Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 18, views: 4.970 •
Bron: OpenTTD

OpenTTD logo (60 pix)

De derde update voor OpenTTD versie 1.2.0 is in de maak en hiervan is kortgeleden een release candidate uitgekomen. In deze opensourcekloon van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps dan in het origineel worden gebruikt, is de ai zijn naam waardig en is er ondersteuning voor multiplayer en ipv6. Downloads zijn beschikbaar voor Windows, Linux en OS X.

Nieuw in versie 1.2.0 is de mogelijkheid om scripts te gebruiken, om zo bijvoorbeeld spellen te ontwikkelen met te behalen doelen. Daarnaast zijn de opensource-graphics uitgebreid met extra mogelijkheden en kan er verder worden ingezoomd op de kaart. Ten slotte is een nieuw introductiespel toegevoegd en zijn een heleboel bugs verholpen. Versie 1.2.3 is opnieuw een zogeheten maintenance release en het changelog laat dan ook voornamelijk bugfixes zien.

Changed:
  • [NewGRF] Set the reference brightness of 32bpp mask recolouring to 128 (r24610)
Fixed:
  • Configure script did not properly handle _BUILD flags during reconfigure (r24601)
  • Configure script failed to detect libfontconfig 2.10 as newer than 2.3 (r24598)
  • When fontconfig is not available, the bootstrap download crashed [FS#5336] (r24597)
  • Crash when a gamescript provided too many parameters to a GSText object [FS#5333] (r24593)
  • [Script] API documentation mistakes/omissions (r24584)
  • Do not add duplicates to the ban list [FS#5308] (r24580)
  • Draw the window resize sprite bottom-aligned [FS#5324] (r24577)
  • Vehicle list at buoys did no longer work [FS#5319] (r24576)
  • [Windows] Do not cast away const in OS specific code (r24572, r24571)
  • Naming of bundles was somewhat broken (r24569)
  • Non-train vehicle lists were not resorted when vehicles were renamed [FS#5261] (r24567)
  • Stop both price and payment inflation if either of them has reached MAX_INFLATION (r24565)
  • Limiting the inflation did not quite work [FS#5312] (r24564)
  • Do not show profit from refits as cost in the refit window [FS#5297] (r24544)
  • Do not limit to reading one UDP packet per game loop (r24532)
  • Max script chance was too big (r24531)
  • [NewGRF] RandomAction 84 should interpret register 100 as signed (r24528)
  • [OSX] Some compile problems in mac-only code [FS#5296] (r24524)
  • The gender of an industry name is defined by the industry-type part of the name, not by the town-name part, even if it comes first (r24523, r24522)
  • GStexts were compiled incompletely when containing certain string codes (r24516, r24515)
  • The mousewheel did not work in the build waypoint window [FS#5285] (r24507)
  • [NewGRF] Airport variables 60 to 65 and 69 used the wrong cargo translation table for translations (r24506)
  • Do not show the global goals as company goals for spectators (r24500)
  • Clarify description of command line option -n (r24485)
  • Do not call RebuildSubsidisedSourceAndDestinationCache() before subsidy savegame conversion is finished [FS#5232] (r24482)
  • Trains were unable to reverse in stations when using NPF (r24479)
  • The --xxx yyy format (instead of --xxx=yyy) for configure did not work (r24471)
  • --prefix was not accepted by configure (r24470)
  • Changing auto-refit for a 'goto station' order was inadvertently modifying the full load state [FS#5264] (r24457)

OpenTTD screenshot (620 pix)

Versienummer:1.2.3-RC1
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:OS X, Linux AMD64, Linux, Windows Vista x64, Windows Vista, Windows XP x64, Windows XP, Windows 2000, Windows 9x, Windows 7 x64, Windows 7
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-testing
Bestandsgroottes:4,42MB t/m 11,61MB
Licentietype:GPL

Reacties (18)

Zo zie je maar dat mooie graphics niet altijd nodig zijn om een spel verslavend te maken
Zoveel uren als hier in zit.. en het blijft leuk!
Met 32bit graphics ziet het er overigens niet verkeerd uit. http://jupix.info/openttd/pics/32bpp-xtra-zoom.jpg
Met Zbase heb je op een makkelijke manier 32 bit graphics. http://bundles.openttdcoop.org/zbuild/push/LATEST/
Zo zie je maar dat mooie graphics niet altijd nodig zijn om een spel verslavend te maken
Zoveel uren als hier in zit.. en het blijft leuk!
Die zijn nooit nodig om een spel verslavend te maken. Gameplay is wat telt. De beste spellen allertijden hebben anno nu geen top of the bill graphics, maar blijven goed.
Zo lang niet gespeeld dit... toch maar weer 's doen!
Inderdaad. Ik heb het sinds 1.0.1 niet meer gespeeld, maar zit er inderdaad weer aan te denken om het weer te gaan spelen. ;)
En altijd die stomme stadsbesturen die, tegen de tijd dan het echt de moeite waard wordt, protesteren tegen een station middenin de stad :(

Geweldig verslavend spelletje :)
Tja, dan moet je ook niet zo veel slopen ;). Gewoon bomen neerzetten. Daar worden ze vaak een stuk blijer van. Daarnaast is het ook handig om al vroeg bij een dergelijke stad een bushalte neer te zetten waar genoeg bussen langs komen. Dan zijn ze al blij voor je er een station komt plaatsen.
Ja daar heb ik ook altijd last van. Op zich loont het wel om tijdens het begin van het spel al op zo veel mogelijk plekken stations te bouwen en pas later te gebruiken. Ook zo snel mogelijk het hele veld vol bouwen met vliegvelden is handig voor later.
Bijna bij elke versie dat OpenTTD uitkomt doe ik weer een potje 1950-2051, blijft erg leuk altijd. Ik speelde het al toen de deluxe versie nog niet bestond ergens rond 1993 of zo. En dat draaide prima op een 486 33mhz met 4MB RAM!

De laatste keer speelde ik met wat stevige AdmiralAI tegenstanders, maar die zijn na een paar jaar prima weg te concurreren. Wat wel irritant is, weet niet of het aan de AI of aan de game zelf ligt, is dat je zelf niet een station kan bouwen dat naast een tegenstander ligt, maar dat de AI dat wel rustig blijft doen. Een vliegveld vernieuwen op dezelfde plek voor een betere variant is er dan niet meer bij, omdat er ineens een busstation van de tegenstander naast staat. Erg irritant.
Ze zijn wel redelijk dom. Ze bouwen een dubbele spoorlijn van stadscentrum tot stadscentrum om valuables te vervoeren.. Die treinen staan een kwartier stil en kunnen met passengers minstens 10x zo veel verdienen.
Ook jammer dat ze hun verlaten stations altijd laten liggen, dat maakt het een grote rotzooi.

Lang niet gezien overigens, Kaastosti, alles goed? :)
Kan volgens mij wel, moet je Ctrl ingedrukt houden dacht ik.
Dit spel blijft eindeloos leuk puur vanwege het feit dat het echt lastig te maken is en je altijd blijft proberen meer te doen met minder rails! ;)
Ja, inderdaad. Mijn doel was altijd zoveel mogelijk treinen op 1 spoor zonder dat het vastliep. Of een zo groot mogelijk station bij een powerplant en dan alle kolen van alle kolenmijnen daar aanbieden. Man wat een bouwwerken waren dat :D

Ik heb het toevallig afgelopen zondag weer ge´nstalleerd en het blijft een geweldig spel. Dat nog niemand erop ingespeeld heeft door een modernere (3D-) versie) te bouwen... Ja, je had wel spellen als Locomotion, maar dat kwam toch niet in de richting. Misschien zit het ook wel in de eenvoud van het spel: sporen die onder hoeken van 45 graden de bocht om gingen, een (zichtbaar) vierkant grid...
Dit blijft echt een geweldig spel.
Heb de orginele helemaal grijs gespeeld, en na paar jaar niet meer gespeeld te hebben 2 jaar terug begonnen met OPEN TTD.

TIs echt verslavend, een van de golden oldies die het altijd goed blijft doen !
Kan het nu zelfs op de Galaxy Note spelen. Het is een beetje behelpen maar het werkt wel :*)
Ik heb het op mijn Galaxy Nexus geprobeerd, maar aangezien het spel bedoeld is om met de muis bestuurd te worden, kreeg ik het met mijn (dikke) vingers niet voor elkaar om op de juiste knopjes te klikken. Op een tablet moet het echter best te doen zijn :)
Het is inderdaad wat getweak aan de instellingen, maar vooral het pennetje komt hier wel goed van pas.
Ook compleet grijs gespeeld.... zowel de oude transport deluxe to aan 1.2.1.

Ook ik vondt het fantastisch om zoveel mogelijk treinen naar 1 station te lijden en die over een groot centraal netwerk van spoor (meestal Maglev) naar hun thuisbasis te lijden.

Momenteel is het centrale station van mij 28 peronnen groot en rijden er 169 treinen erop.
De tijd dat het station leeg is is er eigenlijk nooit, aanpassingen zijn daarom ook altijd een pain in the .....

Wat ik toch altijd wel leuk vindt is dat hoe geadvanceerde spellen er ook op de wereld komen, ik vooral terug val op simpele spelen uit de jaren 90 (Open TTD, JA 2 1.13)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013