Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 7, views: 2.522 •
Bron: Blender Foundation

Blender logo (75 pix)

Versie 2.61 van het opensource- en crossplatform-3d-programma Blender is uitgekomen. De applicatie is bedoeld voor 3d-modeling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kunnen op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de opensource-animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny en Sintel gemaakt. In versie 2.61 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen doorgevoerd:

Cycles Render Engine
Cycles is a new render engine that is available next to Blender Internal. It is a raytracing based render engine with support for interactive rendering, a new shading node system, new texture workflow and GPU acceleration. It is still in development, and more production features are planned to be added, this is the first preview release.

Dynamic Paint
Dynamic paint is a new modifier and physics system that can turn objects into paint canvases and brushes, creating vertex colors, image sequences or displacement. This makes many effects possible that were previously difficult to achieve, for example footsteps in the snow, raindrops that make the ground wet, paint that sticks to walls, or objects that gradually freeze.

More features
Camera sensor size and presets, improved image saving, 3D mouse color wheel editing, more translations to other languages, node muting improvements, region drawing tweaks, and many more small changes.

Add-ons
New Addons in this release are an Adobe After Effects exporter, Atomic Blender (Protein Data Bank) file importer, Acclaim and C3D motion capture importers, and Nuke camera animation exporter and importer.

Motion Tracking
Motion tracking support has been added, to reconstruct camera and object animation from real footage, and composite 3d rendered object into movie clips. A new Movie Clip editor for loading clips, tracking points and reconstructing motion was added. Constraints can apply this reconstructed motion into the scene, and compositing nodes are available for (un)distorting rendered animations or real footage.

Ocean Simulation
Ocean simulation tools take the form of a modifier, to simulate and generate a deforming ocean surface, and associated texture, used to render the simulation data. Ported from the open source Houdini Ocean Toolkit, it is intended to simulate deep ocean waves and foam.

Python API
The render engine API has been extended for closer integration, a mechanism to detect changes in scenes was and persistent callbacks were added, the noise module was updated, and easier access to library datablocks was added, along with various other changes.

Bug fixes
180 bugs that existed in previous releases have been fixed!
Blender 2.57 screenshot
Blender 2.57-screenshot. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Versienummer:2.61
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:OS X, BSD, Linux AMD64, Linux, Windows Server 2008, Windows Vista x64, Windows Vista, Windows Server 2003 x64, Windows XP x64, Windows Server 2003, Windows XP, Windows 7 x64, Windows 7
Website:Blender Foundation
Download:http://www.blender.org/download/get-blender/
Bestandsgroottes:20,30MB t/m 47,60MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Reacties (7)

Pracht van een release dit!
De nieuwe camera sensor settings in het camera object zijn een flinke sprong voorwaarts.
En de camera tracker daar boven op is iceing op de cake.

Ik ben benieuwd wat project mango voor verbeteringen naar de tafel brengt (hoopt op Alembic, opencolorio, openimageio, ptex)
opencolor en openimage wordt al gebruikt in cycles dacht ik.
Erg fijne release.
Ik zie Dynamic Paint als een zeer interessante toevoeging, net als Bsurfaces.
Zou er een NL forum zijn? Engels talige zijn er genoeg, ook chat, maar ik vind het NL toch wat makkelijker.
Jogai

bedankt voor de reactie en de links.

Die 2e kende ik al, maar die gaat maar tot jan.2010

Waarschijnlijk heb ik meer aan de 1e link (3hype)

Er is ook een NL handleiding bij de blender.org, maar die gaat over versie 2.48.

Ik hoef niet perse de nieuwste, omdat ik een newbie ben ;-)

[Reactie gewijzigd door ceth op 18 december 2011 17:31]

Als je een instructievideo bekijkt, hoef je niet per sť het geluid aan te hebben staan.
Kijk gewoon erg goed naar de handelingen.

En laten instructievideos nu net in grote getallen aanwezig zijn......

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.