Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De Kickstarter-campagne voor de op de NSA gebaseerde game Need to Know heeft zijn doel behaald. Ontwikkelaar Monomyth Games wil alvast een deel van de game uitbrengen halverwege 2016. In oktober moet dit worden opgevolgd door een meer volledige versie voor backers.

Need to Know is een surveillancesimulator waarin de speler werkt voor het Department of Liberty, een verzonnen overheidsinstantie gebaseerd op de NSA. Als werknemer van de instantie is de taak van de speler het spioneren op burgers en besluiten of ze een gevaar zijn of niet. Ook is het mogelijk om in plaats daarvan rapporten te lekken naar de media, of de informatie te misbruiken voor eigen belang.

Volgens de ontwikkelaars is Need to Know bedoeld om de groeiende surveillance in de echte wereld om te zetten in een aangrijpend verhaal. Het spel legt de macht in de handen van de spelers om te kijken wat voor keuzes zij maken.

De game is deels geïnspireerd op het verhaal van Edward Snowden, die in 2013 documenten met betrekking tot de surveillance van de NSA openbaarde. Snowden zelf heeft de game erkend op zijn Twitter-pagina en plaatste een bericht met een link naar de game: "Kunst imiteert het leven."

Qua gameplay lijkt het spel waarschijnlijk op 'Papers, Please'. In die game probeert de speler te overleven en zijn familie te voorzien van een baan als grenswachter. De speler moet daar bepalen of een paspoort legitiem is of niet en kan zelf bepalen of iemand wel of niet het land in of uit mag. Net als in Need to Know zijn de beslissingen over andermans leven in de handen van de speler en kunnen uit goede of slechte morele overwegingen besluiten worden gemaakt.

Er worden niet alleen games gemaakt over de surveillance-instanties. De instanties zelf brengen zelf ook games naar buiten. De FBI bracht op 8 februari een spel uit op de 'Don't Be a Puppet'-website. Als doel heeft de game het inlichten van tieners over gewelddadig extremisme. De FBI claimt dat het tieners leert om kenmerken en signalen van extremisme te zien. De NSA zelf heeft een Flash-game, Cryptokids, waarmee kinderen wordt geleerd hoe ze hun gegevens veilig dienen te houden op het internet.

De campagne voor Need to Know heeft op moment van schrijven 42.000 Australische dollar, omgerekend ongeveer 27.000 euro, opgehaald. Het streefbedrag was 29.000 Australische dollar. De Kickstarter-campagne loopt door tot 11 maart.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Gaaf concept! Heerlijk actueel. Dit is wel een spel dat ik zou willen spelen.

[Reactie gewijzigd door sebasmeer op 18 februari 2016 13:31]

Ik ook :)

Ik had graag gebacked... Heb alleen geen CC, waarom kan je niet backen met paypal?
Je hebt van die prepaid credit cards (bijv. 3V) en in tegenstelling tot wat Radar verkondigt is dat gewoon veilig.
Ja je kunt ze misbruiken, net zoals een echte credit card.
Wanneer ik je CC nummer, vervaldatum, CVC en te naamstelling heb kan ik hem gebruiken.

Bij 3V heb je ook vouchers die je kan gebruiken als zo'n CC en met dezelfde gegevens kan ik ze ook gebruiken.

Deze CC kosten 10 euro eenmalig en een bepaald % van de opwaarderingen.
Neteller is ten opzichte van 3V gratis, ook met opwaarderen. Daarnaast op te waarderen met PayPay en iDeal.
Omdat Kickstarter de bedragen pas afschrijft op de einddatum, als het doel is behaald. Bij Paypal kan je alleen direct betalen.
Bij Paypal kan je ook een langer lopende machtiging afgeven. Dit is ook handig bij bijvoorbeeld proefabonnementen die na de trialperiode een bedrag in rekening brengen.
Vaak runnen dit soort studio's na hun kickstarter een extra campagne op hun eigen website waar je dan wel met Paypal, bitcoin, amazon, ali pay ect ect kunt betalen.
Je kan het greenlighten op steam

https://steamcommunity.co...filedetails/?id=624889801

[Reactie gewijzigd door preske op 18 februari 2016 14:05]

Er zijn legio gratis opties die je een credit-card-nummer geven, maar niet werken als een credit-card maar meer als debit-card. Neteller is zo'n voorbeeld daarvan. Handig voor als je niet de nadelen maar wel de voordelen van een credit-card wilt hebben.

V.w.b. de game vind ik het wel vet dat je voor 5000 AUD zelf de hoofdpersoon van het spel kan worden.
Ik weet het. Ik zal binnenkort er wel 1 gewoon aanvragen :)

[Reactie gewijzigd door Iftert op 18 februari 2016 14:31]

Bij Neteller kan je sinds een tijdje niet gratis meer bijstorten met ideal(het geld van de rekening afhalen koste altijd al geld) voor mij de reden geweest om dan gewoon voor een fysieke CC te gaan. Even wat moeite om aan te vragen maar uiteindelijk veel makkelijker en geen goede met geld overhevelen en de bijbehorende kosten .
Paypal rekent enorm veel kosten voor de ontvangende partij. Als ik online aankopen met een credit card moet/wil doen, dan koop ik een prepaid visa card. (bijvoorbeeld 3V Card)
CC kost ook gewoon geld, wel net iets minder dan Paypal, maar dat komt omdat Paypal vooral CC verkeer afhandelt en dus zelf ook wil verdienen en daardoor dus iets boven de transactiekosten van CC moet zitten :)
Ik denk ivm claims... PayPal heeft een sterk systeem wat nogal partijdig (kan) zijn in het voordeel van de koper.
Is volgens mij nagenoeg het zelfde. bij een CC kan je na 180 dagen van je aankoop ook nog je geld terug vragen
Maar hierbij (cc ) kost het de verkoper niet altijd geld ;)
ik heb ook al een paar dingen gemist die ik graag zou willen funden.

Neem bijvoorbeeld bataillion, een ww2 shooter. Die zou ik graag willen funden en aan early access/beta's mee willen doen, maar ik heb geen credit card dus dat word hem helaas niet :\
Zoals eerder vermeld hier, 3Vcard.
Een prepaid CC kan je probleem oplossen.
Waarom schaf je geen CC aan? Kost maar een paar euro meer.
Aub. 3Vcard, virtuele kaart met IDEAL. hopla. :)
Omdat paypal nogal regeltjes heeft in voordeel van de koper. Daarom weiger ik alles buiten paypal om. Ideal doe ik al helemaal niet. Gelukkig is het in duitsland goed ingeburgerd en doe ik nagenoeg al mijn inkopen daar
En in het gehele complot is het eigenlijk geen spel, maar worden onschuldige mensen gebruikt om andere mensen te classificeren en een label op te plakken in real life :+

[Reactie gewijzigd door mendel129 op 18 februari 2016 14:31]

Pas maar op, straks is het een recruitment tool van de NSA om potentiele werknemers te scouten en potentiele verraders in de gaten te houden.
lol ja, de speler helpt de NSA al hun data catagoriseren. Iedereen die in-game kiest voor lekken wordt op een zwartelijst geplaatst en geclassificeerd als potentieel staatsvijand. :+
Mooi initiatief, misschien dat mensen nu een beetje meer bewust worden.
Want al die NSA medewerkers, zijn net als U - mensen met flaws.

Wow - een min 1 - zeker van iemand die nu op kantoor van de AIVD pauze aan het nemen is.

[Reactie gewijzigd door martin.M op 18 februari 2016 13:32]

Mooi initiatief, misschien dat mensen nu een beetje meer bewust worden.
Want al die NSA medewerkers, zijn net als U - mensen met flaws.
Het kweekt mogelijk inzicht om het te begrijpen. Dat staat niet gelijk aan accepteren of vergeven, maar dat hoeft ook niet.

Nog steeds: dit blijft een computerspel. Dat ik in Fallout 3 zonder gewetenswroeging een nuke opblaas en daarmee een stad met onschuldige NPC's van de kaart veeg houdt niet meteen in dat ik mij bewust ben van wat er door de hoofden van mensen heen gaat die in werkelijkheid de sleutel om (zouden) moeten draaien. Er is voor gamers (psychopaten uitgesloten) een duidelijk verschil tussen simulatie en werkelijkheid. Andersom is er voor mensen die daadwerkelijk aan de knoppen zitten ook dit verschil. Een voorbeeld wordt gegeven door dronepiloten die, ondanks dat ze 's avonds gezellig aan tafel schuiven bij hun gezin, weten dat wat zij doen gevolgen heeft voor anderen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 februari 2016 14:29]

Je doet het nu toch ? anders zou je het niet schrijven ;)
Het doel was 29k AUD. Ik vraag me bij die kleine campagnes altijd af wat je nou eigenlijk kan doen met nog geen 20k euro. Ok, ze hebben nu dan 27k euro, dan kan je jezelf ongeveer zeg 9 maanden betalen. Heb je een enkel persoon die developer/artist/producer etc moet zijn voor nog niet eens een jaar. Wat zijn dat nou voor targets? :)
Kan verschillende mogelijkheden hebben. Misschien is het een 1 of 2-mans studio? Eigen geld ingebracht vooraf? Meer 'investeerders' op de achtergrond? Plus ze gaan nog verdienen aan verkoop na oplevering. Klein bedrag, daar ben ik het met je eens, maar aan de andere kant als ze het afleveren voor het geld is het ook weer geen enkel probleem.
grappig verzonnen spel, leuk dat het zijn doel heeft behaald.

maar die trailer haalt me nou niet echt over om het te spelen.
Papers, Please is ook een heerlijke game. Heel confronterend en je begint te snappen hoe zo iemand zich voelt. Ik benieuwd of dat hier ook gaat gebeuren!
Ziet er leuk uit. Gebacked. Voor die 11 euro kan je je geen buil vallen.
lijkt een beetje op de game "Papers Please"
dan heb ik in elk geval nog een linkje naar papers please http://papersplea.se/

[Reactie gewijzigd door Paradox op 18 februari 2016 15:22]

Deze vergelijking staat gewoon in het artikel zelf?

* addictive blijft zich afvragen of mensen wel de artikels lezen voor het plaatsen van een reactie...
ik denk dat hij juist bedoelt te zeggen:
[in het artikel staat dat] het lijkt op papers please.. dus hier een linkje naar dat spel
Niet mijn 'spel', als ik administratie wil doen ga ik wel naar m'n werk... :O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True