Hoofdcategorieën

Microsoft Internet Explorer 8 final

Door Robin Vreuls, donderdag 19 maart 2009 17:23
Bron: microsoft, views: 26.722

IE-logoMicrosoft heeft donderdag de finalversie van Internet Explorer 8 uitgebracht. De nieuwe versie is kan vanaf deze pagina in ruim 25 talen te downloaden, waaronder het Nederlands, het Engels, het Frans en het Duits. Internet Explorer 8 is volgens het softwarebedrijf sneller en veiliger dan de vorige versies. Verder ondersteunt de browser onder meer de css 2.1-standaard en de html 5-specificaties. Ten slotte is er ook gewerkt aan de crashbestendigheid van IE8: als een plugin of script vastloopt dan sluit de browser alleen de betreffende tab. Meer informatie over de nieuwe Internet Explorer is in dit nieuwsbericht te vinden. Een overzicht van alle (nieuwe) features heeft Microsoft hier neergezet.

IE8

Websitemicrosoft
Downloadhttp://www.microsoft.com/windows/internet-explorer/worldwide-sites.aspx
Volgende 21:55
Vorige 13:58

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Ben benieuwd hoe lang het zal gaan duren voordat deze in de updates beschikbaar zal zijn...

Vanaf volgende week met de automagische updatefunctie.

Om vijf over vijf binnengehaald, Kon gewoon over RC1 geïnstalleerd worden. En printpreview werkt nu tenminste ook naar behoren.

Vreemd genoeg was mijn tweakerssessie spontaan afgebroken. Dat was niet het geval bij de installatie van RC1.

CSS 2.1 moet hierin goed geregeld zijn. Toch een startsein om die CSS versie nu echt te gaan gebruiken. Je kan wel zeggen dat Ms niet meer de standaarden bepaald, maar ze kunnen het praktisch gebruik toch tegenhouden, zoals met deze 2.1, tot nu ze ermee komen.

Helaas is dit geen startsein om nieuwe technieken te gebruiken. Dat startsein komt pas wanneer IE6 onder de 5-8% marktaandeel valt in Nederland en daarbuiten. En dat duurt nog minstens een jaar. Het zit nu nog rond 20-25% en die mensen zijn óf totaal digibeet en snappen niet hoe windows update werkt, óf vinden IE6 prima en zijn zich niet bewust van de risico's en problemen van deze browser, óf mensen binnen een bedrijf of organisatie waarvan de ICT-afdeling te lui of onkundig is om fatsoenlijk te upgraden.

Al deze zaken houden de vooruitgang van het internet als geheel enorm tegen. Jammer maar helaas. Tot die tijd zullen we gewoon rekening moeten houden met IE6 naar mijn mening, en dus de kracht van css2/3 niet volledig kunnen benutten. Dus alle vernieuwingen aan de renderengine van IE8 komen pas rond 2011 echt tot uiting.

Dat bedrijven niet upgraden heeft niets met lui of onkunde te maken, maar met legacy applicaties. Bedrijven hebben vaak (legacy) intranet apps die alleen maar goed renderen in IE6, dus moeten eerst die intranet apps geupdate of vervangen worden, voordat je even een browsertje kan updaten. Bovendien is de prioriteit laag, aangezien er geen direct belang bij is voor het bedrijf om te upgraden.

Of memory-footprint of.....
Sowieso is upgraden om het upgraden een slechte reden, daarnaast levert het gewoon veel werk op zeker als er alleen sprake is van intranet.

Bij bedrijven heeft het imho niets te maken met een luie of onkundige IT-afdeling maar met de applicaties die de IT-afdeling moet ondersteunen.

Met name bij enterprise applicaties zoals portals ben je van de applicatie vendor afhankelijk om een bepaalde browser te ondersteunen, wat dan vervolgens getest moet worden en eventuele patches tot aan productie uitgerold moeten worden. In mijn ervaring kost dat minimaal een paar maanden!

@Ruliz en lefty2: Dit klopt wel deels, maar bedrijven die applicaties / intranets gebruiken die alleen werken in IE6 zijn niet bepaald vooruitstrevend te noemen. Ik ga dat niet volledig goedpraten, met name als het overheidsinstanties zijn. Die zouden het goede voorbeeld moeten geven.

En @Loekie: Het is niet upgraden om het upgraden. Het is upgraden vanwege veiligheid, betere rendering, meer gebruiksvriendelijkheid, meer snelheid, enz enz.

[Reactie gewijzigd door geert1 op vrijdag 20 maart 2009 10:04]


Sorry, maar een bedrijf niet vooruitstrevend noemen omdat men niet de laatste release van een software pakketje draaien slaat als een tang op een varken..

Zaken als IT dienen normaal gesproken als handvatten voor het voeren van de core business. Of men dat doet met state-of-the-art techniek, of met telraampjes is niet zo boeiend.

Criteria als "veiligheid, rendering, gebruiksvriendelijkheid, snelheid enz enz" zijn overigens niet zo spannend wanneer iets minder oplevert dan het kost..

Zie het ook als een maatschappelijk belang, net als energiezuinig zijn. Door ie6 obsolete te maken wordt het goedkoper om websites te ontwerpen.

Als individueel bedrijf heb je er geen profijt bij upgraden, maar als iedereen het doet wel weer.

Is het niet een optie om met gebruik van b.v. de IEtab extensie van FireFox
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/1419
deze zo te configureren dat de legacy applicatie urls automatisch in IE tab worden geopend?

Dan browsed men i.i.g. veilig / snel over het internet.

Edit:
Even een testje gedaan op nog een legacy web applicatie van ons (IE only helaas wegens zwaar gebruik van ruk .htc's) en het lijkt goed te werken. Je kunt de addon zo instellen dat deze voor bepaalde adressen internet explorer opent in een aparte tab in FireFox. Getest met IE6 :-)

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op vrijdag 20 maart 2009 11:13]


Denk er wel aan dat niet iedereen per direct IE8 gaat gebruiken. Vooral in bedrijven heb je te maken met langdurige migratieprojecten.

Ik hoop dat deze browser snel de plaats in gaat nemen van IE6 & 7, zodat wij als webontwikkelaars er niet nog een browser bij krijgen.

Het is inderdaad wat veel van het goeie, een WebBrowser is genoeg :D. Ik heb hem getest en hij werkt erg snel in vergelijking met de oudere versies. Maar toch blijf ik bi Chrome, die werkt net iets beter :D

ObAt

Reken daar maar niet op, want dat is niet aan Microsoft zelf maar de gebruikers die gewoon nooit upgraden. Dus je zal nog een lange tijd in ieder geval met IE7 rekening moeten houden en IE6 ondersteun ik liever toch ook nog wel even...

Er zijn helaas nog vrij veel bedrijven die nog steeds honderden, zoniet duizenden Windows 2000 Professional workstations hebben staan. Veel bedrijven zijn op Windows 2000 overgestap voordat XP kwam eind 2001, en het is bij veel bedrijven soms zelfs tot 2005 of 2006 bedrijfsbeleid geweest om Windows 2000 uit te rollen, en soms zie je die machines nog steeds in kantoren.

Helaas installeren 7 & 8 niet op Windows 2000.

En volgens de laatste trends, is Internet Explorer 6 nog steeds in gebruik bij bijna 20% van de internetters. Ik denk dat je dus wel een tijdje zult zien dat je 6, 7 en 8 ziet.

http://marketshare.hitsli...market-share.aspx?qprid=2

Maar je krijgt wel méér en méér gemekker van gebruikers omdat die of die site niet goed werkt, of ze persé multi-tabbed willen werken (niet dat ze geen gelijk hebben hoor :P ), zodat ooit ook die bedrijven die nog met steenoude zooi blijven aanklooien ooit verder zullen moeten kijken dan IE6.

Win 2K is onderhand al 9 jaar oud. Wordt het niet eens tijd om te upgraden?

Bij mij op school is simpelweg geen geld om alle pc's te upgraden naar pc's die XP/vista kunnen draaien. Hoewel ze inmiddels langzaam aan het overstappen zijn, zal ik het niet meer meemaken (doe dit jaar examen). Puur een kwestie van geld dus.

Ik zou zeggen, schuif ze eens een (ed)ubuntu cd-tje in de klauwen! :P

Jammer dat het onrealistisch om te verwachten dat ze er iets mee zouden doen...

Volgens Microsoft zou IE8 zich aan de webstandaarden houden. Als dat zo zou zijn, dan hoef je er alleen voor de zorgen dat jouw website(s) volgens de webstandaarden wordt ontwikkelt.

klopt, maar jarenlang hebben website developers zich aan moeten passen aan browsers, waardoor de bestaande websites over het algemeen ontwikkeld zijn om met de verschillende brouwser-versies om te gaan in plaats van 100% volgens de standaarden. Terug naar de standaard kan dus een heleboel ontwikkel werk betekenen..

Valt wel mee, de andere browsers (Firefox, Google Chrome, Opera, Safari) hebben namelijk al wel ondersteuning voor de standaarden zoals het moet.

De developpers zouden dus zonder veel moeite IE8 moeten kunnen ondersteunen, als Microsoft zijn werk goed gedaan heeft - en dat zal de komende maanden in de praktijk beproefd worden...

Dat is natuurlijk een beetje kip-ei probleem, zolang de applicatie de nieuwe browsers niet goed (genoeg) ondersteund zullen gebruikers huiverig zijn om te upgraden, en zolang (nieuwe) browsers geen groot marktaandeel hebben zullen ontwikkelaars huiverig zijn om ervoor te ontwikkelen...

With IE8, we’re delivering the most complete and correct implementation of CSS 2.1 available in any browser.
Bron

[Reactie gewijzigd door hAl op donderdag 19 maart 2009 17:42]


Van een CSS 2.1 die nog niet af is....

Uit de tekst We’re going to work with standards bodies to finish CSS 2.1

De Embrace is begonnen, nu de andere twee E's nog

Ik heb hem net geinstalleerd, en moet zeggen hij draait heerlijk snel vergeleken versie 6.7 :P

Voor Windows 7 gebruikers:
Windows 7 Beta already includes a pre-release candidate version of Internet Explorer 8 that is optimized for that release. Windows 7 enables unique features and functionality in Internet Explorer 8 including Windows Touch and Jump Lists which require additional product tests to ensure we are providing the best Windows experience for our customers. We will continue to update the version of Internet Explorer 8 running on Windows 7 as the development cycles of Windows 7 progress and plan to include the final version of Internet Explorer 8 in the release candidate version of Windows 7 later this year. For the latest information on Windows 7 visit the Windows 7 site.
:'(

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op donderdag 19 maart 2009 18:00]


In 't kort: IE8 final wil nog niet installeren op Windows 7 :(

Nee, ook de Vista compatability modus houdt de installer niet voor de gek.... ;)

Build 7057, zit daar IE8 Final niet in ?

Zit in IE8 een beetje snelle javascript engine? Ala Mozilla tracemonkey.

Volgens een recente test van Maximum PC heeft IE8 niet een supersnelle javascript engine in pure javascript tests (wel VEEL sneller dan IE7) maar is IE8 wel de browser die bij het surfen het snelste aanvoelt.
Dus wat heb je het liefste, snelle resultaten in scripttests of een snelle browser bij het surfen op het internet ?

Beide ;-) gebruikersgemak is ook zo iets. Bij IE7 vond ik alles zo verstopt zitten in de uithoeken van de GUI.
Hoop dat met IE8 de 'default user' er wat mee opschiet. Een beetje tweaker of geek zal eerder Chrome, Safari of Firefox of een keertje Opera oid uitproberen. Er daartoe overgaan om als standaard browser te gebruiken.. De DU heeft imho jarenlang met een versleten IE6 moeten rooien.
Firefox heeft mede er voor gezorgd dat er uiteindelijk een nieuwe IE uitkwam.
Heb net IE8 binnengesleept. FF, het is ook niet anders, rebooten en dan uitproberen.

[Reactie gewijzigd door pentode op donderdag 19 maart 2009 18:45]


Nee. Volgens een blog van een random MS medewerker (weet bron niet meer te vinden) concentreren ze zich meer op de algehele 'ervaring' van snelheid. En imo geheel terecht. Javascript afhandeling is maar een klein deel van het surfen. Stond ook bij dat ze in de toekomst er ooit wel aandacht aan gaan besteden.

Gedeeltelijk mee eens. Tot voorkort werd Javascript niet zwaar gebruikt, voornamelijk voor wat mouseovers, een keer een popup te openen of wat andere simpele interactie. Dat zijn acties waar performance geen issue is.
De meeste nieuwe (vooral interactieve) sites leunen er veel zwaarder op. Vooral voor sites die veel gebruik maken van AJAX is veel meer Javascript nodig.

Voorbeeld:
Als je vroeger iets ging bewerken, dan werd je naar een aparte edit.asp/php verwezen met een formulier erin. Vervolgens post je dat formulier naar de server en daarna kreeg je een redirect terug naar de pagina waar je vandaan kwam. Nu tonen veel sites, zodra je op edit klikt, een inputveld op die plek (via Javascript), na het klikken op 'opslaan' volgt er validatie (via Javascript) en de AJAX-call om het serverside op te slaan (weer via Javascript) en eventueel daarna een div (via Javascript) als confirmation dat je actie geslaagd is.

Toch zeggen de javascript test maar weinig.
Als je javascript precompiled met een jit compiler dan neemt de performance in javascript tests enorm toe omdat die juist daar voordeel mee hebben.
Voor de meeste sites, ook moderne Web2.0 sites heeft het precompilen echter nauwelijk een meetbaar positief effect.

Alleen voor sites die echt complete applicaties in javascript willen bouwen. (google apps misschien) is zoiets een voordeel omdat je in feite een setje applicatie source code toestuurt en de browser dan de sources compileert en uitvoert. Je blijft dan in een webapplicatie dus op dezelfde pagina en voert daar herhaalde handelingen uit waarbij de gecompileerde javascripts dan een voordeel is.

[Reactie gewijzigd door hAl op donderdag 19 maart 2009 18:47]


Sneller dan IE7 ja. Maar niet sneller dan Chrome / Firefox zoals ik het begreep. Heb even geen bron bij de hand.

Wordt T.net nu standaard in de compatibilteitsweergave van Internet Explorer 8 weergegeven? Zo ja, hoe kan je dat uitzetten? Daar was toch zo'n lijst van gemaakt, van sites die zogenaamd niet overweg konden met IE8?

Wij zijn op verzoek van die lijst verwijderd. Standaard zou Tnet dus in de gewone IE8 (standards compliant) rendermode moeten worden gerendered.

Het zal wel aan mij liggen maar ik kan de nederlandse versie niet binnen hengelen, ik blijf hangen op de site: http://www.microsoft.com/...t-explorer/thank-you.aspx

Laat maar hangen, uiteindelijk via het download centrum gevonden O-)

Directe link voor Vista 32-bits: http://www.microsoft.com/...dd84d1&DisplayLang=nl

[Reactie gewijzigd door Miki op donderdag 19 maart 2009 18:26]

«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:55
Vorige 13:58
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: