Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KlikAanKlikUit

75 producten en 76 uitvoeringen

Datumbereik

CategorieŽn

AND

Onderwerpen

AND

Subforum

Topicstarter

Topicstatus

34 topics - Pagina 1 van 2

Domotica. Ervaringen en vragen.

10:13 discussie 5590
Momenteel wordt domotica steeds vaker toegepast, met 1 druk op de knop meerder taken uitvoeren, een stukje energiebeheer en de juiste verlichting op het juiste moment.
Maar er zijn talloze systemen, talloze functies, en nog meer verschillende wensen.

Daarom ben ik benieuwd wat er zoal bij tweakers thuis aan domotica aanwezig is. Zodoende is er wellicht een beter beeld te verkrijgen van wat er zoal mee mogelijk is, wat het kost en waar de knelpunten zitten.


Zelf heb ik op mijn slaapkamer een setup die bestaat uit een 5tal Klik Aan Klik Uit ontvangers. Die stuur ik aan met een Harmony One die zijn signaal van IR omzet in RF via een marmitek ontvangertje.
Daarnaast heb ik diverse RGB lampen welke gestuurd worden door Chromoflex controllers, 5 in totaal. Daarvoor heb ik via de PC wat leuke presets gemaakt, en erin geschoten.

Al met al werkt het goed, maar het is af en toe behelpen. Zo zijn de Chromoflex controllers gebaseerd op een universeel IR signaal. Op zich geen probleem, totdat je het volume harder zet en de Chromoflex module van functie wisselt Daarom heb ik zijn ontvanger wat weggestopt zodat ie minder gevoellig is.

Maar nu de toekomst: Ik hoef dan niet zonodig heel mijn huis te voorzien van domotica, hoef niet mijn voordeur te openen met een afstandsbediening etc. Maar verlichting+audio+video in de woonkamer vind ik wel heel belangrijk. Hoe ik dat wil realiseren denk ik nu al over na.
De lampen zullen waarschijnlijk allemaal op 12volt gaan werken, tenslotte allemaal LED verlichting. Dus het mooiste is dan 1 krachtige 12volt voeding met daarachter schakelbare modules per lamp. EVT ook nog dimbaar.
Andere optie zijn losse voedingen, die elk bijvoorbeeld op een KaKu module zitten. Daarnaast is er ook de optie voor DMX, maar hoe zorg je voor een goede communicatie tussen bijvoorbeeld de harmony one en je verlichting? Waarschijnlijk een PC met lightjockey+IR ontvanger+sneltoetsen. Wat dan misschien weer overdreven is, tenzij je de PC toch al aan hebt staan als HTPC/server etc.

Al met al, talloze merken, manieren om te sturen, en meningen. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nu echt gebruikt wordt.

HomeWizard; domotica middels je smartphone - Deel 2

04-02 21:06 discussie 8971
Na 135 pagina's HomeWizard; domotica middels je smartphone werd het de hoogste tijd voor Deel 2. Met alle respect voor Ballubad die de openingstopic Deel 1 heeft gemaakt, zal ik proberen hieronder meer informatie te geven over de HomeWizard.



Wat is HomeWizard?

De HomeWizard ondersteunt bestaande draadloze apparatuur en maakt het mogelijk om deze te bedienen vanaf je smartphone (iOS en Android). Schakel en dim lampen vanaf je iPhone of Android telefoon, zet andere elektronische apparatuur aan of uit en stel timers in om automatisch te schakelen. Daarnaast kan de HomeWizard temperatuur en energieverbruik weergeven, real-time en over een langere periode. Onlangs is ook ondersteuning voor Somfy RTS motoren toegevoegd, waarmee een scala aan elektrische gordijnrailen, zonnewering en garagedeuren bediend kan worden.



HomeWizard is een Nederlands bedrijf, gevestigd in Katwijk. Ook de HomeWizard word in Nederland vervaardigd. Door verschillende bestaande producten te ondersteunen biedt de HomeWizard een betaalbare oplossing voor het centraal besturen en monitoren van je thuisomgeving. Er hoeven geen dure nieuwe schakelaars aangeschaft te worden die met ingewikkelde protocollen werken, de HomeWizard kan overweg met veelal gebruikte apparatuur die werkt met radiografische signalen, zoals bijvoorbeeld KlikAanKlikUit.

Tweakers heeft onlangs een leuk fragment gemaakt, wat je hier kunt bekijken.

Naast de bediening van lampen en schakelaars heeft de HomeWizard ook een Signalering optie. Deze optie maakt het mogelijk om push-notificaties te krijgen op je telefoon, wanneer er bijvoorbeeld een magneetcontact verbroken word, zoals het openen van een raam of deur.

Je kunt hier de werking zien van de pushnotificatie zien in combinatie met een deurbel. Je kunt hier zien hoe de werking is met rookmelders.

De HomeWizard

De HomeWizard zelf is een klein kastje wat 433 Mhz en 868 Mhz controller in zich heeft. 868 Mhz wordt met name gebruik voor de communicatie tussen de HomeWizard en bijvoorbeeld de EnergyLink. De 433 Mhz wordt gebruikt voor communiceren met schakelaars en sensoren die veelal op deze frequentie werken. Het is een vrij open protocol, maar tegelijk ook niet beveiligd of encrypt.

De HomeWizard heeft een 802.11b/g Wifi controller in zich en word aangemeld op je bestaande Wifi netwerk. Een bestaand Wifi netwerk is dus wel noodzakelijk.



Welke apparaten worden ondersteund?

Momenteel worden de volgende apparaten ondersteund:Schakelaars: KlikAanKlikUit, DI-O en de AB600 'Home Comfort' serie schakelaars van Elro, IntertechnoThermometers: TFA, Cresta, Irox, Sinus, Bresser en VentusWeerstation / wind-, regen- en UV meters: TFA (Sinus, Nexus, Meteotime Duo), Cresta (WXR-710XL, WXR-810, WXR-815, WXR-815LM, PMT-980) Irox (PRO-EC, PRO-X2), Ventus (W-831, W-928 Ultimate)Energiemeter: HomeWizard EnergyLink, WattcherOverige: Somfy RTS motoren (geen Somfy I/O ondersteuning)Draadloze koppelbare rookmeldersCamera's (HomeWizard en SD-assortiment van Foscam)EnergyLink

Naast bovengenoemde onderdelen is een van de uitgebreidste toevoegingen de EnergyLink.



Met de HomeWizard EnergyLink meet je het energiegebruik via een slimme meter en kun je zonnepanelen aansluiten om de teruglevering te zien. De EnergyLink berekent het verschil tussen opgenomen energie en terug geleverde energie, waardoor gemakkelijk inzichtelijk wordt hoeveel het verbruik op dat moment is. De waardes worden opgeslagen, zodat je deze als grafiek kan terug kijken. Zo kun je zien wat je per maand of per jaar opgewekt of verbruikt hebt. De EnergyLink communiceert middels 868 Mhz draadloos met de HomeWizard. Zo kun je dus de HomeWizard zelf centraal in je huis plaatsen en kan de EnergyLink in de meterkast geplaatst worden waaraan deze via de kWh-meter aan de slimme meter aangesloten kan worden.

Naast de EnergyLink is er ook de Wattcher. De Wattcher kun je koppelen aan je bestaande energiemeter, dit hoeft dus geen slimme meter te zijn. De Wattcher geeft ook het energieverbruik in de HomeWizard weer en tevens middels een zgn. monitor welke je in het stopcontact steekt. De Wattcher kan niet overweg met terug geleverde energie en heeft ook geen p1/p2 poort.

Je kunt hier de instructie zien hoe de Wattcher geÔnstalleerd wordt.

Weerstation

Een ander speerpunt van de HomeWizard is het koppelen van weersensoren. Zo is er een 3 en 5 kanaals thermometer, een windsensor, UV-sensor, Regenmeter en een waterthermometer. Net als de schakelaars zijn ook de weersensoren van een derde fabrikant. Grote kans dus dat je eventueel bestaande TFA of Irox sensor het gewoon met de HomeWizard doet.



Om de Weather functie nog wat leuker te maken heeft HomeWizard sinds een tijdje de Shared Weather functie geÔntegreerd. Dit is een online, sociaal platform voor het delen van weerdata. Met de kracht van gebruikers heeft HomeWizard zo de potentie om een landelijk dekkend netwerk van actuele weergegevens te realiseren en kun je dus in feite kijken hoe warm het ergens anders in Nederland is.

Camera's
Naast alle schakelaars en sensoren is het ook mogelijk een IP camera toe te voegen. Deze camera kun je vervolgens in de app bekijken, maar sinds kort ook snapshots maken. Zo kun je instellen dat bij de signalering van bijvoorbeeld de deurbel een snapshot van de camera meegestuurd word in de pushnotificatie. Niet elke camera is geschikt voor de HomeWizard. Zo is het belangrijk dat de camera MJPEG is, maar wil je zeker zijn van een juiste camera, dan kun je het beste bij HomeWizard zelf de camera kopen.

Je kunt hier zien hoe je een camera kunt toevoegen.

HomeWizard Online

In eerste instantie was het nodig om poort 80 in je router door te zetten naar de HomeWizard om zo met je smartphone buitenshuis ook je HomeWizard te kunnen gebruiken. Hier heeft HomeWizard de HomeWizard Online systeem voor ontwikkeld. Je kunt een online account aanmaken en hierin je HomeWizard koppelen. Met je smartphone kun je vervolgens communiceren met HomeWizard Online en zodoende is geen port-forwarding meer nodig en communiceert je eigen HomeWizard middels SSL met HomeWizard Online.

Je kunt hier een instructievideo zien, hoe je dit kunt aanmaken.

HomeWizard aansturen

De HomeWizard is in principe niet gemaakt om extern aangestuurd te worden. Mocht je dit toch willen dan dien je voor lief te nemen dat je HomeWizard wachtwoord als plaintekst in de URL komt te staan. Dit is helaas niet anders en nou eenmaal zo door HomeWizard gebouwd. Je kunt door middel van HTTP commando's bepaalde zaken aansturen of uit de HomeWizard informatie halen. Hieronderen een lijst van commando's welke de HomeWizard verstaat. Alle responses zijn gebaseerd op JSON formaat.

De basis van het commando is dus altijd: http://<ip-homewizard>/<wachtwoord>

Uitlezen switchnummers:
/swlist

Uitlezen switchen en sensoren:
/get-sensors

Switch (Bijv. lamp) aan of uit:
/sw/<switch-nummer>/<on of off>

Dimmer bedienen:
/sw/dim/<dimmer-nummer>/<waarde van 0 tot 255>

Scene aan of uit:
/gp/<scene-nummer>/<on of off>

Overige commando's:
/get-status : status van alle sensoren
/get-sensors : al je devices en sensoren
/notifications: al je notifications
/nf-receivers: notification receivers
/timers: timer overzicht
/suntimes/today: sunrise & sunset van vandaag
/wea/get: je locatie volgens homewizard

Toekomst

HomeWizard werkt continue achter de schermen. Er komen regelmatig nieuwe updates uit en ook kan de firmware van de HomeWizard op afstand bijgewerkt worden. HomeWizard heeft te kennen gegeven met een aantal toevoegingen te komen. Er komt een HeatLink welke het mogelijk maakt met de HomeWizard de verwarming hoger en lager te zetten. De HeatLink is een OpenTherm kastje wat net als de EnergyLink middels 868 Mhz met de HomeWizard communiceert en feitelijk tussen de kamerthermostaat en de ketel in komt te zitten. Hierdoor is het mogelijk om de kamerthermostaat te blijven gebruiken en toch middels je smartphone de verwarming te kunnen bedienen.

Naast de HeatLink komt men binnenkort met de mogelijkheid om ook de watermeter uit te lezen. Meer info vind je in dit Tweakers nieuws artikel. Dit zal een sensor worden die aan de EnergyLink gekoppeld kan worden (P2 poort).

* Edit september 2013 :
App versie 2.6 is uitgekomen. Hier is het mogelijk geworden om per poort op de EnergyLink te kiezen wat er aangesloten is. Er kan nu gekozen worden of er fiets, auto, zonnepanelen, watermeter etc is aangesloten. Ook is er een nieuwe watermetersensor beschikbaar waarmee dus de watermeter aangesloten kan worden op de S1 of S2 poort van de EnergyLink.

Tevens is er een Weather Widget uitgebracht, waarmee het mogelijk is om je eigen weerstationdata te integreren in een website. De widget bestaat uit een plaatje waarin je eigen data zit verwerkt.

----- Heb je een Homewizard, vul deze Google Sheet eens in
HIER

Probleem met AWMR-230 (kaku)

27-01 00:21 discussie 2
Goeden avond,

Ik ben wat aan het experimenteren met de domotica in mijn huis,

Nu had ik een AWMR-230 (van KlikAanKlikUit) aangesloten op een vaste lamp in het plafon. (bruin op de L, Zwart op het gekke tekentje). Nu ging de lamp zelf alleen maar knipperen toen ik de stroom weer in schakelde.. Omdat ik dit niet verwachte gedrag in de handleiding terug kon vinden, heb ik de boel er maar weer uit gehaald. Maar weer iemand wat dit beteken? Verkeerd aangesloten? defect of is dit zelf heel normaal?

Alvast bedankt,

Ewout

KlikAan-KlikUit ICS1000 Ervaringen en discussies

21-01 13:27 discussie 658
ICS-1000: Klik-Aan-Klik-Uit via je smartphone of tablet

IntroductieDomotica is in opkomst, smartphones zijn hip. Een logisch gevolg is dus dat dit samenkomt. Steeds meer fabrikanten spelen hierop in.
De domotica markt bestaat al jaren, alleen voorheen waren er geen/amper mogelijkheden voor smartphones, en bestond het uit een merkgebonden systeem, vaak ook niet draadloos. Een bestaande woning voorzien werd dus een dure/tijdrovende aangelegenheid.


De Klik-Aan-Klik-Uit productenTegenwoordig zijn er genoeg alternatieven. Een van de goedkoopste opties is Klik Aan Klik Uit.
In Nederland een van de grotere spelers op het gebied van draadloos schakelen, vnl door de vrij lage prijs en goede verkrijgbaarheid (ligt in vrijwel elke bouwmarkt enz)

Uiteraard hangt er aan die lage prijs ook een aantal beperkingen.Eigen protocol, en niet merkoafhankelijk De 'clients' zijn ontvangers, geen repeaters. Dus geen mesh netwerk Geen terugkoppeling van de ontvangerPunt 1 is op zich niet zo'n punt, alleen ben je dus wel beperkt tot de KAKU productlijn. Integratie met niet-KAKU producten kan dus problematisch zijn, als dat uberhaupt al mogelijk is.
Punt 2 kan bij een grotere woning voor problemen zorgen, als het bereik simpelweg niet voldoende is ga je schakelacties missen. Bij een mesh-oplossing is elke ontvanger ook een repeater, waardoor je, mits je voldoende ontvangers hebt, je overal een prima dekking hebt, ook aan bv de andere kant van je huis.
Punt 3: Na het uitvoeren van een schakelcommando zie je aan de lamp of het aangekomen is en de lamp geschakeld heeft. Er is geen statusindicitie terug. Je kan dus niet zien of een lamp aanstaat, of zien of je commando uberhaupt is aangekomen.

De praktijkervaringen met KAKU zijn vrij goed, de signalen zijn niet echt storingsgevoelig, maar desondanks kan het toch een nadeel zijn.

Wil je bovenstaande functies wel, en meer domoticavrijheid hebben, dan kom je bij standaarden uit zoals Z-wave
Kan een stuk meer, maar kost ook meer.

Omdat voor mij kosten ook een stukje meespelen heb ik gekozen voor KAKU. In een (relatief klein) appartement is mesh niet nodig. En met de hoeveelheid lampen enz die je in een gemiddelde woning hebt scheelt een factor 2 in prijs toch snel honderden euro's.


De KAKU ICS-1000Met de ICS-1000 (Internet Control Station) kun je je bestaande KAKU ontvangers via je smartphone bedienen. Meer info natuurlijk op de KAKU website.
Zo'n commercieel verhaalje klinkt natuurlijk leuk, maar wat is dit in de praktijk? De handleiding bied wel wat zicht op de app, maar verder?
Wat houd 'Kan ook bediend/geprogrammeerd worden via web browser' in? Kun je zelf ertegenaan lullen? Al met al: Is dit wat ook voor een Tweaker die de standaard werking na 2 dagen al wil 'uitbreiden'?

Omdat de ICS-1000 nog niet zo lang op de markt is, is er weinig over te vinden.
Ik heb dus maar gewoon zo'n ding besteld om te kijken wat het echt is.


LeveringDe ICS-1000 heeft een adviesprijs van 149,95 eur incl BTW excl verzendkosten en is (oa) in de KAKU shop zelf te bestellen.
Maar als je, zoals ik, bij de Techische Unie kunt bestellen ben je een stuk goedkoper uit (zoeken op KAKU)
En sinds een week staat ie daar ook als leverbaar en voorradig. Ik had m dus de volgende dag in huis.

De ICS-1000 komt in een kartonnen verpakking. Itt tot een hoop andere KAKU producten dit keer gelukkig niet voorzien van een blister waar je je half aan open haalt



De unit ziet er netjes uit, lekker simpel, geen fancy spacedesign (wat van mij ook niet hoeft).

De meegeleverde netwerkkabel is wat kort, met z'n 50cm moet je de KAKU unit dus dicht bij een outlet/switch/router neerzetten. Een normaal 2m kabeltje lijkt me wat nuttiger.

Wel een minpunt: Hij kan niet opgehangen worden. Je moet dan met dubbelzijdig plakband oid aan de haal. Een 2-tal schroefgaten had ik wel gewaardeerd, dan kun je 'm tenminste op een wand oid hangen.




De ICS-100 zelfNa het aansluiten van het ding was het eerste wat op het scherm stond: "Lightwave E2.31 RELEASE", waarna de unit verbinding ging zoeken met z'n servers.
Omdat KAKU puur de NL naam is (Afgeleid van Click-On-Click-Off: COCO) en ik nooit wist of hun zelf het spul ontwikkelden of elders inkochten ben ik dus gaan Googlen. En idd, de ICS-1000 is gebaseerd (lees: IS) een bestaande oplossing van het Engelse JSJS Designs PLC
Hun productlijn LightwaveRF is voor een deel wat men in NL als KAKU verkoopt, en de Wifi-Link is exact de ICS-1000. Op de LightwaveRF forums wordt ook over een binding met Siemens gesproken, maar hoe dat exact zit is mij niet duidelijk.

Goed, na het aanmelden, installeren van de app enz werkt alles zoals het zou moeten. Ik ga dat hier niet allemaal neerzetten, daarvoor is de handleiding

Ik heb de netwerkactiviteiten van de ICS-1000 met Wireshark bekeken, en ook daar kwam de link met LightwaveRF naar boven.
Sterker nog: alles loopt via JSJS Designs en de LightwaveRF servers. Er wordt niet met KAKU gecommuniceerd in alle traces die ik heb gezien. Deze servers lijken in Duitsland te staan bij 1&1 Internet.



Enige wat me opviel: Alles wordt als plain-text verzonden, er lijkt geen encryptie gebruikt te worden. Zo kon ik bij de initiele registratie de pincode gewoon via Wireshark zien langskomen: (In dit geval was de pincode 8195)


Ook de app van KAKU is identiek. Doordat de settings bij LightwaveRF op de server gezet worden, en het macadres van je ICS de identificatie is, kon ik in de LightwaveRF app de settings van de KAKU app inladen.

De apps zien er ook identiek uit:

Links de KAKU, rechts de LightwaveRF app.

De LightwaveRF app lijkt een nieuwere versie te zijn, hierbij kun je ook 'moods' programmeren. Op zich wel een handige functie, die in de KAKU versie nog niet zit. Hiermee kun je een groep maken van presets in een bepaalde ruimte, dus met 1 druk op de knop bv lamp1 aan, dimmer 2 op 100% enz. Zo kun je dus een mood 'film' of 'sfeer' maken met 1 klik.
Bij mij werkte dat (nog) niet, maar dat kan ook zijn omdat ik vanuit de Lightwave app mn KAKU aanstuurde. Mogelijk gebruikt Lightwave een andere firmware op z'n Wifi-Link. (Normaal schakelen werkte wel vanuit de LightwaveRF app)

Wel is duidelijk te zien dat de KAKU-app nog niet helemaal compleet 'KAKU' is. Je komt regelmatig Engelstalige meldingen tegen in de app.

Je kan ook vanaf een externe lokatie via de app je lampen enz bedienen. Hiervoor moet je in de app omschakelen naar "remote link" door op het KAKU logo te klikken in het hoofdscherm.
Ipv direct binnen je eigen netwerk worden de opdrachten dan via de LightwaveRF servers verstuurd naar je ICS. Hier zit enige vertraging tussen. (+/- 5 sec).
Wel moeten je settings op de LightwaveRF servers bekend zijn: Je moet dus een backup geupload hebben voordat dit werkt. (hierdoor werkte dit eerst niet bij mij)





StroomverbruikVolgens de behuizing is het verbruik max 0,65A bij 12V. De meegeleverde adaptor is een geschakelde voeding van MassPower.
Met een Cresta stroommeter heb ik het verbuik gemeten. Volgens deze meter is het verbruik in idle toestand ongeveer 3 watt. Tijdens een schakelmoment loopt dit op tot ongeveer 5W.
De COS φ zit rond de 0,5.



De toekomstKAKU rept zelf op zn site kort over wat er gaat komen, zo noemt men onder andere energiemeting en verwarming. LightwaveRF heeft een energiemeter al leverbaar en in z'n app zitten. Ik kan het niet testen, maar gok dat die dus ook al werkt op de KAKU app.
Voor verwarming wordt in de LightwaveRF app ook 'coming soon' genoemd, maar de hardware lijkt al leverbaar: Op hun distriwebsite worden ze al genoemd: http://jsjs.gostorego.com/heating-2.html

Voor mij lijkt dat een mooie oplossing, ik heb blokverwarming en dus geen eigen ketel oid. Een electrische thermostaatkraan is de oplossing. Ik gebruik nu een Draadloze thermostaatkraan van Conrad

Ook staat er op de LightwaveRF site iets meer over de stroommeters. Uit de handleiding hiervan is op te maken dat de huidige versie werkt op basis van een stroomtransformator, en niet de draaischijf, pulsled of S0 bus van een bestaande KwH meter gebruikt.

Ik hoop dat KAKU met een ander exemplaar (of revisie) komt waarbij dat wel mogelijk is. Ik heb liever de KwHmeter als basis (die bepaald ook mn rekening....) en daarnaast is het plaatsen van een stroomtrafo op de draden na je stroommeter (dus voor je aardleks enz als je de hele installatie wilt meten!) ook een veiligheidsrisico.

Uitlezen (en hierop acties ondernemen) van temperatuur en/of luchtvochtigheidsensoren zie ik nergens.

Verder wordt er voor 2012 oa een veel uitgebreidere app verwacht, en oa een LightwaveRF-controlled RGB LEDstrip.
Ook verwacht men triggers waarmee scene's aangestuurd kunnen worden.
In hoeverre dat ook in het KAKU assortiment komt weet ik natuurlijk niet.

Bron van bovenstaande planning: Roadmap/websites LightwaveRF.
ik garandeer dus niet dat dit ook voor KAKU geld, al vermoed ik t wel



Via website te bedienenEen van de functies in de specificaties die mij ook wel aanstaan, naast een app. Afhankelijk van de implementatie leek me dat wel een optie om spul extern te laten aansturen.

Helaas is de invulling hiervan toch iets anders dan wat je zou verwachten. De ICS-1000 heeft geen embedded website oid. Alles gebeurt via de website van LightwaveRF. Het inloggen op de KAKU site redirect je dan ook gewoon naar https://lightwaverfhost.co.uk/kakumanager/
Dus JA, je kan via de website het spul schakelen, maar stabiel vond ik dat niet, en die site komt op mij goedkoop over. ('t is t net niet).
Handleidingen en meer info is er niet, er is niets over te vinden, dit deel is 'undocumented'.
Overigens komen hier wel weer de moods tevoorschijn, die wel in de LightwaveRF app zitten, maar niet in de KAKU app.



Wel is er een 'mobile website', die er wat simpeler uitziet dan de websitemanager, maar wel bruikbaar is voor bv een device waar geen app voor is (of bv een touchscreen)
Deze is te vinden op https://lightwaverfhost.co.uk/mobile/index.html
De KAKU-variant van deze site lijkt niet te werken, bovenstaande wel.




Gelukkig zijn er ook nog DHZ alternatieven, maar dat komt in de volgende post


SecurityKAKU is, net zoals de Elro/Action/Aldi RF setjes, een niet-gecodeerd protocol. Doordat KAKU echter gebruik maakt van een stuk meer code's dan de Elro/Action/Aldi spullen is de kans een stuk kleiner dat je buurman ineens jouw verlichting schakelt.
De oude KAKU units hadden slechts 12 codemogelijkheden. Deze werken niet meer op de ICS-1000.

Op IP gebied is er ook eigenlijk geen security. Alle opdrachten naar je ICS worden ongecodeerd verzonden. Dingen als pincode en displayteksten kun je dus sniffen.

Binnen je eigen netwerk werkt de app door broadcasts. Opdrachten vanaf je smartphone worden dus gebroadcast. Iedereen binnen jouw kan deze broadcasts zien.


Trace van het inschakelen van een lamp

Hier zie je dat in ruimte1, device2, functie1 (R1D2F1) gezet wordt, met de tekst op de ICS: "Set Lamp to Aan"
Uitzetten is R1D2F0 voor dezelfde lamp.

De enige authenticatie die de ICS-1000 gebruikt is het macadres van de afzender. Een macadres wat ie niet kent zal geweigerd worden, de ICS zal dan op z'n display vragen of dit device geregistreerd moet worden. Volgens de KAKU site kunnen er tot 6 macadressen geregistreerd worden.

Iemand die dus een macadres cloont en de juiste broadcasts doet (dus wel toegang heeft tot je netwerk) kan dus zonder problemen spul schakelen).



CommunicatieDe ICS-1000 heeft een 2-tal radiomodules. 1 hiervan is voor de 433.92Mhz frequentie, de frequentie die gebruikt wordt om KAKU te schakelen.
De 2e radio is een 862Mhz module. Deze wordt voor ontvangen van data gebruikt. Deze data kan door sommige optionele toebehoren verstuurd worden, oa de energiemeter en thermostaat. (bron: handleidingen LightwaveRF).
In de NL versie (de KAKU unit dus) zitten beide radio's ook. Beide zijn voorzien van een 1/4golf antenne. (resp 17 en 8 cm afgerond). De antenne's zijn aan de linker- en rechterzijde van de unit geplaatst.


ConclusieDe ICS-1000 is een leuke oplossing voor het bedienen van je KAKU apparatuur. Met de mogelijkheden die geplanned staan is het leuk om een betaalbare start te maken met domotica.

- App is erg beperkt
De app is wel vrij basic in zn huidige versie. Je kan bijvoorbeeld alleen ruimtes hernoemen. Als je slechts 4 ruimtes wilt besturen kun je niet de ongebruikte ruimtes/apparaten verwijderen, de button blijft zichtbaar in de app.
Ook een gemaakte timer of scene kun je in de app niet wijzigen, alleen starten of verwijderen. Als je iets wil wijzigen, moet je deze verwijderen en opnieuw aanmaken. Handig is dat dus niet..

- Geen support voor inputdevices (sensoren, schakelaars)
Ander gemis is de compatibiliteit met de schakelaarlijn van KAKU. Je kan schakelaars niet zien in je app of gebruiken. Je kan dus niet een schakelaar programmeren die meerdere acties doet. Enige manier is om naast de ICS de schakelaar ook direct op de betreffende ontvanger aan te melden.
Mooier is dat je meerdere lampen kunt schakelen enz. Gewoon met 1 druk op de knop lamp 1 aan, lamp 2 40% gedimmed enz. Nu kan dat alleen via de app.
Dit op een bestaande AB of schakelaar zou wel handig zijn, zeker in een huishouden met meerdere personen, dan heb je naast de app ook een keuze voor de 'oude vertrouwde' schakelaar of afstandsbediening.

- Geen wandmontagemogelijkheid
Kleiner minpuntje vind ik dat je 'm niet netjes kan ophangen. Dat wordt dan dus dubbelzijdig plakband. Een 2tal gaatjes om m op een wand te klikken ontbreekt.

- Iphone app communiceerd met broadcasts.
Ook vind ik het jammer dat de app niet z'n commando's specifiek naar de ICS kan sturen ipv broadcasten. Een optie om broadcast te disablen zou leuk zijn, al is de kans dat dit misbruikt wordt erg klein.

- Remote bedienen werkt niet, handleiding mist hierin essentiele informatie
Ook kreeg ik de app op mn Iphone niet werkend met een 'remote connectie', dus via 3G. Alleen op wifi in mn eigen netwerk werkt het vooralsnog.
Update: Foutieve instelling... Wat blijkt: Je moet na het configgen van de app en het instellen van je ICS (onder instellingen - internetverbinding instellen) bij 'database management' eerst een upload database to web doen, daarna werkt remote-bedienen pas.
Dit wordt in de handleiding niet benoemd. Op pagina 15 wordt genoemd dat na het aanmelden je nu 'een lamp of apparaat draadloos kunt bedienen'. Ja, maar alleen binnen je eigen netwerk. Op pagina 34 wordt het uploaden benoemd, als zijnde 'maken van een backup'. Dat uploaden is echter essentieel voor het bewerken via de webapp, aansturing via de mobile site en het remote bedienen van je unit.

Bij het remote bedienen heb je wel een vertraging, omdat de opdrachten dan via de servers van LightwaveRF lopen,ongeveer 5 sec.

- Geen vast IP mogelijk
De ICS kan geen vast IP krijgen. Hij krijgt zn IP alleen via DHCP. Voor de werking van de apps maakt dat niet uit, maar als je geen DHCP server hebt, of m zelf remote wilt aansturen (zie post hieronder) is dat jammer. Enige optie is een vaste DHCP reservering adhv macadres.


In de basis is de ICS-1000 dus vergelijkbaar met de HomeWizard. Alleen is de HomeWizard zo'n 100 eur duurder dan de KAKU. (adviesprijzen).
Daartegenover heeft de HomeWizard een stuk meer mogelijkheden. Stroommeting via de Wattcher, push-notificaties, een geliktere app, ondersteuning voor standaard temperatuur sensoren enz, support voor Somfy motoren. Ook kan de HomeWizard overweg met schakelaars zodat je hier weer acties op kunt programmeren.
Tenslotte zit je bij de ICS1000 vast aan een netwerksnoertje (of powerline oid),de HomeWizard kun je overal plaatsen, en dat kan soms net het verschil maken tussen wel of niet bereik..

Wil je echt budget en alleen schakelen vanuit een app, dan is de ICS-1000 een prima aankoop.
Als je wat meer vrijheid wilt, en ook scenes wil automatiseren aan de hand van gebeurtenissen, dan is de HomeWizard een betere optie.

De HomeWizard heb ik zelf niet, dus een 1:1 vergelijking kan ik niet maken.

Als je merk-onafhankelijk wilt zijn, groter bereik enz wilt, dan is een KAKU oplossing niet de beste en ben je beter af met een z-wave oplossing.

Kortom: De goedkope prijs is exact in lijn met de mogelijkheden: ICS1000 -> HomeWizard -> Z-wave.

Een tussenstap is de RFXcom. Daarmee kun je ook KAKU apparatuur aansturen (en vele anderen) en schakelaars,sensoren enz mee gebruiken, wat niet beperkt is tot KAKU-only maar vele merken ondersteunt.
Echter is dat geen out-of-the-box optie, je moet ook domoticasoftware draaien. Het is wel de meest flexibele optie.

Windows Phone wordt op de website van KAKU nergens genoemd. Op de Microsoft Marketplace staat wel een app voor de LightwaveRF Wifi-Link: Link naar de Market
Of deze ook werkt met de ICS1000 kan ik bij gebrek aan een Windows Phone toestel niet testen, maar ik gok van wel.




Tweaken!Omdat we hier niet op het CID forum zitten, zijn we niet uitgespeeld met een standaard app. We willen immers meer kunnen, omdat het leuk is, of gewoon, 'omdat het kan'.

En ook daarin komt de ICS ons tegemoet. Op de website van KAKU is hier niets over te vinden, maar dat zegt niet dat het onmogelijk is

In de volgende post meer hierover: Hoe gebruik je de ICS als 'schakeldoos' in PHP, VB, HomeSeer of wat dan ook.

KaKu dimmer aansluiten op bestaande schakelaar+stopcontact

26-12-2015 discussie 7
Hallo,

Ik heb hier een bestaand stopcontact met schakelaar in 1 waarmee ik m'n lamp kan schakelen en waarbij het stopcontact uiteraard altijd stroom geeft.
Nu heb ik voor de lamp een mini-kaku (KlikAanKlikUit) dimmer gekocht die ik in de wand achter de schakelaar kan proppen.

Hoe sluit ik deze aan zodat het stopcontact altijd blijft werken (natuurlijk ongedimd) en waarbij ik de schakelaar kan gebruiken om de lichten aan/uit de doen. Deze mag natuurlijk niet de KaKu zelf schakelen anders kan ik het niet draadloos aanzetten als de schakelaar verkeerd staat.

Hieronder een schema hoe de schakelaar momenteel aangesloten is, dus nog zonder KaKu.
De bedrading heeft nog een oude kleurcode.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. (desnoods met een tekening)

Net begonnen.

23-12-2015 discussie 5
Beste tweakers,
Tijdje geleden ben ik begonnen met demotica. Ik zocht eerst naar een systeem dat mijn gordijnen automatisch kon openen. Na een tijdje zoeken ben ik er een aantal tegen gekomen en tot de conclusie gekomen dat de meeste erg prijzig zijn. Dus toen ben ik zelf aan de slag gegaan. Wat ik heb gebruikt is de starterset van klikaanklikuit: (APA3-1500R) en twee oude ventilatoren. Vervolgens de ventilatoren half gesloopt zodat ze compact aan het plafond kunnen hangen. Een lange tijd nagedacht over de "touwtjes" waarmee het moest gaan werken. Na een tijdje denken eindelijk een efficiente oplossing gevonden. Ik kan nu dus met een afstandbediening mijn gordijnenen openen met een afstandbediening. Nu wil ik verder.. Ik wil ook mijn raam kunnen openen met een systeem. zelf zat ik te denken aan deze: axa remote 2.0. Deze is echter vrij prijzig. Maar goed dat heb ik er wel voor over. Ik was alleen benieuwd naar de mogelijkheden voor een basisstation iemand enige tips? Zodat ik het uiteindelijk met de telefoon allemaal kan bedienen.

KAKU deurbelsensor aan bestaande 12V deurbel hangen

19-12-2015 discussie 17
Hoi,

Ik wil graag de ACDB-7000B Drukknop deurbel sensor gebruiken, maar mijn bestaande deurbel handhaven. Eigenlijk wil ik deze sensor gebruiken in een home automatiserings projectje, dus ik wil deze parallel schakelen. De draad aan de deurbel met een kroonsteentje tevens aansluiten aan deze sensor. Meer uitleg: http://www.klikaanklikuit...n/belzender-acdb-7000b-1/

Omdat volgens mij deze sensor het niet leuk gaat vinden om 12 Volt op zijn draadjes te krijgen als de deurbel ingedrukt wordt heb ik denk ik iets van een weerstand er tussen nodig, om te zorgen dat het 12V geblokkeerd wordt, maar het contact signaal wel gewoon door gaat.

Wie heeft hier een idee voor?

groetjes

Martin

KAKU uitbreiden met nieuwe afstandsbediening

01-12-2015 discussie 1
Beste,

Ik wil mijn bestaande systeem uitbreiden met een extra afstandsbediening, helaas betekend dit dat ik al mijn wandcontactdozen open moet maken om alle ontvangers met de nieuwe afstandsbediening te verbinden?

Klopt dit?

TV 'hard' uitzetten met KlikAanKlikUit-setje slecht?

30-11-2015 discussie 12
Beste mensen,

Ik heb geen idee waar ik met mijn vraag terecht kan, hier lijkt mij het meest logisch.

Ik heb een simpel klik aan klik uit systeem, 3stopcontact 'dingen?' . Nu heb ik mijn tv hier op aangesloten.

Nu doe ik dus elke keer mijn tv uit en daarna druk ik op de uitknop op mijn afstandsbesiening.

Is dit slecht voor de tv? Heb het gevoel dat het systeem elke keer uit knalt.

Klikaanklikuit: vereiste nuldraad? speciale LED schakelaars?

31-10-2015 discussie 1
Was een beetje aan het kijken naar de mogelijkheden voor klikaanklikuit in mijn huis. Reden: simpel, relatief goedkoop en in elk geval in theorie eenvoudig weg te werken in bestaande wcd's.

Een aantal dingen begrijp ik helemaal niet en ik hoop dat iemand me dat duidelijk kan maken.Waarom heeft de mini-inbouwontvanger schakelaar (AWMR-300) wel een nuldraad nodig om te functioneren en de mini-inbouwontvanger dimmer (AWMD-250) niet? Je zou verwachten dat juist een dimmer zowel de nul- als fasedraad moet hebben, toch? Nou hebben de meeste schakelpunten ook een stopcontact in dezelfde enkelvoudige doos (zie punt hieronder), dus een nuldraad is geen probleem overigens.Mijn hele huis zit vol met met wcd's die in een enkelvoudige wanddoos zowel een stopcontact als een dubble (!) schakelaar hebben zoals hieronder afgebeeld. Ik kan vast geen twee mini-inbouwontvanger in zo'n enkele doos in de muur werken. Hoe ga ik mijn beide lampen dan individueel schakelen? Is het mogelijk om de ontvanger juist in het lichtpunt te hangen? Daar zit doorgaans juist heel veel ruimte in het doosje (plafond).
Zelfde eigenlijk voor stopcontacten. De meeste zijn dubbele in een enkelvoudige doos. Kan ik de AWS-3500 dan dus niet gebruiken voor het schakelen van de twee stopcontacten individueel? Dat zou wel heel jammer zijn.Waarom zijn er aparte schakelproducten voor LED/spaarlampen en goeilampen/halogeen? Ik snap er geen biet van. Een schakelaar is toch een schakelaar? Voor de bestaande handmatige schakelaar in de WCD boeit het niet of er een gloeilamp of een LEDlamp aan hangt. Spanning erop, spanning eraf, hoe simpel kan het zijn? Maar bij klikaanklikuit moet je de AWMR-300 hebben voor LED en de AWMR-230 voor gloeilampen.

Lamp schakelen

17-10-2015 discussie 1
Beste,

In mijn woon-eetkamer he. Ik helaas maar een plafond doos voor verlichting en dus ook maar 1 schakelaar. Ik wil graag 2 lampen onafhankelijk schakelen. Dat zou dan op een alternative manier geschakeld moeten worden. Dat zou een demotica opposing moeten zijn volgen mij.

Nu heb ik op Internet zitten kijken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou het liefste de de lampen met een app bedienen (Ik heb al genoeg afstandsbediningen). Kunnen Julie mij helpen wat een goede en niet al te dure opposing is?

Stiekem zou ik eigenlijk wel meer met dimotica wil doen, dus als het schaalbaar is dat een zeer leuke bijkomstig heid.

Gashaard aansturen met z-wave of KaKu

17-09-2015 discussie 3
Mijn gashaard is op afstand te bedienen maar helaas is de RF frequentie afwijkend en krijg ik het daardoor niet opgenomen in mijn domotica systeem.

De huidige afstandbediening van de gashaard heeft twee knopjes; de ene regelt de kachel ophoog en de andere... je raadt het al.

Het ontvangende kastje in de haard is een simpel ding en gaat met twee kabeltjes naar de gas regelaar; als je "hoger" zendt, gaat er 6 volt op de blauwe aansluiting, als je "lager" zendt, gaat er 6 volt op de bruine aansluiting. Als je niets zendt, staat er geen spanning op de draden.

De voeding van het RF ontvang kastje is een adaptor met bescheiden specificaties; 4,5 VDC en 300 mA
Als ik de uitgang meet van het RF kastje, dan zie ik dat hij ongeveer 6 V levert als er een knopje wordt ingedrukt op de AB.

Ik wil graag de haard besturing opnemen in mijn Domoticz systeem. Ik ben dan ook op zoek naar een oplossing waarmee ik de bestaande afstandbediening vervang door een KaKU of z-wave oplossing.

Fibaro heeft een inbouwschakelaar met 2 relais. Dat zou wellicht kunnen, maar theoretisch kun je dan tegelijk hoger en lager zenden..

Wie kan me helpen?


Ernst

Klikaanklikuit deurbelzender ACDB-7000BC aansluiten

13-09-2015 discussie 16
Ik heb in mijn huis een Homewizard en ik ben stap voor stap meer dingen aan het aansluiten. Nu wil ik graag mijn deurbel aansluiten, daarvoor gebruik ik een kaku ACDB-7000B Drukknopzender (http://www.klikaanklikuit...pload/File-1412837496.pdf)
De bel (drukknop) die op mijn gevel bevestigd is, is een Solar Bell, deze wil ik graag behouden (http://solarbell.nl/ondersteuning/). Deze Solar Bell heeft een kleine accu in de behuizing zitten die wordt opgeladen met een klein zonnepaneeltje. Die accu voorziet de zoemer (een eenvoudige ding-dong) van stroom.

Nu heb ik het idee om de kaku zender gewoon parallel (zonder batterij) aan de zoemer te zetten, maar weet niet zeker of dit werkt. De kaku zender heeft volgens de handleiding een 12V batterij nodig. De specificaties van de accu in de solarbell kan ik niet vinden, maar in de montagehandleiding staat: "De Solar Bell komt overeen met een transformator tot 8 Volt".(http://solarbell.nl/wp-co...andleiding-Solar-Bell.pdf)

Zou dit werken?
Een 12V batterij in de kaku stoppen lijkt me ook geen optie, dan zitten de accu's direct aan elkaar geschakeld.

deurbel voor kat

09-09-2015 discussie 8
Onze trouwe huiskat vind het leuk om af en toe in de tuin rond te lopen. Naar de tuin toe hebben we een schuifpui die we in de zomer vaak open of op een kier hebben staan. Hierdoor kan ze gewoon weer naar binnen lopen. Nu de het weer iets slechter wordt is het wel prettig om de schuifpui dicht te laten. Na een rondje van 30~60 minuten in de tuin wil ze weer naar binnen. Onze schuifpui heeft triple glas, dus we horen niks van buiten, ook geen miauwende kat. Hierdoor ben ik een beetje bang dat ik haar vergeet en dat ze voor de deur zit te wachten...

Ik dacht zelf aan een simpele KAKU schakeling om dit op te lossen, bijv. dit: pricewatch: KlikAanKlikUit Draadloze deurbel met draadloze drukknop (ACDB-7000AC)
De drukkknop kan ingebouwd worden in een plat doosje met een plankje/plateautje bovenop. Als ze hier op gaat staan drukt ze de drukknop in en geeft de bel een signaal. Heeft iemand nog tips m.b.t. de uitvoering of heeft iemand misscihen een veel beter idee?

Bereik homewizard door buitenmuur

06-07-2015 discussie 2
Beste Tweakers,

Ik loop tegen een klein automatiseringsprobleempje op. Ik heb sinds kort een homewizard waarmee ik diverse schakelingen heb gemaakt en nog wil maken. Binnenkort ga ik mijn tuin aanleggen inclusief tuinverlichting, de schakelaars daarvoor komen in de schuur.

Mijn huis is opgeleverd in maart 2015 en is gebouwd om energieneutraal te zijn (warmtepomp, zonnepanelen, etc.), wat natuurlijk fantastisch is.
Dit betekent ook dat mijn muren extra dik zijn en al het glas in triple is uitgevoerd. Ik heb gemerkt dat dit draadloze signalen enorm bemoeilijkt. Wifi bereik is nagenoeg 0 in de tuin, dit los ik op door een in de toekomst een goedkoop routertje in de schuur te hangen (UTP kabel leg ik aan naar de schuur).

Echter voor de Homewizard heb ik nog geen oplossing. Ik heb op diverse pagina's gezien dat je een antenne mod kan uitvoeren. Behalve dat me dit vrij riskant lijkt, weet ik ook niet of dit genoeg zal helpen.
Het mooiste zal een extra ontvangertje zijn voor de homewizard die aan een UTP kabel kan, maar dit bestaat naar mijn weten niet.
KAKU range extender vraag ik me ook af, omdat die niet veel strategischer geplaatst kan worden dan de homewizard zelf (of misschien aan de buitenkant van de muur in de tuin).

Heeft iemand nog een idee of suggestie?

KlikaanKlikuit AWMR-300 ontvangt slecht

25-06-2015 discussie 12
Beste allen,

Na zeer goede ervaringen met de AMWD-250's ben ik nu met de AWMR-300 aan de slag gegaan. Die sluit je ook aan op de blauwe draad en daardoor kan deze met alle soorten verlichting omgaan (er hoeft geen klein stroompje meer door de lamp te lopen namelijk)

De AWMR-300 doet het wel, maar niet altijd. En dat is onwenselijk natuurlijk. Als ik de AWMR-300 samen met een afstandsbediening of een knop gebruik dan schakelt deze soms pas nadat de knop enkele secondes wordt ingehouden. Wat ik heb gedaan:

- Contact opgenomen met KAKU: zeer vriendelijk geholpen, nieuwe AWMR-300's gekregen maar dat mag niet baten
- Een AWMD-250 omgewisselt met een AWMR-300 om uit te sluiten dat het aan de positie ligt: mag ook niet baten

Een search alhier en op google leerde me dat er in elk geval 1 iemand is met dezelfde klacht, maar ik vroeg me af of er meerdere mensen zijn met dit probleem? Suggesties voor een oplossing zijn uiteraard ook welkom!

[Klik aan klik uit] Montage probleem

27-03-2015 discussie 20
Hi,

Als praatplaat:



In beide ontvangers zit een draad waarop spanning staat. Op de zwarte kabels staat geen spanning en die gaan normaliter naast de bruine kabel in de ontvanger. Maar ik mis hier blauwe/groene draden ... Er zou een nuldraad in of de vierde of de derde uitgang van rechts moeten, maar ik heb alleen die bruine draad in het midden over zonder spanning. Deze is afgetakt van de rechtse bruine kabel van de twee bij het rechter stopcontact.

Beneden was het een appeltjes eitje omdat ik daar de juiste kleuren beschikbaar had. Moet ik hier nu de blauwe of gele kabels splitsen en een stukje verlengen zodat ik die daar kan gebruiken?

[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

11-01-2015 discussie 1092
<h2>Klik-aan-klik-uit-systeem aan een computer HowTo</h2>Wat aan een computer?Nou, een klik-aan-klik-uit-systeem Dat is in ieder geval de naam waarmee ik het ken. Het is een systeem wat je meestal voor een paar tientjes bij de Blokker of Conrad kan kopen, en wat je krijgt is een viertal kastjes die je in een stopcontact kan drukken. Daar kan je dan weer een lamp ofzo indrukken, en met de meegeleverde afstandsbediening kan je dan die lamp aan en uit zetten. Het hele systeem werkt op radiogolven, wat betekent dat je de ontvangers ook ergens achter je bank of in een kast kan plaatsen.

Best handig, maar ik heb al een infrarode afstandsbediening waarmee ik van alles en nog wat via mijn server kan regelen en ik heb een scheithekel aan twee afstandsbedieningen. (Fyi: van die IR-ab heb ik er al 2 zodat de kans dat al mijn afstandsbedieningen kwijtzijn een stuk lager ligt.) Voor mij is het dus een stuk practischer dat ik door middel van mijn server alle stopcontacten uit- en aan kan zetten.

Ik heb er een howto van gemaakt omdat je er een stuk meer dingen mee kan doen dan alleen een andere afstandsbediening gebruiken: je kan er bijvoorbeeld mee zorgen dat 's ochtends je koffie gezet word, je wakker word door middel van 500KW aan bouwlampen op je gezicht, mensen via het Internet je lampjes aan en uit kunnen zetten, in de vakantie net doen alsof je d'r wel bent, ... Het heeft ook als voordeel dat je met de server meer dan 1 setje contactdozen kan aansturen.

Deze howto is voor Linux bedoeld, maar onder Windows met winlirc is het ook aan de praat te krijgen. j-a-s-p-e-r heeft daar enkele opmerkingen over.

Verder nog een opmerking van mijn kant: Deze howto is geschreven om een compleet onbekende zender/ontvanger werkend te krijgen. Een aantal mensen hebben echter al configs gemaakt voor een aantal merken, zie de eennalaatste kop voor wat we al hebben. Met een beetje geluk is het niet eens nodig je afstandsbediening te modden; zie deze post.

Wat gaan we doen?
De afstandsbediening van je klik-aan-klik-uit systeem bestaat uit drie delen: de knopjes, een chip die de knopjes uitleest en een stroompje pulsjes uitpuugt en een RF-zendertje wat die pulsjes naar de ontvangers toestuurt. Elk knopje van de afstandsbediening stuurt een unieke code uit. Wat we gaan doen is eerst die codes van de chip aftappen en aan Lirc leren, en daarna zorgen dat lirc de geleerde codes op commando rechtstreeks aan de rf-zender in de zapper kan voeren Ok, dat wil ik ook. Wat heb ik nodig?Je hebt nodig:
• Een klik-aan-klik-uit-systeem-achtige. Ik heb de mijne bij de Aldi gekocht voor E17,99, hij staat op het moment van schrijven in de advertenties als 'draadloze contactdozen-set', van het overbekende merk Quigg. Andere setjes zijn ook bruikbaar (ik weet in ieder geval dat Blokker setjes verkocht heeft die bruikbaar zijn; als je een ander setje hebt zul je alleen zelf je spoortjes moeten tracen)
• Wat losse onderdelen: 2 blauwe, uv of witte ledjes (of 2 zenerdioden van ongeveer 3 volt), 1 condensator van 1000uF, 1 female DB9-connector, 2 weerstanden van 1K, 1 transistor: BC550 of compatible, 2 1n4148-diodes.
• Gereedschap: soldeerbout, tin. Als je hier vragen over hebt kan ik je aanraden om niet met het project te beginnen.
• Losse pruttel als draad enzo.
• Een computer met Linux erop en Lirc geinstalleerd. Waarschijnlijk kan het met WinLirc en windows ook prima, maar ik heb hier geen Windows en kan het dus niet testen.

Heb je dat allemaal dan kunnen we met de opbouw beginnen. Dat bestaat uit twee delen: het laten leren van lirc welke codes 'ie moet gebruiken en het opbouwen van de uiteindelijke zenderhardware.
Lirc kunstjes leren
Ten eerste: kijk na of je klik-aan-klik-uit-doosjes het uberhaupt doen! Het zou een beetje jammer zijn als je een DoA-product niet meer kan inleveren omdat je 't opengemaakt hebt.

Als je dat zeker weet, schroef je je afstandsbediening open. Zo'n zapper bestaat basically uit drie delen: een stuk printplaat met een heleboel spoeltjes en dergelijke erop en hooguit 1 klein ICtje (da's het RF-gedeelte, de 'zender' zeg maar), een microcontroller en een toetsenbord. De microcontroller kan duidelijk herkenbaar zijn (chipje met 'PICxxx' of 'AT90xxx' ofzo erop, stop maar in google en je bent er snel genoeg achter of het een microcontroller is) of een 'blob' zwart plastic waar een zut printspoortjes heenlopen. Wat we zoeken is het spoortje wat vanuit de microcontroller naar het RF-gedeelte loopt, en wat niet de plus of ground is. In sommige gevallen is 'tie ook herkenbaar omdat het spoortje ook via een weerstand naar het LEDje loopt.

In mijn geval zat het spoortje hier: (klik = groot)

Het rode spoortje is degene die we zoeken, de blauwe loopt naar de led toe. Zoals je misschien net niet kan zien zijn de 2 verbonden met een weerstandje.
Mochten andere mensen voor andere merken het juiste spoortje gevonden hebben, maak aub even een foto ofzo en post het. Daar help je andere mensen mee.

Bouw nu van je onderdelen het zwarte stuk van dit schema op. Mocht het niet werken, heb je namelijk toch niets aan het blauwe gedeelte, en een gedeelte ervan kan interfereren bij het volgende stuk. Ook de onderbreking bij X kan je negeren.

Links zijn de aansluitingen aan het ab-printje, rechts aan de DB9-connector van de serieele poort. RF-Out verbind je aan het printspoortje wat je net geidentificeerd hebt, door een stukje groene beschermingslaag weg te krabben en een draadje aan het printspoortje te solderen of je draadje aan de goede kant van een onderdeel waar het spoortje langs loopt te solderen.

Als alles klaar is kan je je lirc configureren. Volg gewoon de opties voor een homebuilt receiver op een serieele poort, en zorg dat je de optie om op die serieele poort te transmitten ook aanzet ('With transmitter diode'). Zorg dat 'software generated carrier' uitstaat, da's hier niet nodig. Volg nu gewoon de documentatie om je spul te compileren en installeren. Als je de module insert zou je 'lirc_serial: auto-detected active low receiver' moeten zien in je dmesg-output. Als lirc een active high receiver ziet, controleer je poort nog even; het kan zijn dat je een fout in het configureren van lirc of het opbouwen van je schakeling hebt zitten. Voor bepaalde merken zapper kan deze melding echter gebeuren zonder daadwerkelijk fout te zijn, maar vaak zal het niet voorkomen.

Volg daarna gewoon de standaard methode om een zapper te configureren: gebruik irrecord volgens de handleiding om from scratch een nieuwe config te maken. Volg gewoon de tekst die irrecord uitspuugt en je kan haast niet foutgaan. Mocht je een tweede set stopcontact-units hebben kan je die ook met de computer aansturen: vul eerst de eerste set knoppen in (en ga nog niet uit irrecord), zorg daarna dat de afstandsbediening een nieuwe code kiest (knopje 'nieuwe code' op de ab indrukken of het draaischakelaartje een stand verder zetten, RTFM) en voer vrolijk de knoppen nog een keer in, maar dan met een naam waaruit je kan opmaken dat het de tweede set knoppen is.

Als alles gelukt is kan je je config op de juiste plek starten: mv /tmp/lircd.conf /etc/. Start daarna lircd op en gebruik irw om te kijken of je de juiste response op de juiste knopjes krijgt.

Is dat allemaal gelukt? Mooi, dan ben je er bijna.
Lirc kunstjes laten vertonen
Ok, je kan nu de zendhardware opbouwen:
Snij het spoortje wat we in het vorige deel opgezocht hebben in tweeen, zodat je een stuk richting microcontroller en een stuk richting RF-gedeelte hebt. Het stuk richting microcontroller heet in het schema RF_OUT, het stuk richting RF-gedeelte heet RF_IN. Bouw met deze kennis ook het blauwe gedeelte van het schema op. De batterijen heb je nu niet meer nodig: soldeer ze eraf en verbind het punt 'VCC' uit het schema met het punt waar eerst de + van de batterijen zat.

De twee ledjes die er staan moeten blauwe, witte of UV-ledjes zijn, niet omdat dat nou zo mooi staat maar meer omdat ze een doorlaatspanning hebben van ongeveer 3V. Je kan het ook met zenerdiodes oplossen: haal dan 2 zeners van ongeveer 3 volt en zet ze omgedraaid in de plaats van de 2 leds. De 1n4148's kan je dan weglaten. Leds hebben wel het voordeel dat ze ook als indicatie van de werking van het geheel dienen: als lirc leeft is de led aan de linkerkant van het schema aan, als er iets uitgezonden word is de rechterled even aan.

Als dat opgebouwd is: sluit het geheel aan en als het goed is kan je met een commando als 'irsend SEND_ONCE rf-remote on1' je klik-aan-klik-uit-kastjes besturen. Het maken van een leuke webpagina of wekkerscript om dit proggie heen laat ik verder compleet aan jou over

Nog 1 note: door het blauwe gedeelte van het schema werkt de hardware om lirc nieuwe codes te leren waarschijnlijk niet meer, je kan dus niet een nieuwe config maken. Om dat toch te doen kan je de verbinding bij X doorsnijden en de batterijen weer aan de ontvanger hangen.
DisclaimerOmdat de ab met laagspanning werkt, kan er weinig foutgaan, maar als je toch iets opblaast of als er op een andere manier minder plezierige zaken gebeuren, ben ik niet verantwoordelijk. Alle info die hier staat is naar mijn weten correct, maar garanderen dat het ook goed is, doe ik niet. De contactdoosjes zelf werken met 220V; maak ze niet open en bekijk de handleiding van je set om uit te vinden wat je er wel en niet in mag prikken.
Voor andere systemen:
Als je niet zelf een config wilt maken of problemen hebt met het vinden van het juiste printspoortje: hier gaan we configs en pics van allerlei merken proberen te verzamelen.
MerkSpoortjeConfigDoorQuigg (Aldi)Plaatje1 2Sprite_tm, config2: SA007Aldi oud ('04, langwerpige ab)PostWinLirc j-a-s-p-e-rWibra, 'Excellent Tool'Post(n/a)AtmozElro (AB600)(n/a)1The_StickieSelectRemote (Blokker), Impulse, Elro(n/a)PostR15
En als laaste: Pics!











KlikAanKlikUit switches & dimmer besturen via Raspberry Pi.

08-12-2014 discussie 1
Beste medetweakers,

Ik ben de laatste tijd bezig met een klein domotica projectje in een kamer. Hier voor heb ik de volgende tutorial gebruikt: Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi.

Nu kan ik mn KaKu switches perfect aan en uitzetten zonder problemen, maar ik heb 1 ontvanger, die maar niet wil werken. Het is een inbouwdimmer (Dit product: http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/acm-101/)

Bereik is het probleem niet, aangezien ik een normale switch gewoon aan en uit kan zetten als ik die hang in het stopcontact onder de contactdoos waar de dimmer zich in bevind.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn lamp op deze dimmer toch aan en uit kan zetten? (Dimmen werkt doormiddel van meerdere keren op een "aan" knop drukken. Zou toch hetzelfde protocol moeten zijn lijkt me)

Alvast Bedankt!

Klik aan Klik uit schakelen met TPC-200 / TPC-300 via CLI

12-11-2014 discussie 39
Hallo beste mensen,

Ik heb een programma in elkaar gezet voor het schakelen via de commandline van Klik aan Klik uit (KAKU) producten met zowel de TPC-200 als TPC-300. Zodoende kun je lekker je eigen programma's gebruiken (bijvoorbeeld excel, phpscript of homeseer) en zo een "shell" command gebruiken om je KAKU spulletjes te schakelen zonder daar enige DLL kennis voor nodig te hebben.



Update SEP 2012 #1
Een PHP script inelkaar gezet voor op je webserver, zodat je kan KAKU kan schakelen waar ook ter wereld via een simpel PHP scriptje. Het script is niets meer of minder dan een parameter doorgeefluik naar KAKUcli, alleen nu te bedienen via internet, en dus ook via PAD, TABLET en mobiele telefoon.
(nu nog een mooie GUI )

Update SEP 2012 #2
Nieuwe versie toegevoegd: KAKUcli v1.1ng (NO GUI), deze is sneller met schakelen, hoeft geen GUI en CRC32 check te laden, werkt met messageboxes!

DOWNLOAD:
http://domoticx.nl/klikaa...00-commandline-interface/

* Getest en werkend op:
- Windows XP 32-bit
- Windows Vista 32/64-bit
- Windows 7 32/64-bit
(werkt het ook bij jou op een ander besturingssysteem laat het a.u.b. dan weten!)
- Werkt niet op Windows 95 / 98 / ME i.v.m. unicode compile.
- Werkt niet op Windows Server 2000 (crash)

Het gebruik van dit programma is als volgt:
KAKUcli.exe [kanaal] [actie] [optie]

Het gebruik via internet is als volgt (voorbeeld):
code:
1 http://www.website.nl/schakelen.php?kanaal=100&actie=17&optie=0
Bij gebruik met het PHP script:
Plaats het PHP bestand in je webfolder en zorg dat KAKUcli en de DLL bestanden in diezelfde folder zitten:

[kanaal] = A1 t/m P16 (codeschijfjes) / 1 t/m 256 (automatisch codesysteem)
[actie] = aan of 17 (inschakelen) / uit of 0 (uitschakelen) / 1 t/m 16 (dimfunctie automatisch codesysteem)
[optie] = tpc200 (forceert het gebruik van de TPC-200 als ook de TPC-300 aangesloten is op
hetzelfde systeem, deze optie werkt alleen bij codeschijfjes ontvangers)

SCHAKEL VOORBEELDEN:
KAKUcli.exe c7 aan > schakelt op een codeschijfjes ontvanger kanaal c7 aan.
KAKUcli.exe k13 0 > schakelt op een codeschijfjes ontvanger kanaal k13 uit.
KAKUcli.exe 25 17 > schakelt op een automatisch codesysteem ontvanger kanaal 25 aan.
KAKUcli.exe 63 uit > schakelt op een automatisch codesysteem ontvanger kanaal 63 uit.
KAKUcli.exe 215 11 > schakelt op een automatisch codesysteem ontvanger kanaal 215 aan in dimstand 11.

Via internet (voorbeeld):
kanaal=c7&actie=aan > schakelt op een codeschijfjes ontvanger kanaal c7 aan.
kanaal=k13&actie=0 > schakelt op een codeschijfjes ontvanger kanaal k13 uit.
kanaal=25&actie=17 > schakelt op een automatisch codesysteem ontvanger kanaal 25 aan.
kanaal=63&actie=uit > schakelt op een automatisch codesysteem ontvanger kanaal 63 uit.
kanaal= 215&actie=11 > schakelt op een automatisch codesysteem ontvanger kanaal 215 aan in dimstand 11.

NOTES:
* Dit programma werkt met zowel de TPC-200 als de TPC-300, hiervoor zijn ook de bijgeleverde DLL
bestanden TPC200L10.dll & TPC300A.dll benodigd, deze horen bij 'KAKUcli.exe' in dezelfde folder te staan.
* Indien beide kastjes zijn aangesloten bij gebruik van het codeschijfjes commando, zal de TPC-300 als
eerste benaderd worden, indien de optie 'tpc200' is gegeven wordt alleen de TPC-200 benaderd.
* Om een automatische codesysteem ontvanger te programmeren zet de desgewenste ontvanger in de
leermodus en voer een 'aan' commando uit om de ontvanger dit kanaal te laten leren.
* De dimfunctie werkt alleen op ontvangers welke deze ondersteunen, raadplaag hiervoor
de desbetreffende handleiding.
* De TPC-200 kan GEEN dimfuncties en automatische codesysteem ontvangers aansturen!
* Voor contact, melden van bugs of verbeterideeen etc. stuur een mail naar onderstaand adres:
KAKUcli door Sebastiaan Ebeltjes (phoenixinteractive@hotmail.com)

DISCLAIMER:
* Het gebruik van dit programma is op eigen risico!, de auteur is niet verantwoordelijk
voor enige schade aan KAKU apparaten en computer door gebruik van dit programma!
* Klikaan Klikuit heeft niets met 'KAKUcli.exe' te maken, en zal elke verantwoordelijkheid afwijzen.
* het Klikaan Klikuit logo is en blijft eigendom van http://www.klikaanklikuit.nl

PHP SCRIPT 'schakelen.php'
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 <?php //Info: PHP schakelscript v1.0.0.0 voor KAKUcli //Datum: 2012-09-15 //Door: Sebastiaan Ebeltjes //Voorbeeld: http://www.website.nl/schakelen.php?kanaal=100&actie=17&optie=0 $kanaal = $actie = $optie = 0; if(isset($_GET['kanaal'])) $kanaal = $_GET['kanaal']; if(isset($_GET['actie'])) $actie = $_GET['actie']; if(isset($_GET['optie'])) $optie = $_GET['optie']; if(!file_exists("KAKUcli.exe")) { die("ERROR1: Het bestand KAKUcli.exe is niet gevonden!"); } if(!file_exists("TPC200L10.dll")) { die("ERROR2: Het bestand TPC200L10.dll is niet gevonden!"); } if(!file_exists("TPC300A.dll")) { die("ERROR3: Het bestand TPC300A.dll is niet gevonden!"); } if(checkArrayForEmpty(Array($kanaal, $actie))) { die("ERROR4: Een belangrijke parameter is niet opgegeven!"); } exec("KAKUcli.exe ".$kanaal." ".$actie." ".$optie); print("KAKUcli.exe ".$kanaal." ".$actie." ".$optie." uitgevoerd!"); function checkArrayForEmpty($array) { foreach($array AS $value) { if(!$value) { return 1; } } return 0; } ?>
SAMPLE SCRIPT "KNOPJES / JAVA"
En hier het voorbeeld om het PHP bestandje met "knopjes" via een javascriptje aan te sturen met je mobiel of dergelijke (met dank aan S. Zijnstra) ;-)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 <html> <head> <script language="javascript"> if(window.XMLHttpRequest) { var MyHttpRequest = new XMLHttpRequest(); } else { var MyHttpRequest = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP"); } function loadKeukenAan() { MyHttpRequest.open('POST', 'schakelen.php?kanaal=105&actie=aan&optie=0'); MyHttpRequest.send(null); } function loadKeukenUit() { MyHttpRequest.open('POST', 'schakelen.php?kanaal=105&actie=uit&optie=0'); MyHttpRequest.send(null); } </script> </head> <title>KAKU</title> <a href="javascript:void(loadKeukenAan());">Keuken Aan</a> <a href="javascript:void(loadKeukenUit());">Keuken Uit</a> </html>
Veel plezier ermee!, enige feedback is welkom!

Groeten,
Sebastiaan

Discussieforum: Klik aan Klik uit TPC-200

poging tot 'reverse engineeren' oud klikaan/klikuit protocol

29-09-2014 discussie 8


Unit: KlikAanKlikUit APA2-2300R afstandsbediening
Ontvanger: RTL-SDR Dongle (http://rtl-sdr.com)
Software: https://github.com/merbanan/rtl_433

Mijn bevindingen:

Ik heb alleen de aan/uit knoppen getest en hier een soort dump van gemaakt.Een druk op de knop verzend 5 (identieke?) frames waarvan zo'n 0 tot 40% corrupt van was, dmv van interpolatie heb ik de packets gevonden die het 'waarschijnlijk' zijn. Zie hieronder. Ik heb geen idee of ik dit enigsinds goed aanpak, suggesties en tips zijn altijd welkomDump met alle volgens mij 'correcte' packets:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1 aan [05] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2a 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101010 10000000 2 aan [00] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 1 uit [00] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 2 uit [00] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a ab 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101011 00000000
En de ongefilterde dump:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 1 aan [00] {64} 55 9a a9 a9 66 6a 96 55 00 : 01010101 10011010 10101001 10101001 01100110 01101010 10010110 01010101 00000000 [01] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2a 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101010 10000000 [02] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2a 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101010 10000000 [03] {64} aa cd 54 d4 b3 36 96 55 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110110 10010110 01010101 00000000 [04] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2a 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101010 10000000 [05] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2a 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101010 10000000 2 aan [00] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 [01] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 [02] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 [03] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 [04] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 [05] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4b 2b 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001011 00101011 00000000 1 uit [00] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 [01] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 [02] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 [03] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 [04] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 [05] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a aa 80 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101010 10000000 2 uit [00] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a ab 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101011 00000000 [01] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a ab 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101011 00000000 [02] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a ab 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101011 00000000 [03] {64} aa cd 51 a9 66 6a 95 56 00 : 10101010 11001101 01010001 10101001 01100110 01101010 10010101 01010110 00000000 [04] {65} aa cd 54 d4 b3 35 4a ab 00 : 10101010 11001101 01010100 11010100 10110011 00110101 01001010 10101011 00000000 [05] {64} aa cd 54 a9 66 6a 95 56 00 : 10101010 11001101 01010100 10101001 01100110 01101010 10010101 01010110 00000000
Inspiratie: Tweakorama: KlikAanKlikUit hacking

JBmedia WiFi Bridge / KaKu Internet Control / Logitech Hub

15-09-2014 discussie 0
Omdat het toch wel leuk en soms ook handig kan zijn om (vooral de lampen) ook vanaf je telefoon of tablet te bedienen ben ik me aan het verdiepen in de mogelijkheden met Apps en Webinterfaces.

Nu heb ik al een Harmony 1100, JBMedia LightManager Pro en diverse KaKu en Elro schakelaars.

Mijn eerste gedachte was om voor de JBMedia te gaan, aangezien mijn LightManager al helemaal ingeregeld is en dit mooi samenwerkt. Maar de uitwerking lijkt het toch niet helemaal te zijn, en 2de hands zijn ze ook niet echt te krijgen en dan is §139,- best veel geld.

De ICS-1000 van KlikAanKlikUit is wat dat betreft een stuk beter te krijgen en de Apps lijken ook net wat beter opgezet te zijn. En hoewel de nieuwprijs ongeveer gelijk is met de bridge heb ik ze 2de hands voor rond de §100,- voorbij zien komen. "Nadeel" hier is weer dat ik alle klikkies opnieuw moet leren en dus niet bestaande signalen kan aanroepen of scenes kan aansturen vanaf de app. Ook hoor je er veel negatieve dingen over aangaande resets en schakelingen in het holst van de nacht (maar dit komt natuurlijk ook voort uit de populariteit).

De Ultimate Hub is misschien nog wel de beste deal, al kan je hierin lichten niet dimmen vanuit de App, maar dit is allemaal weer in te programmeren. Misschien is het zelfs wel mogelijk om met een audio splitter de IR oogjes te delen met mijn RF Extender en dan kan ik zelfs bepaalde taken aangaande mijn HT redundant uitvoeren. Ook de prijs is met een nieuwprijs van §100,-, 2de hands is dit misschien wel nog interessanter.

Zijn er mensen met ervaring met een van de apparaten of op welke manier zouden jullie het aanpakken? Voor mij is de JBMedia oplossing op dit moment het minst interessant en neig ik naar de Ultimate Hub omdat deze in de toekomst met een eventuele harmony opvolger samen kan werken en de App toch wel mooi vormgegeven lijkt.

HomeWizard; domotica middels je smartphone

09-09-2013 discussie 3375
Sinds kort is de HomeWizard op de markt (http://homewizard.nl). Deze ondersteunt bestaande draadloze apparatuur en maakt het mogelijk om deze te bedienen vanaf je iPhone of iPad. Schakel en dim lampen vanaf je iPhone, zet andere elektronische apparatuur aan of uit en stel timers in om automatisch te schakelen. Daarnaast kan de HomeWizard temperatuur en energieverbruik weergeven op de iPhone of iPad, real-time en over een langere periode. Je kan zelfs je apparaten vanaf internet bedienen.

Een gadgetfreak als ik moest dit natuurlijk gelijk hebben maar op internet was er nog weinig over te vinden. Hier en daar een enkele review maar helaas geen meningen van gebruikers. Omdat het me allemaal zo mooi leek, heb ik de HomeWizard via internet besteld.

Omdat ik tijdens de installatie van de HomeWizard tegen een aantal problemen aanliep en omdat regelmatig de verbinding met de HomeWizard wegvalt, leek het me handig een soort gebruikersgroep te starten. Bij deze dus.
In dit topic kunnen we elkaar helpen en komen we misschien tot de conclusie dat HomeWizard helemaal niet zo handig en stabiel is als men belooft.

Ik zal zo snel mogelijk mijn bevindingen van de eerste paar dagen in een volgend bericht zetten. Wat zijn jullie ervaringen?

[KlikAan KlikUit] Mini inbouw schakelaar aansluiten

29-04-2013 discussie 23
Ik heb sinds kort een KlikAan Klikuit mini inbouw schakelaar (type AWMR-230). Mijn bedoeling is dat ik de plafondverlichting in mijn slaapkamer zowel via de wandschakelaar als via afstandsbediening kan bedienen. Ik heb alleen geen idee hoe ik de inbouw schakelaar moet aansluiten.

In de handleiding wordt gesproken over een bruine draad (fasedraad) en een zwarte draad (schakeldraad) die op correcte wijze op de inbouw schakelaar moeten worden aangesloten. Nu heb ik mijn wandschakelaar losgehaald en daarop zijn enkel 2 blauwe draden (nuldraden?) aangesloten. Verder zijn er in de wand geen draden te vinden.

Heb ik nu een inbouw schakelaar die niet geschikt is voor mijn installatie? Of heeft de installateur zich niet aan de kleurcode gehouden?

Ik heb reeds wat gezocht op het web maar vond niet meteen iets waarmee ik met vertrouwen aan de slag kan. Het feit dat ik niet thuis ben in elektriciteit maakt het ook niet makkelijker.

KAKU: Dimmen van spaarlampen d.m.v. ACM-300

03-07-2012 discussie 2
Op dit moment ben ik bezig met de tuin en heb een aantal tuinlampen gehaald.
Hierin mogen alleen spaarlampen t/m 20W.
Nu wil ik er graag spaarlampen in stoppen en deze gaan dimmen.
Hiervoor heb ik een ACM-300 gekocht van Klik aan klik uit.

Op de site van KAKU is een lampenwijzer, maar veel van die lampen zijn moeilijk te vinden of anders best duur (lees bijna 20 euro stuk, en heb er 5 nodig).

Dus de vraag is welke dimbare spaarlampen ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Dan bedoel ik met name prijs/kwaliteit/starttijd.
Tevens las ik ergens nog iets over dat lange spaarlampen het slechter doen als het koud is dan van die "tornado" lampjes, heeft iemand hier ervaring mee?
Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100


Huawei Nexus 6P Apple iPad Pro WiFi FIFA 16 Samsung Galaxy S7 Fallout 4 Apple iPhone 6C Athom Homey LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True