te hebben..VR sickness is heel persoonlijk en raad dan ook eigenlijk iedereen dit eerst een bij iemand te proberen alvorens hier zelf mee aan de slag te gaan..( kopen )
Wat trouwens niet weg haalt dat AC in VR in third person ook freaking amazing zou zijn. Mensen denken altijd dat VR alleen in first person moet/kan zijn, maar third person is ook een extreem immersieve ervaring.
Deze al geprobeerd?

https://share.oculus.com/app/mythos-of-the-world-axis

[Reactie gewijzigd door micla op 15 maart 2016 20:01]

Zeker geprobeerd, één van m'n favoriete demonstraties van VR in het algemeen. Zou een stuk meer polish kunnen gebruiken, maar het bewijst voor mij dat - ondanks het einde - third person VR bijna net zo veel potentieel heeft in gaming dan first person VR (al denk ik dat de echte potentie van VR niks met gaming te maken heeft natuurlijk.)
Een loopband zou inderdaad ideaal zijn. Maar dan beweeg je je dus ook niet voort met een controller, maar op een natuurlijker manier.
voor 900 euro ben je klaar..( incl btw en transport )

http://www.virtuix.com/products
En helaas heel wat meer voor een nieuwe woning waar ik dat ding kwijt kan. :p En dan nog mis je de mogelijkheid om bijvoorbeeld te bukken. Helaas voorlopig nog veel te veel haken en ogen.
Haha, je hebt gelijk..Hier zal dat inderdaad ook niet passen :(

Echter heb je over dat laatste geen gelijk.. Bukken werkt natuurlijk gewoon via motion tracking..
Zit dat harnas dan niet enorm in de weg?

Edit: er is dus een harnas die in een ring op hoogte van ongeveer je middel hangt. Bukken is dus niet mogelijk in de Virtuix Omni.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 15 maart 2016 21:54]

De Virtuix heeft wel 'buk'mogelijkheden, maar voor in de huiskamer is de KatVR misschien een optie, hierbij kun je een losse hangmand/stoel aanschaffen zodat die ook zo te gebruiken is buiten VR..
heb rigs gespeeld op playstation vr en had nergens last van is ff wennen daarna een geweldige toevoeging !
Ok, misschien had ik het wat overdreven. Maar ongeveer de helft van de mensen is gevoelig voor bewegingsziekte in dat scenario, dus ik verwacht weinig studio's die dat gaan riskeren.
Dat is wat anders;) klopt veel hadden bij 3d dat idee ook, denk dat je eerst het zelf moet ervaren bij iemand of ergens , 399 betalen voor iets waar je niet tegen kan is beetje duur ;)
Dat zou wel gaaf zijn als die VR ook "jouw lijf" herkent, zodat je als je naar beneden kijkt wel jou lichaam/ bouw ziet, maar het spel wel vanuit 1st person speelt. Dan voelt het helemaal "alsof jij over de daken rent".
Een assassin met een bierbuik. Doe maar niet! 8)7
en een slechte rug, spring ik van een dak leg ik daar 20 minuten te gillen voordat ik op kan staan.
Haha lijkt me wel een goeie voor een spoof movie trouwens :+ Assassins Creep
Ja het wordt lastig om dan nog cosmetische DLC's te verkopen denk ik :D
Of juist niet. Nu hebben al die bierbuik gamers pech. Nog even en dan moet je betalen om dunner te zijn in een game. Als er vrouwen zijn die er aan meedoen kunnen ze gelijk de jackpot vragen }>
Heb je wel verder gelezen dan de eerste regel? Het gaat niet om de game. Titel is gewoon misleidend.
Ik reageerde op de reactie boven die van mij, niet op het artikel. Heb het artikel gewoon gelezen, maar reageerde daar niet op. Ik werd getriggerd door de opmerking "over daken rennen met mijn figuur".
Haha ja en opvallend genoeg had ik weer niet op jou gereageerd maar zo is het nu wel ingedeeld, excuses :D
Geen probleem,kon ik natuurlijk niet nagaan, en wilde 't toch even verduidelijken. Ook mijn welgemeende excuses.
Ik voorzie toch een aantal problemen mocht je iets langduriger spelen en vergeten dat je er toch niet écht bent :P
Ja ik heb wat mensen met een Rift proto dat zien doen, vooral met hoogtevrees is dat wel grappig om te zien.

Ik denk dat dit ook iets is waar developers rekening mee moeten houden en dat de demo's die ze nu allemaal vrij geven een experiment is om te zien hoe het valt.

Het is natuurlijk ook anders als jij iemand een mes in zijn nek duwt vanuit jou perspectief dan dat het op een beeldscherm gebeurt. Al helemaal als dat op een beeldscherm gebeurt vanuit het derde persoons-perspectief, dat geeft al helemaal een psychologische scheiding.

Ik denk dat voor sommige spellen het voor sommige mensen dan ook een brug te ver gaat zijn vanuit psychisch oogpunt. Zowel met fobieën als met acties die je moet verrichten.
Ik heb die sony HMZ en daarmee was het in Uncharted 3 al bij sommige richels dat ik zoiets had van 'wtf dit is me iets te hoog'.

DK2 van de rift was diepte perceptie nog beter.
Het gaat hier niet om de game, maar om een filmische ervaring van Assassin's Creed in VR.
Ja ik ook! Zal alleen nog even duren gezien de prijzen die ik heb gezien...
Ha. Als ze de VR experience echt écht zouden willen doen. Dan zou ik eerder van het dak afrollen en keihard op m'n plaat gaan :+
ik wil je optimisme niet drukken maar in het artikel staat ook:
"Op welke manier de vr-versie hierop zal inhaken is onbekend."

Dus het is nog niet bekend hoe dit gaat spelen / of het op AC lijkt zoals jij en ik dat kennen.
Zou graag zien dat het volgende deel in de serie een first person game wordt. Vond dying light echt heel erg sterk vanuit gameplaytechnisch standpunt en zou graag zien wat een veel grotere studio als Ubisoft heermee kan doen. Zou leuk zijn als ze een keer iets anders doen met hun series. Ook zou het leuk zijn als het voor de verandering een keer helemaal offline is en geen bugs heeft.
AC first person? AUB niet zeg. Wat is daar de meerwaarde van?

Ik ben het met je eens dat de serie een nieuwe impuls kan gebruiken, maar ik denk niet dat het gebruiken van first person de manier is om dat te doen.

Misschien moeten ze gewoon weer richting de roots. De afgelopen delen van de serie is de 'Creed' steeds verder naar achter geschoven. Je weet dat je er deel van uitmaakt, maar waarom? hoe? geen idee.

Dat werd eigenlijk al ingezet met Black Flag. Al was dat gameplay-technisch een prima game.
Ze (Ubisoft) roepen tegenwoordig dat het nieuwe deel vergelijkbaar word met Brotherhood (deel 2 episode 2) wat door een groot deel van de fans toch wel als hoogtepunt van de serie word gezien, dus wie weet word dat nog wat.

Zelf beetje klaar met de serie sinds deel 3 (7 chapters tutorial, en nauwelijks stedelijke gebieden, zonder echt) ze hebben de boel de laatste paar versies steeds verder versimpeld, en dat haalt een deel van de fun weg, bijvoorbeeld de 'klim engine', in Brotherhood is die (naar mijn mening) echt 10x beter dan in meer recente delen, ja je kan mis springen en daardoor een groot deel van/al je health kwijt raken, maar je kan ook terwijl je de sprong al gemaakt heb jezelf nog redden (hand uitsteken naar een richeltje/landen op voetgangers/etc) terwijl in recente delen je veel meer een soort voorgebakken paden afloopt, het geheel gaat daardoor wat vloeiender, maar je verliest ook een stuk controle, maar ook het vechten werkt tegenwoordig anders (minder uitdagend) en winkels zijn allemaal bij elkaar gegooid in 1 general store, en ga zo maar door.

Ik ben benieuwd naar dit VR gebeuren, afgaand op de weinige info die er op dit moment is schat ik in dat ze gewoon tijdens het schieten van de film ook een korte VR film zullen maken, daar ben ik wel voor te porren.

Nieuwe games moet ik maar even afwachten, tot nu toe trekt het me allemaal niet zo (indianen en boten/piraten lijken nog steeds de ondertoon te zijn, en dat vind ik gewoon niet bij AC passen) maar misschien dat ze me verassen en opeens wel met een goed vervolg op Brotherhood aan komen.
Vind sowieso dat Ubisoft de laatste tijd alleen maar games uitbrengt die aan een strikte formule voldoen. Kijk naar alle open world games met hun magere story maar enorm veel nutteloze en saaie side quests. Zou graag zien dat ze een wat meer lineaire AC maken zoals deel 1 en 2. Vind deel 2 nog steeds het sterkste deel uit de serie. Kon me ook wel vermaken met Brotherhood en zijn side objectives waar je allerlei upgrades mee kon kopen. Maar hierna begon die formule toch wel erg te vervelen.

Waarom zou je first person niet leuk vinden? Ik denk dat het zich goed leent voor VR en ikzelf vind Mirrors Edge en Dying light echt vette games. Ben het hele 3rd person een beetje zat in free run games. Het voelt dan gewoon iets te veel alsof je alleen een toeschouwer bent die een knop ingedrukt houdt. Bij dying light en Mirrors edge vond ik dat het free runnen veel spannender was. Je had echt goeie timing nodig.
Zie graag dat het free runnen weer meer uitdagender wordt in AC. Vind dat het nu heel erg naar de achtergrond geschoven is, al helemaal met de grappling hook in het laatste deel waardoor je dus eigenlijk nooit meer hoeft te free runnen.
Ja precies, het is allemaal erg eenheidsworst geworden bij Ubisoft.

En ik denk dat ik first person nog best leuk zou vinden, maar het ligt ergens voor de hand dat ze dat niet zullen doen, het 'gevaar' van de huidige VR hype (mede omdat de techniek en daarmee ervaring steeds beter word) is dat mensen misselijk worden van de 'ontkoppeling', dat je lichaam en wat je ziet als je lichaam niet overeen komen, als je character gewoon ergens staat/zit is dat nog wel te behappen, maar zodra je character/cameras-standpunt snel gaat bewegen maakt het mensen duizelig/misselijk etc, en niemand wil dat dat de gedachte word bij VR, dat je er makkelijk misselijk van word, want dan flopt het weer.
Of zou het niet vet zijn als ze net als bij GTA V ervoor kiezen om beiden standpunten te implementeren. Als ze dit goed doen kan het echt goed uitpakken. Vond bij GTA na een mod voor hogere FOV de FPS mode best leuk en immersive.
Zou inderdaad tof zijn, maar het gaat hier trouwens wel specifiek om een film he, niet een VR game :) (kunnen ze natuurlijk nog steeds meerdere camera standpunten bieden)

En ja, ook ik draai een FOV mod in GTA5 voor de firstperson camera, en het is echt een ander spel in first person.
Precies. Vind de actie veel intenser en spannend. Ben altijd voor keuzes en vind dat ubisoft hier wel eens wat meer aan mag gaan bouwen.
Maar dan krijg je meer een Thief-achtige game.

En persoonlijk vind ik dat soort games een stuk minder lekker spelen. FPS is goed voor shooters, maar voor platform-achtige games zoals Assassins Creed is 3rd person veel geschikter.

Ook in GTA vond ik FPS-mode een leuke gimick maar meer dan dat was het niet (voor mij).

Maar om op AC terug te komen;

Of je dat nu in First Person of in Third Person doet, alles valt of staat met een goed verhaal.

En bij een goed verhaal hoort een goede hoofdpersoon.

De Ezio-era was zeker de beste uit de hele serie. En dat komt waarschijnlijk puur omdat het verhaal goed in elkaar zat. Dat werd na AC 3 totaal overboord gegooid.

Het feit dat het nu richting het oude Egypte gaat, kan het verhaal alleen maar ten goede komen.
Ik lig een beetje achter met de AC games, maar dit doet me erg denken aan de producties waar het fictieve Abstergo Entertainment in Black Flag en Rogue aan werkt :P
Benieuwd wat ze er van maken in ieder geval, vooralsnog afwachten dus.
Inception all the way.

VR in VR
Het gaat niet om een game.. dus eigenlijk een film die je met VR kan bekijken?
Geschoten met een 360 camera waar je je hoofd kan ronddraaien, wel een vet idee.
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom stop je als gamedeveloper tijd, geld en resources in iets wat géén game is!?

8)7
Als het goed lukt heb je het perfecte marketing mechanisme om het hele AC franchise in leven te houden
Zoals Caelestis ook al zegd, om de franchise/het merk in de aandacht te houden, AC heeft zich een beetje raar ontwikkeld de laatste tijd (meeste Ubisoft games eerlijk gezegd) en ik merk in m'n omgeving dat veel van de mensen die deel 1 en 2 hebben gespeeld echt niet meer warm of koud worden van de nieuwe delen, nou hebben ze natuurlijk wel weer nieuwe spelers getrokken door de nieuwe formule, maar ik denk dat ondertussen ook wel het besef is dat de serie op z'n eind loopt zo, het word een beetje het verhaal COD, waar ze ieder jaar maar gewoon wat willekeurigs in de game lijken te prakken om weer een deel te verkopen, alleen is AC bij lange na niet zo bekend als COD, dus word het steeds moeilijker nieuwe delen te verkopen, niet in het minst omdat de fanbase (nieuw en oud) de boel feitelijk steeds simpeler/saaier ziet worden.
ik hoop niet dat je de film uit first-person ziet.

Lijkt me een beetje misselijk makend om jezelf te zien rennen, klimmen en springen terwijl je zit. Zowel bij een VR film als bij een evt. game

Ben erg benieuwd hoe ze dit gaan doen.
Dit vraag ik me ook sterk af, ik kan me inderdaad niet zo goed voorstellen dat ze firstperson freerunning zullen tonen in de VR film, hangt de helft van de kijkers binnen no time boven de wc pot.
de Gear VR heeft al een tijdje via de Oculus video app ("shorts" meen ik) de trailer van de jack the ripper DLC. .

yt trailer4

voelde al best "echt" aan ondanks de resolutie van de Samsung S6.
Hmm, ik dacht dat die AC film gewoon over AC1 ging, maar dit is dus een compleet ander verhaal?
"Wel liet Ubisoft weten dat de 'ervaring' zich zal afspelen in onder andere het Spanje en Engeland van de vijftiende eeuw"
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben meer benieuwd of deze ook daadwerkelijk te spelen gaat zijn.
Aangezien de laatste paar delen nou ook niet bepaald lekker liepen, en vol met bugs zaten.
En dat je er vervolgens op die manier met bugs goed misselijk van kan worden kan ik me dan ook goed voorstellen ;)

Mij niet gezien in elk geval, ik koop niks meer van ze, mede door al die gratis bugs die je er bij krijgt.
En dat allemaal gratis en voor niets.
En nou weet ik dat "wij Nederlanders" van gratis houden, maar dit hoeft nu ook weer niet :+

(mod me maar gerust weg heren en dames, ik wou het puur even kwijt)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 15 maart 2016 18:28]

Playstation VR (Project Morpheus) is gebaseerd op de PlayStation games en PlayStation games only.
Oculus Rift & HTC Vive hebben ook support voor onderandere films, vandaar dat ze denken dat Project Morpheus hierbuiten valt.
Nou die laatste zin komt tóch over alsof t juist wél naar de PSVR kan komen

Mag die minpunt nu van mn bericht af?? :)

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 15 maart 2016 12:27]

mijn excuses, heb het verkeerd gelezen. je hebt gelijk :)
Tijdens de paris game show, liet sony een demo zien van de walk, dat gaat over die man die met een lint van wolkenkrabber naar wolkenkrabber loopt, gemaakt door sony pictures. Vergeet niet dat sony 1 van de grootste spelers is in de film wereld.
Inderdaad, maar dat is een game, een simulatie. Niet de film die uitgekomen is in 2015 (die trouwens enorm goed is, 9/10 imo).
Het was tenslotte ook nog een demo versie, net als dat er een demo versie is van Paranormal Activity VR.

Assassin's Creed die uit gaat komen is geen game, maar meer een film geschoten met een 360 graden camera zodat je rond kan kijken met een VR.
Ik weet niet zeker of het een game was, want de beelden waren volgens mij real life geschoten. Bij de demo liep je over het lint heen en kon je om je heen kijken. Maar het was inderdaad niet de film zelf.
Waarschijnlijk waren het de beelden van de film, zo leek het in ieder geval wel. real life beelden zou je nu niet meer krijgen :p
Ze hebben de VR bril van Razer ook niet genoemd, noch die van Sulon, noch die van Fove, en ga zo nog maar even door, stoor je je daar ook aan? of alleen dat ze de Playstation VR niet hebben genoemd?

Ik denk dat je een reden zoekt achter iets wat geen reden heeft, als jij tegen een willekeurig persoon in de supermarkt begint over VR, kun je er bijna op wedden dat ze de Oculus Rift kennen, dat is voor 'de leek' toch vooral wat VR betekend, dan heb je vervolgens een grote groep PC gamers die op VR wachten/zich klaar maken, ook die zullen veelal de Oculus Rift kennen, maar er zijn er ook genoeg die niet te spreken zijn over de overname door Facebook danwel vinden dat de tracking van een Oculus Rift niet volstaat, en die zullen dus weer vooral de HTC Vive kennen/prefereren.

Console gamers? die zijn volgens mij echt nog niet zo bezig met VR, het word vooral op PC gepusht op dit moment, tuurlijk word Playstation VR ook tof, maar ik durf te wedden dat veel console gamers er nog nooit van gehoord hebben, en wel van een Oculus Rift.

Al met al, durf ik te wedden dat Tweakers bewust alleen de 2 VR brillen noemt waar het meeste naar uitgekeken word/waar de meeste mensen weet van hebben, en de zin zegt nadrukkelijk dat het zich vermoedelijk niet zal beperken tot zulke brillen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True