Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Delftse QuTech-lab teleporteert informatie over 1,3 kilometer

Door Krijn Soeteman, vrijdag 28 augustus 2015 14:18, 53 reacties

Wetenschappers van de TU Delft lijken onomstotelijk te hebben aangetoond dat kwantumteleportatie van informatie werkt. De onderzoekers wisten kwantuminformatie te teleporteren over 1,3 kilometer op de Delftse campus.

qulab tudelft teleporatie kwantum quantumDat schrijft Nature donderdag naar aanleiding van een paper van de onderzoeksgroep op de voorpublicatieserver arXiv. De universiteit zelf wil nog niet reageren omdat de paper nog geen peer-review heeft gehad.

De onderzoekers hebben met de test laten zien dat de vreemdste eigenschap van de kwantumtheorie bestaat, namelijk dat informatie over een afstand geteleporteerd kan worden. Bij teleportatie wordt informatie niet verplaatst tussen twee punten, maar vindt de overdracht plaats door de verstrengeling van de eigenschappen van die deeltjes. Veranderingen hebben dus ook onmiddellijk, zonder tijd ertussen, invloed op het andere deeltje. Omdat deze eigenschappen ingaan tegen het idee dat niets sneller dan het licht kan reizen, vermoedde Einstein dat er nog verborgen variabelen moesten bestaan. Die lijken nu echt niet te bestaan. Het gaat hier dus níet om het teleporteren van fysieke objecten, maar informatie.

Omdat er geen transport van informatie tussen de deeltjes plaatsvindt, is teleportatie de gedroomde toekomst voor het veilig overbrengen van berichten, juist omdat er niets verstuurd wordt. Er kan niets onderschept worden, want er is niets te onderscheppen. De eigenschap werd al wel langer aangetoond, maar er was nog steeds twijfel.

Het experiment is gebaseerd op het feit dat een deeltje in verschillende staten kan bestaan: een superpositie. De qubit, de bit voor kwantumcomputers, kan op een enkel moment zowel nul als één zijn. Een deeltje kan naar twee kanten spinnen, tegelijk. Het lastige van het verrichten van metingen bij kwantumfysische experimenten, is dat het meten alleen al een directe invloed uitoefent op het te meten deeltje. De coherente superpositie verdwijnt bij waarneming.

Dezelfde onderzoeksgroep van het Kavli Institute of Nanoscience wist in mei 2014 een qubit of quantumbit te 'teleporteren' over een afstand van drie meter. Toen werd al gehint op het willen halen van een afstand van 1300 meter. Het belangrijkste verschil met dit laatste experiment is dat het 'loophole free' is. Andere variabelen die ervoor kunnen zorgen dat er iets plaatsvindt wat lijkt op teleportatie moeten uitgesloten worden. Er is zowel een 'detection loophole' als een 'communication loophole'. In het eerste geval kunnen niet alle fotonen gedetecteerd worden en bij de communication loophole zitten de verstrengelde deeltjes te dicht bij elkaar waardoor ze elkaars metingen in principe kunnen beïnvloeden zonder dat de lichtsnelheidslimiet waar te nemen is.

kaartje delft campus

Bron: 'Experimental loophole-free violation of a Bell inequality using entangled electron spins separated by 1.3 km'

Om de beide loopholes te kunnen omzeilen, gebruikte het team een 'vernuftige techniek' genaamd 'entanglement swapping', waarbij zowel licht als materie gebruikt werden. Twee niet-verstrengelde elektronen die in diamantkristallen zaten, bevonden zich op 1,3 kilometer afstand in twee verschillende laboratoria op de Delfse campus. Elk elektron was individueel verstrengeld met een foton en beide fotonen werden vervolgens naar een derde locatie gestuurd. Op die plek werden beide fotonen verstrengeld met elkaar, waardoor de partner-elektronen ook verstrengeld raakten.

Hoewel het experiment niet elke keer lukte, wist het team binnen negen dagen 245 keer een verstrengeld paar te verkrijgen.

Reacties in het artikel van Nature door andere fysici zijn lovend, sommigen denken zelfs al aan een Nobelprijs. Een Weense kwantumfysicus, Anton Zeilinger, noemt het een 'ingenieus en fraai experiment'. Ondanks het grote enthousiasme van mede-fysici, blijft het wachten op de peer-review van de paper.

Reacties (53)


Steam heeft meer dan 6000 games

Door Mark Hendrikman, vrijdag 28 augustus 2015 13:04, 87 reacties

Steam heeft het aantal van 6000 games in zijn digitale winkel overschreden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van een klein jaar geleden, toen Valve aankondigde dat Steam meer dan 3700 titels aanbood. Bijna alle games zijn in ieder geval voor Windows beschikbaar.

Wie de browse-functie van de Steam Store gebruikt en alle games bekijkt, zal zien dat de teller op het moment op 6256 games staat. Met het Windows-filter aan komt de teller op 6254 uit. In totaal zijn dus twee games wél beschikbaar voor OS X of Linux, maar niet voor Windows. Voor Linux zijn 1448 games verkrijgbaar en voor OS X 2243 games. De getallen zijn exclusief games die niet meer aangeboden worden, maar nog wel in de libraries van spelers voor kunnen komen. Ter vergelijking heeft Origin iets meer dan 500 games, en GOG net boven de 1200.

Volgens SteamDB zijn er minstens zeven spelers die meer dan 6000 games in hun library hebben. De nummer één van die ranglijst heeft 6768 games en daarmee vertegenwoordigt zijn account een waarde van 70.398 dollar, of 62.403 euro.

Toen Valve in september vorig jaar nog 3700 games had, had het platform 100 miljoen gebruikers. Hoeveel dat er nu zijn, is niet bekend, maar in februari meldde Valve nog 125 miljoen gebruikers te hebben. Onduidelijk is welk aandeel van die gebruikers ook daadwerkelijk actief is.

Steam

Reacties (87)


Onderzoeksgroep werkt aan opensource-gpgpu

Door Krijn Soeteman, vrijdag 28 augustus 2015 11:23, 31 reacties

Een onderzoeksgroep van de University of Wisconsin heeft op de Hot Chips-conferentie plannen gepresenteerd voor het maken van een opensource-gpgpu onder de naam Miaow. De gpgpu is gebaseerd op de Southern Islands-isa van AMD.

Een van de hoofdredenen voor het ontwikkelen van Miaow is het idee dat softwaresimulaties die draaien op bepaalde hardware vaak niet goed genoeg aangepast kunnen worden om nog betere prestaties uit een simulatie te kunnen halen. De onderzoeksgroep met de naam Vertical Research Group denkt dat ze met de Miaow een product kunnen ontwikkelen waarmee specifieke gpgpu-taken beter uit te voeren zijn, omdat directere toegang tot de hardware geboden kan worden.

De donderdag gepresenteerde gpgpu maakt onder andere gebruik van een subset van AMD's Southern Island-isa of instructiesetarchitectuur. AMD gebruikt deze instructieset voor zijn eigen gpu's en deze kan OpenCL-code uitvoeren. De prestaties lijken volgens The Platform 'indrukwekkend' in vergelijking tot bestaande gpu-resultaten.

Of dat snel zal leiden tot eigen chipproductie lijkt nog niet aan de orde, vooral omdat er inbreuk gemaakt wordt op intellectueel eigendom van verschillende bedrijven. Dat is onder andere het gevolg van het feit dat het hele project draait op een variant van AMD's isa. Daarom stelt teamleider Karu Sankaralingam dat het voor dergelijke opensource-hardwareprojecten van belang is te focussen op innovatie bovenop de als basis gebruikte hardware. Tot nu toe is AMD niet bij het project betrokken, buiten een enkeling die wat 'extra inzicht in architecturale elementen heeft verschaft'.

Als onderzoeksproject toont het aan dat het mogelijk is om met een kleine groep van slechts vijf mensen op hardwareontwerp en slechts enkele personen op het ontwerp van de compiler, de lay-out en fpga, binnen 36 maanden een functionerende opensource-gpu-implementatie te maken. De gpu kan niet-aangepaste OpenCL-programma's draaien.

De Miaow gpu-coprocessor kan tot 32 rekeneenheden aansturen. Elke rekeneenheid is via L2-cache gekoppeld met de geheugencontroller, waarna het apparaatgeheugen aangesproken wordt. De hostprocessor stuurt informatie naar de gpu en een dispatcher. Dit alles is geplaatst op een fpga en zo getest. Er zijn verschillende ontwerpen gemaakt met het Miaow-ontwerp.

De Miaow-gpu's zijn slechts bruikbaar als rekeneenheden en kunnen geen grafische beelden op een scherm tonen. Het project is te vinden op GitHub.

miaow gpumiaow gpu

Reacties (31)


Facebook gaat freebooting bij video's beter opsporen

Door Mark Hendrikman, vrijdag 28 augustus 2015 11:03, 63 reacties

Facebook gaat copyrightschending in video's op het sociale netwerk nadrukkelijker opsporen. Het bedrijf implementeert een nieuw systeem om sneller en beter te kunnen herkennen wanneer gebruikers auteursrechtelijk beschermde content publiceren.

In een blogpost maakt Facebook kenbaar dat het bedrijf het verschijnsel genaamd freebooting beter wil bestrijden in de toekomst. Op het moment gebruikt het sociale netwerk technologie van Audible Magic om aan de hand van de audio vast te stellen of een video origineel is of ergens anders vandaan is gekopieerd. Facebook wil dit systeem nu gaan verbeteren. De algoritmen om copyrightschendingen te herkennen moeten aangescherpt worden, maar ook de procedures om dergelijke overtredende content te melden bij Facebook, moeten efficiënter worden in de toekomst.

Facebook gaat ook zijn eigen software maken die video's herkent. Een selecte groep contentmakers krijgen op Facebook toegang tot de tools die het mogelijk maken voor hun om in te zien op welke pagina's, profielen, groepen en locaties hun video's staan. De tool moet miljoenen video's snel en accuraat keuren, en uitgevers kunnen video's daarna eventueel aangeven bij Facebook. De tool gaat binnenkort een kleine gesloten bètatest in met een aantal bedrijven, kanalen en videomakers.

Meerdere videomakers op YouTube klagen erover dat hun video's van Googles videosite gedownload worden en naar Facebook geüpload worden. Daar verdienen de de eigenaren van de YouTube-kanalen niets aan, maar Facebook zelf en de uploader wel. In sommige gevallen lopen YouTube-gebruikers miljoenen views mis. Onduidelijk is of de maatregelen van Facebook alleen een gekopieerde video van binnen Facebook herkennen of dat ze ook de link zullen weten te leggen met YouTube-video's.

Reacties (63)


Asus kondigt TUF Sabertooth Z170 Mark 1-moederbord aan

Door Mark Hendrikman, vrijdag 28 augustus 2015 10:15, 64 reacties

Asus heeft zijn nieuwe TUF Sabertooth Z170 Mark 1-moederbord aangekondigd. Het moederbord is bedoeld voor Skylake-S-processors, is bijna volledig in heatsinks bedekt en ondersteunt type-a en type-c van usb 3.1 gen 2.

De heatsinks op het moederbord moeten helpen bij het voorkomen van schade door onder meer statische elektriciteit. Vooral in de buurt van het pci-express-slot zou dat moeten helpen. In het 'thermal armor' zijn ook twee ventilators verwerkt, die de warmte van de verschillende componenten verder moeten wegwerken. Aan de achterkant zit een backplate in dezelfde stijl. Die moet ervoor zorgen dat gebruikers alle componenten in het moederbord kunnen steken die ze willen; Asus beweert dat het moederbord dankzij de backplate tot 10 kilo aan apparatuur kan dragen.

Aan boord is één usb 3.1 gen 2 type-c-aansluiting en één type-a aansluiting, die een bandbreedte van maximaal 10Gbit/s hebben. Daarnaast zijn er zes usb 3.1 gen 1-aansluitingen en acht usb 2.0-aansluitingen. Het moederbord ondersteunt maximaal 64GB ddr4-geheugen met een snelheid van 2400MHz. Aan de grafische kant is er de mogelijkheid voor zowel quad-sli- and quad-gpu-AMD CrossfireX. De cpu-socket is lga1151.

De in- en uitgangen op het moederbord zijn bovendien beschermd tegen stof doordat ze af te sluiten zijn. Asus biedt vijf jaar garantie op zijn extra sterke moederbord. De Sabertooth Z170 Mark 1 is ook uitgerust met sensors die temperaturen en ventilatorsnelheden meten en regelen. Over prijs en beschikbaarheid is nog niets bekend.

Asus TUF Sabertooth Z170 Mark 1Asus TUF Sabertooth Z170 Mark 1Asus TUF Sabertooth Z170 Mark 1

Reacties (64)


Details van Core m-processors van Skylake-generatie komen online

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 28 augustus 2015 09:32, 29 reacties

De specificaties van vier komende Core m-processors van Intels Skylake-generatie zijn online verschenen. De chips hebben kloksnelheden variërend van 900MHz tot en met 1,2GHz met een Turbo die piekt op 3,1GHz. De gpu is de HD 515.

De details over de Core 6Y30, 6Y54, 6Y57 en 6Y75 zijn op een rij gezet door Cpu-world en de site verwacht dat Intel de serie in m3-, m5- en m7-modellen gaat onderverdelen, al zou dit nog niet zeker zijn. Het gaat in alle gevallen in ieder geval om dualcores met 4MB L3-cache, een geïntegreerde audio-dsp en HD 515-gpu die op 300MHz geklokt is.

De chips hebben verder ondersteuning voor twee sata 600-interfaces, tien pci-e-lanes, zes usb 2.0/3.0-poorten, lpddr3-1866-geheugen en een emmc 5.0-interface. De Core 6Y30 en 6Y54 ondersteunen VT-x- en VT-d-virtualisatie, de 6Y57 en 6Y75 krijgen daarnaast ondersteuning voor vPro en Trusted Execution, voor zakelijke toepassingen. De tdp ligt op 4,5W.

De Core m-serie van processors is bedoeld voor laptops met lange accuduur en tablets en hybrides. Uit eerdere slides viel op te maken dat de Core m-chips bij Skylake 17 procent beter moeten presteren dan de huidige generatie. De gpu zou er zelfs 41 procent op vooruit gaan en ook moeten de chips voor langere accuduur zorgen.

Model Cores /
Threads
Kloksn. /
Turbo
L3
cache
Gpu
Gpu
Kloksn.
Tdp
Core m3 6Y30 2 / 4 900MHz / 2,2GHz 4 MB HD 515 300 / 850MHz 4,5 Watt
Core m5 6Y54 2 / 4 1,1 / 2,7GHz 4 MB HD 515 300 / 900MHz 4,5 Watt
Core m5 6Y57 2 / 4 1,1 / 2,8GHz 4 MB HD 515 300 / 900MHz 4,5 Watt
Core m7 6Y75 2 / 4 1,2 / 3,1GHz 4 MB HD 515 300 / 1000MHz 4,5 Watt

Reacties (29)


Google simuleert boordsysteem Android Auto op desktop voor app-ontwikkelaars

Door Mark Hendrikman, vrijdag 28 augustus 2015 08:57, 50 reacties
Submitter: MrSnowflake

Google heeft voor ontwikkelaars van Android Auto-apps de Android Auto Desktop Head Unit geïntroduceerd. Dat is desktopsoftware die het boordsysteem van een Android Auto nabootst, zodat ontwikkelaars voor hun tests niet altijd in een auto hoeven te zitten.

De Android Auto Desktop Head Unit, of DHU, is per direct beschikbaar voor download, laat Google weten. Ontwikkelaars kunnen de DHU aanzetten, waarna een via usb aangesloten Android-telefoon zich gedraagt alsof hij op een Android-Auto is aangesloten. De display van de gesimuleerde Android Auto is te zien op de monitor. Een smartphone met Android 5.0 Lollipop of nieuwer is hiervoor vereist.

Android Auto is momenteel beschikbaar in verschillende landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar nog niet in de Benelux. Een datum waarop voertuigen die met Android Auto zijn uitgerust in de Benelux beschikbaar zullen zijn, is ook nog niet bekend.

Reacties (50)


Facebook meldt mijlpaal van 1 miljard gebruikers op één dag online

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 28 augustus 2015 08:18, 71 reacties
Submitter: WhatsappHack

Afgelopen maandag maakten 1 miljard mensen op dezelfde dag gebruik van Facebook. Volgens ceo Mark Zuckerberg is het een mijlpaal maar is het tegelijk nog maar het begin voor het verbinden van de hele wereld met Facebook.

"Op maandag gebruikte één op de zeven mensen op aarde Facebook om met zijn vrienden en familie te Facebook Logoverbinden", meldt Zuckerberg. Bij de vorige kwartaalcijfers liet het bedrijf al weten dat er bijna een miljard mensen zijn die de site dagelijks gebruiken. "Maar bij de financiële cijfers gebruiken we gemiddelden, dit is anders", meent de ceo.

"Dit was de eerste keer dat we deze mijlpaal behaald hebben en het is nog maar het begin van het verbinden van de hele wereld", verklaart Zuckerberg verder. Volgens hem is een verbonden wereld een betere wereld. Facebook heeft inmiddels 1,49 miljard gebruikers die maandelijks op de sociale-netwerksite inloggen. Gemiddeld zouden dagelijks 968 miljoen mensen de site via hun desktopsysteem bezoeken terwijl gemiddeld 844 miljoen gebruikers dagelijks mobiel inloggen op de site. In 2012 haalde Facebook de mijlpaal van een miljard bezoekers die minstens een keer per maand inloggen.

Reacties (71)


Chrome gaat Flash-banners per 1 september 'bevriezen'

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 28 augustus 2015 07:56, 93 reacties

Per 1 september zet Google banners die met Flash gemaakt zijn binnen Chrome op pauze, waarna ze alleen afspelen als een internetter aangeeft dat te willen. Google wil zo de snelheid van Chrome bevorderen en voor langere accuduur bij bijvoorbeeld laptops zorgen.

Het pauzeren van de Flash-advertenties is in juni al aangekondigd maar moet per 1 september van start gaan, meldt Google. Niet alle Flash-content wordt op non-actief gezet: 'essentiële content', zoals embedded players blijven automatisch werken. Daarnaast benadrukt Google dat veel Flash-advertenties die aan zijn AdWords-netwerk bijgevoegd worden al worden omgezet in html5.

Mochten internetters de gepauzeerde banners nog willen zien, dan moeten ze rechts klikken en de 'run this'-optie klikken. Door ze niet meer automatisch te laten draaien wil Google laadtijden versnellen en het verbruik van systemen die Chrome draaien terugbrengen voor langere accutijden. Daarnaast ligt Flash al jaren onder vuur vanwege veiligheidsproblemen, wat de verschuiving naar html5 verder heeft versneld.

Reacties (93)


HTC stelt publieke release van vr-headset Vive uit

Door Arnoud Wokke, vrijdag 28 augustus 2015 06:50, 57 reacties

HTC heeft de release van zijn vr-headset Vive voor het grote publiek uitgesteld tot de eerste maanden van 2016. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de vr-headset nog dit jaar een brede release zou krijgen, maar die deadline haalt HTC niet.

Zowel HTC als Valve, met wie de smartphonemaker de headset ontwikkelt, bevestigt het uitstel tegenover techsite Recode. De bedoeling is nu om de vr-headset in de handel te brengen aan het begin van 2016 en dat is bijna tegelijk met de Oculus Rift, een van de concurrenten van de Vive.

Het is onbekend waarom HTC de Vive uitstelt, maar het is niet de eerste keer dat een fabrikant dit jaar een product moet uitstellen. Dat gebeurde eerder met zijn wearable Grip, die deze zomer had moeten uitkomen. Het is onduidelijk of het uitstellen van producten iets te maken heeft met de problemen van HTC op financieel gebied. Het kondigde onlangs aan een deel van zijn personeel te ontslaan, maar vermeldde daarbij expliciet wel door te gaan met de Vive.

HTC kondigde de Vive begin maart van dit jaar aan. Het is een vr-headset die fysiek bewegen in een virtuele wereld mogelijk moet maken dankzij het gebruik van sensoren. De ontwikkelaarsversie van de Vive kwam in juni uit. De fabrikant noemde in juli al dat fysieke winkels de Vive vermoedelijk pas konden verwachten in 2016 in een verhaal van gamesite Polygon.

Reacties (57)


Honor begint verkoop Honor 7-smartphone in Nederland

Door Arnoud Wokke, vrijdag 28 augustus 2015 06:33, 28 reacties

Fabrikant Honor is begonnen met de verkoop van de Honor 7 in Nederland. Het dochtermerk van Huawei vraagt in Nederland 350 euro voor het toestel. De Honor 7 verscheen eerder deze zomer in Huaweis thuisland China.

De Honor 7 ging in de verkoop in zeven Europese landen. Eerdere Honor-toestellen gingen in Europa pas enkele maanden tot een halfjaar later dan in China in de verkoop. De Honor 7 staat in de Europese versie van Vmall, de eigen onlinewinkel van Huawei en Honor.

Honor vraagt momenteel tijdelijk 299,99 euro voor de Honor 7, maar dat zou omhoog gaan naar 349,99 euro. Daarmee ligt de adviesprijs hoger dan de 299 euro van de Honor 6, maar lager dan de 399 euro van de Honor 6+. Die prijs zou echter tijdelijk zijn en in elk geval in Vmall later stijgen naar 399 euro.

De Honor 7 heeft een metalen behuizing, een 5,2"-scherm, een Huawei Kirin 935 octacoreprocessor en 3GB ram. Die worden ondersteund door een 3100mAh-accu. Verder heeft het apparaat een 20-megapixelcamera met Sony-IMX230-sensor aan de achterzijde en een 8-megapixel-frontcamera. Ook beschikt het kleinood over een vingerafdrukscanner en draait op Android 5.0.

De Honor 7 heeft ook een speciale knop, die het bedrijf zelf tot Smart Key heeft gedoopt. Met de Smart Key kan de telefoon in een stemactivatiemodus gezet worden. Ook dient de knop om Huawei's eigen 'assistent' Smartcare te openen. Dat alles wordt niet verzorgd door de standaard-Android-interface, maar Huaweis eigen Emotion UI, EMUI 3.1.

Huawei kondigde donderdagavond ook de eerste wearable onder het Honor-merk aan. Het gaat om een apparaat dat zaken als slaap en stappen kan bijhouden en de tijd kan weergeven. Het kan weergeven als het gekoppelde toestel een telefoontje krijgt en heeft een accuduur van drie dagen, zo claimt de fabrikant. Honor wil de naam van de wearable bepalen via een wedstrijd onder zijn publiek.

huawei honor 7

Reacties (28)



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True