Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 11, views: 2.856 •
Bron: RAR Labs, submitter: BlueInk

WinRAR logo (60 pix) RAR Labs heeft de eerste bètarelease van versie 4.20 van zijn archiveringsprogramma's RAR en WinRAR uitgebracht. De populaire compressietool is beschikbaar voor diverse besturingssystemen, waaronder Windows, Linux en Mac OS X. Het programma kan overweg met de meest gangbare formaten - waaronder rar, zip, cab, arj, lzh, tar, gz, ace, uue, bz2, jar, iso, 7z en z - heeft een skinnable interface en ondersteuning voor Zip64 en multivolume-cab-bestanden. In versie 4.20 zijn onder andere aanpassingen in het compressiealgoritme gemaakt. Hierdoor is het over het algemeen sneller, maar is het geheugengebruik wel flink toegenomen. Verder kan er nu ook in 7-zip-archifbestanden worden gezocht en is ondersteuning voor Windows 2000 komen te vervallen. Het volledige changelog ziet er als volgt uit:

Nieuw in versie 4.20 bèta 1
  • Wijzigingen in de RAR-compressie:
    • Het RAR-compressiealgoritme voor algemene gegevens is geoptimaliseerd voor beter gebruik van meerdere processorkernen. Hoewel zelfs snelheidswinst mogelijk is met een enkele processor, zullen de beste resultaten worden behaald in een omgeving met meerdere kernen. De snelheidswinst hangt af van de soort gegevens en de gemiddelde bestandsgrootte. Meerdere kernen worden efficiënter ingezet bij het comprimeren van grote bestanden. We hebben een snelheidsverdubbeling gemeten bij een gemengde groep bestanden, bestaande uit grote tekstbestanden en uitvoerbare bestanden en zelfs een verdrievoudiging in compressiesnelheid op gegevens met lage redundantie, zoals JPG- en MP3-bestanden, vergeleken met versie 4.11 op een CPU met 4 kernen en 8 threads;
    • We hebben de geheugeneisen moeten verhogen om de hogere compressiesnelheid te kunnen bereiken. De nieuwe versie neemt ongeveer 120 MB in beslag voor de gegevensstructuren voor compressie, terwijl dit 40 MB was in WinRAR 4.11;
    • Het RAR-compressiealgoritme voor tekstgegevens kan niet efficiënt gebruik maken van meerdere CPU-kernen, waardoor de prestaties in een omgeving met meerdere processoren veel lager is in vergelijking met het algoritme voor algemene gegevens. Ook is de uitpaksnelheid veel lager dan in het algemene algoritme, onafhankelijk van het aantal CPU's. Hierom hebben we besloten het tekstalgoritme standaard uit te schakelen. Indien u de maximale compressieverhouding wilt voor tekstgegevens onafhankelijk van de snelheid, dan kunt u de tekstcompressie inschakelen in het dialoogvenster "Uitgebreide compressieparameters". Druk op de knop "Compressie..." op de pagina "Uitgebreid" van het inpakdialoogvenster om hier bij te komen. U kunt deze optie ook permanent wijzigen in het standaardcompressieprofiel; In de opdrachtregelstand kan tekstcompressie worden ingeschakeld met de schakeloptie '-mct'.
    • De compressiestand 'Snelste' ('-m1') ondersteunt nu ook meerdere processorkernen. In 4.10 werd er gebruik gemaakt van slechts een enkele processorkern.
  • Het RAR-decompressiealgoritme voor algemene gegevens is ook sneller, maar niet gelijkwaardig aan de RAR-compressie. Een snelheidsverhoging van 10 tot 15% is mogelijk, vergeleken met versie 4.11. RAR-decompressie is niet in staat om meerdere processorkernen te gebruiken, waardoor snelheidswinst niet afhankelijk is van het aantal kernen.
  • Wijzigingen in de ZIP-compressie:
    • ZIP-compressie ondersteunt nu meerdere processorkernen wat in vele malen betere prestaties oplevert, tot 3 keer sneller op een CPU met 4 kernen en 8 threads. Prestaties bij een enkele CPU is ook verbeterd;
    • het geheugengebruik voor ZIP-compressie is verhoogd naar ongeveer 15 MB.
  • Het maken en verwerken van herstelvolumes kunnen nu gebruik maken van meerdere CPU-kernen, wat een hogere snelheid oplevert. Ondanks dat, zal in de meeste situaties de zoeksnelheid van harde schijven de beperkende factor zijn voor herstelvolumes. Dit betekent dat de snelheidswinst het beste opgemerkt wordt bij het gebruik van SSD-schijven (Solid State Drive).
  • De toegestane ' '-waarde voor de schakeloptie '-mt ' is nu 1 - 32, niet 0 - 16 zoals in eerdere versies.
  • Opdracht 'Bestanden zoeken' zoekt voortaan in 7-Zip-archieven. Voorheen werd de .7z-archiefindeling niet ondersteund door 'Bestanden zoeken'
  • Windows 2000 wordt niet meer ondersteund door WinRAR en de zelf-uitpakkende modules van WinRAR.

De volgende downloads zijn beschikbaar:
*WinRAR 4.20 bèta 1 (32bit)
*WinRAR 4.20 bèta 1 (64bit)
*RAR 4.20 bèta 1 voor Linux (32bit)
*RAR 4.20 bèta 1 voor Linux (64bit)
*RAR 4.20 bèta 1 voor FreeBSD
*RAR 4.20 bèta 1 voor Mac OS X

WinRAR screenshot (481 pix)
Versienummer:4.20 bta 1
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:OS X, BSD, Linux AMD64, Linux, Windows Server 2008, Windows Vista x64, Windows Vista, Windows Server 2003 x64, Windows XP x64, Windows Server 2003, Windows XP, Windows 7 x64, Windows 7
Website:RAR Labs
Download:http://www.winrar.be/nl/download
Bestandsgroottes:384,00KB t/m 1,56MB
Licentietype:Shareware

Reacties (11)

Gaaf eindelijk meer vooruitgang op meer processor power gebruik ipv die quad en hexa cores maar ongebruikt te laten :z . Ik weet niet waarom zoveel devs zo zwaar achter blijven met multiple processor en kernen support :? ....... |:( single cores zijn zooo niet meer usual tegenwoordig. 8)7
C++11 de opvolger van C++(03) is net uitgekomen. 8 jaar is natuurlijk erg lang en er is heel veel veranderd, een paar grote veranderingen zijn gemaakt en hardware kan nu beter aangesproken worden. Ook multithreading wordt nu eindelijk ondersteund. C++ Programmeurs (zoals ik) zijn hier erg blij mij, en kunnen hiermee aan de slag.

https://en.wikipedia.org/...s_version_of_the_standard

Laat WinRAR nu net, volgens deze bron iig, in C++ geschreven zijn: http://www.trueknowledge....ing_language_is_winrar_in
Multi-threading is al 20 jaar mogelijk in C++, het echter nu pas gestandaardiseerd ... dat betekent niet automatisch dat het in de context van WinRAR relevant is; vermoedelijk gebruiken ze nog steeds dezelfde (C++03 ) compiler en niet een gloednieuwe C++11 variant.
Fijn en licht programma, ik ben een tevreden gebruiker. Zeker na het gedoe dat ik met WinZip heb gehad...
"Het RAR-decompressiealgoritme voor algemene gegevens is ook sneller, maar niet gelijkwaardig aan de RAR-compressie. Een snelheidsverhoging van 10 tot 15% is mogelijk, vergeleken met versie 4.11. RAR-decompressie is niet in staat om meerdere processorkernen te gebruiken, waardoor snelheidswinst niet afhankelijk is van het aantal kernen."

En dan hier weer juist niet, dat is dus wat ik het meest gebruik. Ik pak zelden zelf iets in. Wanneer ik dat wel doe, is sterk comprimeren niet belangrijk.
bij decompressen heb ik meestal al het gevoel dat het medium (meestal een harddisk) de bottleneck is en niet winrar, het verbaast me dan ook niets dat hier minder winst geboekt wordt. Het compressen daarintegen is (zeker bij settings als 'good' en 'best') nog lang niet zo snel als dat je harddisk kan ratelen.

dat is in iedergeval mijn ervaring.
Dat klopt. Misschien als je een hele dikke SSD hebt (en een oude CPU) dat de CPU de bottleneck is, maar met m'n ~250 MB/s sustained write RAID 0 is het allemaal IO en amper CPU load. Omgekeerd, inpakken brengt m'n quad-core aardig op temperatuur met full-load ;)
Aha! Vandaar! Weet ik dat ook weer :D
Als comprimeren met meerdere processoren wel kan, waarom kan decomprimeren met meerdere cpu's dan niet?

En, waarom kan decomprimeren van een rar niet met meerdere cpu's maar kan dat wel voor andere compressieformaten?

Anders geformuleerd: als een cpu bezig is met een decompressietaak wat maakt het dan uit of de volgende taak naar dezelfde of naar een andere cpu gaat?

[Reactie gewijzigd door Kalief op 3 mei 2012 21:40]

Lees even de orginele Engelstalige blogpost: http://www.downloadwinrar...-4.20-first-beta-released.

Het kan in theorie wel, maar het is gewoon (nog) niet zo. En aangezien bij decompressie vooral de IO de flessenhals is (in tegenstelling tot compressie), is het verder ook niet spannend, het zou geen performance-winst opleveren.
WinZip gebruikt zelfs de GPU voor compressie. Heb dit als tip aan WinRar doorgegeven, hopelijk gaan ze dat ook nog ondersteunen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013