Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: aardvark

Synology heeft een nieuwe nas geïntroduceerd in de J-serie, zijn budgetreeks. De DiskStation DS416j biedt plaats aan maximaal vier schijven, met een maximumcapaciteit van 32TB. Dat wil zeggen 8TB per schijf en een maximaal formaat per volume van 16TB.

De nas beschikt over een dualcore-1,3GHz-processor, de Marvell Armada 388 88F6828, en een systeemgeheugen van 512MB-ddr3. De DS416j heeft één usb 2.0- en één usb 3.0-aansluiting. Daarnaast heeft de nas een gigabit-lan-poort. De afmetingen van de nas zijn 184x168x230mm en hij weegt 2,21kg.

Volgens Synology haalt de DS416j een gemiddelde leessnelheid van ongeveer 113MB per seconde en een schrijfsnelheid van ongeveer 101MB/s. Verder komt de nas met Synology's besturingssysteem DiskStation Manager, waarmee onder andere de helderheid van de lichten op de nas kan worden aangepast.

De nas werkt met Windows, Mac en Linux. De DiskStation DS416j is al verkrijgbaar en heeft een adviesprijs van 314,60 euro.

DS416jDS416jDS416j

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ik schijf al een tijdje dat we op een punt gekomen zijn dat je specifieke eisen moet hebben om voor een snellere NAS te gaan. Voor meeste consumenten zijn de huidige J varianten snel zat.
(En laat ik duidelijk zijn: daar bedoel ik dus af en toe een downloadje, file transfertje, backupje niet 24/7 downloaden, unparren etc.)

Vergelijking tussen voorganger en snellere varianten:

https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#4bay

Wees er snel bij helaas heeft Synology de gewoonte om voorganger uit vergelijking te halen. Ik vind dat zelf zeer irritant want dat is juist wat je wilt weten.
Grote verschillen met duurdere versies zijn vooral te zien bij AES en bij web response van de webserver.

[Reactie gewijzigd door Quakie op 7 januari 2016 17:05]

Of je gebruikt een service als https://archive.is/ZNhV2? :P
Nee, niet hetzelfde. Nou ja, wel eenzelfde service, maar niet dezelfde mensen :)
Is dit nu een model dat straks (vanwege de Marvell processor) met DSM 6 ook BTRFS ondersteuning zal krijgen?

Ik ben me aan het orienteren op een 4 bay NAS maar ZFS of BTRFS is wel een vereiste.
Volgens de in het najaar gehouden roadshow 'Synology 2016' komt btrfs alleen beschikbaar voor Synology nas-servers met een Intel-processor. Tot voor kort zou het kleinste systeem dat daarmee zou worden uitgerust de DS415+ zijn (in bèta al te testen). Onlangs kwam daar de DS716+ bij, die al onder het huidige DSM 5.2 - net als wat grotere, op zakelijke markt gerichte systemen - gebruik kan maken van btrfs. In de loop van deze maand zou de 2e bèta van DSM 6.0 vrijgegeven moeten worden. Nog nergens staat dat ook de DS716+ dan mee zal doen, maar dat ligt wel in de lijn der verwachtingen.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 7 januari 2016 16:52]

Nu je het zegt, het was nou juist de intel processoren die het het eerste kregen! Dan toch de 415+ op mijn lijstje houden.
Volgens de specs niet...
Bestandssysteem
Interne stations EXT4
Externe stations

EXT4
EXT3
FAT
NTFS
HFS+ (Alleen lezen, max. volumegrootte 2TB)
Er is wel een officieel upgradepad van ext4 naar btrfs met btrfs-convert.
Dus dat zou nog kunnen komen in toekomstige versies.
Je kent ook de waarschuwing op https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Conversion_from_Ext3?
Btrfs Conversion from Ext3 or Ext4

Warning: As of 4.0 kernels this feature is not much used or well tested anymore, and there have been some reports that the conversion doesn't work reliably. Feel free to try it out, but make sure you have backups
Ik hoop van ganser harte dat Synology de conversie zal ondersteunen, maar liever geen support dan een onvoldoende geteste omzetting met kans op dataverlies.
Die had ik ook gezien maar voor veel modellen komt het pas met DSM 6. Dan zal het nu nog niet in de specsheet staan omdat hij het nu nog niet ondersteunt.
Ik had gehoopt dat Synology de DS416+ zou introduceren. Helaas. Voorlopig moet je het dus met de 415+ doen voor BTRFS op een 4 bay Synology NAS. Of een van de grotere Pro modellen nemen. Want deze staat er (nog) niet bij op de site qua BTRFS systemen

[Reactie gewijzigd door ___Maarten___ op 7 januari 2016 16:41]

In dat geval is de https://tweakers.net/pric...roserver-gen8-g1610t.html met 1x (12GB) of 2x (16GB) https://tweakers.net/pric...ngston-kth-pl316e-8g.html met FreeNAS (ZFS) denk ik een betere en voordelige keuze.
FreeNAS is inderdaad een van de opties waar ik naar aan het kijken ben. Dan wordt het vooral een hardwarekwestie.
iXsystems, de producent van FreeNAS verkoopt ook een huis-tuin model (https://www.ixsystems.com/freenas-mini/). Het kost wel een aardige duit meer als een Synology/QNAP (999$) en beschikbaarheid in de EU kan ook een probleem zijn.
Ben destijds voor een HP microserver gegaan. Goedkoop, en prima hardware. Iets meer vrijheid dan een Synology.
Ik zou dan eerder kiezen voor XPEnology als besturingsysteem.

Dit is nagenoeg gelijk aan de DSM van Synology. Aangezien DSM gebaseerd is op open source, zijn ze verplicht de source te delen. Hierdoor bestaat er een gratis variant die je gewoon kunt installeren op verschillende hardware. Zeker de HP Proliant is daar uitermate geschikt voor.
Mooie apparaat, deze wilde ik ook kopen maar de sata poortjes is aangesloten op een raid controller. Dit is iets dat niet goed is voor zfs, of zelfs xpenology.

Maar goed, het is wel te doen, I guess.
Die is gewoon als AHCI (of RAID0) te configureren, geen probleem dus.
Evt. kan je er een goedkope eSATA of M1015 controller in stoppen.

[Reactie gewijzigd door friend op 8 januari 2016 11:05]

Ben zelf gegaan voor een Q1900DC-ITX moederbord, maar als ik geweten had dat dit gewoon te doen was. Had ik dat gekozen ;(

Ik wilde overigens niet extra dingen kopen, dus een ander raid controller was voor mijn geen keus.

Maar al in al best blij, alleen heb ik het in een normaal tower case. En het is lower power <3
Grappig, ik zocht toevallig vanochtend naar de verschillen in modellen en zag deze in de opsomming staan.

Hier kun je dus een overzicht vinden van de Transcoding capaciteiten van de verschillende DS'. Wel zo handig als je er één wil aanschaffen om te Transcoderen wanneer jouw TV of andere mediaspeler een codec niet ondersteunt.

De DS416j valt onder Group 2 kan ik je alvast meegeven.

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 7 januari 2016 16:19]

Wel zo handig als je er één wil aanschaffen om te Transcoderen wanneer jouw TV of andere mediaspeler een codec niet ondersteunt.
Om de één of andere reden vind ik het een soort teken van armoede als je mediaspeler niet bestanden 'native' kan afspelen en je een ander apparaat nodig hebt om het on-the-fly te hercoderen naar een ander formaat. Dat komt waarschijnlijk omdat ik alleen mediaspelers gebruik die alle de facto standaardformaten kan afspelen (inclusief ondertitels, etc.), direct vanaf het file system (lokaal of een remote share). Ik kan mij voorstellen dat als je voor een speler kiest met beperkte mogelijkheden (spelconsoles, Apple TV's, Chromecasts, etc.) dat je hiervan afhankelijk ben, en daarvoor zal het zeker nuttig zijn.
Mijn Apple TV's (een ATV2 met jailbreak en Infuse 2 erop, en een ATV4 met Infuse 4 erop) zijn prima in staat zelf alle video's te decoderen en ondertiteling toe te voegen!

Ik ben het dan ook met je eens: het is een teken van armoede als je mediaspeler de gangbare formaten niet af kan spelen. Ik vind Plex dan ook een armoedig iets...
Alsof transcoderen alleen voor een media player is bedoeld. Plex (of Synology media station)is een uitstekende oplossing om te streamen naar mobiele devices, smart Tv's (ook oudere) en minder sterke hardware. Voor mijn Mede8er en straks nVidia Shield Tv hoef ik niet te transcoden nee, maar de ipad mini van mijn dochtertje daarintegen...
Daar heb je helemaal gelijk in!

Lees eens wat ik schreef:
Ik ben het dan ook met je eens: het is een teken van armoede als je mediaspeler de gangbare formaten niet af kan spelen.

Velen willen een film toch op de tv zien. Daarvoor heb je een (media)speler nodig. Als die van Plex afhankelijk is, dan is dat een slechte mediaspeler. Plex is voor "noodgevallen", verder is het een sub-optimale oplossing.
Ik vind het eerder armoede als ik bij elke TV in mijn huis een mediaplayer moet neerzetten, terwijl ze wel alle 5 "smart" zijn. Met Plex kun je op de TV's in slaapkamers/zolder toch gewoon films kijken.
Ben al blij dat ik al die stomme HD decoders de deur uit kon doen met de komst van de CI+ kaarten.

Ik ben het met je eens dat in mijn woonkamer met 4K tv, Dolby Atmos receiver en dedicated media player Plex geen toegevoegde waarde heeft, maar daarmee schrijf ik Plex niet af, sterker nog, ik gebruik het.
Ik heb geen 5 tv's in huis, dat zal het zijn... En het "smart" deel van smart tv's is meestal vrij dom, helaas... Als het Plex deel daarvan wel redelik werkt, dan snap ik dat dat toegevoegde waarde heeft! Maar dat betekent dan ook dat je niet kunt volstaan met een simpele Synology J-versie, je moet dan een Plus of Play versie hebben. Voor het prijsverschil heb je een mediaspeler...
als je mediaspeler nu je mobiele telefoon is met 4g..
en je geen zin hebt om 4GB over de lijn te trekken maar genoeg hebt aan 600 mb

Is on the fly transcoden toch wel lekker.
Goede aanvulling. Mag ik je erop attent maken dat Synology nog een tweede overzicht heeft inzake transcoding (waarom mag Joost weten): Kan mijn Synology NAS 4K video's voor mijn apparaat transcoderen?. Daarin zijn - op dit moment - de recente DS216play en de onlangs gelanceerde DS716+ opgenomen, die in jouw overzicht ontbreken.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 7 januari 2016 17:25]

Transcoding op de play modellen werkt voor geen meter. Qua beeld lukt het wel, maar er is geen licentie voor o.a. DTS. Dit betekent dat je veel films alsnog niet kan transcoden. Dit maakt imho de play modellen een gemankeerd product. Dat overzicht van synology vind ik wat te optimistisch.

Er was ooit een 3rd party plugin voor DTS, maar die is sinds DSM 5.1 niet meer werkend. Synology wil wel licenties aanschaffen maar de content maffia staat dat niet toe.
Dan zou ik lekker voor de DS414j gaan, als die goedkoper is. De reden dat de ledjes specifiek vermeld wordt in dit artikel is naast het aantal streams van IP-cams dat opgenomen kan worden ook ongeveer het enige dat de DS416j heeft ten opzichte van de DS414j. Okay, de DS414j verbruikt meer als alle disks actief zijn, maar is wél zuiniger als de disks niet actief zijn (hibernation). Als de NAS 24/7 aanstaat, en hij downloadt niet de hele tijd, dan lijkt me de DS414j zelfs zuiniger (en dus goedkoper) wat betreft energieverbruik. Een rare zet van Synology. bron

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 7 januari 2016 16:33]

Je hebt geen ongelijk, maar Synology verdisconteert hun support en mogelijkheid tot upgraden van het besturingssysteem in de aankoopprijs van hun nas-servers. In de praktijk blijkt Synology vijf jaar na uitkomen van een model de harde knip te leggen voor wat betreft main stream support. Zo krijgen de producten uit modeljaar 2010 niet de upgrade naar DSM 6.0 (vrijgave in dit voorjaar). Datzelfde gebeurde ook voor modellen uit 2009, waar DSM 4.x de laatste versie was, die niet opgewaardeerd werden naar DSM 5.0 (DSM 5.2 is courante OS).

Door het aanschaffen van de DS416j koop je met de meerprijs dus ook 2 jaar langer support. Synology nas-servers worden namelijk niet goedkoper naarmate de marktintroductie verder in het verleden ligt. Met een afzonderlijk supportcontract zou dat kunnen worden ondervangen, maar daar doen ze - in de consumentenmarkt - niet aan.
Goed punt, de softwareupdates. Ik had er over gelezen, maar dat is dan toch teleurstellend dat een bedrijf als Synology zich daar mee laat vangen. Toch valt het me op dat er echt niet zo veel verschil tussen de DS414j en DS416j zit in hardware.
Het verschil is de nieuwere en iets krachtiger processor. Verder zijn beide vrijwel gelijk, dat is waar. Maar die recentere cpu heeft wel enig effect. Zoals verderop door o.a. Quakie in 'nieuws: Synology introduceert DS416j-nas' aangegeven maakt dat nogal wat uit bij versleuteling en de inzet als webserver. De schrijfsnelheden zijn iets toegenomen (vrij dicht tegen het maximum wat je redelijkerwijs via de 1 Gbps netwerkpoort kunt versturen), het maximum aantal aan te sluiten ip-camera's is toegenomen van 8 naar 16 en je kunt meer downloadtaken gelijktijdig afhandelen (30 om 20). In het gebruik is de nieuwe versie echt zuiniger, daar deel ik het betoog hierboven.
De nieuwste versie van bv. FreeNAS loopt ook prima nog op 5 jaar oude hardware, ik zie niet in dat de 'support' hiervoor slechter is dan die van Synology, alleen moet je bij problemen dan meer op support-fora van andere gebruikers rekenen. En gezien de grote diversiteit van hardware moet je zelf even van te voren controleren dat er drivers voor beschikbaar zijn of een veel gebruikte configuratie gebruiken. Juist door de grotere keuze van hardware is er voor iedereen wat te vinden tussen de 1 tot meer dan 36 drive bay systemen. Een beetje kennis van Linux is voor dergelijke distributies wel een voordeel.
Euh wat dacht je van dat 416J ook daadwerkelijk sneller is vooral als AES actief is....Ook vergeet je de langere ondersteuning vanuit Synology. De 416J krijgt veel langere software updates...

En als laatste betwijfel ik of de 414J zuiniger is... Er zit 15.1 Watt verschil in verbruik bij access en maar 4.25 watt bij idle. Als die 24/7 idle is kost je dat 8euro per jaar...Ga er niet vanuit dat je NAS 24/7 idle staat ;).

Kortom, de 414J moet wel een heel heel heel stuk goedkoper zijn wil het een goede koop zijn.
Verder komt de nas met Synology's besturingssysteem DiskStation Manager, waarmee onder andere de helderheid van de lichten op de nas kan worden aangepast.
Dat is wel één van de kleinste dingetjes die je kan met het besturingssysteem van de Synology,
er zitten standaard functies op voor automatische back-ups, sabnzbd++, sickbeard e.a. download software.
Hij is heel gebruiksvriendelijk in vergelijking met andere NAS software etc.
Én ja, je kan ook de lichtjes aanpassen blijkbaar ;)
Het is inderdaad een klein dingetje, het kunnen dimmen van de leds, maar wel iets waar Synology naar hun klanten heeft geluisterd. Ik ken niet alle versies van DSM, maar in het verleden moest dat via een ingreep via SSH en bij een upgrade was de instelling weer kwijt. Bij de recente modellen is het een menu-optie geworden. Weliswaar staat mijn nas achter een deur waarmee de 'kerstboom' is verborgen, maar de router in mijn woonkamer verlicht een hoek daarvan zo fel dat ik niet op de tast hoef te navigeren. Op Synology's eigen router, RT1900ac, kun je de leds ook volgens schema uitzetten bijv.
Dimmen van leds zouden meer fabrikanten moeten doen. Zo'n beetje alle apparatuur in mijn huis bevat wel wat stukje zwarte isolatie tape.

Sommige fabrikanten kiezen zelfs voor leds met de lichtopbrengst van een bouwlamp.
Mooi gezegd.. inderdaad rare opmerking over de lichtjes :)
totaal niet .. meeste tweakers zijn wel bekend met de mogelijkheden van synology .. stoorde mij juist mateloos aan die lichtjes dus prima aanvulling
Nou ik ben al jaren op zoek naar een NAS waar ik de felheid van de lichten kan instellen :Y)
het kan best hinderlijk zijn als de NAS in een slaap of woonkamer staat
Ik doe dat dus, storende LED's afplakken. En ik heb regelmatig meerdere lagen vezeltape nodig bij die blauwe LED's. Waar zijn de aangename amberkleurige LED's van de VCR's van weleer ?
Snap ik, was ook sarcastisch bedoeld. Overigens kun je ze toch afplakken of iets ervoor zetten.
Dit is de eerste keer dat ik dit hoor, is dit vanaf diskmanager 6.0? Ook wel interessant om te vermelden dit bericht, behalve de LED lichtjes :9
Dat wil zeggen 8TB per schijf of maximaal twee schijven van 16TB.
Staat dit in de persmededeling of is dit iets wat Tweakers zelf heeft afgeleid uit het feit dat deze NAS maximaal 32TB ondersteunt?

Synology heeft namelijk de gewoonte om de maximale capaciteit te berekenen op basis van de op dat moment geldende grootste schijfcapaciteit. En volgens mij is momenteel de grootste harde schijf 8TB. Als er ooit schijven van 16TB op de markt komen, dan ben ik er zeker van dat je met deze NAS 64TB aan schijven kan huisvesten...
Van de specsheet:
Maximale interne ruwe capaciteit 32 TB (8 TB HDD x 4)
Maximaal formaat één volume 16 TB

Tevens alsnog aangepast voor de duidelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Whisperar op 7 januari 2016 16:46]

Dan kan je toch 4 volumes van 16TB hebben = 64 TB? Met schijven van 16 TB

[Reactie gewijzigd door jpfx op 7 januari 2016 16:49]

Ze ondersteunen per fysieke schijf maar 8TB, dus 64 ga je niet halen.
Is er al een idee wanneer de 216+ gaat komen? Deze mis ik in alle aankondigingen van de laatste tijd.
Een simpele sessie met je favoriete zoekmachine, levert op dit moment diverse webshops die prijzen publiceren voor de DS216+, maar nog maar heel weinig details. Discussieer en speculeer lekker mee daarover in [Synology] Nieuws en discussie, en verder.
Ik vind dit wel een vreemde zin:
De nas werkt met Windows, Mac en Linux.
zijn er NASsen die dit niet kunnen dan?
Ik had namelijk voor vanzelfsprekend aangenomen dat elke NAS via een webbrowser te benaderen is.
Ik vermoed dat de auteur bedoelt dat de NAS CIFS/SMB, AFP en NFS (de native network file systems voor Windows, Mac en Linux) ondersteunt.
De meeste OSen ondersteunen trouwens verschillende van de file systems, maar meestal wordt het native FS gebruikt.
Waar blijft de DS1516+ of DS1816+ of het beste DS2416+ ?
Iets bekend bij iemand ?

Ik hoop dat die dan tenmiste dezelfde CPU heeft als de DS716+ hebben.
want 'native' alleen maar 2 HDD-bays vindt ik te weinig.
Weten jullie dat ?

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 7 januari 2016 18:15]

Daar snijd je een interessant punt aan. Ik nodig je uit daarover te discussiëren in [Synology] Nieuws en discussie.

Ik kan mij uiteraard vergissen maar de Braswell-familie processoren heeft naar mijn idee een paar gebreken om het te schoppen tot het hart van zulke krachtige systemen. De inzet van btrfs vraagt om toepassing van ECC-RAM, zeker in het zakelijke segment. Daarnaast zet Synology met DSM 6.0 vol in op meer virtualisatie (naast Docker moet een nas diverse instanties van Virtual DSM kunnen runnen). De Intel Celeron N3150 uit de DS716+ ondersteunt een max. van 8 GB non-ECC geheugen. In de huidige zakelijke lijn wordt de Intel Atom C2538 toegepast, die tot 64 GB ECC-geheugen kan adresseren. Daarin kun je ruim meer virtuele serverinstanties kwijt.

Vanwege het bovenstaande en de focus van Synology op allerlei meer op de zakelijke markt gerichte innovaties in DSM 6.0 (o.m. snapshots, multiversion backup, remote spreadsheets, eigen mailserver voor ondernemingen met aparte licentiestructuur, etc.) verwacht ik dat pas met de introductie van Denvertonprocessoren (uit mijn hoofd gepland voor de 2e helft van 2016) Synology op die trein zal stappen en dat deel van hun productlijn zal vernieuwen. Kijk voor de grap maar eens in welke nas-servers de Atom C2538 is verwerkt.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 7 januari 2016 18:55]

Ik heb nog een 411+II draaien hier, is dit veel beter? Kan ik ergens een vergelijk van deze vinden? Ik zou wel wat tips van jullie horen. 😁
Nee, dat lijkt me geen grote vooruitgang. Je hebt nu een nas uit de Plus-serie met een Intel Atom D525 met twee kernen en vier threads (DS416j: 2C/2T), draaiend op 1,67 GHz en met de dubbele hoeveelheid geheugen (1 GB vs 512 MB voor het instapmodel DS416j). Jouw nas krijgt nog de upgrade naar DSM 6.0.

Zou ik in jouw schoenen staan, dan zou ik de vervanging voor de DS415+ afwachten, die mogelijk in het najaar of in 2017 zal verschijnen (speculatie, zie mijn reactie op Dr. Jake). Alleen als je echt een performanceprobleem hebt is overstappen op een recent model uit de Value-serie of Plus-serie te overwegen. Mocht je uit je opslagcapaciteit zijn gegroeid, dan valt te overwegen om alleen de disks te vernieuwen. Daarover kun je van gedachten wisselen in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2, of je start een eigen, goed onderbouwd topic in Opslagtechnologie.
Dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik wacht dan inderdaad beter af.