Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Via Steam News is naar buiten gekomen dat naast de dinsdag uitgekomen Windows- en PlayStation 4-versie van Street Fighter V er ook een SteamOS-versie in de maak is. Deze versie moet 'in de lente' beschikbaar komen.

Kopers van de game via Steam kunnen in het voorjaar gratis de SteamOS-versie downloaden waarmee de game ook op Linux te spelen is. De SteamOS Status Update bleef een dag lang onopgemerkt. Pas met het bekendmaken van de release-tijden van Street Fighter V, viel de post op Steam News op. Voor de SteamOS-versie werkt ontwikkelaar Capcom nauw samen met Valve om het spel geschikt te maken voor de console.

Spelers in Europa kunnen de game sinds 11 uur gisteravond via Steam spelen. Capcom maakt voor de game gebruik van Unreal Engine 4 en het spel ondersteunt ook Steamworks. Voor pc raadt Capcom aan minimaal van een Intel Core i5 op 3,5GHz of vergelijkbaar gebruik te maken. Aan intern geheugen wordt minimaal 8GB aangeraden en als videokaart raadt de ontwikkelaar een Geforce GTX 960 of vergelijkbare AMD Radeon-kaart aan.

Capcom toont intro Street Fighter V

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ziet er goed uit!
Zolang Valve SteamOS en het Steam ecosysteem goed onderhoudt zal het wel loslopen met games op SteamOS. Daarnaast moeten ze zorgen dat Vulkan goed van de grond komt als tegenhanger van DirectX. Dit is noodzakelijk als ze windows in de toekomst willen kunnen bijbenen qua performance. Nu lagt OpenGL al een beetje achter op DirectX en als Valve de ontwikkeling en uptake van Vulkan niet stimuleert zal de gap alleen maar groter worden.

SteamOS is een jarenplan, geen sprint. Het heeft Vave ook jaren en jaren gekost eer Steam (windows) de goed geoliede machine werd die we nu kennen.

In principe is er vanuit de Steam achterban wel interesse in de Steammachines getuige de steam productpagina van Alienware's Steammachine

http://store.steampowered.com/app/353390/

Ironisch is dat vooralsnog alleen alienware lijkt te lopen (lol).
Sowieso zijn hw fabrikanten wel in voor Steammachines. PC verkopen kunnen een boost gebruiken en een modulaire console is voor hun een nieuwe en welkome markt.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 16 februari 2016 12:06]

Wel grappig dat ze na al die jaren pas bij deel 5 zijn. Ik begon met streetfighter 2 op de snes, en volgens mij kwam mortal kombat veel later, en die zit al op deel 10.
Mwah, je hebt natuurlijk veel "upgraded" versies van hetzelfde spel. SF2 CE, SF2 Turbo, Super SF2, Super SF2 Turbo, Hyper SF2, Street Alpha (vier delen), Street Fighter EX (2 delen), Street Fighter III (drie delen), Street Fighter IV (paar delen + DLC), enz. Als ze alles doorgenummerd hadden zaten ze waarschijnlijk al op Street Fighter 30 ofzo.
Dat is goed nieuws! Ik hoop dat er meer games van dit genere komen op SteamOS beschikbaar.
Dit is inderdaad goed nieuws! Ik ben op dit moment in het bezit van een stick welke alleen werkt op de Xbox 360/PC en ik draai Linux op mijn thuis-pc, dus zit een beetje met een dillema. Geen zin om een nieuwe (prijzige) arcade stick te kopen en ook geen zin om Windows opnieuw te installeren.

Ik zou mijn stick kunnen modden met een Brooks Univeral Fighting Board, maar daar twijfel ik nog een beetje over omdat dit board vrij nieuw is op de markt.

Hopelijk komt de release vrij snel! (ze hopen ergens in de lente).

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 16 februari 2016 10:50]

Ik vind de graphics van dit spel een beetje raar. Het lijkt wel als of ze niet weten of ze nou normale 3D graphics willen of cell shaded en dan maar besloten gewoon beide te mixen met een beetje vreemd resultaat :P
Unreal 4 engine ! draait op medium range Pc`s
Ben blij dat ontwikkelaars ook voor SteamOS ontwikkelen. Bijna alle games zijn voor Windows gemaakt en qua prestaties is Windows gewoon beter, dat zie je terug in aantal FPS. Met betere support voor SteamOS maakt de console aantrekkelijker.
Ik doe een gokje dat dat bij dit spel de Linuxversie minstens zo goed zal draaien als de Windows-versie. Het staat nergens, maar ik ga er vanuit dat dit één van de eerste Vulkan-spellen wordt en het de mogelijkheden ervan moet demonstreren. Argumenten daarvoor zijn:
  • De lanceerdatum is strategisch net na de lancering van Vulkan gepland.
  • Valve porteert het spel zelf naar Linux. Valve staat er sowieso om bekend geen half werk af te leveren bij Linux-ports kwa prestaties, maar ze zijn één van de belangrijkste proponenten van Vulkan. Valve heeft nog nooit eerder een spel van derden naar Linux geporteerd, het al nieuws op zich is.
  • Het spel gebruikt de Unreal-engine. Epic is onderdeel van het Vulkan-consortium en ongetwijfeld druk bezig de Unreal-engine geschikt voor Vulkan te maken.
  • De Unreal-engine is onder Windows de meest gebruikte engine, terwijl dat onder Linux Unity is. Om meer Unreal-spellen op Linux te krijgen, heeft Valve er alle belang bij dat Unreal goede Vulkan- en dus Linuxondersteuning krijgt. Dat ze zelf betrokken zijn bij de eerste port van een Unreal-engine spel naar Vulkan/Linux is daarom erg logisch voor ze.
  • Er is wel een Linux-versie aangekondigd, maar geen MacOS-versie. Dat is erg onlogisch als je OpenGL gebruikt, want met combinatie van OpenGL en de Posix API betekent dat er bij gebruik van OpenGL niet echt verschillen zijn in broncode voor Linux/MacOS X. Als het spel echter Vulkan gebruikt, dan is het meer dan logisch dat het spel niet op Mac uitkomt, want de Mac zal initieel geen Vulkan-ondersteuning krijgen.
Je kan sowieso al zeggen dat je het spel niet kan spelen op een Mac hij haalt de minimum specificaties niet tenzij je een Mac pro hebt van ¤4000+. De Apple iMac Retina 5K 2015 27", Core i5 3.30GHz bv heeft een GPU die gelijk staat aan de HD7850 uit begin 2012, hij kost zelfs ¤2.5k.
Over een paar generaties kan je het spel misschien spelen met een iMac 2019 ofzo. :P

[Reactie gewijzigd door Nature op 16 februari 2016 13:16]

SFV zou best een Vulkan parade paardje kunnen zijn op SteamOS.
Ben benieuwd.
Zou OSX niet ook gewoon Vulkan kunnen ondersteunen? Ik weet dat Apple natuurlijk liever heeft dat devs Metal gebruiken als API maar toch...
Apple is geen onderdeel van het Vulkan-consortium en het Vulkan-consortium heeft momenteel zaken die hogere prioriteit hebben dan het ondersteunen van OS X.

Ik denk dat OSX uiteindelijk wel Vulkan zal krijgen, want anders komen er op den duur geen spellen meer uit voor OS X. Metal is een flop, eigenlijk gebruikt ieder spel op OSX OpenGL. Apple zal niet veel keus hebben dan Vulkan omarmen.
Meh, is Vulkan niet een opensource API?
Net zoals OpenGL....
Dus ja, ik verwacht dat Apple op den duur ook wel Vulkan zal ondersteunen zeker als SteamOS begint te lopen en devs simultane OSX ports willen doen. Metal blijft natuurlijk Apple's 'default' keuze.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 16 februari 2016 13:21]

Het is een open standaard, maar dat betekent niet dat 'ie automatisch op Mac OS werkt. Daar is een behoorlijke technische inspanning voor nodig. Bij Windows is men bereid die inspanning te doen zonder de medewerking van Microsoft, maar bij het veel kleinere MacOS ligt het net iets anders. Ik denk dat partijen als Valve, Nvidia en AMD daar pas trek in krijgen als Apple zelf bereid is er ook moeite voor te doen.
Ja klopt. :)
Keek net op de Vulkan pagina van Khronos:

https://www.khronos.org/vulkan/

The Vulkan specification is complete and undergoing legal review and final polishing. The Vulkan conformance tests are being finalized and multiple member companies are preparing drivers for release. Implementation feedback is the vital final stage of making any Khronos specification ready for primetime, and the Vulkan 1.0 specification will be published when the first conformant implementations are confirmed.

Work is also progressing to complete Vulkan SDKs for Windows, Android and Linux. Google has upgraded to Promoter membership and is now on the Khronos Board to help steer Vulkan strategy for Android and the wider industry.


Geen sprake van Mac en/of iOS adoptie dus dat staat idd nog open voor nu.

Edit: en ik zie ineens dat Vulkan er is. Top!

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 16 februari 2016 20:07]

@Dutchredgaming: een kleine correctie op jouw statement:
Bijna alle games worden voor Windows gemaakt en presteren daarom beter in Windows, wat je terug ziet in het aantal FPS.
Er is geen enkele technische reden waarom games op Linux minder goed zouden kunnen presteren. Dat dit in de praktijk momenteel nog wel het geval is komt voornamelijk omdat de games die de afgelopen tijd op Linux/SteamOS beschikbaar zijn gekomen veelal zijn gemaakt in engines die geen officiele Linux versie hebben, zoals Unreal Engine 3. Bij het ontwikkelen van deze games is dan ook niet vanaf het begin rekening gehouden met cross-platform compatibiliteit, bijvoorbeeld door OpenGL te gebruiken in plaats van Direct3D. Daardoor moet tijdens het porting proces gebruik gemaakt worden van middleware die Direct3D calls vertaald naar OpenGL. Valve gebruikt hiervoor ToGL, Feral Interactive gebruikt InDirectX. Dit heeft extra overhead en dus lagere prestaties tot gevolg.

Ik merk bijvoorbeeld weinig tot geen verschil in prestaties tussen de Linux en de Windows versies van games die gemaakt zijn in de Unity3D engine of bij indie games die op een eigen engine draaien waarbij vanaf het begin af aan rekening is gehouden met Linux. Ook merkte ik weinig verschil in prestaties tussen Windows en Linux bij het spelen van ARK: Survival Evolved dat draait op de Unreal Engine 4, en dat was alweer een tijd geleden, nog voordat er veel optimalisatie aan dit spel had plaatsgevonden.
Het is 90% slechte ports en 10% technologie, maar er zijn een paar kleine dingetjes waar met name DirectX11 beter in is, zoals multi-threaded rendering. Nu Vulkan uit is, gaat dat argument niet meer op. Vulkan is de meest geavanceerde API.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True