Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 7.735 •
Bron: Mozilla Foundation

Mozilla Firefox logo (75 pix)

Versie 16.0 van Mozilla Firefox is uitgekomen. Nieuw in versie 16 is onder andere ondersteuning voor web apps en er kan onder Mac OS X van VoiceOver gebruikgemaakt worden. Verder zijn er verbeteringen aan het gebruik van JavaScript doorgevoerd en kunnen de Acholi eindelijk de browser in hun eigen taal gebruiken. Hieronder is het complete overzicht te vinden van de verbeteringen die we in versie 16.0 aantreffen.

New:
  • Firefox on Mac OS X now has preliminary VoiceOver support turned on by default
  • Initial web app support (Windows/Mac/Linux)
  • Acholi localization added
Changed Developer
  • New Developer Toolbar with buttons for quick access to tools, error count for the Web Console, and a new command line for quick keyboard access
  • CSS3 Animations, Transitions, Transforms and Gradients unprefixed in Firefox 16
  • Recently opened files list in Scratchpad implemented
Fixed:
  • Debugger breakpoints do not catch on page reload (783393)
  • No longer supporting MD5 as a hash algorithm in digital signatures (650355)
  • Opus support by default (772341)
  • Reverse animation direction has been implemented (655920)
  • Per tab reporting in about:memory (687724)
  • User Agent strings for pre-release Firefox versions now show only major version (728831)
Known Issues
  • If you try to start Firefox using a locked profile, it will crash (see 573369)
  • For some users, scrolling in the main GMail window will be slower than usual (see 579260)
  • Windows: The use of Microsoft's System Restore functionality shortly after updating Firefox may prevent future updates (see 730285)
  • Pointer lock doesn't work in web apps (see 769150)

De volgende downloads zijn beschikbaar:
*Mozilla Firefox 16.0 voor Windows (Nederlands)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Linux (Nederlands)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Mac OS X (Nederlands)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Windows (Engels)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Linux (Engels)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Mac OS X (Engels)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Windows (Fries)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Linux (Fries)
*Mozilla Firefox 16.0 voor Mac OS X (Fries)

Mozilla Firefox 16.0 onder Windows 8 screenshot (481 pix)

Reacties (35)

Volgens mij doen alle (grote) browser makers dit nu toch op microsoft/IE na??
No.... dit doen Chrome en Firefox. Niet... Opera, IE en Safari.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 9 oktober 2012 22:47]

Overdrijven is ook een vak. Alleen Firefox en Chrome doen dit, en alle op die 2 gebaseerde browsers (hoewel sommige ook niet).
Waarbij Chrome inmiddels al voorbij de 20 is qua versienummering en zij in browserwereld de eerste waren met deze versienummering ;) Chrome gebruiken omdat je de versienummering van Firefox nergens op vindt slaan is dus het meest debiele wat je maar kunt doen. Je reactie is daardoor ook niets dan een flame en dat hoort zich hier niet.
Maakt voor de functionaliteit toch niet uit. Al heb je wel gelijk, ik vind het ook een beetje raar. Maar goed, welke versie het ook is, sinds ze het zo gemaakt hebben dat de extensies gewoon blijven werken vind ik het prima. Firefox blijft toch verreweg de fijnste browser in termen van customizibility. (is dat een woord?)
Al heb je wel gelijk, ik vind het ook een beetje raar.
Het is niet zo heel raar. Alleen hadden ze misschien firefox 12.10 beter kunnen hanteren. (jaar plus maand).
Maar goed Mozilla heeft er voor gekozen voor een sneller een releaseschema, omdat ze niet alle features in 1x er uit willen drukken en dat versie 5 willen noemen. Dit duurt langer en mensen hebben ineens heel veel veranderingen voor hun kiezen.

Nu releasen ze eens in de zoveel tijd. Features die klaar zijn zonder bugs worden geÔmplementeerd. Voordeel is dat het ontwikkelen veel dynamischer kan en features worden sneller gedebugd. Gebruikers blijven daarnaast niet steken bij versie 3.5 of versie 3.0, waardoor ze daar ook geen patches voor moeten uitbrengen.

En ja ze hebben dit afgekeken van Chrome, omdat Chrome het verrekt handig doet. Iedereen blijft up-to-date en ze releasen snel nieuwe features. Het is verkoopproduct zoals office of Windows, die perse nieuwe grote releases moeten aankondigen zodat mensen een nieuw product willen aanschaffen. Nee Firefox is bedoeld zodat je altijd de beste browser tot je beschikking hebt.

Daarnaast wil ik nog vermelden dat ik de 64bit versie Waterfox gebruik. Geoptimaliseerd voor x64 systemen. Hun lopen vaak wel ietsje achter.
Waarom haak je af van een browser als de versie nummering je niet aanstaat?

In mijn ogen zijn de prestaties veel belangrijker en eerlijk is eerlijk, vanaf versie 5 zijn die duidelijk verbeterd en weerstaat het uitstekend andere browsers.
Steeds sneller, foutlozer en dankzij de feedback functies en enthousiaste ontwikkelaars steeds beter aangepast aan het gemiddeld gebruik van de meeste internetters.

Zojuist geupdated en het gaat weer heerlijk! Al had'ie versie 646! :)
Geen enkele addon uitgeschakeld en geen eigenaardigheden in de instellingen en mogelijkheden. (Precies zoals verwacht.)
en als ik meer dan 2 flashvideo's tegelijk afspeel (drie keer raden when that's the case)
Porno?
Waarom wil je in hemelsnaam 2 flashvideo's te gelijkertijd bekijken in twee tabbladen ? Je weet dat je in Youtube ook gewoon afspeellijsten kunt maken ?
Het zou kunnen dat hij een niet heel snelle verbinding heeft (net als ik) en dan is het wel eens handig om in een andere tab een ander filmpje alvast "voor te laden".

Palemoon is overigens ook een goed 64-bit browser gebaseerd op Firefox.
Ik let niet zo zeer op het versienummer. Vind het allemaal wel prima. Dat je bij Firefox geen grote veranderingen hoeft te verwachten tussen versie 12 en 16 weten we ondertussen wel. Het is nog steeds mijn favoriete browser.

Waar ik wel op let zijn de bugfixes. Ook heeft Mozilla er weinig aan gedaan om Firefox beter geschikt te maken voor HTML5. De score ligt nog steeds rond de 350 punten. Dat is weliswaar vele malen beter als Internet Explorer, maar moet op dat vlak in Chrome en Opera z'n meerdere erkennen.

Wat ik graag zou zien in een toekomstige versie van Firefox :

- Een native 64-bits versie

64-bits browsers presteren over het algemeen beter dan de 32-bit variant. Daarbij kan een 64-bits browser meer geheugen aanspreken indien nodig en zal daar efficiŽnter mee omgaan.

- Een alternatief voor Sun Java

JAVA is wat betreft veiligheid al jaren een doorn in het oog. Ze blijven patchen maar lossen de problemen eigenlijk niet op. Er zitten veiligheidsgaten in die al jaren bekend zijn en komen regelmatig met nieuwe ernstige veiligheidsproblemen op de proppen.

- EfficiŽnter omgaan met tabbladen

Als ik vanuit mijn favorieten meerdere tabbladen open duurt het vaak lang om ze allemaal volledig te laden terwijl deze sites hoofdzakelijk tekst bevatten. Dat ik een 60 Mbit kabelverbinding heb is leuk en aardig, maar als je browser hier niet goed mee omgaat heb je daar natuurlijk nog niks aan.

- Alternatief voor Adobe Flash

Sinds de overstap van Adobe Flash 10 naar 11 duurt het aanzienlijk langer voordat de plugin-container wordt geladen. Als ik Firefox de 1e keer laadt na het opstarten en vervolgens een Youtube filmpje wil bekijken, duurt het toch enkele seconden voordat deze gereed is om te bekijken. Vroeger heb ik daar nooit last van gehad.

Dat hele Web-App gebeuren kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Los eerst eens bestaande problemen op alvorens nieuwe functionaliteit toe te voegen (die weer voor nieuwe problemen zorgen-).
De HTML5-ondersteuning... Ik kan zo niet direct iets bedenken dat ik mis in FF. OK, er zijn wel wat nifty dingen, zoals subtitles bij video, FileSystem, Web Notifications. Maar dat zal wel gestaag geÔmplementeerd worden.
Wat ik wel belangrijk vind, en waar ze blijkbaar goed mee bezig zijn: unprefixed CSS3. Stel je een wereld voor waar je de volledige CSS3-toolkit unprefixed en uniform kan gebruiken over alle browsers heen :)

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 10 oktober 2012 11:05]

html5test.com is geen goede test suite. Ze testen enkel of features geclaimd worden aanwezig te zijn, niet of ze ook daadwerkelijk juist werken. Bovendien test het slechts een kleine subset van HTML5. Mozilla is continu bezig met het verbeteren van hun ondersteuning. Soms zit daar iets bij wat ook in die test zit, soms niet. En FYI: de laatste Nightly haalt hier 389 :)

Over de native 64 bit-versie heb je gelijk. Note dat die al bestaat voor Linux en OS X, enkel Windows blijft nog achter. Hoewel ik ook denk dat je je te veel inbeeldt met de winst die daar gemaakt wordt. Als je toch al 64 bit-ondersteuning wil, kun je zoals ergens anders vermeld is Waterfox gebruiken. Of een Nightly build :)

Wat een alternatief voor Sun Java betreft, dat is niet de taak van Mozilla. Ik weet niet hoe je daarop komt, maar dat is niet iets wat je zomaar even in je browser steekt. Eigenlijk zou Java als web applet gewoon dood moeten trouwens. Idem voor Flash trouwens (hoewel ik dat nog meer bestaansrecht gun dan Java).

Tot slot, wat efficiŽnter omgaan met tabbladen betreft, snap ik je punt niet echt. Het enige wat uitmaakt, is toch wanneer de eerste tab geladen is? Firefox verdeelt de load en geeft daar prioriteit aan, de rest wordt op de achtergrond behandeld om je pc niet onnodig zwaar te belasten.
Firefox ESR voor jou!
Grootste bezwaar van deze 'belachelijke' versie nummering vind ik niet zozeer het hoge nummer, maar vooral het feit dat er geen onderscheidt meer is tussen kleine feature wijzigingen of grote security problemen die zijn opgelost. Ik denk ook dat ze zichzelf een probleem hebben gegeven. De stap van FF3 naar 4 was groot. Alles werd intern compleet omgegooid. Omdat minor releases nu ook een complete versie verhoging hebben zullen ze nu zo ongeveer de naam van het product moeten wijzigen om echt duidelijk te maken dat men toch echt moet overstappen naar de volgende versie.
Ze gebruiken nog steeds de major.minor versienummering hoor. Zo zijn er bijvoorbeeld versies zoals Firefox 15.0.1 en Firefox 14.0.1 die alleen kleine wijzigingen bevatten.

Als er grote verandering zijn die gevolgen hebben voor de compatibiliteit met websites of add-ons is het een major release en wordt het major nummer opgehoogd, als het kleine bug en security fixes zijn die geen impact hebben op de compatibiliteit wordt alleen het minor nummer opgehoogd. Alle veranderingen die de compatibiliteit beÔnvloeden worden opgespaard tot de eerst volgende major release.

Zo weet je als developer dus precies waar je aan toe bent en is het niet meer zo'n willekeurige chaos zoals het voor 4.0 was waar je aan het versienummer eigenlijk amper iets kon aflezen. Voor gewone gebruikers maakt het versienummer niet uit en wordt het dus ook niet gecommuniceerd. Die hebben gewoon "Firefox".

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 10 oktober 2012 11:15]

Ik erger me echt kapot aan de ontwikkeling dat Firefox in een jaar tijd van versie 4 naar versie 16 is gesprongen, enkel om t.o.v. Chrome of Opera niet onder te doen.
het staat u vrij om een branch te maken die een ander versienummer volgt
mensen, mensen..... wat boeit het nu eigenlijk welk versie nummer FF heeft.... Bij elke nieuwe versie beginnen weer mensen te zeuren over de versie nummers...... Wees blij dat er nog mensen zijn die voor ONS bezig zijn om een goede browser te maken.
Precies ! Jij snapt het. Het boeit ons toch ook niet welke versie "Microsoft Visual C++ 2010 x64 Redistributable" krijgt na het updaten ? Zolang het maar de actuele versie is, is het toch prima ?

We moeten gewoon ophouden te zeuren over versienummers. Zorg dat je software up-to-date is; het versienummer boeit niet.
Als je problemen ondervind dat Firefox crashed dan kan je dat oplossen door in Opties, Geavanceerd, Navigeren --> Hardware versnelling gebruiken indien beschikbaar ... en dan dit uitvinken

Worked for me..
Nieuwe menu balk als je een url in tikt vind ik er bepaald niet echt mooier op woorden.
Dat is wel lang geleden dat ik echt direct een minpunt heb bij een update van Firefox...
Ik vind het maar niks die highlighting... Waat iemand een methode om dat uit te schakelen?
Net geÔnstalleerd via de auto update. Gelukkig worden plaatjes nu weer fatsoenlijk geladen. Had het probleem dat jpeg niet geladen werd en was alleen via iEtab te openen.
Wie overigens gebruikt maakt van webmail notifier; daar is een update voor.
Bij mij doet de hele menubalk raar, alleen favicons, geen urls..

Edit: de oorzaak was de delicious plugin.

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 12 oktober 2012 08:58]

Ben net geupgrade naar 16.0 maar ik mis de mogelijkheid om een webpagina vanuit Firefox te emailen. iemand een idee waar de optie 'Send link to' is gebleven. In Firefox 15.01 was de mogelijkheid wel aanwezig wanneer je op een leeg deel van de webagina met rechts klikte.

edit:

Ik krijg het idee dat ik iets in about:config moet wijzigen om die 'functie' terug te krijgen maar heb geen idee hoe en wat. Het zoeken binnen de opties zelf leverde ook geen resultaat op.


Anyone?

[Reactie gewijzigd door FSF-Moses op 11 oktober 2012 09:23]

Dat kan toch gewoon via de oranje Firefox knop -> Email link? :)

http://i5.photobucket.com...mail_link_zpscea1a412.png

[Reactie gewijzigd door Tarabass op 11 oktober 2012 09:46]

ze hebben een klein probleempje in Firefox gevonden: http://www.security.nl/ar...gens_beveiligingslek.html
https://blog.mozilla.org/...nerability-in-firefox-16/

dus zo meteen gaan we versie 16.0.1 meemaken. wel netjes van hen om dit zo snel mogelijk aan te pakken!!
@Tarabass: Dank je, die was ik vergeten te checken. Die oranje Firefox knop heb ik overigens niet? Ik zit op een of andere manier nog steeds aan de oude 4.xx (?) lay-out. Maar ik las net op de hoofdpagina van Tweakers.net dat 16.0 terug getrokken is. Dus ik zie de nieuwe versie later vandaag hopelijk nog verschijnen.

Dan maar even kijken hoe ik die 'nieuwe' lay-out te voorschijn kan toveren. Waarschijnlijk moet ik uit of aan schakelen. Ik ga iig even zoeken of ik dat ook kan vinden zonder weer eens iets over het hoofd te zien ;)

edit:

Sorry! Je naam verkeerd gespeld en nog wat typo's verwijderd. Fixed.


update: Gevonden! Heb inmiddels de Oranje Firefox knop terug. Vrij simpel achteraf: View > Toolbar > Menubar -> vinkje weg \(^_^)/

[Reactie gewijzigd door FSF-Moses op 11 oktober 2012 11:19]

Mozilla heeft een mooie browser, maar het vraagt wel veel uithoudingsvermogen van z'n gebruikers. Sinds Firefox 7 waren er te veel missers, fouten en blunders. Nu dit weer met Firefox 16. Ik vrees dat de interne Mozilla-organisatie eens op de schop moet, nieuwe capabele mensen met visie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013