Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 15, views: 3.885 •
Bron: SourceForge, submitter: mrtnptrs

DC++ logo (75 pix)Er is een nieuwe stabiele versie van het p2p-programma DC++ uitgekomen. DC++ is een van de vele programma's om bestanden via het Direct Connect-netwerk uit te wisselen. Het programma dankt de twee plussen in zijn naam aan C++, waarin het is geschreven. Het pakket wordt door Jacek Sieka ontwikkeld en is een opensourcevariant van de originele Neomodus Direct Connect-client. Nieuw in 0.801 is de mogelijkheid om extra functionaliteit door middel van plug-ins toe te voegen.

The new series of DC++ come with a plugin interface

As the first DC++ version of the 0.8 series goes stable today, I’d like to present a summary of basic information about its largest improvement: the plugin API.

The most important thing is that this feature marks a new era of DC++ in terms of customizability. In the last 10 years the DC++ users have constantly come up with ideas to implement various options and features into DC++ and most of these were denied or put on hold forever – mostly because those features were thought to not be attractive to all or majority of the users. With the new plugin API, many of these features can be realized in a form of a separate plugin. Even rarely used existing features can be moved into plugins (first example of this is the Search Spy function which was moved to the Dev plugin). This keeps the client code clean and optimized to the most fequent usage scenarios.

But the list of general advantages of the plugin interface is not over yet. The additional benefits were already discussed and published here when the plugin API was in an early stage.

So what you have here is a quick Q&A about the most important information about this new feature; hopefully one of the actual developers of the API will come up with more detailed techincal information soon (and thanks iceman50 for helping me out with a few answers to the following questions).

Q: Is this plugin interface planned and made from scratch or maybe some previous versions/implementations are already released in some clients?
A: The current API was based off of the original implementation from ApexDC++. The original design is from Twinks plugin API in PhantomDC++ and the current API is what evolved from the ApexDC++ API.

Q: Is the current API compatible with any old plugins made for previous APIs?
A: No. The API has a versioning system that clearly defines what plugins can be used in a certain impementation of the API.

Q: Has the current state (version) of the API already been released in any client?
A: Yes. In ApexDC++ and DiCe++.

Q: Are there any plugins available to use?
A: Yes, though only a few yet. They can be built from the DC++ repository or downloaded from the DCBase builds archive.

Q: What about the LUA scripting plugin availabe in the DC++ repository? Is it the one that’s been in BCDC++ for a while? Is this plugin compatible with the client side LUA scripts already available for BCDC++?
A: Yes, the LUA 5.2.1 client side script plugin works with all BCDC++ scripts in their Bzr repository.

Q: I want to make plugins for DC++. Is there any documentation to start with?
A: There’s no documentation yet, but the repository all BCDC++ scripts in their Bzr repository you can use for a start.

Q: Will this plugin API be frozen for a while or it’ll be developed further?
A: The API will certainly change with time. Most likely the next improvement will be a binary format change; the plugin .dll planned to be packed in to an archive with an accompanying .xml file containing the plugin version and other information. You can expect further changes coming as well.
DC++ screenshot (481 pix)

Reacties (15)

dat dit nog steeds ontwikkeld word, vroeger nog wel eens gebruikt
Op lanparty's zie je nog steeds een DC Hub dus ja, dit wordt nog veel gebruikt :)
Een screenshot van de huidige versie maken is toch o-zo-moeilijk....

Edit: Zo dan

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 1 oktober 2012 17:48]

Zulke reacties kun je denk ik beter kwijt in het Feedback forum: Geachte Redactie
Nee, de GUI is ook duidelijk veranderd. En dit is een screenshot van een wel erg oude versie. 't is gewoon gemakzucht aan de kant van de nieuwsposter. Ordinair copy paste werk.
Vorige versie draaide niet op windows 8. Jmr dat er in de changes niet gesproken word over de toekomst hier van.
Ik heb deze versie net met succes geinstalleerd op windows 8 (RTM), werkt weer prima.
nostalgie..... Ik heb hier jaren geleden gebruik van gemaakt voor een paar jaar. Dat was voordat torrents zo populair werden. Ik had geen idee dat dit nog bestond.
Voor de mensen die (ook) op OS X of Linux draaien is er EiskaltDC++. Deze draait namelijk op alle van de grootste drie besturingsplatformen. :)
Nog steeds het programma's van de pro's.
NMDC jonge! En revconnect :)
Bij iedere versie zie je wel weer van die onzinposts opduiken over dat het nog ontwikkeld wordt enzo. Moet dat nu elke keer weer herhaald worden? Gaan we dat ook zeggen bij bepaalde spellen die nog steeds gespeeld worden of bij mIRC? Ja, het wordt nog steeds gebruikt. 't is weliswaar niet zo groot meer als eerder en een aantal hubs zijn ook verdwenen. En sommigen hebben de restricties omhoog geschroefd. Maar het werkt nog.
Het werkt zeker. Die restricties verpesten op lange termijn alleen maar voor de hub-owners zelf (als ze veel users willen hebben tenminste). Als je je fav. lijst volgooit met hubs die niet janken over allerlei onzin en 0 share eisen en vervolgens alle niet-werkende hubs er regelmatig uit gooit kan je zo goed als alles vinden. Daarna kan je de boel nog finetunen maar echt nodig is dat niet. Het zoeken en downloaden werkt als een tierelier maar de hele "p2p-scene" er omheen is achterhaald. Gelukkig is dat niet belangrijk. :P
zoveel jaren dat het al bestaat en nog steeds niet versie 1 bereikt :-P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013