Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 7.362 •
Bron: Wine HQ

Wine logoEr is met versienummer 1.5.27 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api. De software maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op onder andere Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen, in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 19.796 titels, 92 meer dan ten tijde van versie 1.5.26. Hieronder is te vinden wat er in deze release allemaal is veranderd en verbeterd.

What's new in this release:
  • System tray support in the Mac driver.
  • Various C runtime improvements.
  • Large icons for built-in applications.
Bugs fixed in 1.5.27 (total 34):
  • SlingPlayer 2.x fails when connecting
  • SpongeBob SquarePants: Diner Dash 2 - some icons are garbled
  • MSXML Parser corrupts line breaks
  • SimCity 3000 Unlimited crashes when loading
  • PopCap games installer hangs before showing the license agreement
  • "register with eBay" link in eBay Turbo Lister 9's help file doesn't do anything
  • IXMLHTTPRequest basic authentication doesn't work
  • Cygwin's wget.exe can't download files
  • SlingPlayer 1.5 UI falls apart when streaming
  • Serious Sam HD TSE: low performance
  • QQ International 1.1 doesn't install properly
  • Age of Empires II freezes when disconnecting from a multiplayer room/game using native DirectPlay DLL
  • Metacell demo refuses to run
  • SlingPlayer 1.3 crashes when streaming
  • PS3 gamepad analog sticks problem
  • Call of Cthulhu: DCoTE doesn't run
  • Sony PC Companion 2.10 crashes at the welcome screen
  • RPG Maker games crash - "Failed to load archive."
  • Crash in SlingPlayer 2's help file
  • Visual Studio 2010 (10.0) Express Edition web installer crashes due to winhttp reporting available chunk size > 32 KiB (heap corruption)
  • ARM port of "WabbitEMU" wants KERNEL32.dll.RtlLookupFunctionEntry
  • Nimbus crashes on the level selection screen (needs msvcp90.dll.?_Getcat@?$time_put@DV?$ostreambuf_iterator@DU?$char_traits@D@std@@@std@@@std@@SAIPAPBVfacet@locale@2@PBV42@@Z)
  • Naver LINE doesn't work with builtin msvcr90
  • DVDFab HD Decrypter fails to start with builtin msvcr90
  • Wine crashes if printing images
  • Visual Studio 2008 (9.0) Express Edition cannot compile with builtin msvcr90
  • Icebreakers demo: image missing in the launcher
  • Excel 2007 crash text to columns
  • sprintf doesn't respect _set_output_format for E format
  • Torchlight 2 does not start with builtin msvcr90
  • advapi32 OpenServiceW on non-existing service causes crash in SERV_OpenServiceW() if 'service' debug channel is used
  • Brothers Keeper program, after editing, you cannot stop the program.
  • Torchlight 2 hangs on menu with builtin msvcr90
  • Cygwin wants ntdll.dll.RtlConvertToAutoInheritSecurityObject

Internet Explorer 8 d.m.v. Wine op Ubuntu (620 pix)

Reacties (16)

Tof dat men (nou ja, Ken Thomases) zo hard aan de weg timmert aan een X11-loze OS X-versie. Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Als WineMac straks ook .apps gaat genereren, hebben we al die wrappertools tenminste niet meer nodig. :)
Met een virtuele W8 i.c.m. VM Ware Fusion onder OS X lukt dat ook allemaal wel en verder is er nog WinOnX.
:+
Ik gebruik wine uit macports.
Meestal met een scriptje omdat de mac versie geen icoontjes aanmaakt:
$ cat foobar
#!/bin/sh
wine .wine/drive_c/Program\ Files/foobar2000/foobar2000.exe
$

Je kan ook zelf een icoontje maken in de dock zoals hieronder bechreven:
www.davidbaumgold.com/tutorials/wine-mac/
Omdat er nog veel te veel platformafhankelijk wordt ontwikkelt. Ik snap echt niet waarom programmeurs nog steeds kiezen voor platformafhankelijkheid. Dat is toch eigenlijk niet meer nodig? (behalve voor systeemsoftware, drivers etc.)
Platformonafhankelijkheid is lastig te maken. Er moet dan een abstractielaag tussen het platform en de geschreven software zitten. Een perfect voorbeeld hiervan is Java. Er is dan een Java VM tussen het OS en het java programma waardoor je maar 1 versie hoeft te schrijven van een programma. Helaas zorgt deze omweg ervoor dat een programma veel trager is door de hoeveelheid conversies die realtime uitgevoerd worden. Deze inlevering van snelheid maakt een platform onafhankelijk programma een slechte keuze voor games en andere resource intensieve programma's. Daarom wordt er voor gekozen dan maar toch een platform afhankelijk programma te schrijven.
Grappig genoeg kan je platform onafhankelijk schrijven, indien je compiler deftig ertoe voorzien is. Kijk naar freePascal ( en Lazarus )...

http://www.freepascal.org/
Free Pascal (aka FPK Pascal) is a 32 and 64 bit professional Pascal compiler. It can target multiple processor architectures: Intel x86, AMD64/x86-64, PowerPC, PowerPC64, SPARC, and ARM. Supported operating systems include Linux, FreeBSD, Haiku, Mac OS X/iOS/Darwin, DOS, Win32, Win64, WinCE, OS/2, MorphOS, Nintendo GBA, Nintendo DS, and Nintendo Wii. Additionally, JVM, MIPS (big and little endian variants) and Motorola 68k architecture targets are available in the development versions.
In principe kan elke hogere programmeertaal dat. C is oorspronkelijk zelfs ontwikkeld met platformonafhankelijkheid (1 woord zonder spa ties a.u.b.!) in gedachten. Dat dat later anders is uitgepakt (vooral API calls maar ook gewoon verschillen in bibliotheken) is spijtig. Bij Free Pascal zulen de verschillen tussen de platforms kleiner of afwezig zijn omdat de taal wat zuiverder gehouden wordt en niet door Jan en alleman geforkt of ge-herimplementeerd wordt.

@hieronder: binary-platformonafhankelijk is mooi maar ook niet zaligmakend. Je hebt dan een "binary" die net zoals bij bijvoorbeeld GWBASIC-achtige talen uit de oude doos uit tokens bestaat. Nou heeft men ooit wel eens gerommeld met een processor die deze in microcode kon verwerken, maar dat viel kennelijk toch tegen. Dergelijke programma's zullen nooit zo efficiŽnt werken als gecompileerde native binaries. Alleen bij voldoende overkill aan processorcapaciteit schiet je daar wat mee op.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 31 maart 2013 15:56]

Vergeleken met het asm van die tijd was C enorm high-level en platform onafhankelijk.

Maar tijden veranderen, t.o.v. van de huidige high-level languages is C best low-level en in de praktijk helemaal niet zo platform onafhankelijk.

Hoe dan ook moet er een verschil gemaakt worden tussen source code level platform onafhankelijkheid en binary level. Met de eerste kun je de source wel compilen naar elk platform, maar de resulterende binary is dan gewoon platform afhankelijk. Bij de laatste is dat dus niet zo.
In principe kan je met C++ en OpenGL gewoon platform onafhankelijk schrijven. Het probleem is echter dat het coderen hiervan een stuk moeilijker is als je geen platformafhankelijke libs mag gebruiken.
Ik snap echt niet waarom programmeurs nog steeds kiezen voor platformafhankelijkheid
Je bent zeker zelf geen programmeur? Overigens beslist een programmeur niet wat ondersteund gaat worden. Dat wordt voor hem besloten en dan is het gewoon een kwestie van 'return of investment' en dus een spel van cijfertjes.
SpongeBob SquarePants: Diner Dash 2 - some icons are garbled <--- hier keek ik echt naar uit 8)7

voor de rest niet slecht deze release, het lijkt me echt een pain om alles te kunnen emuleren.
Sommige errors die gefixed worden kunnen ertoe leiden dat andere apps ook weer beter werken.
Ik kreeg bijv. voor het eerst Balls of Steel pinball game aan de praat met deze versie, terwijl er niet specifiek iets voor gefixt is. Bij de vorige versies werkte hij nog niet.
Ik denk dat je onderschat hoe veel wine gegroeid is in de laatste paar jaren. Spellen als DotA 2 zijn op een Mac met wine prima te spelen, dat vind ik een behooijke prestatie.
Een paar jaar geleden heb ik wine gebruikt om WoW op Linux te spelen, ging ook prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013