Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: rens-br

Online opslagdienst Dropbox heeft een Windows 10-app uitgebracht. De app is geschikt voor pc's en tablets met Windows 10. De app komt de komende paar dagen beschikbaar in de Windows Store van Microsoft

Het is mogelijk om bestanden van de Windows File Explorer naar de Dropbox-app te slepen. Ook is het mogelijk bestanden tussen de verschillende mappen in de app zelf te verplaatsen. De app is ook voorzien van een snelzoekfunctie door gewoon te beginnen met typen in de balk bovenin zonder eerst op het vergrootglas te klikken.

De app voorziet ook in interactieve notificaties in Windows zelf, zodat het niet nodig is de app te starten om bijvoorbeeld gedeelde mappen van anderen te accepteren. Er is ook integratie met Windows Hello, waardoor toegang tot de app verkregen kan worden met vingerafdruk-, gezichts-, of irisherkenning. Windows Hello moet wel eerst geactiveerd worden bij de instellingen van Windows zelf.

Via het icoon in de taakbalk van Windows kunnen recente bestanden direct ingezien worden. Tevens kan direct gediscussieerd worden via de Dropbox-app met andere gebruikers van de dienst.

Dropbox Windows 10-appDropbox Windows 10-appDropbox Windows 10-appDropbox Windows 10-app

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Rudy Huyn zit hier achter. http://www.windowscentral...rk-his-windows-phone-apps

https://twitter.com/rudyhuyn/status/690225560333647872

De man die we kennen van alle onofficiŽle apps voor Windows Phone wanneer de app makers niet/kunnen willen uitbrengen voor Windows.

Dus met de kwaliteit van de app zal het wel goed zitten. Zijn versies waren soms beter dan de officiŽle apps op Android en iOS

[Reactie gewijzigd door Whatson op 21 januari 2016 22:32]

Maar wat zal er dan gebeuren met zijn eigen Dropbox App? https://www.microsoft.com...-for-dropbox/9wzdncrfhvxr

Of zal hij deze ook nog ondersteunen?
"Huyn was already working with the Dropbox team to help develop the official Windows Phone and Windows 10 apps for the service before now, so obviously he will be able to work even harder on those apps as a full-time member of the business."
Ik denk van niet. Rudy werkt sinds een tijdje officieel voor Dropbox, en in begin was de officiele WP Dropbox app waarschijnlijk ook een rabrand + wat aanpassingen van Cloud6. Nu is deze volledig herschreven naar UWP.
De offciŽle dropbox wp8.1 app was eerst cloudsix van hem, en toen gerenamed en gekocht door dropbox, waarbij hij nog steeds ontwikkeld.
Dit is dus gewoon een update van de dropbox app, die van hemzelf bestaat niet meer.
Voor wie meer wil te weten komen over Rudy Huyn:

http://www.windowscentral.com/tag/rudy-huyn
https://twitter.com/RudyHuyn

Huyn is trouwens ook ťťn van de grootste strijders om Snapchat op WP te krijgen.
Zijn versie van Snapchat, genaamd 6Snap, was volgens sommigen een beter afgewerkt product dan die van Snapchat zelf.
Niet meer. http://pocketnow.com/2016/01/08/snapchat-windows-10-mobile

Snapchat “will do everything to kill” Microsoft devs like Rudy Huyn
Snapchat CEO heeft een hekel aan Microsoft

https://twitter.com/searc...m%3Arudyhuyn&src=typd

[Reactie gewijzigd door Whatson op 21 januari 2016 22:51]

Dat mag natuurlijk, maar zakelijk (en menselijk) gezien is het natuurlijk onzinnig om zulke sentimenten te hebben. Persoonlijk hoop ik altijd dat dat soort lieden flink de boot in gaan met hun zielige appje, maar dat zit er bij Snapchat niet meer in.
Zijn broeder in het kwaad zit bij Pebble. Nog zo'n club die een hekel heeft aan Microsoft.
Tinder is daar een mooi voorbeeld van, deze heeft nog steeds een aantal opties die op de andere OSen niet beschikbaar zijn. De laatste versie heeft hij afgelopen week uitgebracht als UWP app. Naast andere goodies is de grootste improvement de desktop ondersteuning.

Hiermee is Tinder (in mijn ogen) de eerste app waarmee je ziet dat UWP echt iets unieks te bieden heeft. Aangezien Tinder geen website heeft (met de app functionaliteit) is dit dus de enige mogelijkheid om dit te doen.

Met deze versie kunt u dus het vleesch keuren vanaf uw 24"+ scherm }>

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 21 januari 2016 22:52]

Soms denk ik dat hij de enigste Windows 10 Developer is. Echt allerlei populaire 3th party apps in de Store zijn van hem. Ik geloof zeker dat het een super goede developer is. Maar waar blijven de andere developers?
Maar met de app wordt het nog niet mogelijk om het offline te synchroniseren, iets wat m.i. op een PC toch wel een 'essentiele' functie is... Ik hou het gewoon op de traditionele software. :)
Ik denk dat deze app vooral gericht is op touch gebruik onder Windows 10 en voor Windows 10 Mobile.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 21 januari 2016 21:18]

Hier in huis wordt een Windows 10 tablet gebruikt omdat juist dat alles offline hebben zo ideaal is. Als je op plekken komt waar geen internet is, maar je toch (veel) documenten nodig hebt voor een vergadering oid kom je met een Android tablet/iPad toch al snel in de problemen. Natuurlijk kun je voortijd al je documenten offline binnenhalen, maar 9/10x vergeet je een document of heb je net ff dat ene document wel nodig waarvan jij dacht dat het toch niet nodig was.
Met 350gb aan data in mijn dropbox ben ik toch blij dat niet alles steeds gedownload wordt. In de gewone app maak ik dan ook gebruik van selectief synchroniseren.
En de devices met slechts 16GB opslag waarvan slechts 4GB over blijft? Die zijn erg blij met een app waar ze niet alles op hun HD zelf op hoeven te slaan. Ik denk dat dit voor velen met weinig opslag een grote uikomst is :-)
Helaas heb ik er op het enige tablet waar dit handig zou zijn niets aan, omdat die niet compatible is met Windows 10 (drivers...)

Maar ik denk dat ik toch een dezer dagen mijn SP2 eens moet updaten naar Windows 10...
Het werkt nu allang prima onder win10. Zie de winstpunten voor mij iig niet zitten.
Liefst gewoon normale programma's ipv apps. :r
En waarom? Het is niet alsof een "normaal" programma functioneel beter is dan een app. Dat ligt maar net aan de tijd die een ontwikkelaar er in steekt. Dit is nogal een scheef idee dat vele mensen trekken dat "apps" altijd veel minder features moeten hebben dan "volledige programma's" terwijl dat helemaal niet zo is.
Ja, dat is zeker wel zo. Toch ontwikkel ik primair voor het UWP platform op dit moment. Waarom? Het is gewoon een heel mooi platform. Kan ik er alles mee? Zeker niet!
Er zijn zeker wel (functies in) programma's die inderdaad nog niet mogelijk zijn met UWP. Maar de overgrote meerderheid kan best nagebouwd worden.
Deze app werkt ook op ARM devices (continuum...)
'App' is een afkorting van 'application', wat letterlijk vertaald applicatie of programma is.
Buiten dat dit ook straks bruikbaar is op de telefoon, is het ook belangrijk dat het gebruiksvriendelijk is voor touch. Dus op je desktop is deze app dan wel niet zo boeiend, maar op een tablet wel.
Ja precies. Ik vind het ergens wel fijn als er goed werkende w10 apps worden gemaakt. Kan vast wel de integratie wat vloeiender maken. Maar aan de andere kant, serieus, slepen naar de app een main feature? Kan nu toch ook slepen naar mn dropbox mapje? :/
Waarom geen universal app?
Dit is een Universal Windows App, waar haal je de conclusie uit dat het dat niet is?
Eerlijk gezegd ging ik er ook van uit dat een universal app bedoeld werd, maar in het artikel wordt er gesproken over een windows 10 app en voor zover ik weet zijn die 2 ongelijk aan elkaar.
Ja en nee... Het Universal Windows Platform is in staat om de target op alleen desktop te zetten, of juist alleen Windows Phone... Of een combinatie, of Xbox, of... Naja je begrijpt het wel
Niet beide zoals bij Android? (tablet / phone gecombineerde binary) Pak je dus dezelfde APK draait hij op een tablet in tablet mode. Dezelfde APK draait op je telefoon in phone mode. En in de toekomst op Chrome Desktop dus als desktop applicatie. Allemaal uit 1 apk.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 januari 2016 07:44]

Android loopt inderdaad achter wat betreft UWP apps. Max 2 type devices, waar UWP apps op vele devices kan draaien. Kan. Maar als de dev wil, kan hij/zij 'm voor een type device aanbieden.
En buiten de store om werkt de binary op alle platformen? Of moet je verschillende builds aanbieden aan de "store". Weet niet precies hoe dit werkt bij Windows. Elk platform apart compileren?

Bij Android zit het IN de binary en past de programma zichzelf aan.(Natuurlijk moet je als developer dit wel zo programmeren ;) )

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 januari 2016 17:53]

Nee. Shared library. Zoek maar eens op wat UWP apps zijn.
Je maakt 1 app, die schaalt automatisch goed op alle platformen, en die release je dan, maar uiteraard kan je wel de release op 1 van de platformen ietsje uitstellen als er nog een bug zit die alleen op w10m voorkomt bijvoorbeeld.
Hier denk ik: https://blogs.windows.com...x-for-windows-10-is-here/

"Coming Soon: the Dropbox app for Windows 10 Mobile. Stay Tuned!"
Oh, anyway dit is een Universal Windows App. Dat het geen gelijke releasedatum heeft maakt geen verschil, verschillende apps hebben dat, Facebook bijvoorbeeld ook: die hebben al tijden hun UWP app voor Mobile, maar de desktop versie is nog steeds niet beschikbaar.
Mijn vraag is dan. Hoe interpreteer je een universal app. Zijn dat verschillende gecompileerde binaries? Stel je bij het compileren de target vast? Of zoals Android dat je gewoon allerlei platformen in 1 keer in een binary hebt. Dat de applicatie zichzelf aanpast aan waar hij op draait.
Dat ligt er aan, een Universal app hoeft niet perse (direct) multi-platform te zijn. Dat wordt wel vaak aangehaald als de definitie, maar dat is zeker niet 100% correct.
Uit het artikel zelf is dat dus niet te halen. Pure onwetendheid van de redactie schat ik zo?
sinds OneDrive is DropBox toch overbodig?
Tja, sommige mensen hebben iOS, Android en/of Windows apparaten en zijn ooit begonnen met dropbox. Dropbox draait op alle drie dus lekker makkelijk uitwisselen.
Onedrive zit echter ook op bijna alles (geen officieel programma voor linux lijkt me?).
Windows / Mac OS X / Android / iOS / Windows Phone / Xbox
Kabal heeft wel een punt daar. Dropbox is mede door die 25/50GB 2-jaar deals met phones groot geworden. Gratis krijg je initieel maar 2GB (kan je wel uitbreiden door dingen te doen, maar dan moet je dit al weer gaan doen.). Het eerste abonnement is 1TB voor §10. Bij Onedrive heb je voor die prijs er nog Office 365 bij (kan je bij winkels trouwens per jaar voor 5 gebruikers voor 75 euro kopen, dat is dan 6,25 euro per maand).

Als je puur gratis blijft, heb je sites als mega.nz die 50GB geven. Daar heb ik persoonlijk zelf betere snelheden dan bij dropbox. (ook sync client voor Windows, mac, linux, android, iOS, Windows Phone, Blackberry..)

of die 1TB via Stack van TransIP via uitnodigingssysteem. (Windows, linux, Mac, Android, iOS)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 januari 2016 00:30]

Wat ook interessant is om Groove Music te nemen voor 100 euro per jaar en dan krijg je er ook nog 100GB OneDrive ruimte bij. Alleen interessant natuurlijk als je een muziekdienst wil :).
Het werkt goed, waarom zou je switchen? Ik heb zelf ook nog gewoon mn Dropbox in gebruik. (En een Google Drive voor andere zaken). Maar ben bij beide tevreden, geen zin om nu weer te switchen. Helemaal niet omdat de enigste reden zou zijn: "Omdat Microsoft dat graag wilt". Nee, dank je. Dat probeert Apple ook nog steeds op de Apple apparaten in huis met zn iCloud ;)

Kortom, het is maar net wat men gewend is en waarmee men tevreden is ;)
Ik heb dropbox aangehouden i.v.m. de betere upload snelheid. Ik heb office 365 dus ook 1TB aan onedrive opslag, maar gestopt met gebruiken omdat het een eeuwigheid duurde om mij 100GB aan data over de lijn te krijgen. Met dropbox haal ik makkelijk 8MB/s upload terwijl dat met onedrive continue bleef hangen rond 800Kb/s. Wellicht hebben andere betere ervaring met onedrive.
Ikhoop nog steeds dat dit beter word, want dubbel betalen voor zowel dropbox als office 365 vind ik zonde van het geld.
Traditionele software bied in Windows meer toegevoegde waarde, maar de universal app kunnen ze ook beschikbaar stellen voor mobile devices. Universal apps zijn meer dan welkom in de toch wel beperkte store.
Hopelijk volgen meer van dit soort apps.
Voor de mensen die reageren en zeggen dat ze deze versie niet nodig hebben, vergeet niet dat er meer apparaten zijn dan alleen de desktop/laptops waar Windows 10 op draait.
En voor dat soort apparaten is een touch versie wel zo handig :)
Mooi dat ze slepen van bestanden naar het venster hebben geimplementeerd! Dit zegt mij dat dit dus ook mogelijk zou moeten zijn voor andere store apps, zoals bijvoorbeeld de windows 10 mail client (een veel gevraagde feature op de feedback pagina's is het toevoegen van attachments middels slepen naar het venster). Vooral op een windows machine zonder toetsenbord en muis is dit zeer relevant, aangezien de explorer popups meestal niet zo goed te bedienen zijn met de vingers.

[Reactie gewijzigd door DwarV op 21 januari 2016 22:09]

Mooi dat dit er nu ook is voor Windows 10 Mobile :)

Meer Universal apps zijn altijd welkom!

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 21 januari 2016 22:21]

Ik zie er niet heel veel meerwaarde in, als je het vergelijkt met de standaard desktop applicatie, tenzij je graag gebruikt maakt van apps en eventueel op een apparaat werkt met Windows 10, waar je liever via touch werkt dan met muis en toetsenbord.

Waar ik meer op zit te wachten is Dropbox als officiŽle opslag locatie in Office, naast Onedrive. Hopelijk kan deze app dat bewerkstelligen.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 22 januari 2016 00:44]