Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 5.189 •
Bron: Totalidea Software

8StartButton logo (60 pix)Totalidea Software, onder meer bekend van de tweaking-tooltjes Tweak-7 en TweakVI, heeft een programma ontwikkeld dat een startknop en startmenu toevoegt aan de desktopmodus in Windows 8. Het programma kan gratis worden gebruikt, maar er is voor ongeveer 11 euro ook een betaalde variant, die onder meer extra configuratieopties geeft en de mogelijkheid om tien favoriete programma's aan het startmenu toe te voegen.

A real start button
8StartButton is not just a start screen button, it is a full start button with a full new designed start menu

Three start menus
Access the new 8StartButton start menu, the Windows 8 apps screen, or the Windows 8 start screen with a regular left mouse button click

Fully integrating
Get back what Microsoft skipped: a start button + start menu fully integrated into Windows 8

Highly customizable
Customize and personalize your start button with in-build images, or use your own button pictures

Fully configurable
Change the in-build start menu buttons' appearance, images, and commands, change tile order, add additional tiles

Full control
Full control over Windows 8 with the included quick access menus to shutdown and restart, and additional Windows features

8StartButton screenshot

Versienummer:1.0.6
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 8
Website:Totalidea Software
Download:https://www.totalidea.com/download.php
Bestandsgrootte:15,25MB
Licentietype:Freeware/Betaald

Reacties (40)

Wat een briljant product! Ik zou bijna over gaan stappen naar W8, maar wacht toch nog even :)
Waarom blijven gebruikers van dit soort tweaks niet gewoon bij Win 7, damn
Geen keuze, denk ik. Nieuwere laptops, bijvoorbeeld van HP, worden alleen nog met Win8 geleverd en HP geeft geen ondersteuning voor "down"grades.

Persoonlijk zou ik me als Microsoft toch eens achter mijn oren gaan krabben. Win8 is officieel net twee weken uit en er zijn al minstens een dozijn progsels die allemaal niets anders doen als die afzichtelijke metro-interface eruit slopen, en de Win7 interface terugbrengen. Geeft toch wel aan dat mensen niet op die blokkendoos zitten te wachten, of dat toch op zijn minst uit willen kunnen schakelen.
Ik verwacht ook dat binnen de kortste keren een Win7 Aero Glass-thema beschikbaar zal zijn, al zal dat niet van Microsoft afkomstig zijn, schat ik.
Denk dat dit alleen vastgeroeste tweakers zijn... Bang voor verandering. Leg mij aub eens uit wat er zo briljant aan het oude startmenu is? Ik gebruik win 8 nu 2 wk en ik hoef echt geen startknop terug te hebben.
Amen!

In het begin had ik dezelfde mening als Seal64 maar na 2 weken ben ik gewend aan het nieuwe start menu en wil niet meer terug.
Het nieuwe startmenu vind ik, net als Tweakers, niet lekker met een muis te besturen.
Het voelt als een 3e rangs manier van besturen.. En een touchscreen voel ik niet veel voor, vooral met een multi-monitor setup is dat onhandig.
Op een multi monitor setup werkt eht juist ideaal! op 1 scherm standaard windows en op de andere je metro interface.

En ook met de muis werkt het gewoon goed. Ik vermoed dat jij het nog niet hebt uitgeprobeerd. Tenminste niet langer als een uur. Het is even wennen maar het ouderwetse startmenu voegt helemaal niets toe en is overbodig. Win8 werkt gewoon naar behoren. Alleen teveel mensen zijn bang voor een fullscreen startmenu.
Ok, dus als ik jou goed begrijp gebruik je nu één scherm om het 'modern' (ex-metro) startmenu te hebben staan en gebruik de je andere schermen dus voor de klassieke desktop. Zoals ik dat dan zie heb je dus nu 3 schermen nodig voor hetzelfde als waarvoor je eerst met twee schermen toe kon.

Je hebt dus een extra scherm nodig en als je daar de ruimte niet voor hebt, heb je gewoon pech. Klinkt een beetje als Microsoft ten tijde van W3.11 en W95.
ik moet eerlijk zijn dat ik het startmenu nauwelijks gebruik. maar die hele metro interface is simpelweg walgelijk
Neen niet walgelijk. Het is gewoon een mobile interface die je op je desktop gratis en voor niets bijkrijgt. Dat je ze niet kan vermijden met native opties, is misschien een beetje jammer, maar hoera, er zijn reeds zeer mooie 3rd party oplossingen. Voor de rest is Win8 zeer smooth in alle betekenissen van het woord - ook de Windows UI stijl samen met zijn App platform, staat gewoon zéér sterk in zijn schoenen (xaml lijkt me wel krachtig, samen met winjs en vul het rijtje maar aan), ook al is dit nog maar het begin en zijn er hier en daar kinderziekten.

[Reactie gewijzigd door SideShow op 13 november 2012 13:00]

Neeh de startknop zelf mis ik eig ook niet bij Windows 8. Maar vertel mij eens waarom het het start menu zo fullscreen moet? Zonder taskbar in beeld of een doorzichtige laag die mijn achtergrond/andere vensters laat zien? Dat is namelijk mijn grootste ergenis.
Stardock heeft daarvoor een programmaatje die dit kan oplossen.Jammer genoeg nu alleen wel betaald.Start8 geeft je het oude menu terug. Maar nog beter is dat hij de Metrostartvenster kan verkleinen in drie verschillende groottes. Waardoor je dus wel van het nieuwe startmenu kan genieten, maar dan wel ideaal voor desktopusers :Y) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 november 2012 11:45]

Idd, moeilijk he zonder startknop....tjonge, tjonge. Na 2 weken weet je idd niet beter. Had eerst dat startknop programma gekocht maar heb m er weer mooi afgegooid. Heerlijk die tegeltjes en oh zo simpel ;) .
Denk dat dit alleen vastgeroeste tweakers zijn... Bang voor verandering.
Ik blijf dit argument heel apart vinden. Dat Linux zo 'anders' is is namelijk volgens velen de reden waarom dat os nooit een succes kan worden. Want anders is niet goed!

Nu is Windows 8 anders. maar nu is opeens iedereen met een desktop, die de niet bepaald muis ergonomische touch interface maar niks vind, een fossiel die bang is voor verandering. Want anders is goed.

Ik zie misschien ook nauwelijks toegevoegde waarde in het startmenu omdat ik het bijna nooit nodig heb, maar ik zie nog minder toegevoegde waarde in het 'The UI formerly known as Metro'.

Het startmenu in Windows 7 hoef ik tenminste niet te gebruiken. Als het aan Mcrosoft ligt, ben ik in Windows 8 verplicht om minstens 1 keer per dag TUFKAM weg te klikken om aan het werk te kunnen.

TUFKAM op de tablet of phone? hartstikke goed. Op mijn deskop? Overbodige zooi!

En dan zal ik maar niet eens beginnen over die doorzichtige taakbalk en het feit dat je je register in moet als je je vensterranden op een zwarte kleur wil instellen.
hoewel ik groot fan van w8 ben en al een w8 tablet heb sinds de eerste previews naar buiten kwamen moet ik geen windows zonder startmenu op mijn pc omdat het de snelheid naar beneden haalt waarmee ik kan multitasken.

Dit geld dan voornamelijk voor grafisch werk en programmeren want daar is een schermvullend startmenu (metro) tog net wat te omslachtig voor vind ik persoonlijk.

De reden dat ik wel win8 op de pc wil met een (custom) startmenu boven windows7 is puur performance gerelateerd.
Windows 8 is vooral ook onder de motorkap flink aangepast en dat merk je ook duidelijk in de standaard windows omgeving.
Dus simpel gezegd: Dit menu is voor mensen die een snellere Windows7 willen met de optie tot metro interface.

In mijn optiek had ms dit gewoon aan kunnen bieden bij het eerste opstarten zo van:
Welkom bij microsoft, wilt u het klassieke startmenu of wilt u het metrostartmenu.
Hoewel dan waarschijnlijk 90% van de mensen bij het klassieke menu gebleven was (Op zn westfries: wat de boer niet kent dat vret ie niet).
Wat ze onder de motorkap hebben verbeterd is voornamelijk de in win7 geïntroduceerde eye-candy er weer uit gewerkt. Leve de vooruitgang! De windows 8 interface (afgezien van het startmenu, of gebrek daaraan) is gewoon erug naar af. De beeldvullende metro interface maakt het een no-go. Ik ga in mij dual-monitor setup toch geen beeldscherm opofferen voor het startmenu?! Eindelijk heeft Microsoft dan toch een windows versie die èn er niet uitzien èn onwerkbaar is. Tot nog toe was dat altijd slechts 1 van de 2... Als je dan toch aan wat anders wilt wennen, pluk dan Ubuntu van het net...
Vind het minder productief werken. En gewoon super lelijk. Apps die perse fullscreen moeten, wat een onzin.

Het bied ook geen grote voordelen tegenover windows 7 dus waarom zou je wel overstappen.
Inderdaad: Windows wordt nu juist "Non-Windows" ;-)
Omdat win8 daadwerkelijk beter is. (Op tweakers ook al gezegd: win7 + SP)
Heb de overstap gemaakt om eens te kijken, vind W8 sowieso een verbetering alleen ik kan niet wennen aan de nieuwe UI. Daarom gebruik ik dus dit soort tweaks. De voordelen zijn namelijk dat ik sneller opstart, betere taakbeheerder heb, cleanere UI in de desktop modus, ribbon in explorer. De hele ervaring is wat meer polished (bijvoorbeeld grafiekjes bij bestandsoverdracht, niet nuttig, wel mooi). Plus de prestatiewinst dus.

Oh, en nog een grote plus: mijn laptop houd het nu een stuk langer uit op een acculading!!

[Reactie gewijzigd door atse op 13 november 2012 10:49]

Daar ben ik het helemaal mee eens. DIe snelheidswinst is geweldig en met start8 heb je alle voordelen van windows8 en die van windows7. De nadelen van WIndows7 (traagheid bij opstarten en waardeoos taakbeheer) zijn gelukkig verleden tijd.

Ik heb trouwens na de eerste installatie en wat proefdraaien een SSD gekocht en win8 daar op geinstalleerd. Nu is het beangstigned snel geworden. Wat een genot. Als mij oude programma's staan er inmiddels op en pfffff wat een snelheid zeg. Aan te bevelen.
DOEN !! (ik ben niet van de Gamma)

[Reactie gewijzigd door wimrim op 13 november 2012 19:51]

Als ik Win7 opnieuw installeer is die ook ineens weer snel. Dit soort "belevingen" van nieuwe OSsen zeggen mij niet zoveel.
Hmm vanmiddag toch maar eens even proberen, niet dat ik hem echt mis, maar merk toch dat ik een paar keer per dag gewoon mis klik met een paar dingen.
Ben je er al achter dat als je in het startscherm bent, en je begint te typen, dat dan al je apps gewoon verschijnen. "wo" enter, start ie word op. "ch" enter, start ie chrome op. hoef je niet te zoeken in een langen lijst met progs.
Het is toch droevig om op die manier een programma op te moeten starten?
Jammer dat er een lelijk logo in moet zitten...
Pak dan meuk: Classic Shell 3.6.2 daar is het logo aan te passen.
Classic Shell is perfect èn gratis. Veel beter dan alle andere Start8 alternatieven.
Zonder die branding zou het erg goed passen tussen de rest van windows 8, het ziet er qua layout erg goed geintegreerd uit.
Dit is wel handige software.

Maar vraag me dan nog steeds af : waarom zou ik dan naar w8 overgaan als het in feite gewoon w7 met surface interface erbovenop?

En niet de reden w8 is sneller want met ssd of fatsoenlijke hardware is w7 al snel.
Op tweakers al vaker genoemd, het voelt als win7 plus een service pack. Oftewel een polished win7. Het voegt misschien niet veel toe, maar het voelt net wat sneller/nieuwer.
En niet de reden w8 is sneller want met ssd of fatsoenlijke hardware is w7 al snel.
Dat kan wel zijn, maar voor mij, op mijn laptop, is de prestatiewinst duidelijk aanwezig, dus één van de redenen om over te stappen. Daarbij: mijn accu gaat een stuk langer mee. Verder is de ervaring zoals Jogai ook zegt wat meer polished. En dat glazen effect van vista/win7 is weg, vind ik ook een plus, lekker clean, maar toch een stuk strakker dan de win2000 look.

[Reactie gewijzigd door atse op 13 november 2012 10:54]

Vraag me af hoe dit zich verhoud tot classic shell aangezien ik daar zeer tevreden mee ben, zo te zien passeert deze niet metro, ik denk dus dat ik maar rustig op classic shell kan blijven zitten.
Ik ben inmiddels ook een week overgestapt op W8 maar het bevalt mij prima! Ik zit zelfs te twijfelen of ik dit programma wil gaan proberen. Ik red me prima met het nieuwe start menu icm met het bureaublad.

Ja het is anders en wennen, maar ik vind het eigenlijk wel prettig werken! Werkt lekker snel, ziet er ook slick uit en niet zo glazig als W7.

Maar wat nu te doen met dit programma 8)7
Dit programma's hoef ik niet maar ik heb net Decor8 geïnstalleerd. Hiermee kan je de achtergrond van je metro start screen aanpassen. Hij neemt ook de kleuren van je tiles mee over. Zo integreert je desktop en start scherm veel mooier in elkaar naar mijns inzien. Een aanrader!

De startknop terugbrengen is voor mij echt niet langer nodig. ik ben er intussen al lang gewoon aan :)
Als je dit soort dingen wil gebruiken, neem dan gewoon classicshell (classicshell.sf.net). Meerdere stylen en themes voor het menu, andere logo's, custom keybindinds en een berg aan opties. En compleet gratis.

Voor mensen die vragen 'waarom gebruik je dit en niet gewoon windows7' (los van bepaalde dingen dat je Win8 moet gebruiken, zoals later DX11.1 of 'meegeleverd' en dan soort dingen):

Naast gamen, gebruik ik mijn PC om thuis te werken en veel op te coden. Dat betekent dat ik een hoop kleine tooltjes heb die ik aan de lopende band afsluit en weer op start, bestandje open, iets edit, afsluit weer opstart (meerdere GVIM sessies, poedit, meerdere putty terminals, git-extensions).
Ik heb nu de 'klassieke' alt-tab (geen idee of dit door classicshell komt of niet) en het is heerlijk.

Maar wat storend is (voor mij anyway) is dat als ik anders iets zou willen starten, je constant het fullscreen start menu te zien krijgt. Het gaat niet om het gebruik (went snel, toch wel handig, etc..). Maar zo vaak - al is het maar voor een seconde - een fullscreen startmenu tussendoor werkt gewoon irritant en afleidend. Met een druk op de windows knop, iets in kunnen tikken en een ram op enter om een ander tooltje erbij te pakken is heerlijk... en nu kan het zonder dat ik m'n ogen van de desktop hoef af te halen, of dat je even een flits ziet van een fullscreen felgekleurd iets.
Aan de functionaliteit is niks mis mee.

Ja, ik kan ook bergen icoontjes op m'n bureaublad gooien en - makkelijker - in de taskbar onderin. Maar die ruimte in de taskbar heb ik liever voor de bergen aan venstertjes die ik open kan hebben staan.En op de desktop moet je bij de icoontjes kunnen (win-d helpt hierbij), maar is het weer rot om met een keyboard i.p.v. muis te openen.

Enfin, dingen in _mijn_ werkflow waar het nieuwe startmenu absoluut niet in past. Maar classicshell werkt uitstekend.
For the record, mijn machine start (express) nog steeds op naar het nieuwe Startmenu. Want als ik ga gamen, of een avond in Cubase / Repear werk, of een avondje in Lightroom / Photoshop aan het prutsen ben.. dan gaat dat perfect. Dan heb ik maar 1 of 2 (grote logge) programma's open staan waar ik niet uit hoef te gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.