Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Corsair

1.675 producten en 1.944 uitvoeringen

Datumbereik

Categorieën

AND

Onderwerpen

AND

Subforum

Topicstarter

Topicstatus

846 topics - Pagina 1 van 34

AMD CPU Overclock Topic #7

08:52 discussie 993



Welkom in "AMD CPU Overclock Topic #7", hét topic waarin je vragen kunt stellen en resultaten kunt posten.

• Inleiding
• Posten in dit topic
• Overclock databases
• Hoe kan ik mijn processor overclocken?
• Overige technieken
• Software en tools




[OC]Phenom II Overclock Topic
[OC]Phenom II Overclock Topic Deel 2
Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 3
Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 4
AMD CPU Overclock Topic - Deel 5
AMD CPU Overclock Topic #6



FX 8xxx
Octocores op basis van de bulldozer architectuur. Standaard met vrij instelbare multiplier, wat het overclocken dus eenvoudig maakt.

FX 6xxx
Hexacores op basis van de bulldozer architectuur. Standaard met vrij instelbare multiplier, wat het overclocken dus eenvoudig maakt.

FX 4xxx
Quadcores op basis van de bulldozer architectuur. Standaard met vrij instelbare multiplier, wat het overclocken eenvoudig maakt.

De nieuwe bulldozer architectuur wordt gekenmerkt door de modulaire opbouw, waardoor eenvoudig cores bijgevoegd kunnen worden. Alle CPU's uit de FX reeks werken op een AM3+ moederbord. Vaak kan je met behulp van een BIOSflash ook FX CPU's op je AM3 moederbord prikken. Raadpleeg hiervoor de website van de fabrikant van het moederbord.

De phenom II
Het begon allemaal met de AMD Phenom processors in 2007. Het was de eerste echte quadcore van AMD. Aanvankelijk waren de verwachtingen hoog, echter de Phenom leed onder lekstroom en de TLB-bug. De prestaties vielen ook tegen. AMD werkte achter de schermen verder aan een nieuw foutloos concept, welke later als phenom II geintroduceerd werdt. In dit topic hebben we het uitsluitend over de phenom II, voor je oude phenom processor kan je hier terecht. De processor maakt onderdeel uit van het dragon-platform, welke ontwikkeld om één compleet pakket te maken met moederbord, processor en videokaart. Er worden ook Phenoms verwacht met een geïntegreerde grafische chip.

AMD hanteert met de Phenom II quad- triple- en dualcore's deze naamgeving:9xx serie, quadcore, 6 mb L3 cache. 8xx serie, quadcore, 4 mb L3 cache. 7xx serie, triplecore, 6 mb L3 cache. x55 – 3.2GHz (AM3) x45 – 3.0GHz (AM3) x40 – 3.0GHz (AM2+) x20 – 2.8GHz (AM2+ & AM3) x10 – 2.6GHz (AM2+ & AM3) x05 – 2.5GHz (AM2+ & AM3)De hexacore's wijken af van dit systeem. Deze zijn voor de rest ongeveer gelijk aan de deneb cores, alleen beschikt de thuban over 6 cores en een turbo feature, welke de cores automatisch kan overclocken. Deze zal ook in de andere niet-hexacore modellen verschijnen, aangezien er sommige thubans ook als quadcore worden verkocht.

standaard snelheden & waardes AM2(+):
200 * 9 = 1800 MHz CPU-NB Snelheid
200 * 9 = 1800 MHz HTT Snelheid
Vcore ≈ 1.35V
Voltage cpu-nb ≈ 1.175V
HTT voltage = 1.2V
NB voltage = 1.1V
SB voltage = 1.26V

standaard snelheden & waardes AM3(+):
200 * 10 = 2000 MHz CPU-NB Snelheid
200 * 10 = 2000 MHz HTT Snelheid
Vcore ≈ 1.30-1.35V
Voltage cpu-nb ≈ 1.1-1.175V
HTT voltage = 1.2V
NB voltage = 1.1V
SB voltage = 1.1V


De Athlon II

De Athlon II vertegenwoordigd het lage- en middensegment van AMD. Deze CPU beschikt ook over de K10 architectuur, net als de Phenom II, alleen is bij de Athlon II het L3 cache geheugen uitgeschakeld. Hierdoor is de TDP vaak iets lager en is hij goedkoper. De Athlon II is er zowel in dual, triple en quadcore versie.

AMD hanteert met de Athlon II quad- triple- en dualcore's deze naamgeving:6xx serie, quadcore. 4xx serie, triplecore. 2xx serie, dualcore. xxxe serie, zuinige versie met een TDP van 45 watt.Dit topic is alleen bedoeld voor de Athlon II processors. Voor je oude athlon kan je terecht in [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 35

De Sempron:

Dit is de budgetserie van AMD, waarvan er maar drie zijn. De Sempron 140, 145 en 150.

Voor de gedetailleerde informatie over je processor kan je hier kijken. (met dank aan Scorpia voor de link)



Geef aan wat voor specificaties je hebt:
- cpu: type, stepping, koeling, enz.
- moederbord: type, evt. bios.
- geheugen.

Wat voor instellingen heb je gebruikt?
- voltage cpu, ram, nb, sb en HTT.
- HTT multiplier en snelheid.
- memory divider, timings en evt. acc settings.

Resultaten:
- kloksnelheid
- temperaturen
- cores unlocken
- stresstests, screenshots van cpu-z, speedfan en dergelijke.

Screenshots:
Voor plaatjes met een lage resolutie kan je deze tag gebruiken:
[img]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img]
Waarbij je dus de url van je plaatje tussen de img tags zet. De maximale breedte is 640 pixels. Is dit meer, gebruik dan [img=512,,1]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img] Dit gebruik je voor plaatjes die groter zijn, een linkje naar de afbeelding in normale resolutie opent in een nieuw venster.




Op www.amdgeeks.net kan je een behoorlijk grote database vinden met overclockresultaten van AMD processors. Hier kan je ook zien welke instellingen en onderdelen de overclockers gebruikt hebben voor hun overclock, wat veel werk kan besparen. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om je eigen overclock te posten.

Op http://valid.canardpc.com/ kan je ook je eigen resultaten posten, en bovendien krijg je een UBB code die je hier kan posten.



HTT bus: HTT bus is de snelheid tussen de processor en de northbridge, maar ook de snelheid tussen de northbridge en het geheugen.

HTT multiplier: de factor waarmee je de uiteindelijke snelheid uitrekent, door hem te vermenigvuldigen met de HTT bus.

HTT: HTT staat voor hyper transport technology. Het is de opvolger van de FSB. De AMD K10 gebaseerde CPU's hebben een geheugencontroller in de processor zelf in plaats van op het moederbord, waardoor er geen sprake meer is van een FSB. HTT bestaat uit de HTT bus en de HTT multiplier. Als je deze met elkaar vermenigvuldigd kom je op de LDT Bus of HTT link uit. Standaard is de HTT bus 200 MHz en de multiplier is in te stellen met stappen van 1.

memory divider: Dit is de verhouding RAM:HTT.

Lees voor meer info en officiële AMD uitspraken over voltages, effecten van overclocken en meer de volgende PDF:
http://sites.amd.com/us/D...formance_Tuning_Guide.pdf

basis overclock stappenplan:

1. Verhoog HTT met stappen van 3-5. 1e keer kun je best de HTT met minstens 20 verhogen
2. Doe een 5-10 minuten stress test, met OCCT, Linx, prime95 of iets dergelijks.
3. Ga naar stap [1] als dit werkte - ga naar stap [4] als dit niet werkte
4. Verhoog je voltage minimalistisch, maar let op de temperatuur - ga anders naar stap [6]
5. Ga naar stap [1]
6. Stopte hij bij een HTT van XXX? Zet het 5 MHz lager en doe een blend test voor 12-24 uur
7. Gelukt? Je hebt nu een 24/7 OC!

Overclocken met een BE processor
Als je over een BE processor beschikt kan je via AMD overdriver (AOD) de multiplier omhoog zetten. Vergeet niet om eventueel de turbo functie van de thuban uit te schakelen. Klok eerst wat over met CPU-NB en HTT, en verhoog vervolgens de multiplier met 1 via AOD. Zodra de snelheid is doorgevoerd en de computer nog doorloopt, start je prime95. Draai voor iedere core een eigen tread, en bereken 32M. Prime stressed minder op de CPU-NB namelijk. Op het moment dat prime succesvol afgelopen is kan je de multiplier nog een keer verhogen. Zo niet is het een kwestie van voltage verhogen, en anders de multiplier terugzetten.

Verdere instellingen:

CPU NB Overclocking:
CPU-NB clock. Deze werd in de Phenom II pas toegevoegd, omdat er in de oude Phenom problemen waren met snelheid. Nu kunnen ze onafhankelijk draaien ten opzichte van de CPU zelf. Als je je memory divider aanpast zal je performance winst zien, maar als je de CPU-NB ook meeklokt zal het verschil nog groter zijn.

Op een AM2+ bord zal een Phenom / Athlon II op 1800Mhz (x9) CPU-NB en HT lopen. Op AM3 is dit 2000Mhz (x10) voor beide.



Stel je verhoogt de HTT bus naar 250 op een AM2+ bord, dan kom je op 250x9 is 2250 MHz uit. Dit kan erg handig zijn voor wat extra performance. Met deze verhoging zal je merkbare winst zien, met name in benchmarks. Let op, het kan deels aan je moederbord liggen dat je geen hoge HTT en NB speeds haalt. Zo kon een AM2+ Gigabyte GA-790FX-DS5 de 2000 MHz HTT en NB niet halen. Op de DS4 kom je verder (2250 MHz), maar de 2400 was niet mogelijk. Zoals je kan zien zijn de standaard instellingen niet erg optimaal, het is dus aan te raden om hier naar te kijken.

Met de nieuwere generatie AM3 (Niet AM2+) borden, denk aan de 8**/9** chipsets en de nieuwere high-end 790 AM3 borden zoals de M4A79T Deluxe, is een vele malen hogere HT / NB snelheid haalbaar.

De NB kan in de meeste gevallen de 2600Mhz zeker halen, afhankelijk van je moederbord en ook vooral je CPU icm je gebruikte CPU-NB / NB voltage. Een groot deel hiervan zal icm. meer voltageverhogingen op de CPU-NB en NB ook prima 2800Mhz halen. Een kleiner, meer high-end deel zal de 3000Mhz ook aantikken. Hier voorbij is er weinig winst meer te behalen en is het niet bepaald makkelijk dit stabiel te krijgen.

Voltages (AM3): CPU-NB over het algemeen niet meer dan 1.30v.
NB (AM3): over het algemeen niet meer dan 1.20v op minder gekoelde borden en goed gekoelde borden zoals de Crosshair IV 1.25v.

HTT Overclocking:
De HTT snelheid is de HTT Clock x HTT Multiplier. Normaal is dit 9 (AM2+) of 10 (AM3) x 200, dus 1800/2000 MHz. Als je de HTT clock verhoogt met 50 MHz naar 250 MHz dan krijg je 250x9/10 = 2250/2500MHz. De toegevoegde waarde verschilt per geval. Sommige overclockers beweren dat je met een goede HTT overclock 5% performance winst hebt, met name in 3D applicaties die veel bandbreedte nodig hebben voor de video kaart. Zelf heb ik het getest, met een HTT van 1000 MHz, maar ik merkte daarmee geen verschil. Ik heb wel gemerkt dat het verlagen van je HTT speed de stabiliteit ten goede komt. Bovendien moet hij omlaag om de coldbug tegen te gaan bij het gebruik van vloeibaar stikstof. Ik probeer hem nu in ieder geval rond de 1800-2000 te houden.

Als je snelle RAM gebruikt is het vooral lonend om je HT mee te klokken. Optimaal is rond de 2400-2500Mhz als je CPU op 4Ghz+ draait met minimaal 1600Mhz RAM. Dit heb ik getest met memory benchmarks waarin tot de 2400Mhz een zichtbare winst was, tot de 2500Mhz een veel kleiner verschil maar toch een verschil, en daarboven nauwelijks meetbare winst met 8GB DDR3 @ 1704Mhz CL8.

CPU divider:
Wat je bij het ramgeheugen hebt, bestaat ook voor de CPU. Deze divider staat standaard op 1, maar bij sommige moederborden kan je deze ook aanpassen. Er kan dan gekozen worden tussen 2, 4, 8 en 16. Op die manier kun je multipliers van een kwart, één achtste of nog kleiner creëren. De uiteindelijke snelheid kan je dan berekenen door HTT*multiplier/CPU divider.

RAM divider:
De Phenom II, Athlon II en Sempron ondersteunen de volgende snelheden met bijbehorende dividers:

RAM snelheiddivider FSB:DRAM400MHz1:1667MHz3:5800MHz1:21066MHz3:8

Je kan het op de volgende manier berekenen:
RAM=((baseclock*DRAM)/FSB)*2

Als voorbeeld neem ik 800 MHz, omdat ik dat zelf heb.

200*2=400
400/1=400
400*2=800.

oftewel:
RAM=2*200/1*2=800

Stel ik verhoog mijn HTT naar 250, dan krijg je deze berekening:

250*2=500
500/1=500
500*2=1000.

oftewel:
RAM=2*250/1*2=1000.

Ik kreeg dit niet meer stabiel zonder de voltage over het ramgeheugen te verhogen.

In dit plaatje is duidelijk weergegeven hoe de multipliers werken:


RAM Timings: Dit is de laatste stap van de overclock. Voor het finetunen van het geheugen gebruiken we de timings. Deze zijn te vinden in het bios. Ik zal de vier meest gebruikte timings uitleggen. Er zijn er veel meer maar deze zijn het belangrijkste:
CAS: Dit is het aantal cyclussen die nodig zijn om het adres van de data te zoeken in het ramgeheugen. Lager is dus beter.
RAS to CAS Delay: snelheid tussen lezen, schrijven of refreshen van data. Ook hier is lager beter.
RAS: Opzoeken van data,
TRAS: aantal cpu cyclussen die nodig zijn om een bank te benaderen en daarna weer te sluiten. Dit getal zal hoger zijn dan de drie voorgaande getallen. Met deze timing zal je weinig tot geen prestatiewinst krijgen, maar dit kan wel de stabiliteit ten goede komen. Lager is ook hier beter.

Dus alles is beter als het lager is. Het spreekt uitraard voorzich dat je de timings moet verhogen als je pc instabiel word. Om dit te testen moet je 1.5 uur memtest draaien of 12 uur prime95.quote: epic_gramepic_gram schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:04:
[...]

Als je moet kiezen tussen strakkere timings of meer bandbreedte, moet je bij AMD kiezen voor strakkere timings. Intel daarentegen heeft op een of andere manier meer aan meer bandbreedte, wellicht doordat ze een groter cachegeheugen hebben en dat ook sneller toegankelijk is maar dat weet ik niet precies.Een kort voorbeeldje: 1600Mhz CL8 was bij mij beter qua GFLOPS in LinX dan 1700Mhz CL9 dus het klopt volledig.



Cores Unlocken:
Bij veel CPU's zijn wat cores uitgeschakeld, zo beschikt bijvoorbeeld de phenom II X3 720 BE over dezelfde deneb core als de X4 processors. Hiervan zijn er dus cores uitgeschakeld, maar er is een manier gevonden om die kernen weer in te schakelen.

Om te beginnen heb je nodig:

• Een moederbord waarvan de Southbridge ACC (Advanced Clock Calibration) ondersteunt. Dit zijn tot nu toe alle SB's vanaf SB710. Wel moet dit icm. een 770 chipset of hoger zijn.
• Een BIOS die ACC mogelijk maakt voor Phenom II Cpu's. Eigenlijk is ACC bedoelt om Phenom 1 cpu's 100-300 MHz hoger te clocken. Bij de Phenom II zit dit er eigenlijk al in gebouwd en kreeg je met ACC geen winst te zien, of zelfs een lagere overclock.

Als je aan de bovenstaande dingen voldoet is het daarna vrij simpel. Je gaat de BIOS in en gaat naar de ACC settings. Vervolgens zet je ACC aan voor alle 4 de cores op +2 of -2. Daarna reboot je de PC en ga je naar windows. Vervolgens open je CPU-Z, en met een beetje geluk zie je rechts onderin dat alle 4 de cores werken.

Sommige moederborden hebben ook een unlock functie, kijk in de manual van het moederbord hoe het werkt.

Hier een overzichtje van wat er valt te unlocken aan je CPU's. Let hierbij op welke core jouw CPU is gebaseerd.

CoreThuban:Sixcore met L3 cache, kan niets aan unlocked worden.Deneb:Quadcore met L3 cache, kan niets aan unlocked worden.Propus:Deneb core met uitgeschakeld L3 cache. Tegenwoordig word deze ook helemaal zonder L3 cache gemaakt, waardoor die ook niet meer te unlocken is. Dit word als athlon II verkocht. De oudere athlon II 620 en 630 modellen kunnen nog wel Denebs worden.Rana: Propus (AD Batches), of bij de eerdere versies Deneb (AC Batches) cores met één core uitgeschakeld en met evt. gelockte L3.Heka:Deneb core met 1 uitgeschakelde kern, kan dus unlocked worden.Callisto:Deneb core met 2 uitgeschakelde kernen, kan dus ook unlocked worden.Regor:Dualcore zonder L3 cache, kan niet unlocked worden.Sargas: Regor met één core uitgeschakeld, kan dus een Regor worden.


LET OP !!! het is niet zo dat het unlocken altijd goed gaat. AMD ondersteunt dit ook niet. Het zou dus kunnen dat je een cpu krijgt waar je overige cores niet geunlockt kunnen worden. Normaal gesproken worden X3 en X2 processors gemaakt van een quadcore die niet goed is gelukt. Als je die core die niet gelukt is uitschakeld heb je alsnog een volwaardige triplecore of dualcore. Het is niet te zien of je een kapotte of een goede X4 hebt, maar op dit moment zijn de yields van de wavers zo goed dat er veel cpu's tussen zitten waar alles cores gewoon werken. Vaak worden er ook gewoon 'goede' quadcores gebruikt voor een triple of dualcore, omdat de vraag naar X2 en X3 processoren zo groot is. Draai dus prime95 of orthos oid om te kijken of de 3e en 4e core goed werken en stabiel zijn.

Mocht je PC niet meer opstarten als je de ACC op +2 of -2 gezet hebt, reset dan de bios. Dit kan vaak door middel van een jumpertje, kijk hiervoor in de manual van het moederbord. Het is ook mogelijk om even de batterij uit het moederbord te halen. Let op, vaak moet de spanning helemaal van het moederbord af zijn, anders kan het zijn dat bepaalde settings toch bewaard blijven.

Lappen: hierover is al een apart topic op GoT, en die kan je hier vinden.

CPU-NB
Niet echt een techniek, maar wel iets om in de gaten te houden. Op het moment dat je de CPU te ver hebt overgeklokt kan het zijn dat je crashes en/of fouten krijgt als je de CPU-NB niet meeklokt. Let er daarom op dat je ongeveer deze waardes aanhoudt:

CPU (MHz)CPU-NB (MHz)300019043100196832002031330020953400215835002222360022853700234938002412390024764000253942002666440027934600292048003047500031745500349260003809

Dit kan je ook uitrekenen met de formule CPU-NB (+/-200) = (CPU * 2 ) / 3.15.

Onthoud wel: Meer CPU-NB snelheid dan hier is aangegeven is altijd beter! Minder is dat dus absoluut niet!

UNDERCLOCKEN/UNDERVOLTEN:

Het blijkt dat de nieuwe generatie Llano en Brazos processoren goed under te clocken/volten zijn. Dit is het tegenovergestelde van overclocken, je verlaagd de voltage wat een positief effect heeft op de temperatuur, en ook het stroomverbruik. Dat laatste is met name bij laptops belangrijk.

Omdat laptops een beetje brakke biossen hebben, moeten we werken vanuit windows. Ik gebruik hiervoor het programma K10stat. Ga naar het tabblad P-state, daar vind je de opties die je nodig hebt. Je kunt hier ook gewoon weer profielen maken, en die aanzetten als je wilt. Je ziet hier de verschillende fasen waarin je processor kan staan, dit is om energie te sparen. Hier kan je een beetje met de waarden spelen, het liefst natuurlijk de voltage zo laag mogelijk maken.

Bij underclocken moet je alleen wel opletten dat een gewone stresstest geen relevant beeld geeft over of je underclock stabiel is. Idle is je processor namelijk teruggeklokt op 800MHz, en zodra je gaat stressen loopt hij weer op oude snelheid. Om toch al die fasen apart te testen kan je via K10stat een fase vastzetten. Dit zie je links in je taakbalk, rechtermuisknop op K10stat:



Nu kan je (bijvoorbeeld) met intelburntest kijken of je fasen stabiel zijn. Met name idle kan je vaak veel winst behalen qua stroomverbruik.


In je BIOS vind je verschillende voltages. Deze kan je verhogen op het moment dat je systeem instabiel word. Ik heb een overzichtje gemaakt van welke voltages waarvoor verantwoordelijk zijn, zodat je kan zien welke voltage je nodig hebt.

vcore of CPU VDD:voltage over je CPU.
CPU NB:voltage over de NB in je CPU, bijvoorbeeld de geheugencontroller. Hier kleine stapjes nemen want dit kan veel warmte geven.
CPU PLL:CPU Phase Locked Loop, genereerd de clock voor de CPU.
CPU DDR-PHY:genereerd de clock voor de CPU-NB.
DRAM Voltage:voltage over je RAM geheugen.
NB Voltage:voltage voor je northbrigde op het moederbord. Belangrijke voltage voor als je systeem crashed bij full load.
NB PCI-E and I/O Voltage:Alleen nodig als je met meerdere graka's werkt en de pci-e sloten hebt overgeklokt.
HT link voltage:Als je de HT hebt overgeclockt.

NB Multipliervoltagex3Autox4Autox5Autox6Autox71.175Vx81.175Vx91.175Vx101.25Vx111.25Vx121.25Vx131.25Vx141.3Vx151.35V

tabel overgeschreven van overclockers.com http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023




• K10Stat, in de vorige delen wel eens voorbij gekomen. Hiermee is het mogelijk om verschillende cores verschillend in te stellen.
• PhenomMsrTweaker kwam ook voor in voorgaande delen. Ikzelf heb hier (nog) geen ervaring mee maar het principe komt neer op dat van K10stat. klik hier voor een uitleg over gebruik van dit programma.
• memtest 86+, om je geheugen op fouten te controleren. (stabiliteit)
• prime95, om de cpu en ram op stabiliteit te testen
• orthos, hetzelfde principe als prime95. Kan maximaal 2 cores stressen, maar je kan hem natuurlijk twee keer draaien om een triple- of quadcore te stressen, of 3 keer voor een hexacore
• CPU-Z:,
CPU-Z is een tool waarmee je alle specs van je CPU, RAM, NB en HT Link uit kan lezen.
Ook alle instellingen zoals je HTT snelheid, CPU vCore, Multiplier en vele andere kun je uitlezen.
• AMD Overdrive (AOD): Deze tool is door AMD zelf gemaakt. Met deze tool kun je je systeem in Windows overclocken. Je kunt bijvoorbeeld de HTT clocks en de CPU Multiplier veranderen. Je kunt ook net als bij CPU-Z veel informatie over je systeem terug vinden. Er zitten ook een benchmark en stability test in.
• OCCT: Deze Tool is vergelijkbaar met Prime95, alleen deze kan nog wat meer. Er zijn twee soorten tests, OCCT (Prime achtige engine) en Linpack. Linpack is net even wat zwaarder dan de prime methode. OCCT kan ook je video kaart testen. De tool geeft ook meteen wat informatie over de snelheid van je CPU en hoe warm deze tijdens de tests wordt. Net als Prime95 geeft deze tool aan wanneer een berekening niet correct uitgevoerd wordt en zal hij ook meteen wat image files met log informatie weg schrijven. Daarmee kan je dan weer fouten analyseren.
• Hardware Monitor: Een Handige monitoring tool die je de volgende dingen laat zien:
-Voltages van je voeding of die niet te hoog of te laag zijn
-Temperatuur van CPU, Moederbord en video kaart.
-Fanspeed en Stroom verbruik
• intel burn test Deze tool is gemaakt door intel om hun cpu's op stabiliteit te testen, maar werkt ook prima op AMD processors. Ook linpack is mogelijk.
• LinX: Zelfde linpack tests als intelburntest, maar dan eenvoudiger en tegelijkertijd uitgebreider. Met dank aan Zenix

Ik ben van plan de TS verder uit te werken. Heb je nog een suggestie of opmerking? Stuur een DM

Vraag - Vermoedelijke coil whine

11-02 20:23 vraag 10

Vraag

Ik heb een probleem met een computer die ik heb overgenomen van een familielid.

De computer werkt perfect, alleen heb ik last van een vervelend geluid. Het enige waarmee ik dit geluid kan vergelijken is het geluid van krekel. Het is redelijk luid en behoorlijk vervelend.

Ik heb geprobeerd om dit geluid op te nemen met mijn telefoon, maar dat is niet gelukt.

Nu zijn mij een aantal dingen opgevallen.

Allereerst, het geluid doet zich alleen voor als ik een spel opstart, als ik uit dit spel alt - tab dan verdwijnt het geluid. Dit heeft bij mij het vermoeden doen ontstaan dat dit veroorzaakt wordt door mijn videokaart, dat is deze pricewatch: Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om te achterhalen waar dit geluid vandaan komt. Ik heb alle fans in mijn kast nagelopen of er wellicht iets aanliep, dit was niet het geval.

Herkent iemand dit probleem? En mocht het de videokaart zijn, kan ik hier dan garantie voor claimen?

Ik ondervind namelijk behoorlijk wat hinder van dit geluid, het is zelfs zo luid dat als ik een spel speel met een redelijk volume, dat dit geluid nog steeds duidelijk hoorbaar is.

1080p Gaming pc samenstellen

10-02 11:42 discussie 23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik wil er de nieuwste spellen op spelen zoals, far cry 4 ,witcher 3.graag in 1080p @60 fps

wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

ik wil vooral Gamen en youtube kijken

Wat mag het systeem gaan kosten?

ik heb 800 Euro (incl OS)
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
800 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoef geen SSD
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het
systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
graag Nividia GPU
en een Intel CPU

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat ik 1080 normal op 60fps de nieuwere spellen kan spelen
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
nee
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
standaar vind ik goed

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een build samengesteld en wil graag weten of hij goed is of dat ik er iets anders in moet zetten

#ProductPrijsSubtotaal1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-1Gigabyte GA-H97M-D3H€ 83,95€ 83,951MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 229,95€ 229,951Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 89,95€ 89,951Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 38,95€ 38,951Seasonic M12II 620W€ 91,84€ 91,84Bekijk collectie
Importeer productenTotaal€ 715,64

de behuizing kon ik niet vinden op deze site dus staat er niet bij maar die is Wel 60euro

Het SSD in je Apple topic

10-02 08:00 discussie 8427

Er is veel vraag naar solid state disks. Ook voor de apple computers. Het grote ssd topic in opslag & I/O controllers behandelt veel van de algemene vragen over ssd’s, en er is best veel informatie te vinden over de verschillende modellen. Maar hoe werkt dat nou met een mac? Zijn er andere dingen waar je op moet letten, welke modellen zijn populair om in je mac te stoppen, wat kun je verwachten met gebruik in een Apple computer? Al deze dingen kunnen in dit topic besproken worden.

Allereerst zijn er de voor en nadelen die je tegen over elkaar kunt zetten om te zien of een SSD voor jou geschikt is. De meeste zullen wel bekend zijn, maar om ze toch nog maar even op een rijtje te hebben.

De voordelen:
•Snelheid – De snelheid van de nieuwste modellen stellen je in staat veel sneller op te starten, programma’s te laden, etc. Dit betreft vooral de leessnelheid. Als je veel schrijfacties moet doen, dan is een 7200 rpm schijf waarschijnlijk beter.

• Betrouwbaarheid – Een bekend punt van solid state schijven. Een SSD heeft nou eenmaal minder kans om het loodje te leggen dan een conventionele harde schijf. Denk hierbij aan vallen, hoge en lage temperaturen, grote hoogtes etc. Niet echt iets waar de meeste mensen in nederland last van zullen hebben, behalve de tweaker die zijn bookje van zijn bureau laat kletteren .

• Geluidsproductie – Een onderdeel waar niet iedereen zich aan zal ergeren, maar voor sommige mensen een dealbreaker. Een ssd maakt 0,0 DB geluid. Een harde schijf – zeker eentje met veel platters – kan een aardig kraakconcert geven aan de gebruiker.

• Gewicht – Een ssd is dankzij minder onderdelen vaak een stukje lichter dan een vergelijkbare harde schijf. Dit zal niet heel veel schelen, maar als je de hele dag met je notebook in je tas door de collegegangen zeult is elk stukje gewicht minder handig meegenomen.

Dan hebben we ondertussen genoeg voordelen genoemd om je er 1 in je apple te willen stoppen, maar er zijn nog steeds nadelen. De belangrijkste nadelen:

• Prijs - De prijs is het bewijs. Het bewijs van alle voordelen die je hierboven hebt kunnen lezen. SSD’s hebben nog steeds een hogere prijs per GigaByte dan conventionele harde schijven. Dit zal voor de meeste mensen nog niet zo’n probleem zijn als er ook niet het volgende stukje nadeel aan zit.

• Capaciteit – Daar zitten we op het punt waarom veel mensen nog liever een conventionele harde schijf hebben. Een solid state schijf heeft veelal kleinere capaciteiten tegen een (veel) hogere prijs dan een conventionele harde schijf. Verwacht capaciteiten van 60 GB, 80 GB, 120 GB en 160 GB voor nog redelijke prijzen op te kunnen pikken. Voor veel minder geld is er bijvoorbeeld een 320 of 500 GB harde schijf op te pikken. Of in het geval van een Mac Pro een 1, 1,5 of 2 TB harde schijf.

Een harde schijf heeft dus soms ook zo zijn voordelen. Als je veel moet programmeren bijvoorbeeld waar bij je veel kleine bestanden schrijft over de loop van een dag/week/maand/eeuwigheid (?) dan is een harde schijf verstandiger. Als je echter een normale gebruiker bent is de keus wat lastiger. Het gaat dan tussen capaciteit en snelheid. Alhoewel aan de capaciteit ook wel wat valt te doen via omwegen zoals externe schijven.

Maar om dan aan te komen bij de vraag welke ssd je dan in je geliefde Apple wilt stoppen.

Er zijn op het moment van schrijven drie basismogelijkheden.

Intel gebaseerde ssd’s. Deze hebben de beste prestaties in huis voor alledaags gebruik. Vooral met kleine bestanden, die toch vaker voorkomen dan een bestand van enkele GB's groot

Samsung gebaseerde ontwerpen. O.a van Corsair. P256, P128. Deze hebben een redelijk grote capaciteit voor een lage prijs. Deze bieden gemiddelde prestaties.

Indlinx gebaseerde ssd’s. De meest bekende zijn toch wel de Vertex ssd’s. Er zijn speciale mac compatible versies van deze schijven te koop, maar het lijkt er op dat de gewone vertex ssd’s dezelfde prestaties bieden.

Een van de mogelijkheden die bestaat, is om bij de aankoop van je apple gelijk een ssd er in te laten zetten. Verschillende fora op het internet geven aan dat deze ssd’s wellicht groot genoeg zijn om bijna alles er op te kunnen zetten, ze niet bijster goed presteren. Het is dan ook verstandiger om zelf een ssd te kopen, - dan weet je ook wat er in gaat - en die in je mac in te bouwen.

Een belangrijk probleem waar je op moet letten bij MLC gebaseerde ssd’s is de degradatie van mlc gebaseerde ssd’s. De nieuwste intel X25-M ssd’s hebben een speciale firmware hiervoor die er voor zorgt dat de degradatie minimaal is. Ook de ocz vertex ssd’s hebben een dergelijke firmware. Zeker bij de vorige generatie mlc gebaseerde ssd’s is het verstandig om even op deze pagina te kijken.

Voor meer informatie over het vervangen van je harde schijf kijk hier
Voor meer informatie over ssd’s in het algemeen klik je hier

Voor suggesties en op/aanmerkingen ben ik altijd bereikbaar. Met goede suggesties ben ik altijd blij te maken.

Focusrite heeft last van mijn toetsenbord

06-02 17:58 vraag 23

Vraag

Hoi,

Sinds vandaag heb ik een Corsair K70 Cherry MX Brown toetsenbord in huis.
Heel fijn ding, werkt top. Alleen heb ik 1 probleempje.

Naast dit toetsenbord heb ik ook een Focusrite Scarlett 2i2 externe geluidskaart (USB) aan mijn PC hangen, welke sinds het aansluiten van dit toetsenbord een irritant, zacht, maar redelijk hoog piepje produceert op mijn KRK RP5 G2 speakers, zodra de backlit aanstaat.

Voorheen had ik al last van interferentie met de aarde van mijn voeding waardoor ik een flinke ruis in de speakers had, dat heb ik inmiddels opgelost, en nu dit

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Misschien dat het toetsenbord omruilen kan helpen, maar ik denk zelf dat dat geen zin gaat hebben.

[Windows 10 installatie] Vast in Bootscreen loop

06-02 02:48 vraag 24

Vraag

Hallo Tweakers!
Ik ben al de hele dag aan het rondspeuren geweest en heb reeds op verschillende fora het probleem gepost.
Internet weet alleen blijkbaar ook niet wat er aan de hand is, want niemand durft mijn vraag onder handen te nemen...
Wellicht is er een pientere Tweaker hier die mee kan denken!
Je weet maar nooit dacht ik zo.

Omdat ik op zoveel fora heb gepost en het nogal een lang verhaal is, heb ik hem in het engels gelaten...
Is dit ok op de grootste Nederlandse elektronica site?
Zo niet, hoor ik het graag.
Net als het antwoord overigens!

Alvast ontzettend bedankt voor het lezen allemaal!
- Scott

Hello gentleman,gentlegirls,

To start of:I'm Scott I'm new here, just made an account so I could post this. I'm very grumpy right know because of this problem I've been troubleshooting the problem ever sins 10 a.m. today, which is 8 hours straight for me without a solutionNow... I hope SO MUCH you guys can help me.
I can't call MSI today, I can't call Microsoft and I can't call no-one since it Saturday. But then again - would they really know the answer? I think not.
I would much prefer calling a all known expert on the telephone, but since something like that doesn't exist, here's me typing my life's story of today....
I'll try to be as clear as I can, so we can find solutions/workarounds as quickly as possible.

I'm just going to tell the WHOLE story, so this is going to be a long post...
I'm just doing this so I know I haven't missed telling anything.
I want to thank you all in advance for reading this!

SYSTEM DESCRIPTION:CPU: Intel Core i5-6600K 1151socket Skylake MoBo: MSI Z170A Gaming Pro GPU: MSI GTX970 4GB VRAM RAM: Corsair Vengeance LPX 2x 2*8GB modules @3200Mhz Powersupp.: Cooler MAster V550 (so that's 550W) OS-drive: Samsung SM951 NVMe M.2 SSD Supplemental drive: Samsung 850 EVO SSDPRE-PROBLEM
To start of, this PC is brand new.
It has been running since last Sunday, with around 24 hours running time.
I've already had a lot of problems the past week, but nothing I coulnd't solve (in the end...)
Amongst a few these were things like: Windows 7 installer not finding USB keyboard and mouse for setup, Windows 7 installer not finding hard disks to install on, bad rufus install setups, USB 3.0 ports not working, computer in boot crash surge because of a DisplayPort 1.1 gen cable, etc. etc.. etc...
In the end however, the computer has been running!

It has already run 6 hours of GTA5, 3 hours of Men of War, 2 hours of Wargame, chrome, all microsoft Office programs, afterburner, G15 keyboard, G700 mouse - you name it.

Everything worked.

Then, 2 days ago, I bought a new monitor.
The Samsung SD27D590C.
My GTX 970 is connected to my TV via HDMI and has been ever since the computer was born.
Before the new monitor came in, I was running the old one over DVI-D and everything worked fine.
Then, with the arrival of the new monitor, a DisplayPort cable was needed.
Why? Because the monitor only had HDMI and DVI ports and the GTX970 already had its HDMI port operated by the TV.

So, I bought a DisplayPort to Displayport 1.1 cable.
WRONG
The first time I booted the computer with the new monitor attached, the cable started surging the computer at start-up. I don't know if surging is the correct word usage, but I can describe: all the lights in the PC (LED strip, Power light, etc) started blinking and the computer didn't give any screen.
But the computer still worked!
When? Well, if I rebooted it without the cable, it worked.
If the computer was already on with the DP cable in it and thus serging, it would also work as soon as I plugged out the cable from the videocard.
It even worked if I would start up without the cable, then plug it in when the PC was running!!!
So, I did that... I wanted to use my new monitor after all.


Then, the day after...

When I played GTA 2 days ago, just when I started using my new monitor, my xbox controller started to freak out.
It would power off, then instantly power on again upon pressing certain buttons (e.g. D-pad down) with the familiair Windows plug-in hardware sounds *Tu-dum.., tu-DUN!* accompanying it.

This is when the problems started.

After closing GTA, I tried moving my controller to another USB slot. Only then I started noticing none of the Z170a gaming pro 3.1 gen.2 USB slots were working, though I did have the newest drivers installed from the MSI support site.

Luckily by now, my NEW DP cable arrived!
A 1.2 ¤25,- cable instead of the ¤5,- 1.1 DP cable.
The starting-up-with-the-DP-cable-plugged-in-lead-to-flickering-start-up-surge was gone and the monitor was running smoothly.

When I started switching out USB cables, more and more hardware started losing their functionalities.
First my siberia gaming headset, which would just blink in LEDs and have a soft *dp. dp. dp.* sound coming from its speakers, showing the same on-off behaviour as my controller earlier.
Only upon connecting the headset to the same USB slot, it would work. Weird.

But then my mouse, the G700 wireless gaming mouse, had to be charged. So, I connected the charge cable to another USB slot for the first time - an USB slot I hadn't used. You guessed it: the mouse was showing the instant on-off behavior. Not that you could see it with a light because it has none on it, but the mous curser on the screen would move, then stand still, then move, then stand still and only click in the fraction of the second the mouse was on.

So, I switched my keyboard out to another.
Nope, same behaviour.
I started troubleshooting (see checklist) with things like - checking if all USB ports power save options were unchecked under Device manger > properties of a USB controller and reinstalling USB controller drives for the MoBo.
I noticed there in the Device manger, it was showing a whole f*ing list of multiple "HID (elementary)" hardware elements spasm-ming out...

='(
I thought, sh*t here we go, another problem.

Then I thought - well, nothing much is installed yet anyway... Why not a simple Windows 10 reset/reinstall?

So I went to the Windows 10 new "Settings menu" (please why Microsoft, control panel was enough) and clicked there on Update & Security > Recovery > reset PC > get started.
I selected a complete clean install, formatting all harddrives and removing all drivers and files. It started alright, but then it said after being stuck on 10% it said "Reset is not possible/failed" or something, with the only option being "Close".

The PC restarted...
Well, the OS drive was still there and most programs too.
Only my D drive samsung 850 evo had been formatted it seemed.
The USB surging instant on/off problem? Still there...

So I went to Settings again > Update & Security > Recovery > and selected "Advanced start-up".

The computer started into the Windows 10 start-menu-looking advanced start-up.
Here I tried the same thing - reset PC.
Same settings, format everything.
It worked this time up to 40%!
Then... Failed again.
Reset is not possible/failed" or something, with the only option being "Close".

Now, the real problem started...

PROBLEM DESCRIPTION
The PC restarted in a loop.
From the Bootscreen it goes to a black screen.
Then the PC restarts and goes to the Bootscreen to the black screen.

I tried opening the BIOS with the Delete key, but it wouldn't let me.
The problem?
My keyboard was showing the instant-off-on problem now too!
I tried plugging it in on every USB port on the MoBo...
But it does it on all the ports.
All my motherboards own USB slots are causing the instant off-on-off-on surging now on my keyboard, mouse, you name it.

Luckily, the front USB port doesn't have this issue. This is the only reason I can currently control the bios.
The only two things I can now access are the BIOS and via the BIOS the "Built-in EFI shell" command-prompt like command window.

The sad thing is that when I try to put in an USB bootable device, the BIOS doesn't recognize it anymore now, because of these USB slots not working...

So yeah, I've got 2 problems really.
[listNum=1]
• Without doing anything the PC is stuck in a Bootscreen-to-black-to-bootscreen loop.
• I can't reinstall windows from a bootable USB because all other USB ports are giving this on/off/on/off surge thingemagig aside from the one my keyboard is plugged in to.
[/listNum]

Now, for the things I tried...

TRIED CHECKLISTMaking a bootable SD card. The SD card doesn't work because its connections goes via the front port-usb-to-motherboard cable. Because the keyboard is also plugged in here, it loses its functionality for some reason. Also, the BIOS UEFI doesn't start anymore when the SD-card is plugged in, it just glitches out with a couple of graphical glitched colours at the top of the monitor. Using PloP I don't really know how this works, but appearently PloP bootable device makes the USB/SD-card not only bootable, it also runs a mini-bios with it. Not working however, or I don't know how to use it. Changing USB settings in BIOS I have tried the USB controller Enabled/disabled, I have tried the XHCI Hand-off Enabled/disabled, I have tried Legacy USB support enabled/disabled and all in combination of one another. The USB problem still existst... Windows OS config in BIOS Going to Bios and changing "Windows 7 Installation" to enabled/disabled doesn't work, neither does putting the "Windows 8.1/10 WHQL support" on or off. Fast boot and MSI fast boot are both disabled btw. Changing load order Tried moving around all movable load-order elements - doesn't change anything. Although I do not know what they all are, I've tried most combinations surely.. I mean, I have been troubleshooting for 8 hours now =pSUGGESTIONS TO SOLUTIONSCould it be that the Power Supply of 500W is not enough Watts for all USB ports to operate? Could it be the DisplayPort 1.1 cable overload at startup problem broke the USB slots?Well gentlemen/gentlegirls, that's it really.
My story and my problem...

PLEASE please help me if you can.
I just want Windows back, I don't even care by this point if I can only use half my USB slots... Now none of them is working.

PS: I am ready to COMPLETELY reset EVERYTHING if that's needed... The HDD's are now formatted/corrupted anyway so I just want to go back to how I got the computer when I build it brand new...
I just don't know if this is possible from the BIOS or how to do this...

Thank you all again!

- Scott

asus z-97-pro gamer met Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R

05-02 19:01 discussie 0
ik ben van plan om te upgraden maar in mijn boekje van mijn moederbord staat deze er niet tussen wel bij de 1866 mhz niet bij 1600 mhz wordt hij dan wel gesupport door mijn moederbord

bij voorbaat dank

Nieuwe PC / CPU temperatuur extreem snel hoog!

04-02 10:33 vraag 21

Vraag

Beste Tweakers,

Ik heb (voor het eerst) een nieuwe PC zelf in elkaar gezet.
Nu ik alles heb aangesloten los van de GPU, wou ik alvast een testen puur en alleen met de UEFI.
Maar helaas loop ik tegen het probleem aan, dat mijn CPU snel heet wordt en niet weet hoe dit kan.
Temperatuur van de CPU zou normaal 40C stabiel moeten zijn en bij 100% onderdruk 70C
terwijl mijn CPU al begint bij 50C+ en pakt met gemak geleidelijk door naar 80C, Ik heb toen de PC maar uitgezet. Want ik weet niet tot hoeverre dit goed gaat..?!

Mijn vraag
Mijn processor temperatuur loopt snel hoog op, maar heb geen idee waar het aanligt!?


OS: UEFI
Hardware:
Asus Maximus Ranger VII
Intel I7 4790k
Corsair Hydro H110i GTX
Kingston HyperX Fury 16GB
Coolermaster V550
Samsung EVO 850
GPU nog niet binnen!


Wat ik al of geprobeerd heb
PWM hub > OPT_fan
Corsair > CPU_fan = wel CPU fan error


Switch ik deze 2 kabels om:

PWM hub > CPU_fan
Corsair > OPT_fan = geen CPU fan error

Hoe ik de kabels dan ook doe, de CPU temperatuur blijft snel op lopen.
Nou vind ik het frappant... ik zou denken dat de kabel afkomstig van de H110i naar de CPU_fan gaat en de PWM fan hub naar de CPU_OPT. Maar toch geeft dit de CPU fan error en dus andersom niet.
Ook heb ik gecheckt of de CPU en cooler contact maken en dat doen ze en ook de ventilatoren draaien op top snelheid..

hier volgen nog wat afbeeldingen, misschien ziet iemand wat geks?..
PMW hub overlay

Moederbord CPU Error setup (bij het wisselen van de kabels niet)

Moederbord H110i USB 2.0

CPU koelingpasta check

SATA / fan kabel check

overview


Ik hoop hier genoeg informatie gegeven te hebben. mocht er toch nog vragen zijn hoor ik dit graag!

Alvast bedankt voor het meedenken,

Jori

Gaming PC, graag feedback

03-02 18:08 discussie 30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word een gaming PC

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1600/1700 maar indien nodig kan er nog wel wat extra bij komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, headset en monitoren heb ik al.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen dat de videokaart een NVIDIA kaart moet zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Games van nu en de komende +/- 5 jaar goed te kunnen spelen zonder fps problemen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie mening over deze setup en eventuele verbeteringen die gedaan kunnen worden.

#ProductPrijsSubtotaal1Intel Core i7-6700 Boxed€ 329,-€ 329,-1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5€ 181,90€ 181,901Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5€ 548,95€ 548,951Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 80,95€ 80,951Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 100,95€ 100,951Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91Bekijk collectie
Importeer productenTotaal€ 1.326,66


Voorbeeld van games: Rust, Fallout 4, GTA V, Rainbow Six siege, Tom Clancy's The Division.
Monitoren ondersteunen een max resolutie van 1920x1080.

Kon niet de juiste voeding vinden die ik wou gebruiken. Maar ik had in gedachten om een Corsair CX Series Modulair CX850M te gebruiken. Tevens de extra HDD die ik er in wil doen zag ik ook niet. Maar daarvoor had ik de: WD Black WD2003FZEX in gedachten.

Fancontroller met 3pin Y kabels

31-01 21:58 vraag 3

Vraag

Hallo tweakers,

Heb een vraagje ivm een fancontroller die ik net heb gekocht.

Fancontroller: Scythe Kaze Master II (Heeft 4 aansluitingen)
Fans: Corsair AF120 Quiet Edition white LED fan (heb er 6van)
3pin naar 2x3 pin Y kabels: 1x 30cm en 2x60cm (Merk: Nanoxia)

Hoe ik hem gisteren heb aangesloten:

Channel 1: 2fans met een 3pin -> 2x 3pin Y kabel van 30cm
Channel 2: 2fans met een 3pin -> 2x 3pin Y kabel van 60cm
Channel 3: 2fans met een 3pin -> 2x 3pin Y kabel van 60cm
Channel 4: Leeg

Alleen channel 1 had z'n 2fans die draaide.

Ik heb alle 4 channels getest door middel van die 30cm Y splitter te gebruiken. De 4 channels werken.
Heb al men 6 fans getest, Werken allemaal.

Is het mogelijk dat men twee 3pin -> 2x 3 pin Y kabels (60cm) kapot zijn of gewoon te lang zijn?
Men fancontroller kan 1A aan per channel. Corsair fans gebruiken elk 0.40A per fan.

Zou er iemand mij hierbij verder kunnen helpen aub, zodat ik weet of ik men 60cm kabels moet gaan omwisselen voor 30cm kabels of het aan iets anders ligt.

Alvast bedankt!

Nieuwe Build, meningen gevraagd

31-01 14:39 discussie 15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, allround moet hij ook simpelweg alles vloeiend kunnen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Alleen de kast zonder monitor zal rond zo 1500 zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een standaard blueray drive, wat hdd's en een voeding, Corsair HX750 ( 750 watt )

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige kast, eventueel met watergekoelde CPU en een nieuwe monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeuren qua merk, zelf had ik dit samengesteld:
Monitor: Asus ROG Swift PG278Q
Case: Aerocool Xpredator Black Edition ( Big tower ) de zwarte dus niet de avenger
Moederbord: Asus Z170 Pro Gaming
Videokaart: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
SSD: Samsung 950 Pro 256GB of 850 Pro 256GB
Processor: Intel Core I7 6700K
RAM: Kingston HyperX Predator 16GB DDR4-3000 Quad kit ( heb verkeerde gelinkt, maar moet bedoelde deze )
En misschien een watergekoeld CPU setje van Alphacool

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige wensen/eisen, meeste games vlekkeloos kunnen spelen, vloeiend beeldverloop dus bijvoorbeeld qua scherm lage ms, hoge frequentie en UHD

Ga je overklokken?
Overklokken niet meer dan veilig

Wat verwacht je van ons?
Sinds mijn vorige build alweer even geleden is wil ik graag meningen, +/- punten en wat ik eventueel kan veranderen binnen de zelfde prijsklasses, ook bijvoorbeeld qua monitor, verder geen al te gekke dingen nodig.

Welke mogelijke problemen OC'en i7-920 beschadigd socket

28-01 14:49 vraag 2

Vraag

Introductie
Ik heb een Gigabyte GA-X58A-UD3R met een i7-920 C0 van een medetweaker overgenomen waarvan het socket beschadigd was. Aantal pinnen waren krom/afgebroken. Ik heb alle pinnen zo goed als mogelijk was rechtgebogen, alleen 3 pinnen waren afgebroken. (Gelukkig alleen GND pinnen).
De 3 zwart omcirkelde pinnen op onderstaande foto zijn afgebroken.
De meeste kromme pinnen zijn geel omcirkeld. Deze heb ik wel weer vrij goed recht kunnen buigen.



Ik heb de PC weer opgestart gekregen en getest met de i7-920@2.8GHz.
Bij een test met Intel Processor Diagnostics Tool gaat alles op pass.
Het lijkt dus weer te werken.

Mijn vraag
Mijn oorspronkelijke plan was om de i7-920 te waterkoelen en te overclocken.
Maar ik ben gaan twijfelen gezien de beschadigingen aan de socket.

Hebben meer mensen ervaring met overclocken in dit soort gevallen?
Kan ik beschadigingen aan het moederbord/de CPU verwachten bij overclocken gezien er minder power kwijt kan (en er dus meer stroom over minder pinnen dan normaal gaat), of zal dit vooral te merken zijn aan de stabiliteit van het systeem zonder schade als gevolg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel i7-920 C0
Gigabyte GA-X58A-UD3R V1.0
9GB DDR3 (3x2GB & 3x1GB).
AMD HD4650 (test kaartje)
Corsair TX650W
Windows 8.1 en/of 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Pc start weer op, draait stabiel op 2.8GHz en is getest met Intel Processor Diagnostics Tool

Nieuwe headset - draadloos of toch niet?

27-01 14:29 discussie 8
Ik heb nu een Corsair Vengeance 2100, wat een draadloze headset is. Ik heb destijds opzettelijk voor een draadloze headset gekozen omdat ik bij mij vorige headset (pricewatch: Creative Fatal1ty Gaming Headset) regelmatig de kabel kapot trok.

Ik kan echter niet zeggen dat ik 100% tevreden ben:De headset heeft een zekere mate van ruis op de achtergrond. Dit is altijd al zo geweest, maar daar ben ik aan gewend geraakt.Af en toe hoor ik vervelend gekraak/geplop door de headset. Waar dit aan ligt weet ik niet precies, maar het zal wel iets zijn dat stoort.De accu wordt steeds slechter, en tegenwoordig (de headset is nu 1,5 jaar oud) houdt hij het geen hele dag meer vol. Dan moet je hem dus opladen en zit je alsnog met een bedrade headset...Als de headset wordt opgeladen, hoor ik constant een vervelend en erg hoorbaar gezoem. Dit gaat weg als ik een geaard stuk behuizing aanraak, dus het zal wel iets te maken hebben met slechte afscherming.Ik denk dus dat het een keer tijd is voor iets nieuws. Ik heb alleen nog niet besloten of dat dan een draadloze of een bedrade moet gaan worden, en mijn voornaamste vraag is dus ook of elke draadloze headset bovenstaande problemen wel in meer of mindere mate heeft, of dat de Corsair Vengeance 2100 gewoon een prutsding is.

Als ik een nieuwe draadloze headset zou kopen, wil ik er dus één zonder geruis, gezoem en andere onzin, een met een accu die het een hele dag kan uithouden. Als dat moeilijk of niet mogelijk is, wordt het toch weer een bedrade ben ik bang.

Qua budget zit ik rond de ¤50-¤100 trouwens.

Ik heb erg goede verhalen gehoord over de pricewatch: Kingston HyperX Cloud Zwart, mocht het een bedrade worden. Of is het in dat geval toch beter of voor headphones + een losse mic te gaan?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Pc Reboot uit het niets.

26-01 19:27 vraag 46

Vraag

Ik heb al 2 jaar een nieuwe pc. De laatste tijd irriteert hij me mateloos. Als ik een game speelt valt hij na een tijdje uit en reboot automatisch. We hebben al gekeken of hij te weinig stroom krijgt maar dat is helemaal goed. De PC wordt ook niet te heet. De koeling is goed. Soms kan ik een half uur spelen tot hij reboot en soms is het gelijk als ik ingame ben...

Een collega van mij denkt dat mijn geheugen misschien kapot kan zijn. Maar het is gek dat ik dus soms wel een tijdje kan spelen en soms valt hij gelijk uit als ik een spel opstart. Ik heb soms dat ik bijvoorbeel op een knop klik ingame zoals bijvoorbeeld: ''Inventory'' en dat hij dan direct uitvalt.

#ProductPrijsSubtotaal1Intel Core i7-4790K Boxed€ 349,-€ 349,-1MSI Z97 GAMING 5€ 139,95€ 139,951Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-1Corsair Obsidian 550D€ 124,90€ 124,901Cooler Master Seidon 120M€ 0,-€ 0,-1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 35,95€ 35,951LG GH24NSC0 Zwart€ 16,28€ 16,281Cooler Master GM G750M€ 77,95€ 77,951Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91Bekijk collectie
Importeer productenTotaal€ 828,94

Graag hulp het stoort me enorm. De windows memory check heeft ook niks gevonden. Het light ook niet aan mij GPU. Ik heb eerst met 1x 4gb gespeeld. toen crashte hij. Toen met die andere 4gb en toen crashte hij ook. Daarna weer met 8 en hij chraste weer. Toen op een andere memory slot gezet en hij crashte weer..

Mvg!

Edit: De drivers updaten heeft niet gewerkt...

Game pc | +- 1000 euro

23-01 18:13 vraag 2

Vraag

Hallo allemaal,

na wat sparen en extra werken heb ik een redelijk budget voor een pc bij elkaar geschraapt. Ik heb nog nooit eerder zelf een pc gebouwd, maar na wat advies bij vrienden en kennissen te hebben gevraagd, wilde ik dit toch wel, met hun en jullie hulp, gaan proberen. Samen met mijn broer heb ik al wat rondgekeken, en deze onderdelen uitgezocht:

Behuizing: Phanteks Enthoo Pro M Zwart
Moederbord: MSI Z170A GAMING PRO
Processor: Intel Core i5-6600K
Videokaart: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
Geheugen: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8
SSD: Crucial BX200 (240GB)
HDD: WD Blue WD10EZEX (1TB)
Voeding: Corsair RM750x


Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, wil graag nieuwere games als FO4 goed kunnen runnen. Doe wat videobewerking voor de lol erbij, hoeft niet bizar snel allemaal, maar moet wel te overleven zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro zou mooi zijn, met een absolute max rond de 1200. Heb kennissen die me kunnen helpen met bouwen (zelf nog nooit gedaan), dus losse onderdelen is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech G910 en G502, kan geen probleem vormen lijkt me (beide usb-aansluitingen), en een 5.1 geluidssysteem, met 3x 3.5mm aansluiting.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb zelf altijd Intel gebruikt, maar AMD is geen probleem. Ligt eraan wat "beter" is. NVIDIA videokaarten hebben als plus dat er ShadowPlay bij zit, een interne recordingsoftware. Dat zou voor mij een pluspunt zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is geen probleem. Geluid ook niet, het zou prettig zijn om geen helicopter naast me te hebben staan, maar dat is zeker geen prioriteit.

Oh, een SSD is eigenlijk wel een must. Heb dat in mn laptop die ik gebruik voor mn studie, en de opstartsnelheid bevalt me zeker. Ik hoef geen bergen ruimte op dat ding, als het opstarten maar snel gaat.

Ga je overklokken?
Wederom geen must. Als het mogelijk is, leuk, ga ik in de toekomst misschien doen, maar heeft geen prioriteit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zou graag wat advies hebben. Zoals ik al eerder zei, dit heb ik nog nooit eerder gedaan. Zijn de onderdelen die ik heb uitgezocht de juiste, zijn er betere/goedkopere alternatieven? Kan ik voor relatief weinig geld een goede upgrade doen?

Radeon R9 380 4G Gaming

17-01 22:26 vraag 0

Vraag

Beste Tweakers,

Ik heb laatst de computer eens een grote beurt gegeven wat betreft de hardware. Een upgrade was wel op zijn plaats met de games die er in de toekomst worden uitgebracht.

De setting is als volgt:
- mobo Asus Z170-K
- CPU i5 6600K
- PSU Corsair 650W
- Corsair DDR 4 RAM(16 GB)
- Videokaart R9 380 4G Gaming
- Monitor Samsung Syncmaster 2333HD

Nu is het zo dat bij bepaalde videogames, de videokaart geen signaal meer geeft aan mijn beeldscherm. Kortom: een zwart scherm, terwijl de pc zelf blijft draaien evenals het geluid. Alleen het beeld ontbreekt. Dit gebeurt mij bij de videogame GTA 5. Bij andere spellen als Cities Skylines, Fallout 4 en Battlefield is er geen enkel probleem. Ik vraag mij nu wel af of dat anderen hier ook ervaringen mee hebben of dat ik de enige ben die dit probleem met GTA ondervindt?

Heeft iemand hier wellicht ook een verklaring voor? Zouden de drivers niet goed zijn? Kan het zijn dat deze kaart nog iets teveel in zijn kinderschoenen staat en de drivers door AMD nog opnieuw moeten worden geprogrammeerd? Het is in ieder geval een doodzonde om met zo een kaart een videogame als GTA niet te kunnen spelen.

Daan

[CiP] L3p - SteigerWood

14-01 07:14 discussie 35



Hierbij een nieuw project. Iets wat al een tijdje in de planning stond.
De vrouw wilde van het zwarte IKEA home cinema meubel af, het liefst iets nieuws met steigerhout.
Ik wilde wel graag een nieuwe HTPC




Dus dan maar combineren en een meubel bedenken dat ook aan mijn eisen voldoet..
En natuurlijk een watergekoelde HTPC / Steam Machine




Dit zou eerst een 'off the record' build worden, maar toch maar besloten om te laten zien wat ik ga doen




Hardware:

Steiger Dynamics ERA
Intel i5 4690K
Asus Maximus VII Impact
Asus GTX970 DirectCU Mini
Corsair Vengeance Pro 16GB
Corsair Neutron XT 480GB
EKWB Waterblocks
EKWB Pump & Rads
Bitspower Fittings
LiHeat Pci-e Extender

Mede mogelijk gemaakt door:



Game PC voor +- 1000,-

05-01 15:00 discussie 10
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 1080p(gamen met hoge graphics)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag plus minus 1000 euro kosten.


Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur voor de gpu gaat uit naar Nvidia.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht advies te krijgen over welke componenten ik misschien beter kan gaan gebruiken. Ik wil het liefst een goed systeem waar ik prima op kan gamen.

Hieronder een lijstje wat ik zelf al in gedachten had:

#ProductPrijsSubtotaal1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,80€ 214,801Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,951MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,951Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,951Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 62,95€ 62,951Scythe Fuma€ 40,95€ 40,951Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 50,95€ 50,951be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,951Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95Bekijk collectie
Importeer productenTotaal€ 1.010,40
Met vriendelijke groet,
Jordy

Mijn eerste Gaming PC build: ca. 1.000 euro

05-01 13:56 discussie 15
Allereerst bedankt voor het nemen van de tijd om mijn vraag te lezen! Alle adviezen en ideeën worden groots gewaardeerd!!!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen, denk hierbij aan games als World of Warcraft, CoD Black Ops III, GTA V, etc.
Daarnaast ook muziek maken, maar daarvoor heb ik al een externe geluidskaart (USB aansluiting).
Gamen zal ik doen op 1080p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het liefst een pc van ca. 1.000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De enige twee componenten die ik al heb zijn een 500gb HDD van een oude pc en een nieuwe DVD brander (Asus).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een processor,
videokaart,
moederbord,
RAM,
PSU,
SSD,
HDD,
behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar het merk MSI, de enige reden hiervoor is dat ik graag een zwart met rood kleurenschema wil gebruiken (met raam case).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven beschreven, zwart met rode kleurenschema.

Ga je overklokken?
Nee, ik houd het hoogstwaarschijnlijk origineel!

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al gedurende een paar maanden behoorlijk wat research gedaan naar goede onderdelen en prestaties daarvan. Ondanks dit weet ik natuurlijk lang niet zoveel als de experts! (Dit is overigens mijn eerste game pc!) Daarom zou ik erg graag om advies willen vragen over onderdelen. Ik heb zelf al een lijst met onderdelen opgesteld, waarbij ik de volgende vragen heb:
1. Zijn de onderdelen compatibel met elkaar?
2. Heb ik de onderdelen ook echt nodig? (Moederbord en RAM MHz geen overkill???) (Deze vraag stel ik omdat ik eigenlijk de huidige onderdelen iets te duur vind, maar bang ben dat het systeem niet zo goed zal zijn als ik voor minder ga. Denk hierbij aan de kloksnelheid van ddr4 en de moederbord daarbij en de aansluitbaarheid van de fans van de kast e.d.)
3. Zijn er alternatieven die minder kosten en even goed zijn/even mooi zijn? (Zwart/rood kleurenschema )
4. Geef alsjeblieft je mening over de onderdelen! Zijn ze goed genoeg? Ik ben erg benieuwd.

De onderdelen die ik tot nu toe heb uitgekozen, zijn:

Product Actuele prijs Subtotaal


Intel Core i5-6400 Boxed

Processors
¤ 191,95 ¤ 191,95

MSI Z170A-G45 GAMING

Moederborden
¤ 154,95 ¤ 154,95

MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

Videokaarten
¤ 364,50 ¤ 364,50

WD Purple WDxxPURX, 1TB

Interne harde schijven
¤ 54,99 ¤ 54,99

be quiet! Silent Base 800 Zwart/Oranje Window (Ik ga voor Zwart/Rood, maar die staat niet op Tweakers)

Behuizingen
¤ 130,95 ¤ 130,95

Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R

Geheugen intern
¤ 64,95 ¤ 64,95

Cooler Master GM G550M

Voedingen
¤ 62,95 ¤ 62,95

Samsung 850 EVO 250GB

Solid state drives
¤ 77,18 ¤ 77,18


Hartstikke bedankt voor jullie adviezen!!!

Groeten,

Jordi van Egdom

Nieuwe HTPC klaar voor de toekomst met een vriendelijk prijs

04-01 17:41 discussie 12
Beste Tweakers,

Het einde van het jaar komt eraan dus mijn eindejaars uitkering ook. Die wil ik dit jaar gebruiken voor een HTPC. Zit te twijfelen of ik een standaard barebone systeem neem zoals een zotac of Nuc.

Wil het even hier op de forum zetten en kijken wat de experts erover te vertellen hebben.

Belangrijk om aan te geven wat ik ermee wil doen.Energiezuinig Liefst met een recente processor (Bijvoorbeeld SkyLake)Als nas te gebruiken zijn (Heb glasvezel met een redelijke up en download)Verschillend dingen kunnen aansturen (wellicht wat domotica of als server voor de internet instellingen van mijn Wireless accepoints).BetrouwbaarMakkelijk interface samen met mobiel of laptop te benaderen.Moet 3D 4K films kunnen afspelenMoet Kodi kunnen draaienAfmeting ongeveer gelijk aan een DVD speler.Moet kunnen downloaden met Couchpotato en sickbeard en uitpakken.Moet van buitenaf veilig te benaderen zijn.Snel en soepel door alles heen lopen.De volgende onderdelen had ik in gedachten:Processor Intel I5 6500CPU Cooler Cooler Master Hyper 212 PlusMoedernord Asus Z170M-PLUSCorsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4-2666 MemoryOpslag : Samsung 500GB SSD 850 EVoLian Li PC-C37 of PCCase Silverstone ML04BVoeding Corsair CX 430W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power SupplyOptical Drive Asus BW-12B1ST/BLK/G/ASBen benieuwd of jullie nog leuke aanvullingen of betere configuraties hebben tegen uiteraard een vriendelijke prijs.

WIl ongeveer tussen de 650 -850 euro hieraan besteden

Max 800rmp instelbaar op controller voor Fan SYS

31-12-2015 discussie 2
Hey,

Ik heb onlangs in mijn systeem de Aerocool touch 1000 geinstalleerd met 2 Corsair SP120 fans. Ik merk op dat ik alle fans op 1400RPM kan zetten, behalve de FAN 4. Die staat aangeduid als System fan op de lcd.

Deze kan ik maar tot 800RPM instellen, terwijl dit 1 van de 2 Corsairs is. Is hier een specifieke reden voor? Kan de fancontroller niet meer aan of is dit omdat de fancontroller enkel via FAN1 op het moederbord kan aangesloten worden?

[CiP] L3pipe

30-12-2015 discussie 225



Na alle deskbuilds, UV groen en upgrade van eigen desk is het weer eens tijd voor wat anders
In de tussentijd ben ik ook uit Red Harbinger gestapt.
Hopelijk kan ik nu weer 100% met mijn passie bezig .. modding en liquidcooling


Klik voor Final photoshoot


Dit kan misschien wel eens mijn meest uitdagende project worden.
Geen tekeningen en designs .. gewoon lekker prutsen en het op één of andere manier voor elkaar krijgen.

Het idee is dus om een build te doen .. zonder case.
De liquidcooling zelf zal ook de constructie worden om het geheel bij elkaar te houden.
Misschien dat ik wel een bodemplaat ter versteviging nodig zal hebben omdat het geheel over de 25kg zal wegen.

De eerste pakketjes zijn al binnen gerold.
Wish me goodluck




Hardware:

Intel i7 5930K
Asus X99 Deluxe
LG 34U95-P 34″ 3440×1440
Nvidia Geforce Reference GTX980 2X
Nvidia 2-Way SLI Bridge
Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2400Mhz Octo-kit!
Corsair Dominator Platinum Light Bar Upgrade Kit 4X
Corsair Force Series™ LX 512GB 2X
Corsair HXi Series HX1000i
Corsair White sleeved Cable Kit
Corsair Vengeance K70 RGB
Corsair Vengeance M65 RGB
Corsair Vengeance MM200
Corsair Commander Mini
Corsair Link Lighting Node
Corsair SP120 LED White 10X
Bitspower Fittings
Bitspower Reservoirs
Bitspower Pumptops
Bitspower Flowsensors
EKWB Cpu Block
EKWB GPU Blocks
EKWB Backplates
EKWB Radiators
EKWB Pumps
EKWB Liquid



Mede mogelijk gemaakt door:







SDD & HDD word niet herkend

29-12-2015 discussie 4
Vandaag eindelijk al m'n spulletjes binnen gekregen maar nu loopt ik tegen het probleem aan dat mijn lege Samsung F3 1 TB HDD niet word herkend en mijn F120 SSD ook niet.

Beiden zijn sata 300 en de moederbord heeft sata 600 aansluitingen:

Asus H110I-PLUS D3


Ik had begrepen dat dit backwards compatible is en na wat googlen kwam ik tegen dat de Samsung F3 eventueel kan worden geflashed om dit te verhelpen. (linkje van de tut: http://fredsherbet.com/20...ives-hd203wi-and-hd204ui/)

Hier ben ik nu ook mee bezig en hoop dat het inderdaad helpt maar waar ik gefrustreerd van raak is dat die F120 SSD van Corsair het niet doet en ik kan er niets duidelijk over vinden.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Alvast bedankt voor de info

PC voor video editing

29-12-2015 discussie 8
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Met de PC wil ik videobewerken. De videos zijn niet langer dan 15 minuten. Voor het bewerken gebruik ik programma's als Adobe Premier, After Effects en Photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het systeem zou zonder randapparatuur maximaal zo'n 600 euro mogen kosten. Ook wil ik een beeldscherm met de beste prijs/kwaliteit verhouding van zo'n 150 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, alleen toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil 8gb aan werkgeheugen en ik denk dat de videokaart niet erg belangrijk is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk zelf dat AMD het beste is voor mij. Omdat deze meer cores heeft en dat voor video bewerken en composen beter is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik vind het belangrijk dat de pc goed en vloeiend werkt bij het video bewerken.

Ga je overklokken?
Ik denk niet dat ik dat nodig ga hebben.

Wat verwacht je van ons?[
Ik ben zelf niet helemaal thuis in dit wereldje. Ik heb weinig verstand van het moederboard en de videokaart. Ik heb hierom ook de twee voor mij logische en beste budget onderdelen gekocht. Ik hoop feedback te krijgen op mijn systeem en eventuele aanpassingen door te krijgen.
Ik zou ook echt niet weten of mijn systeem ergens bottleneckt.

Ik hoop graag iets te vernemen van jullie! Alvast bedankt!

Ik had ook mijn voorkeuren neer gezet qua zelf gekozen onderdelen. Hierbij hoorden onderandere;
AMD fx 6300, hyperx fury 8gb ram, cx500 voeding, geforce 750 ti, een kast van 35 euro, WD 1TB harde schijf, het moederboard weet ik niet echt.

Combinatie 2x 1333mhz 2gb ram en 2 x 4gb 1600mhz ram

28-12-2015 discussie 3
hallo ik heb een asus b85 gamer mobo. ik heb nu 4 x 2gb1333mhz maar ik wil graag 2 kaarjes vervangen met crosair 4gb kaartes van mhz. maar gaat dat werken?
ik heb btw een intelcore i5 4460 en een msi gtx960 4gb


Alvast bedankt
Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100
1 2 3 ... 34


Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Xcom 2 Samsung Galaxy S7 Fallout 4 Apple iPhone 6C Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True