Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sennheiser

519 producten en 565 uitvoeringen

Datumbereik

Categorieën

AND

Onderwerpen

AND

Subforum

Topicstarter

Topicstatus

94 topics - Pagina 1 van 4

[Verzamel] HDR en tonemap

06-02 01:20 discussie 587
HDR/tonemap fotografie Inhoudsopgave HDRTonemappenTips, tutorials en trucsVoorbeelden HDR
HDR staat voor "High Dynamic Range" oftewel hoog dynamisch bereik (DR) oftewel de ratio tussen maximaal en minimaal waarneembaar licht. Praktisch betekent het dat erg donkere en erg lichte delen tegelijkertijd bestaan in 1 foto. Het menselijk oog kan maximaal 24 stops DR waarnemen. Dit kan het oog niet in 1 keer doen, door je pupil aan te passen vergroot je je DR. Zonder je pupil aan te passen kan je ongeveer 14 stops waarnemen. Met een HDR doe je in principe hetzelfde, je maakt meerdere opnames met verschillende belichtingen die je over elkaar heen legt. Een digitale camera heeft ongeveer 11 stops DR. De DR van een digitale camera wordt mede bepaald door de A/D converter, een 14-bit A/D converter heeft een theoretisch DR van 14 stops. In de praktijk wordt dit echter lang niet gehaald. HDR zorgt ervoor dat een opname uit een digitale camera het DR van het menselijk oog meer benaderd. Er zijn twee manieren om dit voor elkaar te krijgen.Pseudo HDR oftwel een HDR gemaakt uit 1 opname. Dit kan een JPG zijn, maar liever een RAW. Hoe dan ook, de kwaliteit van je foto gaat er op achteruit, je introduceert ruis in de donkere delen, er ontstaat banding en clipping. Een ander nadeel is dat je alleen subtiele effecten kan bereiken. Diepe schaduwen en en felle highlights zijn nooit op te vangen met een pseudo HDR. Voordeel is natuurlijk dat je maar 1 foto nodig hebt, een statief is dus niet noodzakelijk HDR uit verschillende opnamen. Deze methode heeft de voorkeur. Je neemt meerdere foto's met verschillende belichtingstijden en via software combineer je de opnamen. Het liefst met RAW opnamen, JPG kan ook maar bevat van zichzelf al minder informatie omdat het een "lossy" compressie methode is. Elke camera die manueel over- en onder te belichten is, is geschikt om HDR opnamen te maken.« · ^
Tonemappen

Ten eerste, tonemappen is geen HDR, het reduceert juist het DR van de foto maar bewaard het lokale contrast tussen aangrenzende pixels. Door het tonemappen lijkt of de foto een zeer groot DR heeft. In werkelijkheid is dit niet zo, het scherm waar je dit leest heeft waarschijnlijk een lager DR dan je camera waar je mee begon. Tonemappen is toe te passen op een pseudo HDR, maar natuurlijk ook op een gewone HDR. Het is dus niet noodzakelijk om een HDR te tonemappen. Het is slecht een extra bewerking. Tonemappen kan zorgen voor halo's rond donkere objecten, cartoon achtige effecten door het ontbreken van contrast en ook zeer verzadigde kleuren komen voor. Veel mensen vinden het effect mooi maar er zijn ook mensen die het uitgesproken lelijk vinden (incusief de schrijver van dit topic).

« · ^
Tips, tutorials en trucs Wikipedia over tonemappen en HDR Link naar HDRsoft, een veel gebruikt programma/plugin om HDR opnames te maken. Ook de FAQ sectie is zeer de moeite waard Pagina met zeer veel links naar tutorials/programma's/andere websites: klik Kies je belichtingsstappen niet te groot, anders mis je misschien een deel van je DR. Te klein is ook niet wenselijk, het levert alleen veel foto's op en vergroot je DR niet automatisch. Belichtingsstappen van 1 EV is meestal een goed uitgangspunt. Werk vanaf een statief. Lijkt logisch maar ik vermeld het toch maar even. Een lage ISO waarde kiezen zorgt ook voor een groter DR, kies dus altijd je native ISO waarde. De auto exposure bracketing functie is handig om te gebruiken. Kijk in je handleiding voor meer info« · ^
Voorbeelden

Voorbeeld van een pseudo HDR van Deathchant

Een sprekende foto waarin veel detail zit in de donkeren en lichte gedeeltes van de foto

Voorbeeld van een HDR van See-ming Lee

Deze foto is onmogelijk te maken uit 1 opname, HDR techniek lost dit netjes op

Voorbeeld van een tonemap bewerking van mescon

Te zien is dat het dynamische bereik eigenlijk heel klein is
« · ^


Dit topic is alleen bedoeld voor foto's, niet voor hoe en wat over HDR.

In-ear oordopjes

26-11-2015 discussie 2
Ik zoek een?
Nieuwe set in-ear oordopjes om mijn overleden Sennheiser MM70i's te vervangen. Duurzaamheid is belangrijk, want ik ben t zat om ieder jaar een setje van >¤80 weg te moeten gooien omdat de contacten los gaan zitten. Probleem is dat ik nergens meer een setje met asymetrisch koord vind.

Wat is je budget?
tot ongeveer ¤100

Heb je bepaalde voorkeuren?
Het belangrijkste is voor mij de 'J-style' kabel. Die kan ik dus nergens meer vinden. Ik vind het fijn om de oordopjes achter m'n nek langs te halen zodat ik ze kan laten hangen als ik geen muziek luister.

Daarnaast moet er een remote control / microfoon op zitten geschikt voor iPhone.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Overal. Trein, op de fiets, op kantoor, etc. Vooral op m'n iPhone maar ook op m'n macbook.

Zou een geluidskaart mij helpen

10-11-2015 discussie 4
Hallo iedereen, mijn eerste forum post

Ik zoek een
een soundcard

Mijn budget
70¤ max maar misschien ook 2dehands

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik dacht aan asus xonar of creative labs sound blaster z

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken

#ProductPrijsSubtotaal1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 0,-€ 0,-1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,501Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,-€ 44,-1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,-€ 44,-1Seasonic G-Serie 650Watt€ 104,93€ 104,931Samsung 840 EVO 250GB€ 103,46€ 103,461Cooler Master CM 690 III Closed€ 95,-€ 95,-1Asus TUF Sabertooth Z87€ 0,-€ 0,-1Intel Core i5 4670K Boxed€ 246,80€ 246,801Logitech G500€ 0,-€ 0,-1Logitech Speaker System Z623€ 134,50€ 134,501Steelseries Qck€ 9,95€ 9,951Corsair SP120 Quiet Edition, 120mm€ 15,95€ 15,951Razer Blackwidow Ultimate 2014 (Azerty)€ 139,-€ 139,-1Crucial CT102464BA160B€ 39,10€ 39,101BenQ XL2411Z Zwart€ 288,90€ 288,901Asus PCE-AC68€ 74,50€ 74,50Bekijk collectie
Importeer productenTotaal€ 1.409,59
Samen met een Sennheiser HD25-1 II + een Antlion Modmic 4.0


Dus mijn vraag hier nu even: Ik vraag mij af of een geluidskaart mij zou helpen. Eerst en vooral werkt mijn antlion modmic maar "soso" (combinatie van een asus moederbord met de modmic blijkbaar) en hiervan weet ik dat een externe geluidskaart zou helpen. Maar wat ik mij nu afvraag is of mijn sennheiser er baat bij zou hebben. Ik weet dat deze 70Ohm is maar ik heb geen idee of mijn on-board sound card van mijn Sabertooth Z87 dit ook geeft. (Ik ken eerlijk gezegd ook niet zoveel van deze termen dus wat uitleg zou geen kwaad kunnen!)

En ik zou het vooral willen gebruiken voor gaming, dit in combinatie met de sennheiser.

Dus TL;DR is 70¤ investeren in een sound card nuttig in mijn geval?

Nieuwe pads voor HD 558

25-10-2015 discussie 2
Zoals u in de titels kan lezen ben ik opzoek naar nieuwe pads voor mijn Sennheiser HD 558.

Weet iemand een goed Nederlands bedrijf die in spareparts handelt? Ik kom vooral in het buitenland terecht als ik ga zoeken.

[Accessoires] Welke sennheiser

14-10-2015 discussie 0
Hallo,

Gisteren is mijn Sennheiser CX-300II kapot gegaan (draadbreuk). Nu zit ik eraan te denken om voor de Sennheiser CX 2.00 G. Ik ben alleen benieuwd of dat de dopjes van de CX-300II ook passen op die van de CX 2.00 G. Dus als iemand dit weet, dan ben ik eeuwig dankbaar

Alvast bedankt!

P.S. Ik heb even gekeken welk forum het meest geschikt hiervoor is, ik denk zelf dat het deze is, mocht dat toch anders zijn, laat dat ook even weten!

Welke Geluidskaart?

21-09-2015 discussie 10
Ik heb pas geleden mijn desktop ingeruild voor een laptop en het eerste wat mij dwarszat is de geluidskwaliteit die dat ding levert vergeleken met mijn pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO die ik verkocht heb .

Mijn vraag, ik zoek dus een geluidskaart die via USB kan worden aangesloten.

Ik heb al een beetje rond zitten kijken, ik zal de producten die ik op het oog heb erbij voegen (Raad gerust anderen aan)

Mijn eisen:

- Minimaal 5.1 kanalen hebben
- De koptelefoon en microfoon ingangen moeten aan de voorkant/zijkant van het kastje zitten (zoiezo niet aan de achterkant)
- Hoogwaardige kwaliteit (Vergelijkbaar met mijn vorige of beter)
- Aparte volume regeling(dus wil niet dat de geluidskaart het geluid van Windows regelt) Als dit niet mogelijk is heb ik pech
- Goede Software met EQ

Dit allemaal moet i.c.m. een Logitech X-530 en een Sennheiser PC360 werken

Mijn budget ligt rond de 100,- maar dat kan variëren.

3.5mm naar bluetooth of andersom?

01-09-2015 discussie 4
Beste Tweakers,

TL;DR: apparaatje voor aansluiten BT HS Xbox One controller

Ik ben opzoek naar een apparaatje dat mijn Sennheiser MM100 BT only headset kan verbinden met een 3.5mm ingang.

Dit apparaatje zou dus een receiver & transmitter moeten zijn, als eerste pair ik de headset met het *apparaatje* en dan wordt het doorgestuurd door het *apparaatje* naar de 3.5mm ingang (en terug via BT).

Enig idee?
PS: ik hoop dat dit het juiste forum is

Xiaomi Piston 3.0 of Sennheiser CX300-II ?

03-08-2015 discussie 8
Hallo,
Ik zoek een setje in-ears.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Xiaomi Piston 3.0 en de Sennheiser CX300-II.
Natuurlijk sta ik ook open voor eventuele betere aanraders.
Mijn budget is ¤20-30.
Ik gebruik de oortjes puur voor muziek, geen films of iets dergelijks.
Ik ben opzoek naar goede geluidskwaliteit, ik heb een lichte voorkeur voor een beetje een benadrukte bass.
Graag wil ik ook een volumecontrol aan de kabel, deze moet wel met android werken.

Alvast Bedankt!
Mvg,
Oneplus1

Opzoek naar Headset/Headphone voor games. 2.0 vs 7.1/5.1

24-05-2015 discussie 19
Hallo, ik ben opzoek naar een nieuwe headset of hoofdtelefoon en na een dag op het internet te zoeken weet ik nu al helemaal niet meer wat ik moet aanschaffen.

Ik speel voornamelijk FPS shooters op de PC ( BF3/Counter-strike/ Arma 2/DayZ) en ik ben opzoek naar de beste oplossing voor audio.

Nu dacht ik dat een 7.1/5.1 dolby headset de beste oplossing zou zijn omdat ik op het moment een onboard soundcard heb, maar na wat research op het forum ben ik daar niet meer zo zeker van. Ik zag namelijk dat veel mensen een stereo headset/hoofd telefoon aanbevolen met een dolby soundcard.

Wat ik nodig heb:

Een headset of headphone die mij precies laat horen waar een tegenstander zich bevind, met goede sound quality en een mooie maar niet overdreven bass. Games zoals Battlefield 3 hebben prachtig geluid en dus zou ik daar graag wat van willen horen

Gaming Headsets/headphones:

Dolby
Tritton AX 720+ ( 7.1 virtual )
Tritton AX Pro+ ( 5.1 true )
Razer Tiamat ( 7.1 true )

Stereo
Sennheiser PC360 G4m3r
Sennheiser PC350
???
Sennheiser HD series.

losse Mic
Zalman ZM-MIC 1
???

Mijn vraag is: welke headsets/hoofd telefoon zouden jullie aanraden uit deze lijst? ( suggesties zijn ook welkom ) Werken die "dolby gaming headsets" goed ? of kan ik beter een goede stereo headset of hoofdtelefoon kopen met een losse mic en een dolby soundcard?

Werkt dolby uberhaubt op een stereo headset zoals de PC360 ?
zo ja welke soundcard zou ik dan moeten aanschaffen?
(heb op het moment een 7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec) onboard op mn motherboard.)

Nu ben ik geen audiophile maar aangezien gaming headsets en goede hoofdtelefoons toch al prijzig zijn wil ik graag het beste voor het geld dat ik kan besteden. hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.

Mijn budget: 150 - 250 euro. meer kan wel maar het moet niet te gek worden

Alvast bedankt.

Sennheiser HD 280 Pro - Meer lage tonen?

15-05-2015 discussie 3
Hallo iedereen,

Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van de sennheiser HD 280 Pro. En tot op de dag van vandaag nog erg content mee. Super heldere tonen in zowat alle bereiken maar toch ontbreekt er nog iets naar mijn mening.
Als ik muziek luister met veel lage tonen lijkt de Sennheiser nogal achterblijvend op het gebied van bass. Nu weet ik dat het bij deze headphones zo hoort door de 'flat response' maar toch vroeg ik mij af of iemand tips heeft voor het (softwarematig) verhogen van de lage tonen.

Bij voorbaat dank!

Wie gaat een Sennheiser HD800 halen?

11-03-2015 discussie 49
De Sennheiser HD800 komt/is op de markt.Als ik de paar recensies(headfi.org)mag geloven is dit bijna het audio nirvana.
Ben zelf bezitter van de HD650 samen met een behoorlijke buizenversterker.Mijn portemonnee begon te branden,maar nadat ik de retailprijs las werd het meteen een stuk minder...
$1400 is natuurlijk een klap geld.
Wie denkt erover om er eentje aan te schaffen?

Geluidskaart voor Sennheiser HD 598

14-02-2015 discussie 4
Ik zoek een?
Ik zoek mogelijk een geluidskaart voor mijn Sennheiser HD 598 koptelefoon. Ik zou graag 5.1/7.1 surround sound er uit willen halen voor het kijken van films.

Wat is je budget?
Op dit moment heb ik er niet meer dan 50 euro voor over, minder graag natuurlijk. Als ik onder de 100 euro niet echt verschil krijg is dat altijd nog een optie in de toekomst.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Volgens mij zijn Asus de beste budget geluidskaarten, maar het zelf mij weinig uitmaken welk merk als er argumenten voor zijn.

Op dit moment gebruik ik de koptelefoon via de 3.5mm jack op mijn Asus Sabertooth Z77 moederbord.
Zal ik met een geluidskaart echt fatsoenlijk 5.1/7.1 surround kunnen simuleren of zal de geluidskwaliteit merkbaar verbeteren?

Ik zal zelf te denken aan zoiets als: #ProductPrijsSubtotaal1Asus Xonar DGX€ 31,-€ 31,-Bekijk collectie
Importeer productenTotaal€ 31,-

gaming headset gezocht

10-02-2015 discussie 5
Ik zoek een?
een goede headset met ingebouwde microfoon

Wat is je budget?
ik wil denk max rond de 180-190 euro uitgeven (exclusief eventueel een asus xonar dgx erbij)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb zelf vroeger een logitech headset gehad die mij goed beviel al lijken mij sennheisers ook wel goed.
ik sta open voor suggesties

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik zal het voornamelijk gebruiken voor games, muziek en af en toe voice chat. (dus een beetje allround)

na 2 jaar lang een logitech g35 gehad te hebben die mij goed beviel is er een oorschelp afgebroken, waarna ik een logitech f540 heb gekocht. de f540 was wel "ok" en ook handig dat het wireless was maar toch vond ik de kwaliteit van het geluid net wat minder en ben daarom op zoek naar een nieuwe headset.

de headsets waar ik aan dacht waren:
- kingston hyperx cloud pricewatch: Kingston HyperX Cloud Zwart
- sennheiser pc 360 g4me pricewatch: Sennheiser PC 360 G4ME

ik sta ook nog open voor andere suggesties.

alvast bedankt,
megadoom

Nieuwe oortjes

14-01-2015 discussie 6
Ik zoek een?
Nieuw paar oortjes, sinds m'n vorige pleite zijn gegaan.

Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Nieuwe oortjes, ik had eerst Sennheiser MX 170, omdat ik nieuwe nodig had en deze waren mooi geprijst. Nu zoek ik nieuwe, liefst weer van die normale, niet van die pluggen, al zagen die Razer Hammerheads er wel kek uit.

Wat is je budget?
Niet meer dat 50 euro's

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In de auto muziek luisteren of films kijken, en in de klas niet dat gezeur van leraren aan horen.

Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik heb al een Senheiser HD 202, kan niet klagen, klinkt goed, zit goed, geen poespas er om heen. Ik gebruik em alleen niet vaak omdat ik niet zo'n ding overal mee naar moeten sleuren.
Wat nog wel een probleempje is met die MX 170, ik hoorde wel veel van de omgeving, dat mag met mn volgende paar oortjes minder zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Razer Hammerheads zien er mooi uit, ik gebruik van die pluggen niet vaak omdat ik ze vaak niet goed in krijg, maar die dubbele dingen lijken me goed te werken.
Verder heb ik niet echt veel met geluids apperatuur, zolang et goed klinkt vind ik alles best.

How to become a Producer Deel II

22-12-2014 discussie 10102
How to become a Producer Deel II Welkom bij het tweede deel van "How to become a Producer". Het eerste deel loopt al een behoorlijk tijd en had wat moeilijke momenten van overleven. Maar sinds een paar weken loopt het weer. Ik hoop dat weer vele onder jullie, jullie eigen creatie, nieuws items en problemen voorstellen / helpen met het oplossen er van. En natuurlijk de openingspost groter temaken met Faq's en uitleg.
Ik hou het nog even bescheiden kwa uitleg van alles, denk dat de meeste hier wel ervaring hebben met setups en materiaal.

Voordat we gaan beginnen wil ik mijn grootste dank toebrengen aan Pixie uit het Forum van Homerecording.be Al het uitleg in tekst is tedanken aan hem. Verder verwijs ik jullie zeker op dit forum eens te bezoeken. We zijn open en aardig en iedereen is welkom van kleine productie tot Quincy Jones achtige taferelen.
Nogmaals Pixie bedankt kerel! Je bent een held .
Wat willen we graagEr gelden wat richtlijnen voor dit topic. Hieronder wat we graag zien:Natuurlijk foto's van je DAW station / Analoge setup, dat is echter geen vereiste. Liefst zelfgemaakte foto's. Als je niet over een digicam beschikt of er aan kunt komen mag je ook gerust je specs posten, maar probeer er dan wat plaatjes bij te zoeken (van de fabrikant) om het nog interessant te houden. Post je werkwijze, met welke programma's, plugins etc. Maar hou wel legaal, dus geen request naar warez/torrents. And offcourse je nummers plaatst kan natuurlijk via je myspace. Als iemand nog een server/website weet waar je audiofiles gerust kan plaatsen edit ik dat direct hier. Als je iets wilt aanvullen in de Openingspost, gaarne. Just pm mij of post het gewoon hier.Audio versus midiVolgens mij één van de belangrijkste dingen die je moet weten alvorens te beginnen is het verschil tussen audio en midi. Vaak worden deze twee tezamen gebruikt voor het maken van muziek, maar ze zijn wel degelijk verschillend.

I. Midi

MIDI is een acroniem dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem waarmee elektronische (muziek)instrumenten real-time muzikale informatie kunnen uitwisselen. Dit betekent dus dat midi zelf geen geluid produceert. Het is een reeks boodschappen van één systeem naar een ander, met informatie zoals welke noot moet gespeeld worden (note), hoe hard ze moet klinken (velocity), met welk instrument (bank-change), enzovoorts....
Het voornaamste gebruik van midi in het homerecorden ligt dus bij het aansturen van electronische instrumenten. Dit kunnen synthesizers, geluidsmodules of samplers zijn, maar vaak kunnen dit ook Virtuele instrumenten zijn (Plugins, instrumenten die alleen uit software bestaan). Deze instrumenten zetten dan deze boodschappen om naar hoorbaar geluid. Dit hoorbare geluid is dan audio.
Een tweede gebruik van midi in het homerecording-gebeuren, is het aansturen van software door middel van midi-boodschappen. Hiermee bedoel ik niet het spelen van noten via plugins. Bij het maken van thuisopnames op computer, wordt er meestal gebruik gemaakt van zogenaamde Sequenser of DAW-software (DAW staat voor Digital Audio Workstation). Je kan deze software zien als een meersporen bandrecorder (alleen een stuk uitgebreider en gebruiksvriendlijker). Je kan hiermee dus je opnames afspelen, doorspoelen,
terugspoelen, uitwissen en er iets over opnemen, het geluidsniveau van de verschillende sporen onderling bepalen, maar ook EQ aanpassen, galm en echo erop zetten (Reverb en Delay), of allerhande van andere effecten er aan toevoegen. Al deze handelingen kan je met je muis doen, maar vaak is het handiger dit te doen met echte knoppen en schuivers. Dit gebeurt dan doorgaans met midi-controllers. Dit zijn apparaten met knoppen, schuivers, en vaak ook pianotoetsen die enkel en alleen dienen om midi-
boodschappen te versturen naar je DAW. Deze midi-boodschappen worden dan door de DAW vertaalt in de opdrachten die jijzelf aan die boodschappen hebt toegewezen (Play, stop, doorspoelen, het spoor harder of zachter zetten, enz...).
Buiten deze toepassingen zijn er nog andere toepassingen waarvoor midi gebruikt wordt, maar als basis voor de beginnende homerecorder lijkt dit me wel voldoende.
Meer info over MIDI kan je terugvinden op MIDI - Wikipedia

II. Audio

Zoals zonet al vermeld, staat audio voor het hoorbare geluid. Audio wordt op de computer meestal opgeslaan als .WAV (PC) of .AIFF (MAC) bestand, maar mogelijk ook in andere formaten (bijvoorbeeld .MP3). Het voornaamste gebruik van audio in het thuisopnemen, is het rechtstreeks opnemen van instrumenten en/of zang op de computer. Audio-bestanden kunnen bewerkt worden op allerhande manieren (afhankelijk van de gebruikte software). Ze kunnen verplaatst worden, luider of stiller gemaakt (Gain), in stukken geknipt worden, de dynamiek ervan kan verandert worden (Compression), enz...

III. Omzetten van midi naar audio

Wat als je nu een nummer helemaal in midi hebt gemaakt en je wil dit omzetten naar MP3 om te delen op het internet?
Zoals je ondertussen weet, bestaat midi enkel uit boodschappen en niet uit geluid, dus zonder module of instrument om die midi te vertalen hoor je niets.
Het is echter mogelijk met de meeste DAW-software om midi om te zetten naar audio.
De eenvoudigste manier is het gebruik van Plugins.
Zoals eerder vermeld, zijn dit virtuele instrumenten die meestal dienen ingeladen te worden in een 'host'-programma. De meeste DAW ondersteunen dit. Je hebt dus een nummer met, laat ons stellen, 4 midi sporen: drums, gitaar, bas en synth. Voor elk van deze sporen laad je nu een plugin in, en je stuurt de (midi)uitgang van elk spoor naar de respectievelijke plugin (dus het drum-spoor naar een drum-plugin, het gitaar-spoor naar een gitaar-plugin, enz....).
Afhankelijk van de gebruikte DAW-software, kan je nu het nummer naar MP3 exporteren, of de uitgangen van de plugins terug naar je DAW sturen en daar opnemen als audio-spoor, waarna je ze kan exporteren als MP3.
Als je voornamelijk met externe synthesizers en/of modules werkt, dien je de audio-uitgang van je synth/module aan te sluiten op een audio-ingang van je computer en zo de audio die uit je synth komt op te nemen op een audio-spoor.

HardwareI. Computer

Alhoewel de Mac jarenlang beschouwd werd als de enige computer die stabiel en krachtig genoeg was voor zware bewerkingen (zoals werken met audio, foto, video), zie je nu vooral de PC in gebruik wanneer je het hebt over thuisopnames. Door de snelle technologische ontwikkelingen van de laatste 10 jaar zijn de verschillen in kracht en performantie tussen de MAC en de PC verwaarloosbaar, zo niet onbestaande geworden. Er zijn voor en nadelen aan beide systemen, maar indien je PC met zorg samengesteld is en goed onderhouden wordt, moet hij zeker niet onderdoen voor de MAC.
Aangezien ik helemaal geen kaas gegeten heb van MAC en tevens de meeste nieuwe homerecorders doorgaans op PC werken, ga ik het hier dus voornamelijk over de PC hebben.
Ik ga hier ook niet te veel in detail treden over de specificaties, maar meer algemene richtlijnen geven over wat een degelijke DAW PC nodig heeft. Ik ga hierbij uit van de gedachte dat je beter zelf een PC samenbouwt, aangezien de meeste kant en klaar PC's niet gebouwd worden met een DAW in het achterhoofd en ook niet altijd werken met de betere onderdelen.

Allereerst het moederbord.
Dit is het hart van je PC, maar de keuze ervan hangt uiteraard ook af van de andere onderdelen die je erbij gaat samenbouwen.
Het best kies je een moederbord dat de meest recente generatie van processoren ondersteunt. Verder is het belangrijk dat het moederbord over voldoende uitbreidingssloten beschikt. In het begin ga je ze zeker niet allemaal nodig hebben, maar mocht je later willen uitbreiden, is het altijd beter enkele sloten ter beschikking te hebben.
Aangezien PCI-sloten een beetje aan het uitsterven zijn, koop je het best een moederbord met PCI-express sloten, aangezien dit lijkt de nieuwe standaard te worden en binnenkort waarschijnlijke alle periferie enkel nog als PCI-express kaart te verkrijgen gaat zijn.
Een tweede belangrijk punt bij de keuze van moederbord, is de chipset. Bij het samenstellen van je PC is het belangrijk te weten welke software je erbij gaat gebruiken. Het is namelijk aangetoond dat bepaalde software met bepaalde chipsets niet goed samenwerken. Voordat je je PC begint samen te stellen, ga je dus best eerst eens even kijken op de site en het forum van de fabrikant van de software die je wil gaan draaien.
Twee merken van moederbord die ik uit persoonlijke ervaring wel kan aanraden zijn ASUS en Abit.
Meer info hieromtrent kan je zeker terugvinden in het Hardware forum van Homerecording.be.

De keuze van je moederbord gaat ook mede bepaald worden door de processor die ja gaat nemen. De belangrijkste spelers die er zijn op dit gebied zijn Intel en AMD. Algemeen geldt: koop de krachtigste processor die je je kan permiteren.
De processorkracht die je nodig hebt is uiteraard afhankelijk van de werkwijze waarop je gaat werken. Een PC die enkel als midi-sequenser voor hardware gaat dienen, heeft nauwelijks processorkracht nodig. Als je daarentegen een ganse band live wil gaan opnemen, 22 sporen tegelijkertijd, en daarna dit alles nog wil gaan afmixen met compressie, reverb, en ik weet niet wat nog allemaal, heb je enorm veel processorkracht nodig. En zelfs als je enkel met midi-hardware werkt, kan je niet zeker weten of dat in de toekomst zo gaat blijven. Dus mijn raad is: hoe krachtiger hoe beter.
Een processor kleiner dan een Pentium IV 2GHz (of een AMD equivalent daarvan) is ten zeerste af te raden.

Als derde komen we dan bij het RAM-geheugen. Ook hier geldt min of meer dezelfde regel. Afhankelijk van waarvoor je DAW moet gaan dienen, heb je veel of zoveel mogelijk RAM geheugen nodig. Een minimum van 1Gb is aangeraden (aangezien Windows XP al minstens 512Mb nodig heeft om ietwat fatsoenlijk te draaien), maar indien je gaat werken met veel samples of romplers (plugins die bestaande instrumenten emuleren en hierbij gebruik maken van samples) heb je het best zo veel mogelijk RAM.
Let wel, 32-bit besturingssytemen (de gewone XP of Vista) kunnen maar met maximum 4Gb werken, 64-bit besturingsystemen met meer. Indien je dus een 32-bit besturingssysteem hebt, is het onnodig meer dan 4Gb RAM te kopen.

Vierde in de rij is de harde schijf, of beter gezegd harde schijven. Het is ten zeerste aangeraden minstens 2 harde schijven in je PC te installeren, beide met een snelheid van minstens 7200rpm. De eerste (kleinere) harde schijf moet dan dienen om je besturingssysteem, je DAW-software, en al je plugins op te installeren. De tweede (grote) harde schijf dient dan om je sample-libraries, de data van je plugins, de audio-bestanden van je opnames, je nummers, enz... op op te slaan. De voornaamste reden voor het gebruikt van 2 harde schijven ligt in het feit dat er bij het opnemen of afspelen van je nummers niet enkel de software waarmee je werkt word gelezen van je HD, maar ook de audio. Wanneer deze nu beiden op dezelfde schijf staan, kost het meer tijd om alles gelezen en geschreven te krijgen wanneer dit allemaal op één enkele schijf gebeurd. Ook hier bepaald je werkwijze ook weer de grootte van en het aantal harde schijven. Werk je alleen met midi en hardware, volstaat 1 harde schijf.
Heb je veel plugins die werken met samples of neem je grote stukken audio op, heb je best een zeer grote harde schijf als tweede schijf.

Waarbij we eindelijk bij punt 5 komen. De kast, de voeding en de koeling. Deze zijn minder belangrijk voor de performantie van je PC, maar des te belangrijker voor de kwaliteit van je opnames. Zowel de voeding als de processor (en soms ook de videokaart en de kast zelf) worden doorgaans gekoeld met ventilatoren en deze ventilatoren maken lawaai. Lawaai is echt wel het laatste dat je kan gebruiken wanneer je bent aan het opnemen of zelfs tijdens het mixen (Ruis in die opname? Hoezo? Ik heb niets gehoord!).
Gelukkig bestaan er kasten, voedingen en processor-koelers die speciaal ontworpen zijn om je PC zo stil mogelijk te maken. Één merk dat me zo onmiddelijk te binnen schiet is bijvoorbeeld Zalman. Meer info hierover vind je ongetwijfeld terug in het Hardware forum.
Over de voeding wil ik verder nog dit kwijt: zorg ervoor dat je een voldoende krachtige voeding hebt. Meer en meer periferie draait op en wordt gevoed door USB of Firewire, waardoor een minder krachtige voeding wel eens door zijn knieën zou kunnen gaan. Zorg er dus voor dat je een voeding koopt van minstens 350W, liefst meer.

II. Geluidskaart/Audio-interface

Dit is, tezamen met je PC en je DAW het hart van je studio en het meest bepalend voor de kwaliteit van je opnames.
Ook weer afhankelijk van wat je ermee wil doen, ga je hier de keuze hebben tussen simpele, relatief goedkope interfaces met een paar ingangen tot duurdere interfaces met tot tien of meer ingangen.
Één ding is hierbij het belangrijkste: de driver van de kaart/interface. Zelfs al ben je van plan gewoon enkele ideeën op te nemen heb je een kaart nodig met een ASIO-driver. Daar is geen ontkomen aan. ASIO (Audio Stream Input Output, zie Audio stream input output - Wikipedia, the free encyclopedia) is een driver-model ontwikkeld door Steinberg, dezelfde mensen die het VST-protocol ontworpen hebben. Deze driver zorgt ervoor dat de latency (vertragingen van de audio, bijvoorbeeld het tijdsverschil tussen het indrukken van een toets en het moment dat je het geluid te horen krijgt door je luidsprekers) van je systeem zo klein mogelijk blijft. Dit is vooral van belang bij het opnemen van audio en bij het werken met plugins.
Voor diegenen die niet over het geld beschikken om een degelijke interface te kopen, is er een algemene ASIO-driver te downloaden, genaamd ASIO4ALL (zie Google).
Nu komt het er dus op neer te bepalen waar je de interface voor gaat gebruiken. Algemene regel: per microfoon/instrument die/dat je tegelijkertijd wil opnemen, heb je een ingang nodig. Voor microfoons moet dat een ingang met een preamp (voorversterker) zijn, voor instrumenten een instrumenten- of lijningang (afhankelijk van het instrument). Je kan ook kiezen voor een geluidskaart zonder preamps/instrumenten-ingangen, maar dan ga je extra geld moeten spenderen aan voorversterkers en/of DI-boxen.
Werk je veel met midi, kijk je best of de interface die je kiest ook beschikt over midi-I/O (alhoewel veel midi-controllers tegenwoordig via USB werken. Je kan trouwens, mits aankoop van een speciale kabel, je Gameport omvormen tot MIDI-poort).
Eenmaal je bepaald hebt hoeveel ingangen en uitgangen je nodig hebt, is het tijd om een ander aspect van de interface te bekijken, namelijk de convertoren. De kwaliteit van de convertoren bepaald voor een groot deel de kwaliteit van je opnames (tezamen met de gebruikte microfoons en de opnameruimte). Een interface bevat doorgaans AD en DA convertoren. Convertoren zijn de electronica die verantwoordelijk is voor de omzetting van audio naar digitale gegevens (AD convertor), of van digitale gegevens terug naar audio (DA convertor). De AD convertoren bepalen zodoende mee je opnames, de DA zijn deels mee verantwoordelijk voor de kwaliteit van je eindmix.
Het best kies je voor een externe interface, doorgaans USB of Firewire. De reden hiervoor is dat interne (PCI) interfaces hun AD/DA convertoren in de Pc hebben zitten, alwaar zij storingen kunnen oppikken van de andere onderdelen van je PC en zo kunnen zorgen voor ruis.
Een budget-interface die op het forum vaak wordt aangeraden, is de Tascam US-122L. Verder heb je ook nog de interfaces van M-audio, E-MU, Edirol, Lexicon, enz...
De iets hogere klasse van interfaces heeft vaak interfaces met meer I/O en vaak betere convertoren. In deze klasse is er dan voornamelijk sprake van de merken Presonus, Focusrite, MOTU en RME. Er zijn uiteraard nog duurdere interfaces, maar deze zijn, zeker voor beginnende thuisrecorders, een beetje overkill (en doorgaans ook te duur).

III. Monitoren (Nearfield loudspeakers)

De monitoren zijn bij de opname niet zo belangrijk (tenzij bij de bepaling van je microfoon-positie), maar des te belangijker bij het afmixen.
Het belangrijkste bij monitoren is dat ze een zo accuraat mogelijk beeld geven van je mix. Dit is belangrijk om uiteindelijk een goede mix te bekomen.
Gewone luidsprekers zijn meestal artificeel gekleurd in bepaalde frequentiebereiken, omdat ze niet gebouwd zijn om muziek correct weer te geven, maar om alles 'mooier' of 'warmer' te doen klinken (hetzelfde geldt trouwens ook voor versterkers voor consumenten).
De monitoren die gebruikt worden in de homestudio kan je doorgaans onderscheiden in 2 soorten: Actieve of Passieve monitoren. Actieve monitoren hebben een ingebouwde versterker (of soms versterkers) die afgestemd is op de gebruikte luidsprekers voor een zo lineair mogelijke weergave. Deze kunnen meestal rechtstreeks op je interface aangesloten worden. Passieve monitoren hebben geen ingebouwde versterker(s) en zodoende moet je bij passieve monitoren gebruik maken van een aparte versterker.
De keuze van monitoren maak je het best door enkele CD's die je goed kent mee te nemen naar de muziekwinkel en te vragen om deze af te spelen op de verschillende beschikbare monitoren. In de budget klassen hoor je hier op het forum vaak de KRK Rokit serie voorbij komen en nog vaker de Alesis Monitor One MKII.

IV. Microfoons

Zoals eerder al vermeld zijn de microfoons tezamen met de audio-interface voor een groot deel bepalend voor de opnames.
Je hebt hierin 2 grote onderverdelingen, naargelang hun werking: Dynamische microfoons en Condensator microfoons. Deze laatste soort heeft meestal wel fantoom-voeding nodig om te kunnen werken.
Naargelang de opnamebron, ga je moeten gebruik maken van een andere microfoon. Voor de opname van een gitaar gebruik je doorgaans een andere microfoon dan voor de opname van bijvoorbeeld een basdrum en voor de opname van zang gebruik je doorgaans ook weer een andere microfoon dan voor het opnemen van een rap (alhoewel dit ook wel vaak afhangt van het soort stem).
Een goede en goedkope all-round microfoon die kan dienen voor opnames van elektrische gitaren, drums en in bepaalde gevallen zelfs stem is de Shure SM57. Het is een microfoon die gebruikt wordt op het podium zowel als in de studio, en zelfs in de professionele studios en minder dan ¤100 kost.
Voor bas en basdrum worden er hier doorgaans 2 types vermeld: de Shure Beta52A of de AKG D112.
Voor het gebruik als overhead of voor het opnemen van akoustische instrumenten passeren hier ook vaak de Oktava MK-012 condensator microfoons. Zer goede kwaliteit voor een bescheiden prijs.
Voor stem kom je hier doorgaans de duurdere microfoons tegen, en meestal zijn dit dan ook condensator microfoons (alhoewel dat voor sommige toepassingen soms een dynamische beter kan zijn). Een naam of type kan ik hier niet zo dadelijk op plakken, maar mijn collegas hier op het forum met meer microfoon-ervaring dan mezelf zijn waarschijnlijk wel bereid een klein lijstje samen te stellen met de meest aangeraden microfoon per toepassing.Shure SM57: zeer all round micro. Zou uw eerste micro moeten zijn!!!! Shure Beta57A: variatie van de SM57, goed als je meer ruimteopname wil, maar geen condensor kan gebruiken (in slechte acoustische ruimtes of livesetups bvb) Shure Beta52: een van mijn favoriete kickmics. Zeer all round (in tegenstelling tot de AKG D112 en de Senheiser E902, die vooral op bepaalde kicks en in bepaalde muziekstijlen zeer goed zijn) Shure SM81: hi end SDC's voor een zacht prijsje. Shure SM7B: Grootmembraam dynamisch mic, ideaal voor voice over en rap/punk/metal zang. Senheiser E606 en E906: zeer goede gitaarmicrofoons en ook zeer effectief bij accordeon. Senheiser MD421: die ideale tom en percussiemic Senheiser MD441: een goede tom/gitaar/percussiemic JTS NX-7: een SM57 achtige mic die iets helderder is, maar even goed. AKG C391: redelijk goede SDC's AKG C451: Zeer goede SDC's, ideale drum overhead en hi hat mics AKG C3000B: redelijk neutrale LDC, goed voor rap, donkere zang en als room mic AKG C414XLS of C414EB: zeer goede condensor onder 1000 ¤. De oude EB versie is de beste. Electovoice RE20 en RE27: zeer goede all round Large Diagram Dynamische mic: voor zeer veel tot alles bruikbaar, maar hij blinkt vooral uit als zang/rap en kickdrummic. Ook zeer bruikbaar op acoustische of electrisch bas, piano, orgel (vooral de onderkant van een leslie amp), ... Beyer Dynamic M88: zeer goede kick en bass mic Beyer Dynamic M160: betaalbare ribbon microfoon. Peluso CEMC6: zeer goede en goedkope SDC Peluso R14: redelijk betaalbare maar zeer goede ribbon microfoon: Ideaal voor piano, strijker en houtblazers bij close mic'ing, ... Rode NT1A en NT2A: goede brighte condensors voor hun prijs. Audio Techica AT4040: de beste goedkope condensor voor mij. Audio Techinca AT4047, 4050, 4060: zeer goede betaalbare quasi hi end condensors. Oktava MK012: zeer goede SDC'sOh ja, en voor de duidelijkheid:
SDC => Small Diaphragm Condensor
LDC => Large Diaphragm Condensor

SoftwareI. Besturingssyteem

Zoals ik hierboven al vermeld heb, heb ik geen kaas gegeten van MAC, dus ga ik het hier voornamelijk over Windows hebben (er bestaat ondertussen ook al audio software voor Linux, maar dit staat nog maar in zijn kinderschoenen en is nog niet wijdverspreid in het gebruik).
Alhoewel de nieuwe computers tegenwoordig met Windows Vista worden geleverd, wordt voorlopig toch nog beter gebruik gemaakt Windows XP. De belangrijkste reden daarvoor is dat Vista vrij nieuw is en er dus ook onvermijdelijk driver-problemen gaan zijn. Verder vraagt Vista weer net dat klein beejte meer van je systeem (vooral van je RAM geheugen) dan XP.
Met het oog op het gebruiken van zoveel mogelijk RAM, zou je kunnen kiezen voor een 64-bit versie van XP, maar de 32-bit versie voldoet meestal.
Voor een DAW maakt het niet uit of je gebruik maakt van de Home versie of de Professional versie, beiden voldoen.
Voor de installatie en tuning van XP voor een DAW ga je het best even langs op MusicXP.net - Tuning Windows XP for Audio/Music Applications.
Ter afsluiting nog even dit: de PC die je gebruikt voor de installatie van je DAW, gebruik je het best ook voor niets anders. DAW software heeft vaak veel resources nodig (geen idee hoe ik dit in het Nederlands moet zeggen), dus hoe minder andere software er tegelijkertijd draait, hoe beter voor je DAW. Ook dingen als een firewall en vooral een virusscanner heb je beter niet op je PC draaien.
Ikzelf heb tevens ook alle hardware die ik niet nodig heb om muziek te maken uitgeschakeld zodat alle beschikbaar vermogen kan gebruikt worden voor mijn DAW.

II. DAW-software

Ook hier bepaald de manier waarop je muziek gaat maken voornamelijk met welke DAW-software je het best werkt.
De voornaamste spelers op het gebied van DAW-software voor PC zijn Steinberg (Cubase en Nuendo), Ableton (Ableton Live), Digidesign (Protools LE en M-powered) en Cakewalk (Sonar).
Verder zijn er nog enkele kleinere bedrijven die daarom niet minder goed zijn (bijvoorbeeld upcoming star Reaper) en zelfs enkele gratis DAW-applicaties.
De belangrijkste bedrijven voor Mac zijn dezelfde Steinberg en Apple zelf (met Logic).
Zowel Logic, Cubase, Sonar en Protools zijn voorbeelden van software voornamelijk gebruikt voor traditionele opnames en werken met midi, alhoewel het midigedeelte van Protools naar het schijnt toch wat minder goed geïmplementeerd is dan bij de andere drie. Al deze pakketten worden geleverd met een aantal plugins en bieden doorgaans een totaalpakket, toch zeker voor de beginner.
Ook bij Ableton Live worden er plugins meegeleverd en ook dit is een totaalpakket waarmee je zowel met audio als met midi kan werken. De manier van werken is hier evenwel lichtjes veschillend dan die van de voornoemde pakketten en Live is vooral gericht op het maken van loop-gebaseerde muziek.
Al deze pakketten ondersteunen plugins (Cubase, Sonar en Live ondersteunen VST, Logic AU en Protools TDM als ik me niet vergis).
Menig beginner zet zijn eerste stappen met pakketten als FL Studio, Magix Music Studio of Adobe Audition, maar wanneer men meer dieper graaft in deze pakketten stoot men al snel op hun beperkingen, waarna men uiteindelijk toch zal moeten overstappen op één van de grotere pakketten (en bijgevolg deze van voorafaan zal moeten aanleren).
Veel audio-interfaces worden tegenwoordig met light-versies geleverd van de grotere pakketten en deze lijken mij ideaal voor beginnende homerecorders. Wanneer je dan op de beperkingen van je huidige versie stoot, kan je upgraden naar de grotere broer zonder dat je een heel nieuw pakket moet aanleren.

III. Plugins

Alhoewel de meeste DAW-pakketten meestal met plugins geleverd worden, kan het toch zijn dat net dat instrument of dat effect dat je nodig hebt er nu toch toevallig niet bij zit.
Gelukkig zijn er hopen plugin-ontwikkelaars die trachten in al onze muziekale noden te voorzien.
Plugins kan je ruwweg onderverdelen in 3 kategorieën: Instrumenten, effecten en midi-plugins.
Deze laatste kategorie ga ik hier niet behandelen, omdat midi-plugins dun gezaaid zijn en niet vaak gebruikt worden.
Instrumenten kan je doorgaans ook onderverdelen in 3 soorten: Emulaties (dit zijn meestal hardware klassiekers nagemaakt in software), Romplers (worden meestal gebruikt voor het emuleren van akoustische instrumenten, omdat deze moeilijk na te maken zijn zonder samples) en dan wat ik noem 'speciallekes', originele instrumenten die volledig in software bestaan en geen hardware evenknie hebben.
Dezelfde onderverdeling kan je eigenlijk ook terugvinden bij de effecten.
Buiten de gevestigde waarden in plugin-land (met plugins die geld kosten), zijn er ook een hele hoop ontwikkelaars die plugins ontwikkelen als hobby en deze ook gratis beschikbaar stellen.
Een mooie database met plugins (zowel betalende als gratis) en ook hosts kan je terugvinden op KVR: Virtual Instruments, Virtual Effects, VST Plugins, Audio Units (AU), DirectX (DX), Universal Binary Compatibility - Audio Plugin News, Reviews and Community .
En dan als afsluiting nog een goede tip:
Computer Music is een Engels tijdschrift dat beschikbaar is bij de betere dagbladhandelaar in België en Nederland. Buiten reviews van de allernieuwste hard- en software, interviews met artiesten en tutorials allerhande, komt dit tijdschrift ook maandelijks met een DVD met daarop hopen samples, demo-software, en een hoop gratis software, waaronder maar liefst 2 gratis DAW pakketten en een hoop gratis plugins. Ideaal voor de beginneling die alles eens wil uitproberen alvorens zijn spaarpot leeg te maken.
Vorige delen en gerealiteerde topic's
Deel I , die gestart is door Chiron op 26oktober 2002!
How to Become a DJ om dit toch vaak samen gaat met producen van muziek.
Handige links/Update's
Homerecording.be De enige echte fatsoenlijke site over homerecording in het Nederlands. Veel profesionele uitleg te vinden
HumanBeatbox.com Hier vind alles over Beatboxen, opnamen technieken en testen van verschillende producten.

Maar ik wens iedereen een fijne tijd in dit topic. Gentlemens... start your producing!

Sennheiser RS 180 hulp

05-12-2014 discussie 1
Beste tweakersss,

Ik ben op zoek naar iemand die mij iets meer kan vertellen over de Sennheiser RS 180. Ik heb wat reviews bekeken en iets blijft voor mij onduidelijk.
Er wordt een audioapparaat verbonden met het dockingstation, die vervolgens draadloos verbonden is met de koptelefoon. Of klopt dit niet? Want dat zou betekenen dat ik bijvoorbeeld mijn telefoon altijd bedraad verbonden moet zijn met dockingstation. En dat ik mijn koptelefoon in combinatie met mijn telefoon niet kan gebruiken op de fiets of in de auto. Ik snap dit dus niet. Zou iemand mijn alstublieft willen uitleggen hoe het echt zit?

-Tim

Vraag over mijn Sennheiser HD 515 headphones

01-07-2014 discussie 3
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van Sennheiser HD 515 headphones. De jackplug die hier aan zit is 6,35 en past dus niet in de meeste alledaagse apparaten. Ik heb een aantal koppelstukken die dat om kunnen zetten maar het blijft onhandig. Mijn vraag is denk ik een vrij simpele, is het mogelijk om de 6,35 plug eraf te halen en een 3,5 erop te solderen? Gebeurt er dan iets met de kwaliteit van het geluid?

Mic Sennheiser PC G4ME 360 headset klinkt dof

24-02-2014 discussie 3
Hallo,

gisteren heb ik een Sennheiser PC 360 headset gekocht ter vervanging van mijn goedkope Logitech usb-setje (met dus een ingebouwde geluidskaart-adapter). Een hele vooruitgang wat betreft geluidskwaliteit!

Echter, van mijn vrienden op teamspeak kreeg ik te horen dat ik nogal "dof" klink. Alsof er een stel theedoeken voor zitten. Een andere vriend op teamspeak heeft namelijk ook de Sennheiser PC 360 en die klinkt gewoon helder.

Natuurlijk kan het verschil zitten in mijn geluidskaart. Ik gebruik nu gewoon de onboard Realtek op mijn Asrock P67 Pro mobo. Maar die vriend van mij gebruikt ook een onboard (weet niet welk type). Ik heb wat betreft instellingen nog niet veel gewijzigd; ik heb het volume van 8 naar 50 gezet en de boost op +10dB omdat ik nogal zacht klonk. Maar voor het wijzigen van deze instellingen klonk ik ook al dof.

Heeft iemand een suggestie waar het aan zou kunnen liggen? Ik hoop iig niet dat het een hardware probleem is.. Kan ik dit op een bepaalde manier uitsluiten?

Bvd dank voor de hulp.

Razer vs. Sennheiser vs. Steelseries (vergelijking)

11-02-2014 discussie 4
Een aantal weken geleden was ik in de markt om een nieuwe headset te kopen voor bij mijn laptop. Met mijn budget richtte ik me op de headsets van rond de 70 euro en kwam er snel achter dat er véél aanbod was. Na wat onderzoek te hebben gedaan online kwam ik uiteindelijk uit bij de gaming headphones van Razer en Steelseries, met daarnaast nog een dedicated headphone van Sennheiser. Deze laatste omdat er op elk forum wel iemand was die een goede koptelefoon + losse microfoon aanraadde.

Omdat ik met de (video)reviews op verschillende sites niet tot een duidelijke conclusie kon komen heb ik ze alle drie in huis gehaald om ze zelf te testen! Deze vergelijking schrijf ik dan ook naar aanleiding van mijn bevindingen.



Specificatie tabel


De headsets zijn alle drie over-ear headphones met een gesloten ontwerp, waardoor geluid van/naar buiten geïsoleerd wordt. Ik heb de headphones getest op een MSI GE70 laptop met Creative X-Fi Surround 5.1 geluidskaart. Voor de game audio heb ik Battlefield 4 gebruikt, muziek kwaliteit tests met mainsteam muziek (320 kbps mp3).


Razer Kraken Pro (Black)
Als een Razer fan, wilde ik echt van deze headset gaan houden. Qua design wint deze headset het naar mijn mening dan ook makkelijk van de andere twee. De solide uitziende zwarte headset met subtiele fel groene Razer tinten ziet er heel cool uit. De headset wordt daarnaast gepromoot als de meest comfortabele headset ooit, gemaakt door en voor de expert gamer.



Comfort
Comfort van een headset hangt echter heel erg af van het hoofd waarop deze wordt gedragen en dat viel in mijn geval, met deze headset, wat tegen. Omdat de oorkussens niet helemaal om mijn oren pasten zaten mijn oren een beetje ongemakkelijk in de headset. Ondanks dat is de headset wel echt comfortabel dankzij de dikke oorkussens en de zachte hoofdband!

Audio
Voordat ik het geluid van de Kraken Pro te horen kreeg was ik al wel blootgesteld aan het geluid van Sennheiser’s HD 439. Dit zorgde dan ook voor een flinke tegenvaller. Out of the box klinkt de Razer Kraken Pro namelijk heel matig wat betreft de midden en hoge tonen, ze klinken gedempt, vooral bij het luisteren van dynamische muziek. De bas tonen zijn daarentegen wel goed aanwezig, hip-hop en andere bass-heavy muziek klinkt heel vet. Gelukkig merk je tijdens het gamen veel minder van de ‘gedempte’ hoge tonen en na enige tijd spelen stoor je je dan ook niet meer aan het feit dat je audio misschien beter had kunnen zijn. Explosies klinken heel goed en de positie van medespelers is ook prima te voorspellen.

Microfoon
De microfoon kwaliteit heb ik zelf niet getest, maar deze blijkt prima uitgaande van bestaande reviews. Het kunnen inschuiven van de microfoon werkt wel heel goed. In tegenstelling tot veel andere headsets kun je deze echt weg stoppen als je hem niet gebruikt. Hierdoor kun je met de Kraken Pro ook gewoon de straat op zonder dat je voor lul staat met je microfoon. De gecombineerde audio-mic 3.5mm jack wordt bij de Kraken Pro gesplit door middel van de verleng kabel, wat als een ongemak voor laptop gebruikers kan worden gezien.

Razer Surround
Per (on)geluk kwam ik in de gratis Razer Surround software een menu tegen waarin je je headset kon selecteren. Uiteraard staan hier alleen Razer modellen in, dus ik selecteerde de Razer Kraken Pro, waarvoor de audio instellingen dan geoptimaliseerd zouden worden. Deze instelling leidde tot een wereld van verschil bij het luisteren van muziek! Ineens waren de hoge tonen helderder, meer aanwezig, waardoor veel nummers een stuk aangenamer werden om naar te luisteren. Highly recommended, dit stukje software!

Ondanks dat ik de Razer Kraken Pro nog steeds een hele vette headset vindt, is mijn keuze er toch aan voorbij gegaan. Hierin speelt het persoonlijke comfort een grote rol, maar ook de audio kwaliteit voor het luisteren van muziek. Ik luister zelf naar veel verschillende muziek genres, waaronder ook klassiek, jazz en oldies, waar deze gaming-headset gewoon niet voor is gemaakt.

Conclusie
In combinatie met de Razer Surround software is de Razer Kraken Pro een heel goede gaming-headset die ook voldoet voor de meeste mainstream muziek. Voor muziekliefhebbers die zoeken naar iets meer audiokwaliteit tijdens het gamen zijn er echter betere opties..


Sennheiser HD 439
De Sennheiser HD 439 is de non-headset optie, dit is een koptelefoon zonder ingebouwde microfoon. Voor de communicatie met andere gamers zou de koptelefoon gecombineerd kunnen worden met een microfoon op een standaard of een clip-on microfoon.



Comfort
Het design van de koptelefoon is niet bepaald om over naar huis te schrijven (meningen verschillen). Het is in lijn met de HD 4xx serie van Sennheiser, wat leidt tot een vrij minimalistisch ontwerp met de nadruk op onopvallendheid. In tegenstelling tot de andere twee headsets zijn de oorkussens van de HD 439 bekleed met stof. Dit stelde ik zelf zeer op prijs, want dit voelt niet alleen lekkerder om je oren, maar dit ademt ook een stuk beter! De koptelefoon is net als de Kraken Pro uitschuifbaar en heeft een uitstekende pasvorm dankzij de roterende en kantelende speakers. Comfort is dan ook het sterkste punt van deze koptelefoon.

Audio
Een ander sterk punt van de HD 439 is de audio kwaliteit. Hij wordt geprezen op Head-Fi.org als zijnde de meest veelzijdige budget koptelefoon, met een “flat response” en “great sound quality”. Tijdens het luisteren naar muziek wordt het wel echt duidelijk waar Sennheiser goed in is; koptelefoons maken voor de muziekliefhebber. Heldere geluidsweergave en aanwezigheid van zowel een stevige (geen harde) bas, gebalanceerde midden tonen en precieze hoge tonen tijdens het luisteren van elk muziek genre. De bass-head zal niet heel erg onder de indruk zijn van deze koptelefoon, maar voor mensen met een oor voor detail in muziek (en een goede audio source) is dit een geweldige koptelefoon. Gaming is dan weer een afdeling waar de koptelefoon niet voor ontworpen is. Audio in-game klinkt heel helder, maar de gebalanceerde audio kwaliteit komt niet écht naar voren in bijvoorbeeld Battlefield 4, waar gunfire en omgevingsgeluid centraal staat.

Microfoon
Mocht je tijdens gebruik van de HD 439 ook willen kunnen communiceren met andere mensen dan zal je hierbij een losse microfoon moeten aanschaffen. De optie die ik beoogde was dan ook de Zalman ZM-MIC 1, die als clip-on microfoon wordt gebruikt. De extra moeite en losse kabels van een losse microfoon waren voor mij echter een dealbreaker in combinatie met laptop gebruik. Ik kan me voorstellen dat het met een desktop pc minder gedoe is, maar in mijn geval viel dan ook de Sennheiser (ondanks geweldig comfort en geluid) af.

Conclusie
De Sennheiser HD 439 is een awesome koptelefoon voor de muziekliefhebber. De combinatie van goede audio kwaliteit en comfort leider ertoe dat de koptelefoon weinig concurrentie heeft van andere modellen rond deze prijsrange. Wie beter wil zal echt meer moeten gaan betalen. Voor de gamer die veel communiceert met anderen is een model met ingebouwde microfoon wellicht een betere keuze.


Steelseries Siberia v2
De Steelseries Siberia v2 wordt in de gaming wereld geprezen om zijn kwaliteit, de headset is dan ook verkrijgbaar in veel verschillende kleuren en special editions. De speciale feature van dit model, net als zijn voorganger, is de flexibele hoofdband die zich aanpast aan de gebruiker. Het ontwerp is minder flashy dan dat van de Kraken Pro, maar straalt nog steeds luxe uit.



Comfort
Dankzij de grote oorkussens en de flexibele hoofdband zit de headset meteen comfortabel op de meeste hoofden. Vergeleken met de andere twee modellen heeft deze de meeste ruimte voor je oren, waardoor je er nooit ongemakken aan zult ervaren. Wat wel opvalt is dat de Siberia v2, dankzij de metalen structuur, aardig wat druk uitoefent op je hoofd. Hierdoor zit de headset stevig op je hoofd, maar kan hij over langere tijd ongemakkelijk strak gaan aanvoelen. Gelukkig zeggen mensen met wat meer ervaring dat dit uiteindelijk minder wordt.

Audio
De Siberia v2 heeft me positief verrast met zijn audio kwaliteit. Out of the box klinkt de muziek heel goed voor een gaming headset en komt dan ook een stuk beter uit de test dan de Kraken Pro (zonder Razer Surround). De bas is sterk vertegenwoordigd, zelfs tot de lagere frequenties, en hoge tonen klinken ook vrij helder. De midden tonen komen iets minder naar voren maar zijn prima voor de meeste mainstream muziek. Vergeleken met de HD 439 is deze headset natuurlijk een stuk minder sterk, maar in games komt hij wel beter tot zijn recht. De sterke bas zorgt voor een intense beleving in Battlefield 4 met daarnaast de precisie in hoge tonen voor het lokaliseren van tegenstanders. Ook stemmen van andere spelers zijn helder tussen al het geweld door. Dit is dan ook waar de Siberia v2 voor ontworpen is; een intense game ervaring creëren terwijl je tegelijk met je team/vrienden in contact blijft.

Microfoon
De microfoon in de Siberia v2 is ingebouwd in de linker speaker en kan worden uitgeschoven door eraan te trekken. De ontvanger zit net als bij de Kraken Pro aan een flexibel ijzeren verlengstuk waardoor de microfoon in elke gewenste houding gebogen kan worden. De kwaliteit was prima.

Conclusie
De Steelseries Siberia v2 is een geweldige gaming headset, die ook nog voldoende presteert tijdens het luisteren van muziek. De headset is tevens ook verkrijgbaar met USB aansluiting maar deze is ,net als veel kleur uitvoeringen, duurder dan de standaard witte versie. Een goede keus voor de gamer die regelmatig zijn microfoon tevoorschijn moet halen!


Personal note
Mijn keuze is uiteindelijk op deze laatste headset gevallen. Het gemak van een ingebouwde microfoon en de prima audio kwaliteit maakt dit voor mij een winnaar, ondanks dat de HD 439 wint betreft comfort en muziek luisteren. Heel even heb ik zelfs getwijfeld of ik de laatst genoemden niet allebei moest houden.
Er zijn natuurlijk meer (ook goede) alternatieven rond dit prijspunt, maar de keus komt uiteindelijk vooral neer op persoonlijk factoren; comfort, gebruik en design. Hier kan geen enkele review of vergelijking de beste keus in geven.

Bedankt voor het lezen!


TL;DR Gaming headset: Siberia v2 > HD 439 > Kraken Pro

Zoemend geluid door mic.

27-01-2014 discussie 6
Ik zit met het volgende probleem.

Als ik VoiP gebruik horen andere mensen rare geluiden. Variërend van "Zoem-toon" tot het geluid dat lijkt op een ketting zaag.

Nu dacht ik eerder dat dit lag aan het feit dat mijn pc niet geaard was. [Heb ik gedaan hielp niet.]
Vervolgens dacht ik dat het de bekabeling van mijn versterker oid was. [Is het ook niet want deze is reeds niet meer aangesloten en de geluiden blijven.]

Merkwaardige is ook dat als ik bijv: op Skype zit degene aan de andere kant duidelijk kan horen of ik bijv:
in het loading-screen van WoW zit want dan is het geluid zo goed als weg maar zo snel als ik weer in game kom is het geluid er weer.

( Ik los het "deels" op door heel hard in mijn mic te blazen waardoor skype het geluid reduceert en degene aan de andere kant er minder last van heeft maar dat is maar voor 15 minute max, dus geen permanente oplossing. )

Als ik een testcall doe in Skype hoor ik het geluid ook, al helpt het wel als ik mijn mic handmatig uitzet maar dat helpt niet voor 100%.

Ik heb een Sennheiser PC350 van 3~4 jaar oud aangesloten op ASUS Xonar DX Audio Device.

Laatste oplossing die ik kan bedenken is de kabel van mijn headset vervangen maar dat wil ik alleen als last resort aangezien ik momenteel geen geld heb om een eventuele nieuwe te kopen.

Iemand nog enig idee wat dit geluid kan zijn? En hoe ik dit eventueel kan verhelpen?


PS. heb zelf nooit ergens last van het is alleen dat andere mensen hierover klagen, geluid in de headset zelf is nog steeds net zo goed als aantal jaar geleden.

Vervanging oordopjes cx 870

17-01-2014 discussie 2
Ik heb al een jaartje of twee Sennheiser CX 870 oordopjes en ben daar zeer tevreden over. Nu is laatst het onvermijdelijke gebeurd. Ik ben een van de twee oordopjes kwijt. Weet iemand waar ik de vervangers kan vinden? Op de website van Sennheiser zelf staan wel vervangende oordopjes, maar daar staat de CX 870 niet tussen.

Sennheiser HD201 VS HD202

21-12-2013 discussie 1
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe koptelefoon. Als oordopjes gebruik ik Apple Earpods, maar voor langdurig muziek luisteren (thuis) ben ik op zoek naar een koptelefoon die minder dan 35 euro kost.

Ik heb nu twee modellen gevonden: de HD201 en de HD202. De HD202 is nieuwer maar op sommige sites staat dat de 201 beter is. De 202 heeft dan wel weer meer bass. En dan is er ook nog de HD202 II. Wat is eigenlijk het verschil tussen de 202 en de 202 II?

Ik luister heel veel soorten muziek.

Aangezien al die sites weer een andere koptelefoon beter vinden, vraag ik jullie advies, welke van deze twee is overall beter? Of is er in dit prijssegment nog een betere keuze?

Alvast bedankt.

[Headset] Steelseries Siberia v2 vs. Sennheiser PC 320 G4ME

13-11-2013 discussie 5
M'n vriendin is bijna jarig en ze wil graag een headset voor haar verjaardag. Er word eigenlijk alleen mee gegamed, dus vandaar dat ik ook echt op zoek ben naar een game-headset.

Er zijn twee interessante headsets die ik tegengekomen ben, de pricewatch: Steelseries Siberia V2 Wit en de pricewatch: Sennheiser PC 320 G4ME. Er zit ietwat verschil in de prijs, maar ik verder kon ik weinig interessants vinden in dit segment. De eisen zijn; microfoon, 3.5mm jacks, comfortabel en ook weer niet te duur. De Siberia vind ik eigenlijk al duur genoeg, dus andere suggesties moeten niet duurder zijn dan 70 euro.

Maar goed, deze twee dus, lijken me erg goede kandidaten. Heeft iemand ervaring met deze headsets en is er een vergelijking te maken tussen de twee? Sennheiser heeft me eigenlijk nog nooit telleurgesteld en ik verwacht eigenlijk ook dat de PC 320 beter zou moeten klinken dan de Siberia. Het enige wat me een beetje verbaast, is dat er weinig te vinden is qua specs over de PC 320. Alle pro's en cons...

Sennheiser PC 320 GAME
x Speakers: 15Hz/23KHz frequency response, 32 Ohms impedance, 113dB sound pressure
x Mic.: 2k Ohm impedance, 70Hz/15KHz frequency response, sensitivity of -38dBV/PA.
+ Grote oorschelpen
+ Volume instellen in oorschelp
+ Mic mute als je hem omhoog doet
+ Betere geluidskwaliteit (?)
+ Noise cancelling microfoon
- Misschien minder comfortabel (?)
- Open design

Steelseries Siberia v2
x Speakers: 18Hz/28KHz frequency response, 32 Ohm impedance
x Mic.: 50Hz/16KHz, -38 dB sensitivity uni-directional
+ Comfortabel
+ Staat echt bekend als gamersheadset (?)
- Mindere geluidskwaliteit (?)
- Geen geweldige bouwkwaliteit

Wat denken jullie ervan? Of zijn er nog interessante alternatieven?

HD555 of HD595

03-11-2013 discussie 15
Ik heb net de Asus Xonar Essence STX besteld en nu wil ik er natuurlijk een koptelefoon bij kopen die daar eer aan doet. Ik zit nu te twijfelen tussen de Sennheiser HD 595 en de HD 555. Het verschil is dus ongeveer 25 euro. Heeft iemand nog iedeën of is er misschien een heel ander merk/model dat ik zou kunnen overwegen?

Draadloze koptelefoon

22-09-2013 discussie 2
Ik wil een draadloze koptelefoon aanschaffen. Van oudsher kon je dan terecht bij Sennheiser of Bose. Mijn budget is ongeveer ¤ 250,00.

De koptelefoon wordt alleen gebruikt voor audiodoeleinden, aangesloten op mijn versterker dus. De muziek moet vooral mooi, ruimtelijk klinken, en mijn omgeving niet tot last zijn. Daarnaast moet deze lekker zitten, zacht.

Heeft iemand ervaringen met een speciaal type? Graag advies. Ik vind op het internet ook nergens onafhankelijke tests. Als iemand die wel weet te vinden, graag de link opgeven.
dank en groet!
Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100


Huawei Nexus 6P Apple iPad Pro WiFi FIFA 16 Samsung Galaxy S7 Fallout 4 Apple iPhone 6C Athom Homey LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True