Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Submitter: Fluffyfluf

Google heeft een aanvraag ingediend om de omvang van het datacenter in de Groningse gemeente Eemsmond te verdubbelen. Op dit moment wordt nog gebouwd aan drie datahotels aan de N33 in Eemshaven op de 45 hectare die Google al aanschafte voor de centra.

De aanvragen zijn niet door Google zelf ingediend, maar door dochterbedrijf Greenbox Computing. Een woordvoerder van het concern heeft tegen het Dagblad van het Noorden verklaard dat de aanvraag niet per se betekent dat er ook daadwerkelijk wordt geïnvesteerd in nieuwe centra. Het is onderdeel van een langetermijnplanning en er is nog geen 'definitief besluit'.

De eerste fase van het plan voor het datahotel moet in 2017 zijn afgerond, waarbij de verwachting is dat een deel van het centrum dit jaar al in gebruik genomen wordt. Er is 600 miljoen euro gemoeid met de eerste fase en ook zou dit werkgelegenheid moeten opleveren voor 150 tot 170 mensen.

Eemshaven ligt gunstig voor dataverwerkers omdat het vlakbij het GN-IX ligt. Ook is er voldoende elektriciteit door de aanwezigheid van elektriciteitscentrales van Electrabel, Nuon en RWE.

Niet alleen Google is druk in de weer met datacentra. Ook Microsoft is bezig met het bouwen van een derde datacentrum in Middenmeer in Noord-Holland schrijft het Noordhollands Dagblad. Dit datacentrum moet komen langs de A7 blijkt uit informatie die het NHD in kon zien. Eind 2015 nam Microsoft zijn eerste datacenter in gebruik op Agriport. Dit centrum kostte twee miljard euro en is bedoeld voor diensten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Groningen Seaport ligt 5 meter boven NAP. Dus ook de energiecentrale ernaast.
Plus de windmolen parken die daar aangesloten zijn, de directe stroomverbinding van noorwegen en de grootste internetverbindingen komen daar het land binnen....

De beste plek dus.

edit: leesvoer: http://seaports.ivendo-cm...d=2212&language=nl-NL
eidt: leuke site... klibaar nederland qua NAP hoogte: http://ahn.maps.arcgis.co...a4ff84ff4938fafe7cc106e88

[Reactie gewijzigd door jasjaverbeek op 15 januari 2016 13:22]

Beide locaties liggen onder de zeespiegel, ik neem aan dat hierover wel wordt nagedacht? Een eventuele dijkdoorbraak heeft natuurlijk desastreuze gevolgen voor de dienstverlening.
Eemshaven ligt dan weer boven de zeespiegel... Een deel van provincie Groningen en een deel van Groningen stad liggen boven NAP. Zie ook: http://www.kennislink.nl/...daling-en-watermanagement
Met een goede storm tijdens hoogwater kan je wel een paar meter verhoging over NAP krijgen. En dan hebben ze echt een probleem als de dijk doorbreekt.
Voorzover ik weet zijn de dijken in Groningen tegenwoordig berekend op stormen die eens in de 2500 jaar voorkomen (randstadgebieden zijn beschermd tegen stormen die eens in de 10.000 jaar voorkomen).
Dus het is dan een rekensommetje. Al kan ik me voorstellen dat Google gewoon wat investeert in waterbestendigheid van het gebouw. Dan stelt het risico al helemaal niets meer voor.
edit; het zou me niets verbazen als de aardbevingen een groter risico vormen. Die spelen ook op veel kortere termijn.

[Reactie gewijzigd door fruitbakje op 15 januari 2016 13:40]

Het belangrijkste is dat google snapt dat we in Nederland serieus werk maken van dijken en daarin investeren. De overheid is betrouwbaar. Ik meen dat dit een van de belangrijkste overwegingen is. We hebben een boel kennis over waterwerken hier, vraag maar aan mensen in New Orleans. Die haalden Nederlanders er bij na Katrina.
Weegt toch niet op tegen de voordelen;
(Naast dat het bij een grote ader in de buurt ligt)

- Politieke stabiliteit / wetgeving
- stroom voorziening
- beschikbaarheid algemene kennis
- bereikbaarheid
- gunstig belastingklimaat
Nederland en een gunstig belastingklimaat? Volgens mij zijn wij juist 1 van de duurdere landen, of ligt dat aan mij?
Voor grote bedrijven is dat totaal niet zo. Het idee is dat zij bijna geen belasting betalen, zodat de mensen die daar kunnen werken (werkgelegenheid) dit toch nog het geld verdiend. Vaak betalen grote internationale bedrijven bijna niets aan belasting door slimme constructies en samenwerking / afspraken met de overheden op zowel landelijk als provinciaal als gemeentelijk niveau. Elke provincie/stad zou 'Google' wel als onderdeel willen hebben van wat er gevestigd is.

Als het je interesseert dan zou je eens moeten kijken naar de Double Irish With A Dutch Sandwich of andere soortgelijke constructies die vooral in Ierland en Nederland mogelijk zijn. Het is dan ook geen verassing dat in deze landen veel internationale bedrijven gevestigd zijn (naast de uitstekende infrastructuur hier).
bijna geen belasting betalen,
Bijna geen Vpb (vennootsschapbelasting) betalen, btw over in- en verkoop en zaken als loonheffingen etc moeten gewoon betaald worden.
Maar daarom in- en verkopen ze niets uit NL, en willen ze het ding zo geautomatiseerd mogelijk hebben zodat er zo weinig mogelijk mensen werken.

Netto betaalt een Google hier zo goed als geen belasting voor.
In het geval van een datacenter is er geen "slimme constructie" nodig.

Een groepsmaatschappij van Google zal eigenaar zijn van het datacenter, en levert deze diensten aan de rest van de groep. Dit soort diensten worden als routinematig gezien, waardoor weinig winst aan toegerekend zal worden, denk aan de kosten de de groepsmaatschappij maakt plus 2 tot 5% (wordt bepaald aan de hand van een verrekenprijzenstudie). De belastbare winst is dan dus 2 tot 5% van de kosten. Dit is international geaccepteerd, dus in meeste (westerse) landen zal de winst weinig schelen. Vennootschapsbelastingtarief in Nederland is 25% (eerste 200k 20%), daar zijn geen afwijkende afspraken over mogelijk met de Belastingdienst. Alleen over de grondslag, de belastbare winst, waarbij dus 2 tot 5% gangbaar kan zijn en dit kan ook vooraf met de Belastingdienst afgestemd worden in een vaststellingsovereenkomst (APA).

Conclusie: belasting is geen doorslaggevende factor om voor Nederland te kiezen.
Is meerdere keren in het nieuws geweest dat er bedrijven allerlei afspraken konden maken
Voor buitenlandse bedrijven zijn wij zeer aantrekkelijk! Al worden de regels onder druk van de europese commissie verder ingeperkt.
Voor bedrijven in het algemeen zijn we behoorlijk aantrekkelijk. Het belastingtarief is lager dan in veel andere westerse landen.
Zaten vroeger nou niet de meeste juist in Ierland en omstreken?

Vroeger, omdat dit juist werd aangepakt een tijdje terug. (meerdere grotere bedrijven schenen ietsjes teveel voordeel te krijgen).

Verder is't alleen maar goed om data centra hier te hebben (of wat mij betreft gewoon in Europa)
Telt dit dochterbedrijf dan eigenlijk officieel als een Amerikaans bedrijf?

Grootste reden voor mij om een data centrum in de buurt te kiezen.. is dat je (een heel klein beetje) zekerder bent, dat andere mensen niet de data gaan stelen.
Was het in Ierland ook niet gedeeltelijk te doen om het feit dat de privacy wetten daar iets soepeler waren?
Ik dacht te herinneren, dat het met rare belasting structuren te maken had.. waardoor zo'n bedrijf echt veels te weinig hoefte te betalen.
Dit heeft te maken met de constructie die de "Double Irish Dutch Sandwich" heet. De exacte regelgeving is wat ingewikkeld om volledig helder op te schrijven hier, maar het gaat om twee Ierse bedrijven en een Nederlandse shell corporatie die via belastingparadijzen als de Caymans en Bermuda IP rechten en afdrachten laten lopen.

Onder andere Google en Apple maken er gebruik van en kunnen voor dit deel van hun verdiende geld richting de 0% belasting gaan.

Zie meer hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Irish_arrangement
Niet echt:
Per jaar stroomt maar liefst 4.000 miljard euro door de ongeveer 12.000 Nederlandse brievenbusfirma’s
bron:
http://www.ftm.nl/column/...-maakt-vele-slachtoffers/

Google zal vast ook wel afspraken hebben met de belastingdienst. En ze zullen het ook niet nagelaten hebben om subsidie aangevraagd te hebben. Maar hebben ze die gekregen en zo ja hoeveel?

Dat er geďnvesteerd wordt en meer banen komen is een mooi iets maar dan moet het wel in verhouding staan met de kosten en opbrengsten.
Het is alleen weer eens minder zonnig als werd weerspiegeld:
http://www.snn.eu/actueel/google-komt-400-banen/
Van 400 naar 150 banen, da's toch weer jammer.
Volgens mij staat NL bekend om zijn "postbusfirma's" of "belasting gunstige klimaat". Grote bedrijven willen zich maar al te graag in NL vestigen zodat ze vanuit hier Europa (en verder) kunnen bedienen terwijl het volk de "normale" belasting mag ophoesten.

Bron: http://nos.nl/artikel/200...kelijk-belastingland.html
Nee hoor dat hangt volledig af van het type bedrijfsvoering. De overheid heeft zich een aantal jaren terug voorgenomen bepaalde soorten van bedrijfsvoering uit ons land weg te krijgen (hoe gek dat ook klinkt in economisch opzicht) en zich te concentreren op het binnen halen en behouden van bepaalde soorten. Google valt onder die laatst genoemde.
Je kan nu tegenwoordig heel makkelijk zien of iets boven of onder NAP zit via een site:
http://benikonderwater.nl/
(je moet helaas wel eerst een adres invullen voor je een overzicht heb,maar er na ben je vrij om door heel NL te kijken)

@ TweakGr
Bedankt, heb het helemaal niet gezien. Heb kleurenzwakte en die kleur die de tekst heeft valt weg in de achtergrond voor mij. Zie het nu omdat ik het weet, maar moet er wel goed op focussen.

[Reactie gewijzigd door Calamor op 15 januari 2016 11:52]

Er is gewoon een knopje "Liever geen locatie delen"
Hiermee kan je alsnog heel Nederland doorkijken zonder je eigen locatie te delen.
En moet dat wel je eigen lokatie zijn ? Als je toch naar Groningen zoekt woon je toch gewoon in Groningen ? ...
Als men het Tiering/Rating systeem gebruikt van de Amerikaanse standaarden (TIA-942) dan kijkt men per niveau naar hoe vaak een incident in een specifieke periode heeft plaatsgevonden. In dit geval zal dat overstroming en toegang tot de site zijn binnen de afgelopen 50/100 jaar. Als er in die periode geen incident is geweest staat men het al snel toe.
Nu doet Tiering/Rating er vaak niet toe voor een grote jongen als Google of Microsoft maar ik kan me voorstellen dat die vergelijkbare afwegingen maken.
De stad Groningen ligt ook onder de zeespiegel. Dus bij een dijkdoorbraak hebben ze wel wat grotere problemen dan een slecht bereikbaar google.
Uiteraard, al ligt de stad tientallen kilometers verder het land in. Wanneer er een dijkdoorbraak is ligt de regio Delfzijl ook onder water. Natuurlijk is dat een groter probleem. Vraag mij alleen af of Google en Microsoft hier rekening mee houden als ze opzoek naar een locatie.
Overal en altijd zijn er risico's met dergelijke projecten. Tornado's, aardbevingen, politieke instabiliteit, infrastructuur (onvoldoende/onstabiele dataverbinding/electriciteit..), kennis/opleidingsniveau...

Dus het is vooral een lesser-of-evils besluit, want er is altijd wel iets.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 15 januari 2016 11:38]

Die problemen worden vanzelf wel opgelost, zolang het datacentrum onbeschadigd blijft is het niet erg dat deze off-line gaat. Althans niet voor Google of Microsoft, die hebben redundantie in de datacentra onderling ingebouwd. Een ander datacentrum vangt het wel op. Maar als ze het datacentrum opnieuw moeten opbouwen hebben ze wel een echt probleem.
Eigenlijk denk ik dat ze het compleet vergeten zijn tijdens de keuze hier rekening mee te houden ;)


Oké, dat was een beetje sarcastisch. :)
Tsja er zijn wel dommere beslissingen gemaakt bij grotere projecten. Het kan maar zo dat ze er niet over nagedacht hebben. Maar ik verwacht dat ze wel een rekensommetje hebben gemaakt. Alleen schijnen die risicoberekeningen weer nergens op te slaan. Als je het op papier maar onderbouwt hebt dan kunnen ze je niks maken.
Volgens mij hebben deze datacenters meerdere verdiepingen dus bij de zeer extreem kleine kans dat er een dijkdoorbraak ontstaat verliezen ze alleen de begane grond.
Volgens mij hebben deze datacenters meerdere verdiepingen
Dan heb jij nog niet echt wateroverlast gehad.
Op mijn vorige werk was er een lek in de kelder, in de winter. een kleine drie meter water. Nou, ik kan je zeggen, de condens hing aan het dak van de derde verdieping.!
Ik heb nooit eerder zoveel vocht in het gehele pand gezien en je zag de apparatuur roesten waar je bij stond.
Dus verdiepingen maken niet echt uit tenzij ze niet met elkaar verbonden zijn binnendoor.
Heb je ook niet gedacht aan doorluchten van het pand. werk zelf in de metaal en heb wel eens een dergelijke lekkage meegemaakt van 2,500 liter Koelwater. producten gingen niet roesten naderhand.
Datacenter in eemshaven heeft geen verdieping alleen een verhoging voor klimaat beheer (1,5mtr) boven de grond heb er gewerkt ;)
Volgens benikonderwater.nl ben ik maar liefst 0,8 meter boven water even buiten het centrum in de stad Groningen.
Het centrum ligt nog flink wat meters hoger.
Het is geen troost als Groningen-Centrum een eiland blijkt te zijn geworden met water tot aan de horizon. Tenzij je van rust en water houdt en een bootje hebt.
Niet als je waterkoeling gebruikt, @Loev.

EDIT: Oh verdraaid. Iemand was me voor ;)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 15 januari 2016 11:32]

Niet als je waterkoeling gebruikt, @Loev.
Toch heb ik het idee dat de apparatuur het niet lang goed blijft doen in een ongecontroleerde plons zout en vies water met zwerfvuil en dooie beesten.
op die manier niet. maar was het ook niet google. die datacentre zee containers maakte die dus de temperatuur van de zee gebruikt om de hardware in die containers te koelen.

staat helemaal los van dit project hoor :+

[Reactie gewijzigd door Proxx op 15 januari 2016 13:43]

Oooh dus dát doe ik steeds fout bij m'n klusprojectjes! :>
Waterkoeling lol :)
Alarmist. 25% van Nederland ligt onder de zeespiegel. Denk daar eens over na.
Het is toch gewoon waar wat hij zegt? Hij doet niet eens alsof de wereld vergaat en toch is hij een alarmist?
Ik mag hopen dat de nood van de dienstverlening ondergeschikt is aan de tien duizenden slachtoffers bij een dijkdoorbraak ;)
De hongerige vraag naar meer opslagruimte zorgt voor werkgelegenheid, zij het geen duizenden banen uiteraard, maar ik juich deze ontwikkelingen wel toe. Zeker in het noorden van Nederland is dit een welkome ontwikkeling.
Ik vermoed dat de werkgelegenheid alleen voor de bouw van de nieuwe centra is. Zodra die er eenmaal staan blijft 't beperkt tot een nachtwaker en een paar jongens om af en toe wat onderhoud te doen. Dus "handjevol" banen....
'Bij de bouw zullen duizend werklieden betrokken zijn, terwijl daarna in het datacenter ook 150 mensen een baan zullen vinden. '

nieuws: Google bouwt datacenter van 40 hectare in Groningen

Dat valt inderdaad nog mee, maar alles is meegenomen. Het zal wel voor naamsbekendheid zorgen denk ik en dat is wel weer goed voor Nederland, zeker nu ze willen uitbreiden.

[Reactie gewijzigd door Vigilate op 15 januari 2016 11:39]

Zou het niet zo zijn dat er straks nog een paar jongens daar rondlopen die de defecte servers uit het rek mogen trekken en er weer een nieuwe in mogen stoppen? Daar hoef je niet heel slim voor te zijn.
Dan heb je schoonmaak, onderhoud, beveiliging nog.. en dat allemaal x3 voor 24 uur. 8 uur diensten. Komt meer bij kijken dan je denkt.
Zou het niet zo zijn dat er straks nog een paar jongens daar rondlopen die de defecte servers uit het rek mogen trekken en er weer een nieuwe in mogen stoppen? Daar hoef je niet heel slim voor te zijn.
Dat misschien niet, maar er kan heel veel mis gaan in een datacenter en daarvoor wil je graag personeel rond hebben lopen die van A-Z begrijpen hoe de boel in elkaar zit. In andere datacenters staan bijvoorbeeld ook servers van klanten met bepaalde onderhoudscontracten of speciale wensen. Het simpel vervangen van een kapotte harddisk zal bijna iedereen wel kunnen, maar het werk in een datacenter is op bepaalde vlakken een stuk complexer en vergt nu en de nabije toekomst personeel die weet wat ze doen. Wie weet wordt dat allemaal geoptimaliseerd en is personeel later niet of amper meer nodig, maar voorlopig is er werk zat in een datacenter voor zowel hoog opgeleide als laag opgeleide mensen.
Wat voor soort banen zijn dat denk je? Ik gok 5% met HBO opleiding of hoger en 1% technologie gericht.
Maar goed, toch weer 150 mensen met een baan.
Alleen al het feit dat Google daar in de omgeving zit zal een aanzuigende werken zijn voor andere bedrijven zoals startups en bestaande dienstverleners.
Het geeft gewoon een stukje geloofwaardigheid en bevestiging aan de omgeving.
Het zal niet alleen banen opleveren in het datacentrum, het zorgt er ook voor dat er weer meer stroom wordt afgenomen, dit levert weer banen op binnen de energie sector, vervolgens zal er ook transport nodig zijn van apparatuur naar het data centrum, dit levert banen op binnen de transport sector.

Daarnaast krijgt de gemeente meer bestedingsruimte voor projecten, wat ook weer banen oplevert, zo'n groot bedrijf heeft dan ook vaak een groter impact op het gebied dan alleen het bedrijf zelf.
De hongerige vraag naar meer opslagruimte zorgt voor werkgelegenheid, zij het geen duizenden banen uiteraard
Denk eerder aan enkele tientallen. De data centers worden op afstand beheerd. Alleen voor fysieke acties (wat er steeds minder worden) heb je iemand op de vloer nodig.
Google doet niet aan handen op de vloer, omdat het goedkoper is spullen uit te zetten dan te vervangen. Ze hebben enkel HDD swap mannetjes.
Alhoewel daar ook veel buitenlanders werken en niet eens zozeer veel mensen uit de regio!
Dat is dan wel weer jammer.
Ik neem aan dat dit allemaal korte / middellange termijnplanning is? Over 30 jaar staat Nederland onder water :'(
Ach mij werd als kind verteld dat we tegen 2020 ook allemaal zouden verzuipen, nog maar 4 jaar, lijkt allemaal mee te vallen.
In 2020 zou alle olie ook op zijn.. Aangezien er een overproductie is momenteel zie ik dat ook nog niet aankomen ;)
Ik ben wel benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. Uiteraard tijdens de bouw is er vraag naar arbeiders, maar hoe zit dat eigenlijk voor zo'n groot datacentrum zelf?
In het datacentrum zelf zal uiteraard ook o.a. onderhoud gepleegd moeten worden. Dan is er waarschijnlijk nog beveiliging aanwezig en komt er mischien wel een klein kantoor, waar ook weer personeel in zit.
Uiteindelijk, zoals het nu lijkt, zijn er heel weinig mensen nodig voor de normale diensten in het datacenter. Tijdens de bouw is het wel mooi
Helaas hebben lokale arbeiders hier heel weinig aan. Google vliegt veel mensen in voor de inrichting van het Datacenter. Bouw wordt vast Europees aanbesteed en dan is het vaak de partij die het goedkoopste is. Door schijnconstructies worden dan vaak mensen uit Oost-Europa onderbetaald aan het werk gezet.

Zie ook: http://www.dvhn.nl/econom...nderbetaald-20992866.html
Dank voor die link, kan me nog het gejuig van uit Groningen herhinderen omdat ongeveer 150 banen bij kwamen, met de komst van dit DC. Wat door andere weer in twijfel getrokken werd.
er zijn niet eens zoveel parkeerplaatsen bij het huidige DC in Eemshaven dus 100-150 lijkt mij zwaar overdreven

Ter info hier de parkeerplaats vd het huidige DC van google

[Reactie gewijzigd door kabal op 15 januari 2016 12:56]

Zie regelmatig recruitment voorbij komen dus zelfs op dit moment is er al aardig wat te doen daar als je in dit veld werkt. Staan nog steeds vacatures open maar niet meer zoveel als ik eerder zag.
Denk dat over het algemeen niet heel veel personeel aanwezig zal zijn. Maar denk dat het toch voor tientallen mensen voor werk zal blijven zorgen. Misschien zelfs wel in de honderd.

Zelf kom ik regelmatig in datacenters. Je ziet vooral schoonmakers.
Natuurlijk juich ik de uitbreiding van wat dan ook ICT gerelateerde zaken in Nederland toe. Hopelijk zorgt de enorme groei in datacenters ook voor ICT groei in Nederland wat betreft andere sectoren. Met onze goede internetverbindingen en dichte infrastructuur zou het mogelijk moeten zijn meer te worden dan alleen een stuk grond voor dataopslag.
Google zit niet op de GN-IX en de GN-IX biedt weinig helaas.
Krijgen we dan ook Google Fiber in noord nederland als ze het evt. gaan uitbreiden? _/-\o_
"werkgelegenheid moeten opleveren voor 150 tot 170 mensen"
klinkt mooi, maar wat ik hoorde is dat er maar een paar medewerkers nodig zijn, puur om de servers in de lucht te houden en schijven te wisselen, that's it
Als je iets wilt zeggen over de dijken van de Eemshaven, dan zou ik zeggen ga er eerst zelf eens kijken. Deze dijken zijn pas 40 jaar oud, nieuw dus en hoog en zeer solide. Als die door doorbreken moet er wel heel wat aan de hand zijn. Begrijpelijk dat Google deze veilige plaats kiest voor zijn datacenter.
Hopelijk krijgen we meer gratis opslagruimte!

Dit is ook goed voor meer werkgelegenheid!
Niets is gratis, die bouw en het onderhoud moet ergens van betaald worden zei het via adverteren of persoonlijke gegevens.