Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De Sloveense koelingfabrikant EK Waterblocks heeft de EK-FC Terminal Hepta Semi Parallel op de markt gebracht: een waterblok dat zeven gpu's tegelijk kan koelen. De fabrikant richt zich op gebruik door renderfarms, maar een eerdere demonstratie betrof een gamesysteem.

De EK-FC Terminal Hepta Semi Parallel is ontwikkeld om zeven singleslot-videokaarten tegelijk te kunnen koelen. EKWB geeft toe dat er maar bar weinig gamingmoederborden zijn die zoveel kaarten kunnen huisvesten, maar server- en workstationborden zijn er wel.

"Klanten die renderfarms draaien of hun systemen voor krachtig rekenwerk gebruiken, kunnen nu hun systeem vloeibaar koelen als ze zeven grafische kaarten op een enkel moederbord gebruiken", schrijft de fabrikant.  Het waterblok kreeg begin januari bekendheid door een demonstratie van LinusTechTips, die zeven gamers tegelijk op een enkel systeem liet spelen.

De Hepta maakt onderdeel uit van een reeks nieuwe EK-FC Terminal-producten, waaronder de Direct en Angled voor enkele kaarten en de Dual Parallel 1-Slot Acetal en Plexi voor SLI- en Crossfire-configuraties.

EKWB EK-FC Terminal 2016EKWB EK-FC Terminal 2016EKWB EK-FC Terminal 2016EKWB EK-FC Terminal 2016EKWB EK-FC Terminal 2016EKWB EK-FC Terminal 2016EKWB EK-FC Terminal 2016

Model Prijs
EK-FC Terminal Direct €11,95
EK-FC Terminal Angled €15,95
EK-FC Terminal Dual Parallel 1-Slot – Acetal €19,95
EK-FC Terminal Dual Parallel 1-Slot – Plexi €24,95
EK-FC Terminal Hepta Semi Parallel €49,95

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

In een renderfarm maakt herie niets uit en is luchtkoeling dus best werkzaam. Moet er niet aan denken om op dat blok 16 slangetjes aan te sluiten en alles waterdicht te houden. Laat ik het zo zeggen, wij hebben drie render blokken en als iemand met deze oplossing aankomt werk ik hem het pand uit.
De r9 nano, die in de video wordt gebruikt, is bij design een 2 slot kaart. Door gebruik te maken van waterkoeling is dit teruggebracht tot 1 slot. Dat alleen maakt het al interessant lijkt me. Je kan dan 7 kaarten kwijt op een atx mobo ipv 3 ( pci risers daar gelaten).

[Reactie gewijzigd door sven wiltink op 19 februari 2016 20:53]

16 slangetjes? Ik neem aan dat je de video dan nog niet bekeken hebt. Het zijn er namelijk maar 2, net zoals elk ander blok. En met dit blok kun je zeven gpus op 1 moederbord kwijt. Dat zie ik luchtkoeling nog niet doen. Hoe die "ruimte besparing" zijn nut toont weet ik ook niet tho ;)
het punt is ook meer dat die nano's op volle toer (en overgeklockt) kunnen werken nu, in plaats van thermal throttlen met enige werklading, hetgeen wel degelijk relevant is voor server/compute farms
dat is idd een heel belangrijk bijkomstig voordeel ;)
http://content.hwigroup.n...rminal_HEPTA_1200_LTT.jpg

In deze afbeelding kun je zien dat er door gebruik van deze stukken dus slechts 2 slangen nodig zijn.

*Goh, toch handig, zo'n afbeelding, ipv een heel fimpje embedden. ;)
Vergis ik me nu of zijn waterkoelers altijd zo goedkoop?
De prijzen die hier genoemd worden zijn alleen onderdelen die gebruikt worden om de koelblokken met elkaar te verbinden.

Het is dus exclusief de koelblokken die je voor elke grafische kaart nodig hebt, de pomp, de flinke radiator(en) en uiteraard nog de fittingen en tubes.

En dit soort dingen zijn geeneens nodig om de GPU blocken met elkaar te verbinden. Het ziet alleen mooier uit als je het met dit soort koppelingen doet.
In theorie niet, maar in de praktijk toch zeker wel. Linus heeft fiks lopen klooien met het aansluiten van de 7 kaarten zonder dit blok.
Linus had wel dit blok. Het was toen door EK speciaal voor hem gemaakt. Of er is een eerdere versie aan hem gegeven.
Klopt. Maar hij gaf aan dat dot blok ontwikkeld was omdat het anders niet kon. Daar heeftie wel eerst naar moeten kijken.
Ik zeg ook niet dat het zonder net zo eenvoudig is. Maar je hebt dit blok niet nodig.
En met is het ook niet iets wat je met 2 vingers in de neus doet.

Ik heb al diverse mensen met multi GPU setups gezien die zaten te kloten om dit te waterkoelen zonder speciale links zoals deze.
Het probleem is uiteraard dat de kaarten dicht op elkaar zitten en men gaan vaak voor de kortste route en men wil het vaak mooi hebben.
Als je de bling factor laat vallen en niet voor de kortste routes gaat word het een stuk eenvoudiger. Niet dat het dan simpel is, het is nog steeds veel werk.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 19 februari 2016 20:18]

Dit zijn alleen de connectors.

De pomp, radiator en koelblokken mag je nog apart kopen.
Pittig duur dus. Ik pas.
Er is vrij veel ruimte in hoe duur je het kunt maken.

Hoeveel onderdelen ga je waterkoelen? Speelt de bling factor (hoe het eruit ziet) een rol?

Ik zelf heb slechts 1 grafische kaart en ik koel alleen de GPU en CPU. Dus geen onderdelen op het moederbord en ik gebruik een universeel koelblok voor de GPU welke alleen de GPU koelt en dus niet de rest van de grafische kaart. Hierdoor heb ik dit koelblok al op 3 verschillende kaarten kunnen gebruiken.
Er zijn uiteraard nog andere dingen op een grafische kaart die ook koeling nodig hebben, maar een low RPM fan in combinatie met een deel van de stock lucht koeler die op de kaart zat is meer dan genoeg en ik hoor het niet.

Het is vooral de bling factor welke een flinke invloed heeft op de prijs en de hoeveelheid onderdelen welke je gaat watercoolen. Er zijn mensen die op bijna alles een waterblock hebben puur vanwege de looks, dat het overkill is voor het betreffende onderdeel is dan bijzaak. En ja, dan word het nogal duur.
De hierboven genoemde prijzen zijn voor kleine onderdelen van een waterkoeler systeem. De gpu blocks, leidingen, cpublocks, pomp en radiators zitten er allemaal niet bij.
Lol in januari dit filmpje al gezien.
En direct aan ekwb gevraagd of deze terminal op de markt komt.
dit was toen hun reactie.
maar ben wel blij dat ze van gedacht zijn veranderd.
weet al wat volgende bestelling zal zijn :)

EKWB Europe [Mark] (EKWB Support)

Jan 3, 19:28

Hello David,

this has been one off project for Marketing purpose so we did not plan to introduce this item or sale. Even if we would there is not a lot of demand for it so the cost of it would be exponentially high.

[Reactie gewijzigd door skulstation op 19 februari 2016 19:51]

Ik heb gewoon een auto kachelradiator genomen van een volvo 740. Nieuw op ebay besteld voor 11 euro. Zitten 2x 140mm fam op gemonteerd en draaien lekker heel rustig.
*wow, voor het eerst in lange tijd een youtube video die gewoon embedded word ipv gekopieerd word naar het "geweldige" persgroep video systeem :+
Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts en redactioneel beleid horen thuis in Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 19 februari 2016 20:57]

Puur een rechtenkwestie, bij LTT zullen ze het niet zo waarderen als Tweakers hun video's gaat rehosten.

De meeste filmpjes op Tweakers zijn toch promotievideo's of eigen producties.
dat persgroepsysteem werkt zo slecht, op mobiel werkt het vrijwel nooit en op je pc duurt het uren om te bufferen en gaat het schokken doordat het gelijk gaat spelen als er een beetje data is en dan weer stopt omdat het niet snel buffert, ook zijn de controls (play en pause) belabberd
ik kan je geen +3 geven, maar je vat inderdaad precies samen waarom dat videosysteem helaas zo slecht werkt. Waarom het wiel voor de 2e keer uit proberen te vinden?
Omdat Tweakers nu geen advertenties kan draaien voordat de video begint.
ik verdien anders prima met youtube ad inkomsten op mijn eigen videos :+. Wat je moet zeggen is dat tweakers geen ad inkomsten met andermans video's kan creŽren ;)
Dat is precies wat ik bedoel aad.
Dat kan best, moet je er gewoon een frame overheen zetten
Dat doen ze inderdaad wel vaker, best wel hypocriet dat ze dan zelf huilen als mensen dmv Ad blockers hun adds blockeren maar zelf andermans ad inkomsten afpakken.

Zou wel eens willen zien dat sites als NU.nl en Tweakers worden aangepakt voor inkomsten derving. Dat zou nou eens een mooi middel zijn om content makers te belonen ipv de holy crusade tegen adblockers.

Met dit soort zaken en zaken als de kwestie "IPTV op je HTPC" Heb ik ondertussen een beetje een nare Per(ver)s Groep smaak in mijn mond. Alles voor de winst, zonder enig maatschappelijk besef.
Raar dat de mods je op 0 hebben gezet, terwijl je eerst op +3 stond.

Gewoon ontopic volgens mij, aangezien het gaat over videomateriaal in het bericht zelf.

Beetje raar.
misschien houden ze niet zo van negatieve feedback en met +3 zou dit bovenaan staan wat dus iedereen leest (kijk ook even naar het bericht van aadje93 met de admin-edit)
en de comment gaat idd niet over de inhoud van het bericht, want dat gaat over het koelblok en die pc van linus, dat is net zo iets als in de comments zeggen dat het plaatje gespiegeld is ofzo, dus op zich terecht. On topic gaat over de inhoud van het artikel, niet over de techniek waarmee het artikel tot stand is gekomen.

Eigenlijk gebruikt iedereen dus de plusjes om aan te geven hoe eens je het bent met een comment en niet om aan te geven dat het een goede post is mbt het bericht waar de comment onder staat, ofwel: het plusjessysteem werkt niet zo als bedoeld (wel beter dan het videosysteem :P)

Edit: typos
Edit 2: info

[Reactie gewijzigd door lololig op 19 februari 2016 23:36]

Is opzich wel een beetje traag tweakers, deze artikelen stonden al veel eerder deze week online
want tweakers heeft ook echt skynet in de kelder staan die 24/7 alles aanstuurt en zo het overzicht van de hele wereld heeft. Bij tweakers (de persgroep) werken nu eenmaal gewoon mensen die er "via via" achter komen dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. In hardware land worden niet echt veel persbureaus gezien waar persberichten naar toe gestuurd worden zodat nieuws media hun informatie daarvandaan kunnen halen.
Met zo'n systeem zou ik het gewoon aan de CV koppelen...
Als die warmte heeft dan nog nut.
Even een leuke gedachtengang / hersenbreker. Op basis van resultaten uit het verleden; hoelang duurt het voordat je die power van die 30.000 dollar gaming rig in 1 PC van +- §700,- hebt zitten en hoelang voor het in je mobile device zit?
8 resp. 12 jaar?
Het idee dat die power ooit in een mobieltje zal zitten... Man, dat lijkt me wel wat 😀
Oh nee, dat was het youtube filmpje waardoor heel veel tweakers boos werden omdat het helemaal niet bijzonder was!

Ben benieuwd wanneer de eerste build voorbeelden komen, altijd leuk om te zien wat voor gekke dingen ze ermee voor elkaar kunnen krijgen. Hopelijk met diamanten erin zodat tweakers kalm blijven.

[Reactie gewijzigd door Loekino op 19 februari 2016 17:58]

Serieus vonden veel tweakers dit niet bijzonder. Dit is sinds lange tijd weer eens een aparte build. En het zet je toch wel aan het na denken hoe krachtig computers zijn tegenwoordig.

Daarbij komt het dit idee uit een eerdere build van LinusTechTips 2 Gaming Rigs, 1 Tower en dat is wel degelijk een leuke optie om te overwegen mocht je twee computers nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 19 februari 2016 22:49]

Het juiste antwoord is dat EK nu toch besloten heeft dit produkt op de markt te zetten, wij kunnen het nu gewoon kopen. Bij Linus zag je een speciaal voor Linus gemaakt prototype, EK zag er toen nog geen brood in.
HR, its happening again!

Het filmpje is toch ook niet zomaar random, sluit mooi aan op het onderwerp en ook hoe dit zo'n beetje in zijn werk gaat. Misschien goed voor de mensen welk alleen posten zodat ze een custom css kunnen gaan maken!
Ja, dit filmpje sluit toevallig goed aan.

Maar er staan duizenden, miljoenen filmpjes op Youtube.

In sommige gevallen zelfs met betere analyses dan Tweakers zelf kan produceren. Wat maakt dit filmpje dan zo bijzonder?

Voor de rest snap ik eigenlijk niet zo goed waar je post precies over gaat?
dit filmpje is bijzonder omdat het aantoont waar zulke oplossingen toe in staat zijn i.c.m. met parralelisatie van taken middels virtualisatie. Het zijn gewoon 7!! volwaardige gamesystemen op 1 moederbord.
Wat dus niet de normale (of zelfs nuttige) usercase is voor dit soort systemen.

Dit wordt veel eerder gebruikt voor renderfarms of compute processen.
Dat maakt geen drol uit. Dit filmpje is namelijk de reden dat dit blok bestaat.

Dat ze nu aankomen met renderfarms en andete blabla is oeuk, maar Linus Sebastien is de reden waarom custom blokken als deze uberhaupt gemaakt worden. EKWB heeft dit blok immers speciaal voor deze build ontwikkeld.
Hallo Jeroen,

Zou je nog eens mijn comments willen doornemen, dan zul je zien dat mijn wartaal best nog wel een punt heeft. Helaas zaten we op twee verschillende lijnen over mijn posts, bedankt voor het reply'en want nu heb ik mijn 500 punten! Nu kan ik aan de slag met mijn custom css op tweakers!

[Reactie gewijzigd door Loekino op 19 februari 2016 19:01]

Mijn post ging eigenlijk alleen over dat ik benieuwd was naar wat voor gekke build ze ermee gaan maken. En dat wilde ik alleen melden zodat ik dichterbij mijn custom css kom!

Het filmpje is niet toevallig, dit is bewust gedaan. Dat dit specifieke filmpje zoveel los maakt bij mensen moet toch iets te maken hebben met de maanstand van jupiter.
Omdat specifiek deze video wellicht aan bod kwam in het artike? Daarnaast is het naar mijn weten vrij nieuw dat er een zodanig systeem is gemaakt, de video is dus wel relevant voor het artikel. En even over de uitspraak dat de desbetreffende youtuber er tig per dag uitperst is niet helemaal waar, meestal slechts twee of drie per week.

[Reactie gewijzigd door dolaf op 19 februari 2016 18:49]

Nee hoor LTT heeft 1 video per dag als schedule. Dan hebben ze nog TechQuickie, zo'n 2 a 3 per week en ChannelSuperFun, minder regelmatig.
Klopt, ik zie het nu ook, daar zat ik inderdaad fout
Ik kan de video nu niet bekijken, maar als ik het me goed herinner is de blok initieel speciaal ontworpen/ontwikkeld voor de 7 Gamers 1 CPU video van LTT.

Edit: Even snel opgezocht nu ik de kans heb.
Op 6:30 . Quote: "...EK custom designed and manufactured this 7-block connector..."

[Reactie gewijzigd door PBX_g33k op 19 februari 2016 19:12]

Idd dit blok is gemaakt op aanvraag van Linus en dat maakt deze Youtube video relevant. Alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren voor deze video hier gepost is. Ik heb hier al enige tijd geleden een artikel tip voor ingediend, Tweakers is duidelijk niet geÔnteresseerd in bijzondere builds. Behalve nu, als er over een product kunnen berichten, erg jammer.
De build zelf heeft al eerder op tweakers gestaan op 4 januari: geek: LinusTech bouwt computer die zeven gamers tegelijkertijd ondersteunt

Echter heeft EK(WB) nu besloten om het verdeelblok ook commercieel te verkopen.

Wij hebben hetzelfde moederbord alleen dan de D16 versie en hebben in onze systemen 4 R9 295X2 GPU cards (elk met een EK GPU block + backplate) geplaatst met elke 2 E5-2698v3 (16 cores) met 1024GB RAM in totaal. De CPU's zijn ook watergekoeld, maar alleen met een simpel EKWB cpu block. Waarom hebben wij gekozen voor de 2698, simpel omdat het geheugen zeer eenvoudig is te verdelen over 16 cores. In ons geval krijgt elke core 32GB geheugen toegewezen. Momenteel hebben wij drie van deze systemen staan en worden gebruikt voor data analyse middels Fuzzy Logic. Modellen kunnen geschreven worden in Java en .NET en worden daarna omgezet naar GPGPU modellen en uitgevoerd op de multi-dimensional database. Maar ik ga een beetje offtopic nu.

Nu heeft elke card bij ons nu 16 PCI 3.0 lanes, zou je 7 GPU kaarten in het systeem plaatsen, dan moet je terug schakelen naar 8 lanes omdat je met 2 Xeon CPU's maar 80 lanes heeft. Voor games is dat geen probleem, maar als elke GPU afzonderlijk wordt aangestuurd zoals bij GPGPU applicaties merk je dat verschil wel. Tevens maken wij nu gebruik van het 'WS' editie welke een management interface heeft (vergelijkbaar met HP ILO). Het reguliere bord mist die management interface..

IK verwacht echter niet dat dit verdeel blok zeer populair zal worden. Het toepassingsgebied is zeer klein..
Juist, die is dus gepost onder geek. Ik blijf het een raar vinden dat bepaalde artikelen onder geek gezet worden en niet als gewoon. Hier door gaat er wel eens wat vaker langs mij heen. Maar goed dat is hoe Tweakers het doet en daar moet ik maar aan wennen.