Hoofdcategorieën
Device Settings

Ubuntu 11.04 final

Door Bart van Klaveren, donderdag 28 april 2011 15:59
Bron: Canonical, submitter: desmond, views: 11.490

Ubuntu logo (75 pix)Donderdag is versie 11.04 van Ubuntu Linux uitgekomen. Tweemaal per jaar verschijnt er een nieuwe versie en net als bij de Catalyst-drivers van AMD vormen het jaar en de maand van uitgave het versienummer. Nieuw in versie 11.04 is de gebruikersinterface Unity, waar voorheen nog Gnome werd gebruikt. Unity kende zijn introductie in de Netbook-versie van Ubuntu 10.10 en wordt nu dus ook voor de desktop gebruikt. Gnome is nog wel de onderliggende laag en er wordt dan ook naar de Gnome-omgeving teruggesprongen wanneer bijvoorbeeld de hardware niet toereikend is om Unity te draaien. Andere noemenswaardige veranderingen zijn dat de mediaspeler Rhythmbox is vervangen door Bansheee en dat we nu LibreOffice aantreffen in plaats van OpenOffice.org.

What's new?
The release of Ubuntu 11.04 has seen the arrival of a new look and feel for Ubuntu. A whizzy, new launcher and dash, and a clever workspace manager are some of the biggest changes. Take a look at what’s new and then feel free to choose between the classic and new desktop experiences at login.

The launcher
It’s pretty hard to miss the new launcher that sits on the left-hand side of your screen. It’s designed to make getting to your favourite tools and applications quick and easy. You can hide and reveal it in the top-left corner of your screen, add and remove applications and bookmarks, and keep track of your open windows.

The dash
When you click on the Ubuntu logo in the top-left corner of your screen, the new dash will appear. It’s another simple way to get to your shortcuts and search for other applications and programs. So you can get fast access to your email, music, pictures and much more.

Workspaces
Ubuntu 11.04 gives you a really easy way to manage multiple windows and applications. Simply click on the Workspaces icon in the launcher and all your active spaces will pop up. You can move between your different windows easily so there’ll be no more cramping multiple apps into a small space.

FAQs
  • Where will I find all my files?
    Your files will be right where you left them. Simply click on the File Manager icon in the launcher to find your saved documents.
  • Can I upgrade from my current version?
    Yes! You can follow the same upgrade process as normal. Simply upgrade from the Update Manager and choose between our new and classic desktop experiences at login.
  • What will happen to my settings?
    No need to worry… your files and bookmarks will stay the same.
  • Will it work with my hardware?
    Ubuntu 11.04 is built to take advantage of the very latest technologies, but it should work on a most desktops, laptops and netbooks too. If you don’t have the required hardware, Ubuntu will automatically start the classic desktop experience so you won’t have to worry about a thing.
  • Can I change my mind?
    No problem at all. You can choose to launch the classic desktop experience when you log in to your computer.

Ubuntu 11.04 op een laptop

 

WebsiteCanonical
Downloadhttp://releases.ubuntu.com/11.04
Volgende 16:35 AVG Anti-Virus Free Edition 10.0.1325
Vorige 10:44 Adobe Photoshop Lightroom 3.4

Reacties

«  1  2  »

kan je van een gebruikte installatie 10.x simpel upgraden naar die 11.04 ?

update-manager -d

edit: Hm, zie nu net zelf dat daar nog een beta waarschuwing komt, even afwachten nog.

[Reactie gewijzigd door blinkenlights op donderdag 28 april 2011 16:51]


Als ik mijn update manager opstart (via System -> Administration of anders 'update-manager' in de terminal) dan komt er een melding dat 11.04 beschikbaar is met de optie om te upgraden. Via die weg kun je direct upgraden.

Zorg wel dat je een backup hebt voor het geval er iets misgaat.

Ik hoop dat jullie beseffen dat dit de minst veilige weg is om te upgraden, kans op conflicterende pakketen is aanwezig. Het beste is om je home-directory te back-uppen en een fresh install te doen. Dan ben je verzekerd van een goed functionerend systeem.

Ik draai al sinds 1995 Debian (de basis van Ubuntu) en heb nog nooit problemen gehad met conflicterende pakketten dankzij dpkg en het correct gebruik van dependencies. Home directories heb je uiteraard op een andere partitie staan dus die hoef je niet eens te backuppen; gewoon als /home melden in de installer als je zo nodig een fresh install moet doen en draaien maar.

Dan heb jij geen dual boot want dat gaat ongeveer standaard fout.

Dan doe jij wat fout met je dualboot ;)

ik heb eens een Debian bak (door hardware problemen en tijd issues) een jaar uit gehad, Na het aanzetten en het updaten van packages was dus de hele boel zowat in de soep gelopen! En dit had niet met de hardware issues te maken.

Op ons studenten-netwerk bestond lang geleden geen upgrade-procedure, toen werden de bakken maximaal jaarlijks geupgrade (incl. dist-upgrades). Daar is regelmatig iets 'fout' gelopen, ja - config-files waarvan de parameters ondertussen waren veranderd, en dergelijke. Na deze kleine fixes draaide alles steeds weer als een zonnetje. En die bakken draaiden dan in productie, die stonden dus niet stil...

Een clean install is zéker beter dan een dist-upgrade, nogal logisch. Maar met een beetje wil en kennis kan het vaak perfect.

/edit: en uiteraard upgrades van pakketten die een major versie upgrade krijgen goed voorbereiden. Wederom, erg logisch. Een bak van een jaar terug blind upgraden zonder rekening te houden met/kennis van de draaiende services is sowieso een slecht idee :).

[Reactie gewijzigd door Goofy op vrijdag 29 april 2011 13:55]


Ik heb een beetje ingewikkelde opstart methode op mijn laptop, waarbij GRUB 1 nog gebruikt wordt. De upgrade van 10.04 naar 10.10 ging goed, hopelijk gaat 10.10 naar 11.04 ook goed. Als ik ga herinstalleren loop ik de kans dat GRUB2 er op komt en dan is het maar hopen dat de rest onaangetast blijft.

Bij ubuntu en volgens mij de meeste debian afgeleiden, worden de meeste pakketten doorlopend bijgewerkt. Dat zie je ook aan de hoeveelheid updates van 'de vorige versie' vlak voor de volgende versie uit komt. Dat zorgt er voor dat er zo min mogelijk conflicterende pakketten zijn. Het zal wel een beetje uit maken welke repositories je wel of niet gebruikt.

Natuurlijk heb je gelijk wat betreft het backupen, maar dat moet je gewoon regelmatig doen en dan iets regelmatiger dan 2 keer per jaar ;-)

Dan moet je dus ook alle applicaties opnieuw installeren. Daar gaat veel tijd in zitten, zeker met de Software Centre. Synaptic gaat nog, daar vink je alles aan, klik je Apply en dan gaat de rest vanzelf (is hij 2 dagen later klaar), maar bij Software Manager kun je met goed fatsoen maar één app tegelijk installeren.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op vrijdag 29 april 2011 17:01]


Gisteren rond 13:00 een do-release-upgrade gedraaid op een server en dat ging prima. Over de desktop durf ik geen uitspraken te doen.

Die nieuwe interface bevalt me wel! Ik begin er nu echt aan te denken om over te stappen van Windows 7 naar Ubuntu.... Ik ga het iig eens weer proberen :)

Overstappen zou ik nooit doen. Als je aan Windows 7 gewend bent, zul je altijd iets missen bij Ubuntu. Op den duur verminderd de interesse in Ubuntu en ga je (voor sommige software) toch weer terug over op Windows 7.

Desondanks blijft Ubuntu een leuk en interessant systeem. Maar niet onderscheidend voor de gewone gebruiker.

edit:
Jullie lezen niet. Ik krijg het idee dat jullie alle 3 jarenlange Linux gebruikers zijn. Dan geldt mijn mening niet voor jullie 3, enkel voor Windows 7 gebruikers die over willen stappen.

[Reactie gewijzigd door Papadopulos op vrijdag 29 april 2011 08:30]


Nou zou, willen dat er een dislike button was; ben al een poosje overgestapt maar zou voor geen goud terug willen, en dat voor een redelijk fervente gamer.

Mis wel applicaties als photoshop, maar zou er niet voor terug gaan. En niet onderscheidend voor de gewone gebruiker?! Daar zal de portemonnee van die gebruiker beslist anders over denken.

Hangt er maar vanaf wat je er mee aan wil...
In Win7 zit je gewoon vast aan een bepaalde interface, in linux kun je alles perfect naar je hand zetten. Je moet er enkel de tijd willen insteken :)

Sorry hoor maar dat vind ik echt grote larie!

wat is er nu innovatief aan windows 7? Ubuntu en liever gezegd Linux in het algemeen veel te weinig credits krijgt voor desktop gebruik. Volgens mij kan het overgrote deel van de gebruikers met Ubuntu als OS prima met de veredelde typmachine doen. Ja en gamen is niet geweldig op Linux, daarvoor dus windows.

Het is ff wennen, als je mac gewend ben dan lijkt het er al iets meer op. Tijden van in command-line perse wat moeten doen zijn al een paar jaar voorbij. Gnome heeft mijn voorkeur voor Interface. voor MS Office is er Libreoffice, werkt perfect ook .doc op te slaan of te openen. Firefox, Chrome, Opera draaien op Ubuntu. Sunbird voor mail-client werkt geweldig (ik gebruik het op mijn mac).

Geen tijden wachten voor patches, is er een nieuwere versie voor welke package dan ook; Krijg je een mooie melding dat er updates zijn. Geen illegale windows meer op je PC. Mijn laptop (HP Centrino) draait al jaren Ubuntu en alles werkt out-of-the-box, omdat ik het windows XP illegale versie en geneuzel erbij zat was. Voor huis tuin en keuken gebruik meer doen genoeg.

Allemaal leuk en aardig, maar ik hoef geen LibreOffice of OpenOffice. Ik wil MS Office. Ik hoef geen Firefox of Chrome, ik wil gewoon Internet Explorer. En ik wil software als Outlook gebruiken. Niet dat het per definitie zo is, maar bedrijven waarin geld omgaat leveren nu eenmaal betere en completere producten.

Het argument wat ik eerder las, over dat de prijs tussen Ubuntu en Windows enorm verschil uitmaakt, vind ik ook een beetje onzin. Windows krijg je namelijk gratis bij 95% van de desktops, dus geen haan die er naar kraait. Windows zit marktechnisch gezien al jaren bij de prijs inbegrepen, en we betalen dus gewoon een paar honderd euro voor een computer... + Windows.

Patches.... Wat moet je er mee? Soms is het vereist, en dan komen ze ook wel bij Windows. Maar waarom iedere 2 dagen updaten? (bij wijze van spreken) Zolang een systeem soepel loopt is dit nergens voor nodig.

Windows 7 is wellicht niet innovatief, daar hoor je mij niet over praten. Ik zeg alleen dat Ubuntu niks extra brengt aan de gebruiker, en dat klopt als een bus. Weinig software kan niet op Windows en wel op Linux, te weinig om het als een waardig argument te zien. Andersom gaat dit wel op. Weinig software voor Windows draait (soepel) op Linux.

als je msoffice, msie en zo wilt, wat zeur je dan, draag bij aan de winst van microsoft en zeur niet.

windows is helemaal niet gratis, het is nog steeds de koppelverkoop die op/over de grens van de regels is.

Je spreekt overigens van windows7 en durft dat te vergelijken met ubuntu in het algemeen. Dat kan je niet doen. Als je ooit bent overgestapt naar een linux distributie hoef je nooit meer over en/of aan iets anders te wennen. Kom daar bij microsoft maar eens om. De overstap van msOffice2003 naar msOffice2007 is (veel) groter dan die van msOffice2003 naar OpenOffice en/of LibreOffice. ZO is ook de overgang van msWindows xp naar msWindows vista veel groter dan de overgang tussen gnome en unity nu hier bij ubuntu.

Er is geen logische overeenkomst tussen Ubuntu versies en Windows versies. Ubuntu versies (van 10 naar 11 bijv.) zijn veel minder grote veranderingen dan van XP naar ista bijvoorbeeld. Om die reden is het zinloos om specifieke versies naast elkaar te leggen, dan kun je beter algemeen vergelijken.

En ik zeur niet, want ik ben geinteresseerd in andere systemen. Helaas zijn die systemen simpelweg van mindere kwaliteit.

Zeuren is wellicht een wat overtrokken term maar je probeert wel een non-issue tot iets hogers te verheffen. Je geeft aan graag Microsoft-programma's te gebruiken. Dan is het niet meer dan logisch om Windows te gebruiken. Het is echter wel onzin om te zeggen dat Windows gratis is want dat is het nooit, zelfs niet als je een nieuwe computer koopt. Je betaalt nog steeds voor een OEM-licentie en je kunt in de pricewatch vinden wat die kost. Iemand die graag een alternatief OS gebruikt, kan met een beetje geluk de kosten voor de Windows-licentie terugkrijgen. O.a. Dell schijnt dat te doen als je een verzoek indient. Hoe dan ook, gratis bestaat niet in de commerciële software-wereld, net zoals gratis telefoons niet bestaan.

*toevoeging*
Pas wanneer je een desktop zonder OS koopt, is het een argument.
Dat maakt het dus altijd een argument. Je koopt een computer met of zonder Windows. Oftewel je betaalt voor de OEM-licentie of niet. Het idee dat je voor een complete computer betaalt zonder het gevoel te hebben voor Windows te betalen maakt Windows niet gratis tenzij je jezelf graag voor de gek houdt.
Ik heb meerdere malen gezegd voor kwaliteitsproducten te kiezen, omdat je bij alternatieven toch altijd iets zult blijven missen.
Definieer kwaliteitsproducten. Over MS Excel bijvoorbeeld hoor ik vaak klachten in mijn omgeving over keiharde bugs die goedwerkende sheets onmogelijk maken. Sinds Office 2007 is dat alleen maar erger geworden. Wetenschappers gebruiken voor publicaties vaak Latex in plaats van Word om artikelen mee te schrijven. Word is een gedrocht zodra bestanden erg groot worden, met allerlei layout-bugs tot gevolg. Het zijn andere browserontwikkelaars die MS nu eindelijk dwingen om een fatsoenlijke versie van IE te leveren die wél de internationale html-standaarden naleeft. IE is al meer dan een decennium de grootste nachtmerrie van webmasters. Van een enorm bedrijf als MS zou je na al die jaren van softwareontwikkeling toch wat beters mogen verwachten.

[Reactie gewijzigd door AgentSmith op vrijdag 29 april 2011 16:28]


Amen...

P.S. ik snap niet helemaal wat iemand die blijkbaar alleen maar Microsoft producten wil gebruiken te zoeken heeft in een topic over Ubuntu...(ookal beweert ie dat ie geinteresseerd is in andere systemen...not)

[Reactie gewijzigd door borchen op vrijdag 29 april 2011 16:48]


Je argument dat je 'geinteresseerd' ben in andere systemen heb je zelf al ontkracht. Uitspraken als ik wil IE en MS Office maken dat bijzonder duidelijk. Je laat nl. geen enkele ruimte voor alternatieven. Je zult vast gebonden zijn aan ActiveX ellende e.d. want anders werken andere browsers prima, voor zo'n beetje iedereen behalve jou.

Je had beter kunnen zeggen dat je software ontwikkelaar dan productkeuzes in het verleden je nu binden aan MS software. 1 van de zere punten bij veel open source aanhangers. En terecht, wat zo 'standaard' is veel spul van MS niet (ja binnen hun eigen platformen is het standaard...), waardoor ontwikkelaars op andere platformen moeten reverse engineeren om het compatibel te krijgen, met allerlei risico's op rechtzaken, patent kwesties en ga zo maar door.

Daarnaast doe je veel uitspraken m.b.t. je eigen mening waarbij je maar de aanname doet dat je de Windows God bent en derhalve alle windows gebruikers jouw mening en wensen delen.

Volgens mij kom je alleen onrust zaaien...

Misschien begrijpend lezen dan. Ik heb meerdere malen gezegd voor kwaliteitsproducten te kiezen, omdat je bij alternatieven toch altijd iets zult blijven missen. Producten waar geld in om gaat zijn over het algemeen completer en verder in ontwikkeling. Al heb je hier natuurlijk enkele uitzonderingen op.

Dat jij daar drie keer over heen leest wil niet zeggen dat ik ''onrust kom zaaien''.

@agentsmith
Windows is in principe ook gratis. Die prijs zit namelijk bij een normale desktop inbegrepen voor de gebruiker. Zodoende zal een gebruiker die een Windows desktop koopt, ook betalen voor het gebruik maken van Linux, wanneer hij dit over Windows heen installeert. Aan Microsoft welliswaar. Maar qua prijs maakt het in dat geval niets uit. Pas wanneer je een desktop zonder OS koopt, is het een argument.

Producten waar je voor betaald zijn helemaal niet completer en verder in ontwikkeling. Hoe komt het anders dat Office 2007 geen goede ondersteuning bied aan het ODT bestandsformaat? Hoe komt het dat Internet Explorer pas in 2007 tabbed browsing kreeg terwijl Firefox dit klaarspeelde in 2006 en Opera in 2000? Om nog maar te zwijgen over interpreteren van de HTML standaarden wat bij Internet Explorer nog altijd huilen met de pet op is. Hoe komt het dat Visual Studio (een betalende IDE) pas in 2011 multi monitor support kreeg? Terwijl gratis alternatieven dit al jaren deden.(Ik heb Netbeans voor het eerst gebruikt in 2007 en toen was dit al mogelijk)

Windows is niet gratis, je betaald een OEM license bij de aankoop van je laptop of computer. Dus is het niet gratis. Het is niet omdat het niet op je kassaticket staat, dat je het niet betaald.

Als je MS software wilt draaien op Linux moet je klagen bij MS. Het zijn zij die hun code niet porten naar Linux, niet omgekeerd. Ik zou willen vragen om je eerst te informeren en ten minste een Linux distributie te installeren voor je je mengt in dit soort topics. Your ignorance is your bliss.

Windows is niet gratis, je betaald een OEM license bij de aankoop van je laptop of computer. Dus is het niet gratis. Het is niet omdat het niet op je kassaticket staat, dat je het niet betaald.
Dat is toch precies wat ik zeg..... Ik geef het op. Als je de argumenten van iemand anders niet wilt lezen, kom dan niet discusseren aub. Ik ga het geen vierde keer typen.

Ik zeg alleen dat Ubuntu niks extra brengt aan de gebruiker, en dat klopt als een bus.
Toch niet: feiten kunnen kloppen als een bus, maar dit is gewoon jouw mening.

In plaats van een one-liner kun je, voor je eigen geloofwaardigheid, punten opnoemen die Ubuntu extra heeft tov Windows.

Betere beveiliging.
Makelijk updaten van software.
Office pakket standaard geinstalleerd.
Verschillende software die goed inelkaar overgaat.
Snellere softwarematige raid(was laatst een blogpost op tweakblogs.net over)
99% van windows software draait in Wine.
Veel snellere boot/shutdown tijd.
Software centrum met veilige opensource software.

En het is natuurlijk gratis

Betere beveiliging. Valt over te discusseren, ik heb op mijn Windows namelijk nooit een virus en niemand die bij mij binnenwandeld. Wat is dan beveiliging en wat is beter?

Allemaal leuk en aardig, maar standaard geinstalleerde software is geen pluspunt. Die software is namelijk gewoon via de website van OpenOffice te downloaden voor Windows en dus gewoon ook beschikbaar voor Windows.

Wanneer loopt software goed in elkaar over? Je bedoelt zoals Windows Live Messenger die IE9 niet in de weg zit? Dit vind ik, net als de vorige, echt een drogreden.

Nouja goed, de rest kan ik nog wel op in gaan. (bijvoorbeeld dat Wine juist bij 99% van de software zwaar instabiel is en veel software vanwege ontbrekende plugins zwaar ruk draait) Maar alleen je laatste twee argumenten vind ik sterk. Het softwarecentrum is ontzettend handig (soms ietswat onoverzichtelijk, met een lange lijst) en dat het gratis is, is natuurlijk mooi. Maar niet van toepassing als Windows gratis mee wordt geleverd bij PC's (bij de prijs inbegrepen). Dan heeft het geen zin Ubuntu er over heen te installeren, want dan betaal je de prijs van Windows voor Ubuntu, als het ware. (niet iedereen zet het zelf in elkaar)

Raar trouwens dat je hier een +1 voor krijgt. Je gaat namelijk verder op mijn offtopic posts eerder dit topic. Blijkbaar wordt hier niet per reactie gemodereert, maar op basis van smaak en voorkeur. Jammerlijk, het heeft niks met 11.04 te maken en zodoende is dit offtopic.

Edit: ah, de hele discussie wordt gemodereert op basis van voorkeur. Moderator onwaardig.

[Reactie gewijzigd door Papadopulos op vrijdag 29 april 2011 14:12]


1.

Betere beveiliging heeft niks te maken met virusscanner of geen virusscanner.
Linux rechtensysteem zit op een manier in elkaar dat je niet standaard een superuser( in windows Administrator) bent, maar dat kan verkrijgen wanneer je even een package wil installeren of een systeeminstelling moet veranderen. In Windows ben je standaard (tenzij je het zelf veranderd, wat bijna niemand doet) altijd admin.
Virussen hebben hierdoor bijna geen kans in Linux en veel meer mogenlijkheden in Windows.

2.
Openoffice is inderdaad te verkijgen voor Windows, maar in windows zit standaard geen office pakket. (dit was eigenlijk alleen mijn punt :) )

3.
Met software goed inelkaar overlopen is een van de features in emphaty, evolution en gwibber die samen overlopen in de balk rechtsboven waar al je persoonlijke stuff staat.
Begrijp me goed dit is absoluut geen reden om over te stappen, maar vind het wel een mooi pluspunt.

4.
Wine is geen beter alternatief dan native linux software of beter nog native Windows software.
Toch is het een goed alternatief.
Probeer jij maar eens linux commands in Windows te draaien met een bepaald tooltje. Je bent beter af een live cd te draaien en het daarin te doen want de alternatieven die ik onderzocht heb zijn schaars.

5.
Over je verontwaardiging dat ik een +1 krijg en jij niet:
Occam's razor geeft je het antwoord. :)

ik ben het met Papadopulos eens als je eenmaal zo aan iets gewend bent is het lastig om een overstap te maken naar iets nieuws dat rigoureus anders is. ik zelf kan nog steeds niet fatsoenlijk met de ribbon interface van office overweg. maar deze ubuntu ga ik zeker even testen al is het maar voor de ervaring.

Volgens mij ben je het niet helemaal met Papadopulos eens. Die zegt namelijk dat hij beslist wil werken met Internet Explorer, MS Office, Outlook, enz. In dat geval ben je natuurlijk 'n pure masochist als je Linux zou gaan installeren. Dan moet je gewoon lekker bij Windows blijven. Niets mis mee.
Jij schrijft dat je moet wennen aan een nieuw systeem. Dat is heel wat anders. Natuurlijk moet je daaraan wennen. Maar jij schrijft niet dat je IE enz. wilt blijven gebruiken.
Overigens werk ik zelf al zo'n vijf jaar met Kubuntu. Daarnaast heb ik Windows 7 en XP draaien, dus ik kan het redelijk vergelijken. Ik werk eigenlijk alleen nog met Windows om sites te testen, dus eigenlijk alleen voor Internet Explorer. En inderdaad: dat kun je echt veel beter draaien op Windows dan op Linux, daar heeft Papadopulos volkomen gelijk in.
Maar voor het gewone werk zou ik nooit meer terug willen naar die snelle kweekreactor voor paarden, wormen en virussen.

Overstappen vanaf Windows 7, daar zou ik geen moment over twijfelen, meteen doen ;)

Beetje een fanboy-achtige uitspraak ;)

Hoewel ik absoluut geen fan van Windows ben vind ik dat Windows 7 wel degelijk een ontzettend fijne upgrade is ten opzichte van met name Windows Vista. Maar ook tov. Windows XP merk ik enorm veel voordeel in responsitiviteit, stabiliteit, etc.

Neemt niet weg dat ik thuis ook bijna 100% Ubuntu gebruik. Zelfs m'n vriendin blijft liever Ubuntu gebruiken dan Windows ("Het start zo lekker snel" _/-\o_ )

Toch zal ik deze versie voorlopig even virtueel gaan proberen (tenzij een update niet direct je Gnome vervangt voor Unity maar je die keuze biedt).

Hoewel ik absoluut geen fan van Windows ben vind ik dat Windows 7 wel degelijk een ontzettend fijne upgrade is ten opzichte van met name Windows Vista.
Ben ik het mee eens, ook ten opichte van Windows Me, 95osr2.5 en 3.11
Maar ook tov. Windows XP merk ik enorm veel voordeel in responsitiviteit, stabiliteit, etc.
Nou nee, bij vlagen is de interface nog steeds traag vergeleken met XP en 2000, althans in mijn ervaring. Stabiliteit is wel veel beter als bij Vista en misschien ook wel ten opzichte van 2000.
Toch zal ik deze versie voorlopig even virtueel gaan proberen (tenzij een update niet direct je Gnome vervangt voor Unity maar je die keuze biedt).
Ik heb ook nog geen vertrouwen in Unity, alleen al het volgende
Ubuntu 11.04 is built to take advantage of the very latest technologies, but it should work on a most desktops, laptops and netbooks too. If you don’t have the required hardware, Ubuntu will automatically start the classic desktop experience so you won’t have to worry about a thing.
Dat is genoeg voor mij om zeker te weten dat ik het niet wil.
Ik draai op één systeem Gnome omdat Edubuntu (10.04LTS) die gebruikt, met LXDE is de integratie denk ik een stuk minder. Toen ik bij vanilla Ubuntu de Edubunty-desktop en Lubuntu-desktop toevoegde kreeg ik een grote onoverzichtelijke rotzooi.

De netbook edition (10.04) komt vermoedelijk op mijn AO521 (64 bits Athlon II Neo K125) en verder uitsluitend LXDE (U-lite, WattOS of Lubuntu (Masonux has been discontinued))

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op vrijdag 29 april 2011 16:20]


Toch zal ik deze versie voorlopig even virtueel gaan proberen (tenzij een update niet direct je Gnome vervangt voor Unity maar je die keuze biedt).
Dat kan een beetje. Als je upgrade dan krijg je automatisch unity, maar vanuit Unity kun je via de login instellingen aangeven dat je de ubuntu classical interface wil gebruiken.

Dat is vrijwel precies de oude gnome-2 configuratie. Het enige dat er volgens mij niet is zijn de wobly windows. Nou daar kan ik in ieder geval wel zonder ;)

Net een verse installatie uitgevoerd vanaf USB. Na grub krijg ik enkel nog een knipperende cursor. Nog niet verder onderzocht nog, maar is best slordig.

Windows laden vanuit grub kon gelukkig nog wel.

ik heb een oude latop met een T2250 met ubantu erop maar als ik vergelijkbare handelingen erop doe is ie niet trager dan mijn andere laptop met een T7250 met betere specs qua geheugen en hdd en vga.........

het is dat ik niet alles op linux kan draaien ( lees de alternatieven ken ) anders ga ik toch mijn proef opstelling verder uitbreiden.....

Het is alweer een tijdje (+/- twee jaar) geleden dat ik ubuntu geprobeerd heb. Wat ik me ervan herinner is dat ik toen aardig heb moeten stoeien met grub om beide systemen naast elkaar te kunnen laten draaien. Het feit dat ik met deze installatie de systemen gewoon naast elkaar kan draaien trok me zeker over de streep.

Heb alles nu geinstalleerd zonder centje pijn (geen nieuwe partities maken of zoiets) zodat als ik alleen maar wat wil surfen of muziek luisteren ubuntu kan opstarten en als ik windows nodig heb dat gewoon op kan starten.

Nu nog even verder stoeien om te kijken of ik mijn netwerkschijven weer te voor schijn kan toveren, maar ik heb er vertrouwen in. :)

edit:
En gelukt. In een uurtje goed draaiend naast mijn bestaande windows. Waar ik de vorige keer meer dan een dag aan het inlezen ben geweest in welke versie ik moest hebben en hoe ik hem netjes naast mijn windows kon laten draaien, ging het nu hartstikke makkelijk. Voor iemand als ik die gewoon makkelijk met Linux/Ubuntu willen kennis maken is dit de perfecte oplossing.

[Reactie gewijzigd door peet79 op donderdag 28 april 2011 21:07]


Vreselijk de nieuwe GUI. Unity ziet er uit als een tool voor slecht zienden.
Bah! Geef mij maar een simpele interface a la Gnome 2.x en je eigen keuze window manager! Ik draai al 6 jaar Linux dus 'slimme' suggesties hoeven niet

Andere session manager kiezen bij het inloggen? Of is dat een 'slimme' suggestie die niet hoeft?

Even voor alle Linux aanhangers hier.. het zal best leuk werken voor bepaalde dingen, maar als je kijkt naar hardware compatabiliteit, gamen, gebruikersgemak etc, dan valt Linux (of in dit geval ubuntu) gewoon door de mand, het is echt niet voor niets dat 98% van de mensen gewoon Windows draait.

Windows 7 is snel, stabiel en alles werkt gewoon. ook games draaien er veel beter onder dan met linux ooit zou kunnen.

Het is wellicht een leuk alternatief om eens mee te stoeien, maar voor veel mensen houdt het daar ook mee op.

Dat 98% Windows draait is omdat het standaard wordt meegeleverd en mensen niets anders gewend zijn. Ik spreek uit ervaring, mensen die Windows nog niet gewoon zijn of er mee moesten werken op hardware die alle virusscanners in de achtergrond niet meer trok, hebben vaak geen enkel probleem met de overstap. Sterker nog, in het laatste geval zijn mensen heel blij omdat ze er even goed hun cinema tickets mee kunnen afdrukken en ze geen nieuwe computer nodig hebben.

Ik heb overigens games al beter weten werken in Wine dan onder Windows, dus "beter dan ooit onder Linux zou kunnen" mag je best wel iets voorzichtiger uitdrukken.

Je hebt het dan mischien over 2 of 3 games , die onder bepaalde omstandigheden wellicht beter werken onder een emulator. (dat is het in mijn ogen iig, weet wel dat Wine op papier geen emulator is).

Echter is voor 99.7% van de games gewoon geen alternatief buiten Windows om. nouja, dat is er wel, Wine, maar dan lever je gewoon 50% van je framerate in , en dat is niet wenselijk.

Ik vind het echt prima dat mensen tevreden zijn over Linux , maar om nu gelijk maar te zeggen dat Windows 7 slecht is , is gewoon echt onzin. Windows 7 is gewoon een degelijk produkt wat snel en stabiel is, en ik zou de normale "niet tweakers" dan ook ècht niet aanraden om als een haas Linux te gaan installeren, ik weet zeker dat 9 van de 10 van een ontiegelijk koude kermis thuis komen. Ik zeg niet dat het slecht is, ik denk zelfs dat het goed is dat er alternatieven bestaan.

Wellicht heb ik zo mijn post wat beter onderbouwd. vorige was een beetje karig (tijdsnood , hehe).

Bij mij is Ubuntu snel, stabiel en werkt het gewoon. Ik game niet, maar verder doe ik alles met Ubuntu. En ik weet nu al dat ik 31-10-2011 gewoon weer gratis en vlekkeloos kan upgraden naar een nieuwe versie. Probeer dat maar eens met Windows. De wekelijke patches kosten al een kwartier en een reboot...

Even voor alle Linux aanhangers hier.. het zal best leuk werken voor bepaalde dingen, maar als je kijkt naar hardware compatabiliteit, gamen, gebruikersgemak etc, dan valt Linux (of in dit geval ubuntu) gewoon door de mand, het is echt niet voor niets dat 98% van de mensen gewoon Windows draait.

Windows 7 is snel, stabiel en alles werkt gewoon. ook games draaien er veel beter onder dan met linux ooit zou kunnen.

Het is wellicht een leuk alternatief om eens mee te stoeien, maar voor veel mensen houdt het daar ook mee op.
Heb hier 2 laptops, en met beide moet ik met windows alle drivers installeren terwijl met ubuntu ik niks hoefde te doen...

Hardware comatabilliyeit is beter dan windows kan ik je vertellen "Uitgezonderd oosterse exotische hardware"

Mmm, baal er onwijs van dat ik die upgrade gedaan had. Ten eerste vind ik die nieuwe GUI niks. En ten tweede werkt mijn wireless kaart niet meer door een bug met de kernel. Had hem 1 week geleden geïnstalleerd, en was gister net klaar met configuren. Kan dus weer opnieuw beginnen:(

Je kan switchen naar Gnome 2.x als je wil (je hoeft Unity helemaal niet te gebruiken) en kernels kan je naar believen up of downgraden :)

Je kan switchen naar Gnome 2.x als je wil (je hoeft Unity helemaal niet te gebruiken) en kernels kan je naar believen up of downgraden :)
Draai lekker de LTS 10.04, maar ik hoor oo

Ik had beta 2 geïnstalleerd via wubi. Zeer handig om Ubuntu iets uitgebreider te testen zonder het geklooi met partities of de traagheid van een live cd.

Ik vind de gebruiksvriendelijkheid er sterk op vooruitgegaan. De installer is overzichtelijk en zeer eenvoudig gehouden. In het dagelijkse gebruik liep alles ook prima.

Voor mijn dagelijks werk gebruik ik wel Windows 7, maar het is leuk spelen met Ubuntu om alles naar mijn hand te zetten.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:35 AVG Anti-Virus Free Edition 10.0.1325
Vorige 10:44 Adobe Photoshop Lightroom 3.4
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011