Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 21, views: 6.217 •
Bron: Mono-project, submitter: JanDM

Mono logo (75 pix)Dinsdag is versie 2.8 van Mono beschikbaar gekomen. Mono is een opensource-implementatie van het .Net Framework. Door gebruik te maken van Mono kunnen ontwikkelaars crossplatform-applicaties schrijven die behalve onder Windows ook werken op bijvoorbeeld Mac OS X en Linux. De software bevat onder andere een C#-compiler, een .Net-compatible runtime en twee sets api's. De eerstgenoemde verzorgt de compatibiliteit met Microsofts .Net Framework, inclusief ondersteuning voor asp.net, ado.net en een aantal andere componenten; de andere biedt allerlei Linux- en Unix-specifieke functies. De belangrijkste verbeteringen in deze release zijn hieronder op een rijtje gezet.

The highlights of this release include:

  • C# 4.0
  • Defaults to the 4.0 profile
  • New Generational Garbage Collector
    • Use mono --gc=sgen or mono-sgen to use Mono with the new GC
  • New Frameworks from Mono MIT X11 and Microsoft MS-PL/Apache2:
    • ASP.NET 4.0
    • Parallel Framework: including PLINQ.
    • System.XAML
    • System.Dynamic
    • Managed Extensibility Framework
    • ASP.NET MVC 2
    • System.Data.Services.Client (OData client framework)
    • WCF Routing
    • .NET 4.0's CodeContracts
  • Performance:
    • Large performance improvements
    • LLVM support has graduated to stable
      • Use mono-llvm command to run your server loads with the LLVM backend
  • Version 2.0 of the embedding API
  • Removed the 1.1 profile and various deprecated libraries.
  • OpenBSD support integrated
  • Mono no longer depends on GLIB
  • Threadpool exception behavior .NET 2.0

For the full details, check our detailed Mono 2.8 Release Notes

Mono 2.0 (481 pix)
Versienummer:2.8
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:OS X, BSD, Linux, Solaris, Windows Server 2008, Windows Vista, Windows Server 2003, Windows XP, Windows 2000, Windows 7
Website:Mono-project
Download:http://www.mono-project.com/Downloads
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Reacties (21)

Hopelijk werkt de embedding API 2.0 makkelijker dan de eerste, want dat was een geknoei zeg. Dat Mono ook niet meer afhankelijk is van glib is ook wel mooi.
Dit zijn de projecten die de wereld verbeteren! :)
Is dat wellicht niet een beetje overdreven ?

Mono is een mooi project maar zeker niet zo cruciaal voor het slagen van de opensource beweging in het algemeen zoals bijvoorbeeld GCC, de Linux kernel of OpenOffice om er maar een paar te noemen.
Aangezien ik op de uni nu C# leer maar meestal op Linux zit is Mono toch een beetje een must geworden :) Voor mij is dit daadwerkelijk wat mijn wereld verbeterd.
De wereld wordt beter zodra vendor-specifics worden opengebroken en de vuile manieren om mensen een vendor lock-in te bezorgen worden omzeild of uit de weg geruimd.
En opensource is geen vendor lockin? Sinds wanner kan ik alles op linux draaien? Linux runt alleen maar linux?

Ellek-voordeel-hep-zen-nadeel....
Nee dat klopt niet helemaal. De Windows API is gesloten, en daarom kost het ook zoveel moeite om windows programma's aan de praat te krijgen op Linux via Wine. Een opensourceprog die op Linux draait kan echter vrij simpel geport worden naar Windows aangezien de source van zowel die app als van Linux bekeken kan worden?
Nee dat klopt niet helemaal. De Windows API is gesloten, en daarom kost het ook zoveel moeite om windows programma's aan de praat te krijgen op Linux via Wine. Een opensourceprog die op Linux draait kan echter vrij simpel geport worden naar Windows aangezien de source van zowel die app als van Linux bekeken kan worden?
Zo makkelijk is het helaas niet, dankzij mono wel ;) Maarja geef mij toch maar liever C++ onder linux ;)
Als je C++ gebruikt voor linux zul je waarschijnlijk ook GTK++ of Qt gebruiken, beiden welke blijkbaar ook onder Windows kunnen draaien (Gimp draait onder Windows).
(En bij Qt is het zelfs de gehele gedachte erachter dat je makkelijk een crossplatform applicatie moet kunnen schrijven)
Is QT hetzelfde iets als het KDE (framework?) waarvan wel onder alle linux (en windows) versies kan draaien, maar elke keer alle programma's opnieuw gecompileerd moeten worden?
Is .Net/mono makkelijker omdat programma's hiervoor niet meer gecompileerd hoeven te worden, of maakt dat niet uit?

(Overigens heeft micosoft geloof ik ook nog patenten op .NET om een toekomstig Mono-success uit te buiten/in te dammen
Uh, de API is niet gesloten (is uitgebreid gedocumenteerd), alleen de achterliggende code is een 'black box'. Maar iedereen kan onderliggende code schrijven die toch aan de API definitie voldoet. Probleem van Wine is niet de closed source (al zou dat handig zijn om te kijken hoe MS het oplost) maar dat sommige API's complex zijn, en erger nog: dat veel apps allerlei dingen niet via de API doen, maar rechtstreeks met de kernel babbelen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 oktober 2010 23:03]

Inderdaad, open source is geen vendor lockin. Je vergelijkt appels en peren met je opmerking.
En opensource is geen vendor lockin? Sinds wanner kan ik alles op linux draaien? Linux runt alleen maar linux?
Welke leverancier kan Linux leveren, volledig supporten, en voor jou features toevoegen? -> vele!

Daarom is het geen vendor lockin.
Ik wil niet heel vervelend doen.. Maar de C# / .NET standaarden zijn erg goed documenteert, en de C# taal zelf is vrijgegeven (language specificaties).. Microsoft heeft bij .NET juist eens een keer geen vendor lockin toegepast.. En ondersteunt (via Novell) het mono project zelfs...

Maar hulde voor de mono mensen!!
C# 2.0 is een gedocumenteerde standaard. .NET absoluut niet, de CLR van .NET 2.0 weer wel.
En "vrijgegeven"... echt vrij is het niet, Mono wordt getolereerd, maar een eige C# of .NET implementatie kan nog steeds rekenen op acties van Microsoft (en Oracle).
En Oracle??? Kun je toelichten? Oracle doet volgens mij helemaal niets met .NET/C#.
Microsoft betaald Oracle licentie geld voor Java patenten die Microsoft schend met .NET.
C# taal zelf is vrijgegeven (language specificaties)
Zoals je zelf al zegt is enkel de language specificaties gestandaardiseerd. Zoiets simpels als object serialisatie maakt bijvoorbeeld geen onderdeel uit van de taal maar van het platform. Derhalve is dus 90% van .NET niet gestandaliseerd.
.NET standaarden zijn erg goed documenteert
Je hebt het waarschijnlijk over de documentatie van de SDK voor developers. Dat is heel wat anders dan de documentatie voor .NET die ik nodig heb om mijn eigen implementatie te schrijven. Waar zijn de test kits om de compatabiliteit van mijn implementatie te testen ? Waar kan ik een licentie aanvragen bij Microsoft om een .NET implementatie te schrijven zodat ze me niet terug naar het stenentijd perk sueen ?
Ik denk het niet...
Het is nu eenmaal makkelijker voor hostingproviders om linux/mysql te beheren dan windows en zeker ook goedkoper echter kan je met C# veel meer dan met php wat al snel als tegenhanger wordt gezien voor webapps - C# is echter zo veel meer..
edit:typos

[Reactie gewijzigd door shades op 8 oktober 2010 07:55]

Daarom is er voor Linux tegenwoordig vala:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vala_%28programming_language%29

Heeft als doel toch open te zijn en zo veel mogelijk aan C# te gebruiken. Zonder een kans op patent gezeik! ;) (tenminste een kleinere kans dan!
Zou fijn zijn als ze ook eens een goede IDE kregen. Jammer genoeg voldoet MonoDevelop nog steeds niet in vergelijking met VS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013